Uskonnottomat vs ateistit

atheos.

11

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tohtorisykerö

      Teismi = Uskot jumalan tai jumalien olemassaoloon
      Ateismi = Et usko jumalan tai jumalien olemassaoloon

      Riippuu ihan miten määrittelen uskonnon, esim wikipedia sanoon näin:
      'Tavallisimmin uskonnolla tarkoitetaan uskoa jumalaan/jumaliin tai muuhun yliluonnolliseen, siihen turvautumista sekä siihen liittyvää pyhyyden kokemusta yleismaailmallisena ilmiönä.' Tämän määritelmän mukaan uskonnoton olisi ateisti.

      • totuus.

        Ateisti pilkkaa jumalaa.


      • mano93
        totuus. kirjoitti:

        Ateisti pilkkaa jumalaa.

        Ateisti ei pilkkaa Jumalaa, vaan saatananpalvojat pilkkaavat Jumalaa.
        Ateisteilla ei ole Jumalaa, mitä pilkata.

        PS. Kirjoita Herrasi, Luojasi nimi isolla >=(


    • Jos ei kannata jotakin tiettyä uskontoa muttei pidä itseään myöskään ateistina, niin lilluu päättämättömänä jossakin välimaastossa ja sitä sanotaan agnostisismiksi.

      • ++++++++++++

        Niin sitä kutsutaan, mutta sitä se ei ole.

        Mitään teismin ja ateismin välimaastoa ei oikeasti ole olemassa.


    • - On olemassa uskonnottomia ateisteja. Näitä varmaan yleensä ajatellaan, kun ateisteista puhutaan.
      - On olemassa uskonnottomia teistejä. Uskoo jumalten olemassaoloon, mutta ei tunnusta mitään uskontoa.
      - On olemassa uskonnollisia teistejä. Yleensä puhuttaessa uskovaisista, tarkoitetaan näitä.
      - On olemassa uskonnollisia ateisteja. Esimerkiksi idästä löytyy uskontoja, joihin ei kuulu jumalia.

      Sitten olen minä. Agnostinen, uskonnoton potenteisti. Uskon, että jumala saattaa syntyä tulevaisuudessa, mutta emme voi sitä tietää (ainakaan ennen sitä). Tai sitten jumala ei synny. Meistä kiinni.

      • Imperteisti.

        Imperteisti on sellainen joka uskoo, että jumala on periaatteessa ollut joskus olemassa, mutta että se kuoli noin 52000 vuotta sitten.


      • Imperteisti. kirjoitti:

        Imperteisti on sellainen joka uskoo, että jumala on periaatteessa ollut joskus olemassa, mutta että se kuoli noin 52000 vuotta sitten.

        Itse olen ateisti ja olen myös uskonnoton. Uskontoihinhan kuuluvat kaiken maailman jumalat, joten en oikein ymmärrä onko uskonnoton eri asia kuin ateisti.


      • helsinkijokkeri kirjoitti:

        Itse olen ateisti ja olen myös uskonnoton. Uskontoihinhan kuuluvat kaiken maailman jumalat, joten en oikein ymmärrä onko uskonnoton eri asia kuin ateisti.

        Ateismi on etymologisesti jumaluskon puutetta, ottamatta kantaa muuhun. On olemassa ateistisia uskontoja, missä katsotaan olevan yliluonnollinen maailma henkineen (tai ilman) - ilman jumalia. Uskonnottomuus on uskontojen puutetta; uskonnollisia kokemuksia ei koeta, eikä uskonnollisilla teemoilla koeta olevan merkitystä.


      • kehnompi leikki
        khaosmonaut kirjoitti:

        Ateismi on etymologisesti jumaluskon puutetta, ottamatta kantaa muuhun. On olemassa ateistisia uskontoja, missä katsotaan olevan yliluonnollinen maailma henkineen (tai ilman) - ilman jumalia. Uskonnottomuus on uskontojen puutetta; uskonnollisia kokemuksia ei koeta, eikä uskonnollisilla teemoilla koeta olevan merkitystä.

        Ihminen voisi leikitellä teologisen teoretisoinnin kanssa turvallisemmin, jos tietäisi lähtönsä hetken. Kristinuskossa pelastuminen on tarjolla vielä viime hetkelläkin. Mutta oikeasti elämä on kuin se leikki, jossa soitto lakkaa ja joku huomaa, että penkkejä olikin taas yksi vähemmän.

        Lähdön hetki voi tulla ennalta-arvaamatta, silmänräpäyksessä. Sen jälkeen sitten havaintoja, että kannattiko leikittely.


    • Riippumatta uskonnosta, jumalan olemassaolosta on useimmilla jokin oma näkemys. Joko sitä pitää totena tai ei. Jos on sitä mieltä, että ihminen ei ylipäänsä voi tietää onko jumalaa, on hän agnostikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe