Onkohan tällä Jeesus-palstalla puhuttu vähään aikaan asiasta: Jeesuksen vertaukset? Jos on, niin tämän aloituksen voi ilmoittaa asiattomaksi.
Minusta on hienoa, että Jeesus käytti vertauksia, se on vähän kuin tulisi runoutta reaaliajassa henkilön suusta se. Jeesus siihen pystyi, kun hänellä oli suora yhteys isään vai olikohan kotona järkeillyt nämä vertaukset ja opetellut ulkoa ja sitten sopivassa tilanteessa lausunut ilmoille? Oliko Jeesuksella aikuisena kotia (muu kuin taivaassa)?
Miksi hän puhui sitten vertauksin? No, hän vastaa itse evankeliumeissa, esim. Matt. 13:10-13:
"10 Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Miksi sinä puhut heille vertauksin?"
11 Jeesus vastasi: "Siksi, että te olette saaneet oppia tuntemaan taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta he eivät.
12 Jolla on, sille annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on.
13 Minä puhun heille vertauksin, koska he näkevät eivätkä kuitenkaan näe ja kuulevat eivätkä kuitenkaan kuule eivätkä ymmärrä."
Eli Jeesus puhui vertauksin, että ihmiset eivät ymmärtäisi! Mitä ihmettä!! Mutta uskovathan väittävät tänä päivänä ymmärtävänsä mitä Jeesuksen vertaukset tarkoittavat. Tunnetteko te sitten, rakkaat uskovat, täysin taivasten valtakunnan salaisuudet, koska pystytte selittämään näitä vertauksia?
Luukas 8:10
" Hän sanoi: "Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi."
Miksi vertaukset?
7
248
Vastaukset
- otakops
Ensinnäkin olet nyt jättänyt tähän Matteuksen kohtaan kiinteästi kuuluvat jakeet pois
missä JEESUS VASTAA ETTÄ MIKSI HÄN PUHUU VERTAUKSILLA : !!!!!!
Matt13:13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
13:14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
13:15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'
13:16 Mutta autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja teidän korvanne, koska ne kuulevat.
13:17 Sillä totisesti minä sanon teille: monet profeetat ja vanhurskaat ovat halunneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet
JA JESAJA PUHUI NÄIN:
Jes :9 Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle: 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö'.
6:10 Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi."
Ja
Jes 29:10 Sillä Herra on vuodattanut teidän päällenne raskaan unen hengen ja sulkenut teidän silmänne-profeettanne, ja peittänyt teidän päänne-näkijänne.
29:11 Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu",
29:12 ja jos kirja annetaan kirjantaitamattomalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "En osaa lukea".
29:13 Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,
29:14 sentähden, katso, minä vielä teen tälle kansalle kummia tekoja-kummia ja ihmeitä, ja sen viisaitten viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa.- otakops
JA VIELÄ TÄSSÄ JAKEESSA
Matt 13:17 "Sillä totisesti minä sanon teille: monet profeetat ja vanhurskaat ovat halunneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet."
Niin tässä Jeesus puhuu nyt itsestään ja siitä, että monet profeetat ja vanhurskaat olisivat halunneet nähdä nämä ennustetut Jeesuksen, Messiaan eli Jumalan Voidellun päivät, jotka nämä opetuslapset saavat nyt ilmi elävänä nähdä
ja kuulla silmiensä edessä !
- otakops
" Oliko Jeesuksella aikuisena kotia (muu kuin taivaassa)? "
Raamatun mukaan Jeesuksella ei ollut varsinaista kotia vaan hän asui vähän siellä sun täällä ystäviensä luona... Ei varsinaisesti mainita missä...Marian ja Martan luona ehkä ...Äiti Marian luona ehkä myös , koska ristillä Jeesus sanoi Johannekselle, että pitäisi hänen äidistään huolta, vanhempi kasvatusisä Joosef oli jo tässä vaiheessa kaiketi kuollut kun ei mitenkään enää mainita... Pietarikin oli perheellinen mies...
Eli Jeesus usein ehkä majaili ystäviensä ja opetuslasten kanssa...Tai sitten yöpyi ulkosalla ja useinhan Jeesus vetäytyi yksinäisyyteen omiin oloihinsa...
Ja näin sanoo Raamattu:
Matt 8:20 "Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi".- otakops
Jatkan vielä tähän, että kyllä Jeesuksella ainakin joku tilapäinen asunto
nähtävästi oli !
Vrt:
Matt 13:1 Sinä päivänä Jeesus lähti asunnostaan ja istui järven rannalle.
ja
13:34 Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään;
13:35 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: "Minä avaan suuni vertauksiin, minä tuon ilmi sen, mikä on ollut salassa maailman perustamisesta asti".
13:36 Sitten hän laski luotaan kansanjoukot ja meni asuntoonsa." !
Opetuslapset yrmmärsivät, Jeesuksenpuheen,taivasten valtakunnan salaisuusista.
Esim:kylväjä vertaus mitä se tarkoittaa,opetus lapset sen ymmärsivät,toise eivät.
a-nonyymi- a-nonyymi
Niin tosiaan Jesajan ennustukset jätin aloituksestani. Mutta ajatelkaapa tätä asetelmaa; kristinusko kattaa tänä päivänä kolmasosan maailman väestöstä - reilusti yli kaksi miljardia ja kuitenkin lähtökohtana oli, että kansa ei ymmärtäisi, ainoastaan pieni eliitti.
Tämä ajatus, että ihmiset ovat "sokeita" ja "kuuroja", eivätkä ymmärrä Jeesuksen vertauksia sopii todella huonosti yhteen vaikkapa lähetyskäskyn kanssa. Ketkä ovat "sokeita" ja "kuuroja"? Ateistit? Toisuskoiset? Ainoastaan juutalaiset? Kuten olemme huomanneet, niin juutalaiset ovat sokeita ja kuuroja tänäkin päivänä, sillä kristinusko leviää heidän keskuudessaan tuskastuttavan hitaasti. Emmekö me kaikki ole sokeita ja kuuroja, ennenkuin ymmärrämme Jeesuksen merkityksen?
Näyttäisi siltä, että näiden VT:n ennustuksten toteutumisen eteen Jeesus joutui tekemään maan päällä ollessaan tosi paljon "säätöä". Aina oli ennustukset mielessä ja niiden toteutuminen omassa elämässä. Näin ainakin UT.n maininnoista päätellen. Tervehdys
Jäin miettimään näitä vertauksia. Tuo on minusta hieno kielikuva: runoutta reaaliajassa!!
Vertaus on oikeastaan hieno tapa viestittää jotain. Ihminen saa itse pohtia ja saa itse oivaltaa, mistä oikein on kyse ja mitä vertaus tarkoittaa. Sitähän oppiminen viime kädessä on: ihmisen oma oivallus ja sitä että omassa ajattelussa tapahtuu jotain.
Vertaukset ja myös kertomukset haastavat lukijaa ja kuulijaa sijoittamaan itsensä ja oman elämänsä vertaukseen tai kertomukseen. Siksi jokainen voi tulkita niitä omalla tavallaan ja myös eri elämänvaiheessa niitä voi tulkita eri tavalla. Juuri siksi Raamattu puhuu yhä uudelleen.
Vertaukset kuvaavat myös sellaisia asioita, jotka ovat ihmisen käsityskyvyn ulkopuolella. Jeesus vertaa taivasten valtakuntaa erilaisiin asioihin (Matteuksen evankeliumi, luku 13) Erilaiset vertaukset kuvaavat joitain puolia asiasta, joka kuitenkin jää ihmiselle käsittämättömäksi – mitä lopulta onkaan taivasten valtakunta?
Jeesus poimi vertausten aiheet omasta kulttuuripiiristään. Monet teemat ovat kuitenkin niin yleismaailmallisia, että ne voi ymmärtää vaikka ei olisi sisällä tuossa kulttuurissa, esimerkiksi vertaus kylväjästä, sinapinsiemenestä tai hapatteesta. Kuitenkin tuon kerronta-ajan kulttuuripiirin oivaltaminen voi syventää ymmärrystä vertauksen ulottuvuuksista.
Voi olla, että kertomuksilla ja vertauksilla myös nykyaikana viesti menisi paremmin perille. :)
Päivi-pappi Hämeestä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403771Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333364- 692968
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912820- 351828
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no831816- 241659
- 281597
- 291579
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231564