Hintojen nousu

Köyhän ajatelmia

Kävimpä kaupassa ja ei voi kuin ihmitellä tuota ruokien jatkuvaa hinnan nousua! Hallitus sanoo ruuan entisestään kallistuvan. Se tarveelinen ruoka on kaikista köyhien ulottumattomissa. Täälläkin nälkäkurkiainen ja muut kertovat paistavansa makkaraa ja lihistä ja se ainoa ruoka mihin oikeasti vähä varaiset pystyvät ostamaan! Tarjouksesta ranskalaiset perunat ja tokmannista kanan munia. Siinä se ruuan perusrunko onkin. Kasviksista voi vaan haaveilla ja olemmekin korvanneet kasvikset vitamiini pillereillä (niitä on joskus tokmannissa alle euron pakkaus). Nyt vielä ennustetaan suomen talouden menevän miinukselle entisestään eli mitä ilmesimmin meidänkin perheen työttömyys jatkuu ties mite kauan ja peloittaa kyl koska näitä pikku tukia aletaan leikata!

20

154

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhä.

Kasviksia ostan itse aina 10 eurolla jolla saa ainakin 25 pussia 200-250g sekavihanneksia prismasta. Riittää kuukaudeksi hyvin. ostan myös reisikoipi kanaa usein ja riisiä ja reisi koipi kana maksaa 2 euroa kilo ja siitä kyllä syä tosi hyvin jos vaan jaksaa perata sitä kanaa paiston jälkeen.

• pottunaamaaa

No tuo riisihän on tosi kallista! Kannattaa ennemmin ostaa säkki pottuja!

• miten on....

Noista pakastevihanneksista on suurin osa vitamiineista poistettu. Joten suhdeluku tuoreeseen ei varmaan suuri..

• porkkanatyttö
        miten on.... kirjoitti:

Noista pakastevihanneksista on suurin osa vitamiineista poistettu. Joten suhdeluku tuoreeseen ei varmaan suuri..

Jossain lehdessä ( en muista missä) oli juuri juttua vihanneksista,että kannattaa ostaa juuri pakastevihanneksia, koska ne on pakastettu pian keräämisen jälkeen ja suurin osa vitamiineista on vielä jäljellä. Sen sijaan kaupan laareissa olevat avo-vihannekset menettävät jatkuvasti vitamiinivarastoaan.

• kilohinta!
        porkkanatyttö kirjoitti:

Jossain lehdessä ( en muista missä) oli juuri juttua vihanneksista,että kannattaa ostaa juuri pakastevihanneksia, koska ne on pakastettu pian keräämisen jälkeen ja suurin osa vitamiineista on vielä jäljellä. Sen sijaan kaupan laareissa olevat avo-vihannekset menettävät jatkuvasti vitamiinivarastoaan.

Katsopa kilohintaa? Ei kannata ostaa pakasteesta.

• kuoret pois
        kilohinta! kirjoitti:

Katsopa kilohintaa? Ei kannata ostaa pakasteesta.

Pakastekasviksissa ei ole kuoria mukana, vaan ne ovat sulattamista vaille käyttövalmiita. Sen vuoksi ei voi vertailla raakakasviksen ja pakastekasviksen hintaa. Sitä paitsi pakastekasvikset ovat usein tarjouksessa. Esimerkiksi pakasteherneet ovat edullisempia kuin se, että niitä kotimaisia herneitä ostaisi palkoineen tuoreena syksyllä.

Tietenkään ei tarvitse aina syödä pakastekasviksia, mutta jos pilkkominen ei maita, niin pakastekasvikset on hyvä ratkaisu siihen ongelmaan.

• kakseuroo32

Kyllä tumma riisi on ravitsevaa kilon paketti pirkka riisiä maksaa 2 €

• talous on älylaji

• Näin se vaan menee

Ruuan hinta, asumisen hinta, yms perusjutut on kallistuneet kaiken aikaa yhä kiihtyvällä vauhdilla, mutta yksi sentään on ja pysyy alhaalla - rahvaan tienestit!

• Ollaan kiinalaisia

Nuudeleita naamaan.

• Helppo elämä

Mitä vielä, köyhä voi syödä tosi terveellisesti, kun syö itse pyydettyä kalaa a'la Linkola, valmistaa syksyllä halvasta keräkaalista hapankaalia koko vuodeksi ja kyttäilee kauppojen tarjouksista täydennystä.
      Syksyllä avomaankurkku on halpaa, sitä voi säilöä monella lailla ja on terveellistä syötävää.
      Porkkana on halpaa ja terveellistä, napostelee vaikka telkkaria katsellessa yhden porkkanan, niin ei keripukki iske.
      Loppukesällä ja syksyllä metsät ovat täynnä ilmaisia marjoja, on flavonoidit ja vitamiinit mukana, kun ne poimii ja pakastaa sellaisenaan.
      Sieniä löytyy luonnosta syksyllä vaikka kuinka, on vaihtelua ruokavalioon ja sieniä voi säilöä maitohappokäymisellä hapattamalla.
      Leipäjonoista saa hyvää näkkileipää ja kauraryynejä ilmaiseksi, kohtuudella käytettynä terveellistä, tulee tarpeellisia kuituja.
      Makaroonit ei paljoa maksa, ei tosin kovin terveellistä, mutta tomaattiketsupin kanssa kohtuudella käytettynä terveellistä, kun tomaatin arvokkaat aineet tulevat hyödynnettyä. Tomaatin terveysvaikutukset tulevat juuri kypsennetyssä muodossaan hyödynnettyä.
      Omenoita saa syksyisin ilmaiseksi useilla paikkakunnilla joka puolella Suomea, kun omakotipuutarhurien sato valmistuu ja kaikille omenoille ei ole käyttöä. Paljon omenoita päätyy kompostiin, kun niitä ei kukaan viitsi edes hakea. Omena jos mikä on terveellinen, runsaasti kuoressa flavonoideja ja vitamiineja. Jotkut lajikkeet säilyy pitkälle talveen ja helppo säilöä muutenkin vaikka kuivaamalla.

Joten miksi köyhä ei voi syödä muka terveellisisti, kun hyvätuloiset ja rikkaatkin syövät juuri edellä luettelemiani ruokia.

• lähikauppa riistää

Ei kannata käydä lähikaupassa kun pakon edessä. Kävin juuri minäkin ja kauhistuin hintoja. Kannattaa keskittää ostokset isompiin kauppoihin, kerätä tarjoukset kaikista ja pakon edestä vain lähikaupasta täydennystä.

• dljfflkjkjgthtjh

Oikeastaan surullista, että tällä "Köyhyys"- palstalla puhutaan niin paljon ruoasta. Kertoo siitä, että varmasti monet köyhimmät ihmiset Suomessa ovat jo niin tiukoilla ja uupuneita, ettei energiakaan riitä enää mihinkään muuhun, kuin ruoan ajattelemiseen, siis sen puuttuvan terveellisen ruoan ajattelemiseen.

On se aidosti röyhkeyden huippu, kuinka pienimmistä sosiaalituista päättää vallan ylimmillä portailla valtiossa joukko ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä köyhän tai pienituloisen kansan ja ihmisten arjesta. Mitä ne ihmiset siellä tekee? Ja miksi eduskunnassa istuu niin vähän tavallisen kansan edustajia, sellaisia ihmisiä jotka tietävät köyhimpien kansanosien arjesta?

Kyllä pienituloisen tai köyhän ihmisen elämä on aika masentavaa. Hetkellisesti sitä varmasti jokainen voi jaksaa ja kestää ja sietää, että jos joutuu lopettamaan kaikki maksulliset harrastuksensa, että jos ei pysty ostamaan ystävilleen normaaleita syntymäpäivälahjoja, että jos joutuu aina kieltäytymään kun joku ystävä pyytää jonnekin vain siksi ettei ole rahaa, että jos ei voi aina ostaa edes uusia sukkia edellisten hajotessa, että ei kymmeneen vuoteen pysty käymään yhdelläkään ulkomaanmatkalla paitsi korkeintaan jossakin Viron laivalla kerran kahdessa vuodessa, että ei pysty käymään kampaamossa silloin kun olisi tarvis ja että ei voi käydä vaatekaupassa ostoksilla kuin kaksi kertaa vuodessa ja että pitää aika kulkea samoissa vanhoissa rytkyvaatteissa, MUTTA jos sellainen tilanne pitkittyy, alkaa tilanne syödä ihmisen itsekunnioitusta. Eikä lopulta ole sitten sitä sosiaalistakaan elämää, kun valitettavasti sosiaalisen elämän omaaminen vaatii rahaa aina edes hiukan, eikä sitä kukaan ystävien kanssa kokoonnu pieniä kiviä syömään ja vettä juomaan. Köyhälle tai pienituloiselle jääkin lopulta vain parhaat ystävät, he jotka olisivat ystäviä vaikka olisi täysin pennitön. Siipeilijät ja pintaliitäjät sen sijaan vaivautuvat, jos heille koettaa selittää, että ahdistaa huolet. Heistä ( siipeilijät ja pintaliitäjät) saa kyllä taas takuuvarmasti uudelleen "ystäviä itselleen", jos onnistuu saamaan esimerkiksi loistavan tai markkeeraavan työpaikan, mutta muussa tapauksessa sellaiset soittavat vanhalle ystävälleen kerran tai kaksi vuodessa ja muistavat vielä syyllistää, että mitäs olet laiska.

Joku voisi sanoa, että kaikki on itsestä kiinni. Moni asia on, mutta eivät ihan kaikki asiat. Ei pienimmillä yhteiskunnan tuilla pärjäämään joutuvat ihmiset ole mitään luusereita, vaan aivan takuuvarmasti realistisempia yhteiskunnan todellisuuden ja usein takuulla myösr ahan arvon suhteen kuin, ne jotka näkevät köyhiä vain telkkarin sarjoissa.

Tuohon ruoka- asiaan: Niin jos joku vaikka on jollakin peruspäivärahalla a' 500 euroa, niin takuulla sellainen tietää, että salaatti- ja vihannesosaston ohi on ruokakaupassa syytä kävellä ja nopeasti. Samaten kaikkien luomutuotteiden ostamisen voi unohtaa. Ja kauppiaat tietävät asiakassegemnttinsä: jos jossakin ja jollakin alueella on paljon köyhiä, on muuten varmaan valmisspizzarivistöt hehtolaarin kokoisia, että ikäänkuin muka pienituloiset haluaisivat niitä syödä (ei)... Puhun yleisellä tasolla.

• Porkkanan purija

No mä oon peruspäivärahalla elävä ja joka kauppakerralla ostan vihanneksia ja hedelmiä. Pizzalaarit sen sijaan ohitan, ei maistu mulle. Halpoja kasviksia on vaikka kuinka esim. juurekset. Ihme kitinää aina ruoasta tällä palstalla!

• dljffldfjgutght
        Porkkanan purija kirjoitti:

No mä oon peruspäivärahalla elävä ja joka kauppakerralla ostan vihanneksia ja hedelmiä. Pizzalaarit sen sijaan ohitan, ei maistu mulle. Halpoja kasviksia on vaikka kuinka esim. juurekset. Ihme kitinää aina ruoasta tällä palstalla!

No sinullahan on sitten hyvin asiat, jos olet peruspäivärahalla, koska sinä saat erikseen anelematta joka kuukausi saman summan, tms. jonkun automaattisen yhteiskunnan "tuen" tilillesi, joka kattaa sinun arkimenosi. Toisin on asia monilla esimerkiksi toimeentulotukea hakemaan joutuvilla, jotka joutuvat jatkuvasti jännittämään, kuoleeko seuraavassa kuussa oikeasti nälkään vaiko ei.

Älä oleta niin paljon. Veikkaanpa, että sinäkin alkaisit nopeasti keskustella ruoasta, jos sinun peruspäivärahsi muutettaisiin vaikkapa ehdolliseksi ja jota rahaa joutuisit joka kuukausi erikseen anomaan. Ymmärrän, että ihminen voi kokea rehtiä ylpeyttä siitä, että pärjää pienillä rahoilla ja se on hyväkin se - niin minäkin koen ylpeyttä että pärjään niin pienellä etten uskoisi suurimman osan Suomen kansalaisista koskaan pystyvän vastaavaan ( summia en kerro), koska vaikka olen käytännössä vuosia jo elänyt täysin nälkärajalla, olen silti aina hoitanut raha- asiani hyvin ja oikeastaan suuremmin valittamatta ja joskus jopa säästäen valtion tukia, kun en ole mennyt työkkärin tuille. Joskin sekin aika voi olla minulla vielä edessä, että ei minulla kateeksi ketään käy.

Se nyt vaan on niin, että ihmisten elämäntilanteet eivät mene yksi yhteen ja ihmisten pakolliset arkitarpeet eivät mene yksi yhteen. Varmaan joo joku alimmilla peruspäivärahoilla olevakin Suomessa voi elää melkein herroiksi yhteiskunnan tuilla jos työtön sattuu asumaan vaikkapa omassa velattomassa talossa ja jos pakollisiin menoihin ei kuulu vaikkapa pakollisia kalliita lääkkeitä sairaudenhoitoon, mutta jos pienituloinen tms. alimmilla tuilla elävä sattuu olemaan vaikkapa vuokralla asuja, autoton ja siten ainoastaan törkeän kalliiden pikkukauppojen varassa siinä, että mistä ostaa ruokaa, niin hyvin äkkiä siinä ei jää, että hyvä kun edes ruokaan rahaa pakollisten kuukausittaisten menojen jälkeen.

Työttömätkään eivät ole tasaveroisessa asemassa Suomessa. Nyt nämä hallituksen päätökset kurittavat taas niitä, jotka asuvat yksin ja vuokralla isoissa ja kalliissa kaupungeissa, mutta mikäs siinä on omahyväisesti sitten niillä möykätessä, jotka vaikka on iloisesti työtöminä velattomassa omakotitalossa asuen ja missä vaikka pariskunnan toinen osapuoli vielä kävisi töissä.

Kokeilepa sinäkin omahyväinen nettimäjästäjä muuttaa isoon kaupunkiin keskustan laitamille kauas keskustasta vuokralle ja maksaa kaikki menosi yhteensä 600 :sta eurosta kuukaudessa mukaanlukien siis se vuokra, pakolliset opintolainat tms. lainat mikäli sellaisia on, puhelin, tietokoneeseen liittyvät kulut, pakolliset lääkkeet jotka vievät kokonaisuudessaan sellaisen noin 70 euroa kuukaudessa vaikka Kela -korvaus olisi 72%, bussilippu ja tietenkin kaikki vaatteet ja muut äkilliset menot! Siinä ei kuule paljoa vihanneksiin jää varaa sen jälkeen, porkkanakin on ihan s*tanan kallista. Mä ainakin olisin jo kuollut nälkään, jos minun omat sukulaiseni eivät avustaisi minua pienillä summilla.

• Näin se vain on

"Oikeastaan surullista, että tällä "Köyhyys"- palstalla puhutaan niin paljon ruoasta. Kertoo siitä, että varmasti monet köyhimmät ihmiset Suomessa ovat jo niin tiukoilla ja uupuneita, ettei energiakaan riitä enää mihinkään muuhun, kuin ruoan ajattelemiseen, siis sen puuttuvan terveellisen ruoan ajattelemiseen."

Jos 480 eurolla kuussa ei saa hyvää ja ravitsevaa ruokaa on se aivan oma häpeä. Viina ja tupakka pois niin varmasti rahat riittää. Elämä on täynnä valintoja ja niiden mukaan pitää elää.

• Näin se vain on
        dljffldfjgutght kirjoitti:

No sinullahan on sitten hyvin asiat, jos olet peruspäivärahalla, koska sinä saat erikseen anelematta joka kuukausi saman summan, tms. jonkun automaattisen yhteiskunnan "tuen" tilillesi, joka kattaa sinun arkimenosi. Toisin on asia monilla esimerkiksi toimeentulotukea hakemaan joutuvilla, jotka joutuvat jatkuvasti jännittämään, kuoleeko seuraavassa kuussa oikeasti nälkään vaiko ei.

Älä oleta niin paljon. Veikkaanpa, että sinäkin alkaisit nopeasti keskustella ruoasta, jos sinun peruspäivärahsi muutettaisiin vaikkapa ehdolliseksi ja jota rahaa joutuisit joka kuukausi erikseen anomaan. Ymmärrän, että ihminen voi kokea rehtiä ylpeyttä siitä, että pärjää pienillä rahoilla ja se on hyväkin se - niin minäkin koen ylpeyttä että pärjään niin pienellä etten uskoisi suurimman osan Suomen kansalaisista koskaan pystyvän vastaavaan ( summia en kerro), koska vaikka olen käytännössä vuosia jo elänyt täysin nälkärajalla, olen silti aina hoitanut raha- asiani hyvin ja oikeastaan suuremmin valittamatta ja joskus jopa säästäen valtion tukia, kun en ole mennyt työkkärin tuille. Joskin sekin aika voi olla minulla vielä edessä, että ei minulla kateeksi ketään käy.

Se nyt vaan on niin, että ihmisten elämäntilanteet eivät mene yksi yhteen ja ihmisten pakolliset arkitarpeet eivät mene yksi yhteen. Varmaan joo joku alimmilla peruspäivärahoilla olevakin Suomessa voi elää melkein herroiksi yhteiskunnan tuilla jos työtön sattuu asumaan vaikkapa omassa velattomassa talossa ja jos pakollisiin menoihin ei kuulu vaikkapa pakollisia kalliita lääkkeitä sairaudenhoitoon, mutta jos pienituloinen tms. alimmilla tuilla elävä sattuu olemaan vaikkapa vuokralla asuja, autoton ja siten ainoastaan törkeän kalliiden pikkukauppojen varassa siinä, että mistä ostaa ruokaa, niin hyvin äkkiä siinä ei jää, että hyvä kun edes ruokaan rahaa pakollisten kuukausittaisten menojen jälkeen.

Työttömätkään eivät ole tasaveroisessa asemassa Suomessa. Nyt nämä hallituksen päätökset kurittavat taas niitä, jotka asuvat yksin ja vuokralla isoissa ja kalliissa kaupungeissa, mutta mikäs siinä on omahyväisesti sitten niillä möykätessä, jotka vaikka on iloisesti työtöminä velattomassa omakotitalossa asuen ja missä vaikka pariskunnan toinen osapuoli vielä kävisi töissä.

Kokeilepa sinäkin omahyväinen nettimäjästäjä muuttaa isoon kaupunkiin keskustan laitamille kauas keskustasta vuokralle ja maksaa kaikki menosi yhteensä 600 :sta eurosta kuukaudessa mukaanlukien siis se vuokra, pakolliset opintolainat tms. lainat mikäli sellaisia on, puhelin, tietokoneeseen liittyvät kulut, pakolliset lääkkeet jotka vievät kokonaisuudessaan sellaisen noin 70 euroa kuukaudessa vaikka Kela -korvaus olisi 72%, bussilippu ja tietenkin kaikki vaatteet ja muut äkilliset menot! Siinä ei kuule paljoa vihanneksiin jää varaa sen jälkeen, porkkanakin on ihan s*tanan kallista. Mä ainakin olisin jo kuollut nälkään, jos minun omat sukulaiseni eivät avustaisi minua pienillä summilla.

"Toisin on asia monilla esimerkiksi toimeentulotukea hakemaan joutuvilla, jotka joutuvat jatkuvasti jännittämään, kuoleeko seuraavassa kuussa oikeasti nälkään vaiko ei."

Tuo on ja naurattava väite, Suomessa ei kukaan kuole nälkään eikä edes näe nälkää mikäli ei ole rahojaan tuhlannut turhuuksiin ja se on oma valinta. Ei Suomessa edes ole todellista köyhyyttä, sellaista mitä kehitysmaissa on. Kun asuisit muutaman kuukauden kadulla ja näkisit koko ajan nälkää loppuisi tuo ainainen kitinä. Jos Suomi ei kelpaa voi maasta muuttaa, antaa vetää, ei kukaan jää kaipaamaan.

• Porkkanan purija
        dljffldfjgutght kirjoitti:

No se on sitten tietysti eri juttu jos elää toimeentulotuella pelkästään koska joskus käsittelyajat venyy tosi pitkiksi. Ite haen koko ajan töitä ja toki tuo peruspäiväraha vaikka pieni onkin tulee säännöllisesti tilille, joten kuukausibudjetti on toki helpompi suunnitella. Mulla ei ole autoa eikä lääkkeitä ja asuntokin suht edullinen enkä osta juurikaan alkoholia ja oon tupakoimaton. Vaatekulujakaan ei juuri nyt ole koska viime vuoden olin töissä vielä.

• köyhä muija

Tämä nyt ei aivan tänne kuulu, mutta kerronpa kuitenkin. Edullinen kasvissosekeitto minun tapaan tehtynä
      4 pussia keittojuureksia
      puolipakettia koskenlaskiajuustoa
      jokin ruokakerma
      pippurirouhetta, aromisuolaa
      keitä keittojuurekset pehmeiksi ja soseuta, lisää juusto ja kerma mausteet ja vettä. Kasvisliemi kuution voi lisätä(ei välttämätön)
      Halpa ja helppo keitto, ruisleipää kyytipojaksi.
      Tätä teen aikausein, ja aina se vaan maistuu.

• Näin se vain on

Peruna, kaali, nauris, lanttu, porkkana, sipuli jne. Niistä teet keittoja ja pataruokia, sekaan jauhelihaa. Eikä lihaa tarvitse joka päivä syödä. Halpaa, hyvää ja terveellistä ruokaa saa kun vähän näkee vaivaa ja tekee itse.

Tosin eihän se käy, ainaista valittamista ja selittelyjä miksi ei voi tehdä. Se on sitten oma häpeä, turha ruikuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4750
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3384
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3180
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2617
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      70
      2332
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1384
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1245
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1128
    Aihe