Hiljaiset kesärenkaat

hiljaisempi parempi

Mitkä ovat hiljaisimmat kesärenkaat joista teillä itsellänne on kokemusta? Tarkoitus olisi hankkia suurehkosta rengasmelusta kärsivään alemman keskiluokan farmariin mahdollisimman hiljaiset kesärenkaat koossa 195/65/15. Entiset Nokian Hakka Green merkkiset ovat liian meluisat joten hiljaisempaa pitäisi saada tilalle. Kokeiltu kitkarenkailla ajaa samaa autoa ja auto on niillä selvästi hiljaisempi myös puhtaalla asfaltilla. Mitä rengasmerkkejä/malleja suosittelette omien kokemustenne nojalla?

56

22685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avautuiko?

      aika harva kerkiää kaikkia merkkejä ja malleja autonsa olla kuluttaa ennen kuin uuden mallit tulee markkinoille.

      Jos kuitenkin lukisit rengastestejä ja valikoisit sieltä hiljaisimmat mahdolliset?
      Mullakin oli loppuun ajetut Contit äänekkäämmet kuin uudet GoodYearit, viisastuitko tiedosta.

    • rengastestit

      Joo vaikea sanoa, itsellänikin on toisessa autossa juuri nuo Nokian hakka greenit ja toisessa continentalin testivoittajat. En oikeasti voi sanoa kummat on hiljaisemmat. Luottaisin autolehtien testeihin, niissä nuo testataan tarkasti. uskon kuitenkin, että erot huippumerkkien välillä on kuitenkin niin pienet että hyvin harva pystyy eroa kuulemaan. Se on vähän niinkuin joisi presidenttiä tai juhla-mokkaa, eroa ei huomaa.

      • kahvitolppa

        Ja kyllä muuten huomaa eron. Juhla mokka on selvästi pehmoisempaa ja miellyttävämpää juoda kuin kitkerä presidentti ;)


    • tojo 1500 kg

      Vaihdoin Kumhon kesäreikaisiin, kun edeltävät Good Yearit tuntuivat meluisilta. Kunhot olivat vähämeluiset, että mulla jo toinen rengaskerta niitä käytössä.
      Koko oli juuri tuo 195/65-15 ja nyt tulee alle jo viime syksynä korkatut renkaat eli kokoa 205/65-15 (kumho KH23 ?? ). On hiljaisuudella toki myös kääntöpuolensa eli nuo renkaat kuluvat ehkä hieman nopeammin kuin kovemmat kumiseokset, mutta mekrkittäviä eroja ei kuitenkaan ole.
      Tärkein pointti tässä oli se hiljaisuus. (ei kai vaan Golf farkku = peltirumpu)

    • Auto vaihtoon!

      Ei karvalakkitojotasta hiljaista saa vain renkaita vaihtamalla!
      Vaihda saksalaiseen! (Ei kupla/skoda)

      • ei ikinä vokkeloa

        Tämä onkin premiummallin tojo, missä on laadukas äänieristys.
        Ei tunnu matkustaminen samanlaiselta kahvimyllyssä istumiselta kuin volkkarin takapenkillä. Sedan on yleensäkin paljon hiljaisempi kuin HB tai farkku.


      • takapenkkiläinen
        ei ikinä vokkeloa kirjoitti:

        Tämä onkin premiummallin tojo, missä on laadukas äänieristys.
        Ei tunnu matkustaminen samanlaiselta kahvimyllyssä istumiselta kuin volkkarin takapenkillä. Sedan on yleensäkin paljon hiljaisempi kuin HB tai farkku.

        Ainakin Avensiksen takapenkillä on sellainen meteli, ettei etupenkkiläisten keskustelusta mitään kuule. Täriseekin, kuin olisi ilman jousia.


    • Testaa vaikka

      Ei Suomessa ole hiljaisia kesärenkaita koska teiden pinnat on nastarenkaiden kuluttamisen vuoksi tehty järeästä sepelirouheesta. Lisäksi nastat ovat hakanneet kaiken bitumin pois rouheen väleistä. Autojen testauksessa valitetaan rengasäänen voimasta ja ihmetellään tätä kaikkien autojen kohdalla.

      Voit kokea oikean autoilun äänitason tekmällä kesälomamatkan Keski-Euroopan autobaaneilla. Silloin kuulet eka kerran miltä tuntuu kun moottorin murina on voimakkain ajoäänistä.

