Usko Jumalaan synnynnäistä

Viimeaikaiset tutkimukset kumoavat ateistien usein esittämän väitteen, että usko Jumalan olemassaoloon olisi seurausta siitä, että vanhemmat ovat aivopesseet lapsensa uskomaan Jumalaan..

Professori Justin J. Barrett, joka toimii Oxfordin yliopistossa antropologian ja mielentutkimusten professorina, on uusimmassa kognitiivisen uskontotieteen tutkimuksessaan löytänyt vaikuttavaa tietoa, joka tukee ajatusta lasten luontaisesta vaistosta ja viehtymyksestä ajatella ja ymmärtää Jumalaa.

Nämä kognitiivisen uskontotieteen tutkimustulokset osoittavat, että lapset uskovat luonnostaan luojajumalaan. He uskovat myös luonnostaan, että Jumala on kaikkitietävä, kaiken havaitseva ja erehtymätön.

Tutkimustulokset tukevat sitä käsitystä, jonka mukaan Jumala on luonut ihmiselle luontaiset valmiudet saada tietoa Hänestä. Voidaan jopa sanoa, että ihmisen älyllisten valmiuksien takia ihmisen on mahdotonta olla tietämätön Jumalasta.

Miksi sitten jotkut myöhemmin luopuvat uskosta?
Kasvatustieteen professori Tapio Puolimatkan mukaan sen saa aikaan ihmisen tuntema vastemielisyys Jumalaa kohtaan. Ihminen voi kokea Jumalan rajoittavan hänen itsemääräämisoikeuttaan. Siksi ihminen pyrkii torjumaan Hänet pois tietoisuudestaan.

Kaiken kaikkiaan Puolimatka näkee, että kognitiivisen uskontotieteen tulokset antavat meille kokemusperäistä syitä ajatella, että lapset uskovat luontaisesti Jumalaan.

- Nykyisen tietämyksen valossa nämä tulokset ovat luotettavia ja niiden pätevyyteen uskovat alan tutkijat riippumatta, ovatko he teistejä, agnostikkoja tai ateisteja, Puolimatka toteaa.

Lähde: Uusi Tie -lehti 11.10.2012

Edellä kerrotut tutkimukset tukevat sitä näkemystä, että Jumala on jo luodessaan ihmisen, asettanut hänen sisimpäänsä tietoisuuden Jumalan olemassaolosta. Kukaan rehellinen ihminen ei siis sen mukaan ole ateisti siksi, ettei ole todistetta Jumalasta, vaan pikemminkin näyttää siltä, että ateismi on Jumalfobian seurauksena tehty tietoinen valinta.

4

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen samaa mieltä. Lapsi uskoo luontaisesti Jumalaan.

• iel

Minulla on sellanen käsitys kun lapsi aloittaa koulun, niin ilmapiiri itsesssään ei aina hyväksy vahvaa uskoa. Toiseksi jos olet työelämäs sanaa kiertää et juuri tämä ihminen ei kuuluisi joukkoon. Ei ainakaan yrittäjänä pysty olemaan kovin pitkään. Eräs koulun opettaja sanoi minulle et hän ei voi näyttää oppilaille et hän uskoisi itse johonkin. Lapsen usko on niin aitoa, on ikävää kun sellainen murretaan heti alkuunsa. Muistan itsekkin kun kävin pyhäkoulua ja olin liian innokas asiasta, olin noin 8-9 vuotias, minut erotettiin pyhäkoulusta. En tässä sano mihin kirkkoon kuuluin silloin, mutta olen nyt toisessa kirkossa. Kyllä kärsin itsessäni silloin, siintä on aikaa yli 40 vuotta. En ole siis enää ihan lapsonen, mutta ymmärrän hyvin että ihmiset on eri mieltä asioista. Mutta olen edelleen yksi Jumalan lapsista, niinkuin me kaikki olemme.

• satuavainseon

Lapsi uskoo siihen mitä aikuiset syöttävät. Jos aikuinen sanoo että joulupukki on olemassa, uskoo lapsi tämän.

• *Edellä kerrotut tutkimukset tukevat sitä näkemystä, että Jumala on jo luodessaan ihmisen, asettanut hänen sisimpäänsä tietoisuuden Jumalan olemassaolosta*
      Kyllä näin on ihmisellä on kaipaus jumaln yhteyteen,synnin seurauksen tuli ero.

Jaakob

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      143
      5187
    2. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

-toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      86
      4488
    3. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      50
      4250
    4. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      7
      3973
    5. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      11
      3749
    6. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      40
      3643
    7. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      31
      3605
    8. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      55
      3353
    9. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2383
    10. Anna palautetta kaivatullesi.

Sana on vapaa!
      Ikävä
      189
      2255
    Aihe