Uskonnottomat vs ateistit

atheos.

11

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tohtorisykerö

Teismi = Uskot jumalan tai jumalien olemassaoloon
      Ateismi = Et usko jumalan tai jumalien olemassaoloon

Riippuu ihan miten määrittelen uskonnon, esim wikipedia sanoon näin:
      'Tavallisimmin uskonnolla tarkoitetaan uskoa jumalaan/jumaliin tai muuhun yliluonnolliseen, siihen turvautumista sekä siihen liittyvää pyhyyden kokemusta yleismaailmallisena ilmiönä.' Tämän määritelmän mukaan uskonnoton olisi ateisti.

• totuus.

Ateisti pilkkaa jumalaa.

• mano93
        totuus. kirjoitti:

Ateisti pilkkaa jumalaa.

Ateisti ei pilkkaa Jumalaa, vaan saatananpalvojat pilkkaavat Jumalaa.
        Ateisteilla ei ole Jumalaa, mitä pilkata.

PS. Kirjoita Herrasi, Luojasi nimi isolla >=(

• Jos ei kannata jotakin tiettyä uskontoa muttei pidä itseään myöskään ateistina, niin lilluu päättämättömänä jossakin välimaastossa ja sitä sanotaan agnostisismiksi.

• ++++++++++++

Niin sitä kutsutaan, mutta sitä se ei ole.

Mitään teismin ja ateismin välimaastoa ei oikeasti ole olemassa.

• - On olemassa uskonnottomia ateisteja. Näitä varmaan yleensä ajatellaan, kun ateisteista puhutaan.
      - On olemassa uskonnottomia teistejä. Uskoo jumalten olemassaoloon, mutta ei tunnusta mitään uskontoa.
      - On olemassa uskonnollisia teistejä. Yleensä puhuttaessa uskovaisista, tarkoitetaan näitä.
      - On olemassa uskonnollisia ateisteja. Esimerkiksi idästä löytyy uskontoja, joihin ei kuulu jumalia.

Sitten olen minä. Agnostinen, uskonnoton potenteisti. Uskon, että jumala saattaa syntyä tulevaisuudessa, mutta emme voi sitä tietää (ainakaan ennen sitä). Tai sitten jumala ei synny. Meistä kiinni.

• Imperteisti.

Imperteisti on sellainen joka uskoo, että jumala on periaatteessa ollut joskus olemassa, mutta että se kuoli noin 52000 vuotta sitten.

• Imperteisti. kirjoitti:

Imperteisti on sellainen joka uskoo, että jumala on periaatteessa ollut joskus olemassa, mutta että se kuoli noin 52000 vuotta sitten.

Itse olen ateisti ja olen myös uskonnoton. Uskontoihinhan kuuluvat kaiken maailman jumalat, joten en oikein ymmärrä onko uskonnoton eri asia kuin ateisti.

• helsinkijokkeri kirjoitti:

Itse olen ateisti ja olen myös uskonnoton. Uskontoihinhan kuuluvat kaiken maailman jumalat, joten en oikein ymmärrä onko uskonnoton eri asia kuin ateisti.

Ateismi on etymologisesti jumaluskon puutetta, ottamatta kantaa muuhun. On olemassa ateistisia uskontoja, missä katsotaan olevan yliluonnollinen maailma henkineen (tai ilman) - ilman jumalia. Uskonnottomuus on uskontojen puutetta; uskonnollisia kokemuksia ei koeta, eikä uskonnollisilla teemoilla koeta olevan merkitystä.

• kehnompi leikki
        khaosmonaut kirjoitti:

Ateismi on etymologisesti jumaluskon puutetta, ottamatta kantaa muuhun. On olemassa ateistisia uskontoja, missä katsotaan olevan yliluonnollinen maailma henkineen (tai ilman) - ilman jumalia. Uskonnottomuus on uskontojen puutetta; uskonnollisia kokemuksia ei koeta, eikä uskonnollisilla teemoilla koeta olevan merkitystä.

Ihminen voisi leikitellä teologisen teoretisoinnin kanssa turvallisemmin, jos tietäisi lähtönsä hetken. Kristinuskossa pelastuminen on tarjolla vielä viime hetkelläkin. Mutta oikeasti elämä on kuin se leikki, jossa soitto lakkaa ja joku huomaa, että penkkejä olikin taas yksi vähemmän.

Lähdön hetki voi tulla ennalta-arvaamatta, silmänräpäyksessä. Sen jälkeen sitten havaintoja, että kannattiko leikittely.

• Riippumatta uskonnosta, jumalan olemassaolosta on useimmilla jokin oma näkemys. Joko sitä pitää totena tai ei. Jos on sitä mieltä, että ihminen ei ylipäänsä voi tietää onko jumalaa, on hän agnostikko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      92
      2007
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1480
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1269
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      71
      1107
    5. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      225
      1082
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      87
      1044
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      974
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      237
      928
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      906
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      881
    Aihe