" Peruslähtökohtana on ajatus, jossa ihmisten ollessa vuorovaikutuksessa eri kulttuuritaustaisten ihmisten kanssa stereotyyppinen ajattelu ja ennakkoluulot vähenevät ja ajatusmaailma rakentuu moniarvoisemmaksi."
Tämä kaunis ajatus löytyy globaalikasvatuksen sivustolta:
http://www.liike.fi/globaalikasvatus/globaalikasvatuksen-teemoja/kumppanuus/
Kukapa julkeaisi mennä epäilemään tuota kaunista ajatusta?
Ja epäileekö kukaan, etteikö Jakomäen peruskoulun seiskaluokkalaiset olisi ehtineet jo tustua erilaisiin ihmisiin?
Ja tuloksesta uutisoidaan avoimena rasismina:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/285916-seiskaluokkalaiset-yllattivat-avoimella-rasismilla-opetusministerin-vierailulla
Rehtorin antama selitys on tämä:
"Meillä on maahanmuuttajataustaisten osuus oppilaista noin 30 prosenttia. Se tarkoittaa sitä, että tällaisia juttuja tulee enemmän, niin kuin tulisi missä tahansa muussa vastaavassa tilanteessa olevassa koulussa"
Niin eikös juuri maahanmuuttajataustaisten oppilaiden runsas osuus ole tehnyt tutustumisen entistä rikkaammaksi jo ala-asteilta alkaen?
Minusta tässä ei kaikki nyt täsmää.
Ja voisikohan olla, että maahanmuuttajataustaisuus automaattisesti tekee ihmisestä rasismista vapaan?
Jokin ei nyt täsmää?
58
139
Vastaukset
Kiva juttu, tuttumies kun taas kirjoitat ihan mielenkiitnoisia huomioitasi tänne rasismipalstan rikkaudeksi!
Odotan elävää keskustelua tämänkin aloituksen osalta.
Ensimmäisenä olisi tosi mielenkiintoista kuulla, mitä itse ajattelet omien maanlapsiesi suhtautumisesta?Jälkimmäinen uutinen kertoi siitä, että 7. luokkalaiset sanovat rehellisesti mitä ajattelevat, mutta 9. luokkalaiset on jo pakotettu pitämään mölyt mahassaan. Tämä ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta, että heillä on tutustumisestaan sama rikastunut kokemus kuin on 7. luokkalaisilla.
Lyhysti: monikulttuurisuus on riskitekijä, johon kuuluu mm. rasismi.tuttumies kirjoitti:
Jälkimmäinen uutinen kertoi siitä, että 7. luokkalaiset sanovat rehellisesti mitä ajattelevat, mutta 9. luokkalaiset on jo pakotettu pitämään mölyt mahassaan. Tämä ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta, että heillä on tutustumisestaan sama rikastunut kokemus kuin on 7. luokkalaisilla.
Lyhysti: monikulttuurisuus on riskitekijä, johon kuuluu mm. rasismi.En pyytänyt sinua toistamaan, mitä artikkelissa sanottiin.
Vastaatko kysymykseen?- ¢
Mover kirjoitti:
En pyytänyt sinua toistamaan, mitä artikkelissa sanottiin.
Vastaatko kysymykseen?älä sotke trolleillasi asiallisia keskusteluja. Painu vit--- täältä häiriköimästä(!) OK
- ¢
Mover kirjoitti:
Vastaatko kysymykseen?saatanan trolli paskiainen(!) Tuhosit tästä taas tämän vitjan asiallisimman viestin. Olet rikollisista kaikkein alhaisin ali-ihminen OK(!)
- ¢
Mover kirjoitti:
Vastaatko kysymykseen?olet pelkkä aivoton trolli(!) OK
- kissa kissa
tuttumies kirjoitti:
Jälkimmäinen uutinen kertoi siitä, että 7. luokkalaiset sanovat rehellisesti mitä ajattelevat, mutta 9. luokkalaiset on jo pakotettu pitämään mölyt mahassaan. Tämä ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta, että heillä on tutustumisestaan sama rikastunut kokemus kuin on 7. luokkalaisilla.
Lyhysti: monikulttuurisuus on riskitekijä, johon kuuluu mm. rasismi.tuttumies
19.3.2014 21:22
-"Jälkimmäinen uutinen kertoi siitä, että 7. luokkalaiset sanovat rehellisesti mitä ajattelevat, mutta 9. luokkalaiset on jo pakotettu pitämään mölyt mahassaan. "
-"Lyhysti: monikulttuurisuus on riskitekijä, johon kuuluu mm. rasismi."
Kissa toteaa aamussa, että tekstisi sivuaa mielenkiintoisesti sitä, minkä olen ottanut esiin omassa tekstissäni "UUSI LEHTI KÄÄNTYY JOS ASIAT VOIDAAN TUNNUSTAA AVOIMESTI ".
Harmi että keskustelu palstalla ei toimi vaikka näkökulmia on monelta puolelta.
Tästä ongelmasta on kuitenkin turhaa räksyttää, vaikka kuinka mieli tekisi.
Harmi..harmi - olen ras
Maanlapseni ovat todistetusti maailman oppimiskykyisimpiä. Rasismi opitaan omista ja kavereiden kokemuksista, eikä tuolle ikiaikaiselle oppimismekanismille mitään mahda ainakaan kunnes opitaan joko geenimanipuloinnilla tai kirurgialla poistamaan ihmisen oppimis- ja / tai ennakointikyky.
Ennakkoluulohan nimenomaan on ennakoimista. Ei ennakoivasti autoa ajavakaan TIEDÄ että kohta rysähtää, jos jättää turvavälin pieneksi. Jopa todennäköisesti ei rysähdä, vuosikausiin. Mutta ennakoiva haluaa silti minimoida riskit. Olkoon sitten kyse liikenteen tai muun elämän ennakoinnista.
18-vuotiaille siis ohje: jätä turvaväli Mazdaan ja mamuun (no lähinnä vain pariin tiettyyn ryhmään, mutta ei rimmaisi).
Krista Kiuru on muuten 80-luvun nuoria Porista, hyvä siltä pohjalta hämmästellä 2010-luvun jakomäkeläisten rasismia. - kissa kissa
kissa kissa kirjoitti:
tuttumies
-"Jälkimmäinen uutinen kertoi siitä, että 7. luokkalaiset sanovat rehellisesti mitä ajattelevat, mutta 9. luokkalaiset on jo pakotettu pitämään mölyt mahassaan. "
Kissa toteaa aamussa, että tekstisi sivuaa mielenkiintoisesti sitä, minkä olen ottanut esiin omassa tekstissäni "UUSI LEHTI KÄÄNTYY JOS ASIAT VOIDAAN TUNNUSTAA AVOIMESTI ".
Harmi..harmiJos haluaa miettiä muslimien ja länsimaiden vastakkaisuutta, kannattaa tarkastella myös viha-aspektia. Kun muslimien identiteettiin kuuluvaan juutalaisvihaan liittyy poliittinen "totuus", saadaan mielenkiintoinen kakku.
Länsimaa-viha sionismi-viha tuottaa käsityksen joka vieraannuttaa muslimit aina sieltä missä he asuu. Toisin sanoen mikään ei-muslimimaa on paha koska sen länsimaiset arvot ovat juutalaiskristillisellä pohjalla.
Näin PLO sionismista:
"Sionismi on poliittinen liike, joka on elimellisessä yhteydessä
maailman imperialismiin ja on vihamielinen maailmassa tapahtuvalle
edistykselle. Muodostukseltaan se on rasistinen ja fanaattinen liike;
päämääriltään hyökkäävä, ekspansiivinen ja kolonialistinen;
keinoiltaan fasistinen ja natsistinen" - ol raZ
kissa kissa kirjoitti:
Jos haluaa miettiä muslimien ja länsimaiden vastakkaisuutta, kannattaa tarkastella myös viha-aspektia. Kun muslimien identiteettiin kuuluvaan juutalaisvihaan liittyy poliittinen "totuus", saadaan mielenkiintoinen kakku.
Länsimaa-viha sionismi-viha tuottaa käsityksen joka vieraannuttaa muslimit aina sieltä missä he asuu. Toisin sanoen mikään ei-muslimimaa on paha koska sen länsimaiset arvot ovat juutalaiskristillisellä pohjalla.
Näin PLO sionismista:
keinoiltaan fasistinen ja natsistinen"Sionismiviha nyt ei kuitenkaan ole sama asia kuin juutalaisviha.
- kissa kissa
ol raZ kirjoitti:
Sionismiviha nyt ei kuitenkaan ole sama asia kuin juutalaisviha.
ol raZ
20.3.2014 12:42
Tietyllä tasolla on. Tässä asiayhteydessä otan esiin sen, koska se on yksi hiertävä kivi länsimaisuus/ muslimimaailma-vastakohtaisuudessa - olen Raz
kissa kissa kirjoitti:
ol raZ
20.3.2014 12:42
Tietyllä tasolla on. Tässä asiayhteydessä otan esiin sen, koska se on yksi hiertävä kivi länsimaisuus/ muslimimaailma-vastakohtaisuudessaOn sitä sionismivihaa länsimaissakin ja ainakin joissain tapauksissa täysin ymmäärrettävästi, millä tarkoitan joidenkin äärijuutalaisten vehkeilyjä oman etunsa ajamiseksi. En usko, että juutalaiset maailmaa hallitsisivat salaliitoillaan, mutta varmasti heidänkin joukoistaan löytyy kaikenlaisia kusipäitä ja koska juutalaisilla on valtaa ja rahaa huomattavan paljon väkimääräänsä nähden, on heillä myös mahdollisuuksia vehkeilyyn. Eikä tämä tarkoita, että eroaisivat tässä mielessä monista muistakaan ryhmistä, sillä kaikenlaisia kieroilijoita löytyy muistakin. Millään muulla yhtä pienellä etnisellä ryhmällä ei vaan ole yhtä paljon valtaa.
- kissa kissa
olen Raz kirjoitti:
On sitä sionismivihaa länsimaissakin ja ainakin joissain tapauksissa täysin ymmäärrettävästi, millä tarkoitan joidenkin äärijuutalaisten vehkeilyjä oman etunsa ajamiseksi. En usko, että juutalaiset maailmaa hallitsisivat salaliitoillaan, mutta varmasti heidänkin joukoistaan löytyy kaikenlaisia kusipäitä ja koska juutalaisilla on valtaa ja rahaa huomattavan paljon väkimääräänsä nähden, on heillä myös mahdollisuuksia vehkeilyyn. Eikä tämä tarkoita, että eroaisivat tässä mielessä monista muistakaan ryhmistä, sillä kaikenlaisia kieroilijoita löytyy muistakin. Millään muulla yhtä pienellä etnisellä ryhmällä ei vaan ole yhtä paljon valtaa.
olen Raz
20.3.2014 13:56
Olemme siis samaa mieltä siitä, että vihaa on. Tarkoitukseni oli vain täydentää kuvaa länsimaisuudesta vastakohtana muslimien omalle kulttuurille. Länsimaalaisuuden sisältö selittää sopeutumisongelmia ja niistä oli puhe. - ¢
kissa kissa kirjoitti:
olen Raz
20.3.2014 13:56
Olemme siis samaa mieltä siitä, että vihaa on. Tarkoitukseni oli vain täydentää kuvaa länsimaisuudesta vastakohtana muslimien omalle kulttuurille. Länsimaalaisuuden sisältö selittää sopeutumisongelmia ja niistä oli puhe.ettei totuus unohtuisi...
