Kateuttako ??

kriittinen ihminen

En jaksa olla ihmettelemättä tätä toisten vihaa sekarotuisia koiria ja niiden pennuttamista kohtaan. Onko se teiltä rotukoirien omistajilta jotenkin pois jos joku haluaa sekarotuisen koiran, eikä välttämättä halua maksaa itseään kipeäksi ja ostaa liian pitkälle jalostetun rotukoiran, jolla on kaikki viat ja sairaudet, joita sen rodun edustajalla vaan voi olla??? Seropit ovat monesti paljon terveempiä ja onhan ne ihania persoonia, ei taatusti ole samanlaista joka talossa. Rotukoirien hinnat ovat ajat sitten karanneet sellaiselle tasolle, että tavallisella ihmisellä ei edes ole varaa kerralla sijoittaa sellaisia summia koiraan vaikka haluaisikin. Kyllä se on aika kovaa bisnestä jos esim.pentuja on 8 kpl ja jokainen maksaa 1000 euroa, se tekee 8000 euroa/pentue! Jos omistaa narttuja vaikkapa kolme ja jokainen tekee yhdet pennut vuodessa, se tekee 24 000 euroa vuodessa puhtaana käteen! Eihän siinä tarvitse enää töissä käydäkään, palkka on parempi kuin tavallisella duunarilla. Sanonpa vaan, että rahastuksen makua on monien rotukoirien hinnassa nykyään. Uskaltaako kukaan olla samaa mieltä?

60

2744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • issu56

      se alkaa?

      • laikka

        sunki issu se pitää tunkea nokkasi joka ainooseen viestiin


      • oikeus
        laikka kirjoitti:

        sunki issu se pitää tunkea nokkasi joka ainooseen viestiin

        siihen, sen sijaan kenenkään ei ole pakko lukea joka ainoota viestiä, jos ei nimimerkki miellytä.


      • issu56
        laikka kirjoitti:

        sunki issu se pitää tunkea nokkasi joka ainooseen viestiin

        kysymyksessäni jotain väärää?? Ja mitä olen sulle pahaa tehnyt?
        Suosittelen todella lukemaan pikkuisen enempi, niin tulet varmaankin huomaamaan, että morkkaamisesi oli täysin asiaton ja turha!!


    • oikku04.

      Mistäs lähtien se koirien elätys, eläinlääkärit, pentujen ruokinta, rekisteröinti ym on ollut kasvattajille ilmaista? Edelleen ne kun lohkaisee todella paljon tuosta "puhtaana käteen" tulosta mikä tulee kasvatuksesta... Kun ei aina edes ne pentueesta saadut rahat riitä peittämään kuluja.

      • Ukko

        Bisnestä on ja viimeisenpäälle!


      • kriittinen

        ei nuo luettelemasi asiat vie kuin pienen osan pentueen tuotosta. Emo elättää aika monta vkoa itse pentunsa, jos kaikki menee hyvin, ei eläinlääkäriä tarvitse. Ja kyllä ne kulut on huomioitu pennun hinnassa. Mitä enemmän ongelmia pentueella, sen kalliimmalla ne myydään. Kyllä tuosta edelleen käteen jää muutakin kuin rakot!!!


      • sakuli
        kriittinen kirjoitti:

        ei nuo luettelemasi asiat vie kuin pienen osan pentueen tuotosta. Emo elättää aika monta vkoa itse pentunsa, jos kaikki menee hyvin, ei eläinlääkäriä tarvitse. Ja kyllä ne kulut on huomioitu pennun hinnassa. Mitä enemmän ongelmia pentueella, sen kalliimmalla ne myydään. Kyllä tuosta edelleen käteen jää muutakin kuin rakot!!!

        on jokaisesta pentueesta tehtävä ilmoitus ja verot on maksettava ansiotulosta tai sivutulosta,joko ennakko verokirjalla tai sitten ihan normaalilla verokortin prosentilla,tälläiseen verottomaan bisnekseen kykenee vai sellaiset ihmiset jotka pennuttavat koiriaan rekisterin ulkopuolelta ilmoittamatta pennuista saatavaa myyntituloa verottajalle!


      • oikku04.
        kriittinen kirjoitti:

        ei nuo luettelemasi asiat vie kuin pienen osan pentueen tuotosta. Emo elättää aika monta vkoa itse pentunsa, jos kaikki menee hyvin, ei eläinlääkäriä tarvitse. Ja kyllä ne kulut on huomioitu pennun hinnassa. Mitä enemmän ongelmia pentueella, sen kalliimmalla ne myydään. Kyllä tuosta edelleen käteen jää muutakin kuin rakot!!!

        Korjata muutamia epäkohtia...

        "Emo elättää aika monta vkoa itse pentunsa"

        tämä on totta mutta kun se emo tarvitsee imetysainkana ja jo kantoaikana lisäruokintaa. Paljon. Uskomattoman määrän enemmän ruokaa.

        "jos kaikki menee hyvin, ei eläinlääkäriä tarvitse."

        Öö, yleensähän on tapana ultrata narttu ainakin kerran tiineysaikana. Jotta nähdään että pennuilla on kaikki ok. Samoin verikokeita otetaan juoksun aikana jotta astutus osattaisiin tehdä optimaalisena aikana.

        "Ja kyllä ne kulut on huomioitu pennun hinnassa. Mitä enemmän ongelmia pentueella, sen kalliimmalla ne myydään."

        Tämä nyt ei alkuunkaan óle paikkaansa pitävä väite. Ei pentuetta voi myydä kalliimmalla sillä verukkeella, että sihen on mennyt kuluja enemmän. mikäli esim. emo kuolee niin pennut myydään pikemminkin hlvemmalla koska niiden elämän lähtökohdat eivät ole niin hyvät kun muilla pennuilla.

        Ja eläinlääkärikulujahan tulee jo siitä kun kansattaja tarkistuttaa pentunsa eläinlääkärillä. Jokainen vastuuntuntoinen kasvattaja sen tekee, samoin tunnistusmerkitsee pentueen, madottaa, rekisteröi, syöttää laadukasta ruokaa jne... Ja kyllähän se astutusmaksukin on melkoinen summa. Usein yhden pennun hinta plus 100 euroa/pentu.


      • oikku04.
        sakuli kirjoitti:

        on jokaisesta pentueesta tehtävä ilmoitus ja verot on maksettava ansiotulosta tai sivutulosta,joko ennakko verokirjalla tai sitten ihan normaalilla verokortin prosentilla,tälläiseen verottomaan bisnekseen kykenee vai sellaiset ihmiset jotka pennuttavat koiriaan rekisterin ulkopuolelta ilmoittamatta pennuista saatavaa myyntituloa verottajalle!

        Suomessahan ei ainakaan verottajan mukaan ole yhtään kasvattajaa joka koiria kasvataa työkseen. Edes sivutyönään.
        Ja ne, jotka kasvattavat tosiaan rekisteröimättömiä pentuja, ovat luku erikseen.


      • hoppis
        oikku04. kirjoitti:

        Korjata muutamia epäkohtia...

        "Emo elättää aika monta vkoa itse pentunsa"

        tämä on totta mutta kun se emo tarvitsee imetysainkana ja jo kantoaikana lisäruokintaa. Paljon. Uskomattoman määrän enemmän ruokaa.

        "jos kaikki menee hyvin, ei eläinlääkäriä tarvitse."

        Öö, yleensähän on tapana ultrata narttu ainakin kerran tiineysaikana. Jotta nähdään että pennuilla on kaikki ok. Samoin verikokeita otetaan juoksun aikana jotta astutus osattaisiin tehdä optimaalisena aikana.

        "Ja kyllä ne kulut on huomioitu pennun hinnassa. Mitä enemmän ongelmia pentueella, sen kalliimmalla ne myydään."

        Tämä nyt ei alkuunkaan óle paikkaansa pitävä väite. Ei pentuetta voi myydä kalliimmalla sillä verukkeella, että sihen on mennyt kuluja enemmän. mikäli esim. emo kuolee niin pennut myydään pikemminkin hlvemmalla koska niiden elämän lähtökohdat eivät ole niin hyvät kun muilla pennuilla.

        Ja eläinlääkärikulujahan tulee jo siitä kun kansattaja tarkistuttaa pentunsa eläinlääkärillä. Jokainen vastuuntuntoinen kasvattaja sen tekee, samoin tunnistusmerkitsee pentueen, madottaa, rekisteröi, syöttää laadukasta ruokaa jne... Ja kyllähän se astutusmaksukin on melkoinen summa. Usein yhden pennun hinta plus 100 euroa/pentu.

        ..mikä teidät sitten saa kasvattamaan koiria jos se nyt yhtäkkiä onkin noin hankalaa, rahaa vievää ja huonotuottoista? Eihän kukaan täysjärkinen hanki itselleen harmia ja lisätyötä jos ei siitä saa jotain hyötyäkin, myöntäkää pois.
        Alkuperäinen viesti kylläkin otti kantaa miksi seropeja ei saisi olla olemassa? Kukaan ei ole siihen oikein vastannut miksi ne ärsyttävät niin kovasti rotukoiran kasvattajia?


      • issu56
        kriittinen kirjoitti:

        ei nuo luettelemasi asiat vie kuin pienen osan pentueen tuotosta. Emo elättää aika monta vkoa itse pentunsa, jos kaikki menee hyvin, ei eläinlääkäriä tarvitse. Ja kyllä ne kulut on huomioitu pennun hinnassa. Mitä enemmän ongelmia pentueella, sen kalliimmalla ne myydään. Kyllä tuosta edelleen käteen jää muutakin kuin rakot!!!

        kommentoisin sen verran, että kyllä se pentueen hinta määritellään aivan joistain muista jutuista kuin niistä ongelmista. Otetaan esimerkki, että kasvattajalla on olemassa varauslista seuraavista pennuista hintaa X. Tuo hinta on kerrottu jo varausvaiheessa, eikä sitä tosiaankaan voida muuksi enään muokata huolimatta siitä, onko synnytyksessä jne. ongelmia vaiko ei. Emä elättää pentunsa 3-viikkoisiksi, mutta sen emänkin on elettävä ja saatava asianmukaista ruokaa, jotta se ne pentunsa jaksaa elättää, eli että sen maidontuotanto olisi pennuille riittävä. Jokainen fiksu kasvattaja tarkistuttaa pentueen eläinlääkärillä ennen luovutusta huolimatta siitä, onko ongelmia esiintynyt vaiko ei, kuin myöskin tunnistusmerkityttää ne! Eläinlääkärin todistus seuraa kauppakirjan mukana aina!


      • oikku04.
        hoppis kirjoitti:

        ..mikä teidät sitten saa kasvattamaan koiria jos se nyt yhtäkkiä onkin noin hankalaa, rahaa vievää ja huonotuottoista? Eihän kukaan täysjärkinen hanki itselleen harmia ja lisätyötä jos ei siitä saa jotain hyötyäkin, myöntäkää pois.
        Alkuperäinen viesti kylläkin otti kantaa miksi seropeja ei saisi olla olemassa? Kukaan ei ole siihen oikein vastannut miksi ne ärsyttävät niin kovasti rotukoiran kasvattajia?

        Itse en edelleenkään ole kasvattaja....
        ehkäpä kasvattajat tosiaan ei ole täysjärkisiä?
        No hei, mietippä sitten tätä. täysin verrannollinena asia.

        Kasvattajalle oman rodun kasvatus on tärkeää työtä, halu tehdä jotakin rodun hyväksi. siitä ei juurikaan voittoa jää, so what?

        Sitten tämä verrannollinen asia.

        Esim. minä kuulun vpk:hon (palokunta). Vapaa-aikana, mihin vuorokauden aikaan tahansa, monta kertaa viikossa lähdetään vapaaehtoisesti, ilman palkkaa auttamaan muita ihmisiä. on liikenneonnettomuuksia, tulipaloja ym. Ihminen tekee tätä omasta tahdostaan. eipä ole herkulliset olosuhteet kun pihalla on 30 astetta pakkasta ja on tulipalo, savusukellus, märät vaatteet. Vaatteet jäätyvät päälle, sulavat taas kun mennään sisälle palavaan taloon, taas ollaan märkiä jne... tätä ihmiset tekevät ilman palkkaa, ilman mitään mukavuuksia.

        Molemmat ovat elämäntapoja. Toisen elämäntapa on kasvattaa koiria, sitoutua niihin täysivaltaisesti rahoja laskematta.
        Toisen elämäntapa on toisten auttaminen, oman terveytensä, jopa henkensä vaarantaminen muiden takia. Ja tästä ei ole edes toivoakaan että jäisi "voitolle". Omasta pussista maksetaan bensat kun mennään paloasemalle.


      • Monex
        oikku04. kirjoitti:

        Suomessahan ei ainakaan verottajan mukaan ole yhtään kasvattajaa joka koiria kasvataa työkseen. Edes sivutyönään.
        Ja ne, jotka kasvattavat tosiaan rekisteröimättömiä pentuja, ovat luku erikseen.

        Luku erikseen? Samaa työtähän he tekevät? Samalla laillahan he ovat ammatinharjoittajia, sillä eroituksella vaan, että rotu-kasvattajalla on suuremmat vuositulot.


      • myös
        Monex kirjoitti:

        Luku erikseen? Samaa työtähän he tekevät? Samalla laillahan he ovat ammatinharjoittajia, sillä eroituksella vaan, että rotu-kasvattajalla on suuremmat vuositulot.

        vuosimenot.
        Kauheaa miten lapsellista paasaamista.

        Ja monen seropipennuttajan suhteen, anteeks vaan, ei voida käyttää sanaa "työ". Se "työ" jätetään sen nartun hommiksi.


      • issu56
        Monex kirjoitti:

        Luku erikseen? Samaa työtähän he tekevät? Samalla laillahan he ovat ammatinharjoittajia, sillä eroituksella vaan, että rotu-kasvattajalla on suuremmat vuositulot.

        ammatinharjoittaja! Joitain vuosia sitte, kun meillä oli kolmet pennut samana vuonna, olin yhteydessä verojohtajaan. Hän kehotti tekemään laskelman menoista ja tuloista. Niin sitten teinkin ja paperin kanssa "marssin" verotoimistoon häntä tapaamaan. Hän siinä sitten asian hymyssä suin tutkittuaan totesi, että ei kerry mitään verotettavaa, joten veroilmoitusta ei noin pienimuotoisesta kasvatustyöstä tarvitse tehdä. Eri asia sitten taas on sellaiset kasvattajat, joilla on siis todella monta narttua ja todella monet pennut vuodessa!


      • Monex
        issu56 kirjoitti:

        ammatinharjoittaja! Joitain vuosia sitte, kun meillä oli kolmet pennut samana vuonna, olin yhteydessä verojohtajaan. Hän kehotti tekemään laskelman menoista ja tuloista. Niin sitten teinkin ja paperin kanssa "marssin" verotoimistoon häntä tapaamaan. Hän siinä sitten asian hymyssä suin tutkittuaan totesi, että ei kerry mitään verotettavaa, joten veroilmoitusta ei noin pienimuotoisesta kasvatustyöstä tarvitse tehdä. Eri asia sitten taas on sellaiset kasvattajat, joilla on siis todella monta narttua ja todella monet pennut vuodessa!

        Ei maksa kumpikaan ryhmä veroa kasvatustyöstä.Vaikka kyllä kuuluisi, joutuuhan tavallinen työssäkäyvä ihminen tekemään tiliä joka eurosta.Mutta se ei kuulu tähän.


      • Koirallinen
        Monex kirjoitti:

        Ei maksa kumpikaan ryhmä veroa kasvatustyöstä.Vaikka kyllä kuuluisi, joutuuhan tavallinen työssäkäyvä ihminen tekemään tiliä joka eurosta.Mutta se ei kuulu tähän.

        Varmasti olet kuullut verotuksesta tehtävistä vähennyksistä. Kasvattajalla näitä ovat esim. näyttelyt, ruokinta, lelut ym. Meillä muilla matkakulut jne. Ihan vain noin esimerkkinä....


      • Monex
        Koirallinen kirjoitti:

        Varmasti olet kuullut verotuksesta tehtävistä vähennyksistä. Kasvattajalla näitä ovat esim. näyttelyt, ruokinta, lelut ym. Meillä muilla matkakulut jne. Ihan vain noin esimerkkinä....

        Ilmoittaa veroilmoitukseen koiraharrastuksensa,vielä harvempi oma-aloitteellisesti maksaa ennakkoon.


      • Koirallinen
        Monex kirjoitti:

        Ilmoittaa veroilmoitukseen koiraharrastuksensa,vielä harvempi oma-aloitteellisesti maksaa ennakkoon.

        taitaa olla tuossa kasvatustyössä se tilanne, ettei siitä tarvi ennakoita maksella ja kuten Issu jo totesikin, niin lopputulos on yleensä juuri tuollainen kuin miten heille kävi. Vähennyksiä on niin paljon, ettei maksettavaa jää.


      • sakuli
        oikku04. kirjoitti:

        Suomessahan ei ainakaan verottajan mukaan ole yhtään kasvattajaa joka koiria kasvataa työkseen. Edes sivutyönään.
        Ja ne, jotka kasvattavat tosiaan rekisteröimättömiä pentuja, ovat luku erikseen.

        itse olen hankkinut edellisen urokseni kennelistä ja kasvattajalta joka on tehnyt tätä työnään jo parikymmentä vuotta maksaa siitä toiminnasta veroa eikä käy muualla työssä!


      • issu56
        sakuli kirjoitti:

        itse olen hankkinut edellisen urokseni kennelistä ja kasvattajalta joka on tehnyt tätä työnään jo parikymmentä vuotta maksaa siitä toiminnasta veroa eikä käy muualla työssä!

        hän kuuluu siihen mainitsemaani ryhmään kasvattajia, joilla on mahdottoman paljon narttuja, jolloin vuosittainen pentumääräkin on hieman toinen kuin monella muulla, esim. mulla.


      • minä
        Monex kirjoitti:

        Ilmoittaa veroilmoitukseen koiraharrastuksensa,vielä harvempi oma-aloitteellisesti maksaa ennakkoon.

        Ukon, että melko monet kasvattajat ilmoittavat harrastuksestaan verottajalle, koska jos verottajaa kiinnostaa hän saa rotukoirien kohdalla tiedot kennelliitosta. Mutta itselläni kävi melkolailla samalla tavalla kuin Isukalle. Meilläpäin vaan verottaja ei ole kovin ymmärtäväinen koira-asioissa. Hän siinä laski, että jaahas vuositulot on yli 20 000e. Ja sitten jouduin tosiaan tekemään kaikenmaailman selvitykset, että tosiaan kun kulujakin tulee melkolailla tuo 20 000e, jota hän ei tietenkään uskonut, vaan otti tarkkaan asioistani selvää. Hän ei uskonut eläinlääkärikulujen nousevan niin suuriksi, ennenkuin tarkisti eläinlääkäriltä, vaikka minulla oli kuitti. Hän ei pitänyt tarpeellisena eläinlääkärissä käyntejä, joten sain selvitellä asiaa erittäin kauan. Mutta tultiin sitten loppujen lopuksi siihen tulokseen, että maksettavaa ei ole, koska vuositasolla ansiot jäävät niin pieneksi, että niistä ei veroja kannata ottaa. Koska tällä hommalla ei tosiaankaan tienaa.

        Eri asia on sekarotuiset, koska niillä voi tehdä vaikka kahdet pennut vuodessa, hintaa voi ottaa vaikka 400e, ja verottaja ei koskaan saa mistään tietää, että kuinka paljon pennut on maksaneet, kuinka monta pentua on vuodessa ym. Että kyllä jos tienata haluaa, niin se on paljon helpompaa sekarotuisilla, joskin mielestäni hyvin moraalitonta.


    • minä

      Tiedätkö mitä rotukoirien kasvattaminen tulee maksamaan?? Eipä taida olla käsitystä. Tutkimukset, pennuille paperit, astutusmaksut, näyttelyt ym. harrastukset jne.
      Eikä ole seropit yhtään sen terveempiä kuin rotukoiratkaan, tämä on vain sekarotuisten omistajien harhaluulo.

      Kannattaa tosiaan alkaa kasvattamaan rotukoiria niin huomaat miten se 24 000e ei olekaan paljon kun siitä vöhennetään kulut.
      Ja kyllä sekarotuisilla tienaa paljon paremmin. Kahdet pennut vuodessa. 8pentua hinta 400e, niin huh huh. Eikä tule tutkimuskuluja, näyttelykuluja, paperikuluja ym. Ja monet kasvattajat vielä maksavat esim.100e takaisin pennun ostajalle, mikäli tämä tutkituttaa koiransa myöhemmin. Että jooh, kokeile niin huomaat miten käy. Itse harkitsin jo tuota sekarotuisten kasvattamista, kun tuli erittäin tiukka tilanne raha-asioissa, mutta siitä sitten selvittiin. Otettiin pieni laina, ja nyt olen tyytyväinen etten sortunut sekarotuisilla rahastukseen.

    • realisti

      Ei ole kamalasti aikaa kun tämän palstan löytäessäni itse saatoin kirjoittaa tänne melko samalla tavalla. Siitä lähtien olen ollut täällä päivittäin ja oppinut ymmärtämään asioita, joita aiemmin en osannut edes ajatella, kiitos näiden alkuaikojeni kiistakumppaneiden, vastuuntuntoisten kasvattajien ja muiden koiraihmisten.
      Tämä ei tarkoita sitä, että minut olisi täällä "aivopesty" vastustamaan kaikkea sekarotuisten pennutusta. Mutta olen oppinut ainakin, ettei ole ihan yhdentekevää, miten ja kenen toimesta niitä seropipentuja tehdään.

      • Sakemanni.

        osaksi samaa mieltä. En nyt hirveästi järkyty seropien teettämistä, kunhan koirat hoidetaan kunnolla.
        Kunnollisia kasvattajia olen oppinut arvostamaan.
        Joku voisi haukkua vaikka nuoleskeluksi, mutta Issukan kannanotoissa on ollut monia mielipiteitäni muuttaneita seikkoja. Hänen kaltaiselta kasvattajalta ostaisin mielelläni koiran.


      • realisti
        Sakemanni. kirjoitti:

        osaksi samaa mieltä. En nyt hirveästi järkyty seropien teettämistä, kunhan koirat hoidetaan kunnolla.
        Kunnollisia kasvattajia olen oppinut arvostamaan.
        Joku voisi haukkua vaikka nuoleskeluksi, mutta Issukan kannanotoissa on ollut monia mielipiteitäni muuttaneita seikkoja. Hänen kaltaiselta kasvattajalta ostaisin mielelläni koiran.

        samaa täytyy sanoa tuosta Issukan osuudesta omankin mielipiteeni muokkautumiseen.
        Usein käy näin, että vasta kun asioita oikein itsekkin alkaa ajattelemaan, huomaa yhtä ja toista ja mielipiteet voi muuttua.


    • Rotukoirakas

      "Rotukoirien hinnat ovat ajat sitten karanneet sellaiselle tasolle, että tavallisella ihmisellä ei edes ole varaa kerralla sijoittaa sellaisia summia koiraan vaikka haluaisikin"

      Minä olen tavallinen ihminen. Olen yksinhuoltaja, jolla on asuntolainaa. Sain kuin sainkin säästettyä koiran hinnan, koska edellinen koirani kuoli vanhuuttaan 15-vuotiaana enkä ilman koiraa osaa olla. Myös osamaksu olisi käynyt.

      Pennun hankin luotettavalta kasvattajalta, joka on saanut kansainvälistäkin mainetta koirillaan. Samoin kävin kennelissä katsomassa useampaankin kertaan ja se oli siisti ja koirat erittäin hyvin hoidettuja. Myös kasvattaja vaikutti jo heti ensi silmäykseltä "ihan tavalliselta ihmiseltä", ja vaikka siistiä oli niin ei uutta eikä prameaa (jollei nyt lasketa hirmu määrää ruusukkeita ja pokaaleita, mutta eivät nekään ilmaiseksi tule, näyttelyreissut ympäri Suomea eivät ole ilmaisia): aivan varmasti rahat uppoavat koirien kasvatukseen.

      Kasvattajalta sain erinomaiset ohjeet, mikä oli hyvä, koska 15 vuodessa unohtaa kyllä melkoisesti mitä se pikkuipana vaatii kun tulee huusholliin. Kasvattajan toimesta koira oli rokotettu, madotettu, tatuoitu ja silmäpeilattu sekä luonnollisesti eläinlääkärin muutenkin tarkastama. Edelleen kasvattaja pitää minuun kuten muihinkin kasvattiensa omistajiin yhteyttä, kyselee kuulumisia, informoi koulutus- ja luentotilaisuuksista yms. Kuinka moni seropitehtailija tällaiseen ryhtyy?

      Ko. kennelin koirilla ei ole juurikaan esiintynyt perinnöllisiä sairauksia, koska kasvattaja valitsee tarkkaan isä- ja emäehdokkaat. Oma koiranikaan ei ole sairastanut päivääkään tässä parina vuotena mitä on meillä ollut. Lonkat on kuvattu ja hyviksi havaittu.

      Siitä hinnan karkaamisesta: Nykyinen koirani maksoi eurot ja markat suhteutettuna ihan saman verran kuin edellinen koirani 15 vuotta sitten.

      • !!!!!

        ....yksikään seropitehtailija tee yhtään mitään niistä asioista mitä kunnon kasvattaja tekee, mutta vastuuntuntoinen seropien teettäjä varmasti tekee kaiken mahdollisen mitä vaan pentujen hyväksi voi tehdä.


    • monex

      Monirotu-koirilla on omat harrastajansa,tarkoitan sellaisia ihmisiä ,jotka aivan harrastavat monirotu-koiria. He tutkailevat eri rotuja ,ja suunnittelevat niistä mahdollisen parhaita yhdistelmiä. He ovat omistautuneet täysin tähän kasvatustyöhön. Mihinkään näyttely, ym. toimintaan he eivät luonnollisestikaan osallistu. Harrastus, koulutus mahdollisuuksia on lukemattomia, mutta niitä käytetään koiran parhaaksi, ei ihmisen oman kunnian.Pennut hoidetaan mallikelpoisen hyvin, joten niistä pyydetään myöskin rahaa, joten ilmaisen koiran impulssi ottajat karsiutuvat näin. Kaikki kunnioitus näille ihmisille.

      • oikku04.

        Eipä ole ikinä meikäläisen vastaan tullut sellaista ihmistä joka oikein harrastaisi vaan mielenkiinnon takia sekarotuisten teettämistä.
        Jos kerran on mielenkiintoa tehdä erilaisia yhdistelmiä niin sehän onnistuu ihan rotukoirienkin kanssa! On eri linjoja, eri värejä jne... Siinä menee kyllä satoja tunteja tutkiessa noita asioita jos oikein kiinnostaa.


      • !!!!!
        oikku04. kirjoitti:

        Eipä ole ikinä meikäläisen vastaan tullut sellaista ihmistä joka oikein harrastaisi vaan mielenkiinnon takia sekarotuisten teettämistä.
        Jos kerran on mielenkiintoa tehdä erilaisia yhdistelmiä niin sehän onnistuu ihan rotukoirienkin kanssa! On eri linjoja, eri värejä jne... Siinä menee kyllä satoja tunteja tutkiessa noita asioita jos oikein kiinnostaa.

        ...tarkoittaako se sitä että sellaisia ei ole jos sinua vastaan ei ole tullut yhtään....että hah vaan itselles..


      • oikku04.
        !!!!! kirjoitti:

        ...tarkoittaako se sitä että sellaisia ei ole jos sinua vastaan ei ole tullut yhtään....että hah vaan itselles..

        Mikäli näitä tällaisia penrtujen teettäjiä olisi niin takuulla olisi vastaani tullut - tai jonkun tuttavani kohdalle olisi sattunut jolloin tieto olisi kulkeutunut minulle.
        Suomen koirapiirit on loppujenlopuksi suht pienet ja niin epämääräiset myyjät kuin ostajatkin huomataan varsin nopeasti ja tieto kulkee kasvattajalta toiselle, kasvattajalta harastajalle, harrastajalta toiselle jne....me, jotka teemme koiriemme kanssa muutakin, kun vaan istumme kotona (käymme kilpailuissa, kokeissa, näyttelyissä jne) kuulemme huomattavasti enemmän assioita kun ne, jotka istuvat kotona.


      • Koirallinen
        oikku04. kirjoitti:

        Mikäli näitä tällaisia penrtujen teettäjiä olisi niin takuulla olisi vastaani tullut - tai jonkun tuttavani kohdalle olisi sattunut jolloin tieto olisi kulkeutunut minulle.
        Suomen koirapiirit on loppujenlopuksi suht pienet ja niin epämääräiset myyjät kuin ostajatkin huomataan varsin nopeasti ja tieto kulkee kasvattajalta toiselle, kasvattajalta harastajalle, harrastajalta toiselle jne....me, jotka teemme koiriemme kanssa muutakin, kun vaan istumme kotona (käymme kilpailuissa, kokeissa, näyttelyissä jne) kuulemme huomattavasti enemmän assioita kun ne, jotka istuvat kotona.

        Oon törmännyt tuollaiseen ihmiseen, jolla oli tarkoitus "jalostaa" oma rotu seropeista ja rotukoirista risteyttämällä niitä keskenään. En enää muista miten se homman selitti, mutta tuli kuitenkin kentänreunalla jutteleen, kun tajus mikä koira mulla on. Nääthän on risteytetty kymmenestä eri rodusta ja siitä syystä tää nainen tuli kyseleen multa näistä. En muista enää montako rotua oli jo "onnistuneesti" risteyttänyt, mutta tosi omituinen tapaus oli. Kysyin sitten esim. käyttötarkoitusta tuolle hänen uudelle rodulleen, mutta sitä ei ollut vielä päättänyt...

        Ehkä tässä nyt tarkoitettiin juuri näitä tyyppejä, jotka kuvittelevat "luovansa uuden koirarodun" tai jotain... Tää tyyppi oli ainakin ihan pehmee päästään:)


      • Oikku04.
        Koirallinen kirjoitti:

        Oon törmännyt tuollaiseen ihmiseen, jolla oli tarkoitus "jalostaa" oma rotu seropeista ja rotukoirista risteyttämällä niitä keskenään. En enää muista miten se homman selitti, mutta tuli kuitenkin kentänreunalla jutteleen, kun tajus mikä koira mulla on. Nääthän on risteytetty kymmenestä eri rodusta ja siitä syystä tää nainen tuli kyseleen multa näistä. En muista enää montako rotua oli jo "onnistuneesti" risteyttänyt, mutta tosi omituinen tapaus oli. Kysyin sitten esim. käyttötarkoitusta tuolle hänen uudelle rodulleen, mutta sitä ei ollut vielä päättänyt...

        Ehkä tässä nyt tarkoitettiin juuri näitä tyyppejä, jotka kuvittelevat "luovansa uuden koirarodun" tai jotain... Tää tyyppi oli ainakin ihan pehmee päästään:)

        No ne ovat tapaus erikseen! Mutta sellaseen "kasvattajaan" en ole vielä törmännyt joka risteyttää erirotuisia koiria vaan kokeilunhalusta.


      • !!!!!!
        oikku04. kirjoitti:

        Mikäli näitä tällaisia penrtujen teettäjiä olisi niin takuulla olisi vastaani tullut - tai jonkun tuttavani kohdalle olisi sattunut jolloin tieto olisi kulkeutunut minulle.
        Suomen koirapiirit on loppujenlopuksi suht pienet ja niin epämääräiset myyjät kuin ostajatkin huomataan varsin nopeasti ja tieto kulkee kasvattajalta toiselle, kasvattajalta harastajalle, harrastajalta toiselle jne....me, jotka teemme koiriemme kanssa muutakin, kun vaan istumme kotona (käymme kilpailuissa, kokeissa, näyttelyissä jne) kuulemme huomattavasti enemmän assioita kun ne, jotka istuvat kotona.

        ...jotain pahaa ettei halua tai tykkää käydä koiransa kanssa kilpailuissa, kokeissa tai näyttelyissä. Kaikkia ei yksinkertaisesti semmoinen vaan kiinnosta. Kirjoituksestasi sai sellaisen kuvan että lähinnä halveksut ihmisiä jotka eivät koiransa kanssa tee samoja asioita kuin sinä. Kyllä menee jo liian pitkälle tämän palstan jutut jos toisten intressejä tai niiden puutteita aletaan arvostelemaan. Koira jonka kanssa ei harrasteta kaiken maailman tokoja ja agiliteja on varmasti aivan yhtä onnellinen kuin semmoinen jonka kanssa harrastetaan ja eikös se ole pääasia.


      • !!!!!
        Koirallinen kirjoitti:

        Oon törmännyt tuollaiseen ihmiseen, jolla oli tarkoitus "jalostaa" oma rotu seropeista ja rotukoirista risteyttämällä niitä keskenään. En enää muista miten se homman selitti, mutta tuli kuitenkin kentänreunalla jutteleen, kun tajus mikä koira mulla on. Nääthän on risteytetty kymmenestä eri rodusta ja siitä syystä tää nainen tuli kyseleen multa näistä. En muista enää montako rotua oli jo "onnistuneesti" risteyttänyt, mutta tosi omituinen tapaus oli. Kysyin sitten esim. käyttötarkoitusta tuolle hänen uudelle rodulleen, mutta sitä ei ollut vielä päättänyt...

        Ehkä tässä nyt tarkoitettiin juuri näitä tyyppejä, jotka kuvittelevat "luovansa uuden koirarodun" tai jotain... Tää tyyppi oli ainakin ihan pehmee päästään:)

        ...että tällä palstallakin on yks jos toinen "vähän" pehmee päästään.

        "Kysyin sitten esim. käyttötarkoitusta tuolle hänen uudelle rodulleen, mutta sitä ei ollut vielä päättänyt... "

        Mistäs sinä tiedät mitä jotkut koiranjalostajat ovat yli satavuotta sitten ajatelleet kun ovat koiria alkaneet jalostamaan, lieneeköhän heilläkään ollut heti selvää päämäärää siitä mihin tarkoitukseen koirarotua tullaan käyttämään.

        Tuntuu vähän siltä että kaikki koiraihmiset on pehmeitä päästään.


      • Koirallinen
        !!!!! kirjoitti:

        ...että tällä palstallakin on yks jos toinen "vähän" pehmee päästään.

        "Kysyin sitten esim. käyttötarkoitusta tuolle hänen uudelle rodulleen, mutta sitä ei ollut vielä päättänyt... "

        Mistäs sinä tiedät mitä jotkut koiranjalostajat ovat yli satavuotta sitten ajatelleet kun ovat koiria alkaneet jalostamaan, lieneeköhän heilläkään ollut heti selvää päämäärää siitä mihin tarkoitukseen koirarotua tullaan käyttämään.

        Tuntuu vähän siltä että kaikki koiraihmiset on pehmeitä päästään.

        Ainakin tuota meidän rotua kun on alettu jalostaa, on ollut tarve saada tietynlainen koira tiettyyn käyttötarkoitukseen. Ei siinä ihan vaan huvikseen ole alettu töitä tehdä ja koiria risteyttää.


      • !!!!!
        Koirallinen kirjoitti:

        Ainakin tuota meidän rotua kun on alettu jalostaa, on ollut tarve saada tietynlainen koira tiettyyn käyttötarkoitukseen. Ei siinä ihan vaan huvikseen ole alettu töitä tehdä ja koiria risteyttää.

        ..kaikkien rotujen kohdalla homma mennyt noin - sitä me emme voi tietää.
        Jospa on vaan jostain risteyksestä syntynyt kivan näkönen koira ja huomattu et kah onpas siinä hauskan näkönen vekkuli tehdäänpä niitä lisää samanlaisia.


      • Monex
        Oikku04. kirjoitti:

        No ne ovat tapaus erikseen! Mutta sellaseen "kasvattajaan" en ole vielä törmännyt joka risteyttää erirotuisia koiria vaan kokeilunhalusta.

        Näitä koiria huvin vuoksi jalosteta, tai kokeilumielessä! Vaan tarkoitus on parantaa koirakantaa, eihän niitä rotuja summamutikassa valita, vaan pitkän harkinnan ja tutkimisen tuloksena, niin ja tarkoituksena lienee jalostaa uusia rotuja, minulla itsellä on näiden miehien kaksi kasvattia, ja ovat todella terveitä, ja muutenkin asiallisia.


      • ole
        !!!!!! kirjoitti:

        ...jotain pahaa ettei halua tai tykkää käydä koiransa kanssa kilpailuissa, kokeissa tai näyttelyissä. Kaikkia ei yksinkertaisesti semmoinen vaan kiinnosta. Kirjoituksestasi sai sellaisen kuvan että lähinnä halveksut ihmisiä jotka eivät koiransa kanssa tee samoja asioita kuin sinä. Kyllä menee jo liian pitkälle tämän palstan jutut jos toisten intressejä tai niiden puutteita aletaan arvostelemaan. Koira jonka kanssa ei harrasteta kaiken maailman tokoja ja agiliteja on varmasti aivan yhtä onnellinen kuin semmoinen jonka kanssa harrastetaan ja eikös se ole pääasia.

        aikaisemmin tätä ilmiötä täällä havainnut. Minä olen seurannut tätä palstaa niin kauan kuin se on ollut olemassa ja totuus tästä palstasta on ikävä kyllä: sheriffinä ihminen joka vihaa sekarotuisia koiria ja hänen "kaveri-piiri" jotka haukkuvat kaikki sekarotuiset.

        Ja herranjumala sentään jos uskallat laittaa tänne ilmoituksen että haluaisit teettää sekarotuisen pentueen kirjoituksesi poistuu alta aika-yksikön. Perusteluna sheriffi sanoo että on asiatonta ja provosoivaa!!!!

        Ikävä kyllä muilla keskustelupalstoilla on paljon parempi meininki. Tiedän monta ihmistä jotka ovat poistuneet juuri tämän sheriffin ja hänen "koplansa" takia. Muistelkaapa nimimerkillä sanna kirjoittanutta henkilöä. Mitä tapahtui? No hän hävisi näiltä sivuilta aika pitkän aikaa sitten ja silloin väitettiin (juuri sefu muut) että nyt loppuu kinastelut kun niiden aiheuttaja, eli siis sanna, poistui sivuilta.

        Mutta,mutta mitens kävikään??? Noh, aina vaan samat kiistat jatkuu vaikka ei ole sannaa näkynyt aiheuttamassa näitä tappeluja. Kyllä vähän ihmetyttää. Eikä edes ihan vähän...


      • ole kirjoitti:

        aikaisemmin tätä ilmiötä täällä havainnut. Minä olen seurannut tätä palstaa niin kauan kuin se on ollut olemassa ja totuus tästä palstasta on ikävä kyllä: sheriffinä ihminen joka vihaa sekarotuisia koiria ja hänen "kaveri-piiri" jotka haukkuvat kaikki sekarotuiset.

        Ja herranjumala sentään jos uskallat laittaa tänne ilmoituksen että haluaisit teettää sekarotuisen pentueen kirjoituksesi poistuu alta aika-yksikön. Perusteluna sheriffi sanoo että on asiatonta ja provosoivaa!!!!

        Ikävä kyllä muilla keskustelupalstoilla on paljon parempi meininki. Tiedän monta ihmistä jotka ovat poistuneet juuri tämän sheriffin ja hänen "koplansa" takia. Muistelkaapa nimimerkillä sanna kirjoittanutta henkilöä. Mitä tapahtui? No hän hävisi näiltä sivuilta aika pitkän aikaa sitten ja silloin väitettiin (juuri sefu muut) että nyt loppuu kinastelut kun niiden aiheuttaja, eli siis sanna, poistui sivuilta.

        Mutta,mutta mitens kävikään??? Noh, aina vaan samat kiistat jatkuu vaikka ei ole sannaa näkynyt aiheuttamassa näitä tappeluja. Kyllä vähän ihmetyttää. Eikä edes ihan vähän...

        Missä vaiheessa olen sanonut, että vihaan seropeita. En koskaan. Ja minulla ei ole mitään sekarotuisisa vastaan, pentutehtailua vastaan kylläkin. Enkä ole muistaakseni sekarotuisia haukkunutkaan.
        Ja täällä on nytkin useita viestejä joissa haetaan sekarotuista sekarotuiselle, jos niistä ei suurempaa meteliä synny, ne saavat olla. Jos taas niiden alapuolelle tulee suurinmäärin asiatonta tekstiä ja aihe aiheuttaa suuren metelin poistan kyllä viestin.

        Ja mistä tiedät, että Sanna on poistunut kokonaan tältäkin palstalta. Hän saattaa kirjoitella vain eri nimimerkkiä käyttäen.

        Ja toivoisin, että jos tuollaisia syytöksiä kirjoittelet, niin sinulla olisi edes pientä faktaa näyttää kirjoituksesi todeksi. Mutta tuskin löydät palstalta tekstiä, jossa sanoisin inhoavani sekarotuisia. Ja tuskin löydät edes tekstiä joissa haukkuisin sekarotuisia.

        Muuhun kommentointiisi en aio ottaa edes kantaa.


      • sinänsä hupaisaa
        ole kirjoitti:

        aikaisemmin tätä ilmiötä täällä havainnut. Minä olen seurannut tätä palstaa niin kauan kuin se on ollut olemassa ja totuus tästä palstasta on ikävä kyllä: sheriffinä ihminen joka vihaa sekarotuisia koiria ja hänen "kaveri-piiri" jotka haukkuvat kaikki sekarotuiset.

        Ja herranjumala sentään jos uskallat laittaa tänne ilmoituksen että haluaisit teettää sekarotuisen pentueen kirjoituksesi poistuu alta aika-yksikön. Perusteluna sheriffi sanoo että on asiatonta ja provosoivaa!!!!

        Ikävä kyllä muilla keskustelupalstoilla on paljon parempi meininki. Tiedän monta ihmistä jotka ovat poistuneet juuri tämän sheriffin ja hänen "koplansa" takia. Muistelkaapa nimimerkillä sanna kirjoittanutta henkilöä. Mitä tapahtui? No hän hävisi näiltä sivuilta aika pitkän aikaa sitten ja silloin väitettiin (juuri sefu muut) että nyt loppuu kinastelut kun niiden aiheuttaja, eli siis sanna, poistui sivuilta.

        Mutta,mutta mitens kävikään??? Noh, aina vaan samat kiistat jatkuu vaikka ei ole sannaa näkynyt aiheuttamassa näitä tappeluja. Kyllä vähän ihmetyttää. Eikä edes ihan vähän...

        Ihan vaan tätä ketjua seuranneena heitän kommentin sinun juttuusi. Nimittäin, nythän on niin, että jos tässäkin jokin älämölö tai tappelu syntyy, niin sen olet kyllä aiheuttanut sinä itse tässä viimeisenä "piruna". Täällä ei ole ollut Riinan viestejä yhtään ennen hänen kommentointiansa sinulle. Silti haastat riitaa ihan keksityin, liiotelluin ja älyttömin perustein.

        Vaikka "sanna" poistui sivuilta, niin näytättepä te muutkin osaavan provosoida myös ihan kiitettävällä innolla. Ei siihen sheriffejä tai mitään sheriffin koplia tarvita.

        Ihan tuohon "kateuttako" alotusviestiin:
        Enpähän keksi yhtään ainutta syytä, miksi rotukoiran omistaja olisi kateellinen sekarotuisen omistajalle/kasvattajalle. Ihan huithait älytön ideanakin.

        Ja että "ostaa rotukoiran, jolla on kaikki viat ja sairaudet joita vaan voi olla". Hihhii! Vieläkö kirjoittaja "kriittinen ihminen" uskoo tähän urbaanilegendaan seropit terveitä - rotupuhtaat sairaita? Enpä viitsi edes kommentoida sen kummemmin kuin sillä kuuluisalla sanalla: Tutkimus. Mieti sitä.

        Kuten jo jossain sanottukin, rotukoirien hinnat eivät ole suhteessa muuhun elintasoon nousseet sen kummemmin. Mutta seropipennuista tunnutaan kyllä härskisti pyydettävän älyttömiä summia, vaikkei ole takuuta esim. kivesvikaisuuden aiheuttamasta ostohinnan osan palautuksesta, sirutuksesta, madotuksesta, eläinlääkärin tarkastuksista jne.

        Hyvinhän täällä on jo perusteltukin tuo mieletön rikastuminen, joka kennelkoirilla saavutetaan. Kyllä Suomen verotus pitää huolen siitä, ettei koirilla ainakaan rikastumaan pääse. Kun se pennuista saatava tulo ei ole "puhtaana käteen" niinkuin aloittaja "kriittinen ihminen" väittää.

        Sitä "rahastuksen makua" liikkuu paljon enemmän ilmassa seropipennuttajien suunnalla (ääriesimerkkinä lienee kuuluisa Lea) kuin rotukoirien.

        Kannattaisi muutaman jollei monen ottaa selvää asioista ja katsella vähän avoimemmin ympärilleen, ennenkuin ryhtyy esittämään aggressiivisia, ehdottomia totuuksia "kyllä MINÄ tiedän!!" uhoamisella, jossa ei ole päätä eikä häntää vaan se on yksinomaan surkuhupaisaa ja lievästi ärsyttävää tietämättömyyden julkituontia.


      • Et voi kaikkea
        oikku04. kirjoitti:

        Eipä ole ikinä meikäläisen vastaan tullut sellaista ihmistä joka oikein harrastaisi vaan mielenkiinnon takia sekarotuisten teettämistä.
        Jos kerran on mielenkiintoa tehdä erilaisia yhdistelmiä niin sehän onnistuu ihan rotukoirienkin kanssa! On eri linjoja, eri värejä jne... Siinä menee kyllä satoja tunteja tutkiessa noita asioita jos oikein kiinnostaa.

        ..tietää vaikka niin luuletkin.
        Ilmeisesti kaikki seropi omistajat istuvat sisällä eivätkä harrasta koirillaan mitään!!!
        Kasva vähän ja hyväksy että on myös muita koiraharrastajia kuin vain te puhdasrotuisten koirien omistajat.


      • oikku04
        Et voi kaikkea kirjoitti:

        ..tietää vaikka niin luuletkin.
        Ilmeisesti kaikki seropi omistajat istuvat sisällä eivätkä harrasta koirillaan mitään!!!
        Kasva vähän ja hyväksy että on myös muita koiraharrastajia kuin vain te puhdasrotuisten koirien omistajat.

        Luulisin että 8 aktiivistakin aktiivisemman koiraharrastusvuoden jälkeen tulee tietoon erilaisia asioita. Kyllä harrastuksissamme on sekarotuisia, rotukoiria, rescuetapauksia yms. Mutta ei ole tähän mennessä kukaan vielä useamman kaupungin ihmisistä kertonut tietävänsä henkilön, joka kasvattaa sekarotuisia vaan "kokeilunhalusta".
        Ja todellakin näitä ihmisiä on satoja joiden kanssa olen ollut harrastukseni kanssa tekemisissä. Ympäri suomea eri kaupungeissa.

        Sinä et ilmeisesti ole lukenut kirjoituksiani palstalta kun et näköjään ole tietoinen että minulla on sekarotuinen koira, pentu vasta ja sen kanssa on tarkoitus harrastaa. Eli minä olen muutakin kun puhdasrotuisen koiran omistaja.


      • Visiter
        sinänsä hupaisaa kirjoitti:

        Ihan vaan tätä ketjua seuranneena heitän kommentin sinun juttuusi. Nimittäin, nythän on niin, että jos tässäkin jokin älämölö tai tappelu syntyy, niin sen olet kyllä aiheuttanut sinä itse tässä viimeisenä "piruna". Täällä ei ole ollut Riinan viestejä yhtään ennen hänen kommentointiansa sinulle. Silti haastat riitaa ihan keksityin, liiotelluin ja älyttömin perustein.

        Vaikka "sanna" poistui sivuilta, niin näytättepä te muutkin osaavan provosoida myös ihan kiitettävällä innolla. Ei siihen sheriffejä tai mitään sheriffin koplia tarvita.

        Ihan tuohon "kateuttako" alotusviestiin:
        Enpähän keksi yhtään ainutta syytä, miksi rotukoiran omistaja olisi kateellinen sekarotuisen omistajalle/kasvattajalle. Ihan huithait älytön ideanakin.

        Ja että "ostaa rotukoiran, jolla on kaikki viat ja sairaudet joita vaan voi olla". Hihhii! Vieläkö kirjoittaja "kriittinen ihminen" uskoo tähän urbaanilegendaan seropit terveitä - rotupuhtaat sairaita? Enpä viitsi edes kommentoida sen kummemmin kuin sillä kuuluisalla sanalla: Tutkimus. Mieti sitä.

        Kuten jo jossain sanottukin, rotukoirien hinnat eivät ole suhteessa muuhun elintasoon nousseet sen kummemmin. Mutta seropipennuista tunnutaan kyllä härskisti pyydettävän älyttömiä summia, vaikkei ole takuuta esim. kivesvikaisuuden aiheuttamasta ostohinnan osan palautuksesta, sirutuksesta, madotuksesta, eläinlääkärin tarkastuksista jne.

        Hyvinhän täällä on jo perusteltukin tuo mieletön rikastuminen, joka kennelkoirilla saavutetaan. Kyllä Suomen verotus pitää huolen siitä, ettei koirilla ainakaan rikastumaan pääse. Kun se pennuista saatava tulo ei ole "puhtaana käteen" niinkuin aloittaja "kriittinen ihminen" väittää.

        Sitä "rahastuksen makua" liikkuu paljon enemmän ilmassa seropipennuttajien suunnalla (ääriesimerkkinä lienee kuuluisa Lea) kuin rotukoirien.

        Kannattaisi muutaman jollei monen ottaa selvää asioista ja katsella vähän avoimemmin ympärilleen, ennenkuin ryhtyy esittämään aggressiivisia, ehdottomia totuuksia "kyllä MINÄ tiedän!!" uhoamisella, jossa ei ole päätä eikä häntää vaan se on yksinomaan surkuhupaisaa ja lievästi ärsyttävää tietämättömyyden julkituontia.

        Niin, mihin ne kärkkäät kommentit nyt hävisivät?

        Keskustelkaa, tämähän on keskustelupalsta.


      • issu56
        Visiter kirjoitti:

        Niin, mihin ne kärkkäät kommentit nyt hävisivät?

        Keskustelkaa, tämähän on keskustelupalsta.

        joku esittää täysin asiallisen kommentin, niin mikä on syynä siihen, että ennemmin haluatte kinata?


      • Visiter
        issu56 kirjoitti:

        joku esittää täysin asiallisen kommentin, niin mikä on syynä siihen, että ennemmin haluatte kinata?

        Ensin keskustellaan, sitten tapellaan ja kun sekään ei tunnu riittävän, niin joku herää haastamaan riitaa. Miksi? Kun näitäkin asioita on pohdittu ja väännetty palstalla sun toisella vuodesta toiseen.

        Pitääkö joka keskusteluun löytyä yksi kiteytetty kokoonpano, että jäädään miettimään - tai kiltisti hiljaa. Tai sitten käydään laumana kimppuun, kuten koiraeläimet konsanaan...

        Rapsutelkaa koirianne!

        Eli sinäpä sen sanoit.


      • issu56
        Visiter kirjoitti:

        Ensin keskustellaan, sitten tapellaan ja kun sekään ei tunnu riittävän, niin joku herää haastamaan riitaa. Miksi? Kun näitäkin asioita on pohdittu ja väännetty palstalla sun toisella vuodesta toiseen.

        Pitääkö joka keskusteluun löytyä yksi kiteytetty kokoonpano, että jäädään miettimään - tai kiltisti hiljaa. Tai sitten käydään laumana kimppuun, kuten koiraeläimet konsanaan...

        Rapsutelkaa koirianne!

        Eli sinäpä sen sanoit.

        "syvä rintaääni puhui". Tuntuu, kuin kellään ei muuta olis mielessä, kuin riitely ja vaikka miten asian esittää, niin jotain siitä negatiivista löydetään ja soppa on valmis. En pidä turhasta asiattopmasta riitelystä missään muodossa ja siksi ihmetyttää kyllä...


      • tiedät kuka
        issu56 kirjoitti:

        "syvä rintaääni puhui". Tuntuu, kuin kellään ei muuta olis mielessä, kuin riitely ja vaikka miten asian esittää, niin jotain siitä negatiivista löydetään ja soppa on valmis. En pidä turhasta asiattopmasta riitelystä missään muodossa ja siksi ihmetyttää kyllä...

        :=)


      • ...........
        tiedät kuka kirjoitti:

        :=)

        issuko ne realistiset kommentit ja analyysit suolsi
        ei kyllä issun tyylistä


      • issu56
        ........... kirjoitti:

        issuko ne realistiset kommentit ja analyysit suolsi
        ei kyllä issun tyylistä

        rekisteröinyt nimimerkkini ja kaikki ne kirjoitukset, joissa on issu56, ovat mun käsialaani. Ihan omin sormin näpelöityjä ;()


      • sakuli
        ole kirjoitti:

        aikaisemmin tätä ilmiötä täällä havainnut. Minä olen seurannut tätä palstaa niin kauan kuin se on ollut olemassa ja totuus tästä palstasta on ikävä kyllä: sheriffinä ihminen joka vihaa sekarotuisia koiria ja hänen "kaveri-piiri" jotka haukkuvat kaikki sekarotuiset.

        Ja herranjumala sentään jos uskallat laittaa tänne ilmoituksen että haluaisit teettää sekarotuisen pentueen kirjoituksesi poistuu alta aika-yksikön. Perusteluna sheriffi sanoo että on asiatonta ja provosoivaa!!!!

        Ikävä kyllä muilla keskustelupalstoilla on paljon parempi meininki. Tiedän monta ihmistä jotka ovat poistuneet juuri tämän sheriffin ja hänen "koplansa" takia. Muistelkaapa nimimerkillä sanna kirjoittanutta henkilöä. Mitä tapahtui? No hän hävisi näiltä sivuilta aika pitkän aikaa sitten ja silloin väitettiin (juuri sefu muut) että nyt loppuu kinastelut kun niiden aiheuttaja, eli siis sanna, poistui sivuilta.

        Mutta,mutta mitens kävikään??? Noh, aina vaan samat kiistat jatkuu vaikka ei ole sannaa näkynyt aiheuttamassa näitä tappeluja. Kyllä vähän ihmetyttää. Eikä edes ihan vähän...

        ja "sannahan" se ihan itse on sitten saapunut paikalle kertomaan omia "totuuksiaan " vai ? :-/


      • ei ole totta
        sakuli kirjoitti:

        ja "sannahan" se ihan itse on sitten saapunut paikalle kertomaan omia "totuuksiaan " vai ? :-/

        et pettänyt odotuksiani sakuli. Etkö enään muuta keksinyt? Käyppä sefuna katsomassa se kuuluisa ip-os. niin voit sitten varmaan nukkua yösi rauhassa. En todellakaan ole se joksi minua väität. Ja sehän sinua riepoo... Kiitos makeista nauruista. hei hei ja hyvää päivää...


      • vähän..
        riina00 kirjoitti:

        Missä vaiheessa olen sanonut, että vihaan seropeita. En koskaan. Ja minulla ei ole mitään sekarotuisisa vastaan, pentutehtailua vastaan kylläkin. Enkä ole muistaakseni sekarotuisia haukkunutkaan.
        Ja täällä on nytkin useita viestejä joissa haetaan sekarotuista sekarotuiselle, jos niistä ei suurempaa meteliä synny, ne saavat olla. Jos taas niiden alapuolelle tulee suurinmäärin asiatonta tekstiä ja aihe aiheuttaa suuren metelin poistan kyllä viestin.

        Ja mistä tiedät, että Sanna on poistunut kokonaan tältäkin palstalta. Hän saattaa kirjoitella vain eri nimimerkkiä käyttäen.

        Ja toivoisin, että jos tuollaisia syytöksiä kirjoittelet, niin sinulla olisi edes pientä faktaa näyttää kirjoituksesi todeksi. Mutta tuskin löydät palstalta tekstiä, jossa sanoisin inhoavani sekarotuisia. Ja tuskin löydät edes tekstiä joissa haukkuisin sekarotuisia.

        Muuhun kommentointiisi en aio ottaa edes kantaa.

        mitä tekstiä kirjoittelit juuri kun sinusta tuli sefu. Vastauksen omaan kysymykseesi löydät niistä. Ja tuohon sanna-kysymykseen; etköhän sinä olisi huutanut suureen ääneen hänen ip-osoitteen olevan sama kuin sannalla. Siis jos hän olisi kirjoittanut toisella nimimerkillä. Sen taidon sinä todistettavasti osaat...ei jaksa enään jatkaa joten heissuli vei.


      • sakuli
        ei ole totta kirjoitti:

        et pettänyt odotuksiani sakuli. Etkö enään muuta keksinyt? Käyppä sefuna katsomassa se kuuluisa ip-os. niin voit sitten varmaan nukkua yösi rauhassa. En todellakaan ole se joksi minua väität. Ja sehän sinua riepoo... Kiitos makeista nauruista. hei hei ja hyvää päivää...

        tämän palstan sefu en ole joten en niitä mainostamiasi IP:eitä näe mutta hyvinpä tunnut olevan perillä tuon mainitun nimimerkin "parhaimmista sutkautuksista".......


    • Koirallinen

      Jos tuota matikkaa käytetään, jonka esimerkiksi annoit, niin eikö silloin kuuluisi kysyä, että koitetaanko niitä seropeja teettää kateudesta rotukoirien kasvattajaa kohtaan, kun tällä nyt noin laskemalla on niin mielettömät tulot? Sen takiako seropien hinnat on niin huimia, että seropin hinnalla eräs tuttu osti priiman rotukoiranpennun?

      "Puhtaana käteen"-periaate ei ihan toimi noin tuossa kasvatushommassa. Kannattaisi tutustua tuohon kasvatustyöhön hiukan tarkemmin ennen kuin alkaa tuollaisia huudella.

    • dogi

      Minä ainakin olen kyllästynyt jo tähän AINAISEEN kinaan. Kaikki koirat on koiria, olipa ne sitten rotukoiria tai sekarotuisiakoiria...yhtä ihania kummatkin. Jollekkin käy paremmin rotukoira, toiselle sekarotuinen. Kyllä maailmassa riittää tilaa monenlaisille karvanaamoille...

      • Monex

        Tuossa tuli totuus!


    • puppy

      oli taas niiiiin pitkä vastaus ketju etten ees vaivaidu lukemaan,mitä kamaluuksia sinnenyt on kirjotettu!;)
      mutta näinhän se on,mitä sinä sanoit..jopa seropeistakin,varsinkin pääkaupunkiseudulla pyydetään ihan taivaita hiveleviä summia...aijaijai.....rahastustako?ehkäpä..
      kyllä edelleen ja aina oon sitä mieltä että seropilla on pienenpi riski sairastua kun pilalle jalostetuilla hauvoilla.(ennen kun kukaan sanoo mitään ,itsekin etsiskelen puhdasrotuista hauvaa,en siis vihaa niitä!)jeps mut tää on mun kanta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2003
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      255
      1702
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      248
      1640
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      56
      1598
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1438
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1373
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1197
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      284
      1194
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1183
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      41
      1097
    Aihe