Hallitus ohjaa ratkaisuillaan verotusta ja tukia ympäristön kannalta merkittävästi kestävänpään suuntaan. Energiaverotusta kiristetään 120 miljoonalla eurolla korottamalla yleisen sähköveroluokka I:n veroa. Myös lämmitys-, voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden hiilidioksidiveroa korotetaan 90 miljoonalla eurolla. Liikenteen polttonesteiden veroa korotetaan 42 miljoonalla eurolla. Aiemmin päätetty turpeen vuoden 2015 veronkorotus peruutetaan. Ratkaisut lisäävät kotimaisen metsähakkeen kilpailukykyä. Tupakkaveroa kiristetään 50 miljoonalla eurolla.
Henkilö- ja pakettiautojen vuotuista ajoneuvoveroa korotetaan 150 miljoonalla eurolla niin, että korkeampaa veroa kannetaan vuoden 2016 alusta.
Verotulojen lisäämiseksi myös verotukia karsitaan. Kaivostoiminnan energiaverotuet poistetaan ja aiemmin verovapaa nestekaasu säädetään verolliseksi. Taksien (pl. erityisvarustellut taksit) ja muuttotavarana tuotujen autojen autoveroalennuksesta luovutaan.
VERONHUOJENNUS POISTUU--MERSU VAIHTUU LADAAN
18
356
Vastaukset
- Ei vaikutusta hintoihin
Niinhän täällä aina on väitetty ettei auton hinta vaikuta pätkääkään kyydin hintaan!
- fdgijihujh
Tottakai se vaikuttaa mutta ei niin paljon kun luulet.
Mieti nyt itsekin, Jos ostetaan 30 tonnin auto jolla ajetaan kolme vuotta ja siitä saadaan vaihdettaessa 8 tonnia niin sen auton kustannus kolmessa vuodessa on ollut 7333,33€ / vuosi. Mutta ne keskimäärin kaksi kuljettajaa / auto maksaa noin 100 tonnia / vuosi. Ei sillä auton hinnalla ole oikeasti niin suurta merkitystä kuin Arhinmäkeläiset kateuden liemessä lilluessaan antavat ymmärtää.
Auton pääomakulut on itseasiassa samaa luokkaa kun sen auton vakuutusmaksut.
Sitten itse asiaan, eli autoveron hyvityksestä luopumiseen. Mielestäni sillä ei ole sen kummempaa merkitystä. Olen tähänkin mennessä autoillut tavallisilla perheautoilla hintahaarukassa 25-35 tonnia enkä muuta ostokäyttäytymistä veron jälkeenkään. Saattaa olla että alan vaihtamaan autoa vielä nopeammassa tahdissa kun ei tarvitse välittää veron takaisinkaksuista. - Näinhän se on.....
fdgijihujh kirjoitti:
Tottakai se vaikuttaa mutta ei niin paljon kun luulet.
Mieti nyt itsekin, Jos ostetaan 30 tonnin auto jolla ajetaan kolme vuotta ja siitä saadaan vaihdettaessa 8 tonnia niin sen auton kustannus kolmessa vuodessa on ollut 7333,33€ / vuosi. Mutta ne keskimäärin kaksi kuljettajaa / auto maksaa noin 100 tonnia / vuosi. Ei sillä auton hinnalla ole oikeasti niin suurta merkitystä kuin Arhinmäkeläiset kateuden liemessä lilluessaan antavat ymmärtää.
Auton pääomakulut on itseasiassa samaa luokkaa kun sen auton vakuutusmaksut.
Sitten itse asiaan, eli autoveron hyvityksestä luopumiseen. Mielestäni sillä ei ole sen kummempaa merkitystä. Olen tähänkin mennessä autoillut tavallisilla perheautoilla hintahaarukassa 25-35 tonnia enkä muuta ostokäyttäytymistä veron jälkeenkään. Saattaa olla että alan vaihtamaan autoa vielä nopeammassa tahdissa kun ei tarvitse välittää veron takaisinkaksuista.Hyvä kommentti
- LADA ei SKODA
Uusin LADA on muuten hieno auto,suosittelen.
- hyvä perusauto
Taksimaksujen hinnat laskevat kun taksit aikovat siirtyä tavallisiin autoihin. Niitä saa veronpalautuksen loppumisen jälkeenkin 2 kpl yhden Eemelin hinnalla.
Tavalliset kuolevaisetkin pääsevät nyt halvemmalla mersukaupassa koska Eemelin cif hintaa ei kannata varman taksikaupan loputtua pitää tavallista korkeampana.
MB E on Suomessa 24% kalliimpi kuin Saksassa mutta esim. Toyota Avensis 4%.- daa daa
Niin sitä voisi luulla.
Mutta yllättynet - älkää kadehtiko
2x e mersun hinta siis nyky käytännöl on 1.6 diesel kia ceed max.Olisko kuitenki vaik mun pirssi ford mondeo 2.0tdci aut se vertailu.Se on siis huimat 12500e e mersua halvempi.Eli jos itse ajaa enimmän ei se hinta nyt 3v käyttöäjäl liikaa iske takkiin.En maksais e mersusta montaa tonnia hyvin varusteltua mondeota enemmän,kun se on ajajan kannalta ja tiloiltaan paskempi
- +20 %
PÄIN VASTOIN...nyt pitää ostaa 2 ooppelia yhden mersun sijasta ja se vasta tulee
KALLIIKSI - t34
älkää kadehtiko kirjoitti:
2x e mersun hinta siis nyky käytännöl on 1.6 diesel kia ceed max.Olisko kuitenki vaik mun pirssi ford mondeo 2.0tdci aut se vertailu.Se on siis huimat 12500e e mersua halvempi.Eli jos itse ajaa enimmän ei se hinta nyt 3v käyttöäjäl liikaa iske takkiin.En maksais e mersusta montaa tonnia hyvin varusteltua mondeota enemmän,kun se on ajajan kannalta ja tiloiltaan paskempi
Vertaatko nyt varmasti molempien automerkkien halvinta mallia keskenään? Vai miten vertailu on tehty? Molempiin valittu samat varusteet?
- taxiautoilija
Aivan sama. Niin surkeaa liiketoimintaa muutenkin.
- löysät pois
Kyllä taksiautoilan jatkossa kannattaa miettiä kaksi kertaa onko järkevää ostaa kallis MB vai vaikkapa kohtuuhintainen, korroosiota paremmin kestävä VW, joka on Suomessa 13% Saksaa kalliimpi tai tosiaankin Toyota Avensis , joka 4% kalliimpi.
Kaikki kestävät hyvin, Toyota tilastollisesti jopa luotettavampi ja VW Passat korroosiokestävämpi kuin Mersu.
Kun veron maksaa itse eikä joku muu niin kannattaa miettiä onko väärtiä maksaa tyhjästä premiumluksuksesta verrattuna saksalaiseen autonostajaan.
Siis ero : MB 24 % vai Toyotan 4% verrattuna saksalaiseen hintaan.
Okey, myönnetään
Saksassa on MB yleinen taksissa mutta siellä siis MB ja Avensis ovat hinnaltaan lähempänä toisiaan.
Jo rajan takana Ranskassa MB ei olekaan yleinen taksimerkki, vaikka ranskalaisten elintaso on korkeampi kuin Suomessa.
Koska Suomessa autoverotuksellisesti autot ovat kalliimpia verrattuna Saksaan ja autokanta siksi huonompaa, niin on loogista että myös taksit ovat vaatimattomampia eikä saksalaisia uudempia ja hienompia kuten nykyisin.- kommentz
SAKSASSA EI OLE AUTOVEROA.....
- Kiiitosssh
Jep ja tojon takuu on kokonainen vuosi taksiin ! Osuu muuten tämä uusi paketti aika useasti kuljetusyrittäjän nilkkaan. Autoveron nosto, veroedun poisto, polttoaineen hinnan nousu, lapsilisän pienentäminen, energian kallistuminen. Tämä siis omassa luukussa asuvalle perheelliselle.
- Yrittäjäksi synnytää
Yleensä autoilijat on korviaanmyöten veloissa ja oravanpyörästä ei pääse pois edes ajamalla vaikka kuinka p.erkeleesti.
Miettikää ensin tosissanne jos aiotte ryhtyä nykysuomessa autoilijoiksi tai jokskin muuksi yrittäjäksi,jonka työkalut maksaa enemmän,kuin timpurinvehkeet. - taksi ja vero
Ostamalla halvempi auto säästää rahaa laskipa miten tahansa.
Eihän suurimmalla osalla suomalaisia ole varaa E-sarjan MB:een tai vastaavaan.
Jos se vara hankitaan veroeduilla niin sama etu muillekin eli kaikille autoveron palautus tai kaikille autovero.
Alv vähennys edelleen puuttuu yksityisiltä työssään autoa tarvitsevilta. eli vielä jää veroetua.- sdftryuiopiulkyjthr
>>Alv vähennys edelleen puuttuu yksityisiltä työssään autoa tarvitsevilta. eli vielä jää veroetua. >>
Ei alv vähennys ole mikään etu. Vähennysmenettely on tehty siksi ettei veroa tarvitsisi maksaa kahteen kertaan. Tuo kommenttisi kertoo aika hyvin sen että tosiasiassa et ymmärrä koko alv menettelyä.
Jokainen yrittäjä maksaa alvia sentilleen sen mitä liikevaihdon perusteella maksettavaksi määräytyy, osa siitä maksetaan vain toisille yrityksille ostojen yhteydessä joka taas omalta osaltaan tilittää sen eteenpäin ja erotus tilitetään valtiolle.
Esimerkki: Verollinen 24% myynti 1240€, verollinen osto 620,00€. Tuloslaskelmalle myynniksi 1000€ ja kuluksi -500€. Myynnin alv 240,00€ ja ostojen alv -120€, tilitetään 120€. Joka on yhteensä sama kun myynnin alv. Tuotoksi menee tonni ja kuluksi viisisataa.
Jos ostojen alvia ei saisi vähentää niin silloin yrittäjät maksaisivat alvin osittain kahteen kertaan. Vähennys ei siis ole etu.
- Kusee sukkaa
Jos en aivan vääräässä ole, yksityimnen saa auton käytöstä työhön 0.45 /km. verottomana.
Taksin laskutus/km on tedellisuudessa1 taksalla 0.76€/km sis alv;n- kusinen sukka
Käytän autoani työhön, mutta pikkuyrittäjänä kukaan ei maksa matkojani. Verotuksessa voin vähentää 0.25 €/km . Pääomakuluina en saa autoverollista autoani vähennettyä verotuksessa.
Alv: kin kärsin nahoissani. En pidä sen vähentämistä veroetuna mutta ei ole mikään etu sekään , että tarvitsee työn vuoksi autoa , mutta mitään ei saa edes vähentää, puhumattakaan autoveron palautuksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685