Viha on aina jonkun aiheuttamaa. Ihminen ei ole robotti, joka voisi kytkeä vihan pois/päälle. Ihminen rakastaa ja vihaa. Myös neekerit rakastelevat, yleensä joukolla ja väkisin, mutta se on aivan luonnollista eläinmaailmassa. Mover kirjoitti:
Vastaatko kysymykseen?"7. luokkalaiset sanovat rehellisesti mitä ajattelevat"
- Juu-Pe
tuttumies kirjoitti:
Lyhysti: monikulttuurisuus on riskitekijä, johon kuuluu mm. rasismi."Jälkimmäinen uutinen kertoi siitä, että 7. luokkalaiset sanovat rehellisesti mitä ajattelevat, mutta 9. luokkalaiset on jo pakotettu pitämään mölyt mahassaan."
Minun mielestäni olet vain päätynyt väärään päätelmään. Olet siinä aivan oikeassa, että mitä nuorempia lapset ovat, sitä voimakkaammin he klikkiytyvät omiin ryhmiinsä. Lapselle on erittäin tärkeää oman ryhmän löytäminen ja ryhmän hyväksyntä. Voitaisiin käyttää myös sanaa identifioituminen.
Lapset eivät eriydy eri ryhmiin pelkästään ihonvärin tai kulttuurin mukaan. Eriytymiseen riittää hyvinkin pienet seikat. Eri kieli on jo voimakas eriyttäjä, vaikka kulttuuri ja ihonväri olisi täsmälleen sama.
Teit päätelmän että yhdeksäsluokkalaiset ovat pakotettuja esittämään korrekteja näkemyksiä. Minun mielestäni taas lapsen kehittyessä hän alkaa olemaan valmis myös ryhmän ulkopuolisille vaikutteille ja näkemyksille. Elikä hän itsenäistyy. Tottakai yksilölliset erot ovat suuria riippuen myötäsyntyisten ja opittujen ominaisuuksien mukaan.
Toisistaan hyvin poikkeavat kulttuurit todennäköisesti eriytyvät samassa yhteisössäkin lopullisesti. Monikulttuurisuus on varmastikin riskitekijä, mikä aiheuttaa monenlaista kahnausta. Rasismia en silti usko sen synnyttävän. Rasismissa puuttuu vastaantulon mahdollisuus. tuttumies kirjoitti:
"7. luokkalaiset sanovat rehellisesti mitä ajattelevat"
Pääsisitkö kolmannella kerralla omaan näkökulmaasi?
- ¢
Juu-Pe kirjoitti:
"Jälkimmäinen uutinen kertoi siitä, että 7. luokkalaiset sanovat rehellisesti mitä ajattelevat, mutta 9. luokkalaiset on jo pakotettu pitämään mölyt mahassaan."
Minun mielestäni olet vain päätynyt väärään päätelmään. Olet siinä aivan oikeassa, että mitä nuorempia lapset ovat, sitä voimakkaammin he klikkiytyvät omiin ryhmiinsä. Lapselle on erittäin tärkeää oman ryhmän löytäminen ja ryhmän hyväksyntä. Voitaisiin käyttää myös sanaa identifioituminen.
Lapset eivät eriydy eri ryhmiin pelkästään ihonvärin tai kulttuurin mukaan. Eriytymiseen riittää hyvinkin pienet seikat. Eri kieli on jo voimakas eriyttäjä, vaikka kulttuuri ja ihonväri olisi täsmälleen sama.
Teit päätelmän että yhdeksäsluokkalaiset ovat pakotettuja esittämään korrekteja näkemyksiä. Minun mielestäni taas lapsen kehittyessä hän alkaa olemaan valmis myös ryhmän ulkopuolisille vaikutteille ja näkemyksille. Elikä hän itsenäistyy. Tottakai yksilölliset erot ovat suuria riippuen myötäsyntyisten ja opittujen ominaisuuksien mukaan.
Toisistaan hyvin poikkeavat kulttuurit todennäköisesti eriytyvät samassa yhteisössäkin lopullisesti. Monikulttuurisuus on varmastikin riskitekijä, mikä aiheuttaa monenlaista kahnausta. Rasismia en silti usko sen synnyttävän. Rasismissa puuttuu vastaantulon mahdollisuus.olipas hauska
- mette neegerman
Mover kirjoitti:
Mikäs helvetin ääliö sinä olet toisilta vaatimaan..
vastaisit joskus itse; Oletko hullu vai peräti somali? - Pää pimeänä
mette neegerman kirjoitti:
Mikäs helvetin ääliö sinä olet toisilta vaatimaan..
vastaisit joskus itse; Oletko hullu vai peräti somali?Mober on poikkeuksellisen tyhmä pelle.
Mover kirjoitti:
Muistuu vuosien takaa eräs keskustelu, josta päättelin, ettei looginen ajattelu joko suju tai muuten sovi sinulle. Tässä tämä päätelmäni taas saa vahvistusta.
1. Ethän kuvittele, että sinä päätät, mikä on minun näkökulmani?
2. Ethän kuvittele, että minun tulisi keksiä täysin uudet sanat tai lauseet, että niitä voisi pitää minun sanoinani tai lauseinani?- Mover
tuttumies kirjoitti:
Muistuu vuosien takaa eräs keskustelu, josta päättelin, ettei looginen ajattelu joko suju tai muuten sovi sinulle. Tässä tämä päätelmäni taas saa vahvistusta.
2. Ethän kuvittele, että minun tulisi keksiä täysin uudet sanat tai lauseet, että niitä voisi pitää minun sanoinani tai lauseinani?Neekerin jättikyrpä tuntuu ihanalta perseessä(!) OK
- Outo nainen
Mover kirjoitti:
Neekerin jättikyrpä tuntuu ihanalta perseessä(!) OK
Oho! Muuverin alter ego on hetkeksi ottanut yliotteen ja kirjoittanut mitä hänen päässään oikeasti liikkuu...