      • eetueetu

        Mutta kun meillä täytyy valitettavasti ajaa 11kk vuodessa jyrsijöillä. Ja useat ajaisivat mielellään sen elokuunkin jyrsijöillä.

        Tähän ei ole mitään ratkaisua. Ilman jyrsijöitä ei pärjää, joten ainoa vaihtoehto on hakata satoja miljoonia teiden pintojen uusimiseen.


      • Nasta roskiin
        eetueetu kirjoitti:

        Mutta kun meillä täytyy valitettavasti ajaa 11kk vuodessa jyrsijöillä. Ja useat ajaisivat mielellään sen elokuunkin jyrsijöillä.

        Tähän ei ole mitään ratkaisua. Ilman jyrsijöitä ei pärjää, joten ainoa vaihtoehto on hakata satoja miljoonia teiden pintojen uusimiseen.

        Koko kevät tappavaa nastarengaspölyä, koko kesä ruuhkaa pinnoitustyömailla ja koko vuosi autoveroa, ajoneuvoveroa ja polttoaineveroa. Kohta saadaan kilometrivero lisäksi. Koska viisastuisimme?


      • Tero-Pekka
        Nasta roskiin kirjoitti:

        Koko kevät tappavaa nastarengaspölyä, koko kesä ruuhkaa pinnoitustyömailla ja koko vuosi autoveroa, ajoneuvoveroa ja polttoaineveroa. Kohta saadaan kilometrivero lisäksi. Koska viisastuisimme?

        "Koska viisastuisimme?"

        Jos vain sinusta puhutaan, niin tuskin koskaan.


    • Hakka Greenit

      En kyllä omien kokemuksieni perusteella sanoisi Hakka Greeniä meluisaksi. Jokainen rengashan muuttuu kuluessaan ja erityisesti vanhetessaan (kovettuminen) meluisammaksi, kuin vastaava uusi.

    • Syy autossa

      Ei suinkaan renkaissa!

      • Syy nastassa

        Syy on soratien kaltaisiksi muuttuneissa asfalttiteissä.


    • Renkhaat

      Osta etelä-eurooppaan tarkoitetut kitkarenkaat kesäkäyttöä varten. Ovat mukavan hiljaiset. Profiilia kannattaa kasvattaa niin paljon kuin mahdollista. Continentalilta on tulossa vaahtotäytteiset kohtapuolin ja niissä pitäisi olla -9db vaimennus tavalliseen, aluksi noita saa vain uusiin audeihin tosin.

      • hissun kissun

        Ja ilmanpaineet puoleen normaalista.


    • melua tyhjästä

      Uusissa renkaissa on nyt uutuutena myös desibeliluokitus. Katsopa netistä eri rengasliikkeiden sivuilta.

      • melua jyrsimistä

        Se luokitus tarkoittaa vain ohiajomelua, joka on pääosin korkeataajuista = ei pääse auton sisään, jos vaimennus on yhtään silllipurkkia parempi. Todellinen ongelma on jyrsimien karhentama asvaltti, joka aiheuttaa matalataajuista = vaikeasti vaimennettavaa jurinaa.

        Koska missään muualla maailmassa ei ajoteitä pilata yhtä innokkaasti jyrsien, eivät autonvalmistajat ota tällaista tienpintaa alustan suunnittelussa lainkaan huomioon.


      • xcvbvcxzxcvbvcx
        melua jyrsimistä kirjoitti:

        Se luokitus tarkoittaa vain ohiajomelua, joka on pääosin korkeataajuista = ei pääse auton sisään, jos vaimennus on yhtään silllipurkkia parempi. Todellinen ongelma on jyrsimien karhentama asvaltti, joka aiheuttaa matalataajuista = vaikeasti vaimennettavaa jurinaa.

        Koska missään muualla maailmassa ei ajoteitä pilata yhtä innokkaasti jyrsien, eivät autonvalmistajat ota tällaista tienpintaa alustan suunnittelussa lainkaan huomioon.

        Olet tehnyt itsellesi uskonnon jyrsimisestä, paasaat siitä jatkuvasti.
        Asfaltti on suomessa karkeaa juuri levitettynäkin, voit tämän todeta katsomalla, tai ajamalla ajourien sivussa. Halvalla ei hyvää saa, autoilijoiden veroina maksamat miljardit haaskataan muualla.


      • Jyrsijät&#%
        xcvbvcxzxcvbvcx kirjoitti:

        Olet tehnyt itsellesi uskonnon jyrsimisestä, paasaat siitä jatkuvasti.
        Asfaltti on suomessa karkeaa juuri levitettynäkin, voit tämän todeta katsomalla, tai ajamalla ajourien sivussa. Halvalla ei hyvää saa, autoilijoiden veroina maksamat miljardit haaskataan muualla.

        Nastarenkaiden jyrsinnän vuoksi pinnoitteet joudutaan Suomessa tekemään karkeasta louhossepelistä, joka on jo uutena raivostuttavan meluisa ajaa. Puhumattakaan kun sepelin väleistä rouhitaan vaimentava bitumi kokonaan pois. Näin keväällä kaikki tiet ovat kivenharmaata ja samoin autojen kyljet, sekä autoilijoiden huosunlahkeet. Vitsikästä, eikö totta!


    • qFSfgg

      Ei se melu johdu niinkään renkaisista vaan tien kunnosta. Olen ajellut aika paljon eteläeuroopassa vaikka millaisilla autoilla ja renkailla ja tiet on pääosin niin tasaisia ja sileitä että tuntuu että vain tuuli humisee. Vastaavaa ei pääse kokemaan suomessa kun juuri päällystetyillä tiellä. Jo seuraavana kesänä kuluma on ollut talvesta johtuen niin suurta että desibelit nousee häiritseviksi.

      • pönttöPaavot rulaa

        Vaikea on ilmeisesti ymmärtää, että myös renkaalla on merkittävä osuus rengasäänistä ja oikealla valinnalla siihen voi vaikuttaa ja siitähän tässä ketjussa on kysymys ja aloittajan halu saada vinkkiä rengasvalintaan.


    • Soramelu

      Se nyt vaan on niin, että nastarenkailla on jyrsitty tiet sorateiksi. Jokainen voi kuvitella, että hienorakeinen asfaltti poistaa rengasmelun. Sitä voi kokeilla ulkomaanmatkoljen yhteydessä vuokraamalla auton matkallaan, tai matkustamalla omalla autollaan Suomesta jonnekin.

    • ei ikuna

      "Ei karvalakkitojotasta hiljaista saa vain renkaita vaihtamalla!
      Vaihda saksalaiseen! (Ei kupla/skoda)"

      Ai luotettava kulku pitäisi vaihtaa runsaisiin korjaamokäynteihin?
      No jos tykkää pajojen seisoneesta kahvista niin paljon, että sitä on saatava runsaasti, niin mikäpä siinä........

    • Mene ja tiedä

      Nokian halpis nordman oli tuossa koossa hiljaiset ja mukavat ainakin saabin alla. Avensiksessa oli joskus barumit ja ne oli myös mukavat.

    • Energyä

      Loppuun ajetut MIchelin Energyt ovat uskomattoman hiljaiset. Ne pari kolme viimeistä "laillista" milliä ei meinaa kulua ollenkaan pois kun renkaassa on jäljellä vain pitkittäisurat. Sadekeliä kannattaa välttää....

      • etsi tuolta

        http://www.tyremate.fi/kesarenkaat/ Tuolta löydät useimpien renkaiden melutason. Valitset renkaan merkin > Samalla rivillä kun tuotemerkki on EU merkki, täällä melu ja muutakin tietoa renkaasta.


      • ! ! ! ! ! !
        etsi tuolta kirjoitti:

        http://www.tyremate.fi/kesarenkaat/ Tuolta löydät useimpien renkaiden melutason. Valitset renkaan merkin > Samalla rivillä kun tuotemerkki on EU merkki, täällä melu ja muutakin tietoa renkaasta.

        Se EU merkin melu on ohiajomelu mikä ei liity sisämeluun.


      • melu vs. melu
        ! ! ! ! ! ! kirjoitti:

        Se EU merkin melu on ohiajomelu mikä ei liity sisämeluun.

        ai ei vai, saat kyllä perustella tuon melko hyvin.


      • etsi tuolta kirjoitti:

        http://www.tyremate.fi/kesarenkaat/ Tuolta löydät useimpien renkaiden melutason. Valitset renkaan merkin > Samalla rivillä kun tuotemerkki on EU merkki, täällä melu ja muutakin tietoa renkaasta.

        Sieltä voi tosiaan tutkia noita merkintöjä, mutta kunhan ei erehdy tilaamaan netistä renkaita. Monet myyvät vanhentuneita rengassarjoja ja hintaeroa voi olla 20 € nettikaupan hyväksi. Lisäksi tulee kuitenkin enemmän vaivaa kun joutuu kuskaamaan renkaita enemmän. Helpompaa on vaan pyytää tarjous muutamasta rengasliikkeestä ja mennä sinne mikä on halvin. Paljon helpompaa ja saa tuoreemmat renkaat alle.


      • L i n k k i ä

      • ...L i n k k i ä
        L i n k k i ä kirjoitti:

        "Ohiajoamelu ei vastaa auton sisällä kuuluvaa melua."

        http://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/eu-uudet-rengasmerkinnat/rengasmerkinnan-kolme-luokittelukriteeria/ohiajomelu/

        Tietysti jos renkaat esim. viheltää niin voi se renkaan ulkomelu sisäänkin kuulua, mutta käytännössä sisämelu on renkaiden ja auton rakenteiden kautta tulevaa jyrinää, joka johtuu Suomessa karkeasta asfaltista. Tiet ovat keväisin todella karkeita nastojen, suolan... vuoksi, jolloin jyrinät ovat pahimmillaan.


    • Eikitkaa

      Harmi kun Suomi on niin pieni markkina-alue, että pelkästään meitä varten ei kehitetä nastallisia kesärenkaita. Kysyntää kyllä olisi.

      • nasta luistin

        Ikääntyneen nastarenkaan pito ei ole kovin kummoinen, joten aika moni ajaa "nastallisin kesärenkain".


    • hiljaiset renkaat
    • . , . , . ,

      No on kitkakuskeilla kanssa outoja ongelmia...
      Mulla kesärenkaat pitää melkeen yhtä kovaa jyrinää, kuin nastarenkaat, mutta eipä se mitää haittaa, kun radio päällä ajaessa se ei juurikaan kuulu sisälle...
      Renkaat on Goodridet 205/45-17, eli halvat Kiinalaiset, mutta eihän pito kesällä ole mikään ongelma, vaikka rengastesteissä koitetaa pelotella !!!

    • Nasturit&%"

      Näinpä se on kesällä ja talvella sama melu kun tiet on jyrsitty soralle piikkipyörillä!

      • itkut riittää jo

        rengasmelu on vain huonojen autojen ongelma.


      • ee3423
        itkut riittää jo kirjoitti:

        rengasmelu on vain huonojen autojen ongelma.

        Kaikki ostamaan yli 100 000€ autoja, jotta te voitte jyrsiä rauhassa. Mikäs siinä. Kuvaa hyvin jyrsijäkuljettajan kapasiteettiä.


      • Aja huonolla
        itkut riittää jo kirjoitti:

        rengasmelu on vain huonojen autojen ongelma.

        Piittaamattoman autoilijan suuri ja itselle turvallinen onkin muille haitaksi.
        Raskaampi aiheuttaa enemmän ulos kuuluvaa rengasmelua.
        Suurempi nopeus lisää myös ympäristön melua.
        Leveämpi rengas meluaa enemmän.
        Lisämassa vaarantaa muiden turvallisuutta.


    • Sinkkipillu

      Pirelli P6 Cinturato kumit on hiljaisia ja hyvät ajaa.

    • ;;;;;;;;;;;

      Ajan yhden rengaskerran kesässä. Kolme vuotta sitten Contit olivat todella meluisat, oikeasti rasittavat. Kaksi vuotta sitten Michelin Plotit ihan ok. Vuosi sitten seuraavan mallin Contit ihan ok.Hiljaisimmat olivat kolme vuotta sitten ennen conteja alla olleet Pirellit, ja hyvät ajaa. Silloin vaan kuluivat nopeasti. Nyt tulossa alle Contit.

      • omatesti ky

        Uusi AB-lehti 6/2014 kertoo, että juuri Conti sport contact 5 oli testin meluisin rengas. Tosin kyseessä oli ohiajomelu, mutta jos rengas on ulkopuolelle meluisin, niin on se myös suuntaa-antava sisämelun suhteen.
        Toimitus toteaa, että ihmiskorva kuulee ja huomaa vasta n. 3 dB eron, jolloin kaikki tässä testissä testatut renkaat mahtuvat tämän poikkeman sisään.
        Itse valitsen yleensä pehmeämmät renkaat melun välttämiseksi. Pyrin valitsemaan myös sellaiset, missä osa kudoksista on tekstiiliä/osa terästä. Se tekee renkaan pehmeämmäksi, mutta myös hieman hitaammin ohjautuvaksi kuin pelkällä teräskudoksella tehdyt rungot. Pehmeä myös kuluu hiukan nopeammin.
        Mukavuus on kuitenkin tärkeintä, joten minulla on edulliset Kumhot.
        Pehmeä rengas sallii ehkä paremmin jymisemättä myös pienen ylipaineen. Tykkään nimittäin ajaa korkeilla paineilla eli 0,3 yli valmistajan suosituksen. Auto noila paineilla rullaa kevyesti, haittana on vain jytinä kivteillä jos niitä on reitillä.
        Mainitsemani testin vierintävastusosiossa parhaita olivat Good Year, Conti ja MIchelin eli kalliit merkkirenkaat ja heikot Fulda, Sava ja Apollo . Mutta kun laskettiin jokaiselle renkaalle 10.000 km:n testillä kuluneisuus ja sen perusteella renkaan koko iän ajo-olettama, niin juuri nuo huonon vierintävastuksen renkaat tulivat kilometriä kohti halvimmiksi.
        Merkkirenkailla ajaa pisimpään, mutta hankintahinta on huippukorkea. Näillä hinta per ajokilometri muodostui vain keskitasoiseksi tai sitä kalliimmaksi.
        Kun tähän ottaa vielä mukaan vierintävastuksesta aiheutuvan parametrin, niin voittajaa talouspuolella on melko vaikea sanoa.
        Itse olen tyytyväinen valintaani eli keskihintainen Kumho, minkä saa rullaamaan mukavasti pienillä ylipaineilla.


      • The Köle
        omatesti ky kirjoitti:

        Uusi AB-lehti 6/2014 kertoo, että juuri Conti sport contact 5 oli testin meluisin rengas. Tosin kyseessä oli ohiajomelu, mutta jos rengas on ulkopuolelle meluisin, niin on se myös suuntaa-antava sisämelun suhteen.
        Toimitus toteaa, että ihmiskorva kuulee ja huomaa vasta n. 3 dB eron, jolloin kaikki tässä testissä testatut renkaat mahtuvat tämän poikkeman sisään.
        Itse valitsen yleensä pehmeämmät renkaat melun välttämiseksi. Pyrin valitsemaan myös sellaiset, missä osa kudoksista on tekstiiliä/osa terästä. Se tekee renkaan pehmeämmäksi, mutta myös hieman hitaammin ohjautuvaksi kuin pelkällä teräskudoksella tehdyt rungot. Pehmeä myös kuluu hiukan nopeammin.
        Mukavuus on kuitenkin tärkeintä, joten minulla on edulliset Kumhot.
        Pehmeä rengas sallii ehkä paremmin jymisemättä myös pienen ylipaineen. Tykkään nimittäin ajaa korkeilla paineilla eli 0,3 yli valmistajan suosituksen. Auto noila paineilla rullaa kevyesti, haittana on vain jytinä kivteillä jos niitä on reitillä.
        Mainitsemani testin vierintävastusosiossa parhaita olivat Good Year, Conti ja MIchelin eli kalliit merkkirenkaat ja heikot Fulda, Sava ja Apollo . Mutta kun laskettiin jokaiselle renkaalle 10.000 km:n testillä kuluneisuus ja sen perusteella renkaan koko iän ajo-olettama, niin juuri nuo huonon vierintävastuksen renkaat tulivat kilometriä kohti halvimmiksi.
        Merkkirenkailla ajaa pisimpään, mutta hankintahinta on huippukorkea. Näillä hinta per ajokilometri muodostui vain keskitasoiseksi tai sitä kalliimmaksi.
        Kun tähän ottaa vielä mukaan vierintävastuksesta aiheutuvan parametrin, niin voittajaa talouspuolella on melko vaikea sanoa.
        Itse olen tyytyväinen valintaani eli keskihintainen Kumho, minkä saa rullaamaan mukavasti pienillä ylipaineilla.

        Ihmiskorva on todellakin melko sopeutuva ja epäherkkä....

        -silti minun on vaikea uskoa, että " ihmiskorva kuulee ja huomaa vasta n. 3 dB eron"

        Meinaan -3dB=ääni puolittuu ja 3dB =ääni kaksinkertaistuu......


      • Die Kühe
        The Köle kirjoitti:

        Ihmiskorva on todellakin melko sopeutuva ja epäherkkä....

        -silti minun on vaikea uskoa, että " ihmiskorva kuulee ja huomaa vasta n. 3 dB eron"

        Meinaan -3dB=ääni puolittuu ja 3dB =ääni kaksinkertaistuu......

        "- A change in power by a factor of 10 is a 10 dB change in level.
        - A change in power by a factor of two is approximately a 3 dB change.
        - A change in voltage by a factor of 10 is equivalent to a change in power by a factor of 100 and is thus a 20 dB change."

        "Meinaan -3dB=ääni puolittuu ja 3dB =ääni kaksinkertaistuu...... " ei ole aivan oikeaa tietoa. -3 dB:n muutos tarkoittaa vahvistintehon puolittumista ja 3 dB:n muutos vahvistintehon tuplaantumista. Toisaalta tuo " ihmiskorva kuulee ja huomaa vasta n. 3 dB eron" on mielestäni ja tietääkseni oikeaa tietoa.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel


    • Pahat nastat
    • Silentstone

      Ne jotka on varastossa.

    • Lapin leuku

      Ostin mazda 6 vuosimallia 2010 ja siinä oli ensiasennusrenkaina silloin uutena Bridgestone potenzat! Renkaat piti aivan hirveää meteliä, ne haki koko ajan johonkin suuntaan ja kun ohittamaan lähti niin auto aivan singahti suuntaan jos toiseen, eli vaarallisempaa rengasta saa ainakin kyseiseen vehkeeseen hakea! Kumikorjaamolla sanoin että kulumiselle aivan sama kunhan on hiljaiset ja rauhalliset ajaa! Siinä pari tietäjää sanoi kuin yhdestä suusta että michelin primasy 3! No helkutti tottahan mie äijiä uskoin ja tiesin myös senkin että kyseinen rengas on mersujen ensiasennuskumi. Koko oli 225/50 r17! Kyllä voi auto muuttua sitten kerrasta parempaan suuntaa! Nyt voi ohjastaa yhdellä sormella ja kaverinkin kans voi keskustella. Eli täältä pisteet kyllä michelinille!

    • Ammattilianen 1

      X5 Ostin Vredesteinin Ultra sessanta renkaat. Koko etu 275/40-20 taka 315/35.20 Oli todella hieno yllätys kun auton ajo ominaisuudet muuttuivait
      täysin. Vanhat olivat Pirellin vastaavat. Nyt auto on niin kun pitää. Ei vetele urissa ja ovat erittäin hiljaiset.

    • 45ytrhg

      Vaihda autoa, sellaiseen missä ei rengasmelut kuulu.
      Kallista joo mutta ei ne rengasäänet muuten katoa.

      Halvimmalla pääsee kun laitat lisää volumea radioasta tai käytä kuulosuojaimia.

      Ps, "premium" autoissakin kuuluu rengasäänet toisissa, pitää vaan kokeilla
      missä autossa ei kuulu.

      • Nois-stop

        Myös erillisruonkoinen auto on hyvä valinta jos ei tykkää karkean asfaltin jyrinästä. Esim:
        Mersun ML (90-luvun malli)
        Toyota Land Cruiser
        Mitsubishi Pajero
        ...


    • prehieaö-

      Kokeiltu kitkarenkailla ajaa samaa autoa ja auto on niillä selvästi hiljaisempi myös puhtaalla asfaltilla

      Vastasit itse itsellesi, talvikäyttöön liian kuluneita kitkoja vaan alle ja korvan lepäämisen lisäksi myös maailma pelastuu

    • 4e3wfd43333

      Jos autossa rengasäänet kuuluu niin ei se paljoa auta että laittaa vähän hiljaisemmat renkaat, kuuluu ne silti.

      Tai rengasäänet peittyy koneen ääniin vanhemmissa autoissa :)

      On niitä hiljaisiakin autoja.

    • uusi poloilija

      Minulla on hyvä kokemus Michelin Energy Savereista koossa 175/70 R 14. Olivat sekä taloudelliset että hiljaiset. Tosin nekin kitkarenkaisiin (Nokia Hakka R) verrattuna taitavat meluta enemmän.

      Renkaiden nopeusluokka kannattaa valita mahdollisimman alhaiseksi. Korkean nopeusluokan rengas on jäykempi ja siksi usein meluavampi. Nämä taitavat olla yleisimmät:
      T 190 km/h
      U 200 km/h
      H 210 km/h
      V 240 km/h
      Z yli 240km/h
      W 270 km/h.

    • BMWPOWER69

      Mullapas onkin Bemarissa samat kitkat jo 7vuotta on edelleen hilajiset ja pitävät.

      • kesäkitkat

        Kitkat on hiljaiset mutta kyse olikin kesärenkaista joten GY:n exellence tai Contin premium 5:set. Vastapainoksi kuluvat nopeasti. Farkun saa myös hiljenemään tekemällä vanerista ja huovasta äänieristyspohjan tavaratilaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe