Jo varhaiskeskiajalla eräs kirkkoisä pohti, että uskonnolliset totuudet tulisi pyrkiä esitämään yhdenpitäviksi luonnontieteellisten kanssa, koska muutoin ulkoa pyhiä kirjoituksia lainaavat saattavat tehdä paljon pahaa uskonnon puolesta. Kun joku on perehtynyt johonkin tieteeseen, ei häntä käännytetä uskottelemalla asioita, jotka ovat täysin vastakkaisia niiden asioiden kanssa, jotka hän tietää tosiksi, vaan hän kääntyy pois pyhistä kirjoituksista, halveksien niitä entistäkin enemmän.
Kenties uskonnollisilta ihmisiltä olisi yhä sopivaa pidättäytyä käsityksestä välittömästä kelvollisuudestaan esiintymä uskonnon puolesta, koska jos sitä ei tehdä vakuuttavasti, ajan ja paikan huomioiden, sillä ei usein ole edullista vaikutusta. Jos uskovainen huomioi sen, että hän on maallinen olento, hänen pitäisi olla tietoinen myös siitä, että maallisuus toimii hänen puhuessaan uskonnon puolesta.
Mitä tulee uskonnollisiin kysymyksiin, en ole itse kypsä keskustellakseni niistä vakavasti. Tässä on kenties tehtävä ero sen välillä, millainen yksinkertainen usko tyydyttää uskovaista itseään, sekä millaista julkisen käytöksen tulisi olla. Entisinä aikoina julkinen keskustelu uskonnollisista kysymyksistä jätettiin kuitenkin siihen asiaan erityisesti perehtyneiden huoleksi. Nykyään tästä asiasta keskustelemaan käyvien tunku on niinkin suuri, että järkevät asiat, jotka uskonnon puolesta ovat kenties sanottavissa, jäisivät joka tapauksesa siitä satunnaisesti keskustelevien varjoon.
Ehkä sanojaan näistä asioista ei pitäisi asetella aivan lähellä olevan mukaisesti, vaan mikä on ennemminkin kaukana ja vaatii pitkäaikaista vaivannäköä. Emme helpolla hyväksy, että tämänhetkisen käsityskykymme ulkopuolella olisi jotakin sellaista, mitä emme ole itse tulleet ajatelleeksi. Toisaalta, siihen saattaa tottuakin, niin että se vie kiihkon keskustella.
Sen, jolla jonakin päivänä on paljon sanottavaa, täytyy olla kauan hiljaa. Sen, joka joskus aikoo sytyttää ukkosen, täytyy olla pitkään — pilvi.
Vakavaa keskustelua uskonnosta
3
92
Vastaukset
- Ei niin mitään
"järkevät asiat, jotka uskonnon puolesta ovat kenties sanottavissa,"
Uskovassa perheessä olen kasvanut ja 55 vuotta olen turhaan odottanut niitä järkeviä asioita uskonnon ja jumalan puolesta. Eipä ole vielä koskaan mitään sellaista näkynyt, ei niin yhtään mitään. Ei koskaan kertaakaan.
Jos jotain todella olisi, niin luulisi jo 55v aikana siihen törmänneensä.
Mutta kun koskaan ei ole ollut yhtään mitään, niin kyllähän se ainainen
ei-yhtään-mitään jo aikamoisen vakuuttavasti todistaa juuri sen, siis
sen että ei ole mitään.
Tyhjää ja täysin merkityksetöntä lässytystä kyllä riittää, mutta se on tyhjää ja merkityksetöntä, eikä muutu siitä miksikään lässyttämällä lisää sitä samaa.
Edelleen se täsmälleen sama, ainainen ei-yhtään-mitään.- Kirjoitanko?
Aloitus oli erittäin puhutteleva. Seurattuani ja jonkin verran osallistuttuanikin keskusteluihin, olen huomannut viestien hyvin kirjavan tason. Onpa käynyt niinkin, että maltilliselta ja hyvin oppineelta vaikuttava kirjoittaja on toisessa yhteydessä sortunut tunnepitoisiin ja vähemmän järkeviin, jopa hyvin loukkaaviin kirjoituksiin. Tulee tunne, että antamasi "kriteerit" tyhjentäisivät sivut. Täällä on tilaisuus koetella tietämystään ja asenteitaan ja niiden vaikutusta toisiin kirjoittajiin. Kyseenalaista on tietysti, jos taitamattomuudellaan aiheettomasti antaa huonon tai vääristävän kuvan katsantokannastaan lähes toisin ajattelevalle ihmiselle.
Tietysti ainakin järkevimmät huomioivat kirjoittajien luonteet, älykkyyden ja koulutuksen erilaisuudet, eivätkä ehkä ota vakavasti tiedollisesti niukkaa tai huonosti ja loukkaavasti esitettyä viestiä. Ehkä he silloin eivät anna sen paljoakaan vaikuttaa käsitykseensä viestin lähettäjän maailmankatsomuksesta. Miettiä...kirjoittaa vai ei..vai, minkä kirjoitin, sen kirjoitin...siellähän on, on siellä paljon onnettomampiakin viestejä, enkä ainakaan halunnut loukata ketään. - 0 + 0 + 0 =
Kirjoitanko? kirjoitti:
Aloitus oli erittäin puhutteleva. Seurattuani ja jonkin verran osallistuttuanikin keskusteluihin, olen huomannut viestien hyvin kirjavan tason. Onpa käynyt niinkin, että maltilliselta ja hyvin oppineelta vaikuttava kirjoittaja on toisessa yhteydessä sortunut tunnepitoisiin ja vähemmän järkeviin, jopa hyvin loukkaaviin kirjoituksiin. Tulee tunne, että antamasi "kriteerit" tyhjentäisivät sivut. Täällä on tilaisuus koetella tietämystään ja asenteitaan ja niiden vaikutusta toisiin kirjoittajiin. Kyseenalaista on tietysti, jos taitamattomuudellaan aiheettomasti antaa huonon tai vääristävän kuvan katsantokannastaan lähes toisin ajattelevalle ihmiselle.
Tietysti ainakin järkevimmät huomioivat kirjoittajien luonteet, älykkyyden ja koulutuksen erilaisuudet, eivätkä ehkä ota vakavasti tiedollisesti niukkaa tai huonosti ja loukkaavasti esitettyä viestiä. Ehkä he silloin eivät anna sen paljoakaan vaikuttaa käsitykseensä viestin lähettäjän maailmankatsomuksesta. Miettiä...kirjoittaa vai ei..vai, minkä kirjoitin, sen kirjoitin...siellähän on, on siellä paljon onnettomampiakin viestejä, enkä ainakaan halunnut loukata ketään.Aloitus oli kyllä tämän palstan monien viestien joukossa harvinaisen asiallinen, myönnettäköön tämä. Se ei kuitenkaan muuta mitään siitä mitä oli edellä:
"Tyhjää ja täysin merkityksetöntä lässytystä kyllä riittää, mutta se on tyhjää ja merkityksetöntä, eikä muutu siitä miksikään lässyttämällä lisää sitä samaa."
55 vuotta olen kuullut tyhjää ja merkityksetöntä jankkaamista - tutkinut asioita, punninnut, arvioinut ja koetellut - ja tyhjäksi ja täysin merkityksettömäksi havainnut. Usein olen myös silkaksi törkeäksi valehteluksi todennut, kun olen vähänkin taustoja ja lähteitä kaivellut.
Ja se ainainen Ei-yhtään-mitään ei todellakaan yhtään kiinnosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.3282737Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."782475SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis552222Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj771913- 1251692
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis591554- 1401492
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin731338Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.891172Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli771134