- mette.soderman
kissa kissa kirjoitti:
Jos haluaa miettiä muslimien ja länsimaiden vastakkaisuutta, kannattaa tarkastella myös viha-aspektia. Kun muslimien identiteettiin kuuluvaan juutalaisvihaan liittyy poliittinen "totuus", saadaan mielenkiintoinen kakku.
Näin PLO sionismista:
keinoiltaan fasistinen ja natsistinen"Israelin toiminta on voimakkaasti lisännyt anti-sionismia. En yritä pohtia, mitä Israeliin muuttaneiden juutalaisten olisi II maailmansodan jälkeisessä maailmassa pitänyt tehdä, mutta jokin meni kyllä vikaan. PLO taas oli perin aggressiivinen liike, ja nyt kaikki jatkuu ennallaan.
Ei olisi pakko. On paljon rauhaa rakastavia juutalaisia; suosikkikirjailijani on Amos Oz (joka näkee ongelman kirkkaasti kummaltakin puolelta). Kun vanhat terroristit molemmilla puolilla vähitellen kaatuvat, voisi ehkä ajatella maailmaa, jossa Israel ja palestiinalaiset löytävät toisensa samasta neuvottelupöydästä. Missä vaiheessa maailmassa vähenee jännitys.
Sen sijaan nuo antisemiittiset väitteet juutalaiste "maailmanhallinnosta" ja muu höpsismi olisi tiukasti syytä kuopata sinne, minne se kuuluu - ulkohuussin taakse. Uskoisitteko, että jotkut eri palstoilla jopa siteeraavat "Siionin viisaiden pöytäkirjoja" ja ottavat sen totena? - Miksi pitää?
mette.soderman kirjoitti:
Israelin toiminta on voimakkaasti lisännyt anti-sionismia. En yritä pohtia, mitä Israeliin muuttaneiden juutalaisten olisi II maailmansodan jälkeisessä maailmassa pitänyt tehdä, mutta jokin meni kyllä vikaan. PLO taas oli perin aggressiivinen liike, ja nyt kaikki jatkuu ennallaan.
Ei olisi pakko. On paljon rauhaa rakastavia juutalaisia; suosikkikirjailijani on Amos Oz (joka näkee ongelman kirkkaasti kummaltakin puolelta). Kun vanhat terroristit molemmilla puolilla vähitellen kaatuvat, voisi ehkä ajatella maailmaa, jossa Israel ja palestiinalaiset löytävät toisensa samasta neuvottelupöydästä. Missä vaiheessa maailmassa vähenee jännitys.
Sen sijaan nuo antisemiittiset väitteet juutalaiste "maailmanhallinnosta" ja muu höpsismi olisi tiukasti syytä kuopata sinne, minne se kuuluu - ulkohuussin taakse. Uskoisitteko, että jotkut eri palstoilla jopa siteeraavat "Siionin viisaiden pöytäkirjoja" ja ottavat sen totena?Kyllähän tuo muslimien juutalaisviha on perua ajoilta ennen Israelin perustamista. Mutta se nyt ei ole oleellista. Oleellista on että Suomeen on pääsy henkilöillä joihin juutalaisviha on istutettu jo pikkulapsina. Lisäksi hedän toimintaansa kuten vihapuheisiin ei uskalleta rasismisyytösten pelossa puuttua. Mielestäni tämä on erittäin huono tilanne - hankimme ehdoin tahdoin vaikeuksia itsellemme.
- kissa kissa
mette.soderman kirjoitti:
Israelin toiminta on voimakkaasti lisännyt anti-sionismia. En yritä pohtia, mitä Israeliin muuttaneiden juutalaisten olisi II maailmansodan jälkeisessä maailmassa pitänyt tehdä, mutta jokin meni kyllä vikaan. PLO taas oli perin aggressiivinen liike, ja nyt kaikki jatkuu ennallaan.
Sen sijaan nuo antisemiittiset väitteet juutalaiste "maailmanhallinnosta" ja muu höpsismi olisi tiukasti syytä kuopata sinne, minne se kuuluu - ulkohuussin taakse. Uskoisitteko, että jotkut eri palstoilla jopa siteeraavat "Siionin viisaiden pöytäkirjoja" ja ottavat sen totena?mette.soderman
21.3.2014 14:30
Plo:n julkilausuma kertoo muslimien kannan melko yleisesti. Joka on toista mieltä, kertokoon missä on julistus jonka mukaan siionismi ei ole keinoiltaan fasistinen ja natsistinen.
Otin esiin julistuksen kuvaamaan vihaa/ rasismia juutalaisia vastaan ja että länsimaat ovat Suuri Saatana muslimien silmissä. Näin ymmärtää viihtymättömyyden ja halun muuttaa ympäristö islamistiseksi.
Meten sanomaa:
"En yritä pohtia, mitä Israeliin muuttaneiden juutalaisten olisi II maailmansodan jälkeisessä maailmassa pitänyt tehdä, mutta jokin meni kyllä vikaan."
Totean:
Voin antaa sinulle muutaman ajatuksen kun alat pohtia tuota, mutta nyt olen tyytyväinen että juutalaiset saavat viettää tulevan pääsiäisen rauhassa, kukin omassa maassaan, mm Israelissa.
Meten sanomaa:
"Uskoisitteko, että jotkut eri palstoilla jopa siteeraavat "Siionin viisaiden pöytäkirjoja" ja ottavat sen totena?"
Totean:
Kyllä, valitettavasti moni uskoo. Kyse ei ole totuudesta vaan vihasta joka on puettu kaapuun. Kirja näyttää olevan joillekin Raamattu josta voi poimia sopivan totuuden. Pääsee helpommalla kun voi siteerata sen tekstiä.
Oletan ettei kannata jatkaa koska tekstit näyttää poistuvan Moverin laariin ennen kuin huomaakaan. tuttumies kirjoitti:
2. Ethän kuvittele, että minun tulisi keksiä täysin uudet sanat tai lauseet, että niitä voisi pitää minun sanoinani tai lauseinani?En minä kaipaa kuin sinun oman mielipiteesi valitsemillasi sanoilla 7-luokkalaisten puheista?
- Vajakki huutelija
kissa kissa kirjoitti:
tuttumies
Harmi..harmiMover on pölö.
- Infidel woman
Tässähän on jälleen klassinen esimerkki ideologia vs. todellisuus -tilanteesta. Ja kuten tavallista, mennään Suomessa ideologia edellä. Päätä hakataan seinään silmät kiinni vaikka mikä olisi. Lisäksi on havaittavissa tyypillinen ilmiö - parissa vuodessa suoritetaan stalinismin ajoilta tuttuun tyyliin "uudelleenkoulutus", jonka jälkeen oppilaat - jos nyt eivät peräti suostu sanomaan mustaa valkoiseksi - on ainakin peloteltu pitämään turpansa visusti ummessa loppuikänsä.
- Juu-Pe
En ole aivan varma mitä tarkoitat tässä yhteydessä pään seinään hakkaamisella; kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien yhteisluokkiako?
Tässähän ollaan tialanteessa, jolloin maahanmuuttajat ovat jo Suomessa. Kovimmatkin maahanmuuttokriitikot edellyttävät maahanmuuttajilta suomalaiseen yhteiskuntaan integroitumista. On aivan selvää, ettei integrointia ainakaan helpota ryhmien eriyttäminen mahdollisimman tarkkaan kantasuomalaisista.
Ihmisen sisällä olevia vääriä ennakkoluuloja kaikkea vierasta kohtaan löytyy ihmisestä jo myötäsyntyisesti. Lasten täytyy siitä opetella pois. Tiedät itsekin, että lapset tekevät omia ryhmiään jo aivan pienestä pitäen. Ilman aikuisten valvontaa ja ohjausta ei voi jättää edes puhtaasti suomalaisiakaan ryhmiä. Muuten lapset luovat hyvin nopeasti ryhmään oman hierarkiansa, johon kuuluu voimakas tyrannia. Aikuisten ohjaus ja neuvot ovat siis tarpeen. Myös se että kerrotaan lapselle mikä on oikein ja mikä väärin. - olen R
Juu-Pe kirjoitti:
En ole aivan varma mitä tarkoitat tässä yhteydessä pään seinään hakkaamisella; kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien yhteisluokkiako?
Tässähän ollaan tialanteessa, jolloin maahanmuuttajat ovat jo Suomessa. Kovimmatkin maahanmuuttokriitikot edellyttävät maahanmuuttajilta suomalaiseen yhteiskuntaan integroitumista. On aivan selvää, ettei integrointia ainakaan helpota ryhmien eriyttäminen mahdollisimman tarkkaan kantasuomalaisista.
Ihmisen sisällä olevia vääriä ennakkoluuloja kaikkea vierasta kohtaan löytyy ihmisestä jo myötäsyntyisesti. Lasten täytyy siitä opetella pois. Tiedät itsekin, että lapset tekevät omia ryhmiään jo aivan pienestä pitäen. Ilman aikuisten valvontaa ja ohjausta ei voi jättää edes puhtaasti suomalaisiakaan ryhmiä. Muuten lapset luovat hyvin nopeasti ryhmään oman hierarkiansa, johon kuuluu voimakas tyrannia. Aikuisten ohjaus ja neuvot ovat siis tarpeen. Myös se että kerrotaan lapselle mikä on oikein ja mikä väärin.Minun rasismini on kylläkin kehittynyt vasta aikuisuuden myötä. Ja vielä enemmän on kehittynyt hyysärien halveksunta. Lapsena ja nuorena olin itsekin taipuvainen hyysäämään "syrjittyjä".
- Infidel Woman
Juu-Pe kirjoitti:
Ihmisen sisällä olevia vääriä ennakkoluuloja kaikkea vierasta kohtaan löytyy ihmisestä jo myötäsyntyisesti. Lasten täytyy siitä opetella pois. Tiedät itsekin, että lapset tekevät omia ryhmiään jo aivan pienestä pitäen. Ilman aikuisten valvontaa ja ohjausta ei voi jättää edes puhtaasti suomalaisiakaan ryhmiä. Muuten lapset luovat hyvin nopeasti ryhmään oman hierarkiansa, johon kuuluu voimakas tyrannia. Aikuisten ohjaus ja neuvot ovat siis tarpeen. Myös se että kerrotaan lapselle mikä on oikein ja mikä väärin.Aivan. Pään hakkaamisella seinään tarkoitan sitä että ideologisin syin jatketaan väkisin systeemillä jossa maahanmuuttajat ja kantasuomalaiset tungetaan samoihin luokkiin. Mamut ovat koulutuksellisesti keskimäärin 2 vuotta vastaavan ikäisiä kantiksia jäljessä, johtuen mm. kielivaikeuksista. Muitakin syitä on, esim. kulttuuritaustasta johtuvat - esm. täydellinen kunnioituksen puute naisopettajia kohtaan, jne. Tästä seuraa se että kaikki kärsivät tilanteesta, sekä mamut että kantikset. Tämä tosin ei päde vaan mamu-kantis -akselilla, vaan erityisluokkien poistamisella on saatu aikaan tilanteita joissa yksi ADHD-tapaus tuhoaa 20 muun oppilaan opetuksen täysin. Näistä minulla on henkilökohtaista kokemusta.
Tässä ei ole kysymys mistään ennakkoluuloista vaan aivan konkreettisista jokapäiväisistä ongelmista koulutyössä. Ja asiaa ei todellakaan paranna se että sen esilletuominen ja siitä keskustelu yritetään estää. - Juu-Pe
Infidel Woman kirjoitti:
Aivan. Pään hakkaamisella seinään tarkoitan sitä että ideologisin syin jatketaan väkisin systeemillä jossa maahanmuuttajat ja kantasuomalaiset tungetaan samoihin luokkiin. Mamut ovat koulutuksellisesti keskimäärin 2 vuotta vastaavan ikäisiä kantiksia jäljessä, johtuen mm. kielivaikeuksista. Muitakin syitä on, esim. kulttuuritaustasta johtuvat - esm. täydellinen kunnioituksen puute naisopettajia kohtaan, jne. Tästä seuraa se että kaikki kärsivät tilanteesta, sekä mamut että kantikset. Tämä tosin ei päde vaan mamu-kantis -akselilla, vaan erityisluokkien poistamisella on saatu aikaan tilanteita joissa yksi ADHD-tapaus tuhoaa 20 muun oppilaan opetuksen täysin. Näistä minulla on henkilökohtaista kokemusta.
Tässä ei ole kysymys mistään ennakkoluuloista vaan aivan konkreettisista jokapäiväisistä ongelmista koulutyössä. Ja asiaa ei todellakaan paranna se että sen esilletuominen ja siitä keskustelu yritetään estää.Keskustelumme siirtyi nyt selvästikin sivuun niin rasismiteemasta. On täysin selvää, että oppimäärältään selkeästi eritasoisia lapsia ei kannata laittaa samaan luokkaan. Tämä koskee suomalaisia sekä maahanmuuttajia ja heidän jälkeläisiään.
En usko että maahanmuuttajia tungetaan väkisin samaan luokkaan suomalaisten lasten kanssa ideologisista syistä. Syy on kaikessa julkisen sektorin kuristamisessa, jossa ei jää mahdollisuuksia jakaa lapsia heidän oppimääränsä mukaan.
"Tässä ei ole kysymys mistään ennakkoluuloista vaan aivan konkreettisista jokapäiväisistä ongelmista koulutyössä. Ja asiaa ei todellakaan paranna se että sen esilletuominen ja siitä keskustelu yritetään estää."
Onko mielestäsi näistä ongelmista keskusteleminen yritetty estää? Itsekin olen nähnyt, että ratkaisut eivät ole aina oikeat, mutta mielestäni lasten koulutuksessa ei olla enää viime aikoina jumiuduttu yksioikoisiin ratkaisumalleihin, vaan kehitystä haetaan koko ajan. Minulla on omakohtaista kokemusta omien lasteni koulussa sekä ADHD:sta, että vieraista kulttuureista tulleista lapsista. Kyllä näissä sovittamista on. - Infidel Woman
Juu-Pe kirjoitti:
Keskustelumme siirtyi nyt selvästikin sivuun niin rasismiteemasta. On täysin selvää, että oppimäärältään selkeästi eritasoisia lapsia ei kannata laittaa samaan luokkaan. Tämä koskee suomalaisia sekä maahanmuuttajia ja heidän jälkeläisiään.
En usko että maahanmuuttajia tungetaan väkisin samaan luokkaan suomalaisten lasten kanssa ideologisista syistä. Syy on kaikessa julkisen sektorin kuristamisessa, jossa ei jää mahdollisuuksia jakaa lapsia heidän oppimääränsä mukaan.
"Tässä ei ole kysymys mistään ennakkoluuloista vaan aivan konkreettisista jokapäiväisistä ongelmista koulutyössä. Ja asiaa ei todellakaan paranna se että sen esilletuominen ja siitä keskustelu yritetään estää."
Onko mielestäsi näistä ongelmista keskusteleminen yritetty estää? Itsekin olen nähnyt, että ratkaisut eivät ole aina oikeat, mutta mielestäni lasten koulutuksessa ei olla enää viime aikoina jumiuduttu yksioikoisiin ratkaisumalleihin, vaan kehitystä haetaan koko ajan. Minulla on omakohtaista kokemusta omien lasteni koulussa sekä ADHD:sta, että vieraista kulttuureista tulleista lapsista. Kyllä näissä sovittamista on.Kyllä tuo ideologiaan pohjautuva tapa hoitaa asioita hipoo melko läheltä rasismiteemaa. Mutta se siitä.
Onko sinun mielestäsi mediassa esim. koulutusasioiden kanssa tekemisissä oleva poliitikko puhunut suoraan näistä ongelmista? Onko niistä kerrottu YLE:n iltauutisissa? Tuossa ylempänä tämän palstan seriffi ja "rasismin asiantuntija" keskittyy typerästi penäämään tutulta mieheltä "näkökulmia" vaikka aihe on täysin selvä ja sitä voisi kommentoida. Aihetta kierretään kuin kissa kuumaa puuroa ja siitä puhutaan korkeintaan nk. vertauskuvien kautta. Juu-Pe kirjoitti:
Ihmisen sisällä olevia vääriä ennakkoluuloja kaikkea vierasta kohtaan löytyy ihmisestä jo myötäsyntyisesti. Lasten täytyy siitä opetella pois. Tiedät itsekin, että lapset tekevät omia ryhmiään jo aivan pienestä pitäen. Ilman aikuisten valvontaa ja ohjausta ei voi jättää edes puhtaasti suomalaisiakaan ryhmiä. Muuten lapset luovat hyvin nopeasti ryhmään oman hierarkiansa, johon kuuluu voimakas tyrannia. Aikuisten ohjaus ja neuvot ovat siis tarpeen. Myös se että kerrotaan lapselle mikä on oikein ja mikä väärin."Myös se että kerrotaan lapselle mikä on oikein ja mikä väärin. "
Tämä on totta, mutta monikulttuurisuus vaikeuttaa sitä, koska ei ole yhteistä oikeaa ja väärää. Esimerkiksi minun mielestäni sian syöminen on oikein ja hyvää, jos se on kunnolla valmistettu. Jos jollekulle lapselle on opetettu, että hyvät ihmiset elävät siattomalla ruokavaliolla, niin onhan tämäkin jo ylimääräinen riesa opetettavaksi ja selitettäväksi.
