Ultraortodoksit pakenevat todellisuutta

ne hasidit

Naiset joutuvat hoitamaan kodin ja hankkimaan elannon, jotta mies voi viettää aikansa tooraa ja muita vermeitä opiskellessa. Kiva tapa sysätä ikävät reaalimaailman vastuut naisille, joita nämä miehet muutenkin pitävät alempiarvoisina, eivät syö samassa pöydässä, puhu eivätkä katso naisia. Naiset jopa hävitetään kuvista.
Miksi aikuiset ihmiset haluavat palata menneisiin aikoihin ja elää verhon takana joka estää heitä näkemästä maailmaa sellaisena kuin se on?

30

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+18

Kaikki miehet pitävät naisia alempiarvoisina.

Parempi olla alempiarvoinen, kuin kuvitella olevansa ylempiarvoinen.

Kun on tarpeeksi alhaalla ei voi enää pudota mistään.

• Amandax

Eivät kaikki miehet pidä naisia alempiarvoisina, eivät juutalaiset miehet sen kummemmin kuin muutkaan. Varmaan on aika pieni vähemmistö niitä miehiä, jotka kuvittelevat naiset alempiarvoiseksi. Eiväthän miehet muuten voisi mennä naimisiinkaan naisten kanssa, ei kai kukaan ole niin tyhmä että menisi alempiarvoisen kanssa naimisiin. Ultraortodokseista en tiedä mitään, mutta onhan joka uskonnossa vaikka mitä hihhuliryhmiä. Ihme sinänsä, että mistä sellaisia ultraortodokseja sitten tulee lisää, jos ne eivät voi katsoakaan naisia. Aika mielenkiintoisia aiheita tällä foorumilla muuten, voisi lukea enemmänkin jos olisi aikaa. Uskonnot ja erilaiset tavat ja kaikki muu sellainen on kiehtovaa, kun voi miettiä mistä ne jutut kumpuaa ja mitä ne kenellekin merkitsee.

• eri mieltä

"Parempi olla alempiarvoinen, kuin kuvitella olevansa ylempiarvoinen"

Olisin aika vahvasti eri mieltä siitä, että naiset ovat miehiä alempiarvoisia.

• 17+13

Minulle sillä ei ole mitään merkitystä, pitivät, tai eivät pitäneet, me naiset olemme miehille ikuinen mysteeri, ettekä te koskaan voi tuntea meitä.

Meillä on itseisarvo, meidän sisällä kasvaa eläviä ihmisiä, miettikää sitä. Karvat ja kaikki.

• 2+7

Jiri Langer kertoo kertoo teoksessa Yhdeksän porttia miten on käymässä pyhän miehen luona. Pyhä mies ei kuulemma koskaan katso naista suoraan kasvoihin, ei edes omaa vaimoaan vaan katselee ikkunasta ulos tämän kanssa puhuessaan.
      Talmud kertoo kuulemma hurskaasta miehestä, joka sai vasta vaimonsa hautajaisissa tietää, että tällä oli ollut jalan sijasta puinen proteesi.

Kyllä on jotain pielessä jos ihmiset toimivat tuolla tavoin. Sellaisia ne "hengen" hedelmät ovat, kun hedelmät määrittelee ääriuskovaisuus miesten johdolla.

• Amandax

Tästä tuli mieleen yksi tosi kiinnostava tapakulttuuriin liittyvä kysymys, joka liittyy naisten ja miesten väliseen käyttäytymiseen. Eli kun länsimaissa on tietty tapa kuinka toimitaan tilanteissa naisten ja miesten kesken, siis tarkoitan ihan tavallisia tilanteita, mitä vain arkipäivän tilanteita, keskustelua yms. Siis että sukupuoli vaikuttaa jotenkin noissa tilanteissa, että tietää suunnilleen mitä voi odottaa, toimitaan ikään kuin jonkin sovitun kehyksen sisällä. Vaikka se ei siis lue missään. Suunnilleen samaa kuviota noudatetaan minusta ainakin Euroopassa ja USA:ssa ja jotenkin se kuuluu länsimaiseen kulttuuriin. Tietysti aina on niitä, jotka poikkeavat siitä, mutta sitä pidetään outona käytöksenä ja jos tällainen poikkeaminen tapahtuu niin vähintään ihmetellään. Jos joku poikkeaa räikeästi, niin sitä voidaan pitää idioottina tai vaikka minä sekopäänä, vaikka se juttu ei luekaan missään laissa. Tätä asiaa on aika vaikea selittää, toivottavasti joku tajuaa mitä tarkoitan. En siis tarkoita mitään lakeja vaan tapoja. Olen huomannut että esim. muslimeilla on joku oma tapakulttuuri, siis ihan tavallisilla muslimeilla, ei millään erityisen uskonnollisilla. Eli sellaisessa tilanteessa voi olla vaikea hahmottaa mitä itseltä odotetaan tai mitä seuraavaksi tapahtuu, jos on sen kulttuurin ulkopuolinen. Voi tulla aika koomisia tilanteita tai loukkaaviakin. Huomasin tuon kun olin kerran eräässä tilaisuudessa, missä oli pääosin muslimeja, että heillä oli eri tapa kuin mihin olen itse tottunut naisten ja miesten välisessä kommunikoinnissa, eli ikään kuin joku eri kehys missä toimitaan. Eikä se ollut mikään uskontoon liittyvä tilaisuus ja ne olivat ihan tavallisia muslimeja. Eli onko juutalaisessa kulttuurissa joku omanlaisensa tapakulttuuri mikä säätelee naisten ja miesten välistä käyttäytymistä? Ja siis tarkoitan ihan tavallisia tilanteita, ei mitään uskonnollisia ja yleisesti vain juutalaisia, eli en nyt tarkoita mitään ultraortodokseja. Tämä asia olisi varmaan hyödyllinen tietää, jos matkustaa Israeliin, kun siellä tietysti noudatetaan juutalaista tapakulttuuria. Voi olla aika pihalla, jos toimii jossain aivan eri kehyksessä kuin muut ja tulee aika epämääräinen olo, jos ei tiedä mitä seuraavaksi suunnilleen tapahtuu ja joku tekee tai sanoo jotain mitä ei osaa yhtään odottaa, eikä tajua miten siihen kuuluu reagoida. Tarkoitan että on jotenkin selvempää, jos tietää minkä kuvion sisällä liikutaan.

• tosi rehellistä

Joo on han meilläkin naisia ja miehiä, joiden mielestä naisen tulee asettaa mies etusijalle ja insinöörit ovat miehiä. On naisia ja miehieä, joiden mielestä miehet ovat parhaita, naiset eivät.
        Faktaa on se, että monissa asioissa miehet ottavat asemansa vahvemman voimalla ja/tai oletuksella että naisen tulee väistää muuten nainen on hankala/puutteessa/hormonihäiriöinen/tapaus jota kukaan järkevä mies ei huoli jne.
        Sosiaalinen paine siis huolehtii siitä, että miehet saavat olla "parhaita" kaikessa, tästä huolehtivat sekä miehet että naiset.

• Amandax
        tosi rehellistä kirjoitti:

Joo on han meilläkin naisia ja miehiä, joiden mielestä naisen tulee asettaa mies etusijalle ja insinöörit ovat miehiä. On naisia ja miehieä, joiden mielestä miehet ovat parhaita, naiset eivät.
        Faktaa on se, että monissa asioissa miehet ottavat asemansa vahvemman voimalla ja/tai oletuksella että naisen tulee väistää muuten nainen on hankala/puutteessa/hormonihäiriöinen/tapaus jota kukaan järkevä mies ei huoli jne.
        Sosiaalinen paine siis huolehtii siitä, että miehet saavat olla "parhaita" kaikessa, tästä huolehtivat sekä miehet että naiset.

Eli nyt en ihan tajunnut, että kuvasitko tuolla nyt juutalaista tapakulttuuria vai mihin kysymykseen se vastasi? Siis että miehet niin kuin vahvemman voimalla määrää, että miten naiset ja miehet on kontaktissa? Mutta kaikki eivät kuitenkaan noudata sitä tapaa, tajusinko oikein? Kiinnostava kommentti kun itse olen elänyt erilaista elämää. Eikö ole esim. mitään kohteliaisuuteen liittyviä tapoja sukupuolten välillä? Tai onko se vain niin päin, että naisten pitää olla kohteliaita miehille, ettei ole sellainen hormonihäiriöinen tapaus?

• Amandax
        Amandax kirjoitti:

Eli nyt en ihan tajunnut, että kuvasitko tuolla nyt juutalaista tapakulttuuria vai mihin kysymykseen se vastasi? Siis että miehet niin kuin vahvemman voimalla määrää, että miten naiset ja miehet on kontaktissa? Mutta kaikki eivät kuitenkaan noudata sitä tapaa, tajusinko oikein? Kiinnostava kommentti kun itse olen elänyt erilaista elämää. Eikö ole esim. mitään kohteliaisuuteen liittyviä tapoja sukupuolten välillä? Tai onko se vain niin päin, että naisten pitää olla kohteliaita miehille, ettei ole sellainen hormonihäiriöinen tapaus?

Sekin tuli nyt mieleen, että minä tunnen monia ihmisiä jotka käyneet Israelissa tietämättä mitään juutalaisesta tapakulttuurista ja ovat kuitenkin pärjänneet siellä hyvin. Mutta ehkä ne jutut ei niin kohdistukaan turisteihin, vaikka olisikin paikallisten kanssa tekemisissä. Että jos puhuisi jonkun kanssa vaikka yökerhossa, eikä tietäisi tuota että miesten mukaan keskustellaan.

• 15+19
        Amandax kirjoitti:

Puhuin ihan yleisesti kuten sinäkin. Osa miesten ja naisten välisistä asenteista on globaaleja, toisilla ne vaan on enemmän tappiin vedetty kuin toisilla.

En ole juutalainen, mutta epäilen ettet voi yleistää asennoitumista kaikkien juutalaisten kohdalla. Ortodokseilla ei ole naisrabbeja mutta vapaammissa suuntauksissa se on mahdollista. Ultra-ortodoksit Israelissa vaativat naisia istumaan bussin takapenkillä, mistä kaikki naiset eivät suinkaan pidä.

Ainakin ortodokseilla nainen on saastainen kuukautisten aikaan ja sen jälkeen samoin tyttölapsen synnytyksestä saa saastaisuuskarenssia tuplasti verrattuna poikalapsen syntymään.
        Jos nainen ei käy kuukautisten jälkeen mikvessä puhdistautumassa, ei mies voi koskea häneen ja se on avioliiton loppu.
        Kun nainen on saastainen, mies ei voi koskea häneen, koska tulee itsekin saastaiseksi, ei siis edes auttaakseen. En kykene pitämään tuollaista asennoitumista normaalina toimintana, eikä se ole edes humaania.

• 6+19
        Amandax kirjoitti:

Sekin tuli nyt mieleen, että minä tunnen monia ihmisiä jotka käyneet Israelissa tietämättä mitään juutalaisesta tapakulttuurista ja ovat kuitenkin pärjänneet siellä hyvin. Mutta ehkä ne jutut ei niin kohdistukaan turisteihin, vaikka olisikin paikallisten kanssa tekemisissä. Että jos puhuisi jonkun kanssa vaikka yökerhossa, eikä tietäisi tuota että miesten mukaan keskustellaan.

En ole käynyt Israelissa mutta käsittääkseni siellä on montaa lajia juutalaista: ateisteja, vapaammin suuntautuneita, ortodokseja ja ultria. Nämä oikein patavanhoilliset asuvat omilla alueillaan ja jos sinne menet väärin pukeutuneena saatat saada ikävää huomiota osaksesi. Turistialueet ovat asia erikseen, onhan Israel kuitenkin myös moderni valtio.

• Amandax
        15+19 kirjoitti:

Puhuin ihan yleisesti kuten sinäkin. Osa miesten ja naisten välisistä asenteista on globaaleja, toisilla ne vaan on enemmän tappiin vedetty kuin toisilla.

En ole juutalainen, mutta epäilen ettet voi yleistää asennoitumista kaikkien juutalaisten kohdalla. Ortodokseilla ei ole naisrabbeja mutta vapaammissa suuntauksissa se on mahdollista. Ultra-ortodoksit Israelissa vaativat naisia istumaan bussin takapenkillä, mistä kaikki naiset eivät suinkaan pidä.

Ainakin ortodokseilla nainen on saastainen kuukautisten aikaan ja sen jälkeen samoin tyttölapsen synnytyksestä saa saastaisuuskarenssia tuplasti verrattuna poikalapsen syntymään.
        Jos nainen ei käy kuukautisten jälkeen mikvessä puhdistautumassa, ei mies voi koskea häneen ja se on avioliiton loppu.
        Kun nainen on saastainen, mies ei voi koskea häneen, koska tulee itsekin saastaiseksi, ei siis edes auttaakseen. En kykene pitämään tuollaista asennoitumista normaalina toimintana, eikä se ole edes humaania.

Ai jaa, luulin siis että olet juutalainen ja vastasit minulle kertoaksesi juutalaisesta tapakulttuurista. Itse kirjoitin vain tämän länsimaisen kulttuurin kannalta, en voi kirjoittaa globaalisti koska en tunne muita kulttuureja paljon mitenkään kuin juuri tämän länsimaisen. Itse en ole pyörinyt piireissä joissa olisi tullut esiin mitään miesten määräämistä, mutta onhan niitä kaikkia hihhuliryhmiä vaikka Suomessakin. Tarkoitukseni oli vain keskustella tavoista mitkä säätelee ihmisten kommunikointia. Totta puhuttuna en osannut kuvitella yhtään, että Israelissa olisi kovin erilaiset tavat, mutta tietysti siellä on kun se on Lähi-Idässä.

• Amandax
        6+19 kirjoitti:

En ole käynyt Israelissa mutta käsittääkseni siellä on montaa lajia juutalaista: ateisteja, vapaammin suuntautuneita, ortodokseja ja ultria. Nämä oikein patavanhoilliset asuvat omilla alueillaan ja jos sinne menet väärin pukeutuneena saatat saada ikävää huomiota osaksesi. Turistialueet ovat asia erikseen, onhan Israel kuitenkin myös moderni valtio.

Olisi kiinnostava tietää, että voiko siellä modernilla alueella sitten kommunikoida samaan tapaan kuin vaikka Euroopan maissa vai pitäisikö sielläkin esim. miesten kanssa keskustellessa huomioida jotain erityistä? En minä ainakaan änkeäisi jonnekin patavanhoilliselle alueelle muutenkaan. Ja sen kyllä tajuan miten missäkin tilanteessa kuuluu pukeutua, ettei jossain bileasussa mennä vaikka uskonnollisiin paikkoihin, sen sanoo järkikin.

• trolloololol
        Amandax kirjoitti:

Ai jaa, luulin siis että olet juutalainen ja vastasit minulle kertoaksesi juutalaisesta tapakulttuurista. Itse kirjoitin vain tämän länsimaisen kulttuurin kannalta, en voi kirjoittaa globaalisti koska en tunne muita kulttuureja paljon mitenkään kuin juuri tämän länsimaisen. Itse en ole pyörinyt piireissä joissa olisi tullut esiin mitään miesten määräämistä, mutta onhan niitä kaikkia hihhuliryhmiä vaikka Suomessakin. Tarkoitukseni oli vain keskustella tavoista mitkä säätelee ihmisten kommunikointia. Totta puhuttuna en osannut kuvitella yhtään, että Israelissa olisi kovin erilaiset tavat, mutta tietysti siellä on kun se on Lähi-Idässä.

Trollaaminen on ärsyttävää. Miksi trollit eivät hanki elämää?

• Amandax
        Amandax kirjoitti:

Olisi kiinnostava tietää, että voiko siellä modernilla alueella sitten kommunikoida samaan tapaan kuin vaikka Euroopan maissa vai pitäisikö sielläkin esim. miesten kanssa keskustellessa huomioida jotain erityistä? En minä ainakaan änkeäisi jonnekin patavanhoilliselle alueelle muutenkaan. Ja sen kyllä tajuan miten missäkin tilanteessa kuuluu pukeutua, ettei jossain bileasussa mennä vaikka uskonnollisiin paikkoihin, sen sanoo järkikin.

Taitaisi olla parasta suunnitella se Israelin matka niin, että menisi porukassa jossa on mukana juutalaisia, kun he tietysti kaikki tietävät miten siellä pitää olla. Niin ne voisivat sitten sanoa, ettei sähläisi jotain hullua.

• Amandax
        trolloololol kirjoitti:

Trollaaminen on ärsyttävää. Miksi trollit eivät hanki elämää?

Miksi sanot minua trolliksi? Tuliko se siitä, kun tässä on eri mielipiteitä, itse en ainakaan halunnut loukata ketään.

• Ole huoletta
        Amandax kirjoitti:

Taitaisi olla parasta suunnitella se Israelin matka niin, että menisi porukassa jossa on mukana juutalaisia, kun he tietysti kaikki tietävät miten siellä pitää olla. Niin ne voisivat sitten sanoa, ettei sähläisi jotain hullua.

Ei siellä tulisi ongelmia. Varsinkin Tel Aviv on erityisen liberaali. Käytännössä vain parissa Jerusalemin kaupunginosassa olisi syytä vähän miettiä, miten toimii. Minusta tilanne ei eroa kovinkaan paljon esim. Suomesta. Luulempa, että Suomestakin löytyy jostain peräkyliltä joitain ääriuskonnollisia yhteisöjä, joissa käyttäytymisnormit ovat ihan erilaisia. Israelissa suurimmalle osalle ihmisistä uskonnolla ei ole mitään roolia arkielämässä.

Jos tosissasi joskus menet sinne Israeliin, niin Suomi24:n matkailusivulla saa myös hyviä käytännön neuvoja. Tämän palstan kirjoittelun perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä yhtään mistään.

• Amandax
        Ole huoletta kirjoitti:

Ei siellä tulisi ongelmia. Varsinkin Tel Aviv on erityisen liberaali. Käytännössä vain parissa Jerusalemin kaupunginosassa olisi syytä vähän miettiä, miten toimii. Minusta tilanne ei eroa kovinkaan paljon esim. Suomesta. Luulempa, että Suomestakin löytyy jostain peräkyliltä joitain ääriuskonnollisia yhteisöjä, joissa käyttäytymisnormit ovat ihan erilaisia. Israelissa suurimmalle osalle ihmisistä uskonnolla ei ole mitään roolia arkielämässä.

Jos tosissasi joskus menet sinne Israeliin, niin Suomi24:n matkailusivulla saa myös hyviä käytännön neuvoja. Tämän palstan kirjoittelun perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä yhtään mistään.

Kyllä minä tosissani näitä kaikkia asioita kyselen ja päätin jo matkustaa Israeliin, että siksi tuli mieleen siihen liittyviä kysymyksiä, ja sitten tuli näistä muiden aiheista kaikkea mieleen. Mutta kyllä minullekin tuli nyt sellainen tunne, että mitä minä täällä mitään keskustelen, että parempi puhua IRL ihmisten kanssa. Ja varmaan monia jo kyllästyttääkin, kun olen kirjoittanut tänne varmaan kymmenen kirjoitusta, että aika tylsää niitäkin on lukea.

• aito israelson
        15+19 kirjoitti:

Nainen ei ole saastainen vaan rituaalisesti epäpuhdas, kuten mieskin lain mukaan useista syistä voi olla. Avioliitto ei lopu siihen jos nainen ei käy mikvassa, mutta lain määräyksiä noudattavat voivat alkaa sukupuolielämän vasta kun vaimo on käynyt mikvassa., oli kyse synnytyksestä tai kuukautisista .

• inhoan kiemurtelua
        aito israelson kirjoitti:

Nainen ei ole saastainen vaan rituaalisesti epäpuhdas, kuten mieskin lain mukaan useista syistä voi olla. Avioliitto ei lopu siihen jos nainen ei käy mikvassa, mutta lain määräyksiä noudattavat voivat alkaa sukupuolielämän vasta kun vaimo on käynyt mikvassa., oli kyse synnytyksestä tai kuukautisista .

Nainen on rituaalisesti epäpuhdas tuplasti tytöstä kuin pojasta, joten voit lopettaa kiemurtelusi ja selittelysi siihen.

"Avioliitto ei lopu siihen jos nainen ei käy mikvassa"

Kyllä se loppuu jos sukupuolielämäkin kerran loppuu. Yleensä.

• aito israelson
        inhoan kiemurtelua kirjoitti:

Nainen on rituaalisesti epäpuhdas tuplasti tytöstä kuin pojasta, joten voit lopettaa kiemurtelusi ja selittelysi siihen.

"Avioliitto ei lopu siihen jos nainen ei käy mikvassa"

Kyllä se loppuu jos sukupuolielämäkin kerran loppuu. Yleensä.

"Nainen on rituaalisesti epäpuhdas tuplasti tytöstä kuin pojasta, joten voit lopettaa kiemurtelusi ja selittelysi siihen."
        Miksi kukaan uskova juutalaisnainen ei kävisi mikvassa yhtä hyvin hän voisi syödä sikaa ja auttaa talonrakennuksessa sabattina. Ei kukaan pakota.

Sinun logiikkasi mukaan kuollut possu on poikaa arvokkaampi. Possusta 1pv epäpuhdas, pojasta 7pv. Muutenkaan en ymmärrä joidenkin kristittyjen intoa haukkua juutalaista uskontoa, eihän mikään sen käskyistä koske kristittyjä, ja jos heprealainen Raamattu tuntuu väärältä , so what?

Tuskin kukaan kristitty missään itkeä pillittää Koraanin johdosta, mutta tänne aina joku ilmaantuu valittamaan toran määräyksistä. Sen kun sinäkin pidät huolta omista asioistasi, ei kukaan tarvitse sinulta vapautusta juutalaisuudestaan, eli sitä millä valitsemallaan tavalla hyvänsä.

• ehhei, pojuseni

"Nainen on rituaalisesti epäpuhdas tuplasti tytöstä kuin pojasta, joten voit lopettaa kiemurtelusi ja selittelysi siihen."
        Miksi kukaan uskova juutalaisnainen ei kävisi mikvassa yhtä hyvin hän voisi syödä sikaa ja auttaa talonrakennuksessa sabattina. Ei kukaan pakota.

Sinun logiikkasi mukaan kuollut possu on poikaa arvokkaampi. Possusta 1pv epäpuhdas, pojasta 7pv. Muutenkaan en ymmärrä joidenkin kristittyjen intoa haukkua juutalaista uskontoa, eihän mikään sen käskyistä koske kristittyjä, ja jos heprealainen Raamattu tuntuu väärältä , so what?

Tuskin kukaan kristitty missään itkeä pillittää Koraanin johdosta, mutta tänne aina joku ilmaantuu valittamaan toran määräyksistä. Sen kun sinäkin pidät huolta omista asioistasi, ei kukaan tarvitse sinulta vapautusta juutalaisuudestaan, eli sitä millä valitsemallaan tavalla hyvänsä.

Onhan se kiusallista kun uskontosi epäkohtia nostetaan esiin. Yhtä vähän niistä pitää olla puhumatta kuin muidenkin uskontojen epäkohdista.

Eiköhän se logiikka niin mene, että mitä epäpuhtaampi, sen pidempi puhdistusaika. Juutalaisen logiikan mukaan siis nainen joka synnyttää tytön on tuplasti saastainen verrattuna siihen, joka synnyttää pojan.
        Takana on puhtaasti miehinen ylenkatse, ei muuta, eikä siitä tarvitse olla hiljaa. Ei varsinkaan kun ihmiset perustelevat syrjinnän ja huonon kohtelun kirjalla, josta jokainen ajatteleva yksilö tietää, ettei se perustu kestävälle pohjalle.

Mitä tulee koraanista vinkumiseen, kannattaa vilkaista islam-palstoja.

" Sen kun sinäkin pidät huolta omista asioistasi, ei kukaan tarvitse sinulta vapautusta juutalaisuudestaan, eli sitä millä valitsemallaan tavalla hyvänsä. "

Jos sinä et pidä siitä, että juutalaisuudesta keskustellaan ja sen perusteita kritisoidaan, on parempi että piiloudut johonkin muualle, ainakin pois tältä palstalta.

• aito israelson
        ehhei, pojuseni kirjoitti:

Onhan se kiusallista kun uskontosi epäkohtia nostetaan esiin. Yhtä vähän niistä pitää olla puhumatta kuin muidenkin uskontojen epäkohdista.

Eiköhän se logiikka niin mene, että mitä epäpuhtaampi, sen pidempi puhdistusaika. Juutalaisen logiikan mukaan siis nainen joka synnyttää tytön on tuplasti saastainen verrattuna siihen, joka synnyttää pojan.
        Takana on puhtaasti miehinen ylenkatse, ei muuta, eikä siitä tarvitse olla hiljaa. Ei varsinkaan kun ihmiset perustelevat syrjinnän ja huonon kohtelun kirjalla, josta jokainen ajatteleva yksilö tietää, ettei se perustu kestävälle pohjalle.

Mitä tulee koraanista vinkumiseen, kannattaa vilkaista islam-palstoja.

" Sen kun sinäkin pidät huolta omista asioistasi, ei kukaan tarvitse sinulta vapautusta juutalaisuudestaan, eli sitä millä valitsemallaan tavalla hyvänsä. "

Jos sinä et pidä siitä, että juutalaisuudesta keskustellaan ja sen perusteita kritisoidaan, on parempi että piiloudut johonkin muualle, ainakin pois tältä palstalta.

"Eiköhän se logiikka niin mene, että mitä epäpuhtaampi, sen pidempi puhdistusaika." Logiikka ei mene niin, epäpuhtautta ei ole eri astetta, sitä joko on epäpuhdas tai ei.

"Aasin luut ovat puhtaat, mutta ylipappi Johananin epäpuhtaat" .

• vai?

"Eiköhän se logiikka niin mene, että mitä epäpuhtaampi, sen pidempi puhdistusaika." Logiikka ei mene niin, epäpuhtautta ei ole eri astetta, sitä joko on epäpuhdas tai ei.

"Aasin luut ovat puhtaat, mutta ylipappi Johananin epäpuhtaat" .

No sinulla on sitten antaa pätevä selitys asiaan?

• aito israelson
        vai? kirjoitti:

No sinulla on sitten antaa pätevä selitys asiaan?

Kukaan ei tiedä miksi rituaalisen epäpuhtauden tilan kesto vaihtelee. Syytä eivät tienneet edes tannat. Jos on kyse tilan aiheuttajasta tai siitä onko saaja maskuliini tai feminiini se pitäisi näkyä kaikessa, myös taudeissa ja kuolleissa, mutta ei näy.

• 19+10

Kukaan ei tiedä miksi rituaalisen epäpuhtauden tilan kesto vaihtelee. Syytä eivät tienneet edes tannat. Jos on kyse tilan aiheuttajasta tai siitä onko saaja maskuliini tai feminiini se pitäisi näkyä kaikessa, myös taudeissa ja kuolleissa, mutta ei näy.

Yritätkö nyt antaa ymmärtää, että juutalaisuus ei kohtele naisia epätasa-arvoisesti?

Laittaisitko muuten hiukan tarkennusta mistä olet nuo vetäissyt, siis kuolleen possun ja aasin luut.
        Ihmettelen myös miksi vedät ne esiin koska nainen ei synnytä sen enempää aasia kuin possuakaan, sen sijaan jälkeläiset ovat yleensä poikia tai tyttöjä. Tässä siis nämä ovat keskenään verrannollisia, jos ei poistuta kontekstista. Minusta sinä edelleenkin kiemurtelet ja koetat vetää huomiota sivuun.

• aito israelson
        19+10 kirjoitti:

Yritätkö nyt antaa ymmärtää, että juutalaisuus ei kohtele naisia epätasa-arvoisesti?

Laittaisitko muuten hiukan tarkennusta mistä olet nuo vetäissyt, siis kuolleen possun ja aasin luut.
        Ihmettelen myös miksi vedät ne esiin koska nainen ei synnytä sen enempää aasia kuin possuakaan, sen sijaan jälkeläiset ovat yleensä poikia tai tyttöjä. Tässä siis nämä ovat keskenään verrannollisia, jos ei poistuta kontekstista. Minusta sinä edelleenkin kiemurtelet ja koetat vetää huomiota sivuun.

Osa kohtelee naisia epätasarvoisesti joissakin asioissa, mutta rituaalinen epäpuhtaus ei mene niin että nainen olisi epäpuhtaampi. Jos menisi kuten sinä väität, silloin kuollut possu olisi elävänä syntynyttä poikaa parempi.

Kuollut possu on laista, ja aasin luut - lause Mishnasta.

• wer qety qetry qt4ey

http://aijaa.com/udR90G
      http://aijaa.com/GvQrOp

Benjamin Freedman syyttää kirjassaan heimoveljiään kasaarialkuperänsä tahallisesta salaamisesta, jotta nämä saisivat kristityt uskomaan, että heidän alkuperäinen kotimaansa olisi Palestiina, vaikka se todellisuudessa onkin jossain Keski-Aasiassa.

http://aijaa.com/9TYkHn

KENRAALI PATTON:

Minä tunnen sanonnan "Kadonneista Israelin heimoista" sovellettavan heimoihin jotka katosi -- ei siihen juutalaisten heimoon mistä nämä nykyiset huoranpenikat ovat kotoisin, se on kuitenkin minun henkilökohtainen mielipiteeni että tämä on myöskin kadonnut heimo -- kadottanut kaiken säädyllisyytensä.
      http://aijaa.com/xiFpq6
      http://aijaa.com/WJqk6V

Sattui olemaan Yom Kippur juhla, joten ne kaikki oli kerääntyneet suureen puiseen rakennukseen, jota he kutsuivat synagogaksi.

Kenraali Eisenhowerin oli määrä pitää puhe heille. Menimme sisään synagogaan, jonne oli kerääntynyt maailman suurin joukko haisevaa ihmiskuntaa, jonka olen koskaan nähnyt.

Päästyämme noin puoliväliin ylös, tuli kenraalia vastaan päärabbi, jonka päässä oli Englannin Henrik VII tyylinen karvahattu ja päällä voimakkaasti kirjailtu saastainen messupaita.
      http://aijaa.com/R5lKlV

Haju oli niin hirveä, että melkein pyörryin, ja itse asiassa, vielä kolmen tunnin päästä tämä kuvottava ajatus vaivasi minua, enkä kyennyt syömään lounastani.

• 8+6

Näinhän ne tekee.

• toivottavaa on mmm

He eivät pakene todellisuutta vaan he elävät omassa todellisuudessaan ja heillä on siihen täysi oikeus olla pyörittämättä tätä mahdotonta oravanpyörää, johon useimmat pettyvät ja monet putoavat.
      Torah on heille kaikkeinn tärkein asia maailmassa ja he pyrkivät yhteyteen Jumalan kanssa.
      Heistä on lähtenyt kabbalah ja monet todellisen maailman takana olevan näkymättömän maailman tiedostamisen paljastaminen.
      Nyt eletään aikaa jota monet ovat odottaneet: eli uuden aikakauden ilmestyminen on lähellä ja keskellämme.
      Se ei ole materiaalisen ahneuden aikakausi jota esim obama julistaa vaan jotakin aivan muuta.
      Voi olla ja on toivottavaa ,että myös naiset vapautuvat tuosta kodin ahtaasta ympäristöstä ja myös heille koittaa Toran opiskelun aika.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3908
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      353
      3027
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1665
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      821
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      69
      793
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    Aihe