Suomi - Pahoinvointivaltio

trueG79

Bye bye, I was never meant to live
Can't be positive when the ghetto is where you live
Bye bye, I was never meant to be
Livin' like a thief, running through the streets
Bye bye, and I got no place to go...
Where they find me? 16 On Death Row

DEAR MAMA, they sentenced me to death
Today's my final day, I'm countin' every breath
I'm bitter 'cause I'm dying, so much I haven't seen
I know you never dreamed your baby would be dead at 16
I got beef with a sick society that doesn't give a shit
And they too quick to say goodbye to me
They tell me the preacher's there 4 me...
He's a crook with a book, that muthafucka never cared 4 me
He's only here 2 be sure I don't drop a dime to God 'bout the crimes he's committin on the poor,
And how can these people judge me?
They ain't my peers and in all these years they ain't never love me
I never got to be a man
Must be part of something big plan
To keep a nigga in the state pen
And to my homies out burying muthafuckas
Steer clear of these Aryan muthafuckas
'Cause once they got you locked up
They got you trapped
You'll better off getting shot up
I'm convinced self-defense is the way
Please, stay strapped, pack a gat every day
I wish I woulda known while I was out there
Now I'm straight headin' 4 the chair...

27

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ¢..

mitään en tajunnut, mutta kerro terveisiä.

• trueG79

Jos sinä vittu osaisit englantia niin tajuaisit paljonkin. Voin suomentaa koko pätkän niin sitten viimeistään.

• trueG79
        trueG79 kirjoitti:

Jos sinä vittu osaisit englantia niin tajuaisit paljonkin. Voin suomentaa koko pätkän niin sitten viimeistään.

Hyvästi, minun ei pitänyt koskaan elää
        Ei voi olla positiivinen kun lähiö on se missä elät
        Hyvästi, minua ei pitänyt koskaan olla
        Elää niinkuin varas, juosta läpi katujen
        Hyvästi, ja minulla ei ole paikkaa minne mennä
        Mistä he löytävät minut? Death Row (levy-yhtiö)

Rakas äiti, he lähettivät minut kuolemaan
        Tänään on viimeinen päiväni, lasken jokaista hengitystä
        Olen katkera koska kuolen
        Niin paljon en ole vielä nähnyt
        Tiedän ettet koskaan uneksinut että poikasi olisi kuollut 16-vuotiaana
        Minulla on vihaa yhteiskuntaa kohtaan, joka ei välitä mistään
        Ja he ovat liian nopeita sanomaan hyvästit minulle
        He kertovat että saarnaaja on siellä (taivaassa) minua varten
        Hän on rikollinen kirjan kanssa, se kus1pää ei ikinä välittänyt minusta
        Hän on vain täällä varmistaakseen, etten syytä Jumalaa rikoksista, joita Hän tekee köyhille
        Ja miten nämä ihmiset voivat tuomita minut?
        He eivät ole kavereitani ja kaikkina näinä vuosina, he eivät koskaan rakastaneet minua
        En koskaan saanut olla mies (kuvainnollisesti)
        Täytyy olla osa jotain isoa suunnitelmaa
        Pitää tummaihoinen osavaltion vankilassa
        Ja kavereilleni jotka hautaavat kus1päitä
        Ohjatkaa arjalaiset kus1päät (uusnatsit) hautaan
        Koska kun ne ovat saaneet sinut vankilaan
        He ovat saaneet sinut ansaan
        Parempi tulla ammutuksi
        Olen vakuuttunut siitä että itsepuolustus on se tie
        Pyydän, pysy aseistettuna
        Kanna asetta joka päivä
        Toivon että olisin tiennyt kun olin vielä vankilassa
        Nyt minä olen menossa suoraan tuolin luokse (Kuolemanrangaistus; sähkötuoli)

• ¢­­
        trueG79 kirjoitti:

Hyvästi, minun ei pitänyt koskaan elää
        Ei voi olla positiivinen kun lähiö on se missä elät
        Hyvästi, minua ei pitänyt koskaan olla
        Elää niinkuin varas, juosta läpi katujen
        Hyvästi, ja minulla ei ole paikkaa minne mennä
        Mistä he löytävät minut? Death Row (levy-yhtiö)

Rakas äiti, he lähettivät minut kuolemaan
        Tänään on viimeinen päiväni, lasken jokaista hengitystä
        Olen katkera koska kuolen
        Niin paljon en ole vielä nähnyt
        Tiedän ettet koskaan uneksinut että poikasi olisi kuollut 16-vuotiaana
        Minulla on vihaa yhteiskuntaa kohtaan, joka ei välitä mistään
        Ja he ovat liian nopeita sanomaan hyvästit minulle
        He kertovat että saarnaaja on siellä (taivaassa) minua varten
        Hän on rikollinen kirjan kanssa, se kus1pää ei ikinä välittänyt minusta
        Hän on vain täällä varmistaakseen, etten syytä Jumalaa rikoksista, joita Hän tekee köyhille
        Ja miten nämä ihmiset voivat tuomita minut?
        He eivät ole kavereitani ja kaikkina näinä vuosina, he eivät koskaan rakastaneet minua
        En koskaan saanut olla mies (kuvainnollisesti)
        Täytyy olla osa jotain isoa suunnitelmaa
        Pitää tummaihoinen osavaltion vankilassa
        Ja kavereilleni jotka hautaavat kus1päitä
        Ohjatkaa arjalaiset kus1päät (uusnatsit) hautaan
        Koska kun ne ovat saaneet sinut vankilaan
        He ovat saaneet sinut ansaan
        Parempi tulla ammutuksi
        Olen vakuuttunut siitä että itsepuolustus on se tie
        Pyydän, pysy aseistettuna
        Kanna asetta joka päivä
        Toivon että olisin tiennyt kun olin vielä vankilassa
        Nyt minä olen menossa suoraan tuolin luokse (Kuolemanrangaistus; sähkötuoli)

en minä tajunnut vieläkään.

Onko nuo jonkun laulun sanat?

• trueG79
        ¢­­ kirjoitti:

en minä tajunnut vieläkään.

Onko nuo jonkun laulun sanat?

Voiko ihminen enää tyhmemmäksi mennä? Laulu on 2Pac - 16 On Death Row. Tuo olisi pitänyt tajuta jo ajat sitten.

• trueG79
        trueG79 kirjoitti:

Voiko ihminen enää tyhmemmäksi mennä? Laulu on 2Pac - 16 On Death Row. Tuo olisi pitänyt tajuta jo ajat sitten.

Ja miten et voi tajuta kun ne suomensin vieläpä sinulle? Missä vaiheessa unohdit suomen kielen taidonkin?

• ¢­­
        trueG79 kirjoitti:

Ja miten et voi tajuta kun ne suomensin vieläpä sinulle? Missä vaiheessa unohdit suomen kielen taidonkin?

oletko tehnyt väkivaltarikoksia?

En nyt muista sen tyypin rikollisia tavanneeni kuin kerran. Oli kyydissä yks mustalainen joka oli tappanut paljain käsin kaksi miestä, itsepuolustukseksi. Oikein mukava mies. Oli päässyt juuri vankilasta ja etsi heimoveljiään. Tyyppi oli joku karaten harrastaja ja rustottuneista käsistä päätellen puhui totta. Lähtiessään jopa maksoi kyydinkin. Pyysi kuitenkin vielä vippiä kympin, että sai ostettua sikspäkin, kun oli niin kova jano ja rahat tilapäisesti ihan loppu. Sanoi maksavansa takaisin kun seuraavan kerran näkee. Jotain tyyppiä se oli etsimässä, jonka takia oli joutunut vankilaan. En ole nähnyt miestä sen jälkeen.

• trueG79
        ¢­­ kirjoitti:

oletko tehnyt väkivaltarikoksia?

En nyt muista sen tyypin rikollisia tavanneeni kuin kerran. Oli kyydissä yks mustalainen joka oli tappanut paljain käsin kaksi miestä, itsepuolustukseksi. Oikein mukava mies. Oli päässyt juuri vankilasta ja etsi heimoveljiään. Tyyppi oli joku karaten harrastaja ja rustottuneista käsistä päätellen puhui totta. Lähtiessään jopa maksoi kyydinkin. Pyysi kuitenkin vielä vippiä kympin, että sai ostettua sikspäkin, kun oli niin kova jano ja rahat tilapäisesti ihan loppu. Sanoi maksavansa takaisin kun seuraavan kerran näkee. Jotain tyyppiä se oli etsimässä, jonka takia oli joutunut vankilaan. En ole nähnyt miestä sen jälkeen.

