On käsittämätöntä, että tätä hyssytellään. Kyllä hoitajien turvallisuus on tärkämpää kuin jonkin puolihöperön tai juopon paapominen ja loputon ymmärtäminen. Miksi esimerkiksi dementeille väkivaltaisille vanhuksille ei anneta riittävästi rauhoittavia lääkkeitä, jos he potkivat hoitajia? Hehän joka tapauksessa ovat elämänsä loppusuoralla, joten lisälääkitys ei kuitenkaan tuo oleellista haittaa.
Sama koskee kehitysvammaisia. Jos eivät malta olla hakkaamatta hoitajia, niin riittävästi sedaatiota, jotta pysyvät aisoissa, jos ei pehmustettu koppi riitä.
Hoitajilla on vastuullaan useampia potilaita, joista valtaosa käyttäytyy hyvin. Ei silloin pidä antaa jollekin häirikölle valtaa sabotoida koko osaston toimintaa.
Ihmettelen miksi Tehy ja muut ammattiliitot eivät ole puuttuneet näihin epäkohtiin tarmokkaammin. Ei hoitajien pidä olla kaikkeen alistuvia hiekkasäkkejä. Tämä olisi jopa työehtosopimuskysymys.
Väkivalta hoitohenkilökuntaa kohtaan
215
5304
Vastaukset
- Kaikkiakanssa
Sitten, kun saat turpaas, niin sanotaan, että riippuu, millä asenteella tyypin kohtaa! Niinku, millä asenteella pitäis kohdata?
Kyllä tuntee itsensä kehäraakiks, kun omia oikeuksiaan puolustaa! Siinä kyllä tehokkaasti empatia hoidettavia kohtaan häviää, eikä duuni enää maistu ja pois pitää päästä keinolla millä hyväänsä. On kyllä työlästä, kun on ikää, eikä ns. minkäänlainen hoitotyö enää tule kysymykseen ja kuitenkin siinä vaan täytyy sinnitellä. Ei ole minkäänlaista kiinnostusta, eikä motivaatiota. Minkälainen on hoidontaso? Pyöreä nolla!- Jälkiviisas tietää
"Sitten, kun saat turpaas"
No oletko saanut? Jos olet niin sittenhän tiedät millä asenteella, kokemus opettaa.
Älkää taivastelko ennen kuin jotain tapahtuu, ja sen jälkeen kun jotain tapahtuu, tiedättekin varmasti itse enemmän ilman toisilta kyselyä. - Ihan helppoa
Jälkiviisas tietää kirjoitti:
No oletko saanut? Jos olet niin sittenhän tiedät millä asenteella, kokemus opettaa.
Älkää taivastelko ennen kuin jotain tapahtuu, ja sen jälkeen kun jotain tapahtuu, tiedättekin varmasti itse enemmän ilman toisilta kyselyä. - Kaikkiakanssa
Älkää taivastelko ennen kuin jotain tapahtuu, ja sen jälkeen kun jotain tapahtuu, tiedättekin varmasti itse enemmän ilman toisilta kyselyä.On kaunis kesäinen ilta ja hyvä fiilis, että melkein hyräilee! Asiakaskäyntejä on illan aikana reilusti toistakymmentä, mutta menee sujuvasti, kun ilmakin on kuin morsian.
Avaat asiakkaan oven ja huikkaat moit ja riennät sutjakasti hoitamaan tarvittavat hommat, että ehtii taas seuraavaan paikkaan.
Asiakas ei vastaa tervehdykseesi ja onkin yhtäkkiä kimpussasi. Tunnet, että nyt sattui pahemmin! Et puhu enää asiakkaalle mitään, suoritat vaan hommat hammasta purren ja painut ulos. Hoidat illan kaikki asiakkaat, viet tavarat toimistoon, soitat taksin ja menet päivystykseen kymmenen jälkeen illalla ja sitten olet sairaslomalla ja jää pysyvä vamma ja sinne meni työmotivaatiokin ja nyt vaan odottaa, että ketä saisi seuraavaksi nipistää! - hoitaja1
Älkää taivastelko ennen kuin jotain tapahtuu, ja sen jälkeen kun jotain tapahtuu, tiedättekin varmasti itse enemmän ilman toisilta kyselyä.Sinulle nim. Jälkiviisas tietää! Eihän tässä mitään TOISILTA kysytäkään VAAN todetaan että ASIAAN pitää puuttua! Et se sinäkään tiedä millaiseksi muutut kun tulet vanhaksi-ja väkivaltaiseksi(toivottavastiei). Tähän tosiasiaan pitäisi puuttua ylemmältä taholta koska väkivalta on tänä päivänä lisääntynyt!
- ammatti-ihminen
Ihan helppoa kirjoitti:
Ammattitaitoisella hoitajalla on myös korkea moraali ja sydän paikallaan. Kaksipiippuinen juttu tuo lääkitys, eihän sitä ketään hiljaiseks sais lääkitä. Itse just alkoholidementikkoja (osastolla suurin osa oon hoitanu - mut mistään juopoista ei oo kysymys. Alkoholismihan ymmärretään sairautena siinä mis muutkin. Löytyy joukosta myös akateemikkoja, jotka edeleen fiksua juttuseuraa muistisairaudesta huolimatta), ja yhtään lyöntiä tai potkua ei oo tullu. Yhden tukistuksen vältin (:D), mut allekirjotan satasella sen, et paljon on kiinni siitä, miten ihmisen kohtaa. Asiallisesti ja arvostavasti kun meet, parempi lopputulos useassa tapauksessa.
Rahakysymys, mut vaikka on väsyttänykin, niin en ylilääkitsemisen puolelle lähtis. Henkilökuntaa sois lisää olevan.. Mut kiitollinen olen mahdollisuudestani opiskellessani alaa eteenpäin. Perusruohonjuuritason työtä ei mun pää kestäis (eikä kai selkäkään) eläkeikään asti. Mut heille nostan hattua, kunnioitan ja arvostan, jotka epäitsekkäästi, pää kestäen, pitävät lähimmäisistään huolta työkseen, vaikka elinkaaren loppupuolella vastavuoroisuus vääjäämättä väheneekin. Pieni hymy, ja kiitos - pienestä saa / voi olla työssään tyytyväinen. Ja jos ihmissuhteita ylipäätään ajatellaan, niin siitähän se hyvä vasta lähtee. Oikeasta kohtaamisesta, hymystä ja vastaantulosta - - .........
ammatti-ihminen kirjoitti:
Ammattitaitoisella hoitajalla on myös korkea moraali ja sydän paikallaan. Kaksipiippuinen juttu tuo lääkitys, eihän sitä ketään hiljaiseks sais lääkitä. Itse just alkoholidementikkoja (osastolla suurin osa oon hoitanu - mut mistään juopoista ei oo kysymys. Alkoholismihan ymmärretään sairautena siinä mis muutkin. Löytyy joukosta myös akateemikkoja, jotka edeleen fiksua juttuseuraa muistisairaudesta huolimatta), ja yhtään lyöntiä tai potkua ei oo tullu. Yhden tukistuksen vältin (:D), mut allekirjotan satasella sen, et paljon on kiinni siitä, miten ihmisen kohtaa. Asiallisesti ja arvostavasti kun meet, parempi lopputulos useassa tapauksessa.
Rahakysymys, mut vaikka on väsyttänykin, niin en ylilääkitsemisen puolelle lähtis. Henkilökuntaa sois lisää olevan.. Mut kiitollinen olen mahdollisuudestani opiskellessani alaa eteenpäin. Perusruohonjuuritason työtä ei mun pää kestäis (eikä kai selkäkään) eläkeikään asti. Mut heille nostan hattua, kunnioitan ja arvostan, jotka epäitsekkäästi, pää kestäen, pitävät lähimmäisistään huolta työkseen, vaikka elinkaaren loppupuolella vastavuoroisuus vääjäämättä väheneekin. Pieni hymy, ja kiitos - pienestä saa / voi olla työssään tyytyväinen. Ja jos ihmissuhteita ylipäätään ajatellaan, niin siitähän se hyvä vasta lähtee. Oikeasta kohtaamisesta, hymystä ja vastaantulosta -Pakko jotain on kuitenkin tehdä jos potilas lyö ja sylkee naamalle. Puhe ei mene perille.
- voi aikaa
......... kirjoitti:
Pakko jotain on kuitenkin tehdä jos potilas lyö ja sylkee naamalle. Puhe ei mene perille.
Moni tekee hoitotyötä ihan omaksi ilokseen vanhusten kanssa,saatu palkka ei ole iso, mutta vanhukset on meidän maan rakentajia.Olin kymmeniä vuosia hoitamassa heitä,en saanut yhtään iskua enkä potkaisua.Johan kuolutus ja kekemus opettaa lähestymis tavan.Mutta nuoret hoitajat on alussa hukassa,jostain syystä perushoitajat on kuin unessa koulunsa käyneet,tosin pieni poikkeus voi olla.Mutta aikaa heillä on olla tärkeitä ,toimitossa jää liikaa aikaa istua,juuri unissaan kävelijöillä.Miksi sinne lisää istumaan, jos entiset tekisi työnsä ,tulisi vanhukset hoidettua,ilman mahtavaa lääke tokkuraa.Tiedän nytkin koulussa nuorinainen,joka elää kauhessa siivossa ja ei mitään tajua järjelmällisyydestä,välillä itsekkin on apujen tarpeessa kunnalta,lapsenhoito ym. Miten hän voi hoitaa vanhuksia ,ihmettelijöitä riittää.
- Lääkettä kaikille
hoitaja1 kirjoitti:
Sinulle nim. Jälkiviisas tietää! Eihän tässä mitään TOISILTA kysytäkään VAAN todetaan että ASIAAN pitää puuttua! Et se sinäkään tiedä millaiseksi muutut kun tulet vanhaksi-ja väkivaltaiseksi(toivottavastiei). Tähän tosiasiaan pitäisi puuttua ylemmältä taholta koska väkivalta on tänä päivänä lisääntynyt!
"väkivalta on tänä päivänä lisääntynyt"
Ai entiseenkö verrattuna? Mielestäni ennen on ollut asiat huonommin, oli sodat ja sitä ennen kaikenlaiset barbaarisuudet, sitä ennen vieläpä primitiivisyydet jolloin suullinen kommunikointi ei ollut sanallista vaan pelkkää puremista.
Väkivaltaan reagointi on varmastikkin se mikä on lisääntynyt, ja hyvä niin, se on kehitystä parempaan tulevaisuuteen.
Ja siellähän puutettu asiaan, sehän on teidän työnne, ottakaa itsekin lääkettä jos alkaa tympimään. - pöljä
......... kirjoitti:
Pakko jotain on kuitenkin tehdä jos potilas lyö ja sylkee naamalle. Puhe ei mene perille.
pakko jotain tehdä??!! mene kotiin itkemään säälittävää itseäsi ja sitten työttömyyskortistoon.. pöljä
- kiitos ammatti-ihmin
Rahakysymys, mut vaikka on väsyttänykin, niin en ylilääkitsemisen puolelle lähtis. Henkilökuntaa sois lisää olevan.. Mut kiitollinen olen mahdollisuudestani opiskellessani alaa eteenpäin. Perusruohonjuuritason työtä ei mun pää kestäis (eikä kai selkäkään) eläkeikään asti. Mut heille nostan hattua, kunnioitan ja arvostan, jotka epäitsekkäästi, pää kestäen, pitävät lähimmäisistään huolta työkseen, vaikka elinkaaren loppupuolella vastavuoroisuus vääjäämättä väheneekin. Pieni hymy, ja kiitos - pienestä saa / voi olla työssään tyytyväinen. Ja jos ihmissuhteita ylipäätään ajatellaan, niin siitähän se hyvä vasta lähtee. Oikeasta kohtaamisesta, hymystä ja vastaantulosta -ammatti-ihminen..
jollakin sentään vielä järkeäkin ja sydäntä. Mitä siitä tulee jos lastenkin uhmaikää piikein alettan hoitamaan? eikö meillä enää ole kärsivällisyyttä otta vihaa katkeruutta surua ahdistusta jne. vastaan? ei varmasti ellet hyväksy noita tunteita itsellesi.
Liian paljon hoitoalalla henkilökuntaa joka inhoaa tai ei osaa käsitellä normaaleja inhimillisiä tunteita!!! tai sitten siitä on vieraannuttu. (jotkut menevät pubiin ja juovat päänsä täyteen kun suututtaa ja itkettää tai ottavat itsekin rauhoittavan..eivät käsittele omiakaan tunteitaan. Kuinka sittenvoisivat käsitellä tai vastaanottaa muiden? Normaalin ihmisen käytökseen kuuluu tunteet..sairaalla, vanhuksella ja muilla jotka ovat toiminoiltaan vajavaisia nämä tunteet tulevat esille usein voimakkaampina. Ei ole helppoa olla sairas, alkoholisti, dementoitunut, mielisairas, vahus...sitten näet joskus itse...jos nyt yrittäisit jo asettua toisen asemaan ..voi joskus sitten olla helpompi kun itse olet siinä tai toivoa että "se mitä haluat itsellesi tehtävän tee se toiselle" menee kiertoon. :D
Tuo sydämenrepiminen tai mikä se nyt oli on "Broken hearts are for assholes"
typerää itsesääliä!! - ammatti-ihminen
kiitos ammatti-ihmin kirjoitti:
ammatti-ihminen..
jollakin sentään vielä järkeäkin ja sydäntä. Mitä siitä tulee jos lastenkin uhmaikää piikein alettan hoitamaan? eikö meillä enää ole kärsivällisyyttä otta vihaa katkeruutta surua ahdistusta jne. vastaan? ei varmasti ellet hyväksy noita tunteita itsellesi.
Liian paljon hoitoalalla henkilökuntaa joka inhoaa tai ei osaa käsitellä normaaleja inhimillisiä tunteita!!! tai sitten siitä on vieraannuttu. (jotkut menevät pubiin ja juovat päänsä täyteen kun suututtaa ja itkettää tai ottavat itsekin rauhoittavan..eivät käsittele omiakaan tunteitaan. Kuinka sittenvoisivat käsitellä tai vastaanottaa muiden? Normaalin ihmisen käytökseen kuuluu tunteet..sairaalla, vanhuksella ja muilla jotka ovat toiminoiltaan vajavaisia nämä tunteet tulevat esille usein voimakkaampina. Ei ole helppoa olla sairas, alkoholisti, dementoitunut, mielisairas, vahus...sitten näet joskus itse...jos nyt yrittäisit jo asettua toisen asemaan ..voi joskus sitten olla helpompi kun itse olet siinä tai toivoa että "se mitä haluat itsellesi tehtävän tee se toiselle" menee kiertoon. :D
Tuo sydämenrepiminen tai mikä se nyt oli on "Broken hearts are for assholes"
typerää itsesääliä!!Kiitos.
Kolmisen vuotta sitten oli eka kokemukseni vaikeasti dementoituneitten hoidosta (osastolla). Eräs rva tappeli "kynsin, hampain" ja kaikin mahd. keinoin vastaan hoitotilanteissa useimminten aina, kaikkien hoitajien kohdalla, joten tavaksi tuli "hoitaa" hänet 2-3 hoitajan avuin aamu- ja iltatoimilla. Kyllä pahaa teki se väkisinvääntö, ja toinen useimmiten itkikin ja tappeli vastaan. Mut pakkohan kuivitukset on kuitenkin hoitaa. Ei ketään voi antaa olla p..ssään. Mut tuo oli ainut tapaus, jolloin esim. tuota mahdollisuutta pakkolääkitykseen ennen hoitoa on tullut mieleen edes miettiä.
Jotenkaan ei vaan oo sydäntä! Ja he kun ovat niin inhimillisiä.. ei voi kohdella ihmistä yksinkertaisesti ihmisarvottomasti! (ennemmin kai uupuisin ite - joten parempi itselle, että hankkiutuu muualle töihin, jolloin säästyy moisen miettimiseltä - tämä ja ens vko vielä, ja sit opintojen pariin!) - Katri fysiatri
......... kirjoitti:
Asian toinen puoli on se että vanhuksia liikalääkitään maassamme yleensäottaen aivan liikaa. Sellainen useiden lääkkeiden yhteisvaikutuksesta ("lääkinnällisestä kemikaalimäärästä") johtuu monesti vanhuksille niin pahoja sivuvaikutuksia että ihminen tuleekin oikeasti lääkkeistä sairaammaksi eikä terveemmäksi.
- hoituri2
Kiitos.
Kolmisen vuotta sitten oli eka kokemukseni vaikeasti dementoituneitten hoidosta (osastolla). Eräs rva tappeli "kynsin, hampain" ja kaikin mahd. keinoin vastaan hoitotilanteissa useimminten aina, kaikkien hoitajien kohdalla, joten tavaksi tuli "hoitaa" hänet 2-3 hoitajan avuin aamu- ja iltatoimilla. Kyllä pahaa teki se väkisinvääntö, ja toinen useimmiten itkikin ja tappeli vastaan. Mut pakkohan kuivitukset on kuitenkin hoitaa. Ei ketään voi antaa olla p..ssään. Mut tuo oli ainut tapaus, jolloin esim. tuota mahdollisuutta pakkolääkitykseen ennen hoitoa on tullut mieleen edes miettiä.
Jotenkaan ei vaan oo sydäntä! Ja he kun ovat niin inhimillisiä.. ei voi kohdella ihmistä yksinkertaisesti ihmisarvottomasti! (ennemmin kai uupuisin ite - joten parempi itselle, että hankkiutuu muualle töihin, jolloin säästyy moisen miettimiseltä - tämä ja ens vko vielä, ja sit opintojen pariin!)Lisättäköön tähän vielä, että kyseinen vanhus ei useimmiten suostunut ottamaan lääkeitään, joten miten siinäkään tapauksessa lääkitsisi yhtään mitenkään - ellei sitten jollain rauhoittavalla ruiskeella väkisin toisten pitäessä kiinni - eli psykiatrisella puolella kai noin toimitaan "mahdottomissa" tilanteissa, jotta saadaan potilaan tahto tainnutettua.
Mutta että vanhustenhoidossa? En puoltais. Olenhan jokatapauksessa muutoinkin melko epärationaalinen noin yleensäottaen, joten parempi ettei mun kontolle tuollaisia päätöksiä sälytettäiskään. (Onneks järjenkäyttö kuitens pelaa oleellisissa asioissa noin elämässä ylipäätään, tilanteen ja tarpeen vaatiessa, sentään :), huh - ) - hyvääkin!
hoituri2 kirjoitti:
Lisättäköön tähän vielä, että kyseinen vanhus ei useimmiten suostunut ottamaan lääkeitään, joten miten siinäkään tapauksessa lääkitsisi yhtään mitenkään - ellei sitten jollain rauhoittavalla ruiskeella väkisin toisten pitäessä kiinni - eli psykiatrisella puolella kai noin toimitaan "mahdottomissa" tilanteissa, jotta saadaan potilaan tahto tainnutettua.
Mutta että vanhustenhoidossa? En puoltais. Olenhan jokatapauksessa muutoinkin melko epärationaalinen noin yleensäottaen, joten parempi ettei mun kontolle tuollaisia päätöksiä sälytettäiskään. (Onneks järjenkäyttö kuitens pelaa oleellisissa asioissa noin elämässä ylipäätään, tilanteen ja tarpeen vaatiessa, sentään :), huh - )Ja vielä: agressiivisuutta esiintyy myös usein pelkkinä suullisina solvauksina ilman eettä asiakas käy kiinni. Tyypillisintä se. (Mut kylhän se henkisesti raskaalta sekin tuntuu, näinhän se on Jos sellaista työssään paljon kohtaa.) Mut sitten on myös niitä enkeleitä, joilla on aina hymy huulilla. JA useimmathan dementoituneet tulee lapsiksi jälleen; eli ovat lapsenomaisen hellyytäviä - suuri osa myös tällaisia. Eli monenelaista on, ei leimata kaikkia muistisairaita ongelmatapauksiksi. Mahdottomat tapaukset ovat marginaalisia kuitenkin.
- luovuuttakin
hyvääkin! kirjoitti:
Ja vielä: agressiivisuutta esiintyy myös usein pelkkinä suullisina solvauksina ilman eettä asiakas käy kiinni. Tyypillisintä se. (Mut kylhän se henkisesti raskaalta sekin tuntuu, näinhän se on Jos sellaista työssään paljon kohtaa.) Mut sitten on myös niitä enkeleitä, joilla on aina hymy huulilla. JA useimmathan dementoituneet tulee lapsiksi jälleen; eli ovat lapsenomaisen hellyytäviä - suuri osa myös tällaisia. Eli monenelaista on, ei leimata kaikkia muistisairaita ongelmatapauksiksi. Mahdottomat tapaukset ovat marginaalisia kuitenkin.
Kommunikaatiosta vielä: kun usealla ei juuri enää puhetta ole (eikä puhekaan mene enää kaikille perille) tai sitten puhe on "puuta hienää", tulee olelliisiksi keinoiksi olla vuorovaikutuksessa kaikki muut tavat ja keinot, mitä ihmien vaan nyt keksiä saattaa -
Soitto ja laulu saavat usein ihmeitä aikaan! Sanat yhtäkkiä soljuvatkin, kuin vettä vaan -
tunnelmia, tuokioita, muistoja.. - henkkahei
varmasti moni väkivaltainen hoidokki haluaisi eutanasian olevan laillista..
niin miksei.. kaikki olisivat tyytyväisiä !!!!!!!!!!!!!!! - henkisesti raskasta
Rahakysymys, mut vaikka on väsyttänykin, niin en ylilääkitsemisen puolelle lähtis. Henkilökuntaa sois lisää olevan.. Mut kiitollinen olen mahdollisuudestani opiskellessani alaa eteenpäin. Perusruohonjuuritason työtä ei mun pää kestäis (eikä kai selkäkään) eläkeikään asti. Mut heille nostan hattua, kunnioitan ja arvostan, jotka epäitsekkäästi, pää kestäen, pitävät lähimmäisistään huolta työkseen, vaikka elinkaaren loppupuolella vastavuoroisuus vääjäämättä väheneekin. Pieni hymy, ja kiitos - pienestä saa / voi olla työssään tyytyväinen. Ja jos ihmissuhteita ylipäätään ajatellaan, niin siitähän se hyvä vasta lähtee. Oikeasta kohtaamisesta, hymystä ja vastaantulosta -Niinhän sitä luulisi, että kun itse on asiallinen ja arvostava, mutta valitettavasti näin ei aina mene.
Mitä on "oikeanlainen" kohtaaminen? On kokemusta monenlaisista asiakkaista ja yleensä tullut toimeen ihmisten kanssa. On yksi asiakas joka haukkuu, pilkkaa ja ivaa aivan joka ainoassa asiassa ja itse on täysin riippuvainen hoitajista. Aivan sama ollako hiljaa vai yrittää jutella ystävällisesti, saa sontaa takaisin ämpärikaupalla. Aivan kaiken sanomisen kääntää mahdollisimman negatiiviseksi. Hymyä ei ole koskaan näkynyt, vaikka miten ystävällinen olisi. Onpa jopa lyönyt hoitajia, olen kuullut. Tällaista joutuu sietämään. Vastaavaa en ole koskaan missään muualla kokenut.
- sairasvanhuskunniaan
Siksipä onkin erittäin hyvä, että koulutetaan hoitohenkilökuntaa kohtaamaan agressiivisesti käyttäytyvä potilas.
Kun henkilökunnalla on tieto taito kohdallaan, antaa se turvallisuutta työskennellä sekä turvallisuuden tunteen myös potilaille.
Ei sekään ole oikein että lääkkeillä tainnutetaan.
On se nähty monesti miten väkivallan kohteeksi joutuu samoja hoitajia ja asiaa lähemmin tarkasteltaessa on huomattu, ettei heillä tieto taito riitä agressiivisen potilaan kohtaamiseen ja hoitamiseen.
Kaikkea väkivaltaa ei ikävä kyllä saa kitkettyä pois.
Vähän sama homma, kun esim. raksalla; turvalaitteet yms. turvallisuus koulutus antavat valmiudet, muttei kokonaan poista onnettomuus riskiä. Sielläkään eivät kaikki osaa eivätkä noudata annettuja ohjeita.- Monisairas
Millä ihmeen koulutuksella hoitaja pystyy aavistamaan, että joku vanhus yhtäkkiä potkaisee, jolloin hoitaja voi vakavastikin vahingoittua, jos potkija on iso mies. Jos hoitsu on yksin yövuorossa, niin työpariakaan ei ole.
Näyttää siltä, että johtoporras ja kouluttajat toistelevat mielellään näitä vanhoja fraaseja. Ei jotain pöpiä saa rauhalliseksi millään näennäistempulla. Monesti henkilökunta on niin kuormitettua, että kaikkiin tilanteisiin ei saada useampaa hoitajaa varmistamaan.
Olen itse saanut hyvää hoitoa kaikkiin sairauksiini. Jos dementoidun, niin en missään nimessä haluaisi käyttäytyä väkivaltaisesti hoitajia kohtaan. Jos osoittaudun väkivaltaiseksi, niin haluan, että minulle annetaan riittävästi rauhoittavia mömmöjä. On parempi, että minä makaan lyhyen loppuikäni lievästi huumattuna, kuin että joku hoitaja saa minun vuokseni esimerkiksi keskenmenon. - sairasvanhuskunniaan
Monisairas kirjoitti:
Millä ihmeen koulutuksella hoitaja pystyy aavistamaan, että joku vanhus yhtäkkiä potkaisee, jolloin hoitaja voi vakavastikin vahingoittua, jos potkija on iso mies. Jos hoitsu on yksin yövuorossa, niin työpariakaan ei ole.
Näyttää siltä, että johtoporras ja kouluttajat toistelevat mielellään näitä vanhoja fraaseja. Ei jotain pöpiä saa rauhalliseksi millään näennäistempulla. Monesti henkilökunta on niin kuormitettua, että kaikkiin tilanteisiin ei saada useampaa hoitajaa varmistamaan.
Olen itse saanut hyvää hoitoa kaikkiin sairauksiini. Jos dementoidun, niin en missään nimessä haluaisi käyttäytyä väkivaltaisesti hoitajia kohtaan. Jos osoittaudun väkivaltaiseksi, niin haluan, että minulle annetaan riittävästi rauhoittavia mömmöjä. On parempi, että minä makaan lyhyen loppuikäni lievästi huumattuna, kuin että joku hoitaja saa minun vuokseni esimerkiksi keskenmenon.On todellakin koulutuksia, missä opetetaan kohtaamaan agressiivinen potilas.
Siinä oppii tulkitsemaan millä mielialalla potilas on. Katse, kehonkieli, sanat, äänen sävy ja koko ulkoinen olemus viestittää mitä saattaa olla tulossa.
Samoin myös me hoitajina viestitämme itsestämme potilaille jo kehon kielellä, äänensävyllä ja lähestymistavalla.
Nämä eivät ole näennäis temppuja vaan oikeaa viestintää.
Myöskin potilaan riskitiedoissa pitää olla maininta agressiivisuudesta jolloin hoitajat osaavat ennakoida tilanteen ja toimia sen mukaisesti.
Hoitajan on muistettava ensiksikin se, ettei ketään agressiivisella mielialalla olevaa mennä väkisin hoitamaan, vaan annetaan hänelle tilaisuus rauhoittua.
Myös yksin yöllä oleva hoitaja voi tarvittaessa pyytää paikalle lisäapua. Jokaisessa työpaikassa on ilmoitettu mistä sitä pyydetään. Hyvin usein 112 ja saku tulee apuun. Mikäli näin ei ole, on työpaikalla asiat pielessä.. - Separempiehkä
sairasvanhuskunniaan kirjoitti:
On todellakin koulutuksia, missä opetetaan kohtaamaan agressiivinen potilas.
Siinä oppii tulkitsemaan millä mielialalla potilas on. Katse, kehonkieli, sanat, äänen sävy ja koko ulkoinen olemus viestittää mitä saattaa olla tulossa.
Samoin myös me hoitajina viestitämme itsestämme potilaille jo kehon kielellä, äänensävyllä ja lähestymistavalla.
Nämä eivät ole näennäis temppuja vaan oikeaa viestintää.
Myöskin potilaan riskitiedoissa pitää olla maininta agressiivisuudesta jolloin hoitajat osaavat ennakoida tilanteen ja toimia sen mukaisesti.
Hoitajan on muistettava ensiksikin se, ettei ketään agressiivisella mielialalla olevaa mennä väkisin hoitamaan, vaan annetaan hänelle tilaisuus rauhoittua.
Myös yksin yöllä oleva hoitaja voi tarvittaessa pyytää paikalle lisäapua. Jokaisessa työpaikassa on ilmoitettu mistä sitä pyydetään. Hyvin usein 112 ja saku tulee apuun. Mikäli näin ei ole, on työpaikalla asiat pielessä..Joskus on ihan hoitajan oman asenteen vuoksi vanhuksella nyrkki laulanut.
Esim muistisairasta vanhusta komennetan kuin koiraa ja palasta autetaan riepottamalla hihasta....kyllä minäkin löisin.
Itse nähty ja todistettu monet kerrat :( - Hoituri86
Separempiehkä kirjoitti:
Joskus on ihan hoitajan oman asenteen vuoksi vanhuksella nyrkki laulanut.
Esim muistisairasta vanhusta komennetan kuin koiraa ja palasta autetaan riepottamalla hihasta....kyllä minäkin löisin.
Itse nähty ja todistettu monet kerrat :(Saman asian olen itsekin todistanut. Pomolle puhunut, mutta asialle ei tehty mitään. Siispä vaihdoin työpaikkaa. Minä en sairasta vanhusta lyö edes pakon edessä.
- lähäri
Hoituri86 kirjoitti:
Saman asian olen itsekin todistanut. Pomolle puhunut, mutta asialle ei tehty mitään. Siispä vaihdoin työpaikkaa. Minä en sairasta vanhusta lyö edes pakon edessä.
Näin miten nuori lähihoitaja polvellaan potkaisi Alzheimeria sairastavaa kilttiä rauhallista potilasta auttaessaan häntä nousemaan sängyltä rollan kanssa seisomaan. Potilas ei kai lähärin mielestä liikkunut tarpeeksi nopeasti.
Sama lähäri jätti usein syöttämisen ja juottamisen sikseen eikä sitten kauaa mennytkään, kun kyseinen henkilö kuihtui ja kuoli pois.
Kaikille hoitajille ei vuodeosastotyö sovellu vaikka he sitä rahan vuoksi ovat pakotettuja tekemäänkin. - monenlaisia
Kauniita sanoja, käytäntö on täysin toinen! Kaikesta koulutuksesta huolimatta, agressiivinen asiakas on agressiivinen ja kaikkiin ei mitkään turvallisuuden tunteet ja puheet tehoa, päinvastoin! Koettu on, ikävä kyllä. Suunsoittoa tulee aina eikä koskaan tiedä milloin tulee nyrkistä.
- Lähäri mut ei kauaa.
tulihan se sieltä, että "On se nähty monesti miten väkivallan kohteeksi joutuu samoja hoitajia ja asiaa lähemmin tarkasteltaessa on huomattu, ettei heillä tieto taito riitä agressiivisen potilaan kohtaamiseen ja hoitamiseen."
Tyyppillinen syyllistäminen sillähän ne asiat paranee...käännänkö vielä toisenkin posken!?- sairasvanhuskunniaan
Ei tarvitse hermostua.
Ei kyse ole syyllistämisestä hoitajaa kohtaan, mutta kannattaa laittaa vakavaan harkintaan onko saanut riittävästi koulutusta agressiivisen potilaan hoitoon? Sitä täytyy hoitajan osata vaatia ja valveutunut työnantaja myös huolehtii siitä mikäli meinataan hoitaa potilaita laadukkaasti ja oikein. Yhteistyö lääkäreiden ja hoitajien välillä tulee hyvin esille etenkin näissä tilanteissa.
Pelkkä pillereiden lisääminen ei ole oikea ratkaisu.
Se vaan on tosiasia, että hoitajalla täytyy olla tietoa ja taitoa miten toimia muistisairaan, kehitysvammaisen, alkoholi ongelmaisen yms. kanssa. Silloin voidaan parantaa työoloja ja hoidon tasoa.
Niin kauan, kun hoitajilla ei ole riittävää tahtoa, tietoa ja taitoa he voivat huonosti ja työ alkaa ottaa päähän.
Hoitoalalle tulee nykyään paljon uusia hoitajia ja yksinkertaisesti kaikilla ei resurssit riitä haastavaan työhön.
Ehkäpä jo alunperin työn sisällöstä annetaan väärä kuva ja kun vihdoin huomataan, mitä se todellisuuudessa on, alkaa potilaiden haukkuminen ja huono kohtelu. - kerro meille
Ei tarvitse hermostua.
Ei kyse ole syyllistämisestä hoitajaa kohtaan, mutta kannattaa laittaa vakavaan harkintaan onko saanut riittävästi koulutusta agressiivisen potilaan hoitoon? Sitä täytyy hoitajan osata vaatia ja valveutunut työnantaja myös huolehtii siitä mikäli meinataan hoitaa potilaita laadukkaasti ja oikein. Yhteistyö lääkäreiden ja hoitajien välillä tulee hyvin esille etenkin näissä tilanteissa.
Se vaan on tosiasia, että hoitajalla täytyy olla tietoa ja taitoa miten toimia muistisairaan, kehitysvammaisen, alkoholi ongelmaisen yms. kanssa. Silloin voidaan parantaa työoloja ja hoidon tasoa.
Niin kauan, kun hoitajilla ei ole riittävää tahtoa, tietoa ja taitoa he voivat huonosti ja työ alkaa ottaa päähän.
Hoitoalalle tulee nykyään paljon uusia hoitajia ja yksinkertaisesti kaikilla ei resurssit riitä haastavaan työhön.
Ehkäpä jo alunperin työn sisällöstä annetaan väärä kuva ja kun vihdoin huomataan, mitä se todellisuuudessa on, alkaa potilaiden haukkuminen ja huono kohtelu.Jaa-a. Mitenköhän kulloisenkin sekakäyttäjän mielialan tietää, kun käyttäjä vetää surutta nappeja naamaan tietämättä itsekkään niiden sisältäviä aineita.
Hetkessä autuaan onnelisesta tulee äärettömän aggressiivinen ja mielialat muuttuu alle sekunnissa. Kerro miten kohdataan tämmöinen tapaus ja kerro myös miten suojataan muut potilaat näiltä monisekakäyttäjien mielenmaisemilta.
Lepareihin ei saa laittaa, kun se vie ihmisarvon, mutta hoidettava on. Hoitakin on vaikea antaa niin kauan kun käyttetyt aineet, mitä sitten ovatkaan, poistuvat elimistöstä. - sairasvanhuskunniaan
kerro meille kirjoitti:
Jaa-a. Mitenköhän kulloisenkin sekakäyttäjän mielialan tietää, kun käyttäjä vetää surutta nappeja naamaan tietämättä itsekkään niiden sisältäviä aineita.
Hetkessä autuaan onnelisesta tulee äärettömän aggressiivinen ja mielialat muuttuu alle sekunnissa. Kerro miten kohdataan tämmöinen tapaus ja kerro myös miten suojataan muut potilaat näiltä monisekakäyttäjien mielenmaisemilta.
Lepareihin ei saa laittaa, kun se vie ihmisarvon, mutta hoidettava on. Hoitakin on vaikea antaa niin kauan kun käyttetyt aineet, mitä sitten ovatkaan, poistuvat elimistöstä.Sellainen potilas kuuluu erikoissairaanhoitoon eikä ainakaan vo:lle / hoitokotiin.
Ei kokemusta sekakayttäjän hoidosta, mutta sellainen henkilö joka heitä hoitaa osaa kertoa. Heilläkin on siihen keinot.
Nyt tietääkseni alunpitäen oli lähinnä kyse "normi" vanhusten sairauksista ja heidän hoidosta.
Lepareita saa kyllä käyttää jos lääkäri niin toteaa, mutta se vaatii sitten erikois valvonnan, eli 24/7. - -satu-
Ei tarvitse hermostua.
Ehkäpä jo alunperin työn sisällöstä annetaan väärä kuva ja kun vihdoin huomataan, mitä se todellisuuudessa on, alkaa potilaiden haukkuminen ja huono kohtelu.On pakko vastata: vaikka saisit minkälaista ja kuinka kallista koulutusta: miten kohdata agressiivinen asiakas, ei siinä tositilanteessa koulutukset auta kun tositilanne tulee eteen! Ne tilanteet tulee nimittäin YLLÄTTÄEN ja äkkiä ja yleensä kyseessä on joku muu kuin keski-ikäinen juopunut henkilö. Eli et voi käydä häneen käsiksi, niin kuin koulussa/ opetuksessa opetettiin, väistä, väistä ja puolustaudu. Entäs jos kyseessä vanhus (hyvällä tuurilla dementoitunut) ja hoitotoimenpide, esim. avustaminen wc:ssä... yhtäkkiä saat polvesta naamaan ja nyrkistä ohimoon, koska vanhus ei tajunnut/ ymmärtänyt että autat häneltä kakat pois housuista, et varasta hänen vaatteitaan. Vaikka olet KERTONUT mitä teet, ei hän sitä muista sekuntia kauempaa ja siksi hätääntyy. Ymmärrän, että hän käy kimppuun, mutta minun EI tarvitse sitä ottaa vastaan, eikä sietää. Siksi haluan vaihtaa hoitoalan toiseen työhön. Ja en todellakaan ole aina itse syyllinen tapahtumaan.
- Kaikkiakanssa
Avopuolella ei kukaan ole seuraamassa asiakkaan mielialoja ja muutoksia käyttäytymisessä. Asiakas tiedetään epävakaaksi ja uhkaavaksi, mutta jokainen käyntikerta on aina arvoitus, mihin ei ennalta voi varautua ja kotioloissa, kun ollaan niin työskentelyergonomia ei ole suunniteltu hoitotyötä silmälläpitäen ja oven takaa voi yllätys yllättää.
Lekurit tekevät sopimattomia lääkemuutoksia, joiden vaikuttavuutta esim. käyttäytymiseen ei kotioloissa pystytä seuraamaan. Ei ole henkilökunnan vika, jos turpaan tulee, kun ei osaa tarpeeksi asiakkaan edessä madella ja tehdä kaikkea pöljää, mitä asiakas keksii pyytää, ettei kimppuun käy.- sairasvanhuskunniaan
Sellaiseen paikkaan ei tarvitse mennä yksin, sehän nyt on aivan selvä.
Kenenkään hoitajan ei tarvitse "madella" asiakkaan edessä, vaan silloin täytyy poistua paikalta tai pyytää apua paikalle, raportoida asiasta esimiehelle ja sitten suunnitellaan kuinka tilanteessa toimitaan.
Tässäkin juuri tulee esille se että osaamisessa ja tiedossa on puutteita..
Te ketkä käytte asiakkaiden kotona, olette vastuussa asiakkaan voinnin tarkkailusta ja raportoinnista. - Monisairas
Kenenkään hoitajan ei tarvitse "madella" asiakkaan edessä, vaan silloin täytyy poistua paikalta tai pyytää apua paikalle, raportoida asiasta esimiehelle ja sitten suunnitellaan kuinka tilanteessa toimitaan.
Te ketkä käytte asiakkaiden kotona, olette vastuussa asiakkaan voinnin tarkkailusta ja raportoinnista.Olkoon siis potilas vaikka minkälainen kahjo, niin hoitaja on ilmeisesti itse syyllinen siihen, että häntä potkitaan. Hän on jopa sopimaton alalle. Jos johdon asenne on tämä, niin on odotettavissa, että vaikeiden potilaiden hoitolaitoksiin ei enää tulevaisuudessa saada hyvää henkilökuntaa. Tilalle tulee vaikkapa kongolaisia palkkasotureita. Heitä ei kyllä potkita.
- sairasvanhuskunniaan
Monisairas kirjoitti:
Olkoon siis potilas vaikka minkälainen kahjo, niin hoitaja on ilmeisesti itse syyllinen siihen, että häntä potkitaan. Hän on jopa sopimaton alalle. Jos johdon asenne on tämä, niin on odotettavissa, että vaikeiden potilaiden hoitolaitoksiin ei enää tulevaisuudessa saada hyvää henkilökuntaa. Tilalle tulee vaikkapa kongolaisia palkkasotureita. Heitä ei kyllä potkita.
Jos koulutuksen olet saanut niin pitäisi tietää ettei agressiivisen ihmisen luo tarvitse mennä yksin, yritetä hoitaa väkisin tai jäädä itseään hakkuuttamaan, eikö näin?! Asiasta raportoidaan välittömästi eteenpäin, eikö vaan?!
Miksi "monisairas" käännät asian ikäväksi? Etkö oikeasti ole ikinä kuullut edellä mainitsemistani asioista? - kdlfösö
Jos koulutuksen olet saanut niin pitäisi tietää ettei agressiivisen ihmisen luo tarvitse mennä yksin, yritetä hoitaa väkisin tai jäädä itseään hakkuuttamaan, eikö näin?! Asiasta raportoidaan välittömästi eteenpäin, eikö vaan?!
Miksi "monisairas" käännät asian ikäväksi? Etkö oikeasti ole ikinä kuullut edellä mainitsemistani asioista?Kokeileppa vaikkapa pääkaupunkiseudun kotihoitoa. Kyllä maar vaan mennään yksin aggressiivisen/ huumeidenkäyttäjän yms. luo. Kuuluu toimenkuvaan...:(.
Nimittäin esim iltavuorot tehdään pääsääntöisesti yksin.
Teoria on todella eri kuin käytäntö, jos meinaa työnsä pitää. Sieltä kirjoituspöydän takaa kun on niin helppo neuvoa. - kdlfösö
kdlfösö kirjoitti:
Kokeileppa vaikkapa pääkaupunkiseudun kotihoitoa. Kyllä maar vaan mennään yksin aggressiivisen/ huumeidenkäyttäjän yms. luo. Kuuluu toimenkuvaan...:(.
Nimittäin esim iltavuorot tehdään pääsääntöisesti yksin.
Teoria on todella eri kuin käytäntö, jos meinaa työnsä pitää. Sieltä kirjoituspöydän takaa kun on niin helppo neuvoa."...Te ketkä käytte asiakkaiden kotona, olette vastuussa asiakkaan voinnin tarkkailusta ja raportoinnista. "
Lisäystä vielä edelliseen: Koettu on, että pantiin kyllä menemään (tai yritettiin) yksin paikkaan, johon ei todella pitäisi yksin eikä kaksinkaan mennä. Ei ollut ainoa kerta.
Munaa löytyi sen verran, että kieltäydyin. Esimies yritti määrätä ja siinähän sitten selviteltiin oikein johtotasoa myöten asiaa.
Raporttia asian tiimoilta kyllä oli annettu, yritettiin vaan mennä siitä, mistä aita on matalin.
Hoitajat: Pitäkää puolenne! - gggggggggggggggggggg
kdlfösö kirjoitti:
"...Te ketkä käytte asiakkaiden kotona, olette vastuussa asiakkaan voinnin tarkkailusta ja raportoinnista. "
Lisäystä vielä edelliseen: Koettu on, että pantiin kyllä menemään (tai yritettiin) yksin paikkaan, johon ei todella pitäisi yksin eikä kaksinkaan mennä. Ei ollut ainoa kerta.
Munaa löytyi sen verran, että kieltäydyin. Esimies yritti määrätä ja siinähän sitten selviteltiin oikein johtotasoa myöten asiaa.
Raporttia asian tiimoilta kyllä oli annettu, yritettiin vaan mennä siitä, mistä aita on matalin.
Hoitajat: Pitäkää puolenne!Syyllistäminen ammattitaidottamaksi sen takia jos toinen on ihan hullu ja arvaamaton käytökseltään.
Miten sä voit valita jos työnantaja määrää yksin työskentelyyn ja toiset väittää ettei henkilö heille ole väkivaltainen.
Tämä on tyypillistä hoitoalalla "ei mulla ole mitään ongelmia kyseisen asiakkaan kanssa" Sit kaikki tuijottaa sua miten olet huono ja vielä pelkäätkin?! - sairasvanhuskunniaan
gggggggggggggggggggg kirjoitti:
Syyllistäminen ammattitaidottamaksi sen takia jos toinen on ihan hullu ja arvaamaton käytökseltään.
Miten sä voit valita jos työnantaja määrää yksin työskentelyyn ja toiset väittää ettei henkilö heille ole väkivaltainen.
Tämä on tyypillistä hoitoalalla "ei mulla ole mitään ongelmia kyseisen asiakkaan kanssa" Sit kaikki tuijottaa sua miten olet huono ja vielä pelkäätkin?!Siinpä se! Nämä epäkohdat pitäisi saada karsittua pois, mutta kun ei uskalleta. Naisista ei taida löytyä sen vertaa yhteishenkeä, että ajettaisiin asioita yhdessä.. ennemmin kilpaillaan keskenään ja mollataan toisia, miellytetään esimiestä kaikin keinoin jne. Ja pelkona on työpaikan menettäminen. Jos hoitajat toimisivat yhdessä, nämä epäkohdat saataisiin korjattua.
Hyvä että joku uskaltaa puolustautua ja toimia oikein ja "keikuttaa venettä".
Ja voin sanoa, etten tee työtäni kirjoituspöydän takana vaan ihan hoitotyössä olen. - hoitaja2
Te ketkä käytte asiakkaiden kotona, olette vastuussa asiakkaan voinnin tarkkailusta ja raportoinnista.SIITÄHÄN nimenomaan on kyse että olemme VASTUUSSA asiakkaan VOINNIN TARKKAILUSTA!! Mutta siihen EI KUULU VÄKIVALLAN HYVÄKSYMINEN!!! HALOOOOO ÄLYKÄÄPIÖ!!!
- hoitajat toihin
Kyllä hyvä kokenut hoitaja tekee pöljääkin ja keinot löytää puheella,kun vanhuksen kanssa työskentelee,on omassa mielessä vika jos ei alistu kohtamaan sairasta vanhusta hänen tasolla, vaan asettaa vanhuksen kyseenalaiseksi.Se on totta lääkärit pöydän takaa muuttavat lääkitystä ja vanhus kävelee tai ei kävele, tai hyppii seinille,ei mömmöjä lisää eikä lääkityksen äkkimuutoksia .Kun puhutaan vanhusten asiaa puhuttaisiin suoraan mitä se on , sen tietää ammatissa kauvan olleet.Eihän niistä puhu työssä olevat, voi mennä työpaikka.Esimies olis oikealla asialla jos huomaisi kukka sopii hoitamaan kuka ei. JA SILLOIN EI OLIS HOITAJA PULAA KUN OIKEAT OSAAVAT TEKISI TYÖN,Ei korkeakaan koulutus tee hoitajaa hyväksi.
- ....:)
Siinpä se! Nämä epäkohdat pitäisi saada karsittua pois, mutta kun ei uskalleta. Naisista ei taida löytyä sen vertaa yhteishenkeä, että ajettaisiin asioita yhdessä.. ennemmin kilpaillaan keskenään ja mollataan toisia, miellytetään esimiestä kaikin keinoin jne. Ja pelkona on työpaikan menettäminen. Jos hoitajat toimisivat yhdessä, nämä epäkohdat saataisiin korjattua.
Hyvä että joku uskaltaa puolustautua ja toimia oikein ja "keikuttaa venettä".
Ja voin sanoa, etten tee työtäni kirjoituspöydän takana vaan ihan hoitotyössä olen.Ei muuta kuin jätetään nämä väkivaltaisesti käyttäytyvät hoitamatta, nopea paikalta poistuminen vain oman turvallisuuden takaamiseksi.
Onnekseni ei kohdalleni ole osunut väkivaltaisesti käyttäytyviä" asiakkaita" mutta varmaa on etten itseäni lyötä työpaikallani.Uikoot vaikka paskoissaan . - -satu-
Miksi "monisairas" käännät asian ikäväksi? Etkö oikeasti ole ikinä kuullut edellä mainitsemistani asioista?Entäs kun olet iltavuorossa yksin, ja yövuorossa yksin ja asiakas tarvitsee apua juuri nyt, heti??? Ei siinä soitella ampparille, että tulisivatko auttamaan vessatuksessa? Nehän nauraa sinulle päin naamaa jo puhelimessa! Ja vaikka raportoit kuinka, asia ei muutu. Koska kyseessä on vain hoitaja, ei lääkäri.
- ?!?!?!?!
hoitaja2 kirjoitti:
SIITÄHÄN nimenomaan on kyse että olemme VASTUUSSA asiakkaan VOINNIN TARKKAILUSTA!! Mutta siihen EI KUULU VÄKIVALLAN HYVÄKSYMINEN!!! HALOOOOO ÄLYKÄÄPIÖ!!!
Kukas se nyt on käskenyt hyväksyä väkivallan?
- Kaikkiakanssa
Kotihoidossa työntekijä on yksin asiakkaan kanssa ja harvemmin löytyy todistajaa kenenkään pärjäämiselle tai pärjäämättömyydelle. Asiakkaan tilanne ja kunto vaihtuu aina kulloisenkin työntekijän mukaan. Toinen antaa helpommin periksi ja toinen yrittää pitää sovitusta kiinni ja asiakas yrittää kaikkensa, että saa itsetekemisen sijaan passausta. Turpaan saa se, joka ei käyttäydy asiakkaalle sopivalla tavalla!
Asiakkaat ovat tänä päivänä yhä enenevässä määrin aivonsa jollain pehmentäneet ja toimivat arvaamattomasti=väkivaltaisesti. Asiakkaiden määrät lisääntyvät, työntekijöiden määrät vähenevät. Yhä harvemmin kotihoidossa on mahdollista tai edes sallittua tehdä ns. parityötä. Illat ja viikonloput ovat pahimpia, kun asiakkaita on yhtä työntekijää kohden pitkälle toistakymmentä, eivätkä kaikki ole välttämättä ennestään tuttuja, kun joku työntekijä on pois ennaltatietämättä ja asiakkaat jaetaan paikalla oleville työntekijöille.
Työntekijät vaihtuvat tiuhaan ja erilaisia ja erikielisiäkin keikkalaisia käytetään, niin tiedonkulku ei toimi, kunhan tyyppi vuoronsa jotenkin hoitaa. Tulevaisuudessa tilanne tulee vaan huononemaan, kun ei työntekijöitä oteta, eikä saada!- sairasvanhuskunniaan
Samankaltaisia potilaita on myös laitospuolella koko ajan enemmän.
Siinä se taas tuli esille, että työntekijät ei toimi yhdessä rintamassa ja oikeita menetelmiä käyttäen, ei vaadita työnantajalta parannuksia, sooloillaan milloin milläkin verukkeella, kunhan vaan kahlataan työvuoro jotenkin läpi.
Voi hyvät työnantajat, herätkää jo! Työntekijät, vaatikaa yhdessä parannuksia työhön!
Tehy lehdessä 3-2014, on erinomainen artikkeli työväkivallasta.
- sairasvanhuskunniaan
Haluaisitko sinä, että sinun omaisesi lääkittäisiin uinuvaksi vuodepotilaaksi? Tiedätkö miten muistisairaus etenee vaihe vaiheelta ja miten se vaikuttaa ihmisen käytökseen? Ei heille voi sanoa: käyttäydyppä nyt kunnolla.
Todennäköisesti et ole tarpeeksi perillä hoidettavien potilaiden sairauksista ja näin ollen epävarmuus vaikeuttaa työskentelyä.
Jos saisimme valita, niin tuskimpa meistä kukaan koskaan haluaisi sairastua!- monisairas
Kutakuinkin rauhallisia dementikkoja ei tietenkään tarvitse lääkitä rauhallisiksi. Mutta jos minusta itsestäni tai omaisistani tulisi raivohulluja hakkaajia, niin tietysti meidät pitää rauhoittaa. Ei ole oikein, että tekisimme hoitajien raskaan työn sietämättömäksi.
Huomautan lisäksi, että kun kaikenkarvaiset veroparatiisifirmat valtaavat vanhustenhuollon, niin hoitajia on töissä entistä vähemmän, ja hoidossa säästetään viimeisetkin sentit. Mutta on sentään helpompi maata märissä vaipoissa, kun on hiukan pöllyssä kuin olla valveilla sen kurjuuden keskellä. - Anonyymi
Jos ihminen on vaaraksi toisten ihmisten terveydelle, niin KYLLÄ, lisää lääkettä ja tarpeeksi että väkivaltaisuus loppuu. Ihan selvä asia.
- Kaikkiakanssa
Hyvin olet sinut omien ajatustesi kanssa! Mikä yhteinen rintama? Kenen kanssa? Mitä parannuksia, keneltä työnantajalta? Mikä muistisairaus?
Kaikenlaista höpinää! Toimitko itse omien ohjeittesi ja hyvien neuvojesi mukaan?
Miten toimit, kun kotona sängyssä hoidettavalle ei saada edes sairaalasänkyä, vaan työntekijät joutuvat hoitamaan ko. asiakkaan matalaan parisänkyyn? Onko sinulla kaikessa viisaudessasi ongelmaan ratkaisua?
Tottakai haluaisin, että omaiseni lääkittäisiin, jos se tarpeen olisi ja homma sujuisi sukkelaan, mahdollisimman vähän ketään rasittaen!- sairasvanhuskunniaan
Te jotka työskentelette kotihoidon puolella huolehtikaa niistä vanhuksista jotka asuvat kotona, tokihan tiedätte mitä pitää tehdä. Te olette sen puolen tekijöitä ja se miten hallitsette työnne, näkyy myös vanhusten voinnissa. Kun kotona asuva vanhus ei enää vuoteestaan pääse liikkumaan tai muuten hänelle aiheutuu vaara tilanteita, hänen paikkansa ei ole enää kotona ja siitä kotipalvelun työntekijöiden täytyy pitää huoli. Jos ette tiedä mitä tehdä, on varmaan opiskeltava lisää.
Kaikilla muistisairailla on lääkitys ja pitääkin olla, muttei heitä saa lääkitä tainnuksiin. Heidän kanssaan täytyy osata toimia.
Siinäpä sinulle miettimistä, että ymmärrät miten moniammatillisesti työskennellään.
Ja kyllä, toimin työssäni juuri käyttäen samaani oppia sillä haluan antaa hyvää, laadukasta ja turvallista hoitoa vanhuksille.
Ikävää jos sinua asia ärsyttää.
- kdlfösö
"..huolehtikaa niistä vanhuksista jotka asuvat kotona, tokihan tiedätte mitä pitää tehdä. Te olette sen puolen tekijöitä ja se miten hallitsette työnne, näkyy myös vanhusten voinnissa..."
Päällikkötasolle vastaavaa: ..huolehtikaa niistä työntekijöistä, jotka ovat töissä, tokihan tiedätte, mitä pitää tehdä. Te olette sen puolen tekijöitä, ja se miten hallitsette työnne, näkyy myös työntekijöiden voinnissa..."
Miten minusta tuntuu, että itse työn tekijät ovat tässä altavastaajia. Ensin on pidettävä huoli tekijästä (itsestään), niin voi pitää huolta muista. Hoitoalalla ei vaan tahdota jaksaa, MIKSI?!- säälillä
Ammattitaidotonta porukkaa töissä!
- Anonyymi
säälillä kirjoitti:
Ammattitaidotonta porukkaa töissä!
Mitä tarkoitat? Miten perustelet? Pahoinpidellyksi tuleminen ei ole ammattitaidosta kiinni. Millaista ammattitaitoa mielestäsi vaaditaan jotta ei tule pahoinpidellyksi? Luultavasti kukaan maailmassa ei tulisi pahoinpidellyksi sinun mielestäsi, vaan aina se olisi oma vika. Oletko psykopaatti? Vai mikä?
- hoitaja-
Itse en ainakaan hirveästi auta potilasta jos ei osaa käyttäytyä. Eihän siihen potkimisen ja lyöntien väliin edes mahdu. Potilas tekee itselleen vaan hallaa jos ei sitä tajua niin en voi sille mitään.
- säälillä
Eli et ole perillä potilaan sairaudesta! Ammattitaidoton hoitaja, jos voi edes hoitajaksi nimittää.....
- teidät on nähty
säälillä kirjoitti:
Eli et ole perillä potilaan sairaudesta! Ammattitaidoton hoitaja, jos voi edes hoitajaksi nimittää.....
Tämän päivän hoitajat ovat niin avuttomia ja kyvyttömiä kohtaamaan vähänkin poikkeavaa potilasta, että niillä pitää olla vähintään kaksi vartijaa ympärillä, että ne voi edes kättä päivää sanoa. Olin itse vuosikymmeniä sekavien potilaiden hoitajana. Ei meillä ollut mitään vartijoita saatavilla, monissa paikoin yöt oltiin yksin.Minä sanon teille on luotu liian helpot olosuhteet, mikä ei kehitä omia toimintamalleja.Olette mestareita haukkumaan muita , mutta oma pystyvyys on ala-arvoista
- 13+11
teidät on nähty kirjoitti:
Tämän päivän hoitajat ovat niin avuttomia ja kyvyttömiä kohtaamaan vähänkin poikkeavaa potilasta, että niillä pitää olla vähintään kaksi vartijaa ympärillä, että ne voi edes kättä päivää sanoa. Olin itse vuosikymmeniä sekavien potilaiden hoitajana. Ei meillä ollut mitään vartijoita saatavilla, monissa paikoin yöt oltiin yksin.Minä sanon teille on luotu liian helpot olosuhteet, mikä ei kehitä omia toimintamalleja.Olette mestareita haukkumaan muita , mutta oma pystyvyys on ala-arvoista
Yksi vanhan kansan hoitaja lähellä eläkeikää jäi kiinni potilaalle huutamisesta ja tukistamisesta. Oli ottanut kiinni hiuksista ja repinyt ja huutanut, että älä hullu mulle rupee... Voi kun sitten nuori hoitaja oli tämän ottanut johtajan kanssa puheeksi. Jäi sitten samantien eläkkeelle muiden sääliessä, että voi kun nyt näin käynyt... Miksei kukaan aiemmin ollut puuttunut kys. toimintaan, varmaan ennenkin oli näitä tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa vaan....
Että siinä sulle sitä vanhan ja nykyisyyden vertaamista. - Anonyymi
Samaa mieltä. Olkoon paskoissaan jos puree ja lyö kun yrittää auttaa.
- paskaduuni
No mä lähden tässä taas hakattavaksi.
Monikohan teistä lähtee töihin peläten ja vielä pienellä palkalla. ?
Hoitakaa itse ne omaisenne jotka väkivaltaisia. !- vaihtoon
Ehkäpä ois paikallaan vaihtaa alaa jos noin paha mennä töihin.
Tarttis varmaan työpaikalla pyytää ohjeistusta miten toimia agressiivisten hoidettavien kanssa. - puolusta ihtees aina
vaihtoon kirjoitti:
Tarttis varmaan työpaikalla pyytää ohjeistusta miten toimia agressiivisten hoidettavien kanssa.Kyllä se vaan on niin ettei kellään ole antaa ohjeita miten toimia oikein jos potilas kimpaantuu.Eihän poliisitkaan saa aina rauhoitettua asiakasta vaikka kuinka yrittäisi puhua lempeästi.Jos joku päättää riehua kunnolla niin sitten riehuu.Turha edes miettiä olisiko voinut omalla käytöksellä tai jollain tempulla voinut välttää turpaan saamisen.Joskus rauhoittelu vaan pahentaa tilannetta.Ihan sama mitä yrittää tehdä jos joku on päättänyt tulla päälle.Ensisijaisesti puolusta itseäsi,olkoon keino mikä tahansa.Itse kerran jouduin kunnon painiotteluun ulkona isokokoisen miehen kanssa.Kännissä,aggressiivinen ja kävi käsiksi.Olen hoikka nuori nainen.Potkaisin äijää kunnolla munille ja tönäisin ojaan.Sinne jäi pyörimään ja minä kaasutin taksilla pois enkä perään katsonut.Äijä sai loistavaa asiakaspalvelua ja minä koin mielihyvää.
- hoihoitaja
puolusta ihtees aina kirjoitti:
Kyllä se vaan on niin ettei kellään ole antaa ohjeita miten toimia oikein jos potilas kimpaantuu.Eihän poliisitkaan saa aina rauhoitettua asiakasta vaikka kuinka yrittäisi puhua lempeästi.Jos joku päättää riehua kunnolla niin sitten riehuu.Turha edes miettiä olisiko voinut omalla käytöksellä tai jollain tempulla voinut välttää turpaan saamisen.Joskus rauhoittelu vaan pahentaa tilannetta.Ihan sama mitä yrittää tehdä jos joku on päättänyt tulla päälle.Ensisijaisesti puolusta itseäsi,olkoon keino mikä tahansa.Itse kerran jouduin kunnon painiotteluun ulkona isokokoisen miehen kanssa.Kännissä,aggressiivinen ja kävi käsiksi.Olen hoikka nuori nainen.Potkaisin äijää kunnolla munille ja tönäisin ojaan.Sinne jäi pyörimään ja minä kaasutin taksilla pois enkä perään katsonut.Äijä sai loistavaa asiakaspalvelua ja minä koin mielihyvää.
No kuules on pikkuisen eri asia joku muistisairas ku kadulla kohdattu känniläinen!
Terveydenhuollon ammattilaisille on koulutukset kuinka kohdata agressiivinen potilas ja sitä on kenenkään turha väittää että se on huuhaata.
On ymmärrettävä ensin mitä se muistisairaus on ennenkuin heitä voi hoitaa. Agressiivisuus on vain yksi vaihe sairaudessa ja se ei todellakaan kestä koko sairauden aikaa.
Perehtykää sairauteen ensin ennekuin alatte täällä väittelemään asiasta. - kuules itselles bimbo
hoihoitaja kirjoitti:
No kuules on pikkuisen eri asia joku muistisairas ku kadulla kohdattu känniläinen!
Terveydenhuollon ammattilaisille on koulutukset kuinka kohdata agressiivinen potilas ja sitä on kenenkään turha väittää että se on huuhaata.
On ymmärrettävä ensin mitä se muistisairaus on ennenkuin heitä voi hoitaa. Agressiivisuus on vain yksi vaihe sairaudessa ja se ei todellakaan kestä koko sairauden aikaa.
Perehtykää sairauteen ensin ennekuin alatte täällä väittelemään asiasta.No kuules Aggressiivinen muistisairas käyttäytyy täysin samalla lailla kuin kännissä tai aineissa oleva.Mielenterveyspotilaskin voi olla samalla lailla aggressiivinen kuin muistisairas.Mitä eroa on muistisairaan ja jonkun psykoosipotilaan vetämisellä turpaan ? Pitääkö dementikkopieksäjää ymmärtää ja arvostaa vanhuksena paremmin kuin mielisairasta ? Mistä hoitaja tietää johtuuko dementikon turpaan vetäminen sairaudesta vai haluaako joku pappa vaan pieksää naista ihan muuten vaan.Yleensä dementikkomies vetää turpaan jos joku asia ei miellytä,koska on aina ollut naistenhakkaaja.Dementikkokaan ei unohda jos on vuosikymmenet pieksänyt vaimoaan kotona.Sama jatkuu sitten osastolla.Turhaan niitä sääliä.Vedä takas turpaan vaan.Turha täällä sääliä dementikkoja kun ovat sairaita,eihän Niuvanniemenkään hoitajat sääli tappajapsykopaatteja kun ovat niin sairaita.Sääli on sairautta.
- pölijä
kuules itselles bimbo kirjoitti:
No kuules Aggressiivinen muistisairas käyttäytyy täysin samalla lailla kuin kännissä tai aineissa oleva.Mielenterveyspotilaskin voi olla samalla lailla aggressiivinen kuin muistisairas.Mitä eroa on muistisairaan ja jonkun psykoosipotilaan vetämisellä turpaan ? Pitääkö dementikkopieksäjää ymmärtää ja arvostaa vanhuksena paremmin kuin mielisairasta ? Mistä hoitaja tietää johtuuko dementikon turpaan vetäminen sairaudesta vai haluaako joku pappa vaan pieksää naista ihan muuten vaan.Yleensä dementikkomies vetää turpaan jos joku asia ei miellytä,koska on aina ollut naistenhakkaaja.Dementikkokaan ei unohda jos on vuosikymmenet pieksänyt vaimoaan kotona.Sama jatkuu sitten osastolla.Turhaan niitä sääliä.Vedä takas turpaan vaan.Turha täällä sääliä dementikkoja kun ovat sairaita,eihän Niuvanniemenkään hoitajat sääli tappajapsykopaatteja kun ovat niin sairaita.Sääli on sairautta.
Hoihoitaja,Se kännikala kävi minuun käsiksi kun ajoin taksia.Olen siis taksinkuljettaja jos et tajunnut.Sitten äkkijarrutus ja ulos painimaan.Äijä jäi lopulta ojaan pakkasyönä.Koetko olevasi parempi kun saat turpaas hoitajana muistisairaalta vanhukselta ? Muutkin saa turpaan töissä kun hoitsut eikä oikeita neuvoja tilanteen rauhoittumiselle ole kellään.
- Omainen
Ei omainen voi vaikuttaa kotihoitoon paljoakaan. Yhteiskunta vastuussa miksi niin sairaat hoidetaan kotona. Juuri siksi, että yhteiskunta säästää sairaiden kustannuksella. Vaikka kotihoito hoitaa on omaisilla silti huolensa hoidettavasta
ja toivovat hyvää hoitoa. Usein yksinäinen on vaikeassa asemassa hoidon kanssa.
Kukaan ei oikein välitä, ellei ammattitaitoinen hoitaja viesti asiaa eteenpäin.
Yleensä kotihoidon lääkäri käy harvoin, joten tilanne ei hyvä.
Hoitajilla on paljon tehtävää ja monet potilaat, joten kiitos hoitajille. - stoppia huum/päiht:l
pölijä kirjoitti:
Hoihoitaja,Se kännikala kävi minuun käsiksi kun ajoin taksia.Olen siis taksinkuljettaja jos et tajunnut.Sitten äkkijarrutus ja ulos painimaan.Äijä jäi lopulta ojaan pakkasyönä.Koetko olevasi parempi kun saat turpaas hoitajana muistisairaalta vanhukselta ? Muutkin saa turpaan töissä kun hoitsut eikä oikeita neuvoja tilanteen rauhoittumiselle ole kellään.
Eiköpähän huumebisnekset ala olla nykypäivää
joka kylässä, pal lienee myös noita kotokemistejä,
jotka keittelevät eri aineista doping- ja mielentilaan vaikuttavia
aineita omiin yleensä sinikorkkisiin injektioneulalla läpäistäviin
ampulleihin, käyttötarkoitus lienee asianomaisten omista bisneksistä
riippuvia. Tuotteet yleensä uskonnoissa tai muissa laitosbisneksissä
käytössä, skopolamiinia, gapaa, atropiinia tai muita,
joilla hetkessä tehdään aikuisestakin Zompi, kiltti omaa tahtoa vailla oleva lapsi.
Tyttäreni perhe joutui tälläisen "hoidon" kohteeksi erään sairaalassa työskentelevän
rouvan toimesta. Itselläni liki 40-vuotinen kokemus laitostyössä, eipä sielläkään
säästynyt miltään, vaikka ehdottomasti huumeilta ja päihteiltä yritti suojella
omaa kehoaan - pahimmat tällit ja tärskäykset tuli juuri huumehemmojen taholta.
Toinen juttu oli myös se että sairaanhoitajat eivät koskaan valvoneet yksin, aina
heillä piti olla työskentelyparia apuhoitaja, joka väkivaltatilanteissa ekana pistettiin
kohtaamaan raivostunut asiakas nk. "halvempana ihmishenkenä". Yleensä aina
kuitenkin tilanteet keskustelulla rauhoittui. Myös poliisiin yhteydenottoja varoitettiin tekemästä sanomalla että hoitolaitoksen maine joutuu huonoon valoon
jos ulkopuolinset näkee poliisiauton laitoksen pihassa tai ympäristössä.
Täysin väärä ohje työntekijöille työnantajan taholta mielestäni.
Eipä silti, 18-vuotiaana harjoittelijanakin valvoin mielisairaalassa yksin yövuoroja
naisten ja miestenkin suljetulla osastolla 60-luvulla. Sanoinkin jo silloin että
laitoksen potilaat oli monesti paljon fiksumpia ihmisiä kuin normielämässä elävät
taviskansalaiset, väkivaltaa ei heidän taholtaan joutunut kohtaamaan.
Aika sodanjälkeisinä vuosina oli erilainen kuin nykyisin, ihmiset myös.
Ehkä ihmisarvoa sortavaa yhteiskuntakäytöstä tulee enimmäkseen poliittisten
ääriryhmien taholta, jotain "isäntäkulttuurii" tai "kaiken kaupallisuutta",
pahimillaan rahan ja omaisuuden kiristyksineen, - tekevät ihmisistä henkipattoja?
Mielestäni mikään sairaus ei oikeuta käyttämään väkivaltaa, niin potilaana kuin
hoitajanakaan ollessa. - häh
kuules itselles bimbo kirjoitti:
No kuules Aggressiivinen muistisairas käyttäytyy täysin samalla lailla kuin kännissä tai aineissa oleva.Mielenterveyspotilaskin voi olla samalla lailla aggressiivinen kuin muistisairas.Mitä eroa on muistisairaan ja jonkun psykoosipotilaan vetämisellä turpaan ? Pitääkö dementikkopieksäjää ymmärtää ja arvostaa vanhuksena paremmin kuin mielisairasta ? Mistä hoitaja tietää johtuuko dementikon turpaan vetäminen sairaudesta vai haluaako joku pappa vaan pieksää naista ihan muuten vaan.Yleensä dementikkomies vetää turpaan jos joku asia ei miellytä,koska on aina ollut naistenhakkaaja.Dementikkokaan ei unohda jos on vuosikymmenet pieksänyt vaimoaan kotona.Sama jatkuu sitten osastolla.Turhaan niitä sääliä.Vedä takas turpaan vaan.Turha täällä sääliä dementikkoja kun ovat sairaita,eihän Niuvanniemenkään hoitajat sääli tappajapsykopaatteja kun ovat niin sairaita.Sääli on sairautta.
että dementikkopappa vetää turpaan ?! ainakin minä vetaisin sinua!!!
itse olet työsi valinnut älä valita ...ei lääkärikään turpaan vedä jos vauva häntä huitaisee kun rokotusta annetaan...ja itke kun satutetaan.(ainakaan mieslääkäri)jostain syystähän se tapahtuu...kipu? oletko kuullut koskaan sellaista sanaa?
en antaisi sinulle muuta työtä kuin korkeintaan kuokan käteen tai työttömyyskortistoon alennetulla tuella pyh! - viisaita riittää
vaihtoon kirjoitti:
Tarttis varmaan työpaikalla pyytää ohjeistusta miten toimia agressiivisten hoidettavien kanssa.Mietippä itse kohdallasi, jos alat pelkäämään jo muutamaa päivää ennen tiettyyn paikkaan menemistä ja tietyn henkilön hoitamista! Mitä alan vaihtaminen auttaa, tilalle tulee toinen joka pelkää tai voi pahoin. Syykö on hoitajien ammattitaidottomuudessa? Hyvä on huudella kun ei kokemusta ole vähääkään. En minäkään ennen osannut kuvitella mitä pelkääminen on.
- Anonyymi
juurikin näin.
Mulla oli väkivaltainen alzheimersairas mies.Väärä lääkitys,ajoi hänet aivan tukkoon.Osastolla syötettiin oxepamia 3-4 kpl päivässä,lopulta oli niin tillin tallin että pää pimeni lopullisesti ja huitoi ja löi kaikkia.Psykiatri kielsi kaikki rauhoittavat ja laittoi neuroleptin tilalle,nyt mies "normaali" taas,on vaan alzheimer.
Psykiatri totesi ,sekä geriatri että rauhoittavat eivät tepsi edes muistisairaisiin,ei tule vastetta.Pahentaa käytöstä.
Lisäksi muistisairas tarvitsee ammattitaitoista,käytöshäiröihin erikoistunutta henkilökuntaa,ja aikaa.Käytöshäiröistä ei saa käskyttää eikä pakottaa.
Vanhusta ja muistisairasta pitää kyllä osasta hoitaa.Alkoholistit ja muut sekakäyttäjät kuuluisivat eri ryhmään kuin vanhukset.
Muistisairaan kanssa oleminen vaatii ammattitaitoa,esim.jos kipua ja tulehdusta,se saattaa ilmetä käytöshäiriönä.
Minun mies ei koskaan lyönyt ketään ennen alzheimeria.Sairaus teki hänet väkivaltaiseksi.
Nyt hän saa oikeaa hoitoa,oikea lääkitys,ja osasto on perehtynyt muistisairaisiin.
Kyllä hoitajan käytöskin on hyvin ratkaiseva,miten muistisairas reagoi.ps..Eikä hän ole vastuussa teoistaan.Syyntakeeton sairauden takia.Toisaalta muutama hoitaja olisi kyllä sopinut paremmin itse sidottavaksi ja rauhoitettavaksi,sen verran törkeetä käytöstä oli.Huutamista ja käskyttämistä ikään kuin sairas olisi koira.
Hyvä kun on potilaslaki olemassa saa nää häiriöhoitajat kuriin.Ei vanhusta,muistisairasta eikä alkoholistia ihan miten tahansa saa kohdella.- hoh hoijjaaa
ristiina1 kirjoitti:
ps..Eikä hän ole vastuussa teoistaan.Syyntakeeton sairauden takia.Toisaalta muutama hoitaja olisi kyllä sopinut paremmin itse sidottavaksi ja rauhoitettavaksi,sen verran törkeetä käytöstä oli.Huutamista ja käskyttämistä ikään kuin sairas olisi koira.
Hyvä kun on potilaslaki olemassa saa nää häiriöhoitajat kuriin.Ei vanhusta,muistisairasta eikä alkoholistia ihan miten tahansa saa kohdella.Ei tietenkään saa miten tahansa kohdella, mutta näköjään asiakas saa kohdella hoitajaa mielensä mukaan, vaikka ei niin muistisairas olekaan? Puhuminen on turhaa, huutaa päälle ja haukkuu. Millainen on "häiriöhoitaja"? Ainakaan yhtään sellaista ei työpaikallani ole.
- uni maistu
jos yöllä meet vessaan, kyllä se hoitaja raivostu
ha, ukko lattialla ja hoitaja sen päällä ja ravistaa, vieläkö sä meet ????- trueG79
Eikö vanhukset osaa edes kunnioittaa enää etuoikeuksiaan? Luulisi jo sen riittävän, että saavat hoitoa samaan aikaan kun nuoret työttömät unohdetaan ja rahat käytetään niiden hemmetin hoitoihin. Vielä pitää potkia hoitajia. Miksi ei yksinkertaisesti voida välittää niistä jotka voivat tehdä paljonkin jos vaan töitä saisivat eikä palvoa ikäloppuja ihmisiä riippumatta siitä kuinka väkivaltaisia ovat. Näin Suomessa.
- kikkeliskokkelis . .
Heh. Muutaman kerran omia vanhuksia olin tapailemassa. Kyllä sitä ottaa hatkat, kun ukko raivoo, suu vaahdoten eikä ymmärrä että tilanteeseen pitäisi soittaa a)ambulanssi b)pistää ukolle rauhottavat suoneen c)putkaan rauhottumaan
Ja valitsin itse d) en käy/en puhu/olkoon issekseen...
Eiköhän ne normaalit käytöstavat sitä kautta juolahda sillekin kuspäälle mieleen... - deme2
Kaikilla ei ole sitä koulutusta, jota dementiavanhuksen kohtaaminen ehkä vaatisi. Hoitoapulaiset ja muut. Käytäntö on eri kuin teoria. Työvoimapula ajaa tähän tilanteeseen. Välillä taasen tilanteet voivat olla yllättäviä, niin ettei niihin ole osannut varautua, jos aiemmin ns. normaali dementiavanhus muuttuu aggressiiviseksi lääkityksen muuttua. Mahtavaa, että aihe nostettiin esille keskustelufoorumissa!
- Uusiutuiko se?
Onko ensimmäinen dementiasi jo sairastettu?
- miksi lapsi
potki ? mamma on väsynyt.
- ari3
Olet oikeassa! Hoitajien ei tarvitse alistua tällaiseen!
- Knüüd Möller
Entisenä työntekijänä minua velvoittaa kait sellainen laki että en saa paljastaa yksityiskohtia edellisestä työpaikastani, mutta sen sanon vaan että vaikka mikä olisi niin en omia vanhempiani kyllä Seniori-Säätiön laitoksiin veisi!!!
- Sivusta seurannut
Te jeesustelijat menkää itse pariksi päiväksi dementia osastolle kokeilemaan miten "rauhallista" ja mukavaa siellä on. Mielummin rauhoittavia potilaille että eivät satuta toisia potilaita tai henkilökuntaa. Koskaan ei tiedä potilaan taustaa sataprosenttisesti ja on myös sellaisia potilaita joilla ei ole omaisia jotka voi kertoa taustasta. Vaimo kuolee ja mies joutuu laitoshoitoon ja hänellä on vakavia psyykkisiä sairauksia. Todella huono yhdistelmä alkavan dementian kanssa ja sitten mies joutuu dementia osastolle joka on järkyttävä paikka. Hoitajat tekevät loistavaa työtä että näillä vanhuksilla olisi hyvä olla. Tsemppiä kaikille hoitajille jotka jaksavat jatkaa valitsemassa ammatissaan.
Lääkitys on olemassa,kyllä väkivaltaisen muistisairaan saa rauhoittumaan.Meillä meni 3 vuotta kun anelin että auttakaa nyt joku.Psykiatria auttoi,siellä näköjään osataan lääkitä.Ei normiosastolla ole edes kunnon ja oikeat lääkkeet!!
- 1234567890
Kaikki väkivaltaiset eivät ole muistisairaita eikä sekakäyttäjiä, muuten ilmeisesti tottuneet pitämään naisia mitättömyyksinä.
- Itsekin hoitsu
Olen samaa mieltä tästä hoitajiiin kohdistuvasta hakkaamisesta,lyömisestä,potkimisesta ja huorittelusta,jota saa osakseen etenkin päivyystyspolilla ja osastoille,joissa paljon agressiivisia potilaita! Ihmettelen suuresti,miten nämä hoitajat jaksavat raskasta työtä lieveilmiöineen! Osa vaihtaa alaa tai jää sitten aikansa jaksettuaan sairauslomalle lepäämään! On se kumma,ettei ammattiliitot tee tälle asialle yhtään mitään!
- Naistentauti
Aina kun työpaikalla on naisia enemmistö, niin moraali kääntyy negatiiviseen suuntaan, eli ei ole hyvin mikään ja jokainen päivä on vähän huonompi kun eilinen.
Naiset siis luovat yhdessä sen negatiivisuuden ilmapiirin, ehkä sillä tavoin yritetään saada lisää huomiota siihen tylsään ilmapiiriin, ehkä he eivät ratko ongelmiaan loppuun saakka, ehkä he jopa nauttivat sellaisesta negatiivisuudesta, tai ehkä siinä ei ole mitään logiikkaa, mutta faktaa on, että tälläinen ilmiö oikeasti tapahtuu näissä naisvaltaisissa työympyröissä. Dementikkokin on ihminen,meidän dementikko on isä jolla nuori lapsi.Lapsi rakastaa isäänsä,sairaudestaan huolimatta,edelleen.Kyllä muistisairas tarvitsee sääliä,meidän nuori isä on niin sairas ja täällä haukutaan dementikkoja ..ovioi..no jonain päivän jokaisella se omassa perheessään.Silloin ei tunne muuta kuin sääliä...
- senior one
Hemmetti, otin myrkytystilan tahdoin tai en se oli silloin kansalaistasoa uskovaisuus ja kokeilu missä olisi parhaimmin todeta, mistä on kysymys, siis, ei missään tapauksessa asiaatuntemattomia hoitajia vanhuksille, vanhusten täysin terve ja ilmeinen olemassa olon tarve olisi samoin kuin kaiken muunkin, missä käydään tiettyä mitä sitten olemassa olevassa tapahtuneekin, ... pysykää mahdollisten Hallinnot ja Lääkärikoulutus ja omaiset ja EU ja Venäjä ja menneiden onnettomien vuosikymmenten ihmisen elämää sammuttava todellisuus poissa vanhusten tasoisista ilmiöistä, aihetta nimittäin vanhuus on olemassa minua olemassa olevaa kaikkeutta varten ja iankaikkisuutta varten, se on ELÄMÄ ---------- ELÄMÄ EI OLE HUUMATTUNA NIIN SANOTUILLA OIKEIN TEHTY, VASTUULLINEN, YMMÄRRÄ TULE YMMÄRRETYKSI TAI SITTEN PAHIN ON JO ELLEMME KÄY ÄLYLLÄ YMMÄRRYKSELLÄ VIISAUDELLA
- 7+4
Vanhustenhoito ja kehitysvammahuolto ovat harmaata aluetta, jonka nykytodellisuutta ei ole huomioitu laissa millään tavalla. Sosiaalihuollon piirissä olevissa asumispalveluissa ja laitoshoidossa on runsaasti aggressiivisia vanhuksia. Sellaisia, joiden jokaisen perustarpeen toteutumisen, kuten syömisen, pesujen ja kuivituksen toteuttamiseen on pakko antaa rauhoittavia lääkkeitä.
Omaisten kanta vaihtelee. Paljon on niitä, jotka sanovat "Ei meidän Tauno-pappaa saa lääkitä tokkuraan, ihan oikein, kun potkii, jos yritetään pakolla hoitaa ja antaa lääkkeitä!!!1". Yllättäen nämä samat omaiset eivät ole niitä, jotka joutuvat pesemään sen taunopapan pepun 3 kertaa päivässä, varomaan täysin arvaamattoman dementikon väkivaltaista käyttäytymistä jne.
Rauhoittavat lääkkeet, psykoosin hoidossa käytettävät lääkkeet, mielialalääkkeet jne. ovat täysin arkitodellisuutta monissa laitoksissa ja palveluasumisessa. Olisihan se kivaa, jos kaikki ihmiset olisivat rauhallisia, harhattomia ja täysin ennakoitavissa, mutta valitettavasti näin ei ole. Lääkkeillä yritetään ainakin tehdä ihmisestä vähemmän aggressiivinen, hillitään harhoja, väsytetään henkilökuntaan käsiksi käyvän seksuaalisesti ahdistelevan asukkaan haluja jne. Ikävää, että ihmisiä lamataan lääkkeillä, mutta mionissa paikoissa se on pakko, jotta hoitoa voidaan toteuttaa turvallisesti. Henkilökunnallakin on kuitenkin oikeus turvallisuuteen.
Lääkkeillä on myös kääntöpuoli. Joskus ne sekoittavat varsinkin vanhusta entisestään. Optimaalisen lääkityksen löytäminen vaatii ammattitaitoa, ja sellaista meillä ei valitettavasti tässä maassa ole riittävästi. - ei roska
Sitä saa mitä tilaa. Pätee tässäkin asiassa.
Sitä niität mitä kylvät.
Olen nähnyt näitä hoitajia jotka aina muka saavat potilailta potkuja. Ei useinkaan ilman omaa syytä.- voi näitä "näkijöitä
Mitä ne syyt ovat? Syöttäminen, pukeminen, peseminen, vaipanvaihto jne? Oletko ollut itse katsomassa näitä "syitä"? Nämä syytkö ovat mielestäsi pahasta ja oikeuttavat potkimiseen ja aggressiiviseen käyttäytymiseen? Olen tullut potkituksi, lyödyksi, nipistetyksi VAIN hoitotilanteissa ja henkilöiltä, jotka ovat dementoituneita ja tuskin "normaalitilassa" sellaista edes tekisi. En todellakaan ole "tilannut" mitään tällaista. Ilmeisesti itselläsi ei ole kokemusta hoitotyöstä enempää kuin dementoituneista vanhuksista. Kaikki eivät suinkaan ole aggressiivisia koskaan.
- t.¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
se on niille tupakkia röyhyttäville laiskureille ihan oikein
- livedealeri
Oletko koskaan pelannut esim blackjackia tai rulettia livejakajia vastaan netissä? Jos vastaus on ei, kannattaa sinun mennä osoitteeseen..
http://www.redbet.com/live_casino/?campaign_code=TERVETULOA2014
Linkin kautta pääset rekisteröitymään redbetin netticasinolle ja mikä parasta saat 20 ilmaiskierrosta uuten videoslottiin wonkiewabbits ilman omaa rekisteröitymistä.
Bonuskoodi: TERVETULOA2014 ON AUTOMATISOITU YLLÄ OLEVAAN LINKKIIN. HUOM VAIN PELAAJAT JOTKA KÄYTTÄVÄT BONUSKOODIA SAAVAT ILMAISKIERROKSET VIDEOSLOTTIIN ILMAN OMAA TALLETUSTA.- Netti Poliisi
Terve HUIJARI!!!.Älkää avatko linkkiä!!!!
- nyrkkeilysäkki? hoit
Kyllähän ne jotkut ideaalit puhuvat ja luennoivat kuinka kauniisti potilasta pitää käsitellä ja lähestyä ja kuinka työssä on nollaleranssi uhkailua vastaan! Ja täyttä höpöä! Ne luennoitsijat ja filolosofit eivät ole olleet päivääkään työssä päivystyspolilla tai osastoilla joissa näitä sekavia ja dementoituneita tai psykoottisia potilaita hoidetaan!!! Kyllä minäkin olen käynyt koulutuksissa joissa ohjataan agressiivisen potilaan vastaanottamista ja hoitoa.Lisäksi hoitajia opetetaan kuinka irrottautua kuristusotteesta..Palkka ei nouse ja mustelmia työvuoron päätteeksi-Kun potilasta ei miellellään sidota kun se on häntä kohtaan väärin-mikä on hoitajaa kohtaa väärin? Se että hoitajalla ei ole ihmisarvoa-potilaalla on. Olen minäkin sitonut potilaita mutta sitä pitää perustella ja lääkäriltä saada lupa ja joitakin viety putkaankin riiehumaan.Tervetuloa kokeilemaan tätä työtä la-iltana ruuhkaiseen päivystykseen.Saa nähdä miten suut pannaan siellä lässyttäjien leirissä?...
- Pankaa läski tummuun
Ja kunnolla.
- ja ja ja ja ja ja
sanon suoralta kädeltä tämän ihmisen ymmäryksen voi kyllä saada vielä käyttöön,ajatella oikein selvin päin mistä on rehellisesti ja viiveellä kysymys jos olemassa olevia ongelmia on mennen tullen saateltu alle keski arvon ihmistaitaa tietää tarinaa ja on vieläpä vedätettävissä ollut aiemmat elämänsä ja haluaisi varmaan myös päteä ihmisten kesken, kyllä se rauhallisuus alaa kehään kunhan otat ihmiselle ajan ja paikan tajun jotta tässä täytyy säilyttää maltti ja paremmin olisi käsiteltävissä se salatattu puoli ihmistä, se joka on voinut jäädä kokeneena tai kokemattomana, tai kokea sellaisuus erilaisuus ... Olemme Elämä... Jeesus Kristus on Nimi ja on elämä ja on yltäkyllä ----
- simppa2
Työyhteisö asia. Kiireettömyys antaa työntekijälle tilaa tulkita asiakasta. Kenen tahtoa noudatetaan, kuunnellaanko asiakasta. Onko pakko kaiken tapahtua siinä hetkessä, kun hoitajat haluaa. Työntekijöitä ohjaa kiire ja pakko tehdä, jolloin väistämättä törmäyksiä sattuu ( en syytä pelkästään hoitajia ) . Toimivassa työyhteisössä on mahdollisuus "jättää tekemättä" jos asiakas huonolla tuulella. Toki työntekijän asenne vaikuttaa.. " harmittaako" valmiiksi mennä tekemään asiakkaan kanssa työtä.
Tarinaa ihmiseltä ihmiselle. Sitten itse ymmärtää, kun itse makaa vuoteen pohjalla.- nyrkkeilysäkki? hoit
Totta että asioissa voidaan joustaa-tiettyyn rajaan asti.Lähtökohtani tämä on ollut yli 20vuotta hoitotyötä tehdessä. Joskus on pakko kuitenkin reagoida ja vaikka kuinka puhutaan rauhallisesti ja yritämme että potlas mukatuu ja antaa tehdä hoitotoimenpiteen.Sanoisin että kaikillleei puhe mene perille(psykoottiset.deliriumipotilaat,myrktyspotilaat jen jen..) vaan silloin voidaan tarvita sitä lääkitystä ja kiinnisitomista-Sitten senkin ymmärtää kun on hoitajana kentällä.. Ja ei harmita tehdä hoitajan työtä vaan potilasta harmittaa kun hoitaja tekee työtä! No onneksi on myös kiitollisia potilaita ja se että autan ja ehkäpä pelastamme jonkun hengen -auttaa jaksamaan.
- ehe heh
Simppa voi mennä itse kokeilemaan..Nehän yleensä OSAA hoitaa parhaiten jotka vaan antavat ohjeita..oven takaa kun tilanne on päällä.
- SÖPÖ
Voitaisko lapsiakin hoitaa tarhassa Diapameilla ? ? Ne huutaa ja potkii kun niitä yritetää nukuttaa ja syöttää väkisin ? HÄPEÄISI TOLLAISIA PUHEITA .Vanhukset on omasta tahdostaan riippumatta "häijyjä" !!!!!!!!
- Neuroleptit
Vanhusten käytöstä kontrolloidaan neurolepteillä, jotka lamaavat aivot:
". Martin Harrowin 15 ja 20 vuoden tutkimuksissa seurattiin potilaita hyvin pitkäaikaisesti, ja yllättävän suuri osa esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin saaneista potilaista lopulta lopetti neuroleptit. Tämä ryhmä myös lopulta pärjäsi paljon paremmin toiminnallisesti kuin neurolepteja syönyt ryhmä.
http://psychrights.org/research/digest/nlps/OutcomeFactors.pdf
https://www.pubmed.com/pubmed/23512950
http://www.madinamerica.com/wp-content/uploads/2012/05/Harrow.pdf
http://www.madinamerica.com/2013/09/behind-amazing-victory-mental-health-activists-robert-whitaker/
Jne. Neuroleptit lamaavat "antipsykoottisilla" tasoilla aivojen dopamiinipolkuja ja siten korkeampiin ihmisen ajattelun ja tunteiden säätelyyn liittyviä aivojen alueita, kuten otsalohko ja limbinen järjestelmä. Tämän ominaisuuden vuoksi niitä lääkkeitä voidaan käyttää esimerkiksi "skitsofrenian", "bipolaarisuuden" ja nuorten ja vanhusten käytöshäiriöiden kontrollointiin. Nämä lääkkeet eivät varsinaisesti paranna mitään aivoissa olevaa sairautta, ne lamaavat ison osan aivoista. Jotkut potilaat ja varsinkin potilaan läheiset ja muu yhteiskunta voivat kokea "kemiallisen lobotomian" vaikutukset hyödyllisinä, mutta on myös suuri osa "skitsofreniaa" tai "bipolaarista" sairastavia (tarkemmin niillä nimillä diagnosoituja), jotka voivat toiminnallisesti paremmin hyvin pienellä annoksella näitä lääkkeitä tai jopa ilman niitä."
Mainitsemasi bentsot antavat kyllä unen, mutta vaikutus ei kestä yhtä kauan kuin neurolepteillä. Erittäin pieni annos siis riittäisi vanhuksillekin (yllä), mutta heille pakkosyötetään valtavasti loppuelämän ajan kysymättä mm. omaisilta. Tämä käytäntö on ainakin Euran arvauskeskuksen vuodeosastolla. - Fiksu hoitaja
Taidat itse tarvita pameja,,Et taida tajuta ...päivystys ja aikuiset potilaat jotka potkivat ja lyövät on eri asia kuin päiväkoti.
- Anonyymi
Fiksu hoitaja kirjoitti:
Taidat itse tarvita pameja,,Et taida tajuta ...päivystys ja aikuiset potilaat jotka potkivat ja lyövät on eri asia kuin päiväkoti.
Todellakin. Pieni lapsi on ihan eri asia kuin aikuinen joka potkii ja lyö ja raapii ja vielä nauttii siitä. Sulla ei ole mitään suhteellisuudentajua.Lapsi ja aikuinen on ihan eri asia. Vain täysin idiootti vertaa heitä toisiinsa.
- www.yhdenvertainen.f
Koska ensimmäinen hoitaja tekee työsuojelu/rikosilmoituksen työnantajasta joka ei huolehdi työntekijän turvallisuudesta. Jos katolta tippuu lunta/jäätä on heti poliisitutkimus ja huoltomiestä/yhtiötä ollaan pian viemässä käräjille.
- ei kemialle
Vastustan Hallinnon nimissä/yksityisyys Suomi - kansalaisena oikeuksin ja velvollisuuksin selvääkin selvempää ihmisoikeuksia rajoittavaa/rajoittavia ajatuksin liikkeellä olevia liituraitamiehiä, kylmän sosiaalisen kunnallisen valtiollisen ja talous suomessa on hoitamaton niinkuin ollesamme vielä nuoria, sotien jälkeen ja sotaveteraanien sukupolvet ja sukulaiset ja yksityiset ja maanpuolustus, kysymme tänäänkin tervettä Hyvää ja hoideltavaa vanhus kantaa ja varoja mailman Eu-tasoisiltakin Suomessa, vastustamme yleisillä ja yksityisillä huomioita kuinka vanhuksia täytyisi huumata rauhallisiksi, ja vapautta yksityisyys länsimaissa ja muissa maan - osissa? Mailman universum ihmeitä on valtioissa salassa ja ilmi, vastustan ajatuksin? Vapautemme ei ole siinä missä ei voi olla rauhattomuutta tai rauhallisuutta, se Suomalainen äly ymmärrys viisaus sama, jolla olemme luottavaisesti suomessa saaneet mahdollisia mailman!
- väkivälta
Ei ammattijärjestöt puutu tällaiseen kun eivät saa siitä rahaa. Itse työskentelin liikealalla suoraan asiakaspalvelussa. Henkilökohtaisesti minut hakkasivat kolme kertaa asiakkaat,kaksikertaa kassa ryöstettiin. Nimiteltiin lähes joka viikko.Työtoverini pahoinpideltiin.Eli apua ei tule mistään.poliisi vain käy toteamassa. Meillä liikealalla on eräät vähemmistöt jotka ovat niin poliisin riesa että henkiläkunnan. Miksi pitäisi auttaa jotain tehyläistä jos ei auteta muitakaan ammattiryhmiä. Tein työaikani 47v työtä liikealalla. ja tämä ei ole mitään uutta.
- 15+3
Jokaiselle ihmiselle pitäisi olla pakollinen kuukausi elämästä tietynlaista kansalaispalvelua ympärivuorokautista hoitoa vaativien ihmisten laitoksessa. Saattaisi vähän mieli muuttua tuohon lääkehoidon tarpeeseenkin liittyen. Ketään vanhusta tai vammaista ei tarvitse lääkitä, jos hän katsoo rauhassa televisiota ja kutoo villasukkia. Sen sijaan riehuvaa, toisiin käsiksi käyvää tai arvaamatonta ihmistä joudutaan usein lääkitsemään. Hoitopaikoissa on vain rajallinen määrä henkilökuntaa. Ei siellä voida ottaa sitä riskiä, että joku kilahtaa.
- suomi is free
joo olet oikeassa asiassasi, tai sitten olisi järjesteltävä aluehallinnolliset yksityisluontoiset itse kullekkin konnalle oikeutta osoitteet, rauhallisilla vanhuksilla kultaisia nuoruuden onnellisia ja valintoja
- Anonyymi
.Hyvä kommentti. Menkää sinne kokeilemaan kehitysvammaisten ja dementikoiden kanssa miten pärjäätte ja miten se homma hoidetaan. Tervetuloa vaan minunkin työpaikalle, ihan milloin vaan.Saatttaa ääni kellossa muuttua.
- lh m
Ehdottaisin että hoitoalalle pikakoulutetaan esim. vankilasta vapautuneita lähihoitajiksi. He voisivat sitten mennä töihin tuonne kotihoitoon. Vankilassa oppii monenlaista temppua ja asiakaskin sen jälkeen kunnioittaa hoitajaa.
- kannatetaan
Juuri näin. Joku tatuoitu ex-linnakundi kyllä pistää vaativankin asiakkaan ojennukseen. Paljon on puhuttu että hoitoalalla tarvitaan miehiä, vankilastahan niitä saa.
- humanismikysymys
Kyllä ne antaakin, mutta katsos ne voivat saada siitä vanhuksesta hyvät rahat jos sillä on vieläpä muhkea eläke. Noilla lääkkeillä ne saa niistä äkkiä ruumiin kun niistä vanhuksista tulee passiivisia ja makailevat vain sängyssä tai sidottuna tuoliin kiinni.
Varmaan kehitysvammaisista tulee joku hyssytystuki valtiolta. Jos kehitysvammainen on kovin nuori niin kait sitä yritetään viedä "parempaan" suuntaan kun lääkitys olisi sitten kait lopullinen ratkaisu että riivattu mielipuoli pysyy aisoissa koko sen loppuelämän.
Kyllä sen hoitajan pitäisi olla kovapalkkainen mies niin eipä se väkivalta tunnu missään ja kun voimaa piisaa on vanhus tai vammainen äkkiä väsytetty. Toista se on jos rääpäle ja nainen. Eipä ihme että miesten palkka on se 100 senttinen. Muutenkin miehet käyvät yleensä armeijan ja saa sieltä kovan ja kurinalaisen koulutukset. - vanhuksille oikeus
Tässä on hyvä esimerkki mihin tämä nyky terveydenhuollon ylihuolehtiva holhous ajaa ihmiset jotka eivät tajua huolehtia kunnostaan ja kykene huolehtimaan itsestään !
Ihmisen oma tahto viedään tietoisesti muiden toimesta ja lamautetaan .Jos potilaalla ei ole hänestä välittäviä lähimmäisiä hänen parastaan ei huolehdi kukaan ?
Miettikää omaa tulevaa vanhuuttanne potilaan asemassa !- niin se vain on
Moni hoitaja on valinnut väärän ammatin !!!
- Puhu pukille
Miten esim. muistisairas tai dementti huolehtivat itsestään? Kun tajua ei ole, ei ole omaa tahtoakaan.
- Suhteellisuudentaju
niin se vain on kirjoitti:
Yeap, niin on. Mutta niin on moni muukin.
- Omainen
On myös potilaan oikeudet. Yksinäinen vanhus ei vaan osaa ajaa etuaan vaikka olisi oikeassa. Alzheimer ja dementia ovat vaikeita sairauksia.
Käytännössä huomasin omaisestani alzheimerin alussa sen kun alettiin lääkitystä
agressiiviseen käytökseen kun hän alkoi kiroilla kun olimme vaikka ostoksilla ja käyttäytyä sopimattomasti. Sitten yhteys hoitavaan neurologiin ja lääkemääräys ja sitten seurattiin siten, että lääkäri soitti ja kysyi lääkkeen vaikutuksesta.
Oli agressiivisuus lisääntynyt joka oli sanallista ja nopeaa kiihtymistä jos ei mennyt mielen mukaan. Neurologi vähensi lääkettä ja nyt annos oli sopiva ja käytös parani.
Huomasin siis, että lääkeannoksen sopivuus tärkeä tuohon asiaan on.
Tuossa sairaudessa kyllä tulee muuta ajan kanssa, kuten estottomuutta. Saa nähdä miten sen hoito onnistuu sitten. Eli ei helppoa se lääkityskään jos ei sopiva ole. En ole omaishoitaja mutta läheinen omainen. - lähihoitaja x
Ja moni johtaja ja monet muutkit duunarit..eipäs yleistetä-
- TOSI ON ON
Puhu pukille kirjoitti:
Miten esim. muistisairas tai dementti huolehtivat itsestään? Kun tajua ei ole, ei ole omaa tahtoakaan.
Eihän ne pysty huolehtiin eikä kommunikoimaan kerran ne LÄÄKKEILLÄ TAINNUTETAAN !!!
- Ei h-i !
TOSI ON ON kirjoitti:
Eihän ne pysty huolehtiin eikä kommunikoimaan kerran ne LÄÄKKEILLÄ TAINNUTETAAN !!!
Montako sairautta tunnet, jonka hoitamiseen ei käytettäisi lääkkeitä? Sairaallekaan ei anneta rauhoittavia lääkkeitä, jos hän ei ole rauhaton, agressiivinen, sekava ja vaaraksi sekä itselleen että muille.
Jos asia kiinnostaa, ota siitä selvää oikeasti äläkä tee itsestäsi hölmöä luulottelemalla sellaisia, joista et tiedä mitään. - Seleväjuu
Puhu pukille kirjoitti:
voi kiesus..muistisairas taidementti... SAMA ASIA!
- Anonyymi
Höpö höpö. Hoitajat ovat valinneet ammattinsa ihan siitä syystä, että haluavat olla vanhusten ja vammaisten turvana. Mutta jos turpaan tulee joka päivä ei se ole hoitajan vika. Vai pitäiskö sun mielestä hoitajan sietää ihan mitä vaan käytöstä? EI TODELLAKAAN PIDÄ! Henkilökuntaa pitää olla niin paljon ettei sellaisiin tilanteisiin jouduta missä saa turpiinsa. Ja ohjaajien sekä hoitajien pitää saada korvaus pahoinpitelyistä.Jos sinä lyöt kaupan kassaa, niin kyllä siitärangaistaan. Mutta jos lyöt ja puret hoitajaa siitä ei seuraa mitään. Eihän se ole oikein. Me hioitajat/ohjaajat ollaan myös ihmisiä, ei mitään puruleluja tai nyrkkeilysäkkejä. Vastuu pitää olla työnantajalla, heidän pitää panostaa siihen ettei näitä tyyppejä tarvi hoitaa alimiehityksellä. Ja työnantaja korvaa jokaikisen mustelman ja ruhjeen . Kenenkään ei pitäisi työssään joutua pahoinpidellyksi. Vaikka se olisi sun lapsesi/omaisesi niin ei se ole oikein että hän pahoinpitelee ihmistä joka häntä hoitaa kun SINÄ itse et enää jaksa, etkä siedä sitä mitä hän tekee sinulle. Hoida itse jos olet sitä mieltä että on oikein kun pahoinpidellään. Me hoitajatkin ollaan IHMISIÄ, meihin sattuu ihan niinkuin muihinkin. Ja lisäksi meidän puolisoita epäillään perheväkivallasta mustelmien takia, vaikka he eivät liity niihin mitenkään. Miten voi olla mahdollista että on niin paljon ihmisiä jotka on sitä mieltä, että hoitajia saa pahoinpidellä vain heidän ammatinvalintansa takia? Suurin osa asukkaista on ihania ihmisiä joita on ilo auttaa ja ohjata. Mutta sitten on ne muutamat joiden elämän ovat vanhemmat pilanneet jo lapsena. Heidän rahansa on käytetty ja heille on tehty velkaa vanhempien toimesta. Heitä on pahoinpidelty ja heistä on tehty sitä mitä nyt ovat. Silti se ei oikeuta ohjaajien ja hoitajien pahoinpitelyä.
- känstitkouttöön
PAMPPUA PIPPURISUMUTETTA ETÄLAMAUTINTA NUKUTUSLÄÄKETTÄ niin kyllä rauhottuu.
- ykshoitaja
Kun asiakas käyttäytyy väkivaltaisesti hoitajaa kohtaan, usein syyllistetään hoitajaa "et osannut toimia oikein, itse varmaan provosoit asiakasta, sinun olisi pitänyt toimia toisin". Tyyliin että asiakas on aina oikeassa, eipä nosteta tästä turhaa melua, ettei joudu tekemään paperihommia tai kohtaamaan omaisia ja vaikeita tilanteita, kyllä nuo mustelmat tosta häviää, onneks ei sattunu pahemmin. Kuinka hemmetin pahasti pitäis sattua että hoitaja sais jotain oikeutta!?
- Katse peiliin
Yleensä semmoisen vastaanoton saa millaisen palvelun ihminen kokee saavansa.
- Väärin
Katse peiliin kirjoitti:
Yleensä semmoisen vastaanoton saa millaisen palvelun ihminen kokee saavansa.
Tämä pätee ns. terveitten, normaaleitten ihmisten maailmassa ja elämässä. Mutta ei sairaitten, muistamattomien, sekavien, agressiivisten ... joilta tauti on jo vienyt järjen valon ja ajattelun kyvyn.
- vanhoja muistellen
Väärin kirjoitti:
Tämä pätee ns. terveitten, normaaleitten ihmisten maailmassa ja elämässä. Mutta ei sairaitten, muistamattomien, sekavien, agressiivisten ... joilta tauti on jo vienyt järjen valon ja ajattelun kyvyn.
Muistamattomien ,sekavien , agressiivisten alkudiaknoosi ja hoito mikäli sitä on ollutkaan on mennyt pieleen jos tulokset vain kiihtyvästi pahenevat.
Muistisairaat yleensä parhaiten pysyvät elämässä kiinni tutuissa kotioloissa tuttujen henkilöiden hoivissa.
Laitospaikat tekee niistä juuri aloittajan kaltaisia vihanneksia jotka menettävät elämänhalunsa. - ns.terve
Väärin kirjoitti:
Ei terveet hoitoa tarvi !
- Hah !
ns.terve kirjoitti:
Ei terveet hoitoa tarvi !
Sinä sanot terveet, minä sanon ns. terveet ja ihan tietystä olemassa olevasta syystä, joka tulee eritttäin hyvin ilmi lukemalla tätäkin palstaa.
- Tikulla silmään
vanhoja muistellen kirjoitti:
Muistamattomien ,sekavien , agressiivisten alkudiaknoosi ja hoito mikäli sitä on ollutkaan on mennyt pieleen jos tulokset vain kiihtyvästi pahenevat.
Muistisairaat yleensä parhaiten pysyvät elämässä kiinni tutuissa kotioloissa tuttujen henkilöiden hoivissa.
Laitospaikat tekee niistä juuri aloittajan kaltaisia vihanneksia jotka menettävät elämänhalunsa.Tämä on totta osittain. Hoitamaan pitäisi alkaa hyvin aikaisessa vaiheessa, niin aikaisessa, että hoidon aloittajan tulisi olla ihmisen itse, tulevan potilaan. Montako tällaista tunnet? Minä tiedän yhden ihmisen, joka on käynyt muistikokeissa säännöllisesti täytettyään 50 vuotta.
Se on erittäin totta, että muistisairaan paras paikka olisi oma tuttu koti ja ympäristö. Mutta se on mahdollista vain tiettyyn pisteeseen asti ja sen jälkeen on ihan sama, vaikka sijoituspaikka on laitos, jossa hoidetaan perusjutut; puhtaus, ruoka, turvallisuus, jne. Laitospotilaat kyllä laitostuvat, mutta sairauden eteneminen tekee vihannekseksi, ei hoito. - nähnyt vaikutukset
Tikulla silmään kirjoitti:
Tämä on totta osittain. Hoitamaan pitäisi alkaa hyvin aikaisessa vaiheessa, niin aikaisessa, että hoidon aloittajan tulisi olla ihmisen itse, tulevan potilaan. Montako tällaista tunnet? Minä tiedän yhden ihmisen, joka on käynyt muistikokeissa säännöllisesti täytettyään 50 vuotta.
Se on erittäin totta, että muistisairaan paras paikka olisi oma tuttu koti ja ympäristö. Mutta se on mahdollista vain tiettyyn pisteeseen asti ja sen jälkeen on ihan sama, vaikka sijoituspaikka on laitos, jossa hoidetaan perusjutut; puhtaus, ruoka, turvallisuus, jne. Laitospotilaat kyllä laitostuvat, mutta sairauden eteneminen tekee vihannekseksi, ei hoito.Muitisairaan / dementoituvan paras lääke on se vanha tuttu kotiympäristö joka virikkeillään pitää sen muistin yllä.
- Niin minäkin
nähnyt vaikutukset kirjoitti:
Muitisairaan / dementoituvan paras lääke on se vanha tuttu kotiympäristö joka virikkeillään pitää sen muistin yllä.
No kuka sen muistisairaan siellä kotona hoitaa, kun ei itse pysty enää hoitamaan ruokailujaan, hygieniaansa eikä yhtään mitään, koska useimmiten sairaus vaikuttaa myös liikuntakykyyn taudin loppuvaiheessa? Vaikka oma ympäristö olisi miten hyvä, siellä ei enää pärjää edes avustettuna tietystä vaiheesta eteenpäin.
Voisitko ottoo selevää ennen kuin väännät väkisin asioista, joista et ilmeisesti tiedä mitään. - Seleväjuu
Väärin kirjoitti:
Nimen omaan juuri heidän kohtelu palaa bumerangina takaisin ja luottamuksen luominen heihin on erittäin tärkeää. Opetelkaa miten niitä ihmisiä kohdellan!
- 10+8
Siinä on "kunnon kansalaisen" palkka siitä, että hän möi oman elämänsä. Jos tuntuu siltä, että haluat oman elämän ja tehdä muutoksen parempaan suuntaan kaikille, googlaa ja käy tutustumassa Alkuajatukseen.
- asennevammasia
Kaikki pissipäiset hoitajat pois,ja sydämellä hoitavat tilalle ! Vanhukset on ihmisiä,kyl tekin haluatte puhtaan vaipan.Kuka tykkää kävellä paskat housuissa kun hoitajat kikattelee toimsitossa,kyl siin väkisinkin alkaa v---tuttaan!!!
- Tietotaso nollassa
Omainen on se, jonka tulee ja pitää hoitaa "sydämellä". Koulutettu hoitaja käyttää ammattitaitoaan työssään, hänen ei tarvitse repiä sydäntään tuntemattomien ihmisten takia. Silti hyvä hoitaja on empaattinen, kykenee myötäelämään ja ymmärtämään potilaan tilan ja elämän, mutta sydänverellä sitä ei tarvitse tehdä. - Tuskin sinäkään työllesi sydäntäsi annat, joten ajattelepa vammasi uudestaan.
- ...
Tietotaso nollassa kirjoitti:
Omainen on se, jonka tulee ja pitää hoitaa "sydämellä". Koulutettu hoitaja käyttää ammattitaitoaan työssään, hänen ei tarvitse repiä sydäntään tuntemattomien ihmisten takia. Silti hyvä hoitaja on empaattinen, kykenee myötäelämään ja ymmärtämään potilaan tilan ja elämän, mutta sydänverellä sitä ei tarvitse tehdä. - Tuskin sinäkään työllesi sydäntäsi annat, joten ajattelepa vammasi uudestaan.
Se on helppo olla omainen :) omaisen ei tarvitse kuin valittaa ja valittajan osa on hyvin yksinkertainen. Nooh. kohtapa olette mummojenne ja vaarienne kanssa ihan kaksistaan. Hoitopaikat vähenee, samoin hoitajat.
- peruslähis
Tietotaso nollassa kirjoitti:
Ihmettelen, kuka on miinustanut tämän kommentin..? Täyttä asiaa. ne "sydämellään tekevät" eivät kauaa hoitotyössä jaksa. Ne toimistossa kikattelevat joutuvat tekemään työssään jos jonkinlaisia tilastointeja ja raportteja, ei onnistu vaipanvaihdon yhteydessä. Jos kikatusta vielä kuuluu, niin hyvä. Ei ole kaikki peli menetetty.
- Eivätkä ne kohtaa
peruslähis kirjoitti:
Ihmettelen, kuka on miinustanut tämän kommentin..? Täyttä asiaa. ne "sydämellään tekevät" eivät kauaa hoitotyössä jaksa. Ne toimistossa kikattelevat joutuvat tekemään työssään jos jonkinlaisia tilastointeja ja raportteja, ei onnistu vaipanvaihdon yhteydessä. Jos kikatusta vielä kuuluu, niin hyvä. Ei ole kaikki peli menetetty.
Ne miinustavat, jotka eivät ymmärrä asiasta sen enempää kuin ovat puskasta kuulleet, mutta joitten on pakko osallistua 'keskusteluun' tiedottaakseen tietämättömyytensä. Luulo ja tieto kun ovat aina ja edelleen kaksi eri asiaa.
- vanhusten hoitaja
On niitäkin, jotka eivät halua luopua kakkavaipoistaan, usko tai älä! Voivat jopa raivostua kun aletaan vaippaa vaihtamaan. Että sellaisia pissipäisiä, sydämellä hoitavia hoitajia, joiden syytä kai on jos haluaa vanhukselta kakkavaipan ottaa pois! Ei ihme jos vanhusta v---tuttaa! Asenteesi on todella outo.
- Anonyymi
Kuka sie oikein luulet olevasi? Kyllä täällä hoidetaan kaikki vanhukset, ne väkivaltaisetkin. Olet luultavasti ihminen joka ei koskaan ole käynyt yhdessäkään vanhuspaikassa. Ja kyllä niistä aika moni haluaisi kävellä paskat housuissa, mutta hoitajat vaihtavat vaipat ettei muiden tarvitse haistella sitä paskanhajua, eikä heidän eritteet leviä koko asumisalueen tiloihin. Tätä työtä ei voi tehdä ilman sydäntä. Tällä palkalla ei kukaan tee tätä muuten kuin sydämellä. Voi sinua raukkaa, et ole ilmeisesti ikinä koskaan itse joutunut tekemisiin dementoituneen vanhuksen kanssa tai kehitysvammaisen. Helppo sieltä on huudella kun ei mitään mistään tiedä. Suomessa jokainen ihminen saa hyvää hoitoa, riippumatta hänen diagnoosistaan. Mutta hoitaja/ ohjaaja ei saa siihen verrattavaa palkkaa. Mene ite purettavaksi, lyödyksi, raavittavaksi, syljettäväksi ja hakattavaksi ja kerro sitten mielipiteesi miten paljon hoitajan/ohjaajan pitää ottaa vastaa alle 12 euron tuntipalkalla joka ikinen päivä!
- 9+9
Mistä helvetistä te luulette saavanne tulevaisuudessa hoitajia yhä isommalle määrälle yhä vanhempia ja fyysisesti hyväkuntoisemmalle määrälle vanhuksia, myös se muistisairaiden määrä kasvaa kun vanhusten määrä kasvaa, suuret ikäluokat vanhenevat, tulevia hoitajia on vähemmän. Jos paskan palkan ja raskaan työn lisäksi saa pelätä terveytensä ja henkensä puolesta eikä ketään kiinnosta, niin kuka hullu siihen alkaa? En minä.
Omaiset kieltävät lääkitsemästä ja pitäisi silti pystyä hoitamaan väkivaltaista ja arvaamatonta, fyysisesti voimakasta vanhusta niin yhtälö on mahdoton, toki ne omaiset eivät millään muulla tavalla osallistu hoitoon, vaativat vain. Mutta kaikki on kiinni rahasta, ei voida pitää tarpeeksi hoitajia töissä, miehet jotka pärjäisivät fyysisesti väkivaltaiselle hoidettavalle, eivät alalle lähde.
Jatkuvasti haetaan lähihoitajakoulutukseen porukkaa, monissa paikoissa se on ainoa työ jota koko seudulla on tarjolla, mm. työkkäri suosittelee sitä lähestulkoon jokaiselle työttömälle ja melkein yhtä moni sinne pääsee/joutuu vaikkei kiinnostaisi tai olisi alalle sopiva. Vielä koulunpenkillä istuvat revitään töihin kun ei muita enää saada.- Anonyymi
Hoitakaa omaiset kuulkaa ite ne omaisenne. Sitten tulee varmaan hyvää hoitoa. Ottakaa ne puremiset, lyömiset, sylkemiset, ja hakkaamiset vastaan. Mikään ei estä teitä hoitamasta heitä itse ja paremmin. Älkää ihmeessä laittako heitä muualle jos siellä ei osata heitä hoitaa. Hehän ovat teidän omaisia, toki te haluatte parasta heille. Hoitakaa siis ite. Tehkää hoitorinki, kuka milloinkin on vuorossa hoitaa. Ei se niin vaikeaa ole. Siitä vaan toimeksi. Sitten ei tarvi valittaamistään kun ite hoitaa sitä vanhempaa. Toki silloin pitää olla tahto ja halu olla vanhempansa elämässä. Kaikilla sitä ei ole. On kiva työntää se hankala vanhempi jonnekkin missä muut tekee kaiken mihin itse ei halua puuttua. Ja sitä on sitten niin mukava arvostella. Ite ei halua mitenkään omaa vanhempaa huomioida, ei mitenkään. Mutta hoitajia sitten on vara arvostella vaikkei tiedä mistään mitään. Kerran vuodessa käydään katsomassa(jos silloinkaan)mutta arvostella osataan. Voin sanoa että vain 2% ihmisistä käy tapaamassa dementuneita vanhempiaan. Ei heitä kiinnosta. Mutta hoitajia arvostellaan kovemman kautta.Olen ollut vanhusyksiköissä töissä ja nähnyt mitä se on. Kun vanhus on kuolemassa ja omaiselle soitetaan, niin eivät he tule koska on "tärkeämpää" tekemistä. Mutta heti kun tämä vanhus on kuollut ilmestyy omaiset paikalle viemään kellot ja sormukset ja kaiken millä on jotain arvoa. Näitä omaisia on paljon. Mutta on myös toisenlaisia omaisia. He käyvät omaisensa luona säännöllisesti ja he myös näkevät meidät hoitajat säännöllisesti ja osaavat arvostaa meidän työtä. Nää valittajat on niitä jotka odottaa vain perintöä ja ilmestyvät paikalle kuin korppikotkat heti kun vanhus on kuollut. Muuten heitä ei ole nähty.
- Turhia puljuja
Tehy ja Super eivät hoida eivätkä ole kiinnostuneita mistään muistakaan hoitajia koskevista asioista. Miksi ne ovat olemassa?
- Ikäihmisen omainen
Olen paljon miettinyt vanhusten hoitamista ja etenkin lääkitsemistä sen jälkeen, kun näin mitä omaiselleni tapahtui. Omaiseni oli yli seitsemänkymmpisenä täysin toimintakykyinen, virkeä ja omillaan elävä, kunnes joutui päivystykseen useamman kerran. Joka kerralla omaiselleni annettiin lääkkeitä lisää ja pian omaiseni oli taantunut vapisevaksi vanhukseksi ja vanhentunut yhtäkkisesti muutamassa viikossa vuosia. Kun puutuimme tilanteeseen ja lääkitys saatiin purettua, omaisestani tuli jälleen toimintakykyinen, itsenäisesti asuva ja virkeä seniori, joka tänä päivänäkin asuu itsekseen omakotitalossa, huolehtii asioistaan ja toimii täysin virkeänä ja aktiivisena. Tällä hetkellä hän lähestyy jo kahdeksaakymmentä.
Tästä johtuen olen miettinyt, kuinka paljon lääkkeiden aiheuttamat sivuvaikutukset tuovat ikäihmisille/vammaisille esim. väkivaltaisuutta? Eikö nyt jo ole pystytty jossain määrin tieteellisesti osoittamaan, että esim. ssri-lääkkeet aiheuttavat aggressiivisuutta (yhteys mm. kouluampumisissa). Kuinkahan monelle vanhukselle syötetään näitä "onnellisuuspillereitä" tai jotain vastaavia selvittämättä lainkaan niiden aiheuttamia haittoja? Lääkkeitä määrätään aika surutta ja monesti vielä päällekkäisiä, kun lääkäreiltä puuttuu farmakologinen osaaminen ja mikä tärkeintä; aikaa kuunnella ikäihmisiä ja omaisia.
En väitä, että kaikki väkivaltaisuus saadaan loppumaan lääkityksiä tarkistamalla, mutta vähenemään sitä voisi tällä keinoin saada.- 16+12
Ei niitä lääkkeitä varmasti turhaan aloiteta, mutta jos vanhus omaisineen laukkaa jatkuvasti päivystyksessä tai lääkäreillä, niin varmasti lääkäreillekin tulee sellainen kuva, että jotain olisi tehtävä. Pahimmassa tapauksessa kokonaiskuvaa ei hahmota kukaan ja vanhukselle tulee liikaa lääkkeitä. Todella herkästi omaisetkin vaativat unilääkkeitä vanhukselle. Yksinäisyyttä ja omaisiin kohdistuvaa ikävää hoidetaan mielialalääkkeillä. Muistilääkkeillä on omat haittavaikutuksensa jne. Sota-ajan traumoja ja painajaisia hoidetaan rauhoittavilla.
Ongelma ei ole pelkästään siinä, että lääkärit vain syytävät lääkkeitä holtittomasti potilaille vaan siinä, että useita ongelmia lääkitään päällekkäin. Lisäksi vanhuksilla on paljon lääkkeitä ruumiillisiin sairauksiin. Ihmiset takertuvat niin vähäpätöisiin ongelmiin kuin yöheräilyyn, närästykseen, kutinaan. Lopputuloksena meillä on sekava vanhus, kun lääkkeiden yhteisvaikutuksia on liikaa. Sitten on tietysti niitäkin, jotka eivät suostu syömään mitään lääkkeitä, ja sekin voi olla aivan yhtä huono juttu. - dlofjrigjtiohjy
16+12 kirjoitti:
Ei niitä lääkkeitä varmasti turhaan aloiteta, mutta jos vanhus omaisineen laukkaa jatkuvasti päivystyksessä tai lääkäreillä, niin varmasti lääkäreillekin tulee sellainen kuva, että jotain olisi tehtävä. Pahimmassa tapauksessa kokonaiskuvaa ei hahmota kukaan ja vanhukselle tulee liikaa lääkkeitä. Todella herkästi omaisetkin vaativat unilääkkeitä vanhukselle. Yksinäisyyttä ja omaisiin kohdistuvaa ikävää hoidetaan mielialalääkkeillä. Muistilääkkeillä on omat haittavaikutuksensa jne. Sota-ajan traumoja ja painajaisia hoidetaan rauhoittavilla.
Ongelma ei ole pelkästään siinä, että lääkärit vain syytävät lääkkeitä holtittomasti potilaille vaan siinä, että useita ongelmia lääkitään päällekkäin. Lisäksi vanhuksilla on paljon lääkkeitä ruumiillisiin sairauksiin. Ihmiset takertuvat niin vähäpätöisiin ongelmiin kuin yöheräilyyn, närästykseen, kutinaan. Lopputuloksena meillä on sekava vanhus, kun lääkkeiden yhteisvaikutuksia on liikaa. Sitten on tietysti niitäkin, jotka eivät suostu syömään mitään lääkkeitä, ja sekin voi olla aivan yhtä huono juttu.Amis kirjoittelemassa. Että vai: " vsnhus omaisineen laukkaavat turhaan lääkärissä" tai että muma vai: "omaiset vaativat uniääkkeitä vanhukselle". Onko koulutuksesi kenties vessanseinän hammasharjalla puhdistaja vaiko aarporaaja vaiko puhtaasti idiootti ja sairas sekopää?:D
Älä omaisia syytä, vanhusasioissa! Tiedän useita vanhuksia, joita pyydetään jopas syöpäsairaita toimittamaan iäkkään omaisensa äkkiä hammashoitoon, jos vanhuksen hammasta vähän kolottaa ja jos vanhus niin sanoo ja siinä oletetaan että yli setisekymppiset oj koko ajan päivystysvalmuiudessa tekemään sen mitä kotihoito ei viitsi, hätiin pyydetään omaisia jos vanhukset karkailee ensimmäisinä, vain melkein yhtä iäkkäitä omaisia, omaiset saa mennä monenkymmenn kilometri päähän hankkimaan tukisukkia ja muuta, ja vielä kehtaa kotihoito vaatia, että mikroaaltouunikin on vanhanaikainen, sellaisestakin tilanteesta tiedän.
Minä ainakin arvostan ja rakastan syvästi erästä iäkästä läheistäni todella paljon, mutta en halua, että oma toinen lähes yhtä iäkäs läheiseni kuolee sen työtaakan alle, mitä "kotihoito" asettaa omaisille. Saan suorastaan raivokohtauksen, jos kuulen, että joku kunnan kotihoito soittelee OMAISILLE, että jos kotihoidossa vanhuksella on puoli astetta kuumetta, että pitäisi vanhus OMAISTEN heti viedä terveyskeskukseeen: ymmärtäisin sen sitten, jos se hoidettava vanhus ei maksaisi tästä "kotihoitopalvelusta" lähemmän 3000 euroa verot miinus per kuukausi, että jos olisi joku ilmaisvanhus, mutta kun on tyyppi, joka halutaan pitää kotona, että muutama hoitaja saa palkkansa, vaikka omaiset nääntyisi siihen todelliseen täysipäiväiseen hoitovastuuseen rakkaan vanhuksensa arjesta ja sen sujumisesta... Eniten meinasin saada raivarin, kun rakkaalla iäkkäällä läheisellä oli omat syöpähoidot kesken, ja että kotihoito soitteli, että pitäisi viedä kotihoidossa oleva vanhus hänen ja omaisten terveyskeskukseen vuosittaiseen muistitestaukseen, vaikka ihmiseltä jolta sitä asiaa säästösyistä ettei kunnan tarvitsisi velvollisuutta hoitaa, pyydettiin asiaa siksi, että ilmeisesti sen ihmisen olis pitänyt jättää omat syöpähoitonsa siksi kesken, että taas olisi testailtu kotihoidettavaa sukuiäkästä, että "pärjää kotona" ja hoitakaa itse.
En anna minkäänlaista arvosanaa vanhusten nykykotihoidolle. Sori vaan. Minua kolmikymppistä iäkkäämmät voi jotkut ajatella toisin, mutta en minä. - 9+9
dlofjrigjtiohjy kirjoitti:
Amis kirjoittelemassa. Että vai: " vsnhus omaisineen laukkaavat turhaan lääkärissä" tai että muma vai: "omaiset vaativat uniääkkeitä vanhukselle". Onko koulutuksesi kenties vessanseinän hammasharjalla puhdistaja vaiko aarporaaja vaiko puhtaasti idiootti ja sairas sekopää?:D
Älä omaisia syytä, vanhusasioissa! Tiedän useita vanhuksia, joita pyydetään jopas syöpäsairaita toimittamaan iäkkään omaisensa äkkiä hammashoitoon, jos vanhuksen hammasta vähän kolottaa ja jos vanhus niin sanoo ja siinä oletetaan että yli setisekymppiset oj koko ajan päivystysvalmuiudessa tekemään sen mitä kotihoito ei viitsi, hätiin pyydetään omaisia jos vanhukset karkailee ensimmäisinä, vain melkein yhtä iäkkäitä omaisia, omaiset saa mennä monenkymmenn kilometri päähän hankkimaan tukisukkia ja muuta, ja vielä kehtaa kotihoito vaatia, että mikroaaltouunikin on vanhanaikainen, sellaisestakin tilanteesta tiedän.
Minä ainakin arvostan ja rakastan syvästi erästä iäkästä läheistäni todella paljon, mutta en halua, että oma toinen lähes yhtä iäkäs läheiseni kuolee sen työtaakan alle, mitä "kotihoito" asettaa omaisille. Saan suorastaan raivokohtauksen, jos kuulen, että joku kunnan kotihoito soittelee OMAISILLE, että jos kotihoidossa vanhuksella on puoli astetta kuumetta, että pitäisi vanhus OMAISTEN heti viedä terveyskeskukseeen: ymmärtäisin sen sitten, jos se hoidettava vanhus ei maksaisi tästä "kotihoitopalvelusta" lähemmän 3000 euroa verot miinus per kuukausi, että jos olisi joku ilmaisvanhus, mutta kun on tyyppi, joka halutaan pitää kotona, että muutama hoitaja saa palkkansa, vaikka omaiset nääntyisi siihen todelliseen täysipäiväiseen hoitovastuuseen rakkaan vanhuksensa arjesta ja sen sujumisesta... Eniten meinasin saada raivarin, kun rakkaalla iäkkäällä läheisellä oli omat syöpähoidot kesken, ja että kotihoito soitteli, että pitäisi viedä kotihoidossa oleva vanhus hänen ja omaisten terveyskeskukseen vuosittaiseen muistitestaukseen, vaikka ihmiseltä jolta sitä asiaa säästösyistä ettei kunnan tarvitsisi velvollisuutta hoitaa, pyydettiin asiaa siksi, että ilmeisesti sen ihmisen olis pitänyt jättää omat syöpähoitonsa siksi kesken, että taas olisi testailtu kotihoidettavaa sukuiäkästä, että "pärjää kotona" ja hoitakaa itse.
En anna minkäänlaista arvosanaa vanhusten nykykotihoidolle. Sori vaan. Minua kolmikymppistä iäkkäämmät voi jotkut ajatella toisin, mutta en minä.Tuollaiset kokemukset ovat tietysti ikäviä, mutta eivät ne siellä kotihoidossa pysty välttämättä järjestämään ihmiselle saattajaa terveysasemalle. Kotihoidossa ei välttämättä ole yhtään sairaanhoitajaa tai lääkäriä. Tietysti silloin henkilökunta ajattelee maalaisjärjellä, että kuume, kipeä jalka tai päänsärky ovat syitä, joiden vuoksi pitää mennä lääkäriin.
- 32123
dlofjrigjtiohjy kirjoitti:
Amis kirjoittelemassa. Että vai: " vsnhus omaisineen laukkaavat turhaan lääkärissä" tai että muma vai: "omaiset vaativat uniääkkeitä vanhukselle". Onko koulutuksesi kenties vessanseinän hammasharjalla puhdistaja vaiko aarporaaja vaiko puhtaasti idiootti ja sairas sekopää?:D
En anna minkäänlaista arvosanaa vanhusten nykykotihoidolle. Sori vaan. Minua kolmikymppistä iäkkäämmät voi jotkut ajatella toisin, mutta en minä.Eihän kotisairaanhoito ole mikään viiden tähden palvelu? Jos potilas on karannut, ei kotisairaanhoito lähde etsimään. Se on poliisin tehtävä, kotisairaanhoidon pitää mennä hoitamaan niitä kahtakymmentä muuta.
Eikä kotisairaanhoito lähde ostamaan tukisukkia... eikä uutta mikroaaltouunia. Se on voi voi. Valittakaa kaupungille. Ja eikö näillä 7-8-kymppisillä omaisilla ole jälkeläisiä, vai ovatko lapset heittäneet vanhempansa ihan oman onnensa nojaan? Sekin on valintakysymys.
- heipä hei,
Väkivalta hyvin viattoman iäkkään omaisia kohtaan:
- satunnainen ei-koulutusta omaava ilmeisen epäpätevä hoitaja ruikuttaa omaisille, kuinka ei pärjää potilaansa kanssa, suorastaan aggressivisena omaisille ainakin kun pitäisi kadulla asiallisesti tervehtiä
--> juoruilee laittomasti hoitamansa vanhuksen perheen asioista uteliaana tyystin ulkopuolisille yksityisyyden suojan piiriin kuuluvia asioita, laitonta.
- kun omainen menee käymään sattumoisin, viaton vanhus istuu lompakko kädessä kotihoitajan ( joita kymmenen tai ehkä kaksikymmentä) kanssa: MIHIN kotihoitajan kanssa kotihoidossa oleva kukaan vanhus tarvitsee lompakkoaan - yleinen kysymys?
- hoitajia ei riitä, mutta vanhuksen vielä hyvässä voinnissa ollessaa eräässäkin tilanteessa omaisille kerrottu, että KOLME hoitajaa istui vanhuksen olohuoneessa lukemassa vanhuksen naistenlehtiä, ihan ei ilmeisesti kiire mihinkään, vaikka niin "kiireistä" se hoitotyö...
- vanhus maksaa eläkkeestään yli 70 % hoitajiensa palkkoihin: palveluna vanhus saa pilleiripurkin pöydälle kaksi kertaa päivässä, eikä edes yksittäistä omahoitajaa
No: kertoo yhteuskunnan sivistyksen alhaisesta tasosta, jos possut on haukkumassa vanhusten omaisia netissä hoitotyön ammattilaisina. Itse en tiedä enkä ole koskaan tuntenut yhtäkään vanhusta joka olisi väkivaltainen, katsos kun meidän normaalien ihmisten piireissä ei ole mitään väkivaltarikollisia. Voisin tosin veikata, että itsekin avuttomana sairaana pedissä maatessani saattaisin huitaista, jos joku puhuttelisi minua kuin koiraa.
Tulette itsekin joskus vanhuksiksi. Muistakaa, että sen saatte elämässä, miten muita kohtelette.
Tälläsilla sontasaiteilla ihmisistä puhutaan kuin eläiminä, kuvottavaa ajatella, että jos tänne todella noita provokaatioita kirjoittaa joku ihan muka todella.- peruslähis
"Tulette itsekin joskus vanhuksiksi. Muistakaa, että sen saatte elämässä, miten muita kohtelette."
Luepa vielä kerran oma kirjoituksesi. Morkkaamista vailla mitään todisteita, huhupuheiden levittelyä...
Kotihoidosta tiedän sen, että työtä mitataan kellon kanssa; siinä ei ehdi hoitajat istuskella naistenlehti kädessä.
Niitä väkivaltaisia et toivottavasti näekään. Ne henkilöt ovat melkein järjestään laitoksissa hoidettavana. Itselläkin vielä muistona mustelmat ranteessa hoitotilanteesta.
Itse olen ollut kotihoidossa töissä ja mikään ei pitänyt paikkansa jutussa. Häpeä!
- Mustelmista
Äitini viimeisillä päivillään sanoi että hoitajat ovat väkivaltaisia ja kohtelevat kovakouraisesti !
Pillereitä lisättiin kun kerroin hoitajalle ja hän menehtyi parin päivän päästä ?- kokemuksesta
Vanhus ei siis mielestäsi kuole jos ei syötettäisi pillereitä (mitä pillereitä, mihin sairauksiin?) ja hoitajat eivät koskisi? Hyvin useat vanhukset aristavat käsivarsiaan, jalkojaan, joka paikkaa, vaikka heihin ei juuri koskisikaan. Joku voi kokea esim. pukemisen kovakouraiseksi, vaikka miten hellästi yrittää toimia. Mustelmiakin tulee ikäihmisille hyvin helposti, esim. kaatumisista, töytäisyistä rollaattorin kahvaan tms. On kyllä ällistyttävää, jos kuvitellaan että hoitajat aiheuttavat vanhusten mustelmat, niin olen ymmärtäväni otsikostasi. Mene tutustumaan vanhusten hoitolaitokseen, saat sieltä varmasti todellista tietoa, keskustele vaikka jonkun koulutetun hoitajan kanssa äitisi kohtelusta, tai lue kirjoista vanhuudesta ja vanhuksista. Kaikki ei aina ole aivan niinkuin vanhus sanoo tai kokee - kuitenkaan. Tiedän sen työni puolesta ja oma isäni on dementoitumassa.
- magical_orcidea
Kyllä alottaja taitaa oikeasti olla monisairas, kun tällasta kirjottelee.
Minulla on kehitysvamma (tosin lievä sellanen), enkä ole ketään ollut hakkaamassa.
Myös vanhainkodeissa olen ollut työharjotteluissa dementia-osastoilla ja nähnyt tapauksia joissa vanhus on ollut ikäänsä nähden hyvässä kunnossa, mutta sitte on lääkkeillä syötetty ympärivuorokautiseksi vuode-potilaaksi, josta johtuen se kaikki vähäinenkin itsenäisyys on kadonnu tyystin.
Kannattaa myös muistaa että KAIKILLA lääkkeillä on omat haittavaikutuksensa... Toisilla ne on lievempiä ja toisilla voimakkaampia.
Ensin hyväkuntonen vanhus on saatettu lääkkeiden avulla syöttää täysin vuode-potilaaksi ja kannattaa muistaa että jotkut lääkitykset saattaa meillä nuoremmillakin aiheuttaa agressiivista käytöstä... Tämä ei siis ole pelkästään dementoituneiden vanhusten ongelma.
Hyvänä esimerkkinä mainitsen erään kaverini, joka on mua vuotta nuorempi. Hänellä on lääkitys jottei täysin menettäisi hermojaan. Jos tämä kyseinen henkilö jättää yhtenäkin päivänä yhdenkin pillerin ottamatta, silloin sietää varoa ettei tule jostain esineestä ohimoon.
Hyvät ihmiset, älkää viittikö yleistää ja provosoita tällasia asioita, sillä ettehän te sitä voi tietää vaikka teilläkin olisi samanlainen vanhuus. Ja loppujen lopuks perinnöllisillä tekijöillä ei oo asian kanssa mitää tekemistä. - 8+8
Muutamia ajatuksia tähän keskusteluun liittyen:
"Kaikki vanhukset ovat ylilääkittyjä". Eivät ole. Suurimmalla osalla on asianmukaiset lääkkeet. Vaikeiden tapausten hoidossa joudutaan usein käyttämään lääkitystä. Hoitoa voi vaikeutaa esimerkiksi, jos vanhus on aggressiivinen, todella harhainen, vaikeasti muistisairas siten, ettei ymmärrä tekojaan ja niiden seurauksia tai muuten uhkaa henkilökuntaa tai vaarantaa muiden hoidon.
"Sitä saa, mitä tilaa. Vahuksia kodellaan kaltoin ja hoitajat saavat vain ansionsa mukaan". Suurimmaksi osaksi vanhustenhoidon taso on Suomessa hyvä. Kaikki vanhusten kertomukset kaltoinkohtelusta eivät pidä aina paikkaansa. Vaikeasti dementoitunut vanhus ei pysty välttämättä ymmärtämään, miksi häntä pestään, käytetään wc:ssä tai kuljetetaan paikasta toiseen. Tämä tuo oman vaikeutensa hoitoon ja voi johtaa aggressiiviseen käytökseen.
"Hoitajat ovat avuttomia, kyvyttömiä ja huonosti koulutettuja kohtaamaan aggressiivisia vanhuksia ja sekakäyttäjiä". Osittain näinkin, mutta hoitajilla on muitakin hoidettavia kuin vain ne aggressiiviset dementikot. Jos työajasta menee suurin osa sen häiriköivän ja arvaamattoman asiakkaan valvontaan ja paimentamiseen, ei aikaa jää toisten hoidolle.
"Vanhusten hoito on heikolla tasolla, eivätkä he saa arvoistaan hoitoa, vaikka ovat pyörittäneet tätä maata". Hyvä hoito kuuluu kaikille. Vanhukset tarvitsevat myös rakkautta, läheisiä ihmisiä ympärilleen ja mahdollisuuden viettää aikaa heidän kanssaan. Laitoshoidossa tai ympärivuorokautisessa hoidossa omatoiminen vanhus voi vanheta vuodessa kymmenen vuotta. Joskus ongelmat voivat raketa silläkin, että omaiset viettävät aikaa vanhuksen kanssa. Usein yksinäisyys johtaa siihen, että vanhus laukkaa omaistensa kanssa lääkärissä milloin 25 vuotta kestäneen olkapääkivun, milloin levottomien jalkojen, milloin vatsavaivojen vuoksi. Lopputuloksena meillä on vanhuksia, joilla on aivan turhia lääkkeitä.- --------------------
""Kaikki vanhukset ovat ylilääkittyjä". Eivät ole. Suurimmalla osalla on asianmukaiset lääkkeet."
No meillä on skitsofrenialääkkeet lopetettu vanhoilta, ikänsä skitsofreniaa sairastavilta lääkärin suuressa viisaudessa. Näköharhat ja harhaluulot ovat jotain sellaista, mitä ei voi enää edes kuvailla. Ja nyrkki heiluu.
Joillakin on taas vuorokausirytmi kääntynyt ympäri.
- nähnyt
Ja haistakaa nyt home typerät hoitajat ja henkilökunta!!!
Ettäkö sairaat ja vanhat olisivat väkivaltaisia?? ha ha
Te olette typeriä säälittäviä ihmisiä joille vanhuus, hitaus, sairaus, ovat tabuja te ette niitä hyväksy itsellänne niin ette voi niitä hyväksyä muillakaan vaan mieleen tulee hyväksikäyttö, henkinen väkivalta, ilkeily, satuttaminen, kaikki se mitä sain nähdä ja kokea itse läheltä joka päivä. Sitten kun joku vanhus kirosi tai osoitti että nyt riittää
lähdettiin yheistoimin hakemaan rauhoittavia vaikka piikki joka tehosi nopeasti että sai rauhan. Vanhuksella ja sairaalla ei ole mitään turvaa, ei sananvaltaa, ei oikeuksia puolustaa itseään. Sairaalan henkilökunnalla sen sijaan rajaton valta tehdä mitä vaan...kukaan ei voi olla heitä vastaan eivätkä he voi tehdä virheitä ja laittomuuksia. Olkaa hyvä ja nielkää totuus. - cilla1985
Lääkehoidon tehtävänä ei ole tainnuttaa vanhusta. sekä liiallisella rauhoittavien käytöllä vanhus on väsynyt päivän, välttämättä yöllä ei enää tule uni. myös kaikilla ihmisillä rauhoittavat vaikuttavat eritavalla, ei voida yhtäkkiä aloittaa maksimiannoksella ihmisen lääkitsemistä, täytyy myös ajatella jos vanhus on kävelevä, meneekö lääke jalkoihin, jolloin on vaaraksi itselleen jos kaatuu.
Joudun kohtaamaan työssäni päivittäin muistisairaiden väkivaltaa. Olemme lääkäriltämme toivoneet lääkkeiden nostoa tai jotain muuta lääkitystä, emme pelkästään sen takia että vanhus meitä pahoinpitelee, vaan vanhuksen itsensä takia. Uskon että jos puhetta ei enää ymmärrä ja hoitajat tulevat kaksinkappalein huoneeseen ja vetävät yhtäkkiä housut alas, että vanhusta voi ahdistaa. Mutta eihän voi ihmistä jättää makaamaan sängyn pohjalle omaan eritteeseenkään. Tämäkään vanhus ei normaali tilanteissa olisi ikinä lyönyt hoitajaa, mutta vessatilanteet oli eri juttu.
Dementiaa sairastavat vanhukset saattavat muuttua käytöseltään sairauden edetessä, ja sitä väkivaltaa voi esiintyä myöhemmällä iällä. Vaikka henkilö olisi ollut koko elämänsä puhelias ja lempeä ihmisiä kohtaan, saattaa olla että myöhemmin hoitokodissa se vanhus on omaan huoneeseensa kaipaava, yhteisistä tiloista pois hakeutuva väkivaltainen ja suustaan hirveä ihminen. Kuitenkin jokapv hoitajat menevät jokaisen huoneeseen hymy kasvoillaan ja nielevät kaikki mahdolliset ilkeydet mitä vanhus suustaan päästää ja miettii että se on sairautta. Työ on haastavaa.
Työpaikallani vanhuksia kohdellaan hyvin, ruokaa tulee säännöllisin väliajoin (melkeinpä liikaakin, ainakin monien vanhojen mielestä). Aina puhutaan että vanhuksille hyvät oltavat ja uutisissa lukee kaltoinkohdelluista paikoista. Ikinä ei puhuta paikoista, jossa vanhusten on hyvä olla ja missä hoitajat tekee töitä asukaslähtöisesti, eikä lääkiten kaikkia sänkykuntoon, jotta hoitajat pääsisivät helpommalla.
Viimeksi kun eilen nostin yhden muorin lattialta, kun oli kaatunut. Niin löi nyrkillä suoraan poskeeni, sylki ja huoritteli. Mutta silti toisen hoitajan kanssa ylös nostettiin ja paikattiin vertavuotava silmäkulma. ei aina työ ole helppoa, mutta se on työ mitä on tehtävä.- hymyilevä pahuus
jaaha...minä näin n, vuoden ajan kuinka hoitjat hymyilivät potilaille ja varsinkin omaisille paljon ja antoivat ruokaa, Sitten potilaiden suusta kuuli kaikkea hirveää ensin ei uskonut mutta sitten itsekin alkoi nähä kun siellä joka päivä kävi.
Ajattelin, että ihmeellistaä tuo pahuus. Että ihminen voi olla toiselle paha ja silti hymyillä ja sanoa että on erinomainen hoitaja ja että sairaala on erinomainen ja kaikki on erinomaista.
Paikalla oli kerran vaikeasti sairas potilas( muutkin kyllä kertoivat tarinoita kaltoinkohtelusta) hän sanoi että kun pyysi vettä sitä ei tuotu ei vielä seuraavanakaan päivänä...hän ei päässyt itse liikkumaan. Hän pyysi minua tuomaan vettä koska jos vielä kysyisi niin hoitaja tiuskii ja ei tervehdi eikä tule hänen luokseen vaikka pitäisi vaan nyrpeänä sivuuttaa hänet. Näin tapahtuneen myös itse. Hoitajat jotka tulevat purkamaan omia vammojaan sairaisiin ovat hävyttömiä hirviöitä. Henkinen väkivalta on naisten vahvuus ja myös heidän oma tuhonsa. ;) - juuh
hymyilevä pahuus kirjoitti:
jaaha...minä näin n, vuoden ajan kuinka hoitjat hymyilivät potilaille ja varsinkin omaisille paljon ja antoivat ruokaa, Sitten potilaiden suusta kuuli kaikkea hirveää ensin ei uskonut mutta sitten itsekin alkoi nähä kun siellä joka päivä kävi.
Ajattelin, että ihmeellistaä tuo pahuus. Että ihminen voi olla toiselle paha ja silti hymyillä ja sanoa että on erinomainen hoitaja ja että sairaala on erinomainen ja kaikki on erinomaista.
Paikalla oli kerran vaikeasti sairas potilas( muutkin kyllä kertoivat tarinoita kaltoinkohtelusta) hän sanoi että kun pyysi vettä sitä ei tuotu ei vielä seuraavanakaan päivänä...hän ei päässyt itse liikkumaan. Hän pyysi minua tuomaan vettä koska jos vielä kysyisi niin hoitaja tiuskii ja ei tervehdi eikä tule hänen luokseen vaikka pitäisi vaan nyrpeänä sivuuttaa hänet. Näin tapahtuneen myös itse. Hoitajat jotka tulevat purkamaan omia vammojaan sairaisiin ovat hävyttömiä hirviöitä. Henkinen väkivalta on naisten vahvuus ja myös heidän oma tuhonsa. ;)Tuokin on niin suhteellista mistä joku valittaa. Joku saattaa ottaa nokkiinsa, jos hoitaja ei tervehdi joka ikinen kerta kun ohi menee. Kaikille ei voi olla mieliksi ja joskus kuulee vaikka minkälaista valitusta aivan ihmeellisistä asioista. Tuo ettei vettä anneta, on ihan p-puhetta. Vaikeasti sairailla on nestelistat ja jos nestettä ei mene, aletaan sitä antamaan iv:sti.
Kaikkea ei kannata uskoa mitä kuulee. Varsinkin höperön suusta kuulee kaikenmoista.
- 19+9
Ennen Suomi eli leivästä.
Nykyisin Suomi elää rauhoittavista ja masennuslääkkeistä. Tuntuu, ettei nykyisin oikein kukaan nuorikaan pärjää ilman lääkkeitä. - niin..
Jonkinlaiset tavat pitäisi olla omaisillakin kun tulevat hoitopaikkaan katsomaan potilasta.
- lkjhgfds
Ihmisten; vanhustenkin myrkyttäminen ei ole järkevää. Käyttäkää vanhuksia ulkoilemassa, uimahalleissa, elokuvissa jne niin ettei heidän tarvitse henkilökuntaan hakkaamalla purkaa vähäisiä voimiaan!
- Niin toivoisin
Olen tehnyt työtä dementiaosastolla, tiedän mitä se on. Jokaisen pitäisi kokea
se työ, kaikki on moninkerroin vaikeampaa kun normaalin vanhuksen hoitaminen.
Jos saisin toivoa toivoisin ettei dementoivaa sairautta olisi ja että siihen löytyisi parantava lääke. - --------------------
surullista mutta totta
eutanasia pikaisesti yleiseen käyttöön kaikille sitä haluaville, - Tavallinen tallaaja
Dementikkojen osalta erittäin vaikea kysymys; eivät osaa päättää enään itse, sama asia kuin aineissa oleva henkilö, ehkä jopa arvaamattomampi. Siksi on sitten yleensä edunvalvoja(omainen) yms. määrätty joka saa päättää mikä hoito on oikein ja mikä väärin (aineiden käyttäjille sama, sovellettu lakipykälä?).
Mahdolliset väkivallankäyttö tapaukset ovat joko kivuista johtuvia, sairauden alkuvaiheessa tai sitten riippuvaisia "syklin vaiheesta" tai muuten vaan väärällä jalalla noustu.
Henkilökohtaisesti se ei minuun vaikuta, minä teen työni oman aikani puitteissa, halusi ihminen sitä tai ei. Saa valittaa jälkeenpäin jos ei kelpaa. Jos en saa tehdä työtäni, niin silloin en ota vastuuta myöskään seurauksista, yksinkertaista. Minulla ei ole aikaa "joo, ei" keskusteluihin.
En ole kyyninen, vaan rehellinen. Jokainen haluaa tehdä työnsä ja kunnolla. - ex-hoitsu
Kyllä ne vanhukset on niin täyteen pumpattu lääkkeistä, että tulee melkein korvista ulos.
laitetaan virkeätkin mummot päiväunille, ettei tarvitse viihdyttää.
sitten kun on unikiintiö täynnä niin riehutaan yöllä ja sidotaan sänkyyn ettei tipu.
lääkkeitä pitäisi vähentää, ei lisätä.
kyllä ammattitaitoinen hoitaja osaa varoa vanhan mummon tai papan huitomista.
suurimalla osalla on laitoksissa asuvista jonkin asteinen muisti sairaus, ne voivat tehdä myös aggressiiviseksi.
lääkkeitä pitäisi antaa lähes katatoniseen tilaan asti,
jos nämä uhat haluaa välttää.
ne ketkä ovat alalle halunneet, yleensä tietävät mitä ala pitää sisällään. - jaksaa
Tätä työtä niin pitkään tehneenä tiedän mitä liika lääkitys saa aikaan. Aikaisemmin muistisairaat ja käytöshäiriöiset lääkittiin, niin etteivät enää liikkuneet ja elivät kymmeniä vuosia sängyn pohjalla käänneltävänä ja väänneltävänä. Nyt sentään ihmistä kunnioitetaan ja ymmärretään, että asian voi hoitaa muutenkin. Omalla käytöksellä saa paljon aikaan. Nyt en sitten puhu narkomaaneista ja muista aineiden väärin käyttäjistä. Tämä on sitä ammattitaitoa jota peräänkuulutetaan nykyisin, kun kaikista työttömistö ollaan tekemässä lähihoitajia.
- vai riittääkö?
Kaikenlaiset hoitolaitokset aiheuttavat tietysti monenlaisia tunteita ihmisissä. Sinne meneminen muistuttaa jokaisen kerran, että asukas jää joka kerta itkemään läheistensä perään heidän lähtiessää (jos muistaa). Sellainen laitos ei olekaan mikään äänetön lintukoto välttämättä. Eikä siellä tosiaan välttämättä tule vettä sillä minuutilla, kun omaiset vaativat sitä.
Vanhusten ja vammaisten ihmisarvoinen kohtelu ei tarkoita sitä, että heillä on täydellinen elämä ja jatkuva mahdollisuus jokaisen tarpeensa tyydyttämiseen. Perustarpeista huolehditaan tietenkin. Mutta jos mummo kakkaa housuun 10 kertaa päivässä, niin ehkei kannata joka kerta puhdistaa ja pestä. Jos 3-4 kertaa riittäisi? - SadMan121414
Lääkkeet pois, muutenkin vanhukset makaa 10vuotta lääkehuuruissa ja venaa et delaa. Surullista ku ne pidetään poissa tolaltaan lääkkeillä
- JaniKuusela
Kauhistuttavia juttuja vanhustenhoidon nykytilasta! Toisaalta...tämä ei todellakaan tullut yllätyksenä.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hoitajapula-pahenee-edelleen/1897042
Nykyään aletaan jo suunnitella vanhuksille ns "lopullista ratkaisua"
http://www.suomenmaa.fi/etusivu/professori_rajoittaisi_hoitoa__70vuotiasta_ei_saa_terveeksi_6779997.html
Itse uskon, että nyt tarvitaan jo vakavasti eutanasiakeskustelua! Ei pakottamista, vaan KESKUSTELUA! Sellaista, jossa jutellaan realistisesti vaihtoehdoista rauhalliseen sävyyn aikuismaisesti. Että jos joku ei yksinkertaisesti HALUA lääkittynä Alzhaimlerpotilaana laitokseen, niin sen ainakin pitäisi olla MAHDOLLISTA!
Lisää aiheesta eutanasia käsittelevässä blogissani;
http://janikuusela.wordpress.com
- Aku_Ankassa on
Aloittaja ei ainakaan ammattilainen ole kun puhelee "pehmustetuista kopeista"! Kerropa mistä Suomessa sellaisia löydät?
- 2014 suomessa
Ihmettelen suuresti miten lääkärillä / hoitajilla on niin suuri valta että he voivat omaisia kuuntelematta lääkitä potilaan tokkuraan josta tulee puolustuskyvytön omiin päätöksiin !
- kerro enemmän?
Eli mitä haluat kertoa? Mihin päätökseen tai päätöksiin puolustuskyvytön?
Mikä on tarkempi tausta sille, että potilas on pitänyt lääkitä ja mahdollisesti mennyt "tokkuraan"? Onko käynyt hoitajiin käsiksi, huutanut tuntikausia karkeuksia ja häirinnyt kaikkien muiden potilaiden nukkumista jne? - pillerit tappo
kerro enemmän? kirjoitti:
Eli mitä haluat kertoa? Mihin päätökseen tai päätöksiin puolustuskyvytön?
Mikä on tarkempi tausta sille, että potilas on pitänyt lääkitä ja mahdollisesti mennyt "tokkuraan"? Onko käynyt hoitajiin käsiksi, huutanut tuntikausia karkeuksia ja häirinnyt kaikkien muiden potilaiden nukkumista jne?Kyvytön puolustamaan kantaansa ettei syötettäisi kipulääkkeillä tokkuraan ettei pelaa enää mikään nukkuu vaan ja on sekava ?
Eikä ole ollut väkivaltainen.
Kunto romahti kun ei huolehdittu kuntoutuksesta ja vamman hoidosta ja nukkui pois.
- Kunnollinen hoitaja
Olen ollut vanhainkodissa dementiaosastoilla töissä ja kaikenlaista asukasta siellä tapasin, niitä kiukkuisempiakin. Siellä muodostui mielipide, joka on voimassa edelleen. Hoitajia pitäisi kierrättää dementiayksiköissä enemmän, jotta heidän päänuppinsa pysyisivät kunnossa. Alalla on paljon sinne sopimatonta henkilökuntaa. Liian heikkopäistä on touhu, jos vanhuksia pitää alkaa hiljaiseksi lääkitsemään. Jos olet väsynyt työhösi, vaihda alaa, et ole oikeassa paikassa.
Kas kummaa kun minä en koskaan saanut puurolautasta silmilleni ja jokainen kärttyisempikin pappa ja mamma otti lääkkeensä ihan rauhallisesti ihan niitä näitä jutellessa. Olin arvostava hoitaja, jolle vanhukset uskalsivat puhua. Nekin, joiden ei enää pitänyt "kyetä" puhumaan ollenkaan. Yksikin ihana vanha tilanemäntä oli päättänyt olla hiljaa, kun kukaan ei kuuntele.
Yhdessäkin vanhustenkodissa hoitohenkilökunnalla oli tapana takavarikoida vanhusten omaisuutta mielivaltaisesti. Kertoo minusta kyllä siitä, että yrittivät ärsyttää vanhuksia aivan kiusallaan ja saivat sitten vähän lääkitä lisää. Palautin työssäoloaikanani kaikki tavarat takaisin omistajilleen tai heidän omaisilleen ja otin lopputilin.
Vaihdoin alaa selkäni vammauduttua lievästi. En kokenut enää pystyväni hoitamaan heitä sillä kapasiteetilla, jota itseltäni vaadin. Se harmittaa suunnattomasti, sillä rakastin työtäni. Edelleen poikkean viimeiseksi jääneessä työpaikassani säännöllisesti pitämässä vapaaehtoista lukupiiriä, jossa kuulijat saavat valita päivän lehden ja hengellisen materiaalin välillä. Olen edelleen pidetty.- sairasvanhuskunniaan
On vaan niin ikävää huomata kuinka moni hoitaja haluaa lisätä lääkkeitä vanhuksille. Hyvän ja laadukkaan hoidon perustana on hoitajan tieto, taito ja halu.
Edelleenkin korostan hoitajille annettavan lisäkoulutuksen tärkeyttä. Esim. Avekki koulutus on hyvä.
Ja sitten tietoa sairauksista sekä lääkkeiden vaikutuksista.
Kuvastaako nämä kirjoitukset sitten väsynyttä hoitohenkilöstöä vai tietämättömyyttä...
- surullinenaloitukses
En lukenut muita kirjoituksia, mutta olen ollut hoitotyössä hoitamassa kehitysvammaisia vanhuksia, samoin olen nähnyt alkoholisoituneiden vanhuksien hoitoa, sekä nuorten "narkkareiden" hoitotyötä, psykiatristen potilaiden hoitotyötä ja mieheni hoitaa tavallisia vanhuksia. Missään en ole kuullut väkivallasta, tai nähnyt. Paitsi kerran yksi psykiatrinen potilas löi toista potilasta. Silloin häntä ei edes lääkitty tai viety eristykseen. Minusta suunsoitosta tms, ei pidä lääkitä vaan puhua. Jos potilas on väkivaltainen, toki tällöin mielestäni eristys on ok, tai rauhoittava lääkitys. Mutta se että jokaiselle potilaalle annetaan neuroleptejä ja muutenkin kasa lääkkeitä ja vanhukset saavat joissain paikoissa istua paskat housuissa, on väärin. Neuroleptit ovat tarkoitettu psykoosisairauksiin, ei "rauhoittamaan" potilasta. Varsinkin kun ne oikeasti voivat jopa pahentaa agressiivisuutta. Rauhoittavat tarvittaessa ovat erikseen, ja nekin huom vain tarvittaessa ja mahd pienellä annostuksella. Toki neurolepteillä saa illallla unta, mutta ensin olisi kokeiltava melatoniineja ja unilääkkeitä hyvin pienellä annostuksella, tai muuten hoidettava SYY univaikeuksiin! Neuroleptit kun ei ole tarkoitettu unilääkkeiksi. JA jos ne ovat unilääkkeitä lääkäreiden mielestä, miksi niitä syötetään myös aamulla? Onko tarkoitus että vanhukset nukkuvat 24/7. Minä lopetin työt siellä, kun yhdellä vanhuksella oli kuumetta ja pomo ei tehnyt mitään, mulle sanottiin vain että nyt se kuolee ja että olen liian tunteikas kun rupesin itkemään. Voi olla ja tästä syystä en voi tehdä hoitotyötä koska välittäisin potilaista liikaa voimatta tehdä asioille kuitenkaan mitään, koska se on kiellettyä. Kuten entisessä työpaikassani oli myöskin musiikin tuottamisen opettaminen kehitysvammaisille, koska muiden hoitajien mielestä ääni helistimistä ei ollut mukavaa ja heidän mielestään potilaiden piti vain kököttää pyörätuoleissaan jarrut päällä olohuoneessa tv:tä katsellen, vaikka epäilen ettei he kyllä edes tajunneet tv:stä mitään, saatika osanneet englantia tai lukea tekstejä. Ehkä se tv oli vähän enemmän hoitajien viihdykkeeksi tarkoitettu. Ja potilaat söivät vedessä uitettua leipämössöä. En usko heidän saaneen tästä yksipuolisesta ruokavaliosta tarpeeksi ravintoaineita. Miinusta myöskään ylimääräisiä lääkkeitä ei vanhoille ihmisille taikka nuorille päihteidenkäyttäjille tule syöttää maksan ja munuaisten tähden, koska heillä voi olla esim. maksa hyvinkin herkillä. NÄIN MINUSTA !
- surullinenaloituks
Siis musiikin tuottamisen opettaminen oli kiellettyä. ajatusvirhe, unohdin sanan kiellettyä välistä.
Minusta myös hoitajille lisäkoulutusta jos haluavat erikoistua johonkin alaan, kun siinä 3,5 koulutuksessa muka keretään opettamaan erikoistuminen psykiatristen sairauksienkin hoitoon yms. Minusta vanhuksien hoitotyö eroaa psykiatristen potilaiden hoitotyöstä tai fyysisten vammojen hoitotyöstä liikaa, että kerettäisiin alle 4 vuodessa oppia kaikki. Ja hoitajat, joo, te valitsette työnne, miksi menette alalle jos haluatte helpottaa työtänne lääkitsemällä potilaat zombeiksi? Oletteko väärän alan valinneet tällöin ja luulleet pääsevänne tuossa työssä helpolla. Tutustukaa työhön ennen kuin opiskelette itsellenne siitä ammatin, katkeria ja laiskoja hoitajia ei tarvita alalla, tuotatte vain lisää hallaa potilaille.
- jakjfkfj
Aloittajalle; mietipä asiaa uudelleen. Entäpä jos se puolihöperö, juoppo tai kehitysvammainen on äitisi, isäsi tai lapsesi? Lääkitsetkö silloinkin ja lakkaat paapomasta/ymmärtämästä/hoitamasta? Siitä on hoitamisessa kyse. Kaikki on joskus olleet jonkun lapsia, isiä ja äitejä. Dementoitunut tai kehitysvammainen ei tee asioita tahallaan niinkuin ihmiset, jotka sotkevat ja rikkovat yleisiä tiloja. Nuoret, joilla ei ole mitään järkevää tekemistä niin ajankuluksi hakataan ohikulkijoita ja rikotaan paikkoja tai tehdään jotain muuta ääliömäistä kuten esim. kuljetaan junan kyydissä puskurin päällä seisten. Jos hoitajia olisi riittävästi ja oikeasti välitettäisiin työntekijöistä yhtä kuin niistä hoidettavista, on olemassa tapoja hoitaa niin että kaikki voi hyvin.
- twiikeri1
Asenneongelmaa kyllä on tässäkin. Sanotaan vaan 'se on omasta asenteesta ja lähestymistavasta kiinni' Eli siis että olis hoitajan oma vika, jos päihdeongelmainen, dementoitunut tai skitsofreenikko harhojen vallassa hakkaa hoitajaa? Tuskin. Jos kerran näitä tapauksia ei saa lääkitäkään, niin hoitajille vaarallisen työn lisää.
- Monisairas
En ole hoitotyön asiantuntija, mutta olen silloin tällöin ollut sairaalan potilaana. Siellä ei ole ollut varsinaisia dementoituneita, mutta yleensä joka kerralla huoneessa on ollut joku varttihullu, joka ei ole kylläkään ollut väkivaltainen, mutta siltikin jo melko hankala tapaus hoitajille. Olen useamman kerran hälyttänyt yökön paikalle, kun tämän kaltaiset ovat kiipeilleen sängystä laitojen yli ja romahtaneet lattialle. En silti ole sitä mieltä, että nämä äijät pitäisi lääkitä hiljaisiksi. He tuottavat kylläkin ylimääräistä vaivaa, mutta eivät yleensä lyö ketään.
Entä sitten syvästi dementoitunut vanhus, joka ei tunne enää omaa vaimoaan tai lapsiaan, mutta joka silti viimeisillä voimillaan pystyy potkimaan ja lyömään. En ymmärrä miksi tällaista potilasta ei saisi rauhoittaa sopivilla lääkkeillä. Hän on joka tapauksessa jo muissa maailmoissa, joten hänen kannaltaan lääkitys on samantekevää.
Väkivaltainen potilas voi riehuessaan vahingoittaa myös itseään, jos hän hajottaa sairaalan laitteita tai rikkoo ikkunoita.
Sen sijaan on tietysti väärin, jos varmuuden vuoksi lääkitään koko osasto, kiltit mummut mukaan luettuna. Lääkityksen pitää perustua todelliseen tarpeeseen ja olla potilaan muihin tauteihin soveltuvaa. Tässä ehkä tarvittaisiin lisäkoulutusta.
Muuten ole sitä mieltä, että missään työssä ei pitäisi alistua väkivaltaisten asiakkaiden mielivallalle. Tämä koskee paitsi sairaanhoitajia, niin myös vartijoita, myyjiä, konduktöörejä jne. Poikkeuksen muodostavat vain ammattimaiset potkunyrkkeilijät. Tästä pitäisi tehdä ammattiyhdistysasia. Mitä hyötyä on paremmasta palkasta, jos joka päivä on mustelmilla? - Työjuhta
Annetaan jo. Voidaan kysyä, että tekeekö terveydenhuolto ihimistä lääkeriippuviasia ihan loppumetreillä. Kovin ovat kovia myrkkyjä, jotka nopeuttavat kuolemaan - ja sitten ei puhuta mukan euthanasiasta.
Hävetkää!!! - sanaton
siis ei vo olla totta, yritetään provosida mutta tässä näkee miten te hoitajat olette vittu niin tyhmää rupusakkia
- iäkäs mummu
Vastaväite edelliselle
Ei taatusti ole. Toivoisi vai että työantajalle ja työterveyshuollolle
selkiäisi miten uuvuttavan paineen alla hoitajat työtään tekevät.
Minusta ei yhtään ihme, että ihmiset myös ahdistuvat ja sairastuvat
ja väsyvät kaikessa kuormittavuudessa ja loskanheitossa
mitä niskaan sataa välillä.
-minusta on raakaa väkivaltaa sekin että naisia ja ihan pieniä lapsiakin
naitatellaan, nussitellaan, huoritellaan puheissa, samanaikaisesti joutuu kimppuunkäymisten, ryöstelyjen ja rahankiristyksen kohteeksi tai tappouhkausten
kohteeksi tai jonkun tosipimeän uskontosekamelskan.
Kasvakaa aikuisiksi ajassa ja armossa kaikki keskenkasvuiset! - 15+5
No jos nämä mielialalääkkeet ja muut vastaavat vievät toimintakyvyn vanhuksilta niin sittenhän ne taitaa viedä toimintakyvyn muiltakin. Joten ne lääkitykset pitäisi lopettaa varsinkin työikäisiltä jottei työkyky häviä ja passitus kiireimmiten takaisin työelämään.
Meinaan että jos väkivaltaisuus ja muut ongelmat johtuu lääkityksestä niin äkkiähän siihen saa muutoksen. - hakeudu hoitoon
Alottaja on sekottanut jauhot ja vellit?
Kannattaisikohan hakeutua pikimmiten työterveyden vastaanotolle tai jos hänen esimiehensä havaitsee tämänkaltaisi henkilöitä työssä puuttuvat ajoissa?
Hän suhtautuu kaikkiin hoidettaviin samankaltaisesti , vaikka väkivaltaisia ja agressiivisia on vain muutama potilas! - valehoitaja
Joko PILLERILAMAUTTAJA on saanut apua ettei aiheuta kärsimyksiä viattomille.
- Tulokset näkyy
Monisairas ketjun aloittaja on ilmeiseti syönyt potilaitten pillereitä jo pidempään.
- Monisairas
Niin olenkin syönyt. Minulle on määrätty 8 reseptilääkettä joka päivä. Siitä johtuu, että olen hengissä, vaikka olen 80-vuotias. Lääketieteen saavutukset kohdallani ovat fantastiset, ja hoito on ollut hyvää.
- kokemus tääkin
itse olin yhdessä sairaalassa työharjoiteliana siis vanhuksia vain potilaina
niin mun mielestä niille syötetiin noita rauhoitavia
aivan liikaa
ne oli pirteitä kun ne sinne tuli siis tajus asioista ja jutteli niitä näitä
pari viikoo meni
ne oli kuin zombeja suu auki- 9898989
ja ainoo väkivallan muoto oli se kun
vanhus arähti että perke.le tulkaa nyt joku
vaihtaan tää vaippa
olin potilas avustajana en ammatilainen siis puolueeton mielipide
se oli mun kokemus mitä näin - 887878
9898989 kirjoitti:
ja ainoo väkivallan muoto oli se kun
vanhus arähti että perke.le tulkaa nyt joku
vaihtaan tää vaippa
olin potilas avustajana en ammatilainen siis puolueeton mielipide
se oli mun kokemus mitä näinja vielä yks minkä takia joku 85 vuotias mummo tai
pappa sillä elämän kokemukselaan
kävis tosisaan hoitajansa kimpuun
onko tullut mieleen että se käytös voi johtua just siitä lääkityksestä kun ei oo oikein pää kondiksessa noiden nappien takia
- hoitsuna yhä
Keskustelu polveilee välillä potilas pahoinpitelee hoitajaa/hoitaja tainnuttaa lääkkeillä. No joo, mutta otetaanpas huomioon vielä yksi näkökohta.
Sinä omainen viet lempeän Helmi-mummosi hoitoon, osastolla (niin akuutilla kuin tk-puolella) on sekava Sulo-pappa, jolla myös omaiset. Suloa ei saa lääkitä eikä rajoittaa vaan pitää ymmärtää.
Miten sinä Helmi-mummon omainen suhtaudut kun Sulo-pappa vie Helmen tavaroita, käy yöllä huoneessa ja pahimmassa tapauksessa tempaisee Helmeä turpaan?
Ok, minä hoitajana voin ottaa iskuja vastaan sinun mielestäsi mutta entäpä omaisesi. Tähän ei kannata vastata että Suloa pitää valvoa..Toki toisaalta, mutta jos minä valvon Suloa niin kuka hoitaa potilaita?
Yllä oleva esitys ei ole hypoteesia, vaan ihan arkisesta elämästä.- kaksi totutta
aika kärjistetyä mutta myös totta
kai totakin tapahtuu en sitä kiellä
mut jos ajatelaan kuinka monta suloo vetää helmi mumoo turpaan
on se kyllä aika ja pieni ongelma jossain osastolla
että sulo kuristaa helmiä apua mitä teen ei perhana - hoitsunayhä2
kaksi totutta kirjoitti:
aika kärjistetyä mutta myös totta
kai totakin tapahtuu en sitä kiellä
mut jos ajatelaan kuinka monta suloo vetää helmi mumoo turpaan
on se kyllä aika ja pieni ongelma jossain osastolla
että sulo kuristaa helmiä apua mitä teen ei perhanaOIkeasta elämästä tämäkin. Yövuoro. Me hoitajat olimme käyneet kierrolla Helmi-mummon huoneessa, kaikki nukkuivat. Jatkoimme matkaa toisten potilaiden huoneisiin; vessatuksia, lääkityksiä, asentohoitoja. Palasimme takaisin ja mummon huoneesta kuului ääntä. No sulohan se siellä, ei kuristamassa mutta painamassa tyynyä mummon naamalle.
Kaksi totuutta vastaus sinulle: Ei hoitajat todellakaan mieti siinä "apua, mitä teen" kuten sanoit. Kyllä siinä toimitaan ja erotetaan sulo, jolle ei edellekään saa antaa lääkitystä saati muutoin rajoittaa. Sulo on muistamaton, joten puhejudo unohtuu nopeasti.
Ota huomioon, että osastoilla on monia potilashuoneita, erityisesti yöaika on riskialtista. Olet käytävän päässä toisen potilaan huoneessa (ovet ovat kiinni sairaaloissa) ja toisessa päässä huoneessa tapahtuu, et kuule et näe. Niin että apua mitä teen perhana.. - 1+11
hoitsunayhä2 kirjoitti:
OIkeasta elämästä tämäkin. Yövuoro. Me hoitajat olimme käyneet kierrolla Helmi-mummon huoneessa, kaikki nukkuivat. Jatkoimme matkaa toisten potilaiden huoneisiin; vessatuksia, lääkityksiä, asentohoitoja. Palasimme takaisin ja mummon huoneesta kuului ääntä. No sulohan se siellä, ei kuristamassa mutta painamassa tyynyä mummon naamalle.
Kaksi totuutta vastaus sinulle: Ei hoitajat todellakaan mieti siinä "apua, mitä teen" kuten sanoit. Kyllä siinä toimitaan ja erotetaan sulo, jolle ei edellekään saa antaa lääkitystä saati muutoin rajoittaa. Sulo on muistamaton, joten puhejudo unohtuu nopeasti.
Ota huomioon, että osastoilla on monia potilashuoneita, erityisesti yöaika on riskialtista. Olet käytävän päässä toisen potilaan huoneessa (ovet ovat kiinni sairaaloissa) ja toisessa päässä huoneessa tapahtuu, et kuule et näe. Niin että apua mitä teen perhana..Niin ja nitää "suloja" on myös alkoholidementikoissa sekä esim aivovammapotilaissa jotka vielä fyysiseltä kunnoltaan lihaksikkaassa kunnossa. Puhe ei tavoita aina tällaisia potilaita tai tosiaan unohtavat kohtapian jo puhutut asiat. Voivat olla yllättävästi agressiivisia, se on yhtäkkiä kun ovat kiinni hoitajassa tai toisessa asukkaassa/potilaassa.
Suurin osa potilaista ja asukkaista on helpoposti taivuteltavissa ajattelemaan muuta tms. mutta on yksikin asukas/potilas liikaa osastolla, jos kaikki hoitajat ja muut potilaat joutuvat varomaan tällaista. Itse en hoitajana ole enää tällaisille osastoille mennyt sijaisuuskausien/päivien päätyttyä. Vie aivan liikaa voimia olla varuillaan ja pelätä joka kerran kun kys. potilasta joutuu hoitamaan. Yksikin paikka jossa potilas oli vääntänyt yhdeltä hoitajalta sormen vinoon, toiselta katkaissut hampaan, yhdeltä repinyt paidan jne. mutta sitten oli ne hänen pari mielihoitajaansa, jotka vakuuttivat, että hänen kanssaan pärjää kyllä kun osaa puhua oikein. En itse sijaisena nähnyt toimintaeroja henkilöiden välillä, toisista vaan potilas piti ja toisista ei. Toisten kanssa oli aina kuin olisi aikapommin parissa työskennellyt, että koska tekee jotain väärää, että räjähtää... Itse pärjäsin, eli potilas piti minusta, mutta silti pelkäsin hoitaa häntä. Häntä oli vielä vaikea tulkita, kun aivovammasta johtuen puhe hyvin epäselvää. Vaati tiettyjä rutiineita toisilta hoitajilta, nämä kaksi taas saattoivat jopa niistä poiketa ilman hermostumista, mutta jos joku muu poikkesi edes vahingossa kamman paikasta tuli agressiivinen purkaus. Iso mies vielä kyseessä.
Myös toiset asukkaat olivat varpaisillaan hänen kanssaan vaikkei yleensä heistä piitannut. Kävi kyllä pari kertaa kiinni toiseen potilaaseen, jolloin hoitajat menivät väliin.
Toisaalta käy sääliksi tällainen aivovamma, joka voi aiheuttaa agressiivisuutta ja impulsiivisuutta, mutta onhan niitä "hulluja" terveissäkin ihmisissä, kyllä niitä potilaiksikin päätyy...
Agressiivisia potilaita usein kierrätetään paikasta toiseen, mikä vain pahentaa heidän oloaan.
Heidän hoitopaikkansa olisi sellainen, jossa on paljon työntekijöitä, aina olisi kaksi hoitamassa.
- jepsistäjep
Jos sulo vaikka pistäisi vaimoani turpaan niin minä menisin ja pistäisin suloa pataan kunnolla. Olkoot miten dementoitunut tai sairas tahansa.
Noin toimin on se turpaan vetäjä sitten kuka tahansa ja missä tahansa.2- nyt riittää!
Ja kuinkahan kauan dementoitunut Sulo muistaisi kuka ja miksi häntä on lyöty turpaan? Sulo voi hetken kuluttua tehdä pahaa uudelleen vaimollesi tai jollekin muulle. Onko siis oikein toisia kohtaan antaa Sulon jatkaa rajua toimintaansa? Omaiset jos eivät ole hoitamassa pappaansa, oletan että on jossakin laitoksessa, niin mitä he tietävät pappansa käytöksestä muiden parissa? Muiden ei ole pakko hyväksyä ko. käytöstä ja pelätä! Tästä väkivallasta pitää uskaltaa puhua ääneen ja kaikkialla, eikä tällaista saa hyväksyä!
- kkk8
Kyllä, hoitoalalla tapahtuvaa väkivaltaa hyssytellään - tai ainakin siitä ollaan puhumatta riittävästi. Valitettava totuus on, että osa väkivaltatilanteiden eskaloitumisesta on myös hoitajien kokemattomuutta, kouluttamattomuutta tai ammattitaidottomuutta. Suurimmalti kyse lienee jostain muusta.
Omakohtainen kokemus on osoittanut, että Väkivaltatilanteista suurin osa kyetään hoitamaan ennakoiden, harkiten ja vuorovaikutuksen keinoilla - ammattitaidolla, omaa persoonaa hyödyntäen ja toisen ihmisen kanssa yhteistyössä. Toisinaan joudutaan myös turvautumaan potilaan lääkitsemiseen, tällöin potilas on vaaraksi itselleen ja/tai muille. Ketään, kokemukseni mukaan, en ole nähnyt lääkittävän huvin vuoksi ajatuksella "jotta olisi helpompaa tai koska se kiroilee". Olen töissä sairaalassa.
Se, mitä kotihoidossa tapahtuu, mitä tapahtuu yksityisissä hoivakodeissa jne. siitä pitäisi puhua. Jostain syystä minulla on näppituntuma asiasta, että kyse on pitkälti resursseista, jotka olisivat järjestettävissä, mikäli olisi kiinnostusta, aikaa ja rahaa. On kohtuutonta vaatia väärin mitoitetulta työntekijä määrältä esimerkiksi muistisairaiden hyvää ja laadukasta hoitoa, oli ammattitaitoa vaikka kuinka paljon, jos ei ole aikaa. Aika lienee ensimmäinen mitä muistisairas tarvitsee, siitäkin huolimatta että ajatus kuulostaa paradoksaalisen hullulta jos asiaa ajatellaan syvällisemmin. Muistisairas ihminen ja aika. Muistisairaalla ei ole aikaa samassa määrin mitä meille muilla, mutta hänelle sitä täytyy kaikista eniten olla tarjoamassa.
Valitettava totuus ja pettymys osalle kirjoittajista on se, että siitäkään huolimatta, että meillä hoitohenkilökunnan jäsenillä olisi aikaa ja ammattitaitoa, yhteiskunnalla kiinnostusta, päättäjillä rahaa ja työnantajilla mahdollisuus tarjota resursseja, kaikkea väkivaltaa hoitoalalta ei saada kitkettyä. On myös niitä vanhuksia diagnoosiin tuijottamatta, jotka päivää sanoessa jysäyttävät sinua päähän. Siinä tilanteessa hoitajasta tulee hoidettava - joskus lopullisesti. - mhyhui
Tälläisellä puheella / puheesta annat / saa sellaisen käsityksen, että kaikki sairaat ja juopot, vanhukset , lapset JNE...
Voisi mielestäsi antaa / tumpata lääkkeitä täyteen,silmämunat vain pyörisivät päässä jotteivat tekisi muuta kuin,,,,,,autuaasti muuttaisivat " vihreämmille" laidunmaille, taivas kutsuisi.
Tarkoitatko sellaista kuin se tunnettu adolf teki, vai.................. - Empatiaajäljellä
Oon kyllä aivan samaa mieltä siitä, ettei näitä tilanteita oteta tarpeeksi vakavasti. Eniten en kuitenkaan ymmärrä sitä, kuinka alalla olevat voivat vähätellä asiaa. Vaikka te olettekin karaistuneet väkivaltaa kohtaan, se ei tarkoita sitä että nuoremmat hoitajat olisivat. Oletteko te karaistuneet liikaa, niin ettei myötätunto ja ymmärrys enää riitä ajattelemaan kanssaihmisiä? Turvallisuus ennen kaikkea.
Onneksi omalla työpaikalla asiat hoidetaan asiallisesti. Tänään erään asiakkaan kohdalla sattui toinen väkivaltainen uhkatilanne kahden viikon sisään - meinasi tulla nyrkistä naamaan eikä kunnon pakoreittiä ollut. Vikkelästi toisen hitautta hyväksikäyttäen käden alta karkuun hakemaan lisävahvistusta. Ennen minäkään en ymmärtänyt miltä tuollainen uhatuksi tuleminen tuntuu, nyt vieläkin shokissa ollessa ymmärrän paremmin kuin hyvin enkä voi kuin halveksia teitä ymmärtämättömiä samalla alalla olevia. Se on ok että olette tottuneet olemaan nyrkkeily- ja potkusäkkejä, mutta koittakaa muistaa että joillakin meistä on vielä inhimilliset tunteet jäljellä.
Kyseiseltä vanhukselta on nyt kaikki ei-pakolliset palvelut (vapaa-ajan avustus ym) vähäksi aikaa evätty ja psykogeriatrinen sairaalajakso odottaa. Väkivaltatilanneraportti on täytetty ja asukkaalle alettiin etsiä sopivampaa asuinpaikkaa saman päivän aikana.
Itse pääsin työterveyden kautta saman tien juttelemaan ammattiauttajalle, jotta ei jää pysyviä pelkotiloja ja jotta minusta ei tulisi teidän joidenkin kaltainen tunteeton nyrkkeilysäkki. - aniska
Siinäpä se taas on todistettavissa, että henkilökunnan kouluttaminen ei ole turhaa! Sitä kutsutaan ennakoivaksi toiminnaksi!
itse reippaasti yli 10v lähihoitajana työskennellyt niin kotihoidossa kuin laitoshoidossa, niin yksityisellä kuin julkisella puolella. Valitettava totuus on, että aggressiivisten asiakkaiden määrä on koko ajan lisääntynyt. Siihen on monia syitä, usein taustalla on kuitenkin joko päihdeongelmaa tai mielenterv.puolen ongelmaa joita ei osata tai haluta hoitaa kunnolla (esim lääkäriltä puuttuu taito/kokemus tai joskus myös halu hoitaa aggressiivista asiakasta. Kun asia otetaan lääkärinkierrolla esille, lääkäri vain hymähtelee jotain "omituista" tai kohauttelee olkaansa ylimalkaisesti ikäänkuin sivuttaakseen nopeasti koko ongelman puuttumatta siihen.
Tällä hetkellä siis työskentelen vuodeosastolla jossa 32 eri ikäistä ja - kuntoista potilasta, joukossa myös psyykkisen sairauden omaavia ja vaikeasti dementikkoja. Aggressioita sattuu potilaiden välille hyvin useasti ja usein juuri silloin kun kaikki hoitajat ovat potilashuoneissa asiakkaita hoitamassa eikä valvovaa silmää ole paikalla. Useita kertoja lähiaikoina aggressivinen asukas on lyönyt toista asukasta tai tönäissyt tämän voimalla kumoon jostain syystä. Onneksi pahimmilta vammoilta ollaan vielä toistaiseksi vältytty, mutta on vain ajan kysymys milloin niitä sattuu.
Hoitajia on kyllä koulutettu aggressiivisen asiakkaan kohtamiseen ja tilanteiden hallintaan, mutta vaikka kuinka maltillisella ja rauhallisella asenteella ja tavalla yrität hoitaa asiakasta, se saattaa sylkeä, potkia, raapia tai huitoa lähes joka kerta kun menet kyseistä asiakasta hoitamaan (kyseisessä esimerkissä on täysin autettava vuodepotilas). Tämän asiakkaan jälkeen monesti joutuu hoitamaan vielä closdridium, ESBL tai MRSA potilaita, joten raavittu iho on aina infektiotartuntariski meille hoitajille.
Olen kyllä työhöni ja työpaikkaani tyytyväinen, mutta kaipaisin napakkaa selkeää kannaottoa lääkäriltämme. Tuntuu, että kaikki tapaukset joista kerromme kierrolla, menevät täysin hukkaan eikä asiaan saada koskaan mitään kunnon muutosta.- Anonyymi
Väkivalta on jokapäiväistä. Yksikössäni on yksi nuori kehitysvammainen joka ei tee mitään muuta kuin raapii, lyö ja puristaa kynnet ihon sisään. Hän ei tee mitään muuta. Ohjaajatt ovat ensisijaisia uhreja, mutta myös toiset asukkaat saavat osansa hänen harrastuksestaan. Ilmeestä näkee, että hän nauttii toisten satuttamisesta. Hänestä ollaan hyvin huolissaan, mutta hoitajista ei välitä kukaan. Sehän kuuluu tähän työhön että tulee vammoja(tällä paska palkalla)ei se ketään kiinnosta. Ohjaajan tulee vaan tyytyä kohtaloonsa. Asukasta ei saa rajoittaa, hänen pitää saada toteuttaa itseään ohjaajien terveyden kustannuksella. HALOO! Missään muussa työssä tällaista ei hyväksytä, mutta vammainen saa tehdä mitä vaan, eikä se heilauta mitään instanssia puolustamaan sitä hoitajaa joka on joka ikinen päivä pahoinpitelyn kohteena.
- Anonyymi
Kehitysvammaisen ohjaaja on lainsuojaton. Häntä saa raapia, sylkeä, potkia, lyödä, puristella, kuristaa, hakata, jne. Ihan mitä vaan, eikä kukaan ole vastuussa, eikä kukaan välitä, kukaan ei korvaa mitään, ei se näy palkassa että turpaan tulee harvase päivä. Eikä tää asia edes kiinnosta ketään. Vajaa 12 euron tuntipalkalla aika karu lisä palkkaan nämä mustelmat ja ruhjeet. Lisäksi muut ihmiset luulevat että tekijä on puoliso. He eivät tiedä että tekijä on asukas koska vaitiolovelvelvollisuus kieltää kertomasta. On kehitysvammaisia jotka nauttivat toiselle kivun tuottamisesta. On erikseen kehitysvammaiset jotka tekevät pahojaaan ymmärtämättä(vaikka ei sekään kuuluisi olla mahdollista)Mutta on myös kehitysvammaisia jotka tietävät mitä tekevät ja nauttivat satuttamisesta. Palkassa pitäisi huomioida asukkaiden haastavuus ja heidän lääkityksessään. Jos ihminen satuttaa toisia jatkuvasti, niin lisää lääkettä niin paljon että se loppuu. Kenenkään ei tarvitse saada turpiin töissä. Vai onko hoitaja/ohjaaja tällainen lainsuojaton jota saa pahoinpidellä miten paljon haluaa eikä se kiinnosta yhtään ketään?Suurin osa kehitysvammaisista on ihania ihmisiä. Mutta joukossa on niitä joita jotka pahoinpitelevät hoitajia ja toisia asukkaita päivittäin. Kuka voisi ottaa tämän asian hoitaakseen? Vajaalla 12 euron tuntipalkalla tätä pitää sietää. Ketään ei kiinnosta.
- Anonyymi
eiköhän hoidokit ole ihan järjestänsä heikompivoimaisia ja paljon paljon kömpelömpiä kuin hoitajat. Jos on toisinpäin ( hyvin poikkeuksellista) niin sellaisen rapakuntoisen hoitajan on parempi etsiä joku muu duuni.
- Anonyymi
Samaa mieltä. Miksi hoitajien pitää oman turvallisuuden vaarantaen hoitaa näitä ihmisiä. Lisää lääkettä etteivät vahingoita ohjaajia/hoitajia. Miksi huumehörhöjen ja vammaisten oikeudet menevät muiden ohi. Onko se hoitaja huonompi ihminen? Eikö sillä ole oikeutta suojella itseään?
- Anonyymi
Mistä näitä asennevammaisia hoitajia oikein sikiää.
- Anonyymi
Eiköhän koulumaailmassa ole täsmällen sama ongelma. Ei niille ole tehty koskaan oikeastaan mitään. Paikan tai alan vaihto on paikallaan, jos ei ole jo etukäteen tiennyt mitä on vastassa, ja sen valinnut. Jossain päin palkattiin vartija kouluun, mutta siitäkään ei ole apua noissa hommissa, paitsi isoissa sairaaloissa, joissa on vartijat, että ehkä sinne hommiin?
- Anonyymi
Koska osalla ihmisiä on ns. "sosiaalista osaamista" eli he osaavat luovia ko. tilanteissa. Ja heillä, jotka edellyttävät, että työterveysasiat ovat kunnossa, on osaamattoman maine.
Ja tätä perversiota sitten pidetään yllä erilaisilla hienoilla hokemilla. - Anonyymi
Vika on myös nykyisessä lainsäädännössä. Viimeiseen asti "kunnioitetaan" itsemääräämisoikeutta, koskemattomuutta, jne. Riehujaan ei saa tarttua, ohjata, työntää, estää, jne. Puheella vain pitäisi yrittää vaikka olisi kuinka älyllisesti vammainen, psykoottinen, sekava, tms. Puhe ei paljon sellaiseen auta. Entiseen aikaan riehujat sidottiin viiden hoitajan voimin sänkyihinsä kiinni. Juuri tästä syystä hoitajia vammautuu vakavastikin ja loppuelämäkseen työssä. Eikö riitä että yksi on jo sairas ja vammainen (hoidokki), täytyykö toisenkin vammautua(hoitaja)? Onneksi en ole enää alalla. Saisivat lainsäätäjät tulla itse selviytymään riehumistilanteista omilla ohjeillaan ja miettiä vasta sitten mikä olisi viisasta.
- Anonyymi
Hoitaja/ohjaaja on nyrkkeilysäkki johon voi kohdistaa lapsuuden vääryydet joita vanhemmat ovat tehneet. Kehitysvammainen puree, potkii, sylkee, raapii ja lyö ym. Pitääkö ohjaajan muka vaan kestää ja ottaa vastaan? EI PIDÄ! Pitää olla tarpeeksi henkilökuntaa estämään tämä. Mutta esim Attendolla pitää olla yksin tällaisen ihmisen kanssa päivästä toiseen, Sitten raadeltuna ihmisten ihmeteltävänä. Luulevat oman miehen pahoipitelevän, vaikka syyllinen on asukas. Attendo ei välitä. Yksin pitää tämä asukas kohdata. Ohjaaja ei ole ihminen Attendolla, se on nyrkkeilysäkki ja uhri jonka pitää vaan ottaa vastaan kaikki jotta Attendo saa isot rahansa hänen asumisestaan yksikössä. Ohjaaja ei ole ihminen. Hän on esine jota Attendo käyttää rahan ansaitsemiseen. Vitut ohjaajasta.
- Anonyymi
kuuluu osana ammattikuvaukseen, ja koulutuksessa opetetaan, miten toimitaan parhaiten. itsepuolustuskurssi soveltuva on myös suositeltava, että osaa kiinnittää huomiota.
- Anonyymi
Kaikki väkivalta, niin fyysinen kuin henkinen, pitäisi olla peruste jättää hoitamatta. Kyllä se väkivaltaisuus sitä kautta pikkuhiljaa suodattuu pois geenimateriaalista, kun kaikki väkivaltaiset äpärät vuotaa kuiviin, tai todennäköisemmin vielä kuolevat huumeiden yliannostukseen koska ei tehdä vatsahuuhtelua/pistetä tippaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983