Täytyykö ortodoksijuutalaisten miesten pitää kipaa päässä muulloinkin kuin synagogassa tai Tooraa lukiessa? Esim. työpaikalla tai julkisilla paikoilla.
Voisi kuvitella, että (ihmisten yleisen asenteen huomioon ottaen) kipaa pitävä mies joutuisi älyvapaan huutelun, naureskelun ja tuijotuksen kohteeksi.
Partaahan ortodoksimiehen ei tarvitse pitää mutta entä kipa?
Kipan/jarmulken käyttö
33
1650
Vastaukset
- aito israelson
Ei pidetä maissa joissa on vähän juutalaisia, huomion herättäminen ei ole tarkoitus .Mikä tahansa muu päähine päähän, lätsä, pipo, mikä vaan.
- Nooan poika
Ok :) kiitos vastauksesta.
- aito israelson
Nooan poika kirjoitti:
Ok :) kiitos vastauksesta.
tuo "työpaikalla" jäi huomaamatta, siellä kipa on tietysti hattua, lätsää tai myssyä asiallisempi jos katsoo että pitää peittää pää ellei ole ulkotöissä. Kotonakin pidetään kipaa, mutta ei se päässä nukkumaan mennä.
Kipa tai muu päähine pitää olla päässä aina synagogassa tai uskonnollisissa tilaisuuksissa/tilanteissa, rukous, hautajaiset , tms - Amandax
Mielenkiintoinen juttu, onko ortodoksijuutalaisuus vastaava kuin ortodoksikristillisyys siinä mielessä, että ortodoksit pitäytyvät tarkemmin uskonnon alkuperäisissä tavoissa kuin muut? Entä miten toimitaan sellaisissa tilanteissa, joissa yleisten mihinkään uskontoihin liittymättömien tapojen mukaan miehen pitää ottaa hattu pois päästään esim. ruokapöydässä. Jos vaikka on jossain yleisellä paikalla ravintolassa syömässä ja muut tekevät niin. Kerrotaanko silloin, että en voi riisua lakkia syystä se ja se, vai yritetäänkö vain välttää joutumasta noihin tilanteisiin? Varmaan aika vaikea kyllä välttääkään kokonaan.
- aito israelson
Amandax kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu, onko ortodoksijuutalaisuus vastaava kuin ortodoksikristillisyys siinä mielessä, että ortodoksit pitäytyvät tarkemmin uskonnon alkuperäisissä tavoissa kuin muut? Entä miten toimitaan sellaisissa tilanteissa, joissa yleisten mihinkään uskontoihin liittymättömien tapojen mukaan miehen pitää ottaa hattu pois päästään esim. ruokapöydässä. Jos vaikka on jossain yleisellä paikalla ravintolassa syömässä ja muut tekevät niin. Kerrotaanko silloin, että en voi riisua lakkia syystä se ja se, vai yritetäänkö vain välttää joutumasta noihin tilanteisiin? Varmaan aika vaikea kyllä välttääkään kokonaan.
Ne jotka käyttävät kipaa/hattua eivät syö ei-kosher ravintoloissa tai muissa ei- kosher paikoissa . Eli ongelmaa ei ole .
En oikein tiedä mitä on ortoksikristillisyys, olen ajatellut että ortodoksisiin kirkkokuntiin kuuluvat ovat niitä, mutta juutalaisuudessa uskonnon määräysten mukaan eläviä kutsutaan ortodokseiksi . - Amandax
aito israelson kirjoitti:
Ne jotka käyttävät kipaa/hattua eivät syö ei-kosher ravintoloissa tai muissa ei- kosher paikoissa . Eli ongelmaa ei ole .
En oikein tiedä mitä on ortoksikristillisyys, olen ajatellut että ortodoksisiin kirkkokuntiin kuuluvat ovat niitä, mutta juutalaisuudessa uskonnon määräysten mukaan eläviä kutsutaan ortodokseiksi .Ai jaa, en tiennyt. Luulisi että on vaikea toteuttaa käytännössä. Miten sitten jos on kylässä jonkun luona, joka ei ole juutalainen ja siellä syödään. Vai eikö sellaisissa tilanteissa voi syödä ollenkaan? Kuulostaa ehkä tyhmältä kysymykseltä, mutta voihan tuollainen tilanne tulla.
- 1+6
Amandax kirjoitti:
Ai jaa, en tiennyt. Luulisi että on vaikea toteuttaa käytännössä. Miten sitten jos on kylässä jonkun luona, joka ei ole juutalainen ja siellä syödään. Vai eikö sellaisissa tilanteissa voi syödä ollenkaan? Kuulostaa ehkä tyhmältä kysymykseltä, mutta voihan tuollainen tilanne tulla.
Ei-juutalaiset,jotka kokevat kipaa käyttävän juutalaisen läsnäolon jotenkin kiusalliseksi,tuskin kutsuvat häntä vartavasten kotiinsa syömään,vai mitä.
- Amandax
1+6 kirjoitti:
Ei-juutalaiset,jotka kokevat kipaa käyttävän juutalaisen läsnäolon jotenkin kiusalliseksi,tuskin kutsuvat häntä vartavasten kotiinsa syömään,vai mitä.
Nyt en tajua mitä tarkoitat, eli joku kirjoitti, että ortodoksijuutalaiset syövät vain kosherpaikoissa. Eikö se tarkoita jotain juutalaisten omaa paikkaa? Ellei niin mitä se sitten tarkoittaa? Ymmärsin ettei muissa paikoissa silloin syödä ja miten jonkun muun kuin juutalaisen koti voi olla sellainen kosherpaikka. Ehkä en sitten tajua koko kosherjuttua yhtään. Ei tämä siis sinänsä minua koske, kun edes tunne ketään ortodoksijuutalaista, kysyin vain kiinnostuksen vuoksi kun luin tämän aiheen. Ne juutalaiset jotka tunnen eivät voi olla ortodoksijuutalaisia, koska he syövät missä vaan vaikka eivät syökään kaikkia ruokia, eivätkä käytä mitään hattujakaan. Mietin vain, että hankalaa käytännössä, jos ei voi syödä kuin jossain harvoissa paikoissa. Mutta eipä se minun ongelmani tietysti ole ja itselleni on sama mitä kukakin käyttää.
- Nooan poika
Amandax kirjoitti:
Ai jaa, en tiennyt. Luulisi että on vaikea toteuttaa käytännössä. Miten sitten jos on kylässä jonkun luona, joka ei ole juutalainen ja siellä syödään. Vai eikö sellaisissa tilanteissa voi syödä ollenkaan? Kuulostaa ehkä tyhmältä kysymykseltä, mutta voihan tuollainen tilanne tulla.
> Miten sitten jos on kylässä jonkun luona, joka ei ole juutalainen ja siellä syödään
Käsittääkseni ortodoksijuutalainen ei voi syödä ei-juutalaisella kylässä, koska liha- ja maitoruoka pitää valmistaa erillään eli näillä pitää olla eri kattilat, paistinpannut ja ruokalautaset jne. Hedelmiä voi syödä jos ne kuorii itse.
Korjatkoon joku tietävämpi jos olen käsittänyt väärin. - Amandax
Nooan poika kirjoitti:
> Miten sitten jos on kylässä jonkun luona, joka ei ole juutalainen ja siellä syödään
Käsittääkseni ortodoksijuutalainen ei voi syödä ei-juutalaisella kylässä, koska liha- ja maitoruoka pitää valmistaa erillään eli näillä pitää olla eri kattilat, paistinpannut ja ruokalautaset jne. Hedelmiä voi syödä jos ne kuorii itse.
Korjatkoon joku tietävämpi jos olen käsittänyt väärin.Eli se kosherjuttu liittyy astioihin eikä paikkaan varsinaisesti. Minä luulin, että se kosherpaikka tarkoittaa jotain konkreettista tilaa, vaikka jotain ravintolaa, siis sitä huoneistoa. Hyvä tietää jos vaikka tarvitsee tuota tietoa joskus. Mutta sen siis käsitin oikein, ettei ortodoksijuutalainen voisi syödä siinä kyläilyesimerkissä, vaikka kuinka olisi kutsuttu sinne. Miksi hedelmän voi syödä, siksikö kun se ei ole ollut kattilassa tai missään muussakaan astiassa ja siinä on kuori päällä? Miksi se pitää itse kuoria, pitääkö olla oma kuorimisveitsi mukana, vai liittyykö se siihen ettei hedelmään saa muut koskea? Tiedän kyllä että juutalaisilla on joitain omia tapoja, esim. etteivät syö kaikkia ruokia, lauantai on pyhäpäivä ja ympärileikkaus. Mutta en tiedä tarkemmin että mitä tapoja on. Onko ortodoksijuutalaisilla paljon muitakin sääntöjä vai liittyykö ne juuri ruokiin ja vaatteisiin ne säännöt?
- 12+7
Amandax kirjoitti:
Nyt en tajua mitä tarkoitat, eli joku kirjoitti, että ortodoksijuutalaiset syövät vain kosherpaikoissa. Eikö se tarkoita jotain juutalaisten omaa paikkaa? Ellei niin mitä se sitten tarkoittaa? Ymmärsin ettei muissa paikoissa silloin syödä ja miten jonkun muun kuin juutalaisen koti voi olla sellainen kosherpaikka. Ehkä en sitten tajua koko kosherjuttua yhtään. Ei tämä siis sinänsä minua koske, kun edes tunne ketään ortodoksijuutalaista, kysyin vain kiinnostuksen vuoksi kun luin tämän aiheen. Ne juutalaiset jotka tunnen eivät voi olla ortodoksijuutalaisia, koska he syövät missä vaan vaikka eivät syökään kaikkia ruokia, eivätkä käytä mitään hattujakaan. Mietin vain, että hankalaa käytännössä, jos ei voi syödä kuin jossain harvoissa paikoissa. Mutta eipä se minun ongelmani tietysti ole ja itselleni on sama mitä kukakin käyttää.
Kosher-paikoissa? Kyllähän se sitä nimnenomaan ortodoksijuutalaisten (joita on Suomessa muutama) kohdalla. Tarkoititko nyt kuitenkin mahdollisesti sitä,ettei mahdollisilla ortodoksijuutalaisilla saisi olla kavereita tai ystäviä valtaväestön piirissä,tai -päinvastoin?
Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta suomenjuutalaiset eivät ole ortodoksijuutalaisia.
Jos taas tarkoitat jonkun kotia "kosherpaikkana",et ole ymmärtänyt aiempaa kommenttiani.
Synagoogassa,juutalaisella hautausmaalla etc jokainen miespuolinen käyttää kipaa,se on selvä asia. Mäkkärissä istuessaan ei. Ok? Pointti on se,ettei ortodoksijuutalainen yksinkertaisesti mene mäkkäriin syömään (poikkeuksena Israel,missä tänä päivänä on olemassa pari kosher-sertifioituakin ko. paikkaa).
Sana ´kosher´ tarkoittaa paljoa muutakin,kuin pelkästään ruokaa ja syömistä, se määrittää sitä noudattavan juutalaisen henkilön elämää varsin laajasti muutoinkin. - Nooan poika
Amandax kirjoitti:
Eli se kosherjuttu liittyy astioihin eikä paikkaan varsinaisesti. Minä luulin, että se kosherpaikka tarkoittaa jotain konkreettista tilaa, vaikka jotain ravintolaa, siis sitä huoneistoa. Hyvä tietää jos vaikka tarvitsee tuota tietoa joskus. Mutta sen siis käsitin oikein, ettei ortodoksijuutalainen voisi syödä siinä kyläilyesimerkissä, vaikka kuinka olisi kutsuttu sinne. Miksi hedelmän voi syödä, siksikö kun se ei ole ollut kattilassa tai missään muussakaan astiassa ja siinä on kuori päällä? Miksi se pitää itse kuoria, pitääkö olla oma kuorimisveitsi mukana, vai liittyykö se siihen ettei hedelmään saa muut koskea? Tiedän kyllä että juutalaisilla on joitain omia tapoja, esim. etteivät syö kaikkia ruokia, lauantai on pyhäpäivä ja ympärileikkaus. Mutta en tiedä tarkemmin että mitä tapoja on. Onko ortodoksijuutalaisilla paljon muitakin sääntöjä vai liittyykö ne juuri ruokiin ja vaatteisiin ne säännöt?
> Miksi hedelmän voi syödä, siksikö kun se ei ole ollut kattilassa tai missään
> muussakaan astiassa ja siinä on kuori päällä? Miksi se pitää itse kuoria,
> pitääkö olla oma kuorimisveitsi mukana, vai liittyykö se siihen ettei hedelmään > saa muut koskea?
Kyllä muut saavat koskea hedelmään. Mutta jos joku muu on käyttänyt sitä kuorimisveistä niin se pitää pestä, koska sillä on voitu leikata jotakin muutakin kuin hedelmiä.
Huom. en ole juutalainen, joten juutalaiset korjatkoon näitä juttujani jos on virheitä. - Amandax
12+7 kirjoitti:
Kosher-paikoissa? Kyllähän se sitä nimnenomaan ortodoksijuutalaisten (joita on Suomessa muutama) kohdalla. Tarkoititko nyt kuitenkin mahdollisesti sitä,ettei mahdollisilla ortodoksijuutalaisilla saisi olla kavereita tai ystäviä valtaväestön piirissä,tai -päinvastoin?
Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta suomenjuutalaiset eivät ole ortodoksijuutalaisia.
Jos taas tarkoitat jonkun kotia "kosherpaikkana",et ole ymmärtänyt aiempaa kommenttiani.
Synagoogassa,juutalaisella hautausmaalla etc jokainen miespuolinen käyttää kipaa,se on selvä asia. Mäkkärissä istuessaan ei. Ok? Pointti on se,ettei ortodoksijuutalainen yksinkertaisesti mene mäkkäriin syömään (poikkeuksena Israel,missä tänä päivänä on olemassa pari kosher-sertifioituakin ko. paikkaa).
Sana ´kosher´ tarkoittaa paljoa muutakin,kuin pelkästään ruokaa ja syömistä, se määrittää sitä noudattavan juutalaisen henkilön elämää varsin laajasti muutoinkin.Nyt minulle tuli tunne, että sinä loukkaannuit jostakin. Voi olla ettei se pidä paikkaansa, kun netissä voi helposti tulla väärinkäsityksiä, kun ei näe toistaan. Mutta siis tiedän sen, että synagoogassa käytetään sitä kipaa ja uskonnollisissa tilaisuuksissa muutenkin. Luulen että kaikki tietävät sen, kun se on ihan yleistietoa. Ja tajusin jo ettei sinne mäkkäriin tai vastaavaan voi mennä, jos on ortodoksijuutalainen. Eikä sillä mitään väliä ole missä kukakin käy syömässä, ajattelin lähinnä esim. työpaikkalounaita tmv. porukassa syömistä, kun kaikki menevät samaan paikkaan, että siinä se rajoittaa ja voi olla vaikea toteuttaa. Mutta jokainenhan itse valitsee mitä rajoituksia haluaa noudattaa. Ja mitä kaikkea muuta se kosher tarkoittaa kuin syömiseen liittyviä asioita? Olisi mielenkiintoista tietää. Ja miksi ortodoksijuutalaisilla ei saisi olla kavereita, ihme ajatus minusta, käsitit kyllä ihan väärin jos noin kirjoitukseni käsitit. Eikö ole itsestään selvää, että kaikilla saa olla kavereita ja ketä tahansa kavereina tai ystävinä. Ja mitä se yleensäkään kuuluu kenellekään toisten kaverit. Aika hullua jos joku alkaisi toisten kavereita määräämään.
- Amandax
Nooan poika kirjoitti:
> Miksi hedelmän voi syödä, siksikö kun se ei ole ollut kattilassa tai missään
> muussakaan astiassa ja siinä on kuori päällä? Miksi se pitää itse kuoria,
> pitääkö olla oma kuorimisveitsi mukana, vai liittyykö se siihen ettei hedelmään > saa muut koskea?
Kyllä muut saavat koskea hedelmään. Mutta jos joku muu on käyttänyt sitä kuorimisveistä niin se pitää pestä, koska sillä on voitu leikata jotakin muutakin kuin hedelmiä.
Huom. en ole juutalainen, joten juutalaiset korjatkoon näitä juttujani jos on virheitä.Asia selvä, kiinnostavia juttuja nuo ruokailuun liittyvät asiat, kun syöminen kuuluu niin olennaisesti jokapäiväiseen elämään ja moniin tilaisuuksiin. Sellainen tilanne tuli nyt mieleeni, että mitä jos ortodoksijuutalainen osallistuisi vaikka sellaiselle kurssille missä asutaan isossa porukassa pidemmän aikaa jossakin asuntolassa ja siellä syödään samassa keittiössä ja on yhteiset astiat. Niin voisiko siinä tehdä niin, että ottaa omat astiat mukaan ja muuten toimii kuin muutkin, vai menisikö se niin hankalaksi ettei sellaiselle kurssille osallistuisikaan?
- 18+14
Hautajaisista mieleen....
Siunataanko vainaja juutalaisuudessa ja esitetäänkö toive, että hän nousee ylös, tai että joku herättää hänet viimeisenä päivänä?
Jos ei, niin mitä siellä sanotaan? Sanooko rabbi yleensä jotain vainajan ruumiin, sielun tai hengen puolesta ?- aito israelson
Rabbi ei siunaa eikä kukaan muukaan siunaa. Ei sanota että joku herättää vainajan viimeisenä päivänä, luetaan rukouksia ja psalmeja sekä pidetään muistopuhe.
- 20+ 4
Se oli selvä vastaus. Kiitos.
On tehnyt usein mieli kysyä, mutta en ole uskaltanut. - Rumat rumilla
Miksi niillä on ne hirvittävät letitetyt pulisongit?
- 9+10
Miksi se sinua rasistina kiinnostaa?
- tollolle
9+10 kirjoitti:
Miksi se sinua rasistina kiinnostaa?
Natsikortti!!! vedä esiin natsikortti!!!
- ikävää..
Varmaan joku perinnäisjuttu.
- 9+10
tollolle kirjoitti:
Natsikortti!!! vedä esiin natsikortti!!!
Tuota tuota.... -sinähän teit sen kai jo? Siis ihan omasta puolestasi,ajattelit varmaan ettei joku vielä huomannut tai älynnyt tuota ideologiaasi riittävän selvästi? :D
- 1+1
ikävää.. kirjoitti:
Varmaan joku perinnäisjuttu.
Mikä perinnäisjuttu? :o
- aito israelson
3.Moos.19:27 "Älkää leikatko hiuksianne lyhyiksi ohimoilta älkääkä leikkaamalla turmelko parran reunaa."
Eivät ne ole letitetyt vaan kiharuus on sama kuin henkilön hiuksilla muutenkin. - sinuun kyllästynyt
9+10 kirjoitti:
Tuota tuota.... -sinähän teit sen kai jo? Siis ihan omasta puolestasi,ajattelit varmaan ettei joku vielä huomannut tai älynnyt tuota ideologiaasi riittävän selvästi? :D
Ehei... en vetänyt, kyllä se on ihan sinun heiniäsi.
- Nooatar
Muistaakseni ne kikkura pulisongit ovat muistutuksena auttaa köyhiä ihmisiä. kertokaa jos olen väärässä.
- kunhan luulevat
"Ortodoksia ja ortodoksisuus (kreik. ορθός δόξα, orthos doksa, ’oikea’ ja ’katsomus’) tarkoittavat sananmukaisesti käännettynä oikea katsomusta"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ortodoksia- 4+18
Kunhan nyt sitten taas muistetaan pitää erillään nämä kaksi uskontokuntaa juutalaisuus ja kristinusko.Joillakin ovat tupanneet menemään sekaisin tälläkin palstalla.
- muistele ihan itse
4+18 kirjoitti:
Kunhan nyt sitten taas muistetaan pitää erillään nämä kaksi uskontokuntaa juutalaisuus ja kristinusko.Joillakin ovat tupanneet menemään sekaisin tälläkin palstalla.
Ortodoksia ei ole uskontokunnasta kiinni, se oikeastaan . . . . suhtautumistapa. Jos sinä kuvittelet kaikkien sekoittavan ortodoksijuutalaiset ja ortodoksisen kirkon toisiinsa, suosittelen omien ajatustesi siivoamista.
- muistelu-idiootille
muistele ihan itse kirjoitti:
Ortodoksia ei ole uskontokunnasta kiinni, se oikeastaan . . . . suhtautumistapa. Jos sinä kuvittelet kaikkien sekoittavan ortodoksijuutalaiset ja ortodoksisen kirkon toisiinsa, suosittelen omien ajatustesi siivoamista.
Väärä vastaus. Funtsi vielä uudemman kerran.
Tässä sinulle lahjaksi argumentaatioosi hyvin sopiva palindromi: AITO IDIOTIA, kas,sen voi halutessaan lukea myöskin lopusta alkuun,kokeile vaikka.Suosittelen. :D - kibba nurin?
muistelu-idiootille kirjoitti:
Väärä vastaus. Funtsi vielä uudemman kerran.
Tässä sinulle lahjaksi argumentaatioosi hyvin sopiva palindromi: AITO IDIOTIA, kas,sen voi halutessaan lukea myöskin lopusta alkuun,kokeile vaikka.Suosittelen. :DUskonnollliseen hihhulismiin eittämmättä kuuluvat kaltaisesi "älykkäät" kommentoijat, joilla ei oikeastaan ole mitään virkaa keskustelun kulun tai sen annin kannalta.
- likka4
kibba nurin? kirjoitti:
Uskonnollliseen hihhulismiin eittämmättä kuuluvat kaltaisesi "älykkäät" kommentoijat, joilla ei oikeastaan ole mitään virkaa keskustelun kulun tai sen annin kannalta.
Ja sullako sitten on? Hahhahaa!Miten joku voi laukoa tollasta p-kaa,ethän sä edes kirjota mitään koko tän palstan aiheesta urpo.
- Jani.
Esim Malmössa kukaan ei juuri uskalla enää kulkea kipa päässä koska muslimitulokkaat uhkailevat alati.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?512376Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä411153Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1755075Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa283689Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963534Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss463060Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082789Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132178Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie372127Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191935