Mikä ihmeen tarkoitus on auton luistonestolla? Vaihdoin kesärenkaat jo pariviikkoa sitten, nyt kun tuli lunta 5 senttiä en päässyt autotallista pihalle kun oli hieman mäkeä. Kun otin tuon typeryyden pois päältä, niin ei mitään ongelmia, nousi hienosti. Asia kiinnosti niin paljon että ajoin mäkeen jossa lunta 5 senttiä eikä mitään vanhoja jälkiä. En kertaakaan päässyt mäkeä ylös luistonesto päällä, mutta ilman sitä joka kerta. Yksi mielenkiintoinen seikka on se, että heijaaminen ei onnistu lainkaan luistonestolla.
Olen ennen ollut sitä mieltä, että fysiikan lakien mukaan lepokitka on suurempi kuin luistokitka, mutta ei näy käytännössä toimivan.
Typerä
19
117
Vastaukset
- Tuuppari
Luistonesto on siksi että takavetoisella voi ajaa talvella. Ainakin takapotkufanaatikot näin kertovat.
- Täydennystä
Mutta kun kyseesä on uusi etuveto auto.
- mikä siinä on ihme
Ihan sama kuin avattavilla ikkunoilla, jos et halua ajaa ikkuna auki niin pistät kiinni, ja päinvastoin, yksinkertaista.
- ei pitoo
Ei se oikein toimi liukkaalla, jos ei ole pitoa. Ekoilla liukkailla tuli iteki kokeiltua, niin ilman luistonestoa oli parempi ajettava kun ei ollu tehonrajoitusta vauhtia tappamassa...
Ja etuveto auto kyseessä.- mitä ritsoja teillä?
Mulla valo läpättää vähän kojelaudassa ja vauhti vaan kiihtyy..
- on pitoo ja vetoo
Siis mistä tehosta sinä kinneristi oikein höpiset. Penkinlämmittimen tehosta vai mistä.
- ei pitoo
on pitoo ja vetoo kirjoitti:
Siis mistä tehosta sinä kinneristi oikein höpiset. Penkinlämmittimen tehosta vai mistä.
Mites sulla penkinlämmittimet vaikuttaa vetopitoon ??? Ihan kuule moottoritehosta (hurjat 100hp) puhuin, jos et sitä tajunnu... se nyt vaan on liikaa jäisellä tiellä, kun alla kesärenkaat !! En kertonu autosta mitään, mut ei toi nelimetrinen farmari mun mielestä ole mikää kinneri :P
Tämä siis tapahtui viime syksynä, kun ekat liukkaat yllätti ! - on pitoo ja vetoo
ei pitoo kirjoitti:
Mites sulla penkinlämmittimet vaikuttaa vetopitoon ??? Ihan kuule moottoritehosta (hurjat 100hp) puhuin, jos et sitä tajunnu... se nyt vaan on liikaa jäisellä tiellä, kun alla kesärenkaat !! En kertonu autosta mitään, mut ei toi nelimetrinen farmari mun mielestä ole mikää kinneri :P
Tämä siis tapahtui viime syksynä, kun ekat liukkaat yllätti !Kyllä tuo nelimetrinen on täyskinneri, 100hp, hahhahhaaaa.
- huohhhhhhhhhhhh
Eikai se auton vika ole jos sä oot niin tyhmä että vaihdat kesärenkaat kesken talven!!!
- Silti aika hyvä
Hohhoijaa. Kerropa se miksi ko. "luistonestoksi" suunniteltu laite esti etenemisen kokonaan? Se lienee aloittajan idea koko jutussa.
On täällä ennenkin saanut lukea vastaavanlaisia juttuja. Lisäksi jotkut työkaverit ovat kertoilleet samansuuntaista kuin aloittaja. Itse olen ajatellut niin, että kyseinen laite puuttuu todella hanakasti luistoon jolloin liike voi oikeasti pysähtyä kokonaan, koska sutimista EI sallita. Mutta kun napsautat laitteen pois päältä niin pienen sutimisen avulla eteneminen on kuitenkin reaalielämässä mahdollista. Joistakin autoista tuo vehjettä ei vain saa pois päältä ollenkaan. Ja parempi niin, koska monelta olisi lähtenyt raskas ja tunnoton nykuauto lapasesta jo moneen kertaan ilman tuota keksintöä. - ei se huono ole
Silti aika hyvä kirjoitti:
Hohhoijaa. Kerropa se miksi ko. "luistonestoksi" suunniteltu laite esti etenemisen kokonaan? Se lienee aloittajan idea koko jutussa.
On täällä ennenkin saanut lukea vastaavanlaisia juttuja. Lisäksi jotkut työkaverit ovat kertoilleet samansuuntaista kuin aloittaja. Itse olen ajatellut niin, että kyseinen laite puuttuu todella hanakasti luistoon jolloin liike voi oikeasti pysähtyä kokonaan, koska sutimista EI sallita. Mutta kun napsautat laitteen pois päältä niin pienen sutimisen avulla eteneminen on kuitenkin reaalielämässä mahdollista. Joistakin autoista tuo vehjettä ei vain saa pois päältä ollenkaan. Ja parempi niin, koska monelta olisi lähtenyt raskas ja tunnoton nykuauto lapasesta jo moneen kertaan ilman tuota keksintöä.Todella liukkaalla kelillä on hiukan omituista, kun 250hv/400Nm etuvetoinen ei kaasu pohjassa kiihdy läheskään niin ripeästi, kuin pidon ollessa maximi. Keltainen valo vaan vilkkuu mittaristossa. Jos DSTC:n ottaa pois päältä renkaat vaan sutivat vimmatusti.
En kyllä ymmärrä aloittajan pointtia ollenkaan. - On se huono
ei se huono ole kirjoitti:
Todella liukkaalla kelillä on hiukan omituista, kun 250hv/400Nm etuvetoinen ei kaasu pohjassa kiihdy läheskään niin ripeästi, kuin pidon ollessa maximi. Keltainen valo vaan vilkkuu mittaristossa. Jos DSTC:n ottaa pois päältä renkaat vaan sutivat vimmatusti.
En kyllä ymmärrä aloittajan pointtia ollenkaan.”Jos DSTC:n ottaa pois päältä renkaat vaan sutivat vimmatusti.” Tätä kohtaa en ymmärrä lainkaan, sillä lumella peli on jo menetetty jos renkaiden annetaan sutia ja kiillottaa lumi. Lumella ajo kesärenkailla on taitolaji, kun tuntee että nyt alkaa sutimaan, heti kytkin pohjaan ja heijaamalla taakse eteen yritetään eteenpäin. Tämä taito tulee hyvin esille kun ollaan pilkillä järven jäällä, toiset ajavat huonoilla renkailla ilman vaikeuksia ja toiset kaivaa heti itsensä kiinni, vaikka on hyvätkin renkaat alla, tätä on kaverin kanssa naureskeltu. Jotain tällaista on varmaan jutun aloittajakin on tarkoittanut, kyllä kokenut autoilija pitää luistonestoa vain haittana ja kytkee sen pois, kuten minäkin.
- näinon . .
Silti aika hyvä kirjoitti:
On täällä ennenkin saanut lukea vastaavanlaisia juttuja. Lisäksi jotkut työkaverit ovat kertoilleet samansuuntaista kuin aloittaja. Itse olen ajatellut niin, että kyseinen laite puuttuu todella hanakasti luistoon jolloin liike voi oikeasti pysähtyä kokonaan, koska sutimista EI sallita. Mutta kun napsautat laitteen pois päältä niin pienen sutimisen avulla eteneminen on kuitenkin reaalielämässä mahdollista. Joistakin autoista tuo vehjettä ei vain saa pois päältä ollenkaan. Ja parempi niin, koska monelta olisi lähtenyt raskas ja tunnoton nykuauto lapasesta jo moneen kertaan ilman tuota keksintöä.Jossain TM:n talviautotestissä Micra ilman luistonestoja päihitti mennen tullen monta kallista autoa etenemisessä, monissa muissa ominaisuuksissa kylläkin jäi hännille. Tärkeintä talvella on päästä liikkeelle jäämättä kiinni ja että auto on lämmin. Pitkillä matkoilla hyvillä teillä enemmän hyötyä ison auton mukavuuksistakin, mutta ei kannattaisi laittaa samaan vertailuun. Tai no, jokainen voi painottaa pisteitä tarpeidensa mukaan.
- voi ku ois viulu, ..
Jos auton toinen vetävä pyörä on liukkaalla jäällä ja toinen pitävällä asfaltilla, niin liukkaalla oleva pyörä vain sutii ja auto ei liiku minnekään. Luistoneston tarkoituksena on hillitä luistavan pyörän vetoa ja siirtää sitä pitävälle pyörälle.
Samoin esim kaarreajossa se vakauttaa auton käyttäytymissä talvella vaihtelevalla tienpinnalla, vaikka kaasua osaamaton väärin kaaasua painelisikin. Ihan hyvä juttu noissa oloissa.
Sitten kun ollaan niin liukkaalla pinnalla, että kumpikaan vetävä pyörä ei oikein saa otetta, niin luistonesto eliminoi sen vähänkin etenemiskyvyn kun se koko ajan leikkaa vetoa vuoroin kummaltakin pyörältä. Tällöin luistonesto kytketään pois, sitä varten se kytkin siihen on olemassa!
Vaikka kumpikin pyörä nyt luistaa, niin kyllä kaksi tasaisesti vetävää, vaikkakin sutivaa pyörää paremmin vetää kuin jatkuva tehojen leikkaus luistonestolla.- automatique
Puuttuuko se peliin myös vaikka ajaa vanhanaikaisesti eli antaa kaasua hyvin maltillisesti sillä oletuksella, että pyörä sutii vain osittain, mutta eteneminen jatkuu.
automatique kirjoitti:
Puuttuuko se peliin myös vaikka ajaa vanhanaikaisesti eli antaa kaasua hyvin maltillisesti sillä oletuksella, että pyörä sutii vain osittain, mutta eteneminen jatkuu.
Ainakin minulla puuttuu. Ainoastaan jos molemmat renkaat pyörivät täysin tyhjää, ei luistonesto puutu peliin. Tosin sellaista tilannetta hyvin harvoin pääsee tapahtumaan.
Ajettaessa hiljaa lumella tai liukkaissa ylämäissä, otan tuon pois. Nopeuden kasvaessa (yli 40 km/h suurin piirtein) pistän päälle, sillä niissä nopeuksissa en enää luota siihen, että hallitsen auton jokaisessa yllättävässä luistotilanteessa riittävän nopeasti, eikä vauhdin täysi loppuminen ole käytännössä ongelma.
Viulua toivova selitti mielestäni asian hyvin.- The_Cat
The_Rat kirjoitti:
Ainakin minulla puuttuu. Ainoastaan jos molemmat renkaat pyörivät täysin tyhjää, ei luistonesto puutu peliin. Tosin sellaista tilannetta hyvin harvoin pääsee tapahtumaan.
Ajettaessa hiljaa lumella tai liukkaissa ylämäissä, otan tuon pois. Nopeuden kasvaessa (yli 40 km/h suurin piirtein) pistän päälle, sillä niissä nopeuksissa en enää luota siihen, että hallitsen auton jokaisessa yllättävässä luistotilanteessa riittävän nopeasti, eikä vauhdin täysi loppuminen ole käytännössä ongelma.
Viulua toivova selitti mielestäni asian hyvin.Sä oot paska kuski! Jos et luota omaan ajotaitoon huiman yli 40km/h vauhdissa olisi palvelus muita kohtaan luopua kokonaan autosta!
Mä syön tommosia nysväreitä aamupalaks! - Hui kauheaa
The_Cat kirjoitti:
Sä oot paska kuski! Jos et luota omaan ajotaitoon huiman yli 40km/h vauhdissa olisi palvelus muita kohtaan luopua kokonaan autosta!
Mä syön tommosia nysväreitä aamupalaks!Kylläpä kissa uhoaa rotalle. Hui!
Kyllä mun autossa luistonesto kytkeytyy päälle pakolla noin 30 km/h nopeudessa. - 112233
The_Cat kirjoitti:
Sä oot paska kuski! Jos et luota omaan ajotaitoon huiman yli 40km/h vauhdissa olisi palvelus muita kohtaan luopua kokonaan autosta!
Mä syön tommosia nysväreitä aamupalaks!Koko talven on saatu lukaa lehdistä näiden junnujen uhoa kun autot on nätisti tolppien ympäri käärittyinä. Olisi niissäkin ollut parempi pitää ajohallinta ja luistonesto päällä niin harvempi nuori kukkisi päivänkakkaraa ensi kesänä.
Se mikä niitä onnettomuuksia aiheuttaa on asennevammat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi524207Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal693871- 703378
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963290Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1022299- 352188
- 362049
- 242049
- 382029
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231924