Tupac joutui vankilaan syytteistä jotka eivät olleet totta. Hän siis joutui vankilaan rikoksista, joita ei koskaan tehnyt. 16 On Death Row on kuvaus vankilaelämästä yleensä, hänen ongelmistaan järjestelmää vastaan, ja ennen kaikkea, kaikki näkevän silmän Illuminatin paljastamisesta. Kaikki mitä hän yritti tehdä oli saada aikaan hyvää ilkeästä, uskomattomasta elämäntyylistä, jonka Jumala hänelle luovutti: Thug Life ( The Hate U Give Little Infants Fucks Everybody). Hän oli nuorison puolella ja halusi heille hyvän elämän. Hän rukoili biisissä Material Wishes, että saisi Jumalalta lisää sukupolvia ja unohtaisi hänen syntinsä. Se vaatii paljon ymmärtää mitä hän halusi, itsekkin opin kokoajan uutta. Paras asia Tupacissa on, että hän oikeasti välittää, jos kukaan muu ei välitä. Hänen biisinsä ovat koskettavia, syviä, ja laittaa pohtimaan ihmisyyttä ja sitä miten hyvä ei jakaudu maailmassa tasaisesti. Hän halusi maailman muuttuvan.

''And maybe now, you feel my pain, embrace my words, make the world change.'' - Tupac Shakur, ''Material Wishes''

(Ja ehkä nyt, tunnet kipuni, ylistä sanojani, laita maailma muuttumaan.)

• More you know...

Definition
      Types 5–7 on the Bristol Stool Chart indicate diarrhea

Diarrhea is defined by the World Health Organization as having three or more loose or liquid stools per day, or as having more stools than is normal for that person.[3]

Acute diarrhea is defined as an abnormally frequent discharge of semisolid or fluid fecal matter from the bowel, lasting less than 14 days, by World Gastroenterology Organisation.[5]
      Secretory

Secretory diarrhea means that there is an increase in the active secretion, or there is an inhibition of absorption. There is little to no structural damage. The most common cause of this type of diarrhea is a cholera toxin that stimulates the secretion of anions, especially chloride ions. Therefore, to maintain a charge balance in the lumen, sodium is carried with it, along with water. In this type of diarrhea intestinal fluid secretion is isotonic with plasma even during fasting.[6] It continues even when there is no oral food intake.
      Osmotic

Osmotic diarrhea occurs when too much water is drawn into the bowels. If a person drinks solutions with excessive sugar or excessive salt, these can draw water from the body into the bowel and cause osmotic diarrhea.[7] Osmotic diarrhea can also be the result of maldigestion (e.g., pancreatic disease or Coeliac disease), in which the nutrients are left in the lumen to pull in water. Or it can be caused by osmotic laxatives (which work to alleviate constipation by drawing water into the bowels). In healthy individuals, too much magnesium or vitamin C or undigested lactose can produce osmotic diarrhea and distention of the bowel. A person who has lactose intolerance can have difficulty absorbing lactose after an extraordinarily high intake of dairy products. In persons who have fructose malabsorption, excess fructose intake can also cause diarrhea. High-fructose foods that also have a high glucose content are more absorbable and less likely to cause diarrhea. Sugar alcohols such as sorbitol (often found in sugar-free foods) are difficult for the body to absorb and, in large amounts, may lead to osmotic diarrhea.[6] In most of these cases, osmotic diarrhea stops when offending agent (e.g. milk, sorbitol) is stopped.
      Exudative

Exudative diarrhea occurs with the presence of blood and pus in the stool. This occurs with inflammatory bowel diseases, such as Crohn's disease or ulcerative colitis, and other severe infections such as E. coli or other forms of food poisoning.[6]
      Inflammatory

Inflammatory diarrhea occurs when there is damage to the mucosal lining or brush border, which leads to a passive loss of protein-rich fluids and a decreased ability to absorb these lost fluids. Features of all three of the other types of diarrhea[clarification needed] can be found in this type of diarrhea. It can be caused by bacterial infections, viral infections, parasitic infections, or autoimmune problems such as inflammatory bowel diseases. It can also be caused by tuberculosis, colon cancer, and enteritis

Dysentery

Generally, if there is blood visible in the stools, it is not diarrhea, but dysentery. The blood is trace of an invasion of bowel tissue. Dysentery is a symptom of, among others, Shigella, Entamoeba histolytica, and Salmonella.

• More you know...

Differential diagnosis
        Diagram of the human gastrointestinal tract.

Diarrhea is most commonly due to viral gastroenteritis with rotavirus, which accounts for 40% of cases in children under five.[1] (p. 17) In travelers however bacterial infections predominate.[8] Various toxins such as mushroom poisoning and drugs can also cause acute diarrhea.

Chronic diarrhea can be the part of the presentations of a number of chronic medical conditions affecting the intestine. Common causes include ulcerative colitis, Crohn's disease, microscopic colitis, celiac disease, irritable bowel syndrome and bile acid malabsorption.
        Infections
        Main article: Infectious diarrhea

There are many causes of infectious diarrhea, which include viruses, bacteria and parasites.[9] Norovirus is the most common cause of viral diarrhea in adults,[10] but rotavirus is the most common cause in children under five years old.[11] Adenovirus types 40 and 41,[12] and astroviruses cause a significant number of infections.[13]

Campylobacter spp. are a common cause of bacterial diarrhea, but infections by Salmonella spp., Shigella spp. and some strains of Escherichia coli are also a frequent cause.[14]

In the elderly, particularly those who have been treated with antibiotics for unrelated infections, a toxin produced by Clostridium difficile often causes severe diarrhea.[15]

Parasites do not often cause diarrhea except for the protozoan Giardia, which can cause chronic infections if these are not diagnosed and treated with drugs such as metronidazole,[16] and Entamoeba histolytica.[17][18]

Other infectious agents such as parasites and bacterial toxins also occur.[8] In sanitary living conditions where there is ample food and a supply of clean water, an otherwise healthy person usually recovers from viral infections in a few days. However, for ill or malnourished individuals, diarrhea can lead to severe dehydration and can become life-threatening.[19]
        Malabsorption
        Main article: Malabsorption

Malabsorption is the inability to absorb food fully, mostly from disorders in the small bowel, but also due to maldigestion from diseases of the pancreas.

Causes include:

enzyme deficiencies or mucosal abnormality, as in food allergy and food intolerance, e.g. celiac disease (gluten intolerance), lactose intolerance (intolerance to milk sugar, common in non-Europeans), and fructose malabsorption.
        pernicious anemia, or impaired bowel function due to the inability to absorb vitamin B12,
        loss of pancreatic secretions, which may be due to cystic fibrosis or pancreatitis,
        structural defects, like short bowel syndrome (surgically removed bowel) and radiation fibrosis, such as usually follows cancer treatment and other drugs, including agents used in chemotherapy; and
        certain drugs, like orlistat, which inhibits the absorption of fat.

Inflammatory bowel disease
        Main article: Inflammatory bowel disease

The two overlapping types here are of unknown origin:

Ulcerative colitis is marked by chronic bloody diarrhea and inflammation mostly affects the distal colon near the rectum.
        Crohn's disease typically affects fairly well demarcated segments of bowel in the colon and often affects the end of the small bowel.

Irritable bowel syndrome
        Main article: Irritable bowel syndrome

Another possible cause of diarrhea is irritable bowel syndrome (IBS) which usually presents with abdominal discomfort relieved by defecation and unusual stool (diarrhea or constipation) for at least 3 days a week over the previous 3 months.[20] Symptoms of diarrhea-predominant IBS can be managed through a combination of dietary changes, soluble fiber supplements, and/or medications such as loperamide or codeine. About 30% of patients with diarrhea-predominant IBS have bile acid malabsorption diagnosed with an abnormal SeHCAT test.[21]
        Other causes

Diarrhea can be caused by chronic ethanol ingestion.[22]
        Ischemic bowel disease. This usually affects older people and can be due to blocked arteries.
        Microscopic colitis, a type of inflammatory bowel disease where changes are only seen on histological examination of colonic biopsies.
        Bile salt malabsorption (primary bile acid diarrhea) where excessive bile acids in the colon produce a secretory diarrhea.
        Hormone-secreting tumors: some hormones (e.g., serotonin) can cause diarrhea if excreted in excess (usually from a tumor).
        Chronic mild diarrhea in infants and toddlers may occur with no obvious cause and with no other ill effects; this condition is called toddler's diarrhea.

• More you know...
        More you know... kirjoitti:

Differential diagnosis

Diarrhea is most commonly due to viral gastroenteritis with rotavirus, which accounts for 40% of cases in children under five.[1] (p. 17) In travelers however bacterial infections predominate.[8] Various toxins such as mushroom poisoning and drugs can also cause acute diarrhea.

Chronic diarrhea can be the part of the presentations of a number of chronic medical conditions affecting the intestine. Common causes include ulcerative colitis, Crohn's disease, microscopic colitis, celiac disease, irritable bowel syndrome and bile acid malabsorption.
        Infections

There are many causes of infectious diarrhea, which include viruses, bacteria and parasites.[9] Norovirus is the most common cause of viral diarrhea in adults,[10] but rotavirus is the most common cause in children under five years old.[11] Adenovirus types 40 and 41,[12] and astroviruses cause a significant number of infections.[13]

Campylobacter spp. are a common cause of bacterial diarrhea, but infections by Salmonella spp., Shigella spp. and some strains of Escherichia coli are also a frequent cause.[14]

In the elderly, particularly those who have been treated with antibiotics for unrelated infections, a toxin produced by Clostridium difficile often causes severe diarrhea.[15]

Parasites do not often cause diarrhea except for the protozoan Giardia, which can cause chronic infections if these are not diagnosed and treated with drugs such as metronidazole,[16] and Entamoeba histolytica.[17][18]

Other infectious agents such as parasites and bacterial toxins also occur.[8] In sanitary living conditions where there is ample food and a supply of clean water, an otherwise healthy person usually recovers from viral infections in a few days. However, for ill or malnourished individuals, diarrhea can lead to severe dehydration and can become life-threatening.[19]
        Malabsorption

Malabsorption is the inability to absorb food fully, mostly from disorders in the small bowel, but also due to maldigestion from diseases of the pancreas.

Causes include:

enzyme deficiencies or mucosal abnormality, as in food allergy and food intolerance, e.g. celiac disease (gluten intolerance), lactose intolerance (intolerance to milk sugar, common in non-Europeans), and fructose malabsorption.
        pernicious anemia, or impaired bowel function due to the inability to absorb vitamin B12,
        loss of pancreatic secretions, which may be due to cystic fibrosis or pancreatitis,
        structural defects, like short bowel syndrome (surgically removed bowel) and radiation fibrosis, such as usually follows cancer treatment and other drugs, including agents used in chemotherapy; and

Ulcerative colitis is marked by chronic bloody diarrhea and inflammation mostly affects the distal colon near the rectum.
        Crohn's disease typically affects fairly well demarcated segments of bowel in the colon and often affects the end of the small bowel.

Irritable bowel syndrome

Another possible cause of diarrhea is irritable bowel syndrome (IBS) which usually presents with abdominal discomfort relieved by defecation and unusual stool (diarrhea or constipation) for at least 3 days a week over the previous 3 months.[20] Symptoms of diarrhea-predominant IBS can be managed through a combination of dietary changes, soluble fiber supplements, and/or medications such as loperamide or codeine. About 30% of patients with diarrhea-predominant IBS have bile acid malabsorption diagnosed with an abnormal SeHCAT test.[21]
        Other causes

Ischemic bowel disease. This usually affects older people and can be due to blocked arteries.
        Microscopic colitis, a type of inflammatory bowel disease where changes are only seen on histological examination of colonic biopsies.
        Bile salt malabsorption (primary bile acid diarrhea) where excessive bile acids in the colon produce a secretory diarrhea.
        Hormone-secreting tumors: some hormones (e.g., serotonin) can cause diarrhea if excreted in excess (usually from a tumor).
        Chronic mild diarrhea in infants and toddlers may occur with no obvious cause and with no other ill effects; this condition is called toddler's diarrhea.

Evolution

According to two researchers, Nesse and Williams, diarrhea may function as an evolved expulsion defense mechanism. As a result, if it is stopped, there might be a delay in recovery.[23] They cite in support of this argument research published in 1973 which found that treating Shigella with the anti-diarrhea drug (Co-phenotrope, Lomotil) caused people to stay feverish twice as long as those not so treated. The researchers indeed themselves observed that: "Lomotil may be contraindicated in shigellosis. Diarrhea may represent a defense mechanism".[24]
        Diagnostic approach

The following types of diarrhea may indicate further investigation is needed:

In infants
        Moderate or severe diarrhea in young children
        Associated with blood
        Continues for more than two days
        Associated non-cramping abdominal pain, fever, weight loss, etc.
        In travelers
        In food handlers, because of the potential to infect others;
        In institutions such as hospitals, child care centers, or geriatric and convalescent homes.

A severity score is used to aid diagnosis in children.[25]
        Prevention

A rotavirus vaccine decrease the rates of diarrhea in a population.[1] New vaccines against rotavirus, Shigella, ETEC, and cholera are under development, as well as other causes of infectious diarrhea.

Probiotics decrease the risk of diarrhea in those taking antibiotics.[26] In institutions and in communities, interventions that promote hand washing lead to significant reductions in the incidence of diarrhea.[27]
        Management

In many cases of diarrhea, replacing lost fluid and salts is the only treatment needed. This is usually by mouth – oral rehydration therapy – or, in severe cases, intravenously.[1] Diet restrictions such as the BRAT diet are no longer recommended.[28] Research does not support the limiting of milk to children as doing so has no effect on duration of diarrhea.[29] To the contrary, WHO recommends that children with diarrhea continue to eat as sufficient nutrients are usually still absorbed to support continued growth and weight gain and that continuing to eat speeds also recovery of normal intestinal functioning.[7] CDC recommends that children and adults with cholera also continue to eat.[30]

Medications such as loperamide (Imodium) and bismuth subsalicylate may be beneficial; however they may be contraindicated in certain situations.[31]
        Fluids
        See also: Management of dehydration
        A person consuming oral rehydration solution.

Oral Rehydration Solution (ORS) can be used to prevent dehydration. Standard home solutions such as salted rice water, salted yogurt drinks, vegetable and chicken soups with salt can be given. Home solutions such as water in which cereal has been cooked, unsalted soup, green coconut water, weak tea (unsweetened), and unsweetened fresh fruit juices can have from half a teaspoon to full teaspoon of salt (from one-and-a-half to three grams) added per liter. Clean plain water can also be one of several fluids given.[7] There are commercial solutions such as Pedialyte, and relief agencies such as UNICEF widely distribute packets of salts and sugar. A WHO publication for physicians recommends a homemade ORS consisting of one liter water with one teaspoon salt (3 grams) and two tablespoons sugar (18 grams) added[7] (approximately the "taste of tears"[32]). Rehydration Project recommends adding the same amount of sugar but only one-half a teaspoon of salt, stating that this more dilute approach is less risky with very little loss of effectiveness.[33] Both agree that drinks with too much sugar or salt can make dehydration worse.[7][33]

Appropriate amounts of supplemental zinc and potassium should be added if available. But the availability of these should not delay rehydration. As WHO points out, the most important thing is to begin preventing dehydration as early as possible.[7] In another example of prompt ORS hopefully preventing dehydration, CDC recommends for the treatment of cholera continuing to give Oral Rehydration Solution during travel to medical treatment.[30]

Vomiting often occurs during the first hour or two of treatment with ORS, especially if a child drinks the solution too quickly, but this seldom prevents successful rehydration since most of the fluid is still absorbed. WHO recommends that if a child vomits, to wait five or ten minutes and then start to give the solution again more slowly.[7]

• More you know...

Evolution

According to two researchers, Nesse and Williams, diarrhea may function as an evolved expulsion defense mechanism. As a result, if it is stopped, there might be a delay in recovery.[23] They cite in support of this argument research published in 1973 which found that treating Shigella with the anti-diarrhea drug (Co-phenotrope, Lomotil) caused people to stay feverish twice as long as those not so treated. The researchers indeed themselves observed that: "Lomotil may be contraindicated in shigellosis. Diarrhea may represent a defense mechanism".[24]
        Diagnostic approach

The following types of diarrhea may indicate further investigation is needed:

In infants
        Moderate or severe diarrhea in young children
        Associated with blood
        Continues for more than two days
        Associated non-cramping abdominal pain, fever, weight loss, etc.
        In travelers
        In food handlers, because of the potential to infect others;
        In institutions such as hospitals, child care centers, or geriatric and convalescent homes.

A severity score is used to aid diagnosis in children.[25]
        Prevention

A rotavirus vaccine decrease the rates of diarrhea in a population.[1] New vaccines against rotavirus, Shigella, ETEC, and cholera are under development, as well as other causes of infectious diarrhea.

Probiotics decrease the risk of diarrhea in those taking antibiotics.[26] In institutions and in communities, interventions that promote hand washing lead to significant reductions in the incidence of diarrhea.[27]
        Management

In many cases of diarrhea, replacing lost fluid and salts is the only treatment needed. This is usually by mouth – oral rehydration therapy – or, in severe cases, intravenously.[1] Diet restrictions such as the BRAT diet are no longer recommended.[28] Research does not support the limiting of milk to children as doing so has no effect on duration of diarrhea.[29] To the contrary, WHO recommends that children with diarrhea continue to eat as sufficient nutrients are usually still absorbed to support continued growth and weight gain and that continuing to eat speeds also recovery of normal intestinal functioning.[7] CDC recommends that children and adults with cholera also continue to eat.[30]

Medications such as loperamide (Imodium) and bismuth subsalicylate may be beneficial; however they may be contraindicated in certain situations.[31]
        Fluids
        See also: Management of dehydration
        A person consuming oral rehydration solution.

Oral Rehydration Solution (ORS) can be used to prevent dehydration. Standard home solutions such as salted rice water, salted yogurt drinks, vegetable and chicken soups with salt can be given. Home solutions such as water in which cereal has been cooked, unsalted soup, green coconut water, weak tea (unsweetened), and unsweetened fresh fruit juices can have from half a teaspoon to full teaspoon of salt (from one-and-a-half to three grams) added per liter. Clean plain water can also be one of several fluids given.[7] There are commercial solutions such as Pedialyte, and relief agencies such as UNICEF widely distribute packets of salts and sugar. A WHO publication for physicians recommends a homemade ORS consisting of one liter water with one teaspoon salt (3 grams) and two tablespoons sugar (18 grams) added[7] (approximately the "taste of tears"[32]). Rehydration Project recommends adding the same amount of sugar but only one-half a teaspoon of salt, stating that this more dilute approach is less risky with very little loss of effectiveness.[33] Both agree that drinks with too much sugar or salt can make dehydration worse.[7][33]

Appropriate amounts of supplemental zinc and potassium should be added if available. But the availability of these should not delay rehydration. As WHO points out, the most important thing is to begin preventing dehydration as early as possible.[7] In another example of prompt ORS hopefully preventing dehydration, CDC recommends for the treatment of cholera continuing to give Oral Rehydration Solution during travel to medical treatment.[30]

Vomiting often occurs during the first hour or two of treatment with ORS, especially if a child drinks the solution too quickly, but this seldom prevents successful rehydration since most of the fluid is still absorbed. WHO recommends that if a child vomits, to wait five or ten minutes and then start to give the solution again more slowly.[7]

Drinks especially high in simple sugars, such as soft drinks and fruit juices, are not recommended in children under 5 years of age as they may increase dehydration. A too rich solution in the gut draws water from the rest of the body, just as if the person were to drink sea water.[7][34] Plain water may be used if more specific and effective ORT preparations are unavailable or are not palatable.[34] Additionally, a mix of both plain water and drinks perhaps too rich in sugar and salt can alternatively be given to the same person, which the goal of providing a medium amount of sodium overall.[7] A nasogastric tube can be used in young children to administer fluids if warranted.[35]
        Eating

WHO recommends a child with diarrhea continue to be fed. Continued feeding speeds the recovery of normal intestinal function. In contrast, children whose food is restricted have diarrhea of longer duration and recover intestinal function more slowly. A child should also continue to be breastfed. The WHO states "Food should never be withheld and the child's usual foods should not be diluted. Breastfeeding should always be continued."[7] And in the specific example of cholera, CDC also makes the same recommendation.[30] In young children who are not breast-fed and live in the developed world, a lactose free diet may be useful to speed recovery.[36]
        Medications

While antibiotics are beneficial in certain types of acute diarrhea, they are usually not used except in specific situations.[37][38] There are concerns that antibiotics may increase the risk of hemolytic uremic syndrome in people infected with Escherichia coli O157:H7.[39] In resource poor countries, treatment with antibiotics may be beneficial.[38] However, some bacteria are developing antibiotic resistance, particularly Shigella.[40] Antibiotics can also cause diarrhea, and antibiotic-associated diarrhea is the most common adverse effect of treatment with general antibiotics.

While bismuth compounds (Pepto-Bismol) decreased the number of bowel movements in those with travelers' diarrhea, they do not decrease the length of illness.[41] These agents should only be used if bloody diarrhea is not present.[42]

Anti motility agents like loperamide are effective at reducing the duration of diarrhea.[38] Codeine is used in the treatment of diarrhea to slow down peristalsis and the passage of fecal material through the bowels – this means that more time is given for water to reabsorb back into the body, which gives a firmer stool, and also means that feces is passed less frequently.[43]

Bile acid sequestrants such as cholestyramine can be effective in chronic diarrhea due to bile acid malabsorption. Therapeutic trials of these drugs are indicated in chronic diarrhea if bile acid malabsorption cannot be diagnosed with a specific test, such as SeHCAT retention.
        Alternative therapies

Zinc supplementation benefits children suffering from diarrhea in developing countries, but only in infants over six months old. This supports the World Health Organisation guidelines for zinc, but not in the very young.[44]

Probiotics reduce the duration of symptoms by one day and reduced the chances of symptoms lasting longer than four days by 60%.[45] The probiotic lactobacillus can help prevent antibiotic associated diarrhea in adults but possibly not children.[46] For those who with lactose intolerance, taking digestive enzymes containing lactase when consuming dairy products is recommended.
        Epidemiology
        See also: Diarrhea in developing regions
        Disability-adjusted life year for diarrhea per 100,000 inhabitants in 2004.[47]
        no data
        < 500
        500–1000
        1000–1500
        1500–2000
        2000–2500
        2500–3000
        3000–3500
        3500–4000
        4000–4500
        4500–5000
        5000–6000
        > 6000

World wide in 2004 approximately 2.5 billion cases of diarrhea occurred which results in 1.5 million deaths among children under the age of five.[1] Greater than half of these were in Africa and South Asia.[1] This is down from a death rate of 4.5 million in 1980 for gastroenteritis.[48] Diarrhea remains the second leading cause of infant mortality (16%) after pneumonia (17%) in this age group.[1]

• trueG79

Differential diagnosis

Infections

Malabsorption

Causes include:

Irritable bowel syndrome

Other causes

Miten tuo liittyy tähän?

• More you know...

määritelmä
      Tyypit 5-7 Bristolin Stool Chart osoittavat ripuli

Ripuli on määriteltyMaailman terveysjärjestö kolmella tai useammalla löysällä tai nestemäinen uloste päivässä , tai on enemmän uloste kuin on normaalia , että henkilö. [ 3 ]

Akuutti ripuli määritelläänpoikkeuksellisen usein vastuuvapauden puolikiinteään tai nestettä ulostetta suolen , jotka kestävät alle 14 päivää , World gastroenterologian järjestö . [ 5 ]
      sekretorinen

Sekretorisen ripulin tarkoittaa sitä, että on olemassalisäysaktiivisen erityksen , tai onabsorption estoon . Ei ole juurikaan mitään rakenteellisia vaurioita . Yleisin syy tämän tyyppinen ripuli onkoleratoksiini , joka stimuloi eritystä anioneja , erityisesti kloridi -ioneja . Näin ollen , säilyttäävarauksen tasapainoonteloon , natrium on tehnyt sen kanssa , yhdessä veden . Tämän tyyppinen ripuli suolinesteen eritys on isotoninen plasma edes paasto . [ 6 ] Se jatkuu , vaikka ei ole suun ruokailu.
      osmoottinen

Osmoottinen ripuli tapahtuu, kun liian paljon vettä imeytyysuoliston . Jos henkilö juo ratkaisuja , joilla on liiallinen sokeria tai liiallinen suola , nämä voivat imeä vettä kehonsuolen ja aiheuttaa osmoottisen ripulin [7]. Osmoottinen ripuli voi myös olla seurausta maldigestion ( esim. haiman sairaus tai keliakia ), ja jonka ravinteet jäävätlumenia vetää veteen . Tai se voi johtua osmoottinen ulostuslääkkeitä ( jotka toimivat lievittämään ummetus vetämällä vettäsuoli ) . Terveillä henkilöillä , liikaa magnesiumia tai C-vitamiinia tai pilkkoutumattomiin laktoosi voi tuottaa osmoottinen ripuli ja turvotus ja suoliston . Henkilö, joka on laktoosi-intoleranssi voi olla vaikea vaimentava laktoosi jälkeenerittäin korkea saanti maitotuotteista. Henkilöillä, joilla on fruktoosi- imeytymishäiriö , liiallinen fruktoosi saanti voi myös aiheuttaa ripulia . Korkea - fruktoosi elintarvikkeet , joissa on myössuuri glukoosipitoisuus on enemmän absorboituvat ja vähemmän todennäköisesti aiheuttaa ripulia . Sokerialkoholit, kuten sorbitoli ( usein löytyy sokeriton elintarvikkeet ) on vaikeaElimistö , ja suuria määriä , voi johtaa osmoottisen ripulin . [ 6 ] Useimmissa näistä tapauksista , osmoottinen ripuli loppuu, kun rikkonutta aine ( esim. maito , sorbitoli) pysäytetään .
      exudative

Exudative ripulia esiintyy läsnäolo verta ja mätä ulosteessa . Tämä tapahtuu tulehdukselliset suolistosairaudet , kuten Crohnin tauti tai haavainen paksusuolen tulehdus , ja muu vakava infektio, kuten E. coli tai muita ruokamyrkytyksen [6].
      tulehduksellinen

Tulehduksellinen ripulia ilmenee, kun on vaurioitalimakalvopinnan tai ha

• More you know...

erotusdiagnostiikassa
      Kaavioihmisen ruoansulatuskanavassa .

Ripuli on yleisimmin johtuu virusperäinen suolistotulehdus rotavirus , jonka osuus 40 % tapauksista alle viisi. [ 1 ] (s. 17) matkustajat kuitenkin bakteeri-infektiot ovat yleisimpiä. [ 8 ] Eri myrkkyjä kuten sieni myrkytys ja huumeet voivat myös aiheuttaa akuutin ripulin .

Krooninen ripuli voi ollaosa esityksiä useita kroonisia sairauksia , jotka vaikuttavat suolistossa. Yleisiä syitä ovat haavainen paksusuolen tulehdus , Crohnin tauti , mikroskooppinen koliitti, keliakia , ärtyvän suolen oireyhtymä ja sappihapon imeytymishäiriö .
      infektiot
      Pääartikkeli : tarttuvaa ripulia

On monia syitä tarttuvaa ripulia , joka sisältää viruksia , bakteereja ja loisia . [ 9 ] Norovirus onyleisin syy virusripulia aikuisilla , [ 10 ] mutta rotavirus onyleisin syy alle viisi vuotta vanha . [ 11 ] adenovirustyyppejä 40 ja 41 , [ 12 ] ja astrovirukset aiheuttaamerkittävää tartuntojen määrä . [ 13 ]

Campylobacter spp . ovatyleinen syy bakteeri ripuli , mutta tartuntojen Salmonella spp . , Shigella spp . ja jotkut Escherichia coli-kantoja on myösusein syynä . [ 14 ]

Vanhuksilla , erityisesti niille, jotka on hoidettu antibiooteilla liity infektioidentuottama toksiini Clostridium difficile aiheuttaa usein vaikeaa ripulia . [ 15 ]

Loiset eivät usein aiheuttaa ripulia lukuun ottamattaalkueläin Giardia , joka voi aiheuttaa kroonisia infektioita , jos nämä eivät ole diagnosoitu ja hoidettu lääkkeillä , kuten metronidatsoli , [ 16 ] ja Entamoeba histolytica . [ 17 ] [ 18 ]

Muut taudinaiheuttajia , kuten loisia ja bakteerien toksiineja esiintyy myös . [ 8 ] Vuonna terveys elinolosuhteet , jossa on runsaasti ruokaa japuhdasta vettä ,muuten terve ihminen yleensä toipuu virusinfektiomuutaman päivän . Kuitenkin sairas tai aliravittu henkilöitä , ripuli voi johtaa vakava nestehukka ja voi olla hengenvaarallisia . [ 19 ]
      imeytymishäiriö
      Pääartikkeli : Imeytymishäiriö

Imeytymishäiriö on kyvyttömyys omaksua ruoka täysin , lähinnä häiriöt ohutsuolessa , mutta myös siksi, maldigestion tauteihin haima .

Syitä ovat :

entsyymi puutteita tai limakalvon poikkeavuus , kuten ruoka-allergia ja ruoka-intoleranssi , esim. keliakia ( gluteeni-intoleranssi ) , laktoosi-intoleranssi ( ei siedä maitosokeria , yhteisiä ei- eurooppalaiset ) , ja fruktoosi imeytymishäiriö .
      anemia tai heikentynyt suolen toimintaa johtuenpysty huolehtimaan B12-vitamiinin ,
      menetys haiman eritteitä , jotka voivat johtua kystinen fibroosi tai haimatulehdus,
      rakenteelliset viat , kuten lyhyt suolen oireyhtymä ( kirurgisesti poistettu suolen ) ja säteily fibroosia , kuten yleensä seuraa syövän hoitoon ja muita huumeita , kuten aineita käytetään kemoterapiaa ja
      tietyt lääkkeet , kuten orlistaatti , joka estäärasvan imeytymisen .

Tulehduksellinen suolistosairaus
      Pääartikkeli : tulehduksellinen suolistosairaus

Kahden päällekkäisen tyypit täällä alkuperä on tuntematon :

Haavainen paksusuolen tulehdus on merkitty krooninen verinen ripuli ja tulehdus vaikuttaa enitendistaalinen paksusuoli lähellä peräsuolessa .
      Crohnin tauti vaikuttaa tyypillisesti melko hyvin rajattujen segmenttien suolen paksusuolen ja vaikuttaa usein loppuun ohutsuolen .

Ärtyvän suolen oireyhtymä
      Pääartikkeli : Ärtyvän suolen oireyhtymä

Toinen mahdollinen syy ripuli on ärtyvän suolen oireyhtymä ( IBS) , joka yleensä esiintyy vatsavaivat helpottunut ulostamista ja epätavallinen jakkara ( ripuli tai ummetus ) vähintään 3 päivää viikossa kuluneen 3 kuukautta. [ 20 ] ripulin oireita - hallitseva IBS voidaan hoitaayhdistelmä ruokavalion muutokset , liukoista kuitua täydentää ja / tai lääkitys kuten loperamidi tai kodeiinia . Noin 30% potilaista, joilla on ripuli - IBS on sappihapon imeytymishäiriö diagnosoituepänormaali SeHCAT testi . [ 21 ]
      muita syitä

Ripuli voi johtua kroonisesta etanolin nauttimisesta . [ 22]
      Iskeeminen suolistosairaus. Tämä yleensä vanhuksia ja voi johtua estetty valtimoissa .
      Mikroskooppinen koliitti ,tyyppi tulehduksellinen suolistosairaus , missä muutoksia vain nähty histologista tutkimusta paksusuolen koepaloja .
      Sappisuola imeytymishäiriö ( ensisijainen sappihapon ripuli) , joissa liiallinen sappihappojapaksusuolen tuottaasekretorisen ripulin .
      Hormoni - erittävät kasvaimet : jotkut hormonit ( esim. serotoniini) voi aiheuttaa ripulia , jos erittyy liikaa (yleensäkasvain ) .
      Krooninen lievä ripuli vauvoilla ja pikkulapsilla voi esiintyä ilman selvää syytä ja ilman muita haitallisia seurauksia ; tämä ehto on nimeltään vauvan ripuli .

• More you know...

evoluutio

Mukaan kaksi tutkijaa , Nesse ja Williams , ripuli voi toimiakehittynyt karkottamisen puolustusmekanismi . Tämän seurauksena jos se pysäytetään , saattaa ollaviivettä elpymistä. [ 23 ] Ne vetoavat tämän väitteen tueksi tutkimus julkaistiin 1973 , jossa todettiin, että hoitoon Shigellan anti - ripuli lääke ( Co - phenotrope , Lomotil ) aiheutti ihmisiä pysymään kuumeinen kaksi kertaa niin kauan kuin ei kohdella. Tutkijat todellakin itse todennut, että : " Lomotil ehkä sovellu Shigelloosin . Ripuli voi edustaapuolustusmekanismi " . [ 24 ]
      Diagnostic lähestymistavan

Seuraavanlaisia ​​ripuli voi ilmoittaa lisätutkimuksia tarvitaan :

pikkulapsilla
      Keskivaikea tai vaikea ripuli lapsilla
      Liittyy veren
      Jatkuu kauemmin kuin kaksi päivää
      Liittyvien muiden kuin kouristelua vatsakipu , kuume , laihtuminen jne.
      matkustajien
      Vuonna elintarvikkeita käsitteleviä , koskapotentiaalia tartuttaa muita ;
      Laitoksissa, kuten sairaaloissa , päiväkotien tai iäkkäille ja toipilaskotien .

Vakavuus pisteet käytetään tuen diagnoosi lapsilla . [ 25 ]
      ehkäisy

Rotavirusrokote vähentäähinnat ripulinväestöstä . [ 1 ] Uusia rokotteita vastaan ​​rotavirus , Shigella , ETEC , ja kolera ovat kehitteillä , samoin kuin muita syitä tarttuvaa ripulia .

Probiootit vähentävätriskiä ripulin näiden antibioottien käytön . [ 26 ] laitoksissa ja yhteisöissä , interventioita, jotka edistävät käsienpesu johtaa huomattavaan vähenemiseenRipulin . [ 27 ]
      johto

Monissa tapauksissa ripuli , kadonneiden nestettä ja suoloja on ainoa hoito tarpeen. Tämä on yleensä suun - suun kautta nesteytystä - tai vaikeissa tapauksissa , suonensisäisesti . [ 1 ] Diet rajoitukset, kutenBrat ruokavalio ei enää suositella . [ 28 ] Tutkimus ei tuerajoittava maitoa lasten näin on ole vaikutusta ripulin kestoa . [ 29 ] päinvastoin , WHO suosittelee, että lapset , joilla on ripuli edelleen syödä riittäväksi ravinteet ovat yleensä vielä imeytyy tukea jatkuvan kasvun ja painonnousu ja että jatkuva syödä myös nopeudet elpyminen suoliston normaalin toiminnan . [ 7 ] CDC suosittelee, että lapset ja aikuiset kolera myös edelleen syödä . [ 30 ]

Lääkkeitä, kuten loperamidia ( Imodium ) ja vismuttisubsalisylaatti voi olla hyötyä , mutta ne voivat olla vasta tietyissä tilanteissa. [ 31 ]
      nesteet
      Katso myös : Johdon kuivuminen
      Nauttivan henkilön suun nesteytyksen ratkaisu .

Suun Nesteytys Solution ( ORS ) voidaan käyttää kuivumisen estämiseksi . Standardi kotiin ratkaisuja, kuten suolattu riisiä vettä , suolattu jogurtti juomia , vihannesten ja kanaa keitot suolalla voidaan antaa . Koti ratkaisuja, kuten vedessä, jossa vilja on keitetty , suolaton keitto , vihreä kookos-vesi , heikko teetä ( makeuttamaton ) , ja makeuttamaton tuoremehuja voi olla päässä puolitl täyteen tl suolaa ( yhdeltä - ja -puoli kolme grammaa) lisätään litraa kohti. Puhdasta pelkkää vettä voi myös olla yksi monista nesteitä annetaan . [ 7 ] On olemassa kaupallisia ratkaisuja, kuten Pedialyteen ja avustusjärjestöjen kuten UNICEF laajasti jakaa paketteja suoloja ja sokeria . WHO julkaisu lääkäreille suositteleekotitekoinen ORS koostuu litra vettä yhden tl suolaa ( 3 grammaa) ja kaksi ruokalusikallista sokeria ( 18 g ) lisättiin [ 7 ] ( noin" maku kyyneleet " [ 32] ) . Rehydration projekti suosittelee lisäämälläsaman verran sokeria , mutta vain puolettl suolaa , jossa todetaan, että tämä laimeampaa lähestymistapa on vähemmän riskialtista hyvin vähän tehokkuuden menetys . [ 33 ] Yritykset sopivat , että juomat liikaa sokeria tai suolaa voi tehdä nestehukka pahempi . [ 7 ] [ 33 ]

Sopivia määriä täydentävää sinkkiä ja kaliumia tulisi lisätä, jos saatavilla . Muttasaatavuus näiden ei pitäisi viivyttää nesteytyksen . WHO toteaa ,tärkeintä on aloittaa estää nestehukka mahdollisimman varhain . [ 7 ] Toisessa esimerkissä nopean ORS toivottavasti estää kuivuminen, CDC suosittelee hoitoon koleran edelleen antaa suullinen Nesteytys Ratkaisu matkan aikana sairaanhoitoon . [ 30 ]

Oksentelu usein tapahtuu ensimmäisen tunnin aikana, tai kaksi hoidon ORS , varsinkin jos lapsi juoliuoksen liian nopeasti , mutta tämä harvoin estää onnistuneen nesteytys , koska suurin osa nesteestä on edelleen imeytyy . WHO suosittelee, että joslapsi oksentaa , odottamaan viisi tai kymmenen minuuttia ja sitten alkaa antaaratkaisu taas hitaammin . [ 7 ]

• suomi suomalaisille

jaaha,näyttää siltä että palstasta on tullut pseudo älykköjen ripuli palsta,voi kauheeta ,
      toisaalta ripuli ja somali ongelma on jokapäiväistä niinettä täytyyhän siihen ottaa kantaa.

• trueG79

Suosittelenkin jokaista, joka näkee tämän sivun, lukemaan ensimmäisen kommentin ja neljännen kommentin siltä varalta, jos ei osaa englantia, muuta ei tarvitse lukea.

• ¢­­
        trueG79 kirjoitti:

Suosittelenkin jokaista, joka näkee tämän sivun, lukemaan ensimmäisen kommentin ja neljännen kommentin siltä varalta, jos ei osaa englantia, muuta ei tarvitse lukea.

siis mitä huumeita oikein käytät?

Enkä minä noin pitkiä txt jaksa lukea.

• trueG79
        ¢­­ kirjoitti:

siis mitä huumeita oikein käytät?

Enkä minä noin pitkiä txt jaksa lukea.

Ainoa mikä tässä on pitkä txt on ''More you know....'' nimimerkin kommentit jotka eivät liity millään tavalla aiheeseeni.

• ¢­­
        trueG79 kirjoitti:

Ainoa mikä tässä on pitkä txt on ''More you know....'' nimimerkin kommentit jotka eivät liity millään tavalla aiheeseeni.

laulujen sanojahan kirjoittelee kaikenlaiset huumehörhöt. Eivät paljoa todellisuudesta ymmärrä. Huumeet on pakoa todellisuudesta.

Lopeta sinäkin se pössyttely ja tutustu tosielämään vaikka taksin ratissa. Siinä ei tietysti näe kuin vilauksia, mutta laidasta laitaan. Kun todellisuus alkaa vähitellen hahmottua, niin parempi ollakin katselijan roolissa.

• trueG79
        ¢­­ kirjoitti:

laulujen sanojahan kirjoittelee kaikenlaiset huumehörhöt. Eivät paljoa todellisuudesta ymmärrä. Huumeet on pakoa todellisuudesta.

Lopeta sinäkin se pössyttely ja tutustu tosielämään vaikka taksin ratissa. Siinä ei tietysti näe kuin vilauksia, mutta laidasta laitaan. Kun todellisuus alkaa vähitellen hahmottua, niin parempi ollakin katselijan roolissa.

Tupac on se joka tiesi parhaiten tosielämästä, etenkin köyhien elämästä, koska tuli itsekkin köyhistä oloista. Hän nousi järjestelmää vastaan, ja samalla teki rahaa koska hän todella ansaitsi sen toisinkuin nyky hip hop-artistit jotka puhuvat muusta kuin olennaisesta. Se ei ole mikään ihme että hänen musiikkinsa merkitsi paljon amerikkalaisille, etenkin vähäosaisille. Hän on maailmanparantaja. On paljon väitelty siitä onko Eminem parempi kuin 2Pac. Eminem puhuu paljon omista ongelmistaan, ja muiden kohtalotovereiden ongelmista. Mutta ero on se, että 2Pac puhuu omien ja muiden ongelmien lisäksi yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuudesta. Se on iso syyllinen ihmisten ongelmiin. Varsinkin Suomen yhteiskunta antaa ymmärtää, että ilman koulutusta (pelkkä peruskoulu ei riitä) ja ilman rahaa et ole mitään. Eihän sen niin pitäisi mennä että raha ratkaisee kaiken. Että ilman sitä et ole mitään. Ja eihän sen niin pitäisi mennä että ilman toisen asteen koulutusta et ole mitään tai olet mutta erittäin huonolla työllä ja palkalla mikä tarkoittaa sitä että jokapäiväinen elämä on puhdasta eloonjäämistaistelua ja perheestä on turha haaveilla ellei tyttöystävä ole tarpeeksi rikas ja halukas elättämään sinua mikä on harvinaista tässä ahneuden maassa. 2Pac oli erittäin tärkeä vaikuttaja 90-luvun Amerikassa Los Angelesin mellakoiden ja poliisiväkivallan keskellä. Hän on oikeasti merkittävä ihminen ja vaikutusvaltainen. Hän katosi liian nuorena eikä todellakaan ole ainut vaikutusvaltainen joka meni pois. Michael Jackson oli toinen. Rukoilen joka päivä että 2Pac ilmestyisi takaisin. 2014 on hänen vuotensa. Hän ei tule takaisin jos emme usko häneen.

• trueG79
        trueG79 kirjoitti:

Tupac on se joka tiesi parhaiten tosielämästä, etenkin köyhien elämästä, koska tuli itsekkin köyhistä oloista. Hän nousi järjestelmää vastaan, ja samalla teki rahaa koska hän todella ansaitsi sen toisinkuin nyky hip hop-artistit jotka puhuvat muusta kuin olennaisesta. Se ei ole mikään ihme että hänen musiikkinsa merkitsi paljon amerikkalaisille, etenkin vähäosaisille. Hän on maailmanparantaja. On paljon väitelty siitä onko Eminem parempi kuin 2Pac. Eminem puhuu paljon omista ongelmistaan, ja muiden kohtalotovereiden ongelmista. Mutta ero on se, että 2Pac puhuu omien ja muiden ongelmien lisäksi yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuudesta. Se on iso syyllinen ihmisten ongelmiin. Varsinkin Suomen yhteiskunta antaa ymmärtää, että ilman koulutusta (pelkkä peruskoulu ei riitä) ja ilman rahaa et ole mitään. Eihän sen niin pitäisi mennä että raha ratkaisee kaiken. Että ilman sitä et ole mitään. Ja eihän sen niin pitäisi mennä että ilman toisen asteen koulutusta et ole mitään tai olet mutta erittäin huonolla työllä ja palkalla mikä tarkoittaa sitä että jokapäiväinen elämä on puhdasta eloonjäämistaistelua ja perheestä on turha haaveilla ellei tyttöystävä ole tarpeeksi rikas ja halukas elättämään sinua mikä on harvinaista tässä ahneuden maassa. 2Pac oli erittäin tärkeä vaikuttaja 90-luvun Amerikassa Los Angelesin mellakoiden ja poliisiväkivallan keskellä. Hän on oikeasti merkittävä ihminen ja vaikutusvaltainen. Hän katosi liian nuorena eikä todellakaan ole ainut vaikutusvaltainen joka meni pois. Michael Jackson oli toinen. Rukoilen joka päivä että 2Pac ilmestyisi takaisin. 2014 on hänen vuotensa. Hän ei tule takaisin jos emme usko häneen.

Ja lisäyksenä Suomen liiallinen koulutuksen arvostamisen painottaminen ja painostus on syy siihen miksi Suomen pitää enemmän keskittyä työttömien työllistämiseen kuin vanhuksiin. Tässä taloustilanteessa Suomen pitää priorisoida. Etenkin koulupudokkaiden yms. oppimisvaikeuksien kanssa painivien asiat pitää saada kuntoon. Tämän päivän nuoret ovat huomisen aikuisia, veronmaksajia, Suomen eteenpäin viejiä, eivätkä vanhukset. Jos Suomen talous olisi paremmassa kunnossa, mielelläni kannustaisin vanhustenhoitoon, ja kaikkeen mahdolliseen. Nyt se ei ole yksinkertaisesti mahdollista.

• trueG79
        trueG79 kirjoitti:

Sitäpaitsi en kai minä 2Pacista muuten olisi puhumassa ellei ole vaikutusvaltainen. Suomessa 2Pac ei ole niin tunnettu. Mutta jos vaikka menet Facebookkiin niin 16 miljoonaa tykkääjää virallisella fanisivulla ja kasvaa koko ajan.

• More you know...

Juomia erityisen korkea yksinkertaisia ​​sokereita , kuten virvoitusjuomat ja hedelmämehut , ei suositella alle 5- vuotiaille lapsille, koska ne saattavat lisätä nestehukka. Liian rikas ratkaisu suolistossa vetää vettämuualle elimistöön , aivan kuinhenkilö olisi juoda merivettä . [ 7 ] [ 34 ] Pelkkää vettä saa käyttää, jos tarkempia ja tehokas ORT valmisteita ei ole tai ne eivät ole maukas. [ 34 ] Lisäksisekoitus sekä pelkkää vettä ja juomia ehkä liian runsaasti sokeria ja suolaa voidaan vaihtoehtoisesti antaasama henkilö , jokatavoitteena on tarjotakeskipitkän määrä natriumia yleistä . [ 7 ]nenämahalaukkuputken voi voidaan käyttää pienten lasten hallinnoida nesteitä vaatiessa . [ 35 ]
      syöminen

WHO suositteleelapsen ripulia edelleen syötetään . Jatkuu ruokinta nopeuttaaelpymistä normaalin suoliston toimintaa . Sen sijaan lapset, joiden ruoka on rajoitettu on ripuli pitkäkestoisempia ja palauttaa suoliston toimintaa hitaammin . Lapsen tulisi myös edelleen rintaruokinnassa . WHO toteaa " Ruoka ei koskaan pitäisi evätä jalapsen tavanomaisia ​​elintarvikkeita ei saa laimentaa . Imetys on aina jatkettava . " [ 7 ] Jaerityinen esimerkki kolera, CDC tekee myössaman suosituksen . [ 30 ] Nuorilla lapsilla jotka eivät ole rintaruokinnalla ja elävätkehittyneissä maissa ,laktoositon ruokavalio voi olla hyödyllistä nopeuttaa toipumista . [ 36 ]
      Lääkehoito

Vaikka antibiootit ovat hyödyllisiä tietyntyyppisten akuutti ripuli, niitä ei yleensä käytetä , paitsi tietyissä tilanteissa . [ 37 ] [ 38 ] Pelätään , että antibiootit saattavat lisätä riskiä hemolyyttinen ureeminen oireyhtymä ihmistä on saanut Escherichia coli O157 : H7 . [ 39 ] Vuonna resurssi köyhissä maissa , antibioottihoito voi olla hyötyä. [ 38 ] kuitenkin jotkut bakteerit kehittävät antibioottiresistenssin , erityisesti Shigellan . [ 40 ] antibiootit voivat myös aiheuttaa ripulia , ja antibioottien käyttöön liittyvä ripuli onyleisin haitallinen vaikutus hoidon yleisiä antibiootteja .

Vaikka Vismuttiyhdisteiden ( Pepto - Bismol ) vähensi suolen joilla matkustajien ripuli, ne eivät vähennäpituus sairaus . [ 41 ] Näitä aineita tulee käyttää vain , jos verinen ripuli ei ole läsnä . [ 42 ]

Anti liikkuvuutta aineet kuten loperamidi ovat tehokkaita vähentämäänripulin kestoa . [ 38 ] kodeiinia käytetäänripulin hoito hidastaa peristaltiikan jakulkua ulosteen kauttasuoliston - tämä tarkoittaa, että enemmän aikaa annetaan veden reabsorb takaisin kehoon , joka antaakiinteämpi jakkara , ja myös sitä, että ulosteet on kulunut harvemmin . [ 43 ]

Sappihapposekvestrantit kuten kolestyramiini voi olla tehokas kroonisen ripulin takia sappihappoa imeytymishäiriö . Hoitokokeiluja näistä lääkkeistä on ilmoitettu krooninen ripuli , jos sappihappoa imeytymishäiriö ei voida diagnosoitutietyn testin , kuten SeHCAT säilyttäminen.
      vaihtoehtoiset hoitomuodot

Sinkkilisän hyötyy kärsivien lasten ripulia kehitysmaissa , mutta vain pikkulapsilla yli kuuden kuukauden ikäisiä . Tämä tukeeMaailman terveysjärjestön suuntaviivat sinkkiä , mutta eikovin nuori. [ 44 ]

Probiootit vähentävätoireiden kestoa yhdellä päivällä ja vähentäneet mahdollisuuksia oireet kestävät kauemmin kuin neljä päivää 60 % . [ 45 ]probiootti Lactobacillus voi estää antibioottien käyttöön liittyvä ripuli aikuisilla , mutta ehkä ei lapsia . [ 46 ] Niille, jotka kanssa laktoosi-intoleranssi , ottaen ruoansulatusentsyymejä sisältävät laktaasin nautittaessa maitotuotteita suositellaan .
      epidemiologia
      Katso myös : Ripuli kehittyvillä alueilla
      Vammaisuus - adjusted life vuosi ripuliin per 100000 asukasta vuonna 2004 . [ 47 ]
      ei tietoja
      < 500
      500-1000
      1000-1500
      1500-2000
      2000-2500
      2500-3000
      3000-3500
      3500-4000
      4000-4500
      4500-5000
      5000-6000
      > 6000

Maailmassa vuonna 2004 noin 2,5 miljardia ripulitapausta tapahtunut joka johtaa 1,5 miljoonaa kuolemat alleviisivuotiaana. [ 1 ] Yli puolet näistä Afrikassa ja Etelä-Aasiassa . [ 1 ] Tämä on alaskuolleisuus 4,5 miljoonaa vuonna 1980 suolistotulehdus . [ 48 ] Ripuli on edelleentoiseksi suurin syy lapsikuolleisuus ( 16 % ) jälkeen keuhkokuume ( 17 % ) tässä ikäryhmässä . [ 1 ]

• fuck you bitches

riidelkää keskenänne, paskarasistit

• The more you know...

Peräpukamat ( US Englanti ) tai peräpukamat UK / hɛmərɔɪdz / ovat verisuonirakenteisiin peräaukkokanavaan joka auttaa jakkara valvontaa . [ 1 ] [ 2 ] Ne tulevat patologisia tai paaluilla [ 3 ], kun turvoksissa tai tulehtunut . Niiden normaalissa tilassa , ne toimivattyyny koostuu arteriovenoosinen kanavat ja sidekudosta.

Oireita patologinen peräpukamia riippuvat läsnä. Sisäiset peräpukamat yleensä läsnä kivuton verenvuoto peräsuolesta , kun ulkoiset peräpukamat voi tuottaa muutamia oireita tai jos thrombosed huomattavaa kipua ja turvotustaalueellaperäaukon . Monet ihmiset virheellisesti viitata mitään oireita esiintyy ympäriperäaukon - peräsuolen alueella nimellä " peräpukamat " ja vakavia syitäoireita tulisi sulkea pois . [ 4 ] Vaikkatarkkaa syytä peräpukamat edelleen tuntematon ,useita tekijöitä , jotka lisäävät vatsansisäisten paine , erityisesti ummetus , uskotaan olevan rooli niiden kehittämiseen .

Alustava hoito lievää tai kohtalaista sairaus käsittää lisätä kuidun saanti , sylki riittävästä nesteytyksestä , NSAID auttaakipua , ja levätä . Useita pieniä menettelyjä voidaan tehdä, jos oireet ovat vakavia tai eivät paranna kanssa konservatiivista hoitoa . Leikkaus on varattu niille, jotka eivät onnistu parantamaan seuraamalla näitä toimenpiteitä . Jopa puolet ihmisistä voi ongelmia peräpukamat jossain vaiheessa elämäänsä . Tulokset ovat yleensä hyviä .

Merkit ja oireet
      Ulkoiset hemorrhoid katsottuna noinihmisen peräaukon

Sisäiset ja ulkoiset peräpukamat voi esittää eri tavoin , mutta monet ihmiset voi ollanäiden kahden yhdistelmä . [ 2 ] Bleeding riittävän merkittäviä aiheuttaa anemiaa on harvinaista , [ 5 ] ja hengenvaarallisen verenvuodon on vieläkin harvinaista . [ 6 ] Monet ihmiset kokevat hämmentynyt , kun edessään ongelma [ 5 ] ja usein hakeutumaan lääkärin hoitoon vain silloin, kunkyse on kehittynyt . [ 2 ]
      ulkoinen

Jos ei thrombosed , ulkoiset peräpukamat voi aiheuttaa vähän ongelmia . [ 7 ] Kuitenkin, kun thrombosed , peräpukamat voi olla hyvin kivulias . [ 2 ] [ 3 ] Kuitenkin tämä kipu yleensä poistua 2 - 3 päivää. [ 5 ]turvotusta kuitenkin voi kestää muutaman viikon kadota . [ 5 ]ihon tag voi jäädä paranemisen jälkeen . [ 2 ] Jos peräpukamat ovat suuria ja aiheuttaa ongelmia hygienia , ne voivat tuottaa ärsyttääympäröivää ihoa ja siten kutinaa peräaukon ympärillä . [ 7 ]
      sisäinen

Sisäiset peräpukamat yleensä läsnä kivuton , kirkkaan punainen , peräsuolen verenvuoto aikana tai sen jälkeensuolen. [ 2 ]verta tyypillisesti kattaajakkara ,edellytys tunnetaan hematochezia , onvessapaperia tai tippuukulhon . [ 2 ]jakkara itsessään on yleensä normaalisti värillinen . [ 2 ] Muita oireita voivat olla limakalvojen vastuuvapauden ,peräaukon massa , jos ne luiskauttaa peräaukon kautta , kutinaa ja ulosteenpidätyskyvyttömyyttä . [ 6 ] [ 8 ] Sisäiset peräpukamat ovat yleensä vain kivulias , jos he tulevat thrombosed tai nekroottiseksi. [ 2 ]
      syyt

Tarkka syy oireenmukaista peräpukamat ei tunneta . [ 9 ]useita tekijöitä uskotaan olevan rooli myös : epäsäännöllinen suolen ( ummetus tai ripuli ) ,liikunnan puute , ravitsemuksellisia tekijöitä ( vähäkuituinen ruokavaliot ) , lisääntynyt sisäinen vatsaontelon painetta (pitkittynyt ponnistelua ascitis ,vatsaontelon sisäisen massa , tai raskauden ) , genetiikka,puuttuminen venttiilien sisällähemorrhoidal suonet , ja ikääntyminen . [ 3 ] [ 5 ] Muita tekijöitä , joiden uskotaan lisäävän riskiä ovat lihavuus , pitkäaikainen istuminen, [ 2 ]krooninen yskä ja lantionpohjan toimintahäiriö . [ 4 ] Todisteet näiden järjestöjen on kuitenkin huono . [ 4 ]

Raskauden aikana painostuksensikiön vatsaan ja hormonaaliset muutokset aiheuttavathemorrhoidal alusten suuremmaksi . Toimitusaika johtaa myös lisääntynyttä vatsan paineita . [ 10 ] Raskaana olevat naiset harvoin tarvitsevat leikkaushoitoa , koska oireet yleensä ohi synnytyksen jälkeen . [ 3 ]
      Pathophysiology

Hemorrhoid tyynyt ovatosa normaalia ihmisen anatomia ja tullapatologinen sairaus vain silloin, kun he kokevat epätavallisia muutoksia . [ 2 ] On olemassa kolme pääasiallista tyynyt läsnänormaalissa peräaukkokanavaan . [ 3 ] Ne sijaitsevat klassisesti vasemmalla sivusuunnassa , oikea etummainen , ja oikea taka kantoja . [ 5 ] Ne koostuvat ei valtimoiden eikä laskimoiden mutta verisuonten kutsutaan sinikäyriä , sidekudoksen ja sileän lihaksen . [ 4 ] sinusoids ei ole lihaskudosta niiden seinät, koska suonet tehdä. [ 2 ] Tämä setti verisuonten tunnetaan hemorrhoidal plexus . [4 ]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      188
      4697
    2. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      204
      3392
    3. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      117
      2926
    4. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      156
      2922
    5. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      44
      2850
    6. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      13
      2267
    7. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      52
      2258
    8. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      55
      2025
    9. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      1975
    10. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      68
      1565
    Aihe