Pusutauti

TautinenTyttö

Hyi mulla on ollu nyt yli viikon mononukleoosi, eli pusutauti. Kertokaa kokemuksistanne tämän sairauden kanssa. Vaikuttaa aika ilkeetä sairaudelta. Kurkku turvonnu ja sattuu. Yhyy.
Joutuuks kaikki lopulta tätä sairastavat joksikin aikaa sairaalaan kun ei pysty syömään ja hengittämään?

81

77693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilman pusuttelua

Ensin viikko 40 asteen kuumeessa kotosalla ja toinen viikko samassa kuumeessa keskussairaalan osastolla. Kurkussa meni sentin reikä ja mätää imettiin kurkusta pois ettei mene tukkoon. Laihduin 6 kiloa kun ei voinut syödä mitään pariin viikkoon. Onneksi tauti ei tapa joten ole huoleti ja harvalla on niin kiihkeä kuin minulla . Koeta juoda ja syödä liemiä että kunto pysyisi parempana, jos vain pystyt. Kyllä se parissa viikossa helpottaa.

• Vituttihan se

no itellä meni ohi 4päiväs kun menin lääkäriin ja ne anto v-pen 1500 reseptin toimii ku halolla päähän lyötäs kahen päivän päästä imu solmukkeet pieneni puoleen ja kahen päivän päästä se parantui söin kuitenkin 10 päivän kuurin loppuun kaikesta huolimatta....

• ei enään uudelleen

Itsellä oli sellaset 8 viikkoa kuumetta kokoajan yli 38. Kaula ja rauhaset niin turvoksissa että ei voinu hengittää, eikä edes syödä eikä vesikään mahtunut enään kurkusta. Kasvot oli turvoksissa, hyvä että silmät enään näky. Olin sairaalassa kaksi viikkoa viime joulun aikaan taudin takia. Kylmä ruoka/jäätelö oli parempi kuin jokin kuuma mehulitku. Kova lääkitys oli päällä suonen kautta. Kuuden tunnin välein annettiin lääkeannos suoneen ja sen lisäksi söin vielä tabletteja.

• Hupmioitavaksi vain
        Vituttihan se kirjoitti:

no itellä meni ohi 4päiväs kun menin lääkäriin ja ne anto v-pen 1500 reseptin toimii ku halolla päähän lyötäs kahen päivän päästä imu solmukkeet pieneni puoleen ja kahen päivän päästä se parantui söin kuitenkin 10 päivän kuurin loppuun kaikesta huolimatta....

Selvennyksen vuoksi tämän tähän laitan ettei aleta yleisesti ihmetellä miksi ei saa antibiotttia vaikka on niin kipeä. Tosin voihan siellä kipeässä kurkussa jokin bakteerikin jyllätä ja siihen taas dropit auttaa.

• Kuumeessaa
        Vituttihan se kirjoitti:

joo nyt on 10päivän kuuri kuumettakin on yli 39astetta pääkipee ja muuta vastaavaa, voin sanoa että ei ole kivaa..

• ehei

..ei välttämättä joudu jos pystyy syömään eikä kuume nouse korkeaksi. Mieti positiivista puolta tilanteessas...Sä et enää ikinä tuu sairastaan tota tautia! Yritä jaksella! =)

• TautinenTyttö

no oon jo yli viikon sairastanu, pyöriny lämpö siinä 37. Ei se varmaan enää sit nouse? Tai jos nousee niin kuolen, inhoon yli kaiken kovaa kuumetta. Turvotus kurkus on aika yack. No koitetaan parannella, lainasin leffoja ison kasan siskolta, eiköhän tämä tästä. lisää kokemuksii ois kiva kuulla, mm. jälkitaudeista?

• TautinenTyttö

Kuuluuks tähän tautiin imusolmukesuurentumat? Ku mulla on kaulan ja niskan alueella ainakin kolme suurentunutta imusolmuketta. Vai onks kyse jo syövästä?

• TautinenTyttö

Siis viime yö oli aivan kamala. Heräilin jatkuvasti kipuun. En ymmärrä, ei riitä tälle taudille enää ymmärrystä. Paraneekohan tää koskaan?
      Mä en edes saa syödä buranaa, se kuulema auttais, pelkkää panadoolia. Voi itku.

• Mari

inhottavan taudin 80-luvulla. Sairaalaan se minutkin vei, tosin ei siellä sitten enää tarvinnut olla kuin muutaman päivän. Pakaraan annettiin jotain lääkettä, niellä kun en voinut. Kurkusta puhkaistiin (sori ei o tarkotus pelotella) sellainen iso mätäpaise ja siitähän se olo jo heti helpottuikin.
      Hetimiten ei jälkitautia tullut. Nyttemmin rutiiniterveystarkastuksessa tuli esille korkeahkot maksa-arvot. En käytä alkoholia ollenkaan joten lääkäri epäili tämän johtuvan sairastetusta mononukleoosista. Seurantaa on, ja vielä muutaman vuoden päästä ovat olleet korkeahkot. Lienee sitten näin myös loppuelämän. (Mutta tietysti voinee nuo arvot johtua ihan jostain vielä tuntemattomasta syystäkin.)

• Hertta

Jeps! Sama tauti todettiin eilittäin mullakin!
      Nyt on vasta vähän vaikea hengittää ja nenä on tukossa. Ääni on myös painoksissa. Kaverilla turpos kurkku ihan älytön ja se kuulemma näytti ihan bodarilta..

• Iska

Pojalla kuumetta jo viikko ja terkkarissa sanottiin, että olis tämä pusutauti, mutta kun suussa ja nielussa ei ole mitään tuntemuksia ja nielemisvaikeuksia, eikä ole flunssaakaan.

• Pallozx
        Iska kirjoitti:

Pojalla kuumetta jo viikko ja terkkarissa sanottiin, että olis tämä pusutauti, mutta kun suussa ja nielussa ei ole mitään tuntemuksia ja nielemisvaikeuksia, eikä ole flunssaakaan.

Iska, luin tuossa viesteja ja huomasin tuon pusutauti viestin. Lapsilla pusutauti on oireeton ja siksi lapsellasi ei kurkun seudulla varmaan mitään näykkään.
        Tästä lapsena sairastamisesta seuraa myös se että myöhemmin ei kyseiseen tautiin voi sairastua. Sen, että onko pusutaudin jo sairastanut näkee ainoastaan verikokeesta, nimittäin siitä onko veressä pusutaudin vasta-ainetta.

• pusutyttö

on tää kyllä ikävää, kun en oo viiteen yöhön oikein nukkunu kunnolla kun kurkku on niin kipee ja nieleminen lähes mahdotonta, kuumetta aina välillä ja syödä ei voi, no voisihan sitä asiat huonomminkin olla. Enkä ainakaan voi mononukleoosia toista kertaa sairastaa, huh helpotusta. Jaksamista kaikille samasta taudista kärsiville. ps. ja mä ainakin aion parantua jouluaatoks, vaikka sitten tahdon voimalla jos ei muuten=)

• Mononukleoosi toista kertaa

mononukleoosin VOI sairastaa toisen kerran, siitä saattaa tulla krooninen pusutauti. http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2507&article=1904&index=A&page=1

Itse sairastin näihin aikoihin viime vuonna tämän taudin äitini kanssa. suussa maistui kuin olisi hampaanväleihin jäänyt edellisestä liha-ateriasta tähteitä, joita sitten irrottelee ja syö... näin kauniisti ilmaistuna :D imusolmukkeet turpos ihan mielettömän kokosiksi, nukuin n. 75% päivästä, ellei enemmänkin. kuumetta 35-39. joka yö nukuin n. tunnin pätkiä ja heräsin siihen, kuin olisin uinut viileässä vedessä. ts. koko sänky oli todella märkä ja itsellä älyttömän kylmä (joku kylmähiki...)
        laihduin sen verran, että näytin riisikepiltä, voimat kyllä palasi suht koht nopeasti taudin jälkeen.. tätä kesti n. 4 viikkoa. nyt sama tauti taitaa tulla uudestaan. tänään huomasin, että peittoni oli todella märkä ja kun raotin peittoa, niin tuli heti kylmä. oikean puolen imusolmukkeet ovat jo turvonneet,väsyttää liikaa ja suussa maistuu paska... että näin tällä kertaa...

• girll--

Mulla kans tuo pusutauti.. ihan kamalaa on.. ei pysty nielemään eikä syömään muuta kun jotain litkuja... mulla on kurrkku tosi turvoksissa, ja kuumetta on sillon tällön.... koskee ihan tosi paljon kurkkuu..... :(:( mutta eteenpäin vaan

• sölösölö
        girll-- kirjoitti:

Mulla kans tuo pusutauti.. ihan kamalaa on.. ei pysty nielemään eikä syömään muuta kun jotain litkuja... mulla on kurrkku tosi turvoksissa, ja kuumetta on sillon tällön.... koskee ihan tosi paljon kurkkuu..... :(:( mutta eteenpäin vaan

lueskelin vähän näitä kommentteja..oon 17 v tyttö ja oon sairastanu tota jo kaksi kertaa ja vielä tosi lyhyessä ajassa vaikka luulisi että se tulee vain kerran elämässä..ensin se tuli keväällä ja toinen sitten tuli kesälomalla. tosin se toinen kerta oli aivan hirveää verrattuna ekaan kertaan..ei pystynyt syömään eikä edes juomaan kunnolla ja sekin sattui aivan hirveästi se kesti monta viikkoa ja olin 40 asteen kuumeessa viikon verran. siinä laihtuikin jonkin verran ku ei pystynyt syömään yhtään mitään, puhuminen kävi vaikeaksi,ja jopa hengityskin sattui.. nukkumisesta ei tullut mitään..vesi oli ainut jota pystyin eniten nielemään.. ja monikaan kavereista silloin ei ymmärtäny millainen tuska mulla oli..ja toivon ettei se enää iske kolmatta kertaa.

• Tietoa etsivä

Hei! Luin viestisi mistä se oikein tuli se "Pusutauti"?

• mielestä

pusutauti tulee limakontakteista...eli suutelemisesta. Oonko väärässä?
        pusutautinen tämäkin likka.

• Okkelis
        mielestä kirjoitti:

pusutauti tulee limakontakteista...eli suutelemisesta. Oonko väärässä?
        pusutautinen tämäkin likka.

Kiitos tiedosta paljon!!! Toivottavasti paranaet pian!!!

• oireita???

Minulla on kurkku turvonnut tosi pahasti eikä tuntu angiinalta muttei tavalliselta vilustumiskivultakaan. Tuliko teillä ensin kuume vai kurkun turpoaminen?

• puuus

Mulla todettiin kans tänään pusutauti ja se ainakin mulla alko ensin kurkkukivulla ja myöhemmin samana päivänä tuli sit kuume.
        Nimeä kun kysyin lääkäriltä, niin se sanoi, että koska tämä tauti leviää kosketuksessa ja pisaratartuntana. Eli pusutellessa :)

• DtD

Sama hemmeti paska tauti o tullu mullekin. Olen 17 vuotias ja aivan paskana...
      Se todettiin virallisesti eilen, mutta kurkku on ollu kipee jo pari päivää ennen ja imusolmukkeet torvonneet jo melkei 5päivää. Nyt on siis vasta toinen päivä sillai että tosiaan tien mikä tää on.
      Kurkku on tosi kipee ja pää on kipee ja välillä on nii paska olo ettei pysty muuta ku makaamaan sängyssä ja itkemään. Kukaan kavereista ei ole sairastanu kyseistä tautia, joten niillä ei oo aavistustakaan kuin paska tää on.
      Kuumetta ei oo pahemmin ollu, paitsi tossa edellispäivänä illalla tuli. Väsyttää kokoajan ihan jäätävästi mutta uni ei tule. Tänä aamuna huomasin että silmä luomet on turvonneet...
      Ihan kamalan turhauttavaa vaan maata kotona. Syömään kyllä ainakin vielä pystyn ihan ok, vaikkakin vaikuttaa että kurkkukipu vielä tästä pahenisi. Koitan syödä mahdollisimman monipuolisesti, vitaamineja ja ruokaaa ja juoda paljon. En sitten tiedä mitä nuo loppupeeissä auttavat, mutta ainakin elimistö ehkä hieman osaa paremmin selviytyä tästä taudista. Lääkäri sanoi että voi mennä viikossa ohi, mutta mitä olen netistä lukenut niin monella on kestänyt useita viikkoja. Näin alkuvaiheessa ei oikein piristä tuo että jooo, luultavasti kestää vielä seuraavat 3vk. ONNEA!
      Toivon todella että on hyvän merkki ettei kuume ole kovin korkea/välillä ei lainkaan kuumetta ja kurkkukaan ei liian kipeä. Mutta saapi nähä miten tämä viikossa kehittyy. Koulustakaan ei voisi oikein olla liikaa pois, on kuitenkin viimeinen vuosi ammattikoulussa menossa ja pahimmillaan voisi joutua tämän takia käymään jotain lisä puoliavuosia. Vituttaa HYVIN HYVIN paljon.
      Toivottavasti ei kestäisi liian kauaa. En ole varma jaksanko...

• pusipusi

Mitä luulette oliskohan pusutauti? kun kurkku on vähän turvonnu ja on kipeä ja tänään huomasin, että on hiukan kuumettakin. Väsyttääkin niin vietävästi...

• Johnis
        pusipusi kirjoitti:

Mitä luulette oliskohan pusutauti? kun kurkku on vähän turvonnu ja on kipeä ja tänään huomasin, että on hiukan kuumettakin. Väsyttääkin niin vietävästi...

Kävin läpi kaikki ketjut mitä jaksoin googletettuani lukea, mutten löytänyt vastausta. Minulle todettiin pusutauti tänään, 8päivää jo vietetty 38-39'C kuumeen kanssa, aamuisin ja päivisin kuumetta ei ole. Yleiskunto aika heikkä kuumeillessa, kurkku turvonnut, no jaa tuttu juttu teille. Pärjään vielä ainakin, koulussa keskittyminen tosin on liian haastavaa, mutta yritän.

Niin kysymykseni teille jotka olette jo sairastelleet: milloin uskaltauduitte taas suutelemaan poikaystävää ja harrastamaan seksiä? Itse en nyt miestä näe ainakaan 2viikkoon, sen jälkeen viikonloppuna näenkin. Niin mietein vain, että mitäs tehdään kun kova ikävä on ollut ja molemmilla tarpeensa. Jos pysyy suusta erossa ja seksissä käyttää kondomia ettei tauti leviä kultaan? (Vaikka hän sen sinule olisi antanutkin kun muita miehiä ei ole suudellut.) No jaa, en ymmärrä. Ajattelin itse,että kortsun kanssahan sukupuolitauditkaan eivät leviä niin josko olisi turvallista. Mutta milloin itse palasitte normaalisti suutelemaan ja seksin pariin?

• ....
        Johnis kirjoitti:

Kävin läpi kaikki ketjut mitä jaksoin googletettuani lukea, mutten löytänyt vastausta. Minulle todettiin pusutauti tänään, 8päivää jo vietetty 38-39'C kuumeen kanssa, aamuisin ja päivisin kuumetta ei ole. Yleiskunto aika heikkä kuumeillessa, kurkku turvonnut, no jaa tuttu juttu teille. Pärjään vielä ainakin, koulussa keskittyminen tosin on liian haastavaa, mutta yritän.

Niin kysymykseni teille jotka olette jo sairastelleet: milloin uskaltauduitte taas suutelemaan poikaystävää ja harrastamaan seksiä? Itse en nyt miestä näe ainakaan 2viikkoon, sen jälkeen viikonloppuna näenkin. Niin mietein vain, että mitäs tehdään kun kova ikävä on ollut ja molemmilla tarpeensa. Jos pysyy suusta erossa ja seksissä käyttää kondomia ettei tauti leviä kultaan? (Vaikka hän sen sinule olisi antanutkin kun muita miehiä ei ole suudellut.) No jaa, en ymmärrä. Ajattelin itse,että kortsun kanssahan sukupuolitauditkaan eivät leviä niin josko olisi turvallista. Mutta milloin itse palasitte normaalisti suutelemaan ja seksin pariin?

Ei pusutauti suutelemisesta tule ja tuskin on mitään tekemistä siis sitten myöskään seksin kanssa.

• Virtau
        .... kirjoitti:

Ei pusutauti suutelemisesta tule ja tuskin on mitään tekemistä siis sitten myöskään seksin kanssa.

Mulle todettiin pusutauti ja tää on ihan perkeleen vittumainen, kurkku on turvonnu umpeen ei pysty nieleeen mitään eli syöminen ja juominen ei onnistu. Kuumetta on ollu nyt 3päivää ton liki 40astetta ja se on mulle aika kova koska norm lämpötila on vähä rapiat 35 :S täytyy yrittää kestää tää paska... mieli tekis hypätä ikkunasta ku on niin paska olo mutta en oo tosiaan hyppäämässä :D

• Nipsu94
        Virtau kirjoitti:

Mulle todettiin pusutauti ja tää on ihan perkeleen vittumainen, kurkku on turvonnu umpeen ei pysty nieleeen mitään eli syöminen ja juominen ei onnistu. Kuumetta on ollu nyt 3päivää ton liki 40astetta ja se on mulle aika kova koska norm lämpötila on vähä rapiat 35 :S täytyy yrittää kestää tää paska... mieli tekis hypätä ikkunasta ku on niin paska olo mutta en oo tosiaan hyppäämässä :D

Joo siis niinku viime viikonloppuna mulle nousi 38 asteen kuume ja tuli kurkku tosi kipeäks...Olin sitte kolme päivää pois koulusta ja menin torstaina kouluun. Kurkku ei ollu enää kipee eikä mitään, mut nytte tällä viikolla tuli uudestaan kipeeks, päätä särkee ja on kauheen kylmä vaikkei muka oo kuumetta...
        Labratulokset tulee loppuviikosta:(

• niinkö sinä luulet
        .... kirjoitti:

"Mononukleoosi on viruksen aiheuttama kuumetauti, johon liittyy usein kovaa kurkkukipua. Taudin aiheuttaa Epstein-Barrin virus, joka siirtyy ihmisestä toiseen yleensä limakalvojen välityksellä. Mononukleoosi on tavallisin nuorilla ja tarttuu monesti suutelemalla, josta se on saanut lempinimensäkin (suutelutauti tai pusutauti). Itämisaika vaihtelee 7 ja 50 vuorokauden välillä."

ELI KYLLÄ TARTTUU PUSUTTELEMALLA, tiedoksi vain.

lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00107

• pusutautia sairastava
        niinkö sinä luulet kirjoitti:

"Mononukleoosi on viruksen aiheuttama kuumetauti, johon liittyy usein kovaa kurkkukipua. Taudin aiheuttaa Epstein-Barrin virus, joka siirtyy ihmisestä toiseen yleensä limakalvojen välityksellä. Mononukleoosi on tavallisin nuorilla ja tarttuu monesti suutelemalla, josta se on saanut lempinimensäkin (suutelutauti tai pusutauti). Itämisaika vaihtelee 7 ja 50 vuorokauden välillä."

lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00107

itselläni näin mukavasti jouluksi puhkesi pusutauti, ei kuumetta mutta kurkku aivan älyttömän kipeä. yöt menee heräillessä n. tunnin välein.

niin ja pusutautihan tarttuu myös pussaamisessa kuin esim. juot samasta pullosta,käytät samaa huulirasvaa tms. sellaisen henkilön kanssa jolla tämä kyseinen tauti on.

• kymysys
        pusutautia sairastava kirjoitti:

itselläni näin mukavasti jouluksi puhkesi pusutauti, ei kuumetta mutta kurkku aivan älyttömän kipeä. yöt menee heräillessä n. tunnin välein.

niin ja pusutautihan tarttuu myös pussaamisessa kuin esim. juot samasta pullosta,käytät samaa huulirasvaa tms. sellaisen henkilön kanssa jolla tämä kyseinen tauti on.

Voiko pusutauti tarttua, jos suutelukumppanilla ei ole pusutautia? Voiko se silti tulla minulle tuosta vaan, vai onko myös kumppanilla oltava tauti, jotta minä sairastun?

• mullaki
        kymysys kirjoitti:

Voiko pusutauti tarttua, jos suutelukumppanilla ei ole pusutautia? Voiko se silti tulla minulle tuosta vaan, vai onko myös kumppanilla oltava tauti, jotta minä sairastun?

Taitaapi minullakin sitten pusutauti olla. Molemmissa nielurisoissa puhjenneen paiseen omaiset alueet joita kirvelee niin perkeleesti aina kun syö/juo. Kipulääkkeetkää ei auta vaikka otan maksimimäärää jatkuvasti. Antibioottikuurilla (v-pen) olen vaikken vielä pariin päivään saa varmasti tietää mikä tauti on. Toivon että on pusutauti kun on jo viikon jatkunu. Kohtahan sen pitäisi vissiin sit helpottaa.

• Nimetön
        Virtau kirjoitti:

Oon ittekki miettiny tota ikkunasta hyppäämistä :D
        Niin siis tosiaan itelläki taitaa olla tää sama. Syöminen ja juominen onnistuu vain vaivoin, väkisin alas. Kuumetta silloin tällöin ja yöllä tulee nukuttua enintää se 3h. Nyt kestäny 4pv tää, ja varmaa vielä monta päivää edessä :S toivottavasti joku tulis ja pelastais

• mies sairastaa
        niinkö sinä luulet kirjoitti:

"Lähes kaikki sairastavat mononukleoosin: Suomessa puolella alle 5-vuotiaista ja miltei kaikilla aikuisista on veressä vasta-aineita sairastetun infektion merkkinä."

Siinä syy, miksi partneri ei välttämättä sairastu...

Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00107

• rav3105

Ite kärsin saman taudin 16-vuotiaana (19 vuotta sitten), mutta muistan sen kyllä varmaan lopun ikääni. Se oli niin pirun sitkeä. Tuli maattua 4 viikkoa sohvalla, ja mitään ei pystynyt syömään (paitti jaffaa ja jugurttia vähän). Kuumetta oli lakkaamatta, ja sairaalahoitookin lopuiksi harkittiin. Olin kyllä pieni miespotilas (poika toki silloin vielä, 165/55 kg) , mutta lopuiksi painoin n. 40 kg. Nyt ollaan kasvettu mittaa ja taudin jälkeen ruokahalu ja paino tuli takaisin äkkiä. Tauti oli tosiaan v-mainen ja todella raju. Toipuminen vei toisen kuukauden. Jos kuulemma kaikki on sairastanu mononukleoosin, niin en tajua, minkä takia possuflunssa on niin kova sana? Käy kuitenkin lääkäris, koska kaksi tautia yhtäaikaa voi olla vaarallista.

• Vkeee

Juu 2 vuotta sitten viimeksi sairastin kyseistä tautia. Yht. kesti silloin 1kk verran, josta 1vk sairaalassa. Syy sairaalaan menoon suu turpos umpeen ei pystyny syömään. Elämäni kauheimpia hetkiä. No tässä on nyt 1vk taas sairastettu samaa tautia uudestaan. Lääkäri sano viime kerralla: "Tätä ei sitten tarvite potea enään koskaan" BULLSHIT! Suu alkaa taas turpoamaan. Nastaa. Ihmettelen vain mistä olen saanu ton. Vaimolla ei ollut edellisellä kerralla mitään, eikä ole ollut tälläkään kierrokselle. Uskon että voi tarttua siinä missä mikä tahansa perus flunssa jne. Eli ei tarvi välttämättä suudella..riittää kun kosket tavaraa jossa tartunta on ja kaivat nenää sen jälkeen. That Shit! Tässä sitä odotellaan mihin kuntoon tällä kierroksella. Tehosekotin on kaivettu jo esille!

• Tyttögfg

Minulla myös toista kertaa pusutauti meneillään.. On se kumma kun ei kerta muka riitä tästä inhottavasta taudista. Lääkäri sanoi että minulla angiina pusutauti, angiina siis lähtee antibiootilla mutta pusutauti ei. Kurkkukipu ei siis vähene laisinkaan. Tuntuu että pahenemaan päin. Särkylääkkeet auttavat jonkun verran, mutta syöminen hankalaa ja nieleminen ei tunnu mukavalta. =(

• hmm.
        Tyttögfg kirjoitti:

Minulla myös toista kertaa pusutauti meneillään.. On se kumma kun ei kerta muka riitä tästä inhottavasta taudista. Lääkäri sanoi että minulla angiina pusutauti, angiina siis lähtee antibiootilla mutta pusutauti ei. Kurkkukipu ei siis vähene laisinkaan. Tuntuu että pahenemaan päin. Särkylääkkeet auttavat jonkun verran, mutta syöminen hankalaa ja nieleminen ei tunnu mukavalta. =(

voisiko olla pusutauti? kurkku on niin kipee että ei kärsi kunnolla niellä, pakottaa niskaan ja takaraivoon, korviin vihloo ja päässä helevetinmoinen paine. ?

• alotlikelove
        hmm. kirjoitti:

voisiko olla pusutauti? kurkku on niin kipee että ei kärsi kunnolla niellä, pakottaa niskaan ja takaraivoon, korviin vihloo ja päässä helevetinmoinen paine. ?

Voi se olla pusutauti. Mutta voi olla jotain muutakin. Itselläni on nyt tämä tauti, ensin luulin vaan tavallinen flunssa, mutta kun kurkku tuli niin kipeäksi ja imusolmukkeet ja huulet rupes turpoamaan. Aivan kauhea. kuumetta n. 38-39, alkuviikosta lähemmäs 40. mulla myös epäiltiin että perna olis tulehtunut.

• imar nenoviis

Moi joko meni ohi ?
        Pöjallani tauti kesällä 2008 ja nyt taas........

• tytsy

Tällä hetkellä vähän vaikuttaisi että täälläkin olisi pusutauti. Kurkku ihan hemmetin kipeä, ei pysty nielemään eikä hengittämään kunnolla. Jotain pieniä punaisia pisteitä kitalaessa. Kuumetta ollut ja viime yönäkin koko ajan heräsin "kylmään hikeen". Päänsärky ihan hirveä ja koko ajan väsyttää, eilen nukuin koko päivän ja ei nytkään meinaa hereillä pysyä. Mutta toi itämisaika ei oikeen täsmää, kun tossa perjantai iltana - lauantai yönä tuli aika pitkäänkin pusuteltua, mutta oireet ilmeni jo eilen. Ja kaikkialla kuitenki lukee että itämisaika vähintään sen 7 vuorokautta..

• KiSsKiSs87

Joo, puSutauti se täälläkin.. TorStaina tulee jo kolme vkoa siit ku kurkkukiPu alko.. Aivan per****tä.. Kuumetta ei o ollu, vaan pientä lämpöilyä. Mut yöt.. *yÖk* Heräilee kipuun, hengittäminenki sattuu kurkkuun, koko ajan pitää vieres olla lasi KYLMÄ vettä. Noh, luulis jO kohta talttuvan tääki tauti.. Ärsyttävää vaan ku salilla käynnitki vähentyny :S.. SATTUU NII PIRUSTI jos hengäStyy :/..

• pussypussy
        KiSsKiSs87 kirjoitti:

Joo, puSutauti se täälläkin.. TorStaina tulee jo kolme vkoa siit ku kurkkukiPu alko.. Aivan per****tä.. Kuumetta ei o ollu, vaan pientä lämpöilyä. Mut yöt.. *yÖk* Heräilee kipuun, hengittäminenki sattuu kurkkuun, koko ajan pitää vieres olla lasi KYLMÄ vettä. Noh, luulis jO kohta talttuvan tääki tauti.. Ärsyttävää vaan ku salilla käynnitki vähentyny :S.. SATTUU NII PIRUSTI jos hengäStyy :/..

vittu tällästäki tautii, kaiken maailman tautei sitä on kärsitty ja nyt tälläne. 1kk liikunta kieltoa... kauhee nälkä mut ei pysty ku jottai litkuu nielemää, 4-5päivää vast ollu, toivottavast loppuis jo pia. onneks 6buranaa saa päiväs vetää meinaa se auttaa ihan vitusti

• ...
        pussypussy kirjoitti:

vittu tällästäki tautii, kaiken maailman tautei sitä on kärsitty ja nyt tälläne. 1kk liikunta kieltoa... kauhee nälkä mut ei pysty ku jottai litkuu nielemää, 4-5päivää vast ollu, toivottavast loppuis jo pia. onneks 6buranaa saa päiväs vetää meinaa se auttaa ihan vitusti

Itse sairastuin maanantaina tähän. Kuumetta joku 38 koko ajan tasaisesti, ja nieleminen tekee aika kipeää. 600mg ibuprofeenia otan kolme kertaa päivässä. Toivon, että pääsisi edes ensi maanantaina kouluun, alkaa nimittäin jäädä lukion kyydistä jo aika pahasti jälkeen... Limaa myös erittyy jonkin verran, ja vähän on jatkuvasti ollut sekava olo. Wish me luck, please.

• dajflkjdlajlkjfl!

Tää tauti ei välttämättä tartu pelkästä pusuttelusta vaan syljen,veren tai kosketuksen välityksellä! Hyvää päivää ihmiset käyttäkää aivoja mitkä teille on annettu !! Ja tän oikee nimi ei oo pusutauti, vittu te ootte tyhmii jos luulette et pelkästä pusuttelusta tarttuu, pistää vihaseks tällästen tyhmien ihmisten lukeminen

• nimetönnnnn

ei se pusutauti pelkästään pusuilla tartu. se voi olla ihan muutenkin vaan.

• oireileva

Hei, olen itse ollut nyt 9 päivää korkean kuumeen alaisena ja tänään kävin jo toisen kerran lääkärissä sairastamisen ajan. Nyt siellä sitten kerrottiin, että minultakin löytyi tämä pusutauti.

Oireeni eivät ole kaikki niin vahvoja kuin joillakin teillä (luin ylläolevia kommenttejanne) mutta eivät mitkään nautintojakaan. Kurkku sattuu nieltäessä ja imusolmukkeeni ovat valtavan kokoiset ja vasen on todella kipeä, kun siihen koskee vähänkin. Nuhaa tai flunssaa on ollut todella vähän, toisin kuin kuiva yskä on vaivanut koko ajan ja se hankaloittaa puhumista. Päänsärkyaaltoja on tullut, mutta on mahdollista, että nämä kuuluvat siihen, kun en ole syönyt kunnolla mitään. Kerran myös melkein pyörryin ja olo oli todella sekava. Mikään kiinteä ruoka ei oikein maistukaan, minkä takia olen syönyt enimmäkseen kaikenlaisia jogurtteja. Korkeimmillaan kuumeni on ollut 39.2 astetta. Kaikkein suurin kauhistukseni kohde oli kun huomasin molempien silmien yläluomet olivat turvoksissa. Muuta en voinut sanoa kuin, että näytän tälläkin hetkellä aivan sarvikuonolta. Minulla tulee kylmiä aaltoja ja tuntuu kuin olisin pakastimessa. Limaa tuntuu olevan kurkussa myös paljon. Hartiakivutkin ovat häirinneet.

Toivottavasti näistä on apua joillekin, jotka miettivät voiko heillä mahdollisesti olla tämä todella ilkeä pusutauti.

• 16.v , tyttö
        oireileva kirjoitti:

Hei, olen itse ollut nyt 9 päivää korkean kuumeen alaisena ja tänään kävin jo toisen kerran lääkärissä sairastamisen ajan. Nyt siellä sitten kerrottiin, että minultakin löytyi tämä pusutauti.

Oireeni eivät ole kaikki niin vahvoja kuin joillakin teillä (luin ylläolevia kommenttejanne) mutta eivät mitkään nautintojakaan. Kurkku sattuu nieltäessä ja imusolmukkeeni ovat valtavan kokoiset ja vasen on todella kipeä, kun siihen koskee vähänkin. Nuhaa tai flunssaa on ollut todella vähän, toisin kuin kuiva yskä on vaivanut koko ajan ja se hankaloittaa puhumista. Päänsärkyaaltoja on tullut, mutta on mahdollista, että nämä kuuluvat siihen, kun en ole syönyt kunnolla mitään. Kerran myös melkein pyörryin ja olo oli todella sekava. Mikään kiinteä ruoka ei oikein maistukaan, minkä takia olen syönyt enimmäkseen kaikenlaisia jogurtteja. Korkeimmillaan kuumeni on ollut 39.2 astetta. Kaikkein suurin kauhistukseni kohde oli kun huomasin molempien silmien yläluomet olivat turvoksissa. Muuta en voinut sanoa kuin, että näytän tälläkin hetkellä aivan sarvikuonolta. Minulla tulee kylmiä aaltoja ja tuntuu kuin olisin pakastimessa. Limaa tuntuu olevan kurkussa myös paljon. Hartiakivutkin ovat häirinneet.

Toivottavasti näistä on apua joillekin, jotka miettivät voiko heillä mahdollisesti olla tämä todella ilkeä pusutauti.

"Mononukleoosi, kansanomaisemmin myös "pusutauti", on Epstein-Barrin viruksen tai sytomegaloviruksen aiheuttama tartuntatauti johon liittyy usein kovaa kurkkukipua. Tauti on tavallisin nuorilla ja tarttuu syljen, veren tai kosketuksen välityksellä. Itämisaika on 7–50 vuorokautta"!!! Wikipedia on hyvä :D

Itelläki kivasti nyt viimesen viikon ajan joka päivä menny vaan pahemmaksi ja pahemmaksi.. eka oli imusolmukket hieman turvonnu.. seuraavaksi turpos nielurisat (jotka normaalistikkin minulla erittäin suuret), sitten turposi solmukkeet hieman vielä lisää, nieleminen hankalaa, sitte torstaina huomasin valkosia länttejä toisessa risassa.. sitte eilen aamulla katoin kurkkuun ni toisessaki! ja nyt jos kattoo ni ihan täynnä kurkku valkosta "mätää".. maistuu erittäin kivalle voin kerota! xP tuskaaa.. oksensin jopa koulun pihalle eilen kun puhuin puhelimessa.. johtu lähinnä siitä että kurkku niin perkeleen turvonnu ettei henkee saa. sitte istuin kolme tuntia junassa.. päivystykseen ja verikokeisiin.
        Kehuivat risojani oikein mahtaviksi ja epänormaalin hankaliksi :D siellä sanoivat ennen kokeitakin että pusutauti se on mutta pakkohan se on varmistaa. Kuumetta oli tuolla tk:sa ku mittasivat ni 39.4! Nyt oon sitte yhen yön sairastanu tän kanssa sillain että on ollu pahin yö.. ei siitä tuu mtn ku herää joka toinen tunti.. pää meinaa räjähtää ja on hiestä märkä. janottas muttakun se sattuu. keitot menee vaan alas lähinnä. Kaula ja nielu on vaan niin turvonnu ja paksu että tuli sitte tänäänki ruuat ulos ku yritin vesisuolaliuos -tipoilla avata nenä-nielu väliä.. siinä räkiessä alko yököttään ja joo kiva :D Bafusin on jollain tavalla ihan ookoo ku imeskelee, ne on suun ja nielun desinfiointiin! saa apteekista vissiinki joo. tulee ainaki jollain tavalla puhtaampi olo suuhun.
        ei hirveenä kipua helpota jossei saa sitä tonne nielurisojen lähelle sitä tablettia ku se vähänkö turruttaa! Voin myöntää, ikinä en oo näin kipeä ollut.. ainakaan muistin mukaan ja tuo mätä on se kaikista oksettavin.. ja tukkeumakurkku ja nieleminen xD ja h**vetti jos tää voi jatkua jopa kuukauden! No paranemisia kaikille kellä tämä on, ja en todellakaan toivo kenenkään saavan tätä. ei kuulosta luettuna niin kivuliaalta mitä se oikeesti on! tulipa raamattu :))

• vihriä
        16.v , tyttö kirjoitti:

"Mononukleoosi, kansanomaisemmin myös "pusutauti", on Epstein-Barrin viruksen tai sytomegaloviruksen aiheuttama tartuntatauti johon liittyy usein kovaa kurkkukipua. Tauti on tavallisin nuorilla ja tarttuu syljen, veren tai kosketuksen välityksellä. Itämisaika on 7–50 vuorokautta"!!! Wikipedia on hyvä :D

Itelläki kivasti nyt viimesen viikon ajan joka päivä menny vaan pahemmaksi ja pahemmaksi.. eka oli imusolmukket hieman turvonnu.. seuraavaksi turpos nielurisat (jotka normaalistikkin minulla erittäin suuret), sitten turposi solmukkeet hieman vielä lisää, nieleminen hankalaa, sitte torstaina huomasin valkosia länttejä toisessa risassa.. sitte eilen aamulla katoin kurkkuun ni toisessaki! ja nyt jos kattoo ni ihan täynnä kurkku valkosta "mätää".. maistuu erittäin kivalle voin kerota! xP tuskaaa.. oksensin jopa koulun pihalle eilen kun puhuin puhelimessa.. johtu lähinnä siitä että kurkku niin perkeleen turvonnu ettei henkee saa. sitte istuin kolme tuntia junassa.. päivystykseen ja verikokeisiin.
        Kehuivat risojani oikein mahtaviksi ja epänormaalin hankaliksi :D siellä sanoivat ennen kokeitakin että pusutauti se on mutta pakkohan se on varmistaa. Kuumetta oli tuolla tk:sa ku mittasivat ni 39.4! Nyt oon sitte yhen yön sairastanu tän kanssa sillain että on ollu pahin yö.. ei siitä tuu mtn ku herää joka toinen tunti.. pää meinaa räjähtää ja on hiestä märkä. janottas muttakun se sattuu. keitot menee vaan alas lähinnä. Kaula ja nielu on vaan niin turvonnu ja paksu että tuli sitte tänäänki ruuat ulos ku yritin vesisuolaliuos -tipoilla avata nenä-nielu väliä.. siinä räkiessä alko yököttään ja joo kiva :D Bafusin on jollain tavalla ihan ookoo ku imeskelee, ne on suun ja nielun desinfiointiin! saa apteekista vissiinki joo. tulee ainaki jollain tavalla puhtaampi olo suuhun.
        ei hirveenä kipua helpota jossei saa sitä tonne nielurisojen lähelle sitä tablettia ku se vähänkö turruttaa! Voin myöntää, ikinä en oo näin kipeä ollut.. ainakaan muistin mukaan ja tuo mätä on se kaikista oksettavin.. ja tukkeumakurkku ja nieleminen xD ja h**vetti jos tää voi jatkua jopa kuukauden! No paranemisia kaikille kellä tämä on, ja en todellakaan toivo kenenkään saavan tätä. ei kuulosta luettuna niin kivuliaalta mitä se oikeesti on! tulipa raamattu :))

Sairastin monon nyt syksyllä, ja siitä selvittyäni voin olla vain kiitollinen.. En ole koskaan kokenut mitään vastaavaa. Kun kuume pysyy neljänkymmenen hujakoilla pari viikkoa, on yleiskunto aika naatti, ja kun tähän lisää vielä sen, ettei pysty syömään tai juomaan, on olotila jotain sanoinkuvaamatonta tietenkin tämän kurkkukivun ja puhumattomuuden kera.

Suosittelen sairastaville imeskelemään jääpaloja, mikäli se on mahdollista. Laskevat kurkun turvotusta, koska kuumaa ei saisi juoda. Juominen ylipäätänsä on todella tärkeää (ehkä kaikista tärkeintä), jos ei välttämättä halua altistaa itseään sairaalakuntoon.

Heti, kun pystyy alkaa syödä, suosittelen lämpimästi vitamiinien tehokuuria, että vastustuskyky palautuu normaalille tasolle. Juuri taudin sairastettuaan on nimittäin melkoinen virusmagneetti, kerää kaikki mahdolliset taudit itseensä. Pyrkimyksenä, ettei esimerkiksi tämä tauti enää uusisi! Vitamiinit auttaa yleiskunnon paranemista, vastustuskykyä ja yleistä jaksamista.

Itse sain lääkäriltä vahvoja kuume- ja kipulääkkeitä, joiden avulla pystyin syömään ja psyykekin jaksoi paremmin sairastamista. Itse tauti kesti kokonaisuudessaan puolitoista kuukautta. Liikuntakiellossa olin monta viikkoa, samoin lääkäri suositteli neljän seinän sisällä oloa koko sairasloman ajan, vaikka olo olisi kohentunut.

Valtavasti jaksamista kaikille sairastaville... Minulle antoi toivoa ajatus, että mononukleoosiin ei ainakaan kuole, ja kun siitä selviää, maailma tuntuu hetken ihan uudelta ja ihmeelliseltä.

• vihriä'
        vihriä kirjoitti:

Sairastin monon nyt syksyllä, ja siitä selvittyäni voin olla vain kiitollinen.. En ole koskaan kokenut mitään vastaavaa. Kun kuume pysyy neljänkymmenen hujakoilla pari viikkoa, on yleiskunto aika naatti, ja kun tähän lisää vielä sen, ettei pysty syömään tai juomaan, on olotila jotain sanoinkuvaamatonta tietenkin tämän kurkkukivun ja puhumattomuuden kera.

Suosittelen sairastaville imeskelemään jääpaloja, mikäli se on mahdollista. Laskevat kurkun turvotusta, koska kuumaa ei saisi juoda. Juominen ylipäätänsä on todella tärkeää (ehkä kaikista tärkeintä), jos ei välttämättä halua altistaa itseään sairaalakuntoon.

Heti, kun pystyy alkaa syödä, suosittelen lämpimästi vitamiinien tehokuuria, että vastustuskyky palautuu normaalille tasolle. Juuri taudin sairastettuaan on nimittäin melkoinen virusmagneetti, kerää kaikki mahdolliset taudit itseensä. Pyrkimyksenä, ettei esimerkiksi tämä tauti enää uusisi! Vitamiinit auttaa yleiskunnon paranemista, vastustuskykyä ja yleistä jaksamista.

Itse sain lääkäriltä vahvoja kuume- ja kipulääkkeitä, joiden avulla pystyin syömään ja psyykekin jaksoi paremmin sairastamista. Itse tauti kesti kokonaisuudessaan puolitoista kuukautta. Liikuntakiellossa olin monta viikkoa, samoin lääkäri suositteli neljän seinän sisällä oloa koko sairasloman ajan, vaikka olo olisi kohentunut.

Valtavasti jaksamista kaikille sairastaville... Minulle antoi toivoa ajatus, että mononukleoosiin ei ainakaan kuole, ja kun siitä selviää, maailma tuntuu hetken ihan uudelta ja ihmeelliseltä.

ai niin, pääkipu kesti vielä kuukauden paranemisen jälkeen, joten särkylääkkeitä tuli syötyä tasaiseen tahtiin, kun kouluun täytyi kuitenkin palata. onko muilla kokemuksia pitkittyneestä pääkivusta sairauden yhteydessä?

• rav3105
        vihriä kirjoitti:

Ei siihen kuole, mutta lopullinen parantuminen kestää hetken......
        Palautuminen takaisin vie toisen kuukauden... T: Kokemusta on...

• -_-

Otan elämäntehtäväkseni löytää pusutautiin joku lääke tai rokote. Ihan helvettiä tää!
      Yöllä heräilee jatkuvasti ja välillä tuntuu siltä että kuolis kohta kun sattuu niin pirusti.
      Äääää, menis jo poooiiisss... : (

• shit!

ja mä kun luulin että kuolen possuflunssa rokotteen jälkioireisiin.. Mun kurkku on ollut kipeenä n. viis päivää, et hyvä ku saan joutua ja syötyä yhtää mitää.. Eilen oireet paheni ja kävin lääkäris, mut sanoivat ettei ois angiina, mut antoivatt silti antibioottikuurin. Sit kotiin tullessa mulle nousi kauhea kuume ja sen jälkee kaikki on ollut kuin helvettiä.. Mun kurkku on täynnä limaa, minkä vuoksi vaikka juodessani, kaikki neste tulee nenästä ulos ku en pysty juomaan. Tätä ei vielä ole todettu pusutaudiksi, mut itse epäilen sitä vahvasti. Kaikist ihaninta täs on viel se, että ens perjantaina vanhat ja äiti tappaa mut jossen tanssi ja heittää pihalle kotoa :(

• naaameless

Mulla alko koko homma tammikuun puolessa välissä kauheella silmäluomien turvotuksella ja imusolmukkeiden turpoomisella. Kaula näytti meleko muhkuraiselta. Parin päivän päästä tuli hirveen väsyny olo ja matala, 37 kuume. Lääkärissä selevisi, että psustautihan se oli iskeny. Makasin kotona 4 päivää kuumeessa, jota oli yleensä aamulla n. 37,5 astetta ja illalla yli 39. Kurkku oli kokoajan järkyttävän kippee! Oon kärsiny kovista ja pitkäaikasista kurkkukivuista koko elämäni tavallisissaki kuumetaudeissa mutta tämä ihan toista maata, kauheata! Ei pystyny ees puhumaan ja syömisestä sai vaan haaveilla.

Sitte kurkkuun ilmesty näitä angiinalle tyypillisiä peitteitä, joten kävin lääkärissä. Angiinaa ei ilmeisesti ollu, (lääkäri oli aivan ihme tyyppi!), joten se määräs sitte Kefexiniä korvatulehukseen. Kuume laski heti ensimmäisen tabletin jälkeen ja tauti parani parissa päivässä. Aattelin, että nytpä kävi tuuri ku tästä pääsiki näin helepolla! Van ei ois pitäny nuolasta ennen ku tipahtaa...

Pari viikkoa sitte kurkku alko taas tuntua ouvolta, ja viikko sitte tuli taas kauhea väsymys, alhanen kuume ja rauhaset turposi parin tunnin sisällä iha mahottomiin. Sittenpä kaikki jatkuki saman kaavan mukkaan. Taas lääkäriin, mononukleoosi arvot pilvissä ja tulehusarvo vaan 21, angiinaa ei ollu. Kurkku on siinä kunnossa, että ei oo lasten katottavaa. Ihan punanen, täynnä punasia rakkuloita joissa valkonen pää :O Päivän ateriat on pääasiassa vellejä,jess. Ja kuume "rytmittyy" jälleen oudosti vuorokauden ajan mukkaan, aamulla ei juuri ollenkaa ja 2-4 aikaan päivällä nousee 38-39, samoin yöllä pysyy nuissa lämpötiloissa. Eli tämä taudin uusiutuminen johtu luultavasti siitä, ku antibioottien käyttö lopetti kehon luontasten vasta-aineiden muodostumisen tautia vastaan, ja niin se vaan jylläs kehossa oottaen hetkeä millon iskeä. Ja mikäpä sen parempi ajankohta ku muutama päivä ennen penkkareita. >:(

Kaikista v*ttumaisinta tässä on se, että ensin piti tuon edellisen taudin puhkeamisen takia lepäillä 3 viikkoa ja nyt on sama homma edessä. Tässä alkaa tuntea ittesä lähinnä muumioksi. Mutta eikai tässä auta muu kun odotella parantumista. Paranemisia ja voimia kaikille muille pusuttelutaudista kärsiville! Muistakaa juua nesteitä, kylmänä. :>

• ...
        naaameless kirjoitti:

Mulla alko koko homma tammikuun puolessa välissä kauheella silmäluomien turvotuksella ja imusolmukkeiden turpoomisella. Kaula näytti meleko muhkuraiselta. Parin päivän päästä tuli hirveen väsyny olo ja matala, 37 kuume. Lääkärissä selevisi, että psustautihan se oli iskeny. Makasin kotona 4 päivää kuumeessa, jota oli yleensä aamulla n. 37,5 astetta ja illalla yli 39. Kurkku oli kokoajan järkyttävän kippee! Oon kärsiny kovista ja pitkäaikasista kurkkukivuista koko elämäni tavallisissaki kuumetaudeissa mutta tämä ihan toista maata, kauheata! Ei pystyny ees puhumaan ja syömisestä sai vaan haaveilla.

Sitte kurkkuun ilmesty näitä angiinalle tyypillisiä peitteitä, joten kävin lääkärissä. Angiinaa ei ilmeisesti ollu, (lääkäri oli aivan ihme tyyppi!), joten se määräs sitte Kefexiniä korvatulehukseen. Kuume laski heti ensimmäisen tabletin jälkeen ja tauti parani parissa päivässä. Aattelin, että nytpä kävi tuuri ku tästä pääsiki näin helepolla! Van ei ois pitäny nuolasta ennen ku tipahtaa...

Pari viikkoa sitte kurkku alko taas tuntua ouvolta, ja viikko sitte tuli taas kauhea väsymys, alhanen kuume ja rauhaset turposi parin tunnin sisällä iha mahottomiin. Sittenpä kaikki jatkuki saman kaavan mukkaan. Taas lääkäriin, mononukleoosi arvot pilvissä ja tulehusarvo vaan 21, angiinaa ei ollu. Kurkku on siinä kunnossa, että ei oo lasten katottavaa. Ihan punanen, täynnä punasia rakkuloita joissa valkonen pää :O Päivän ateriat on pääasiassa vellejä,jess. Ja kuume "rytmittyy" jälleen oudosti vuorokauden ajan mukkaan, aamulla ei juuri ollenkaa ja 2-4 aikaan päivällä nousee 38-39, samoin yöllä pysyy nuissa lämpötiloissa. Eli tämä taudin uusiutuminen johtu luultavasti siitä, ku antibioottien käyttö lopetti kehon luontasten vasta-aineiden muodostumisen tautia vastaan, ja niin se vaan jylläs kehossa oottaen hetkeä millon iskeä. Ja mikäpä sen parempi ajankohta ku muutama päivä ennen penkkareita. >:(

Kaikista v*ttumaisinta tässä on se, että ensin piti tuon edellisen taudin puhkeamisen takia lepäillä 3 viikkoa ja nyt on sama homma edessä. Tässä alkaa tuntea ittesä lähinnä muumioksi. Mutta eikai tässä auta muu kun odotella parantumista. Paranemisia ja voimia kaikille muille pusuttelutaudista kärsiville! Muistakaa juua nesteitä, kylmänä. :>

Pusutautiin nimenomaan kuuluu nuo valkoiset peitteet siellä kurkussa, eli missään nimessä kyse ei ole angiinasta ja mikään antibiotti siihen ei tehoa, koska kyse on viruksesta eli mononukleosista. Lämmin juoma, lämpimät keitot, päänsärkylääkkeet ja lepo ja vielä kerran lepo, tehoavat ! Liikuntaa ei saa missään nimessä harrastaa..

Itelläni oli aivan kauheat oireet kun sairastin. Pari viikkoa aivan kamala päänsärky, päänsärkylääkkeet ei tehonnu kuin muutaman tunnin, en pystynyt puhumaan enkä aukaisemaan suuta kunnolla, mieletön kuume ja valkoiset peitteet kurkussa. Kuumeilua kesti vielä lievänä pitkään ja imusolmut oli vielä kauan, kauan turvoksissa ja vieläkin on pikkasen siitä jäljellä turvotusta. Elämäni kauhein tauti.

• totaalikammottavaa
        ... kirjoitti:

Pusutautiin nimenomaan kuuluu nuo valkoiset peitteet siellä kurkussa, eli missään nimessä kyse ei ole angiinasta ja mikään antibiotti siihen ei tehoa, koska kyse on viruksesta eli mononukleosista. Lämmin juoma, lämpimät keitot, päänsärkylääkkeet ja lepo ja vielä kerran lepo, tehoavat ! Liikuntaa ei saa missään nimessä harrastaa..

Itelläni oli aivan kauheat oireet kun sairastin. Pari viikkoa aivan kamala päänsärky, päänsärkylääkkeet ei tehonnu kuin muutaman tunnin, en pystynyt puhumaan enkä aukaisemaan suuta kunnolla, mieletön kuume ja valkoiset peitteet kurkussa. Kuumeilua kesti vielä lievänä pitkään ja imusolmut oli vielä kauan, kauan turvoksissa ja vieläkin on pikkasen siitä jäljellä turvotusta. Elämäni kauhein tauti.

itse sairastin tuon joskus 16 uoden iässä. Näpyillä naama, kutitti, päänsärkyä, kaula turposi tai oikeammin imusolmukkeet, niin paljon ettei poolot menneet päälle ja näytin sammakolta. Lisänä pernani oli vaarassa puhjeta, joten olin siis sairaalassa aika pitkään, kuume oli 42.

täytyy nyt varoittaa, että aikuisena olen tuon taudin jälkeen alkanut kärsimään nopeasta, todella korkeaksi nousevasta kuumeesta. Eli normi flunssa voi nousta helposti 41. En ole 18 ikävuoden jälkeen nähnyt flunssaa alle 39 asteen.

Lisänä imusolmukkeet ovat herkempiä kuin aikasemmin joten ne turpoavat todella herkästi flunssieni aikaan. Että sellaista olipa kiva tauti sairastaa... itelläni meni muuten kaksi kuukautta tervehtyä

• toksoplasmoosi!

Mononukleoosi ei ole mikään viruksen aiheuttama harmiton kuumetauti vaan se on toksoplasman aiheuttama! Se, joka saa "mononukleoosin" on varmasti todella paljon tuota loista elimistössään. Toksoplasmaa on tutkittu paljon niillä joilla on AIDSia, ja se aiheuttaa juuri imusolmukkeiden turpoamista, pernan laajenemista, kuumetta, päänsärkyä, ja jopa tajuttomuuskohtauksia. Eli olette tavallaan immuunipuutteisia kaikki täällä jotka ovat sairastaneet monon, sillä terveen ihmisen immuunipuolustus osaa pitää toksoplasmoosi-infektion kurissa, siten ettei se aiheuta imusolmukkeiden laajenemista yms.

Kukaan ei parane tästä toksoplasmoosista vaikka mononukleoosi meneekin ohi; mononukleoosi on joskus laukaissut kroonisen väsymysoireyhtymän oireet, joka ei ole ikinä parantunut. Eli hankkikaa vaikka malarialääkitys, pitkän antbioottikuurin tai jotain, että saa noi loiset edes vähän rajoitettua.

• tgaffo

En oo varma, mut luulen et mul on pusutauti, meinaa ku tulin riparilta lapista just sunnuntaina , oli ihan terve olo.. sitten menin aamulla nukkumaan ja heräsin illalla kun oli kova kurkkukipu , kuume ja pään särky.. noh, otin panadolin ja seuraavana päivänä kuumetta oli jo 39 ja en pysty syödä ja juoda melkein mitään..
      eli mul on oireet : kova kurkkukipu, takaraivoo ja niskaa pakottaa, rauhaset turvonnu, nenä niin tukossa etten pysty hengittää nenällä.. ja korvat kipeänä ja silmät turvonnu.

• lellenana

Kannattaa käydä varmuuden vuosi lääkärillä.

Ja sitten vaan valmistaudut viettämään kotona pari viikkoa. Kauheat kivut kestivät mulla noin viikon. Buranaa tai Ibumaxia kipuun. Koita syödä vaikka se sattuu. Jos hengitysongelmia niin lääkärille!

Itse paranin juuri pusutaudista, voin kertoa että vittumaista oli... Ihan hieman on rauhaset vielä turvoksissa. Mutta vielä helvetillisempää oli lääkeaineallergiana tullut ihottuma, jonka sain lääkärin määräämien antibioottien (muidentautien torjuntaan, pusutautiinhan ei oikeastaan ole omaa lääkettä, se vaan pitää kärsiä) takia. Minä vaan satuin olemaan allerginen jollekkin aineelle siinä lääkkeessä, ei voi mitään... Toivottavasti sinä säästyt siltä!

Mulla meni siis koko hiihtoloma ja vähän päälle helvetillisissä merkeissä... Terveys on niin arvokas asia. Kyllä sitä olisi taas muistanut arvostaa vähän vähemmälläkin...

Koita pärjäillä! Kyllä se siitä! Voimia paljon sinulle!

• lellenana
        lellenana kirjoitti:

Kannattaa käydä varmuuden vuosi lääkärillä.

Ja sitten vaan valmistaudut viettämään kotona pari viikkoa. Kauheat kivut kestivät mulla noin viikon. Buranaa tai Ibumaxia kipuun. Koita syödä vaikka se sattuu. Jos hengitysongelmia niin lääkärille!

Itse paranin juuri pusutaudista, voin kertoa että vittumaista oli... Ihan hieman on rauhaset vielä turvoksissa. Mutta vielä helvetillisempää oli lääkeaineallergiana tullut ihottuma, jonka sain lääkärin määräämien antibioottien (muidentautien torjuntaan, pusutautiinhan ei oikeastaan ole omaa lääkettä, se vaan pitää kärsiä) takia. Minä vaan satuin olemaan allerginen jollekkin aineelle siinä lääkkeessä, ei voi mitään... Toivottavasti sinä säästyt siltä!

Mulla meni siis koko hiihtoloma ja vähän päälle helvetillisissä merkeissä... Terveys on niin arvokas asia. Kyllä sitä olisi taas muistanut arvostaa vähän vähemmälläkin...

Koita pärjäillä! Kyllä se siitä! Voimia paljon sinulle!

Niin, ja vielä : Buranat tai Ibumaxit ovat tehokkaampia pusutaudin kipuihin kuin Panadol.

• poika24----
        lellenana kirjoitti:

Niin, ja vielä : Buranat tai Ibumaxit ovat tehokkaampia pusutaudin kipuihin kuin Panadol.

Pusutauti täälläkin, 12vkr kuumetta ja kurkkukipua jo takana, tänään tuli pikatestistä positiivien tulos.
        Kylläpä tää vaan on synkkä tauti. melkein 10% tippunu paino 2vk, kuumetta ollu 37-39 välissä ja syömionen ollut mahdotonta kurkkukivun takia.

• inamorata
        lellenana kirjoitti:

Olishan se ihanaa mennä apteekista hakemaan niitä buranoita ymv, mutta kun on astma, niin ei parane niihin sattua :(

Mulla on nyt myös epäilyksen alla toi pusutauti...maanantaina saadaan varmistus verikokeesta. Tulehdusarvot oli 146 ja leukkarit koholla. Kurkku on kipee, mutta ei kuitenkaan mikään mahdoton. On vaan oikealta puolelta kurkku mahottoman kipee. Limaa kurkussa on melko paljon. Ei yskää, eikä nuhaa. Kuume on pari päivää vispannu välillä 37-40. Angiina oli testeissä nega. Leuan imusolmukkeet on hurjasti suurentuneet. Nyt alkaa jo olee parempi olo. Tälle päivälle ei ole vielä kuume noussut ollenkaan..mutta aikaahan toki on vielä ;) Toivon vaan niin suuresti, että tää olisi jotain ihan muuta kuin pusutautia.

Lähdenpä syömään lisää jätskiä :)

• s
        inamorata kirjoitti:

Olishan se ihanaa mennä apteekista hakemaan niitä buranoita ymv, mutta kun on astma, niin ei parane niihin sattua :(

Mulla on nyt myös epäilyksen alla toi pusutauti...maanantaina saadaan varmistus verikokeesta. Tulehdusarvot oli 146 ja leukkarit koholla. Kurkku on kipee, mutta ei kuitenkaan mikään mahdoton. On vaan oikealta puolelta kurkku mahottoman kipee. Limaa kurkussa on melko paljon. Ei yskää, eikä nuhaa. Kuume on pari päivää vispannu välillä 37-40. Angiina oli testeissä nega. Leuan imusolmukkeet on hurjasti suurentuneet. Nyt alkaa jo olee parempi olo. Tälle päivälle ei ole vielä kuume noussut ollenkaan..mutta aikaahan toki on vielä ;) Toivon vaan niin suuresti, että tää olisi jotain ihan muuta kuin pusutautia.

Oli pari talvaa takaperin täälläkin toi tauti... kauhee olo oli ja aftoja suu täynnä, kurkku ja pää kipee, kuumetta korkeimmillaan 40.1. Laihduin kahen viikon aikana 8 kg... melkein jouduin sairaalaan mut en onneks ihan. En kyl tiiä mistä sen taudin sain ku ketään en pussannu (TODELLAKAAN) eikä kellään sitä täälläpäin ollu... Tsemppiä kaikille sen taudin kaa!

• poika24----
        s kirjoitti:

Oli pari talvaa takaperin täälläkin toi tauti... kauhee olo oli ja aftoja suu täynnä, kurkku ja pää kipee, kuumetta korkeimmillaan 40.1. Laihduin kahen viikon aikana 8 kg... melkein jouduin sairaalaan mut en onneks ihan. En kyl tiiä mistä sen taudin sain ku ketään en pussannu (TODELLAKAAN) eikä kellään sitä täälläpäin ollu... Tsemppiä kaikille sen taudin kaa!

Huh huh tauti alkaa helpottaa, mutta 3pv sairaala hoitoa se vaati.. 3vk kesti ja painoa putos 12kg.
        Huomenna pitäs töihin mennä, saa nähä mikä on kunto 3vk nukkumisen jälkeen :) mut voimia kaikille joilla vielä tauti päällä tai tulossa... :S

• meiksi baam
        inamorata kirjoitti:

VOIX PUSUTAUTII EHKÄSTÄ

• tyttönen vaaan

mietin tässä että kun tuli pussailtua ja muuta aika kiihkeesti yhen jäbän kanssa lauantaina ja nyt on kurkku todella kipeä! ihan turvoksissa nuo rauhaset ja kurkku ihan punane ja perällä sellasia ihmetäpliä. paha syödä, juoda, niellä ja puhua... En ole kuullutkaan moisesta taudista kuin vasta nyt kun lueskelin keskustelua. Minulla ei tosin ole ollut kuumetta ollenkaa, mutta töihin olisi päästävä, mutta se on myyntityötä eikä tuo puhuminen oikein onnistu... että mikä neuvoksi?

• kundi17---

Ei se pusutauti niin nopeasti tartu, luultavasti sait vaan normaalin angiinan., Itselläni pusutauti angiina kestänyt nyt 7pv, toissayönä olin sairaalassa tiputuksessa kun ei mennyt enään antibiootit tai kipulääkkeet alas, nyt sain hyviä lääkkeitä, Tramadol 50mg kipuun tarvittaessa ja sitten Ketorin 100mg 3krt päivässä niin hyvin on auttanut, tsemppiä parantumisessa!

• äpäuskoinen.

Nyt loppu huumori, vanhat tutut oireet iski päälle. Voiko olla mahdollista että mono tulee taas kymmenen vuoden jälkeen? Olisko joskus -98 kun sairastin ekan kerran ja -00 iski toisen kerran, molemmat kerrat vei sairaalahoitoon. Nyt taas tosiaan samat vanhat tutut oireet iski päällensä kymmenenvuoden tauon jälkeen, onko edes mahdollista? Heh, nukkua ei pysty mutta onneksi nykyään on tää netti missä voi lietsoa itseensä kauhua aamuyön tunteina... :D

• 17-vuotias poika

Joo eli sama tauti diagnosoitiin tänään mulla verikokeen ja viljelyn avulla. Kurkku on ollut nyt kaksi päivää ihan helvetin kipeä ja kurkun pinnalla on valkoista limaa ja nielurisat ovat turvonneet siihen roikkuvaan "nyrkkeilysäkkiin" asti. Nenä on tukossa eikä avaudu millään ja suussa maistuu paskalle ja hengitys haisee paskalle. Samaten korvia ja päätä jomottaa. Välillä kuume nousee ja välillä taas laskee kun olen ottanut 3 burana 400mg tablettia päivässä ja juonut Finrexin nimistä mehua. Toivottavasti tää nyt paranis kun kurkku on aivan helvetin kipeä ja suussa maistuu paska... >:(

• sdfrsdfs

kesäloma alko ja heti päättäjäi päivänä kipeäksi järki lähtenyt 5 päivää sängyssä huomenna lääkäriin

• Autssattuu

Mulla ei ole pusu ongelmaa mutta minulla on outo mätäpatti ikenessä pelkään aika paljon lääkäreitä... Ja se on ihan sileä ja iso patti. Kirvelee jonkun verra. Ja aivan paskainen maku. Kellään havaintoa miten sen sais pois?

• pusutautinen

Mulla menossa nyt pusutautia yli viikko, kohta kaks viikkoa. Ensin oli toiselta puolelta imusolmuke vähän paisunu, joten tarkkailin sitä. Sitten viikon päästä vaan paheni, säteili jo korvaankin. Menin terveyskeskukseen ja siellä totesivat että on paiseita kitarisoissa, mutta eivät vielä sanoneet että on pusutauti. Sain lääkettä, kaksi kertaa päivässä Kefalexia, korvan takia. Itse pusutautiin ei ole mielestäni mitään antibioottia.

Noin neljä päivää meni ja olo vain paheni. Ei pystynyt nielemään ja kipu oli siirtynyt myös toiselle puolelle leukaa ja korvaa pisti kuin puukolla pistäis joka kerta nielaistessa. Mitään en ollut saanut alas ja koska nielemäänkään ei pystynyt, meinaa tuo kuolakin aiheuttaa tukehtumisen tunnetta jossakin tilanteissa. Nukkuminen on vähän vaikeaa, heräilen koko ajan. Ääni on todella painuksissa.

Menin kunnon lääkärille, joka otti testin paiseista sellaisella pumpulipuikolla ja vei sen tutkittavaksi. Otettiin myös verikoe joitakin tutkimuksia varten. Lääkäri kuunteli keuhkot ja sydämenkin, ne olivat onneksi ok. Sain kipupiikin lihakseen, koska korvaan sattui niin vietävästi. Sen vaikutus kesti ehkä 5 tuntia, minkä aikana pystyin syömään ja puhumaan lähes normaalisti koska en aristanut kurkkua enkä korvaa. Mutta sen jälkeen olo palasi normaaliksi ja pahentui. Joudun syömään antibiootit ja kipulääkkeet murennettuina, ei ole muuten mitään toivoa saada alas.

Kuumetta ei ole juuri ollut, vaikka olo onkin sellainen. Joskus aamuisin silmät vähän turvonneet. Joudun pitämään korkeaa tyynyä, pahimmillaan nukkumaan istuvilteen, koska tuntuu muuten etten saa henkeä kunnolla. Aion syödä antibiootit loppuun, mutta jossei se parane, menen vielä tutkimuksiin. Painoa on lähtenyt jo 4 kiloa. Syömäänkään en juurikaan pysty, joskus nälkä ilmoittaa mahan kurisemisella, mutta yleensä se menee ohi jos saa jotain juotua.

• mysterymethod

1 viikko kuumetta 38.7 c imusomukkeet turvonneet kaulasta varsinkin oikean puolimmainen sen jälkeen luulin jo parantuneeni paripäivää oli suht hyvä olo vetovaan poissa ei oikeen jaksanu tehä mtn sitten alko helvetinmoinen kurkkukipu ja kuume käyny 39.2c syöminen ja juominen todella vaikeaa tätä on kestäny 3 päivää ja loppua ei näy . pusutautia ei ole testattu mutta sitä lääkärit epäilivät

• Verkkis

ei mulla muuta ku et kaverilla oli pusutauti puolitoista kk sitten ja nyt löysin kurkusta paiseet ja ulkopuolelta vähän turvonnu olo, kipee en vielä ole ja sunnuntaina kilpailen! se on varma. Voin sitte vähä infoo miten täällä menee, ekakertalainen olen ja näiden juttujen perusteella tiiän mitä odottaa. HYVÄÄ LOPPULOMAA MINULLE

• Pyromania

Joo mullakin on tää kyseinen tauti. säikähdin muute iha sikana turvonnutta pattia kaulassa.. Tuli meinaa kiire lääkäriin.
      Oon 16 vuotias tyttö ja siskon muksut on sairastanu kans kyseisen taudin, joten muuta lähdettä en keksi.
      En pysty puhumaan yhtään! Meinaan tukehtua omaan sylkeeni ja nieleminen on yhtä helvettiä! Olo kans toasi paska. Kuumetta on semmoset 37-38. Eilen illalla oli 39! Onneks ei kauheesti tota kuumetta muuten oo.. Ärsyttää kun ei voi puhua kun on asiaa, ei voi syödä, kun on nälkä, hengittäminen on vaikeaa ja ylipäätään nieleminen! Mulla on ollut tää nytten 4 päivää. Joten luultavasti kärsimystä on vielä paljon eessä!
      toivottavasti tää loppuis pian! Tuntuu etten jaksa.. hoenkin usein vaa ''mä kuolen'' mä kuolen''.... hourailen kanssa tosi outoja välillä /:

En toivo kenellekkään tätä samaa! Paranemisia niille jotka myös tästä joutuu kärsimään

• APPUUUU

Noniin 2 päivää sitten olin vielä helllllvetin kipeä. Paska olo kesti mulla 5 päivää ja NYT! mikä tunne, kurkkuun ei enää satu yhtään!!!!!!! eikä mitään onkelmii!!!!111 ELÄMÄ ON IHANAA. Oli niiiin sääääätänän kova tuska. Nyt te ketkä sairastatte ni tärkeintä on et tiiätte SE MENEE OHI IHAN KOHTA! älkää masentuko!! Siihen kipuun alkaa muutenki tottuu ja TSÄDÄDÄÄDDMMÄD yhtäkkii se on kokonaa poissa. Mul oli vähän paineita ku ylihuomen alkaa armeija.

• t.mä

Kävin tossa maanataina lääkärissä ja ne otti nieluviljelyn ku oli täpliä kurkussa, keskiviikkona ne sit soitti ja sano et se on negatiivinen et toi on pusutauti. No sit keskiviikkona nous illalla 40 asteen kuume. Nyt sit tänää (perjantai) kävin uuestaa ku kurkku vaa turpos ja kipeyty ja menin labroihin otettii 2 putkiloo verta ja nieluviljely ja ne soitti mulle äsken ja sano et se olikii negatiivinen se pusutauti testi ja tulehusarvot oli koholla (111). nieluviljelyn tulokset saa vasta ens viikolla. Tarinan opetus on, että jos sulle sanotaa et joo pusutauti ni mee vaikka 3-4pv pääst uuestaa jos kurkku on tosi kipee viel ja pyyät :mononukleoosi testin , CRP:n (tulehdusarvot) ja nieluviljelyn . Koska yleensä on kuulema et alkuu se on virusperäinen mut sit ku kurkku on valmiiks heikkona ni bakteerit hyökkää sinne. Tässä pieni vinkki ei oo pakko uskoa, mutta itselläni ainakin toimi ja nyt iloisesti odottelen antibiootteja!

• nytkin naitattaa

No ei pusutautia ole vielä ollut mutta naimatauti kylläkin, sehän muuten naitattaa kokoajan eikä siihen tarvitse lääkitystä.

• kyselijä11111

Te ketkä olette sairastaneet kyseistä tautia, onko ollut sairauden yhteydessä haava/haavoja suussa?

• Ville Veturi

Olen sairastanut pusutaudin ja se on todellakin pirullinen tauti. Kuumetta 40 monta päivää,laihtumista,kurkku niin kipeä ettei tiedä miten olisi, haavaumia suussa. ja nyt jälkitautina krooninen paksusuolen tulehdus. On mieli aika matalalla.Väsymys on vieläkin ja voimaton olo.

• Tietämätön

Haluaisin erittäin nopeasti vastauksia!! Elikkä miten mononukleoosi tarttuu? Sen tiedän että suutelemmalla toki myös muutekin. Mutta miten sen voi tartuttaa toiseen jos ei itsellään kyseistä virusta ole ? Tämä on vähän vaikea selittää mutta kun en googlestakaa vastausta löytäny,nii siis jos on tuo epstein barrin virus mikä aiheuttaa tota tautia niin pitääkö itse olla ensin kipeä että tietää onko tuo virus ,että sen ois voinu tartuttaa toiseen?? Pointtina oli että:voiko sen tarttuttaa toiseen jos ei ole itse mistään tota virusta voinut saada? Ja siis pitääkö itse olla ensin tulla kipeäksi että tietää onko tuo virus vai voiko se virus tulla ilman että tulee kipeäksi? Ja vielä että voiko tuo virus tulla itsestään vaikka jotenkii munuaisten kautta?? vastatkaa nopeasti!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe