Mitkään rahat eivät tule riittämään

mahdoton yhtälö

Nastarenkaiden tuhoamien teiden korjaamiseksi. Eikä riittäisi liikenteen kapasiteetin ylläpitäminenkään. Jos rahaa olisi, niin ruuhkat olisivat aivan valtaisat kun kaikki tiet päällystettäisiin joka kevät.

52

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NR#!%!

      On ihmeellistä, että vieläkin Nokian Renkaitten lobbaus pitää suomalaisia tässä nastarengashelvetissä. Koska tähän saadan muutos?

      • vajakkeja.riittää

        Voi hyvänen aika kun markettien parkkipaikoilla lentää pöly ja hieno hiekka tuulen mukana aivan vaakasuoraan. Mutta pitäähän ne parkkialueet hiekottaa hyvin, että kitkapellet pääsee liikkeelle tasamaalla olevasta parkkiruudusta


    • velka maksuun

      Velkarahalla yritetään urapaikata parin vuoden välein nastaurat. Parempi olisi maksaa valtion velat pois ja laittaa uudet asfaltit parin kymmennen vuoden välein. Tähän ratkaisuna nastarenkaiden kielto.

      • kitkapellet.hoitoon

        Kitkapellet on R U N K K A R E I T A


      • kuinkas
        kitkapellet.hoitoon kirjoitti:

        Kitkapellet on R U N K K A R E I T A

        Ne on niitä nastarengasrunk.....ta jotka on ääliöitä kuluttajia!


      • kitkapellet.hirteen
        kuinkas kirjoitti:

        Ne on niitä nastarengasrunk.....ta jotka on ääliöitä kuluttajia!

        Painu sinä håmå W1TTUUN.


    • Pohjavesi pilalla

      Suola on suurin syy teiden tuhoutumiseen. Päivästä toiseen vedetään uusi annos joka pitää asfaltin pehmeänä. Huomaatte kyllä vaikutuksen siinä, että suolattu tie on paljon raskaampi ajettava kuin suolaamaton.
      Yli puolet nykyisistä suolauskerroista on täysin turhia. Jopa raskaan liikenteen kuskitkin ihmettelevät kun kuivia teitä suolataan.

      • Suolapölyt

        Tässä olen samaa mieltä suolan käytöstä. Suola pilaa asfaltin rakennetta pehmentäen sitä. Lopetetaan sulaaminen. Sen suolan voisi jatkossa levittää jalkakäytäville. Nestemäinen "limusuola" kuivuessaan muuttuu pölyäväksi aineeksi, mikä aiheuttaa sen joka keväisen ilmaa pilaavan pölyn. Sen huomaa, kun kovan pölyämisen jälkeen suussa maistuu suolan maku.


      • suolatonliukkaus

        Kyllä nyt on alan ammattilaiset kommentoimassa! Hyvää päivää!
        Ei meidän tiellä kukaan liiku, jos suolaus lopetetaan. Lumi polkeutuu erittäin liukkaaksi jääksi.

        Nastarenkaiden aiheuttama kuluminen on yksi pahimmista syistä teiden huonoon kuntoon. Nastarenkaat jauhavat kaikki talvet uraa asfaltin pintaan. Pölyn määrän voi todeta katsomalla pientareita lumien sulattua.


      • Faktaonfaktaa
        suolatonliukkaus kirjoitti:

        Kyllä nyt on alan ammattilaiset kommentoimassa! Hyvää päivää!
        Ei meidän tiellä kukaan liiku, jos suolaus lopetetaan. Lumi polkeutuu erittäin liukkaaksi jääksi.

        Nastarenkaiden aiheuttama kuluminen on yksi pahimmista syistä teiden huonoon kuntoon. Nastarenkaat jauhavat kaikki talvet uraa asfaltin pintaan. Pölyn määrän voi todeta katsomalla pientareita lumien sulattua.

        Heh, 'ammattilainen' tosiaan taas kertoilee... :-D

        Sehän on selvää, jos nastat poistuu liikenteestä kokonaan, niin mikään ei kuluta jäätä tienpinnasta eikä estä lumen polkeutumista liukkaaksi jääksi. Vain massiivinen suolauksen lisäys voisi sen estää, jos pakkasta ei ole kuutta astetta enempää. Nykyiset määrä tätä kemiallista sulatusmyrkkyä luontoon ei riittäisi alkuunkaan.
        Suolahan vasta teitä tuhoaakin, kun välillä sulattaa lumen vedeksi tienpinnalle joka sitten taas jäätyy hetkenpäästä murentaen samalla asfalttia. Suolaus rikkoo asfalttia ja repeämät ja kuopat ovat pääosin suolauksen syytä.
        Jos on pakkasta yli kuusi astetta, niin kemiallinen sulatus suolalla ei onnistu. Vain mekaaninen poisto on mahdollista, joko erikseen tiekarhuilla tms tai sitten nastarenkailla.

        Nastat kuluttavat tienpintaa, se on totta. Ja tietysti suolatuilla teillä enemmän. Tosin uusimmat nykyaikaiset nastarenkaat vain murto-osan vanhempiin verrattuna.
        Suolauksen ympäristöhaitat ovat huikeat, mutta syystä tai toisesta vain nastarenkaiden haitoista on tehty Suomessa tutkimuksia tutkimuksen jälkeen. Ja niissä jokaisessa on todettu nastojen poistamisen lisäävän onnettomuuksia ( jopa 20% suojatieonnettomuuksia) ja näin on käynyt kaikkialla missä näin on tehty. Vaikka tienhoitoa on lisätty kovasti nastakiellon jälkeen.
        Nastojen ylivoimaisuus talvikeleillä on todistettu vuosittaisilla talvirengastesteillä niin kauan kuin niitä on tehty, kymmeniä vuosia. Missään suomalaisissa talviolosuhteissa ei nastarenkaan voittajaa turvallisuumielessä ole löytynyt koskaan tähän mennessä. Eikä näköpiirissä näytä sellaista vielä olevan.

        Teiden huono kunto ei kuitenkaan ole nastarenkaiden syy, ei myöskään teidän pahemmin rikkovan suolauksenkaan. Syy on siinä, että tiestöstä ei pidetä huolta. Kaikki kuluvat ja rikkoutuvat ajanmittaan. Kaikkien tiedossa on, että Suomessa on talviolosuhteet monta kuukautta vuodessa ja että tämä on erittäin rasittavaa tiestölle.
        Rahat on kerätty autoilijoilta ( josta nastarenkailla ajavat ovat muuten maksaneet noin 80%), poliitikoilla vain on vaikeuksia saada niitä teiden ylläpitoon.


    • 90% tuloista

      Nastarenkaat tuovat käyttäjämäärän mukaisesti 90% kaikista tieliikenteestä saatavista verotuloista.

      Jäljelle jäävän liikenteen verotus pitäisi siis kymmenkertaistaa, jos samat rahat pitäisi kerätä 10% osuutta edustavalta kitkarenkaiden käyttäjiltä.

      Haluaako kitkarengaskuljettaja maksaa 10 kertaa enemmän liikenneveroja?

      • kitkakielto

        Puhut vähän mutta asiaa. Kitkakäyttäjät mumisevat kyllä paljon, mutta mitään ei tapahdu edes liikennevaloista lähdettäessä. Kitkakäyttäjät ovat näitä viherpiipertäjiä, jotka eivät haluaisi maksaa edes omasta vessapaperista mitään, jota kyllä joutuvat käyttämään aina kun liikenteestä palaavat.


      • ittooidI
        kitkakielto kirjoitti:

        Puhut vähän mutta asiaa. Kitkakäyttäjät mumisevat kyllä paljon, mutta mitään ei tapahdu edes liikennevaloista lähdettäessä. Kitkakäyttäjät ovat näitä viherpiipertäjiä, jotka eivät haluaisi maksaa edes omasta vessapaperista mitään, jota kyllä joutuvat käyttämään aina kun liikenteestä palaavat.

        Voiko enää tyhmempi olla?


      • Hälläväliä turvallisuude
        kitkakielto kirjoitti:

        Puhut vähän mutta asiaa. Kitkakäyttäjät mumisevat kyllä paljon, mutta mitään ei tapahdu edes liikennevaloista lähdettäessä. Kitkakäyttäjät ovat näitä viherpiipertäjiä, jotka eivät haluaisi maksaa edes omasta vessapaperista mitään, jota kyllä joutuvat käyttämään aina kun liikenteestä palaavat.

        Kitkailijat kun ovat tottuneet siihen, että aina joku muu maksaa heidän puolestaan kaiken. Kauhea valitus, jos teitä ei ole suolattu tai karhennettu, vaan ovat liukkaita. Sitten kun karhennetaan, niin valitetaan kun tiet on karheita. Valitetaan taasen suolauksen takia autojen likaantumisesta ja ruostumisesta suolamössön vuoksi. Urista valitetaan, mutta ei ymmärretä sitä, että suolauksen vuoksi uria syntyy enemmän. Teiden rikkoutumisesta ei kuitenkaan valiteta, ehkä ymmärrys suolan tuhovaikutuksesta on mennyt perille.
        Pohjavesistä kitkailijat ei edes ymmärretä olla huolissaan, saati muusta luonnosta.
        Turvallisuus ei koskaan olekaan ollut kitkailijoiden ajatusmaailmassa tärkeätä. Kaikkialla, missä on talvia ja nastat on kielletty, on onnettomuudet lisääntyneet, helnkilövahingotkin selvästi, vaikka suolausta ja muuta talvikunnostusta on lisätty roimasti. Myös suomalaisten tutkimusten lopputuloksena on aina tuotu esiin onnettomuuksien lisääntyminen, mikäli nastat kiellettäisiin. Jopa noin 20% suojatieonnettomuuksien kasvu.


    • korvausvaatimus

      Nastarenkaiden käyttäjä tulee velvoittaa korvaamaan aiheuttamansa tuhot ihmisille ja tiestölle.

      • Korvausvaatimus

        Kitkarenkaiden käyttäjä tulee velvoittaa korvaamaan aiheuttamansa tuhot ihmisille, tiestölle ja luonnolle, erityisesti pohjavesille.


    • Nastaurat#%!

      Hei! Onko mukavaa odotella asfalttityömaan kohdalla kun nastauria paikkaillaan?

      • Kitkasuolatuhoutunut tie

        Entäs kun suolauksen takia rikkoutunutta asfalttia korjataan. Onko sen vuoksi jonottaminen sitten mukavampaa?


    • pyörä pirun keksintö

      Tieverkoston ylläpito on liian kallista kuljettiin siellä miten tahansa.

      Ei ihmisellä ole kiire mihinkään – paitsi hautaan. Sen vuoksi kulkemiseen riittävät pelkät polut.

      Rahtia voi kuljettaa kesäisin vesiteitse ja talvisin mantereella voidaan hyödyntää kesytettyjä eläimiä vetämään rahtia reessä.

      Maailmassa on ainakin kolme turhaa asiaa: Uimahallit, hiihtoputket ja kitkarenkaat.

    • tolloT

      Kyllä on tolloja maa väärällään, ei voi muuta todeta. No, ihmekös tuo kun maan pääministerin nimi on Stubb.

    • Piikit pyöristä pois

      Miettikääpä nyt vähän mitä renkaita käytätte jatkossa. Vai haluatteko ajaa sorateillä tulevat vuodet?

    • +12

      Juhannuksena oli kylmempää ja jo nyt kuitenkin vajakit kuluttavat tiemme pascaksi nastoillaan.

    • Ansion mukaisesti

      Juntti suomalainen tasapaksu nastarenkailla teitä rikkova on ansainnut sellaiset tiet mitä ne ovat.

    • anon111

      Itseasiassa tiestö kestäisi paremmin kun jätettäisiin tuo turha suolan levittäminen aurattaisiin tiet normaalisti mutta ei suolattaisi. Ah miten hyvä on ajella sellaisella tiellä joka on aurattu mutta ei suolattu ja tie on kuiva kun ei ole suolapaskaa sulattamassa lunta ja sellainen tie ei ole liukas hyvillä nastarenkailla, myöskään nastarenkaat eivät kuluta tässä tapauksessa tietä kun siinä on ohut lumikerros tien pinnalla ja tie ei ole märkä vaan kuiva.

      • proMaaseutu

        Olen samaa mieltä. Lisäksi maantiesuola pilaa pohjavedet toisin kuin hiekka.
        Rahaa pitää löytyä maaseudun tiestön ylläpitoon, tarvittaessa muututaan sitten EU:n nettosaajaksi!
        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1247
        Allekirjoittakaa kansalaisaloite. Levittäkää linkkiä muuallekin!


    • Kummallisuus

      Turha toive. Niin kauan kuin raskas liikenne ajaa kesärenkailla niin suolaus pysyy nykytasolla. Ihmeempi asia on, että näissä olosuhteissa ei kuitenkaan naisautoilijat eivät muka pärjää edes kitkarenkailla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    • rapirohinaa

      Tyttöset tuntevat olonsa turvalliseksi ratissa, kun kuuluu korvia raastava rohina renkaista.

    • Suojanaamari

      Kova pöly nousee moottoritieltä!

    • Tiestöä on tosiaan korjattavaksi taas talven jäljiltä.
      Kaikki eivät voi ajaa kitkarenkailla koska nastarenkaalliset karhentavat jääpintaa.
      Toisaalta on hyvä että kaikki eivät aja nastoilla koska se pienentää asfaltin kulumista.
      Verotulot eivät vaan riitä tiestön korjauksiin ja siihen vaikuttavat osaltaan aasialaisien uusien autojen ostajat joiden maksama auton hinta menee koreaan ja japaniin eikä siis ole euroopassa kierrossa verotuloja kerryttämässä.
      Toyota- ym.kiakuskit hävetkööt.

    • renkaissailmaa

      Ei mitään nastoilla karhenteluja tarvita. Minä pärjään vaikka kesärenkailla ympärivuoden. Ennakoiva ajotapa on hyvä opetella.

    • maalainen1

      Täällä maaseudulla vedellään etelänpellejä kitkarenkaineen pois ojista, ei oo suolaa, hiekkaa, aurakin käy joskus kun muistaa, mutta kunnon nastarenkailla pärjää ihan hyvin.

      • NastaStop

        Juuri tulin tunnin lenkiltä ja vielä suuri osa ajaa nastarenkailla, onko nämä nastarengasjuntit niin rakastuneita nastarenkaisiinsa vai eikö kaduilla ole jo tarpeeksi syvät urat?


    • takatalvivappuna

      Landepaukku paasaa, kuka sinne korpeen on eksyny? Saksan rajalla nastarunkkarit käännytetään takas peräpohjolaan!

    • Miten olisi

      A: Kaikkien päälystettyjen tieden muuttaminen lämmitetyksi sitä mukaan kun ne päälystetään uusiksi

      B: Poistetaan talvirengaspakko

      C: Kielletään nastarenkaiden käyttö

      • Keskari

        "A: Kaikkien päälystettyjen tieden muuttaminen lämmitetyksi sitä mukaan kun ne päälystetään uusiksi!"

        Kuka maksaa viulut kun ne tiet lämmitetään? En edes uskalla lähteä laskemaan kuinka paljon energiaa sellainen tolloilu tarvitsisi. Ja kaikki vain sen vuoksi että punaniskaääliöt saavat paahtaa miten huvittaa. Ja johan tästä paskasta on jauhettu ennenkin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13398624


      • qwertyuswae
        Keskari kirjoitti:

        "A: Kaikkien päälystettyjen tieden muuttaminen lämmitetyksi sitä mukaan kun ne päälystetään uusiksi!"

        Kuka maksaa viulut kun ne tiet lämmitetään? En edes uskalla lähteä laskemaan kuinka paljon energiaa sellainen tolloilu tarvitsisi. Ja kaikki vain sen vuoksi että punaniskaääliöt saavat paahtaa miten huvittaa. Ja johan tästä paskasta on jauhettu ennenkin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13398624

        Sanotaan että lämpimnää pito maksaisi vuodessa semmonen 10€ suomalaista kohden


      • qwertyuswae
        Keskari kirjoitti:

        "A: Kaikkien päälystettyjen tieden muuttaminen lämmitetyksi sitä mukaan kun ne päälystetään uusiksi!"

        Kuka maksaa viulut kun ne tiet lämmitetään? En edes uskalla lähteä laskemaan kuinka paljon energiaa sellainen tolloilu tarvitsisi. Ja kaikki vain sen vuoksi että punaniskaääliöt saavat paahtaa miten huvittaa. Ja johan tästä paskasta on jauhettu ennenkin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13398624

        Sanotaan että lämpimnää pito maksaisi vuodessa semmonen 10€ suomalaista kohden


    • Tyhmää

      Uudet Hornetit vai tiet.

      • FirstThingsMoreFirst

        Hornetit totta kai!


    • 80000kmvuodessa

      Paras tapa on laittaa nastarenkaat käyttöverolle ja saadaan kitkoja enemmän liikenteeseen. Nykyaikainen kitkarengas on jo erittäin hyvä, kunhan valitsee noita laatumerkkejä ja mieluiten kotimaisia.
      Valtion tierahat ovat menneet liiaksi Pisararatoihin ja menossa tunnin juniin sun muihin hömpötyksiin.
      Tulevaisuudessakin ihmiset liikkuvat yksityisautoillaan ja tavara liikkuu ovelta ovelle kumipyörillä ympäri Suomen, Sipilä nyt tiet kuntoon ensin.
      Nastarenkaat ovat tiestön tuho, sehän näkyy varsin selvästi tieurien raideleveydessä. Olen ajanut kitkoilla ympäri Suomea jo parikymmentä vuotta ja voisin väittää että ovat parhaat juuri lumella pohjois-Suomessa. Etelässäkin toimivat hyvin, eipä ole joista tarvinnut vedellä. Nykyautot ovat myös kehittyneet paljon ja takavetoisenakin menee kitkoilla loistavasti.
      Ketjut löytyvät takalaatikosta mökkitietä varten 5 minuuttia ja paikoillaan, aivan hirmuinen pito. Nasta ei toimi lumessa sen kummemmin, ainoastaan aivan peilijäällä, jossa järkevä ajonopeuksiin on valttia.
      Kuorma-autoissakin on käytössä jo kitkarenkaat, Nokian Hakkapeliitta on sielläkin valttia ja nastat voi unohtaa. Kuorma-autossa jossa on painoa toimii kitka jopa paremmin, kokemusta on.
      Vuosikymmenet on jo raskaassa liikenteessä laitettu alkutalvesta kitkavetopinnat taakse, harva tuolla kesäkumeilla seikkailee. Nyt on eturenkaiden nastoista myös voitu luopua ja vaihdettu laatu kitkoihin, aivan uskomaton pito.
      Pahaan paikkaan mentäessä sitten ketjuja alle ja tilannenopeus järkeväksi. Ketjunheittäjätkin ovat erittäin hyvät jäistä mäkeä ylös noustessa raskaassa kalustossa.
      Yllätykseksi olen huomannut , että huonoimmilla kumeilla liikkuu linja-autot, kitkaa vaan alle näihinkin myös etupyöriin.

      • Faktaavälillä

        Mistä kaltaisiasi kitkafanaatikkoja aina vaan löytyy? Vaikka jatkuvasti joka ainoassa talvirengastestissä ja joka ainoa vuosi todetaan nastat jopa ylivoimaisiksi pidoltaan lähes kaikissa suomalaisissa talviolosuhteissa, niin asia vaan ei mene perille. Missään talviolosuhteissa kitkat ei pärjää nastoille, ei missään.

        Teiden kuluminen nastojen osalta on hieman suurempi, mutta uusimmilla nastarenkailla se on jo marginaalinen, jolla ei oikeastaan käytännön merkitystä teiden kulumisen kannalta.

        Suola, jota tarvitaan käytännössä ennenkaikkea muiden kuin nastarengasautoilijoiden turvaksi tuhoaa tiestöä, siltoja, autoja, jne. Pohjavesien ja luonnon saastumisesta puhumattakaan. Tämä se vasta kalliiksi tulee, jos kustannuksia edes joku viitsisi laskea. Jos nastoja ei olisi laisinkaan, niin suolan lisäystarve Suomessakin olisi massiivinen.

        Onnettomuusmäärät myös Suomessa nousisivat merkittävästi, kuten on käynyt muissakin maissa nastojen kiellon yhteydessä. Niin, vaikka niissä suolausta ja muuta tiehoitoa lisätty teippaasti. Näinhän Suomessakin tehdyt tutkimukset toteavat, suojatieonnettomuudet arviolta jopa 20%.

        Teiden urautuminen ja kuluminen johtuu ennenkaikkea siitä, ettei teitä kunnosteta tai kunnostetaan huonosti säästösyistä johtuen. Ihan normaalia on kuluminen myös teiden osalta, kuten kaikkien muidenkin ihmisten tekosyen osalta.


    • Tietämättömät

      Joku trolli viesti tai taas idiootti vauhdissa?
      nastarenkaat ei pahemmin asfaltti-tietä vahinkoita. syy miksi tiet ovat talven jälkeen ydeensä huono kuntosio on se että kun päivät alkaa olee lämpiä ja yöt kylmiä edelleen niin lämpötila ero saa asfaltin huono kuntoiseksi.

      jotta saat asfaltin huonoon kuntoon pelkällä ajamisella se vaatisi ainakin kymmeniä vuosia aktiivista raskaan kaluston liikennettä jotta tiessä vasta jotain uria rupeisi näkymään.

      • Junttia

        Käypä joskus vaikka Saksan autobahnalla, niin näet totuuden Suomen teiden nastaurista.


      • Jataastosijunttia
        Junttia kirjoitti:

        Käypä joskus vaikka Saksan autobahnalla, niin näet totuuden Suomen teiden nastaurista.

        Kyllä Saksan vapaiden nopeuksien autobahnat on kunnossa. Saksassa tuskin päästetään yhtä huonoon kuntoon kuin Suomessa. Pienemmällä tieverkostolla uria löytyy, mutta ne eivät tietenkään ole nastojen aiheuttamia, vaan painaumia liikenteen vuoksi. Kuten Suomessakin osa urista.
        Ei tietenkään, koska Saksassa ei ole sellaisia talvia kuin Suomessa ja nastat kielletty. Siellä suolalla kyetään liukkaus hoitamaan, jos sellaista joskus tulee. Ja sitä käytetään. Suolaus Saksassa tuhoaa ainoastaa pohjavedet ja luontoa. Suomessa näiden lisäksi myös asfalttia. Siksipä Suomessa ei ole edes järkevää pelkästään jo näidenkin vahinkojen vuoksi korvata nastarenkaita suolausta lisäämällä. Turvallisuudesta nyt puhumattakaan. Sitä paitsi suolaus ei poista liukkautta, lunta tai jäätä, jos pakkasta on yli 6 astetta. Nastat poistaa. Ei mitenkään epätavallista edes eteläisessä Suomessa tuollaiset pakkaset.
        Oletko muuten tullut ajatelleeksi, että Saksa on noin tuhat kilometria etelämpänä kuin Suomen etelärannikko? Onko mitään järkeä verrata Suomea ja Saksaa? Ei mitään...


    • PaikataPitää

      Näin sateisena kesänä näkee lähes joka päivä, miten nastaurat ovat vettä täynnä monen senttimetrin syyvyydeltä.

      • Korjatapitäisi

        Miten vesi osaakin hakeutua vain ja ainoastaan nastojen aiheuttamiin uriin? Jokin juttu täytyy olla, kun normaali painatumien urissa vettä ei ole laisinkaan.
        Siinä olisi jollekin tutkijalle tutkimista.

        Asfaltti uusitaan Suomessa keskimäärin noin 7 vuoden välein. Saattaa nykyisin olla jo pidempikin aika. Se on melkoisen pitkä aika Suomessa, jossa tiet kuluu ja rikkoutuu nopeasti erityisesti suolauksen, mutta myös nastojen vuoksi. Suomessa, kun on tiestöä rasittava talvi ja toisinaan kovakin sellainen, joka vaatii asianmukaiset toimet liikenteessä ja autoissa.


    • HuonotTiet

      Aloituksen ennustus näyttää toteutuvan.

    • nastaauraa

      Nyt ne rahat sitten ovat loppu ja alkaa velan ja velan korkojen maksu. Muutama uusi asfalttikerros on tänä kesänä laitettu ja jonkin verran nastaurapaikkausta. Kohta loppuu sekin ja ensi kesänä ajamme karheilla nastaurilla ainoastaan.

    • ContiVikingContact5

      Kiitos kaikille nastoilla ajaville! Teidän uhrautuvaisuutenne ansiosta tiet pysyvät (ainakin täällä Kehä III:n sisäpuolella) niin paljaina, että minäkin pystyn ajelemaan talvet vaikeuksitta hiljaisilla ja mukavilla kitkarenkailla.

    • Paljoko sitten maksaisi pieni lakimuutos joka

      1. Poistaa talvirengaspakon

      2. Samalla määrää nastarenkaat kielletyksi ajoneuvoissa joiden kokonaispaino on yli 500 kiloa

      • onko.pieni.hinta

        "Paljoko sitten maksaisi pieni lakimuutos"

        Arviolta koko maata ajatellen ehkä n. 1000-2000 ihmishenkeä talvikaudessa.


    • rqyq35y

      rekat kuluttavat suurilla akselipainoillaan päällyteet kesälläkin vaihtokuntoon ,paripyörinen uria kunnes reikiä alkaa ilmestymään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      976
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe