Renkaan

vaihtaja

"Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus."

Ok, tämä selvä, mutta voinko tehdä tarran itse vai onko sen muoto jotenkin ennalta määrätty ? Myykö rengasliikkeet tuollaisia tarroja ?

Miksi turhaan pitäää V-luokan renkaita autossa joka kulkee vähän reilut 180km/h. V-luokan renkaat maksavatkin noin 100eukkia / kierros enemmän.

8

1087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomessa...

      Eipä tuota tarraa Suomessa tarvitse.

    • vaihtanut

      "Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat."

      Jos sun autos kulkee 180km/h, H-luokan renkaat (max nopeus 210km/h) voi asentaa alle ilma lappuja tai lippuja. Toisaalta tarran voit tehdä itse ja sen muoto on vapaa, kunhan siitä selviää renkaiden ilmoitettu max nopeus.

      Toisaalta tuollaista rakenteellista suurinta nopeutta autoille en ole missään nähnyt määriteltävän. Ilmeisesti tässä viitataan rekisteriotteessa merkattuun renkaiden nopeusluokaan, eli tätä kautta jos autossasi on V-luokan renkaat sen rakenteellinen maksimi nopeus on 240km/h. Jos asia on näin, sinun on "liimattava se tarra". Käytönnössä kukaan ei tutki tarroja tai muita vastaavia ilmoituksia auton sisältä.

    • pötpötin

      Viimeksi kesärenkaita hankkiessani päädyin V-nopeusluokan renkaisiin vaikka auto ei kulje kuin vajaat 190. Ei ole harmittanut, sen verran tukevasti auto on tiessä kiinni. Hintakin oli vain hieman korkeampi kuin pykälää alhaisemman nopeusluokan renkailla. Ja valmistaja suosittaa tuota nopeusluokkaa niin mitäpä sitä vastaan laittamaan.

      Nopeusluokka kertoo sen kuinka hyvin auto pysyy tiessä kiinni vaikkapa sadan kilometrin tuntinopuedella.

      Jos nopeusluokka on Q, auto on taatusti aika huojakan tuntuinen ja renkaan pitokyky moisessa menossa ei ole kovin kaksinen ainakaan huonommissa olosuhteissa. Jos nopeusluokka on W, tulkoon vaikka myrsky ja sata salamaa, menoa se ei hidasta.

      Ja jos oikein tyhmiä ollaan niin kysytään miksi ostaisit nopeusluokan Q renkaat, eihän Suomessa saa ajaa kuin 120?

      • 125x15

        Nopeusluokka kertoo sen kuinka suurella nopeudella tapahtuvaa jatkuvaa ajoa rengas kestää. Matalamman nopeusluokan renkaat toimivat yleensä pienemmissä nopeuksissa paremmin kuin suuremman nopeusluokan renkaat. Varsinkin talvirenkaissa tilanne on tämä, koska suurempiin nopeuksiin tarkoitetut renkaat joudutaan tekemään kovemmasta kumiseoksesta ja lammellointiin nopesluokka varmaankin vaikuttaa myös. Siitä kuinka hyvin auto pysyy tiessä kiinni nopesluokka ei varsinaisesti kerro mitään.


      • pötpötin
        125x15 kirjoitti:

        Nopeusluokka kertoo sen kuinka suurella nopeudella tapahtuvaa jatkuvaa ajoa rengas kestää. Matalamman nopeusluokan renkaat toimivat yleensä pienemmissä nopeuksissa paremmin kuin suuremman nopeusluokan renkaat. Varsinkin talvirenkaissa tilanne on tämä, koska suurempiin nopeuksiin tarkoitetut renkaat joudutaan tekemään kovemmasta kumiseoksesta ja lammellointiin nopesluokka varmaankin vaikuttaa myös. Siitä kuinka hyvin auto pysyy tiessä kiinni nopesluokka ei varsinaisesti kerro mitään.

        Eipäs vaan korkeamman nopeusluokan renkaat ovat pehmeämmät, siksipä urheiluautojen renkaatkaan eivät kestä kuin muutaman tuhat kilometriä (rauhallistakaan ajoa). Pehmeämpi kumiseos mahdollistaa paremman kiihtyvyyden, hidastuvuuden ja suuremmat kaarrenopeudet.

        Nopeusluokka nimenomaan kertoo sen missä vauhdissa se vielä pitää renkaan tiessä kiinni.

        Lainattua Tuulilasin artikkelista: "Ja kaarteissa sekä mutkaisilla teillä tiukemmin kanttailtaessa jäykempi renkaan sivu takaa vakaamman käytöksen. Siitä syystä voi olla aivan perusteltua päätyä ajatukseen suuremman nopeusluokan renkaista, vaikka T-luokkalaisella tulisi lain puitteissa toimeen".

        Eli siis esimerkiksi hirven tai pikkulapsen väistäminen onnistuu helpommin.


      • Jamppa
        pötpötin kirjoitti:

        Eipäs vaan korkeamman nopeusluokan renkaat ovat pehmeämmät, siksipä urheiluautojen renkaatkaan eivät kestä kuin muutaman tuhat kilometriä (rauhallistakaan ajoa). Pehmeämpi kumiseos mahdollistaa paremman kiihtyvyyden, hidastuvuuden ja suuremmat kaarrenopeudet.

        Nopeusluokka nimenomaan kertoo sen missä vauhdissa se vielä pitää renkaan tiessä kiinni.

        Lainattua Tuulilasin artikkelista: "Ja kaarteissa sekä mutkaisilla teillä tiukemmin kanttailtaessa jäykempi renkaan sivu takaa vakaamman käytöksen. Siitä syystä voi olla aivan perusteltua päätyä ajatukseen suuremman nopeusluokan renkaista, vaikka T-luokkalaisella tulisi lain puitteissa toimeen".

        Eli siis esimerkiksi hirven tai pikkulapsen väistäminen onnistuu helpommin.

        Korkeamman luokan renkaat todellakaan ole pehmeämpiä.

        Tarroja kuulemma saa rengasliikkeistä.


      • pötpötin
        Jamppa kirjoitti:

        Korkeamman luokan renkaat todellakaan ole pehmeämpiä.

        Tarroja kuulemma saa rengasliikkeistä.

        tarkennus, siis runko on kovempi, kulutuspinta pehmeämpi. Pitää paremmin mutta kuluu nopeammin.


      • vepa
        pötpötin kirjoitti:

        tarkennus, siis runko on kovempi, kulutuspinta pehmeämpi. Pitää paremmin mutta kuluu nopeammin.

        Älkää menkö rengastehtaiden tekemään ansaan! Rahanhimo silmissä ne markkinoivat suuren nopeusluokan renkaita. Niillä ei ole mitään käyttöä Suomesssa. Sakemannien moottoriteillä niillä saattaa olla merkitystä, mutta ei täällä jos ylipäätään liikennesääntöjen mukaan ajetaan. Kuinkas monta kertaa olette ajaneet yli 190 km/h? Itse en koskaan, eikä tule tarvetta.

        Näin ollen T-nopeusluokan rengas riittää aivan hyvin. Sitä suuremman nopeusluokan renkaissa ei ole mitään hyvää; kallis hinta, nopea kuluminen, tärinä on kuin puupyörillä ajaisi ja meteli Suomen karkeilla kestopinnoiteteillä sietämätön. Ostin juuri laadukkaana pidetyn auton itselleni ja olo on kuin bassorummun sisällä istuisi. Ja mitkäs sieltä auton alta löytyivät; V-nopeusluokan renkaat!

        Heitän ne heti helvettiin ja ostan tilalle T-nopeusluokan renkaat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe