Voi Lappajärvi-parkaa.

Sydämeni itkee.

Niin, kävinhän siellä minäkin, nimittäin Kivitipussa, kyllä Kivitippu täyttää kaikki Turistin toivomat, olot ja ajanvietteen. Mutta muutenhan Lappajärvi on kohta kuollut kulmakunta. Siellä on jäljellä enää ne muutamat entiset ja nykyiset "Maalaisliiton" Junttiukot, ja Akat.

Tämän kulmakunnan vitsauksena on siellä vallitsevana aina ollut, se kuuluisa Maalaisliittolais henki. Nyt se "Henki" alkaa pahoin korahdella. Kun käväisin Kirkolla, vanhempieni haudalla, niis se tunnelma minkä me itse kukin haudoilla samaistamme, se tunne ei vaan poistunut ainakaan minun olemuksestani.

Kun ajelin sitä kuuluisaa, ennen nin vilkasta "Nissin raittia", oli tunne kuin olisin ajanut "Poltetun maan" maisemissa. En voi muuta sanoa, kuin sen, että voi teitä "Maalaisliittolais" parkoja, mihin olette tämän ennen niin vilkkaan Kirkonseudun saattaneet. Minäpä voin teille kertoa miksi näin on käynyt. Yksinomaan siitä syystä, että Lappajärvellä on Maalaisliitto-Keskustapuolueen Kunnallispolitiikka saanut täyttymyksensä.

Kuntanne on selvästikin vararikon partaalla, siitä täytyy syyttää vain ja ainoastaan Keskustapuolueen kunnallismiehiä. Aletaampa vaikka Niilo Nyyssälästä, siinä oli yksi vastuunkantaja aikoinaan, rauha kuitenkin hänen muistolleen. Veikko Savela olisi kuitenkin pystynyt vielä nostamaan tämän kunnan "Kurjuuden tieltä" mutta Näin minä entisenä Järvisenä näen entisen Kotikuntani asiat, siis Maalaisliitto Kepu, on kaiken pahan alku ja juuri, kyllä näin on näreet.

Ohikulkija vain.

34

561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempi muisti.

Täällä Pohjolassa oli ennenvanhaan sanonta "Vittu itkeköön" sillä on pitemmät silmäripset. näin vastaan tähän sinun epäasialliseen avaukseesi. Entinen kunnallispolitiikko Järveltä.

• Ohikulkija, vieläkin

No, selitähän sitten, mistä johtuu se "Hyytävä" kylmyys , kun siellä Lappajärven Kirkonkylän raittia kävelee. En toivo muuta, kuin sielläkin synnyinpitäjässä ihmiset voisivat paremmin, ja olisivat onnellisia, mutta kun he eivät sitä minkään mittapuun mukaan ole. Tässä pääsyy, miksi minäkin asiasta otin kantaa, no ehkäpä hiukan "Radikaalisella" tavalla, mutta totuus onarmoton, kuten sanonta käy.

Voisitko sinä vastaajani tuoda niitä hyviä puolia, mitä tiedät tässä "Kuolevassa" kunnassa olevan, olisin kiitollinen.??

• ei itke

mitä tarkoitat"syömmeni itkee"ootko joku lauluntekijä

• Ohikulkija onhan se

Niin, sydämeni itkee, synnyinkuntani kurjuuden takia, sehän itku on noin"Kuvaannollista", jonka myöskin muut lukijat , sinua lukuunottamatta ymmärtävät. Vaikka en olekkaan mikään "Kaunokirjallinen nero" ymmärtän kuitenkin lukemaani oikein missä kirjoittaja kirjoittaa käytössä olevan sanaston mukaan.

Niin ja vielä tuosta Kotipitäjästäsi Lappajärvestä, sieltähän ovat laillani häipyneet vähin äänin kaikki vähän ajattelevat ihmiset, tämä lienee jopa sinunkin käsityskannan mukainen. he ovat huomanneet, että ihmisellä on muutakin elämässään kuin "Leipäressua", sekä Tuppipottuja , jotka muuten ovat aina olleet Lappajärvisten "Perinneruokaa". No eihän siinä mitään pahaa ole, pataan on pantava sitä pitå pataan on pantava, koska muuta ei ole koskaan ollut, niin sitähän on syötävä, mitä on.

No tämä meni nyt vähän liian pitkälle, kävin siellä Kivitipussa, kyllä siellä oli Pöydässä Kinkkua ja Lohta, , kyllä Lappajärvelläkin osataan keittää, kun Yhteiskunnan taholta vain annetaan avustuksia, niin kyllä se siittä. Nythän nuo Maatalousyrittäjätkin ovat täysin meidän Veronmaksajien elätettäviä.

Niin hyvin ovat nuo Kepulaiset asiansA OSanneet ajaa, että pani isäntä tahi halla kyllä Pikku-Pekkarinen mksaa. Lainasin tuota Kekkosajan sanontaa, nyt Kekkosen tilalla on Mauri Pekkarinen, joka Eduskunnan kyselytunnilla pyörii kuin "Hyrrä" Sirkka-Liisa Anttilan ja Seppo Kiäriäisen välissä. On siinä Kepulla kova kolmikko, joka keksii jatkuvasti uusia ja uusia, avustusmuotoja Maanviljelijäväestölla.

• sivullinen 4

Vainoharhaisen ihmisen puhetta..ei viitsi edes vastata tuollaisiin typeryyksiin :(

• Ja vielä Kulkuri tie

No niin Ystäväiseni, heti huomaa sinusta, kun jonkin sanan kirjoitat, että
        tuo "Vainoharhaisuus" on enempi teikäläisten heiniä, kuten sanonta käy. Jos sinä vaikkapa ajatuksissasi olet sitä mieltä, että Lappajärvellä on kaikki hyvin, niin olet totisesti jäänyt vähäiselle osalle kun on älynlahjoja jaettu.

Nyt kun minä noin puolileikilläni kerron Synnynseutuni nykytilasta, sinä rohkenet syttää minua jopa "Vainoharhaiseksi" Eiköhän sinunkin tule jo ottaa "Lusikka kauniiseen kätöseesi" ja tunnustaa se tosiasia, että Lappajärvi kuuluu niihin kuntiin, joissa Kuntaliitos on ainoa tie selvitä kunnan velvoitteista.

Huomaa heti, että kuulut niihin Kunnan viran ja toimenhaltijoihin, jotka jopa "Verissä päin" vastustavat kaikenlaisia kuntaliitoksia. Liitoksissa kun joutuu moni "Isäntä, sekä myöskin Emäntä luopumaan kuntansa heille uskoneen luottamustoimen, josta maksetaan jopa pientä korvaustakin.

Niisiinä on ehkä suurin syy, miksi Kepu-Maalaislitto vastustaa henkeen ja vereen minkäänlaisia Kuntaliitoksia. Nyt on kuitenkin Lappajärvellä ja monella monella muullakin Pitåjällä tullut "Pää vetävän käteen", luotto alkaa loppumaan kaikissa maan pankeissa. Lappajärven Osuuspankki on siitä erittäin selvä esimerkki. Toisaalta jos kysyy Pankinjohtajalta, niin vastaus on, Pirun hyvin menee, vaikka joka hetki on , että viimeisetkin luotot Kreskuspankkiin on kerätty melkein kerjäämällä, että sellainenkin tapaus on nähty.

Joten heitähän tuo uhosi pois, ja liity rehellisiin kasalaisiin, en osaa sinulle muuta sanoa.

• Arvonta jatkuu
        Ja vielä Kulkuri tie kirjoitti:

No niin Ystäväiseni, heti huomaa sinusta, kun jonkin sanan kirjoitat, että
        tuo "Vainoharhaisuus" on enempi teikäläisten heiniä, kuten sanonta käy. Jos sinä vaikkapa ajatuksissasi olet sitä mieltä, että Lappajärvellä on kaikki hyvin, niin olet totisesti jäänyt vähäiselle osalle kun on älynlahjoja jaettu.

Nyt kun minä noin puolileikilläni kerron Synnynseutuni nykytilasta, sinä rohkenet syttää minua jopa "Vainoharhaiseksi" Eiköhän sinunkin tule jo ottaa "Lusikka kauniiseen kätöseesi" ja tunnustaa se tosiasia, että Lappajärvi kuuluu niihin kuntiin, joissa Kuntaliitos on ainoa tie selvitä kunnan velvoitteista.

Huomaa heti, että kuulut niihin Kunnan viran ja toimenhaltijoihin, jotka jopa "Verissä päin" vastustavat kaikenlaisia kuntaliitoksia. Liitoksissa kun joutuu moni "Isäntä, sekä myöskin Emäntä luopumaan kuntansa heille uskoneen luottamustoimen, josta maksetaan jopa pientä korvaustakin.

Niisiinä on ehkä suurin syy, miksi Kepu-Maalaislitto vastustaa henkeen ja vereen minkäänlaisia Kuntaliitoksia. Nyt on kuitenkin Lappajärvellä ja monella monella muullakin Pitåjällä tullut "Pää vetävän käteen", luotto alkaa loppumaan kaikissa maan pankeissa. Lappajärven Osuuspankki on siitä erittäin selvä esimerkki. Toisaalta jos kysyy Pankinjohtajalta, niin vastaus on, Pirun hyvin menee, vaikka joka hetki on , että viimeisetkin luotot Kreskuspankkiin on kerätty melkein kerjäämällä, että sellainenkin tapaus on nähty.

Joten heitähän tuo uhosi pois, ja liity rehellisiin kasalaisiin, en osaa sinulle muuta sanoa.

Niin ja pankki vielä aktiivisena perustamassa vakuutusyhtiötä ja keskuspankkia.
        Mikähän mahtaa olla pankin otto/antolainasuhde (sillä osasta pankeista tila niin
        hankala, että maksuvalmiutta arvotaan joka maanantai paljonko lainoja lähtemässä
        ko.viikolla joten eipä häävisti rahaa maksuvalmiustilillä)

• Tumpelot
        Arvonta jatkuu kirjoitti:

Niin ja pankki vielä aktiivisena perustamassa vakuutusyhtiötä ja keskuspankkia.
        Mikähän mahtaa olla pankin otto/antolainasuhde (sillä osasta pankeista tila niin
        hankala, että maksuvalmiutta arvotaan joka maanantai paljonko lainoja lähtemässä
        ko.viikolla joten eipä häävisti rahaa maksuvalmiustilillä)

Onneksi pankin toimitusjohtaja vaihtui, mutta vaihtoon ja äkkiä myös pääkonttorin
        pankinjohtaja sekä Helsingin pankinjohtaja nyt tarvitaan ammattilaisia eikä mitään
        tumpeloita ei riitä, että puhetta tulee hyvin jos ei osata pankkitoimintaa nykypäivän
        Suomessa.

• Jollakin tavalla
        Tumpelot kirjoitti:

Onneksi pankin toimitusjohtaja vaihtui, mutta vaihtoon ja äkkiä myös pääkonttorin
        pankinjohtaja sekä Helsingin pankinjohtaja nyt tarvitaan ammattilaisia eikä mitään
        tumpeloita ei riitä, että puhetta tulee hyvin jos ei osata pankkitoimintaa nykypäivän
        Suomessa.

Millä tavalla pankin hallinto on sitoutettu, että voivat hyväksyä kaikki
        toimitusjohtajan esitykset ?

• Velivelka4
        Jollakin tavalla kirjoitti:

Velka juoksuttaa monta tyttöä ja poikaa suuntaan jos toiseen

• puuttuuu
        Jollakin tavalla kirjoitti:

vastuu puuttuu

• kuhastaja

Samanlaisia ovat kaikki maalaiskirkonkylät. Ostoksia ja pankkiasioita tehdään nykyään netissä, samoin virastossa asiointia, joten ei tarvita paljoa kauppoja eikä pankkikonttoreita eikä virastoja. Kirkonkylien pari markettia sitten ovat auki iltamyöhään joka päivä, joten ostoksia voidaan tehdä muulloinkin kuin klo 9.00 ja 17.00 välillä arkisin. Joten väkeä on luonnollisesti liikkeellä vähemmän kerrallaan.

-Lappajärvellä myönteistä on runsas kahvila- ja ravintolamäärä asukaskuun nähden.

• Yhä lappajärveläinen

Eriskummallinen kirjoittelija on tämän ketjun avaaja. Mitäköhän kamalaa lie tehnyt nuoruudessaan, kun on joutunut muuttamaan pois rakkaalta kotiseudultaan. Jopa sukunimensä on joutunut poloinen vaihtamaan. Entiseksi Järviseksi kun itseään nimittää. Mikä lie nykyinen sukunimi....

En myöskään jaksa ymmärtää tätä Maalaisliitosta höpöttämistä, vaikka itse hän Työväenpuoluetta edustaisikin ellei peräti SMP:tä.

Lisäksi olisi mielestäni jo aika antaa kunnallisneuvos Nyyssölän levätä rauhassa. Hän on kuollut vuosikymmeniä sitten. Sivistymätöntä kirjoittelua osoitella nimeltä eri henkilöitä ja itse nimimerkin suojasta huudella perättömyyksiä.

Jotakin rakentavampaa voisi esittää, eikä kaivella menneitä. Jälkiviisaus on aina jälkiviisautta. Vaikka tokko se punainen linjakaan olisi kymmentä hyvää ja yhdeksää kaunista tuonut. Demokraattisiin päätöksiin sen aikaiset ratkaisut kuitenkin perustuivat. Huudella saa aina. Vain näytöt puuttuu.

Ja jos yhä maataloustuet noin kovasti käyvät kateeksi, niin kehottaisin tutustumaan Etuovi.com:in tarjontaan, josta voi vapaasti ostaa sopivan maatilan, että pääsee herra veronmaksaja itsekin niistä osalliseksi.

• dasvitania

• Sydämeni Lappajärvi

No nythän päästiin asiaankin, sinun "Katkeranmakuinen" vastauksesi avaukseeni, kertoo sinusta jo paljon. Ensiksikin teitä Lappajärvisten Kunnallismiehiä ei saisi arvostella, vaikka Kunnan asioita olisi vuosikymmenet hoidettu väärällä tavalla. Mitä tulee niilo nyyssälään, toivotin hänelle hautarauhaa,, mutta on meillä kansalaisilla oikeus myöskin arvostalla näitä kuntiemme julkisjohtajia.

Kun ihminen politiikkaan ryhtyy, hän on silloin myöskin kansalaisten arvostelun kohde, silloin Miestä tai Naista saa lyödä, kuin "Vierasta sikaa", olet kai tietoinen tästä. Sinunmielestä näitä kansan valitsemia kunnallis ja muitakin Poliittisia henkilöitä, pitäisi käsitellä kultahansikksin. No tee sinä niin, mutta ainakin minä katson oikeudekseni arvostella myöskin Niiloa, joka oli suuri vaikuttaja Lappajärvellä, toisaalta pitää edesmenneitä kaikkia ihmisiä kunnioittaa mutta se kunnioitus on myöskin eläessämme ansaittava. Olisi paljonkin kerrottavaa Tuosta samaisesta "Kunnallisneuvoksesta" mutta jääköön hänen arvostelunsa historian tehtäväksi.

No niin, tämän vuodatukseni jälkeen voin kertoa sinulle "Vieläkin Lappajärviselle", että tulen taas ensi Kesänä lomailemaan sinne Lappajärven lainehille. Minulla on pieni moottorivene, jolla käymme aina pyhäaikoina Kivitipussa syömässä, ja panemassa "Jalalla koreasti", tai eipä enää taida se tanssi enää niin koreaa olla, mutta itse kukin taaplaa tyylillään. Meille vaimonkanssa kun tuli jo tuo 80-nen täyteen, niin tuo liikuntakin on jäänyt tämän tansimme varaan, mutta sehän onkin hyvää liikuntaa, eiköstä vain.??

Niin sinua Lappajärvistä vaivaa minun henkilöllisyyteni, tunnut olevan nimeäni vailla, eiköhän sovita niin, että pidetään nimemme omina tietoinamme, niin sinä kuin minäkin. Muuten minut lienee helpompi tunnistaa kuin sinua. Nimittäin eihän siellä järvellä kovin moni ajele moottorivenellä "Lappajärven lainehilla", ?? Teikäläisiä Pitäjän "Juntteja", noin hyvässä mielessä on siellä pitäjässä "Pilvin pimein".

Toivon vain sinullekin arvostelijalleni hyvää kesää, kumpa ne jäät pian lähtisivät sieltä järveltä, niin päästäisiin syömään Kivitippuun hyviä Lappajärven "Muikkupottuja", ai ai kun vesi tulee kielelle kun odotan kiihkerästi ensi kesää. Hyviä vointeja vaan sinne järvelle.

Vielä palladi järvelle:"Kotiseutuni oi, sulle kirkkaammin lauluni soi, sun maitas laaksojas, unohtaa en voi, luonas juurenion, ollos ystävä verraton, vielä kerran nostaa saan, sinut kunniaan". Meniköhän värssyni oikein.????

• Voi veikkonen...

Ketjun aloittajalta täytyy kysyä, ootko hiukan ymmärtämätön? Idolisi Paavo Lipponen ensimmäiseksi, voitettuaan eduskuntavaalit, ilmoitti että nyt alkaa pohjanmaan isännillä kilisiät ajat.

Niinhän se koko pääministeri aikansa käytti kansanosan kurjistamiseen ja seuraajat näyttävät jatkavan tehtävää. Joten iloitse kurja, toiveesi tuntuu toteutuneen ainakin puheittesi mukaan Lappajärvellä.

• aaprami

Tällaisia aloittajan kaltaisia "minä tiedän teistä kaiken" runoilijoita vaan joutuu sietämään keskuudessamme.Melkoinen narsisti tekstistä päätellen,kerjää kirjoittelullaan huomiota saadakseen aiheen toteuttaa sairasta mielikuvitustaan,ei kannata provosoitua eikä tarttua hänen tekstiinsä.

• tarvolan pehtoori

On ainoastaan hyvä kun palstalla kirjoitetaan muustakin,mitä perkö ja pari muuta,täyttä roskaa.
        Kaikki kirjoittamaan asioista niin kun itsestä tuntuu,ja vähän pitempiä juttuja,kiitos

• Se Veneilijä.
        tarvolan pehtoori kirjoitti:

On ainoastaan hyvä kun palstalla kirjoitetaan muustakin,mitä perkö ja pari muuta,täyttä roskaa.
        Kaikki kirjoittamaan asioista niin kun itsestä tuntuu,ja vähän pitempiä juttuja,kiitos

No nythän se sattui, siis huomiota saadakseni minä tällekin palstalle piirtelin. Sen lisäksi toivoisin edes vähän pidempiä "Solvauksia", joita nuo vastaajat yrittävät minulle "Suodattaa". Tuo Tarvolan Pehtoori, tuntuu ymmärtävän, tämän palstan tarkoituksen.

Kyllähän asia on niin, että kunnan epäkohtiin puuttuminen on erinomaisen tärkeää, tällaisen palstakirjoittelun tehtävä. Muutenkaan ei asioita saada kuntalaisten tietoon. Toisaalta eihän Lappajärvi yksin ole ajautumassa "Kassakriisiin", tämähän on koko valtakuntaa koskeva asia.

Siis kaikkia muita tämä koskee ja kiinnostaa, ainoastaan Suomen Keskusta on tietämätön mistään Kuntakenttien kriiseistä. Tämä asiahan onkin perin kinkkinen, kun Kepu aloitti tämän Kuntaliitoskampanjan, niin silloin oltiin liikuttavan yksimielisiä asian tärkeydestä.

Nyt kun Kepu ei ole Hallituksessa, niin Kepun taholta ollaan "Vesittämässä koko Kuntaliitos asiaa. Tämä jos mikä, on niin "Koominrn" juttu, että on siinäkin Kepulla selittämistä kannattajilleen, mistä entinen Kuntaliitospuolue, Kepu on kääntänyt täysin kelkkansa, Kuntaliitosta vastaan.

Asiahan on hyvin hyvin yksinkertainen, näiltä liitoskunnilta menisi tuhansia toimi, ja virkapaikkoja perustetulle uudelle pitäjälle, joka tietäisi sitä, että Kepu kuihtuisi näiden Suomen sirpalepuolueen tasolle. ja ainoastaan tästä syystä Kepu on hampaat irvessä Kuntaliitoksia vastaan.

• Kärpäsnauha

Teillä siellä Lappajärvellä näitä narsisteja riittää ja taitavat oikein hakeutua
        pieniin kuntiin, mutta onneks osa tajuaa lähteä kun huomataan mikä oli ihmiseksi

• tohtori pili

Jäikö aamulääkkeet ottamatta vai vuotaako veneesi noin pahoin?

• Yhä lappajärveläinen

Yhä olen vakaasti sitä mieltä, että ketjun avaaja on hieman harhateillä. Lappajärvellä asuu lappajärveläisiä. Ei siis Lappajärvisiä. Itseään entiseksi Järviseksi kutsuvalle tämä ei avautunut. En ihmettele lainkaan.

Kirjoitteluni ei kerro sinulle minusta mitään. Sinulla ei sellaista kompetenttiä ole, että voisit sellaisia analyysejä tehdä. Missään kohdassa en ole kieltänyt arvostelemasta kunnallispoliitikkoja enkä valtakunnanpoliitikkojakaan. En edes demareita.On vain hyvien tapojen mukaista, ettei edesmenneitä mainita noin niinkuin pikkasen vaan mustamaalaamalla. Niilosta vielä sen verran, että minä takuulla tunsin hänet paremmin kuin sinä, joten on turha heitellä tuommoisia tyhjiä vihjailuja ilmaan.

Mitä tulee siihen väitteeseesi, että kunnan asioita olisi vuosikymmenet hoidettu väärällä tavalla niin olisi kohtuullista arvostelun lisäksi esittää se oikea tapa asioiden hoitoon ja perustella ne. Pelkästään se, että näin olisi demarit tehneet ei riitä.

Mitä taas henkilöllisyyteesi tulee, niin se ei kiinnosta minua vähääkään. Et vain ymmärtänyt mitä ajoin takaa. Mieluummin olen vain tälläinen lappajärveläinen juntti, kuin maalta johonkin pikkukaupunkiin tehdastyöhön muuttanut täysi mulkku, noin leikkisästi sanottuna. Eikä se minun moottoriveneeni ihan pieni ole.....

Keväänjatkoa ja vappumarssille valmistautumista vain sinulle.Älä kylmety punalippua kantaessasi.

• Kesämökkiläinen, jär

No huomenta vaan, sinä Lappajärveläinen, "Virkeä sielu", anteeksi, sanotaanko Lappajärveläinen, vai Lappajärvinen, kas siinäpä pulma. Kun aikoinaan siellä Lappajärven Kirkonkylän uudella "Miljoonakoululla Opiskeluni aloitin, ei Opettajanikaan ollut noin tiukka miten Lappajärvi lausutaan. Sinä taidatkin olla peräti entisiä opettajia, kun noihin kirjoitusvirheisiini puutut.

No joo, kerron sinulle itsestäni sen verran, kun sain Kansakouluni päätökseen siellä Nissin kuuluisassa suuressas ja valkeassa koululaitoksessa , läksin maailmaan Leivänhankintaan. Päädyin Pietarsaareen sellutehtaalle toihin jossa ylenin monen vaiheen kautta jopa Työnjohtajaksi asti. nyt nautin eläkepäivistäni Kokkolan esikaupunkialueella omakotitalossa ja elämäni on "Palanssissa", kuten sanonta käy.

Nyt kun me toisillemme vastailemme, kerrohan sinäkin itsestäsi, noin tasapuolisuuden merkeissä, tietenkin, se on vain toivomukseni. Nuo sinun vihjailusi Punalipuista ja Kommunisteista, jääköön omaan arvoonsa, nyt kun Kommunisti on kuollut ja kuopattu, melkein myöskin Venäjällä, on sinultakin turhanaikaista nimitellä minua Kommunistiksi. Sain jo Pietarsaaressa työpaikalla kärsiä näistä "Kotikommunisteista", että sellainenkin tapaus, minun kohdallani

Vai on sinullakin pieni vene ja moottori, minunmielestäni Lappajärvellä ei tarvitsisi, tuodakkaan noita 2Pikakiitäjiä".Niin kunhan ei vaan siellä järvellä ajettaisi ensi kesänä samoja reittejä, olisi ihan kiva tavata tuollaista "Toisinajattelijaa", mitä minä itse olen, hyvät voinnit vaan sinullekin sinne Järvelle, Tulikohan oikein ???????????

• Ulkolappajärveläinen

Kesämökkiläinen, Kulkurin tie,Sydämeni itkee on yksi ja sama mies. Hän muistuttaa Otto Wille Kuusista, joka toimi Stalinin käsikassarana talvisodan aloittamisessa, mutta kaipasi koti-Suomeen, nimerkki kaipaa samoin tekopitäjäänsä Lappajärvelle. Kesämökkilänen on vuosien saatossa puhunut milloin mitäkin palturia, väliin hän on Vaasan poikia, ottanut näkäräisiä Savelan Veikon kansssa Kivitipussa, itkenyt Venny Liljan opettamaa Lappajärven laulua pikku kaljoissa laulaessaann, pitänyt Väinö Liljaa fasistina. Ennen nimimerkki on kertonut käyneensä Väinö Liljan koulua, nyt Kivikoulua. Kenen opettajan nimi on koulun päästökirjassasi? Nimimerkki vihaa erityisesti maanviljelijöitä ja keskustaa, isänsä puoluetta. Nimimerkki halveksii esim. lappajärveläisten äänestyskäyttäytymistä viime kuntavaaleissa. Miksi mollaat tekopitäjääsi? Nimimerkin asenteelle ei löydy muuta selitystä, kuin että hän on jäänyt vaille lappajärveläistä äidinrakkautta ja isänperintöä. Hyvä nyt kuitenkin, että kesämökin paikka on jäänyt. Pane se rahoiksi ja elä entistä leveämmin lappajärveläisellä isänperinnölläsi.

• Soutaja, Järveltä.

Moneksi, moneksi, olen kerinnyt kun tuon vuodatuksesi luin, tuohon vuodatukseesi soppi kuikuin "Nyrkki silmään" sanonta kalliit ovat laulujen lunnaat. No sinähän vain arvelet ja arvelet minub henkilöllisyyttäni, syyttelet noin ylimalkaan kuin olisin joka toinen palstan kirjoittaja.

Jostakin syystä katkeruutesi pursuaa yli laitojen, käyt sumeilematta henkilollisyyteni kimppuun haluten minut "niellä" kuten sanonta käy. Minä kuitenkin kirjoitan aina Lappajärvisistä noin yleensä en missään tapauksessa ketään yksittäistä henkilöä halua väheksyä. Nythän on tosiasia, että nämä Poliittiset henkilöt, ovat meidän äänestäjien yhteistä "Karjaa" jotka me äänestäjät olemme valinneet hoitamaan yhteisiä asioitamme, on kai meillä myöskin oikeus heitä myöskin arvostella niin hyvässä kuin pahassakin.

Kyllä olisikin ihmisen helppo ja hyvä elää, jos katsoisi sinun laillasi yhteiskuntaa noitten Kepulaisten "Vihreiden silmälasien läpi. kun näin on, niin ihmisen "Maailmankatsomus on hyvin suppea katsomus, luulisin, siis en luule vaan tiedän, että sinä vastaajani kuulut juuri tuohon Kepulaiseen ryhmään, jossa on vain niinsanottua Keputietämystä, näissä poliittisissa asioissa. Muu tietämys on sieltä Lappajärven "Lainehikta", siis onko se tietämys oikeeaa, kas siinäpä pulma, sen itse kukin lukija päätelköön.

Muuten luulen, tai en luule, tiedän sinun kuuluvan ryhmään, jolle on selvää, että mitään Kuntaliitosta, te lappajärveläiset ette tarvitse. Onhan se myöskin Keskustapuolueen kanta, myöskin valtakunnantasolla. Tähän ei voi muuta sanoa, kuin voi voi tätä Keputyhmyyttä, en nytkään väitä tai sano sinua tyhmäksi, vaan väitän Kepupolitiikkoja "Tosityhmiksi", kyllä näin on marjat.??

• Ulkolappajärveläinen
        Soutaja, Järveltä. kirjoitti:

Moneksi, moneksi, olen kerinnyt kun tuon vuodatuksesi luin, tuohon vuodatukseesi soppi kuikuin "Nyrkki silmään" sanonta kalliit ovat laulujen lunnaat. No sinähän vain arvelet ja arvelet minub henkilöllisyyttäni, syyttelet noin ylimalkaan kuin olisin joka toinen palstan kirjoittaja.

Jostakin syystä katkeruutesi pursuaa yli laitojen, käyt sumeilematta henkilollisyyteni kimppuun haluten minut "niellä" kuten sanonta käy. Minä kuitenkin kirjoitan aina Lappajärvisistä noin yleensä en missään tapauksessa ketään yksittäistä henkilöä halua väheksyä. Nythän on tosiasia, että nämä Poliittiset henkilöt, ovat meidän äänestäjien yhteistä "Karjaa" jotka me äänestäjät olemme valinneet hoitamaan yhteisiä asioitamme, on kai meillä myöskin oikeus heitä myöskin arvostella niin hyvässä kuin pahassakin.

Kyllä olisikin ihmisen helppo ja hyvä elää, jos katsoisi sinun laillasi yhteiskuntaa noitten Kepulaisten "Vihreiden silmälasien läpi. kun näin on, niin ihmisen "Maailmankatsomus on hyvin suppea katsomus, luulisin, siis en luule vaan tiedän, että sinä vastaajani kuulut juuri tuohon Kepulaiseen ryhmään, jossa on vain niinsanottua Keputietämystä, näissä poliittisissa asioissa. Muu tietämys on sieltä Lappajärven "Lainehikta", siis onko se tietämys oikeeaa, kas siinäpä pulma, sen itse kukin lukija päätelköön.

Muuten luulen, tai en luule, tiedän sinun kuuluvan ryhmään, jolle on selvää, että mitään Kuntaliitosta, te lappajärveläiset ette tarvitse. Onhan se myöskin Keskustapuolueen kanta, myöskin valtakunnantasolla. Tähän ei voi muuta sanoa, kuin voi voi tätä Keputyhmyyttä, en nytkään väitä tai sano sinua tyhmäksi, vaan väitän Kepupolitiikkoja "Tosityhmiksi", kyllä näin on marjat.??

Kerro nyt soutaja kaikki opettajasi. En ole ole lappajärveläisiä kepulaisia, mutta tiedän hyvin, ettei kuntaliitoksia tule soteratkaisun jälkeen. Lappajärven kunta voi aivan hyvin hoitaa yksin perusopetuksensa, teknisen toimen ja kulttuuripuolen.Taisi olla vaan se kepu-Sipilä, joka pystyi tekemään sotepaketin. Onko Soutelija tehnyt elämäntyönsä Kokkolassa, Pietarsaaerssa vai Vaasassa. Kaikista olet palturia kaunaisuudessasi syöttänyt.

• hokmannin tippa

On siinä harvinaisen kaunainen hoitoa tarvitseva,usein tuollaiset eivät itse edes huomaa omaa tilaansa.Oikea lääkitys saattaisi auttaa tuohon Kepu-katkeruuteen...suurina annoksina.

• Drago

Ei tämä aloittaja tajua mitään. On aika surullista huomata, kuinka paljon nykyisin ihan selvästi laitoshoitoa tarvitsevia on avopuolella.
      Joku ihmeen kepu-vihaaja hän ilmeisimmin on jostakin kumman syystä.
      Ei vain osaa arvostelulleen esittää mitään perusteita, eikä vaihtoehtoisia toimintatapoja mihinkään. Pelkkää sivistymätöntä räksytystä.No sitä se punaisten silmälasien läpi maailmanmenon katselu aiheuttaa. Mutta kaikkea hyvää sinne Saarelle silti.

• Se Kesämökkiläimen v

Oletkohan sinä hyvä Trago, pudonnut lopullisesti kärryiltä, kun haukut avaajaa noin raakasti. Et kai sinäkään usko tuohon Kepu-maalaisliittoon, kuin ennen nyyssälän Niilon aikoihin. Etko sinä pahuksen "Tauläpää vieläkään näe, mihin tuo Kepulaisuus on kuntanne vienyt.

Siis enempi puoli asukkaista on häipynyt, kuin "pieru saharaan" jos paremmin ymmärtäisit tällaista "Kuvakieltä". kuitenkin luulen, että sinun aivokapasiteettisi ei todellakaan voi ymmärtää sitä, että tuo ainakin minulle niin rakas synnyinkuntani kipristelee kuolemantoreissaan, kuin "Pistetty Sika" jolta veriä päästellään.

Niin luultavasti et ymmärrä tätäkään "kuvakieltäni, koska sinä et ollut siinä jonossa jossa ymmärrystä jaettiin. Niin minua loukkaa tuo Teikäläisen Spekulointi, minun ymmärtämisen tasosta. Eikö sinulle "Piruparalle ole vieläkään selvinnyt, jos ihminen katsoo maailmaa niitten Kepuvihreiden lasien läpi, hän näkee ainoastaan sen yhdenlaisen Keputotuuden, sillä totuudella taas ei ole mitään tekemistä se oikean totuuden kanssa.

Pane nyt tämä mieleesi tai voisin vaikka ajaa 6-drn hevosvoiman perärytkylläni sinun kylkeesi siellä Lappajärven lainehilla, sinä lappajärven "Älykääpiö". Toivottavasti ensi Kesänä satutaan vastaantulemaan siellä Lappajärven lainehilla. Hyvät voinnit vaan sinullekin, sinä laillistettu Sosiaalipummi. Niin et ole pitäjäsi ainoa, teitähän on siellä Lappajärvelläkin pilvin pimein. Ja jos mikä, on yksiasia mikä on varma.

• Tarvonen
        Se Kesämökkiläimen v kirjoitti:

Oletkohan sinä hyvä Trago, pudonnut lopullisesti kärryiltä, kun haukut avaajaa noin raakasti. Et kai sinäkään usko tuohon Kepu-maalaisliittoon, kuin ennen nyyssälän Niilon aikoihin. Etko sinä pahuksen "Tauläpää vieläkään näe, mihin tuo Kepulaisuus on kuntanne vienyt.

Siis enempi puoli asukkaista on häipynyt, kuin "pieru saharaan" jos paremmin ymmärtäisit tällaista "Kuvakieltä". kuitenkin luulen, että sinun aivokapasiteettisi ei todellakaan voi ymmärtää sitä, että tuo ainakin minulle niin rakas synnyinkuntani kipristelee kuolemantoreissaan, kuin "Pistetty Sika" jolta veriä päästellään.

Niin luultavasti et ymmärrä tätäkään "kuvakieltäni, koska sinä et ollut siinä jonossa jossa ymmärrystä jaettiin. Niin minua loukkaa tuo Teikäläisen Spekulointi, minun ymmärtämisen tasosta. Eikö sinulle "Piruparalle ole vieläkään selvinnyt, jos ihminen katsoo maailmaa niitten Kepuvihreiden lasien läpi, hän näkee ainoastaan sen yhdenlaisen Keputotuuden, sillä totuudella taas ei ole mitään tekemistä se oikean totuuden kanssa.

Pane nyt tämä mieleesi tai voisin vaikka ajaa 6-drn hevosvoiman perärytkylläni sinun kylkeesi siellä Lappajärven lainehilla, sinä lappajärven "Älykääpiö". Toivottavasti ensi Kesänä satutaan vastaantulemaan siellä Lappajärven lainehilla. Hyvät voinnit vaan sinullekin, sinä laillistettu Sosiaalipummi. Niin et ole pitäjäsi ainoa, teitähän on siellä Lappajärvelläkin pilvin pimein. Ja jos mikä, on yksiasia mikä on varma.

Kesämökkiläinen laskee kommunistina luikuria. Kerro jo oletko tehnyt työsi Pietarsaaressa, Kokkolassa, Kakolassa vai Vaasassa. Kävitkö Tarvolan vai Kivikoulun. Oliko Väinö Lilja fasisti. Oletko edes lukenut Pekka Liljan kirjaaa vaaristaan Väinöstä.Miksi lähdit Lappajärveltä, ajoiko Nyyssölän Niilo sinut pois, kuten kaunaisesti väität. Vai rupeat vielä uhkailemaan, tämä rupeaa olemaan jo poliisiasia. Raukat vain menköhön merten taa.

• Yx vaan

Kommunisti mikä kommunisti! Sairas ihminen joka kuvittelee sen vasemmiston tuovan onnen ja autuuden. Imbesilli Saarelta. Sitä tämä avaaja on. Luukulta leipänsäkin hakee, voi onnetonta. Sinne kaupunkiinhan ne ovat latvakakkoset kerääntyneet. Mahtanut sellunkäryt pehmittää lopunkin järjenhitusen.

• ..tu mitä ääliöitä

Älkää nyt olko noin vi.un ääliöitä, vieläkö lappajärvellä pelätään ns. kommunismia ettei yhtään teollista työpaikkaa saa synnyttää pitäjään, niin kuin pelättiin 50-70 luvulla.

En ihmettele, kun pitäjä kuivuu käsiin.

Ensi kirjoittaja ketjuu, ettei tule mitään sekaannusta.

• Lappajärven soutaja.

Vielä vastaan sinulle "Tarvonen ", ja Yx- vaan.Ensiksikin, voi voi, teitä "Sortavalan poikia", vanhaa sanontaa käyttääkseni. Niin en todellakaan ole lukenut tätä lijan väinön pojampojan kirjoittamaa kirjaa. sitäkautta "peilaten" onkin jäänyt sivistykseeni oikein aukkojen aukko. Muuten kun nyt seuraavankerran menen kuntamme kirjastoon, niin jos sitä kirjaa ei siellä ole, niin takuuvarmasti se myöskin sinne hankitaan.

kirjaston esimies on minulle tuttu, siksi olen varma että se kirja myöskin sinne hankitaan jos sitä ei ole vielä hankittu. Niin sinä kyselet Edesmenneestä liljan väinöstä . muistan kun Sodan alettua, ja Suomi valtasi itänääpurilta maita, tyyliin "Vienan lahdelta laatokkaan, miekalla piirrämme rajan".Älä nyt päästä mieleesi sitä minun Kommuniustani, vaikka tuossa vähän siteerasin Eino leinoa.

Onkohan moni muukin siellä Järvellä sekoamassa kuin noita uhkauksiasi lukee, niin muuhun tulokseen ei voi tulla. Niin tämä Väinö Lilja Tarvolasta, läksi silloin Itäkarjalan valtauksen jälkeen opettamaan sinne niitä Venäläislapsia suomalaiseen "Kapitalisti uskoon". En tiedä kantoiko tuo Liljan "opettajareissut"" silloin satoa, mutta luuitnanttima hän sinne läksi, ja Kapteenina sieltä palasi.

no siinähän kävikin sitten niin, että nämä Liljan opit, menivät "Harakoille" kun se "Ryssä" ottikin omansa takaisin ja vielä otti Suomenkin Karjalan omakseen.

No nämähän on niitä menneitä aikoja joita ei ehkä kannata niin sinun kuin minunkaan muistella. Nyt muuten näytt'' vähän silyä, että Venäjä ottaa omakseen noita heistä irronneita valtakuntia. On aina muistettava, että myöskin Duomikin on entisiä suur venäjän alueitas, joten okaa sielläkin lappajärvellä varuillanne, ettei tuo Ryssä pääse teitäkin yllättämään.Liekkö siellä enää niin valppaita vartiomiehiä enää olevan, mitä väinö Lilja aikoinaan oli

nyt tämän avaukseni on minunkohdaltani lopussa eb enää viitsi teitä Poloisia enempää hermostuttaa.

• hoitoon.org ja heti

Bullsittiä tuo edellinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      783
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      724
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    Aihe