Elätkö tosiaan siten, että kaikki mitä tulee menee? Kykenetkö säästämään mitään pahan päivän varalle? Jos elät niin, että kulutat kaiken ja ennen "tilipäivää, eläkepäivää" saldo on nolla, miten kun tulee sairaus, hammaslääkärikäynti tms?
Itsellä on monenlaista tuttua. Osa elää kuluttaen kaikki, osaa säästää pienestäkin tulosta. Itsellä tahtoo yleensä kaikki mennä, mutta olen kyennyt säästämään tarvittaessa ja kustantamaan yllättävät menot. Jonkinlainen pohjakassa on.
Eräs ystäväni ihmetteli, että miten joku voi elää niin, ettei voi maksaa vuokraans kerralla vaan maksaa osissa. Hän kun ei voi kuvitella moista tilannetta. Asun itsekin vuokralla ja aina maksanut vuokran eräpäivänä. Se on tärkein mikä on hoidettava ensin pois. Seuraavaksi tärkein on kännykkälasku.
Elätkö kaikki mitä tulee menee?
17
207
Vastaukset
- .................:(
Mitä se sulle kuuluu miten toiset elävät? Nostaako se sun arvoa jotenkin että pääset mollaamaan jos ei toisilla jostain syystä jää rahaa säästöön?
Itse osaan kyllä asiani hoitaa, asun ok.-ta´lossa, sekä kaikkea on, myös vakityö,eikä koskaan ole ulosotossa ollut mitään.
Silti ymmärrän heitä, jotka erinäisistä syistä ajautuvat maksuvaikeuksiin.- ap..
Miksi vastasit? Ihmettelen...Jos sulla on asiat kondiksessa niin ole kiitollinen. Ei tarvii vetää herneitä...
Kysely on kohdistettu "köyhille". Tämä on köyhyyspalsta, jos et muista.Sinä et ole köyhä van sun pitää tulla kehumaan.. - vai kehumista:))
ap.. kirjoitti:
Miksi vastasit? Ihmettelen...Jos sulla on asiat kondiksessa niin ole kiitollinen. Ei tarvii vetää herneitä...
Kysely on kohdistettu "köyhille". Tämä on köyhyyspalsta, jos et muista.Sinä et ole köyhä van sun pitää tulla kehumaan..Kehumaan! Mitä kehuin, kerroin tilanteeni, aloittaja kertoo asuvansa vuokralla, itse puolestani kerroin asuvani omistamassani talossa, sekä että minulla on vakityö!!! Onko tosiasian kertominen vuorostaan omasta tilanteestaan kehumista!::))
Päinvastoin, puolustn ylivelkaantuneita kommentissani!! - reilu kaveri
vai kehumista:)) kirjoitti:
Kehumaan! Mitä kehuin, kerroin tilanteeni, aloittaja kertoo asuvansa vuokralla, itse puolestani kerroin asuvani omistamassani talossa, sekä että minulla on vakityö!!! Onko tosiasian kertominen vuorostaan omasta tilanteestaan kehumista!::))
Päinvastoin, puolustn ylivelkaantuneita kommentissani!!Kyllä köyhiä pitää puollustaa. Olen kanssa töissä käyvä ja mielestäni köyhiä pitäisi valtion tukea enemmän. Rikkaiden veroja olisi nostettava ja suunnattava nämä rahat köyhemmille.
- 1717**
silloin ei jäänyt oikein mitään kun talolainaa maksettiin ja samaan aikaan sitä taloa rempattiin, oli 80-lukua, mutta laina loppui aikanaan 1988 ja sitten alkoi jo jotain jäämäänkin vaikka autojakin vaihdettiin 3 v. välein uuteen ja kaikki tarpeellinen ja suurelta osin tarpeetonkin tuli hankituksi.Sitten koitti se hetki jota olin suunitelmallisesti jo kymmenisen vuotta odotellut.... tuli ikää 57 ja onnekseni yt .Ei muuta kuin anomus sisään ja työttömäksi. Hakemukseni hyväksyttiin 30 muun ohella, jotka vapaaehtoisia lähtijöitä olimme.Tuosta on kulunut vajaat 5 vuotta ja nyt pötkötellään noita lisäpäiviä, viitä vaille eläkettä... vaatii vieä päättämistä jäänkö heinäkuussa kuluvaa vai vasta seuraavaa vuotta.Mutta eipä tuo kaikki olisi onnistunut jos ei olisi jotain jäänytkin töissä ollessa.Enpä tyhjän päälle olisi jäänyt pois töistä, tietenkään.Täytyy sanoa että en ole katunut päivääkään tuota ratkaisua, eikä kukaan muukaan noista muistakaan ketkä silloin samalla ovenavauksella poistuimme työelämästä.Voin suositella kaikille joilla se on taloudellisesti mahdollista.
- köyhän elämää
En pysty säästämään yhtään. Pikemminkin vain kiristämään budjetin ihan nolliin kun nyt tarvii ostaa uudet lenkkarit kesäksi. Vanhat hajosivat. Leipäjonossa on pakko käydä tässä kuussa.
- syön heiniä
Miten pystyy säästämään jos raha ei riitä ruokaankaan?
Itse saan noin 500 e työttömyyskrovausta, ja siitä on maksettava vuokra 600 e. Mitä jää? Velkaa.- tuet??
Tuo yhtälö ei oo totta. Täytyyhän sinun saada asumistukea? Asumiskulujen jälkeen pitää jäädä elämiseen n 480e. Asumiskuluihin lasketaan vuokra, vesi ja lämmitys. Jopa sähkölämmitys johonkin saakka. Heti sossuun ja kelaan selvittämään oikeutesi tukiin.
- Näin se vain on
syön heiniä valehtelee kuten niin moni muukin ns. köyhä. Asumismenojen jälkeen (vuokra, sähkö, kotivakuutus) pitää jäädä kuussa käteen vähintään 480 euroa elämiseen. Jos ei jää niin sitten pitää hakea toimeentulotukea. Vaadin parempia valheita, nämä ovat aivan onnettomia.
- köyhä mies.
Oon säästänyt 5000 euroa sossun rahoista Vuosien aikana. Kesällä tosin aion sittten matkustaa ja lomailla joten säästöt hupenee mutta aina mä jonkin verran säästän ja ostan vain sen mitä tarviin.
- Aina säästän
Palkka on bruttona pari tonnia kuussa mutta nytkin minulla on 1400 euroa tilillä rahaa. Kesään mennessä siihen tulee vielä tonni lisää, kesälomalla pääsee vähän matkustamaan. Niin ja talvella kaksi viikkoa etelässä keskellä pahinta pimeyttä on juuri sitä mitä lääkäri määrää. Kun on ollut kaupungilla pitkään töissä on myös pitkät lomat, seitsämän ja puoli viikkoa vuodessa. Halpa kaupungin kaksio auttaa myös säästämisessä.
- nuukailija
Olen erittäin pienituloinen, mutta säästöön jää. Nukuus on elämäntaitolaji ja sitä voi jokainen opetella. Ja on myös mannaa luonnolle ja ekologiselle tasapainnolle. Kannattaa pitää tilillä jonkinlainen katastrofirahasto.
Tulevaisuudessa yhteiskunta ei enää takaa kattavaa perusturvaa: Kun ikääntyy ja vaivoja tulee, niin jotuu käyttämään erilaisia palveluja. Pidän sen varan, että säästöilläni saavat hautaan, voin ostaa taksikyytejä, kotiapua ja tietenkin varaudun yllätysmenoihin.- eiliiannuuka
Eläkkeelle jäätyäni muutin pienempään asuntoon. Hankin pakastimen, luovuin lehtitilauksesta. Vuokran lisäksi vain puhelin ja sähkö. Autoa ei ole koskaan ollutkaan, koska asun kgin keskustassa. Liikun paljon polkupyörällä. En tupakoi enkä juo.Teen kotiruokaa. Käyn kirpputoreilla. Marjastan ja sienesten. Siihen tarvitaan bussia. Hyödynnän tarjoukset. Kaikki kauppaketjut lähellä. En käy kahviloissa. Tällä tavalla saan säästöön 50-60 euroa pienestä eläkkeestä. Eläminen vaatii talouden huolellista suunnittelua.
Mutta joskus herkuttelenkin vaikkapa jäätelöllä tai suklaalla.
- 52v tstotyötön
Töissäollessa jäi jotain tilille ja kyllä anssillakin. Epäilen, ettei työmarkkinatuella jää enää mitään vaan pitää käyttää ennentienattuja. En polta enkä juuri tarvi alkon tuotteita, paitsi viiniä joulukinkun kanssa. Siipalla on vakityö, mutta itse kai olen työtön täyden vuosikymmenen ennen eläkeikää. Kai toi nuukaillen sujuu, ellei tule yllättäviä kuluja.
- mammamunimun
Tulot 100 %
Asuminen vesi sähkö netti 30 %
Ruoka puhtaus 16%
Sosiaaliset suhteet, vierailut, lahjat, avustukset 20 %
Puhelin 1 %
Apteekki 9 %
Säästö 22, 5 %
Liikuminen 0, 1 %
Harrastukset 0,1 %
Yllättävä meno 1, 3 % jos ei olen menee säästöön
En ryyppää tupakoi ostele makeisia tai limpsoja, viihde on Tv ja DVD ja harrastukset liikun kävellen tai polkupyörällä.
En nostele tukia tai avustuksia.- Nipin napin
Mulla menee nykyään kaikki ja usein vähän miinukselle. Syy on että olen osatyötön teen keikkoja ja saan ansiosidonnaista. Tässä kuussa on kunnon katastrooffi tein keikan loppukuustahelmikuu ei ehtinyt palkanmaksuun. No en sitten saanut työttömyyskorvaustakaan kun ei ollu kuittia esittää. Olen lainannut mitä olen pystynyt mutta laskuja satelee sisään, uhkauksia esitetään. Asuntolaina on kuitenkin maksettu. ja bussilippu.Ruokaan ei nyt ole oikein rahaa. No ensi kuussa tulee sitten kahden kuukauden korvaukset. Kieltämättä olisi hyvä jos olisi pohjakassa säästettynä ettei joutuis tällaiseen totaaliseen rahattomuuteen. No en enää tee keikkoja loppukuusta.
- hmmm...
Nipin napin kirjoitti:
Mulla menee nykyään kaikki ja usein vähän miinukselle. Syy on että olen osatyötön teen keikkoja ja saan ansiosidonnaista. Tässä kuussa on kunnon katastrooffi tein keikan loppukuustahelmikuu ei ehtinyt palkanmaksuun. No en sitten saanut työttömyyskorvaustakaan kun ei ollu kuittia esittää. Olen lainannut mitä olen pystynyt mutta laskuja satelee sisään, uhkauksia esitetään. Asuntolaina on kuitenkin maksettu. ja bussilippu.Ruokaan ei nyt ole oikein rahaa. No ensi kuussa tulee sitten kahden kuukauden korvaukset. Kieltämättä olisi hyvä jos olisi pohjakassa säästettynä ettei joutuis tällaiseen totaaliseen rahattomuuteen. No en enää tee keikkoja loppukuusta.
Noita tilanteita varten sossu myöntää harkinnan varaisia toimeentulotukia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?1412448Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä611208Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1775122Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa353750Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963564Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss503179Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1092894Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132498Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie542193Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191985