Tässä ei siis ole kyse ihonväristä, vaan kulttuurista.
Ja jos ennakkoluulot ovat myötäsyntyisiä, niin niillähän on silloin jokin hyödyllinen merkitys.tuttumies kirjoitti:
"Myös se että kerrotaan lapselle mikä on oikein ja mikä väärin. "
Tämä on totta, mutta monikulttuurisuus vaikeuttaa sitä, koska ei ole yhteistä oikeaa ja väärää. Esimerkiksi minun mielestäni sian syöminen on oikein ja hyvää, jos se on kunnolla valmistettu. Jos jollekulle lapselle on opetettu, että hyvät ihmiset elävät siattomalla ruokavaliolla, niin onhan tämäkin jo ylimääräinen riesa opetettavaksi ja selitettäväksi.
Ja jos ennakkoluulot ovat myötäsyntyisiä, niin niillähän on silloin jokin hyödyllinen merkitys.Ei ole yhteistä oikeaa ja väärää?!!!!
No kuinka olisi lain kanssa?!!!!
Eiköhän se hippaleikki ja kuurupiilo onnistu ihan mainiosti, vaikka toinen syö sen jälkeen possunautajauhenlihapastaa ja toinen kanaa?!!!!
Elä hyvä mies usko ihan kaikkea hullua mitä täällä sanotaan: Ennakkoluulot eivät ole myötäsyntyisiä !!!- ¢
Mover kirjoitti:
Ei ole yhteistä oikeaa ja väärää?!!!!
Eiköhän se hippaleikki ja kuurupiilo onnistu ihan mainiosti, vaikka toinen syö sen jälkeen possunautajauhenlihapastaa ja toinen kanaa?!!!!
Elä hyvä mies usko ihan kaikkea hullua mitä täällä sanotaan: Ennakkoluulot eivät ole myötäsyntyisiä !!!en ole koskaan uskonut hulluja juttujasi.
- Juu-Pe
tuttumies kirjoitti:
"Myös se että kerrotaan lapselle mikä on oikein ja mikä väärin. "
Ja jos ennakkoluulot ovat myötäsyntyisiä, niin niillähän on silloin jokin hyödyllinen merkitys.Tottakai evoluutio on jättänyt ihmistaimeen pelon vierasta kohtaan (ennakkoluulon?) sen hyödyllisyyden takia. Mover tuossa jo ehti sanoa, että ennakkoluulot eivät periydy. Olen eri mieltä. En ehkä vain käyttänyt oikeita sanoja. Oikeammin olisi sanoa, että lapset luontaisesti pelkäävät kaikkea vierasta. Lapsi laajentaa maailmaansa siihen tutustumalla. Se on yksi osa kasvamista.
- Hornimanns
Mover kirjoitti:
Ei ole yhteistä oikeaa ja väärää?!!!!
Elä hyvä mies usko ihan kaikkea hullua mitä täällä sanotaan: Ennakkoluulot eivät ole myötäsyntyisiä !!!Miksi jauhat koko ajan ennakkoluuloista? Kyse ei ole ennakkoluuloista vaan kokemusperäisestä tiedosta.
Hornimanns kirjoitti:
Miksi jauhat koko ajan ennakkoluuloista? Kyse ei ole ennakkoluuloista vaan kokemusperäisestä tiedosta.
Kannatan kokmusperäistä tietoa. Sillä ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa.
Ennakkoluulolla on. Ja sitä on rasismi.
Ok?- Hornimanns
Mover kirjoitti:
Kannatan kokmusperäistä tietoa. Sillä ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa.
Ennakkoluulolla on. Ja sitä on rasismi.
Ok?No eipä näytä tuo periaate toimivan koskaan tässä maassa, sorry vaan. Vaikka empiiristä kokemusta tietyn ihmisryhmän edesottamuksista on kymmeniä vuosia, kaikki kritiikki kuitataan ennakkoluuloista johtuvaksi.
- ¢
Hornimanns kirjoitti:
No eipä näytä tuo periaate toimivan koskaan tässä maassa, sorry vaan. Vaikka empiiristä kokemusta tietyn ihmisryhmän edesottamuksista on kymmeniä vuosia, kaikki kritiikki kuitataan ennakkoluuloista johtuvaksi.
niin
Ennakkoluulojakin on ainakin kahta sorttia, oikeita ja vääriä. Hornimanns kirjoitti:
No eipä näytä tuo periaate toimivan koskaan tässä maassa, sorry vaan. Vaikka empiiristä kokemusta tietyn ihmisryhmän edesottamuksista on kymmeniä vuosia, kaikki kritiikki kuitataan ennakkoluuloista johtuvaksi.
Kokemusperäinen tieto - oli se sitten mutua tai tilastoja - ei oikeuta rasismiin.
Ja yksi tieto, joka sinun tulisi nyt ottaa vastaan, ymmärtää ja omaksua, on se että yksikään ihmisryhmä ei ole tehnyt yhtään mitään.
Ennakkoluulo syntyy juuri tuollaisesta maaperästä.- Yksikään ihmisryhmä
Mover kirjoitti:
Kokemusperäinen tieto - oli se sitten mutua tai tilastoja - ei oikeuta rasismiin.
Ja yksi tieto, joka sinun tulisi nyt ottaa vastaan, ymmärtää ja omaksua, on se että yksikään ihmisryhmä ei ole tehnyt yhtään mitään.
Ennakkoluulo syntyy juuri tuollaisesta maaperästä.ei ole tehnyt yhtään mitään. ???
Kyllä minusta pahimmat teot pahanteon alalla on ihmiskunnan historiassa aina tehty jonkun ihmisryhmän toimesta joka on jakanut sellaiset samanlaiset arvot ja normit jotka heidän mielestään oikeuttavat ko. toimet. Yksikään ihmisryhmä kirjoitti:
ei ole tehnyt yhtään mitään. ???
Kyllä minusta pahimmat teot pahanteon alalla on ihmiskunnan historiassa aina tehty jonkun ihmisryhmän toimesta joka on jakanut sellaiset samanlaiset arvot ja normit jotka heidän mielestään oikeuttavat ko. toimet.Ei, todellakaan!
Arvojemme mukaisessa yhteiskunnassa "hmisryhmällä" ei ole "edesottamuksia".
"Edesottamuksista" vastaa yksilö. Aina.
En viitsi jatkaa tätä paukutusta. Jos et keksi argumenttia, älä vastaa. Pliis.- olen Ras
Mover kirjoitti:
Ennakkoluulo syntyy juuri tuollaisesta maaperästä.Oikeuttaa se ihan oman perseen suojelun nimissä. Oma etu kuitenkin terveellä ihmisellä ajaa yli riskin siitä, että tulisi kohdeltua jotakuta vähän väärin.
olen Ras kirjoitti:
Oikeuttaa se ihan oman perseen suojelun nimissä. Oma etu kuitenkin terveellä ihmisellä ajaa yli riskin siitä, että tulisi kohdeltua jotakuta vähän väärin.
Ei aja.
Laki on ottanut huomion ns "hätävarjelun" , jossa siis saa vahingoittaa toista, jos se olettettavastio on ainoa tapa selvitytä itse vahingoittumattomanan.
Opiskelepa, veli, lakia.Juu-Pe kirjoitti:
Tottakai evoluutio on jättänyt ihmistaimeen pelon vierasta kohtaan (ennakkoluulon?) sen hyödyllisyyden takia. Mover tuossa jo ehti sanoa, että ennakkoluulot eivät periydy. Olen eri mieltä. En ehkä vain käyttänyt oikeita sanoja. Oikeammin olisi sanoa, että lapset luontaisesti pelkäävät kaikkea vierasta. Lapsi laajentaa maailmaansa siihen tutustumalla. Se on yksi osa kasvamista.
Lapset eivät erottele ihmisiä heidän taustansa, jota he eivät tiedä, perusteella.
- Hornimanns
Mover kirjoitti:
Ennakkoluulo syntyy juuri tuollaisesta maaperästä."... yksikään ihmisryhmä ei ole tehnyt yhtään mitään." Tämä on varmaan helpottava tieto monelle natsille, kommunistille, uusnatsille ja uuskommunistille, sekä islamisteille. Esim. terroristiryhmään tai pedofiilirenkaaseen kuuluminen ei siis voi olla rikos.
Hornimanns kirjoitti:
"... yksikään ihmisryhmä ei ole tehnyt yhtään mitään." Tämä on varmaan helpottava tieto monelle natsille, kommunistille, uusnatsille ja uuskommunistille, sekä islamisteille. Esim. terroristiryhmään tai pedofiilirenkaaseen kuuluminen ei siis voi olla rikos.
Nyt tuot esiin hyvin valaistuna ja selkeänä sen asetelman, josta on helppo linjata ero informatiivisen yleistyksen ja rasistisuuden osoittamiseksi:
Natsit ja islamistit määritelmällisesti hyväksyvät ehtojensa kautta ihmisen surmaamisen - yksikään "kansanryhmä", johon alkuketjussa viitataan, ei.- olen R
Mover kirjoitti:
Ei aja.
Laki on ottanut huomion ns "hätävarjelun" , jossa siis saa vahingoittaa toista, jos se olettettavastio on ainoa tapa selvitytä itse vahingoittumattomanan.
Opiskelepa, veli, lakia.Ajaa.
Voi olla, ettei hätävarjeluni onnistu. Tai voi olla, etten pysty oikeudessa todistamaan hätävarjelleeni ja saan tuomion. Voi olla, että hätävarjelu onnistuu ja oikeus uskoo minua, mutta viite voi kantaa kaunaa ja tulee kostamaan. Niin tai näin, en varsinaisesti nauti hätävarjelusta, joten mieluummin ennaltaehkäisen tilanteen syntymisen ja vältän samalla kaikki em. riskit rasistisesti.
- 2cup
Minä tässä hieron peräaukkoani kun siinä on näppy, kädet on niin lämpimät kun ne uppoavat paskaan.
Sitten otan käteni pois perseestäni ja nuolen ne puhtaaksi, nam nam- - iso d
tässä muftille / muillekin luettavaa rasismista joka kohdistuu kantaväestöön. aiemmin muffe sanoi ettei se ole mahdollista koska kantaväestö on enemmistö. muutti tosin kelkkansa suuntaa kun sille muistutettiin etelä-afrikasta.
onko linkissä kerrottu rasismia, vai vaan "huonoa käytöstä?"- Neutral view
iso d kirjoitti:
ja se linkki...
http://rahmispossu.net/2014/03/19/pottunokkiinkin-kohdistuvaan-rasismiin-puututtava/Nimimerkeillä muuveri, metuska, jusuhvi ja humalisti kirjoittavilla henkilöillä on erittäin - erittäin - kapea-alainen käsitys rasismista. Enpä juuri odottelisi tuohonkaan linkkiin minkäänlaista kommenttia heiltä.
- olen R
iso d kirjoitti:
ja se linkki...
http://rahmispossu.net/2014/03/19/pottunokkiinkin-kohdistuvaan-rasismiin-puututtava/Vasurin vastaus oli helmi: on rasistista väittää, että mamut olisivat rasisteja.
iso d kirjoitti:
ja se linkki...
http://rahmispossu.net/2014/03/19/pottunokkiinkin-kohdistuvaan-rasismiin-puututtava/En tiedä rasismista - mutta oikein hyvä teksti, tällä kertaa, Vahteralta.
- Totta mooses
Mover kirjoitti:
En tiedä rasismista - mutta oikein hyvä teksti, tällä kertaa, Vahteralta.
Tälläkin kertaa.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1311325Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa373853Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1093029Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1222383Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812045Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961761Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.2991006Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17780Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143725- 53699