Voimanosto on lällärien laji.

Nis,nis Nissenpolokk

Mahdollisimman helpolla paljo mukamas. Painonnosto vaatii niin paljon enemmän, että suomalaiset lällärilökäpöksyt eivät tule enää koskaan pääsemään huipulle painonnostossa. Penkkipunnerrus ei ole yhtään mitään verrattuna työntöön ja tempaukseen. Painot nostetaan suorille käsille. Se on voimamiehen mittari. Sen vuoksi Suomessa ei ole kovia ukkoja, koska vaatii tuhat kertaa enemmän kuin voimanosto. Siinä tarvii ranteeseen ruista ja paljon muutakin.Pöljä nostaa penkistä, mutta tempase ei.

50

843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raw

      Sun varmaan Pitäs näyttää mallia...;) ja mihis meinasit, et penkissä nostetaan painot jos ei suorille käsille...? Se kun on yksi kriteeri hyväksyttyyn nostoon.

    • jaska.

      Aloittaja puhuu totta.

      Kokeilkaa itse painonnostoa ja tulkaa sitten sanomaan onko voimanosto kovempi laji.

      Ei nimittäin liiku rauta niin helpolla vahvaltakaan mieheltä, kun nopeus/tekniikka/voima... kaikki pitää olla balanssissa.

      Penkillä on helppo maata ja punnertaa varusteet päällä.

      • raw

        Niin no onhan painonnosto vaativa laji ja valitettavasti suomesta löytyy enää vain muutamia nostajia, joilla on mahdollisuutta menestyä maailmalla. Tosin painonnostajat eivät tarvitse yläkroppaa, koska nosto tapahtuu jaloilla (sekä tempaus, että työntö). Että siinä suhteessa sitä "ruista ei tarvita ranteessa"...;) Ja taitaa ylipäänsä olla aika ikuisuus kysymys tämä mikä laji on "kovin"...


    • Jaska.

      Jos voimanostossa kilpailtaisiin ilman kaikenlaisia apupaitoja, niin saisi laji enemmän arvostusta monen silmissä.

      • Raw-kisat

        Epäilen vahvasti että voimanostokilpailuja pidetään ilman varusteita paljon enemmän kuin varusteilla. Näissä kisoissa vain nostovyö ja rannesiteet ovat sallittuja.


      • Anonyymi

        No onhan voimanostosta eri liittojen välillä eroja nuorten apuvälineiden kanssa


    • Painonnosto vaatii räjähtävyyttä, kimmoisuutta, liikkuvuutta, hyvää kehonhallintaa ja tietenkin lajitekniikkaa.

      100kg kyykkytempaus vaatii enemmän tehoa kuin 200kg mave.

      Painonnostosta on moni siirtynyt voimanostoon räjähtävyys-, kimmo- ja nopeusominaisuuksien heikennyttyä.
      Joskus meikäläiset ovat olleet maailman huipulla.
      Uutta tulemista lienee turha odottaa.

      Raskata Rautaa kirjasta löytyy taustatietoa,

    • miekkonen7401

      Samaa mieltä hyvin pitkälle. Siirryin nelikymppisenä painonnoston pariin kuntoilumielessä ja huomasin miten monipuolinen laji se onkaan. Jäin koukkuun. Liikkuvuus, räjähtävyys, koordinaatio ja voima; kaikkea tarvitaan ja hyvin pysyy kroppa kunnossa näin "vanhemmallakin" kun muutaman kerran viikossa harjoittelee. Päälle sitten venyttelyt ym kehonhuollot ja lenkkeilyt.

      Itse pidän nykyään 70 kg kyykkytempausta paljon vaativampana ja kovempana suorituksena kuin esim 150 kg penkkipunnerrusta. Ja saleilla kun näkee näitä 120 kg 1/4-kyykyn tekijöitä, niin voisivat joskus kokeilla vaikka 60 kg valakyykky-kolmosia täyteen syväkyykkyyn niin saattaisi tulla uutta haastetta treeniin.

      Kannattaa mennä aikuisten punttikouluun, sieltä saa hyvää nostetta omalle harrastukselle ja "eläkepäivien" odotukseen painonnoston parissa. :)

      • raw

        Oot siis penkannu 150??


    • 6+5

      Itse siirryin painonnosta voimanostoon. En kyllä allekirjoita että voimanosto olisi helpompaa.

    • ...................

      "Liikkuvuus, räjähtävyys, koordinaatio ja voima; kaikkea tarvitaan ja hyvin pysyy kroppa kunnossa näin "vanhemmallakin" kun muutaman kerran viikossa harjoittelee. Päälle sitten venyttelyt ym kehonhuollot ja lenkkeilyt."


      Nössön puhetta.
      Luulisi nyt 40 vuotiaan pärjäävän ihan normaalisti myös painonnostossa mutta sehän on toki sinun asiasi millä asenteella etenet..

      "
      Kannattaa mennä aikuisten punttikouluun, sieltä saa hyvää nostetta omalle harrastukselle ja "eläkepäivien" odotukseen painonnoston parissa. :) "


      Odottelet siis eläkepäiviä ja olet 40v..... Kuulostaa oudolle.
      Sittenhän tässä voisi kaikki 25 vuotiaat siirtyä n- 10 vuoden kuluttua niitä sun eläkepäiviäsi odottelemaan menemällä "aikuisen punttikouluun".

      Ei siinä mitään, asiahan on toki sinun, mutta miten mies voi mennä noin alas ja puhua tuollaisia juttuja itsestään :)

      Tuollaisella asenteella lopettaisin kaiken urheilun harrastamisen ja liittyisi suoraan 80 vuotiaiden opastettuun kuntosaliryhmään.

      voi voi, huonosti menee suomen miehillä jos jo 40 vuotiaana käytös on kuin ikälopulla..... aijai.

      • Kovempi jätkä.

        "Itse siirryin painonnosta voimanostoon. En kyllä allekirjoita että voimanosto olisi helpompaa. "

        Näin tein minäkin siinä nelikympin rajatienoilla ja raudat ovat vaan parantuneet sitten aiempaan, voimaa piisaa eikä todellakaan ole mitään ongelmia että pitäisi näiden nössöjen mukaan alkaa itseään mollaamaan... heh.


      • heh.
        Kovempi jätkä. kirjoitti:

        "Itse siirryin painonnosta voimanostoon. En kyllä allekirjoita että voimanosto olisi helpompaa. "

        Näin tein minäkin siinä nelikympin rajatienoilla ja raudat ovat vaan parantuneet sitten aiempaan, voimaa piisaa eikä todellakaan ole mitään ongelmia että pitäisi näiden nössöjen mukaan alkaa itseään mollaamaan... heh.

        "Painonnostosta on moni siirtynyt voimanostoon räjähtävyys-, kimmo- ja nopeusominaisuuksien heikennyttyä.
        Joskus meikäläiset ovat olleet maailman huipulla.
        Uutta tulemista lienee turha odottaa."


        Milläs sinä olet ne heikentymiset tutkinut? Jollakin mittarillako?


      • heh. kirjoitti:

        "Painonnostosta on moni siirtynyt voimanostoon räjähtävyys-, kimmo- ja nopeusominaisuuksien heikennyttyä.
        Joskus meikäläiset ovat olleet maailman huipulla.
        Uutta tulemista lienee turha odottaa."


        Milläs sinä olet ne heikentymiset tutkinut? Jollakin mittarillako?

        Tuollaisen kysymyksen voi esittää vain henkilö joka ei ole itse oikeasti harastanut painonnostoa tai jonka tuttavapiirissäkään sellaisia, pitempään harrastaneita ei ole.

        Minä olen todennut asian itse. Hidastuminen ja kimmoisuuden katoaminen liittyy väistämättä ikääntymiseen. Niiden heikkenemistä voi hidastaa mutta ei estää.
        Tietysti, jos lähtee 0-tilanteesta niin silloin jopa kehittyy.

        Olen itse todennut nuo muutokset
        Tuttavapiirissäni on useita, saman "kohtalon" kokeneita puntissa kilpailleita.
        Parhaana kaksinkertainen nuorten MM-kakkonen.
        SM-mitalisteja en viitsi laskeakaa.

        Taas yhden kerran, tutustukaa asiaan kirjassa Raskasta Rautaa!


    • raw

      Mites ois SUPERTOTAL;)

    • Oman polun kulkija.

      "Tuollaisen kysymyksen voi esittää vain henkilö joka ei ole itse oikeasti harastanut painonnostoa tai jonka tuttavapiirissäkään sellaisia, pitempään harrastaneita ei ole."

      Esim. minä olen harrastanut ja yleensä lajissa vaan kehittyy parempaan mitä pidempään sitä jatkaa. Jos raja tulee vastaan niin se ei riipu iästä vaan se voi tulla vastaan nuorena myös. Voit toki olla tästä eri mieltä kuten oletkin.

      "Minä olen todennut asian itse. Hidastuminen ja kimmoisuuden katoaminen liittyy väistämättä ikääntymiseen. Niiden heikkenemistä voi hidastaa mutta ei estää.
      Tietysti, jos lähtee 0-tilanteesta niin silloin jopa kehittyy."

      Sinä luulet niin, eli sinulla on päähänpinttymä. Hidastuminen ja kimmoisuuden katoaminen ovat HIFISTELYÄ eli joutavaa höpinää. Kangistukseen yleensä paras lääke on venyttely. Kun liikaa bodaa niin paikat jäykistyy, se ei ole iän seurausta vaan se on seurausta siitä mitä on tehnyt kropalleen. Tämä ilmiö on nähtävillä ollut iät ja ajat lähes kaikkien urheilulajien harrastajilla varsinkin kehonrakentajilla ja painonnostajilla.

      "Olen itse todennut nuo muutokset
      Tuttavapiirissäni on useita, saman "kohtalon" kokeneita puntissa kilpailleita.
      Parhaana kaksinkertainen nuorten MM-kakkonen.
      SM-mitalisteja en viitsi laskeakaa."

      Olen sitä mieltä että sinulla on asiasta vaan päähänpinttymä. On lisäksi epämiehekästä nöyrtyä heikkouteen kun toisin pitäisi panna hanttiin ja kapinoida ongelmaa vastaan. Itselleni ei tulisi mieleenikään sanoa itsestäni noin mitä sinä sanot. Se on nöyrtymistä.

      Elämä on pitkä ja viimeiseen asti pitää saada harrastaa ja kehittyä haluamaansa asiaa. Tosimies haistattaa kaikelle muulle pitkät.

      Nuoremmat kyykkii ja vanhemmat menee edelle, se on elämän jatkumon tarkoitus, eikä se että lyyhistytään ennenpitkään yhteiskunnan pakottamana laitoshoitoon ja kuollaan jossain ahdistavassa sairaalassa.

      Ei näin pojat, ei näin.

      • Ote vuodatuksestasi, "kun liikaa bodaa niin paikat jäykistyy". Olen täysin samaa mieltä!

        Sanot harrastaneesi painonnostoa, siis olumpianostoja? Vai sekoitatko bodauksen ja painonnoston?
        Mietelmäsi saattavat epäilemään millä tasolla olet kilpaillut painonnostossa.

        Tuo käsityksesi, ettei ikääntyminen vaikuttaisi liikkuvuuteen ja nopeuteen, on käsittämätön! Luonnonvastainen. Treenaava ikäri on tuossa suhteessa paremmassa kunnossa kuin harjoittelematon nuori mutta asiaa on katsottava jokaisen kohdalla yksilökohtaisesti!

        Ps. Harrastan edelleenkin painonnoston perusliikkeitä kyykkytempausta lukuun ottamatta.
        Vanhasta muistista teen myös pystypunnerrusta vaikka se ei ole aikoihin ollut kilpailulaji.
        Raaassakin tempauksessa ja sekä raaassa, että varsinkin saksiin työnnössä on mahdotonta olla havaitsematta vanhenemisen vaikutus.
        Vähiten on heikentynyt mave.

        Lopuksi yksi älyttömyys. "Kehittyy parempaan mitä pitempään sitä jatkaa"!
        Voi pyhä pulivari! Voiko enää tolkuttomampaa laukaista?! EI VOI!


      • On se jännnnä
        vm-43 kirjoitti:

        Ote vuodatuksestasi, "kun liikaa bodaa niin paikat jäykistyy". Olen täysin samaa mieltä!

        Sanot harrastaneesi painonnostoa, siis olumpianostoja? Vai sekoitatko bodauksen ja painonnoston?
        Mietelmäsi saattavat epäilemään millä tasolla olet kilpaillut painonnostossa.

        Tuo käsityksesi, ettei ikääntyminen vaikuttaisi liikkuvuuteen ja nopeuteen, on käsittämätön! Luonnonvastainen. Treenaava ikäri on tuossa suhteessa paremmassa kunnossa kuin harjoittelematon nuori mutta asiaa on katsottava jokaisen kohdalla yksilökohtaisesti!

        Ps. Harrastan edelleenkin painonnoston perusliikkeitä kyykkytempausta lukuun ottamatta.
        Vanhasta muistista teen myös pystypunnerrusta vaikka se ei ole aikoihin ollut kilpailulaji.
        Raaassakin tempauksessa ja sekä raaassa, että varsinkin saksiin työnnössä on mahdotonta olla havaitsematta vanhenemisen vaikutus.
        Vähiten on heikentynyt mave.

        Lopuksi yksi älyttömyys. "Kehittyy parempaan mitä pitempään sitä jatkaa"!
        Voi pyhä pulivari! Voiko enää tolkuttomampaa laukaista?! EI VOI!

        Oli kyllä hiukaita väitteitä :D

        Tämä "Oman polun kulkija" on ilmeisesti sitä mieltä että kroppa ei ikäänny, jos tarpeeksi itselleen vakuuttelee ettei niin käy. Ihan huikeaa! Aletaan kaikki uskomaan yhtä kovasti rapistumattomaan kroppaan, niin olemme kaikki vielä 100-vuotiainakin yhtä nopeita, taipuisia ja voimakkaita kuin nytkin. Tai oikeastaan vielä parempikuntoisia, jos kerran kehitymme jatkuvasti ikääntymisestä riippumatta.

        Miksi en itse tätä keksinyt? Tutkimustulokset hiiteen ja jankuttamaan omaa totuutta!


    • ....................

      Sulla on pakkomielle..

    • Jaska.

      "Raaassakin tempauksessa ja sekä raaassa, että varsinkin saksiin työnnössä on mahdotonta olla havaitsematta vanhenemisen vaikutus."

      H*lvetin masentavaa ja ärsyttävää tekstiä...
      Miksi edes harrastat enää sitten, ihmettelen vaan?
      Mitä järkeä todeta jatkuvasti itselleen "minä menen huonompaan" tai että "pidän vain kuntoa yllä kehittymättä" ?
      Lopettaisit koko homman sitten.

      • Jaska.

        Minä lopetin ihan sen takia että alkoi v'tuttaa kaikenmaailman sinunlaisten selittäminen itsestään esim. "kun tuota ikää alkaa olla.." tai "ei tässä iässä enää kehity ..." blaablaablaa.

        Ikävä todeta, mutta hifistely alkoi ottaa päähän. Siihen loppui jatkuva kaluaminen ja salikorttien makselu, lisäravinteiden ostelu, roinan hankkiminen.

        Sitä samaa hifistelyä saa lukea täältäkin.

        En kyllä tosin ole samaa mieltä kanssanne.

        Urheilu on kaikenkaikkiaan h*lvetin ärsyttävä asia maailmassa. Sen perään hehkutaan, se on aina uutisissa..... mutta silti jaksetaan marmattaa että ikä tekee tehtävänsä ja lopetetaan ura siihen kun ollaan sitä mieltä ettei kehitytä.

        Onkohan maailmassa mitään asiaa, missä pikku pullaposket häviäisi vanhemmalleen ?

        Pikku pullaposki siellä,, pikku pullaposki täällä... isin ja äidin hymypoika urheilemassa. Jos pikku hymypoika tajuaisi minkälaisia urpoja alkaa löytymään tästä lajista 10 vuoden jälkeen niin kiinnostus lopahtaisi äkkiä.

        Suomi on yksi s*atanan korpi, jossa valtio paimentaa lampaitaan ja lampaat juoksee p*skat housussa totellen kaikkia. Omaa mielipidettä ei saisi sanoa mistään tai tulee sakkoa kouraan.

        Netti on se paikka missä kaikki tiivistyy. Netti on "viisauden tyyssija". Siellä uskotaan vain kaveria ja kaverin kaveria. Oma mielipide on julkinen nolaus.


      • Jaska.
        Jaska. kirjoitti:

        Minä lopetin ihan sen takia että alkoi v'tuttaa kaikenmaailman sinunlaisten selittäminen itsestään esim. "kun tuota ikää alkaa olla.." tai "ei tässä iässä enää kehity ..." blaablaablaa.

        Ikävä todeta, mutta hifistely alkoi ottaa päähän. Siihen loppui jatkuva kaluaminen ja salikorttien makselu, lisäravinteiden ostelu, roinan hankkiminen.

        Sitä samaa hifistelyä saa lukea täältäkin.

        En kyllä tosin ole samaa mieltä kanssanne.

        Urheilu on kaikenkaikkiaan h*lvetin ärsyttävä asia maailmassa. Sen perään hehkutaan, se on aina uutisissa..... mutta silti jaksetaan marmattaa että ikä tekee tehtävänsä ja lopetetaan ura siihen kun ollaan sitä mieltä ettei kehitytä.

        Onkohan maailmassa mitään asiaa, missä pikku pullaposket häviäisi vanhemmalleen ?

        Pikku pullaposki siellä,, pikku pullaposki täällä... isin ja äidin hymypoika urheilemassa. Jos pikku hymypoika tajuaisi minkälaisia urpoja alkaa löytymään tästä lajista 10 vuoden jälkeen niin kiinnostus lopahtaisi äkkiä.

        Suomi on yksi s*atanan korpi, jossa valtio paimentaa lampaitaan ja lampaat juoksee p*skat housussa totellen kaikkia. Omaa mielipidettä ei saisi sanoa mistään tai tulee sakkoa kouraan.

        Netti on se paikka missä kaikki tiivistyy. Netti on "viisauden tyyssija". Siellä uskotaan vain kaveria ja kaverin kaveria. Oma mielipide on julkinen nolaus.

        Ihmisen täytyisi pyrkiä vahvemmaksi ja paremmaksi mitä enemmän ikää tulee.
        Elämän tarkoitus on viihdyttää itseään, eikä tuhlata sitä jonninjoutavaan p*skaan.


      • realisty
        Jaska. kirjoitti:

        Minä lopetin ihan sen takia että alkoi v'tuttaa kaikenmaailman sinunlaisten selittäminen itsestään esim. "kun tuota ikää alkaa olla.." tai "ei tässä iässä enää kehity ..." blaablaablaa.

        Ikävä todeta, mutta hifistely alkoi ottaa päähän. Siihen loppui jatkuva kaluaminen ja salikorttien makselu, lisäravinteiden ostelu, roinan hankkiminen.

        Sitä samaa hifistelyä saa lukea täältäkin.

        En kyllä tosin ole samaa mieltä kanssanne.

        Urheilu on kaikenkaikkiaan h*lvetin ärsyttävä asia maailmassa. Sen perään hehkutaan, se on aina uutisissa..... mutta silti jaksetaan marmattaa että ikä tekee tehtävänsä ja lopetetaan ura siihen kun ollaan sitä mieltä ettei kehitytä.

        Onkohan maailmassa mitään asiaa, missä pikku pullaposket häviäisi vanhemmalleen ?

        Pikku pullaposki siellä,, pikku pullaposki täällä... isin ja äidin hymypoika urheilemassa. Jos pikku hymypoika tajuaisi minkälaisia urpoja alkaa löytymään tästä lajista 10 vuoden jälkeen niin kiinnostus lopahtaisi äkkiä.

        Suomi on yksi s*atanan korpi, jossa valtio paimentaa lampaitaan ja lampaat juoksee p*skat housussa totellen kaikkia. Omaa mielipidettä ei saisi sanoa mistään tai tulee sakkoa kouraan.

        Netti on se paikka missä kaikki tiivistyy. Netti on "viisauden tyyssija". Siellä uskotaan vain kaveria ja kaverin kaveria. Oma mielipide on julkinen nolaus.

        Yritä kestää vaikka tiukalle se näyttää ottavankin. Häiriintyneen lapsellinen uhoaminen tuskin auttaa sinua vaikka saatat niin kuvitellakin.

        Kunhan aikuistut ja jos joskus jopa nostelet oikeasti painoja niin asenteesi saattaa aikuistua ja näkökulmasi laajentua.

        Myönteistä tässä asiassa on se, että muutos voi olla vain parempaan päin.

        Toivotaan!


    • isompi kuin sulla

      Tykkään hölkkäämisestä ja kunnon juoksulenkeistä, musiikkia kuunnellen. Ongelmana on vaan aivan liian iso penis. Penikseni takia juokseminen tuntuu tietysti ikävältä ja pienempänä pahana huomaan ihmisten tuijottavan kesällä kun on vähemmissä vaatteissa. Käytän nyt jo urheilulalushousuja ja tiukkoja housuja jotka tukisi penistäni. Onko teillä muilla isopeniksisillä neuvoja, mistä saa kunnon tukea. Neuvot olisi tarpeen. Olen myös ajatellut peniksen pienennys leikkausta. Miten sellaiseen?

      • Pillunsohija

        ooks pilluu koskaan saanu?


      • isompi kuin sulla
        Pillunsohija kirjoitti:

        ooks pilluu koskaan saanu?

        E


    • veto_kone

      Tempaus ja työntö on voimalun kuningasliikkeet. Niissä tarvitaan ihan kaikkea ja ennen kaikkea helvetin hyvän tekniikan. 100 tempausta arvostan enemmän kuin 100 penkkiä ja ei vaan mene jakeluun se, että miksi aina kysytään penkkitulosta. Painonnostossa penkki ei paljoonkaa lohdutta mutta pystypunnerrukset eri tyylein sen sijaan auttaa koska olkapäitä tarvitaan.

      • painonpudottajat joo

        Painonnosto on allemenoa eli nöyrtymistä painon edessä. Maastanostossa näin ei tapahdu, eikä painoja heikkouksissan tiputella pitkin salin lattioita vaan saatetaan otteen pitäen suorituksen jälkeen lavalle. Saatanan punttipellet on rautoja heittelemällä pilaannut monta hyvää nostosarjaa vieressä treenaavalta voimanostajalta. Nosta siinä sitten kuningaslaji penkkiä, kun koko lava tärisee punttipellen tiputellessa rautoja.


    • 16+4

      Onko noin huono itsetunto painonnostajalla, että pitää ihan kilpailla siitä kummalla on isompi?

      Uskomatonta schaissea... Onko sillä oikeasti väliä kumpi on kovempi jätkä, vai onko kumpikaan?

    • Ymmärsit väärin

      "Tämä "Oman polun kulkija" on ilmeisesti sitä mieltä että kroppa ei ikäänny, jos tarpeeksi itselleen vakuuttelee ettei niin käy. Ihan huikeaa! Aletaan kaikki uskomaan yhtä kovasti rapistumattomaan kroppaan, niin olemme kaikki vielä 100-vuotiainakin yhtä nopeita, taipuisia ja voimakkaita kuin nytkin. Tai oikeastaan vielä parempikuntoisia, jos kerran kehitymme jatkuvasti ikääntymisestä riippumatta.
      "


      Kyse ei ole mistään itselle vakuuttelusta vaan siitä että on naurettavaa lukea kun neljäkymppinen jamppa itkee ettei rauta nouse ja puntit kolise,koska "Ikää" on liikaa.
      On se huvittavaa lukea kun terve aikuinen mies lässyttää kuin joku ikäloppu.

      Kannattaisi mennä vaan itseensä ja miettiä onko sittenkään vielä oikea murjottaa kuin joku 80v pappa.

      • ......

        Olipa oman polun kulkija kuka hyvänsä niin sillä on ainakin oikeaa asennetta mitä ei eräistä tähän ketjuun kirjoittaneista löydy.

        Mitä ajattelit sitten tehdä seuraavat vuosikymmenet, jos urheilu-ura on median ja muiden tumpuloiden takia kuopattu?

        Sinun sijassasi en itse ainakaan menisi peilin eteen sanomaan että eläkkeelle pitäis siirtyä, vaan haistattaisin peet koko asialle ja tekisin sitä mitä ennenkin, samalla raivolla ja samalla tarmolla.

        Hifistelemällä sillä että nuoret jampat kehittyy vain "minä itse en" ei tule lasta eikä p*skaa mistään.

        Täällä vedetään joku ihmeraja iälle.


      • .............
        ...... kirjoitti:

        Olipa oman polun kulkija kuka hyvänsä niin sillä on ainakin oikeaa asennetta mitä ei eräistä tähän ketjuun kirjoittaneista löydy.

        Mitä ajattelit sitten tehdä seuraavat vuosikymmenet, jos urheilu-ura on median ja muiden tumpuloiden takia kuopattu?

        Sinun sijassasi en itse ainakaan menisi peilin eteen sanomaan että eläkkeelle pitäis siirtyä, vaan haistattaisin peet koko asialle ja tekisin sitä mitä ennenkin, samalla raivolla ja samalla tarmolla.

        Hifistelemällä sillä että nuoret jampat kehittyy vain "minä itse en" ei tule lasta eikä p*skaa mistään.

        Täällä vedetään joku ihmeraja iälle.

        "Tempaus ja työntö on voimalun kuningasliikkeet. Niissä tarvitaan ihan kaikkea ja ennen kaikkea helvetin hyvän tekniikan. 100 tempausta arvostan enemmän kuin 100 penkkiä ja ei vaan mene jakeluun se, että miksi aina kysytään penkkitulosta. Painonnostossa penkki ei paljoonkaa lohdutta mutta pystypunnerrukset eri tyylein sen sijaan auttaa koska olkapäitä tarvitaan. "


        Se on teknisesti h*lvetin vaikea laji. Vaikka olet kuinka vahva voimamies, niin 60 kiloinen heinäsirkkatyttö onnistuu tempaisemaan 80 mitä sinä et.
        Se kertoo juuri siitä että tekniikalla on tärkeä osa tässä hommassa.
        Sama heinäsirkka ei silti pystypunnerra raa'alla voimalla edes 100 kiloa.

        Kyllä minäkin 100 kilon tempausta arvostan enemmän kuin 100 kilon penkkiä.

        Kuitenkin...

        Kun painonnostaja työntää 150 suorille, niin voimakkaampi työntää puhtaasti.
        Ei saksia, vaan puhdas punnerrus.

        Sitä kyllä arvostan vielä enemmän.

        Painonnostossa ihailen räjähtävyyttä.


    • snatchaa

      Painonnosto on tekninen olympia-laji, josta ei ole kovin paljon hyötyä normaalissa elämässä. Harvemmin sitä tarvii "temmata" painoja suorille käsille kyykyn kautta.
      voimannosto, (maastaveto, kyykky) ym. voimamieslajit sen sijaan vahvistaa jalkoja, keskivartaloa. ym llihaksia joita tarvitsee jokapäiväisessä rutiineissa.

      Arvostan toki kyseistä lajia, koska olen joskus kokeillut mm. tempausta kevyillä painoilla. Se että esim. n. 80 kiloinen nostaja menee kyykkyyn 140kg painojen alle, ja nousee sieltä vielä ylös vaatii hyvää tekniikkaa, ja keskivartalolta, ja jaloilta paljon ruutia.. Käytännössä 140 kilon tempaajan kyyykkää n. 250 kg.

      http://www.youtube.com/watch?v=wa_edowfYzs

    • Jaska.

      Onhan siitä nyt hyötyä. Vahvat tempaajat ja työntäjät ovat vahvoja, myös nopeampia kuin voimanostajat, jotka taasen ovat jäykempiä. Se totuus on vain hyväksyttävä.
      Voimamieslajien ukoilla on kyllä vahvempi selkä ja keskikroppa, mutta he eivät ole niin nopeita. Verrataanpa vaikka nyrkkeilijää ja sumopainijaa.

      Tuosta 250kg kyykystä suhteessa 140 kilon tempaukseen en olisi niinkään varma.

      • El Trenador

        Teho ja voima ovat hieman eri asioita.
        Voima ei takaa korkeaa tehotasoa mutta hyvä teho edellyttää myös voimaa.

        Teho = voima x matka / aika. 100kg:n kyykkytempaus vaatii enemmän tehoa kuin 200kg:n mave


      • snatchaa

        Kyllähän panonnostajatkin ovat hyviä maastavetäjiä, ja kyykkääjiä. Eli tiettyjä voimanosto ominaisuuksia tarvitaan myös painon-nostossa.

        Penkki on ainoa laji, josta ei ole oikeastaan kuin haittaa. Ainakin tietttyyn rajaan asti. ehkä pitkät penkkisarjat kevyillä painoilla lisää yläkropan lihaskestävyyttä.
        (mm. olkapään lihakset joutuvat aika koville tempauksessa, ja työnnössä.)


    • Jaska.

      Voiman mittari on raaka rinnalleveto ja pystypunnerrus.

      • juttus haisee

        Jaska Jaska, housussas on paska!


    • Deadlift

      Kylmä tosiasia on nimittäin se että jos ei ole tippaakaan lahjoja niin ei ole mitään mahdollisuutta tehdä hyvää tulosta kummassakaan lajissa.

    • onhan keinot keksitt

      idän ihmeillä ponkaisee malmit taivaisiin

    • lersin senu

      kyllä mä jenkkifutarina sanon että painonnosto vaatii enemmän kun voimanosto...itse haluisin oppia tempauksen ja työnnön tekee kunnolla ne on oikeitten urheilijoitten lajeja..kuka vaan oppii maven,penkin ja kyykkyn tekniikan..suurin osa ei tee edes syväkyykkyjä....crossfittikin on kivaa

      • raw

        Mistäs se sit johtuu, et suurin osa salilla tekee maven, kyykyn ja penan väärin???


      • raw kirjoitti:

        Mistäs se sit johtuu, et suurin osa salilla tekee maven, kyykyn ja penan väärin???

        Miten ne tekevät väärin? Itse en penkkaa lainkaan joten se on huomiointini ulkopuolella muuta ne harvat jotka kyykkäävät ja tekevät mavea ovat oikeilla jäljillä.

        Kyykyt jäävät useimmilla puolikyykyiksi.
        Pään asento, katseen suunta ja hengityksen rytmitys ovat asioita joihin moni voisi kiinnittää enemmän huomiota.
        Harvalla sentään polvet lonksuavat sisään päin tai jalkaterät harittavat turhan paljon.

        Monet tekevät maastavedon tarkoituksella "suorin jaloin".

        Monella on kaikessa tekemisessä suorituksen laatuun keskittyminen heikkoa.
        Ohjelma voi olla hyvä ja jopa räätälöity.
        Kehno toteutus tuhoaa osan tehosta.


    • lersin senu

      siks koska akikki vaan tekee..ei harjoittele tekniikkaa..vaan kaikki unohetaan suurempien rautojen kiilto silmissä

    • fasaani

      lasipurnukan kierrekorkin avaus on voima- ja taitolaji. yritin avata mansikkahillopurkkia ja minulta repesi perna... satakolme vuotias isoäitini avasi purkin ruuvimeisselillä koska on perna. pidän tuota kovempana suorituksena kuin 200kg tempausta t: nimim. tempaus 180kg & maastanosto 320kg

    • Vanhus 62

      Nostin 80 luvulla surkeilla polvisitellä ja verkkareilla 280 kg kyykystä, penkistä t- paidalla 180 kg, maasta 300kg,tietysti nostovyö kaikissa mukana, olis siinä pystynostajallakin tekemistä. Nyt 20vuotta voimanostoo kuntoilu mielessä ja kunto kova vaikka ikää 62v. ps. paino oli 100kg nyt 86kg.

    • Jaska.

      Sinusta on tainnut tulla neiti .... ?

    • en kannata kumpaakaa

      Ei pidä paikkaansa. Mutta se pitää paikkansa, että molemmissa lajeissa jo nelikymppisten nostajien nivelet on paskana. Raskas työ vaatii veronsa.

      Mutta voimannostossa pitäisi sallia vain samat varusteet kuin painonnostossa. Noi nostohaarniskat ja penkkipaidat ovat täydellisen naurettavia kapistuksia.

      Polvisiteetkin ovat jo vähän niin ja näin! Nehän ne itseasiassa jauhavat ne nostajien polvet sököksi, kun kireä side painaa polvilumpiota nivelrustoa vasten ja tulee kulumia.

      Mutta yletön juoksunylkyttäminenkin kuluttaa selän jo polvet sököksi. Eli nämä äärimmäisyydethän ne sitä epätervettä toimintaa on.

    • Anonyymi

      No oha siinä Seki ku jos penkissä epäonnistuu ni varmistaja voi pelastaa mutta jos painonnostossa epäonnistuu siinä voi käydä hyvin huonosti. Ja onhan se voimanostosta aloittelija ystävällisempää.

    • Anonyymi

      Molemmat on urheilulajeja onhan se salibändikin ihan lällärien hommaa jääkiekkoon verrattuna ku ei tarvi edes luistessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6329
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      188
      3611
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2814
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2519
    6. 288
      2245
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1603
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1439
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe