Siirtynyt poiju

aina uusi harmi.

Voihan turkanen, tulin mökille (meren rannalla, Kotkasta länteen) ja veneen poijun olivat jäät siirtäneet n. 50 m rantaan päin, eli vettä on alla enää n. 1.5 metriä. Poiju on A-laiturit Oyn: järeimmästä päästä, eli:
15 m 16 mm kettinkiä, 11 kpl 70 kg painavia betonirenkaita, ja tietty poiju itse.
Pinnalta näkyy, että kaikki betonit ja kettingit on samassa kasassa, eli ilmeisesti ehjinä.

Kysymys kuuluu, voiko ko. koko systeemin vetää takaisin paikalleen riittävän järeällä vaneellä, vai pitääkö hommata nosturilautta tms. Kokemuksia, pohja on hiekka/savi mallista, kivistä ei tietoa.

Poiju on ollut samassa paikassa jo 5 vuotta, mutta nyt eka kertaa siirtynyt...

mn. saakeli

23

3335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - iivana -

      Mulla oli joskus sama pulma, mutta poijupaino taisi olla vain n. 500kg betonilaatta. Paatin perä viereen, kettingistä löysät pois, kenttinki kiinni tukevaan kiinnityspaikkaan nailonköydellä ja sitten vaan vaihdetta päälle ja vähitellen kaasua. Lähtihän se ihan helposti. Konevoimana vanha 3,7l Bedford 65 hv. Nailonköysi puukolla poikki sopivalla kohdalla. Piti varoa, että ei ollut vaaraa jäädä itse kettinkiin kiinni.

    • Piece of cake

      Mikäli et nosta kaikkea pintaan, painoa veden noste huomioon ottaen on n.500-600 kg. Sukeltaja ja 1000 kg nostosäkki saa nostetua painot pohjasta. Sitten vaan siirtämän oikealle kohdalle ja säkki tyhjäksi.

      Tyynellä kelillä kymmenen metrin siirto ei ole kovin haastava tehtävä, Vaatii hiukan suunnittelua, avustajan veneeseen ja jonkun, joka maksaa ;)

    • apuuva

      Aika hurja juttu. Onko paikka ns avomerelle auki?

      Hirvittää mennä katsomaan ensi viikolla kun oma betoniponttoonilaituri on ekaa vuotta. Meillä on silti ranta Selkämerellä mutta ranta itään päin, eli suojan puolella.

    • Ei ole kokemusta, mutta lähtisin hakemaan ratkaisua jostain savolaismallisesta soutuveneestä. Soutuveneeseen laidoille kakkosnelosista kehikko / tukirakenteita, josta saat vähintään neljällä pisteellä köydet painoihin kiinni. Veneestä tulppa irti ja anna vajota se melkein uppoamispisteeseen. Köydet kireälle ja äyskäröi vene tyhjäksi ja kappass vain. Pojut kelluu. Nyt vaan Terhi käyntiin ja aja poijut paikoilleen.

      Irrottaminen on sitten toinen tarina, mutta keksiköön joku toinen sen.

    • Tilaa apua

      Yksinkertaista, otetaan se tulppa taas pois veneen pohjasta.

      Totta puhuen en usko tuon onnistuvan soutuveneellä, koska köysiä on vaikea saada riittävän kireälle ennen nostoa. Lisäksi köydet venyvät, jolloin nostovaikutus ei ole riittävä. Myös veneen kantavuus voi olla rajoilla, eli jos vene hörppää vähän vettä, niin se voi silloin olla menoa ilman, että tarvitsee pohjatulppaa irroittaa.

      Tuo sukeltajan nostosäkin käyttö kuulosti paremmalta vaihtoehdolta. Varsinkin jos painot ovat jo suht lähellä rantaa, niin säkin täytön voisi suorittaa vaikka paineilmakompressorilla rannalta käsin. Tietysti tämä menetelmä vaatii riittävästi vedensyvyyttä.

      Toisaalta merellä liikkuu kyllä aika paljon tuollaisen poijun siirtoon kykeneviä nosturilla varustettuja aluksia, joten ensisijaisesti pyytäisin joltain tällaiselta apua. Vaikka tuntihinta olisi vähän suurempikin, niin tuskin tuollaisen siirtoon nosturilla menisi tuntiakaan.

      • Halppoa kuin saippua

        Sukeltajan nostosäkki täytetään ilmapullosta, joka on sukeltajalla mukanaan. 10/300 pulloon mahtuu 3000 l ilmaa, jolla säkin saa mukavasti täyteen, vaikka paine puristaakin ilmaa kasaan.

        Säkkiä ei kannata viedä poijun ankkuriin asti vaan virittää köydellä niin, että ankkuri nousee sopivasti ylös muttei pulpahda pintaan säkin muakana.

        Ymmärän, että tämä saattaa kuulostaa viraalta nille, jotka eivät sukella, mutta aktiivisukeltajalle välineet ja metodit ovat tuttuja. Sukeltajan paikalle saaminen on paljon helpompaa ja halvempaa kuin nosturin tilaaminen saati sitten soutuveneen laudoittaminen (kumivene olisi paljon fiksumpi).

        Kaiken kukkuraksi sukeltajalla on kaikki välineet jo olemassa, joten ei tarvitse ostaa jotain, mitä myöhemmin ei tarvitse.


      • xx-yy-zz

        >>Yksinkertaista, otetaan se tulppa taas pois veneen pohjasta.

        Ja huomattiin, että oltiin sen verran syvemmässä vedessä, että betonipalikoiden lisäksi upposi myös vene... ;)

        Tekisin soutuvenenoston kahdella soutuveneellä, joiden välissä painot kiinni. Enemmän nostovoimaa ja ennenkaikkea tukevampi rakenne. Yksi vene voi keikahtaa ympäri jos paino onkin toisella laidalla.


      • xx-yy-zz kirjoitti:

        >>Yksinkertaista, otetaan se tulppa taas pois veneen pohjasta.

        Ja huomattiin, että oltiin sen verran syvemmässä vedessä, että betonipalikoiden lisäksi upposi myös vene... ;)

        Tekisin soutuvenenoston kahdella soutuveneellä, joiden välissä painot kiinni. Enemmän nostovoimaa ja ennenkaikkea tukevampi rakenne. Yksi vene voi keikahtaa ympäri jos paino onkin toisella laidalla.

        Jos aloittaja nyt vaan ihan suosiolla maksaisi paikalliselle urheilusukeltajalle sen 50-100 € jonka lysti maksaa. Hyödyt ovat selkeät, saa sen poijunpainon sinne minne haluaa, kukaan ei ole hengenvaarassa, rahaa ei mene toimimattomien viritelmien vaatimien tarveaineiden hankkimiseen, mitään ei upoteta pohjalle. Huonona puolena se, että ei voi kehua olevansa niin himputin kova karju...


      • Henkensä kauppaaja
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Jos aloittaja nyt vaan ihan suosiolla maksaisi paikalliselle urheilusukeltajalle sen 50-100 € jonka lysti maksaa. Hyödyt ovat selkeät, saa sen poijunpainon sinne minne haluaa, kukaan ei ole hengenvaarassa, rahaa ei mene toimimattomien viritelmien vaatimien tarveaineiden hankkimiseen, mitään ei upoteta pohjalle. Huonona puolena se, että ei voi kehua olevansa niin himputin kova karju...

        On tainnu viime aikoina kuolla enemmän sukeltajia kuin poijun vetäjiä?


    • Ajatelinkin, miten itse lähtisin tekemään asian olemassaolevilla materiaaleilla ja välineillä. Juos tuolla venevirityksellä vie sen poijun syvempään veteen, muodostuu ongelmaksi se, että sen veneen joutuu upottamaan.

      Uskon silti, että tuollainen siirtoproggis ei niin kauhean vaikea ole mooseksen työkaluillakaan.

      Ensimmäisenä en itse lähtisi tilaamaan työlauttaa tai sukeltajaa MUTTA suosittelen sitä lämpimästi, jos vähänkään epäilee taitojansa.

      Vanhassa duunissani siirreltiin kaiken maailman härveleitä ihan rautakanki - harjanvarsi ja taljameiningillä paikoilleen. Erääseenkin pesulaan vietiin neljä tonnia painava mankeli katutasosta ikkunan kautta sisään, apuvälineinä nippu harjanvarsia pumppukärryt pullotunkki ja parrunpätkiä. Tämä nyt ei liity mitenkään aiheeseen muuten kuin siten, että aina ne keinot löytyy.

    • kunnioitan jään voim

      En omista venettä enkä poijua, mutta olen ajatellut asian niin että syksyn tullen poiju irroitetaan ketjusta ja sen tilalle laitetaan pitkä naru, jonka toinen pää on laiturintolpan kohdalla. Keväällä poiju viedään takaisin ja laitetaan kiinni. Merenlahden jäällä kun hurjat voimat, se siirsi naapurin (ehkä vähän huonosti raudoitetun) betoniarkunkin rantaan. Voi tietysti olla että tekee turhaa työtä?

      • 12+20

        nuo narut katkeavat jäiden liikkuessa.
        ketjun naaraus pohjasta on kuitenkin helpompi homma kuin poijun ja painon siirto takaisin paikoilleen.


    • 12+9

      Isäni veti troolarirunkoisella teräsveneellä aikoinaan kaikki seuran poijut paikoilleen. Aika isoja betonirenkaita tai laattoja valettiin rannalla. Osa laittoi poijunkin valmiiksi. Paksu köysi poijusta peräkaiteeseen ja hanaa. Pisimmät vedot varmaan puolikilsaa. Hyvin onnistu.

      • taljallei

        Talja kiinni keulaan ja nostoa niin paljon kuin uskaltaa ja pakki päälle niin kyllä liikkuu


      • Buoyman
        taljallei kirjoitti:

        Talja kiinni keulaan ja nostoa niin paljon kuin uskaltaa ja pakki päälle niin kyllä liikkuu

        Tarjoaisin myös taljaa mutta eri tavalla, jos sinulla on käytössä kaksi avovenettä ja kakkosnelosia voit tehdä A-pukin näiden veneiden väliin.
        Tee pukki kuitenkin sen verran korkeaksi että se kestää sen vähän päälle 500kg mikä siellä noste huomioiden on. Taljan käyttökin on mukavampaa kun on tilaa siinä alla.
        Laita nailonnarusta lenkki ketjjuun sille korkeudelle millä pystyt sen painon nostamaan irti pohjasta. Sitten siirrä paino takaisin oikealle paikalleen, mutta ennenkuin katkaiset nostonarun varmista että ketju ja poiju eivät sekoitu painoon tai veneisiin. Joku voi pidellä poijusta kiinni esim. keulan kohdalla, jotta ketju ei jää painon alle.


      • Hehhheh
        Buoyman kirjoitti:

        Tarjoaisin myös taljaa mutta eri tavalla, jos sinulla on käytössä kaksi avovenettä ja kakkosnelosia voit tehdä A-pukin näiden veneiden väliin.
        Tee pukki kuitenkin sen verran korkeaksi että se kestää sen vähän päälle 500kg mikä siellä noste huomioiden on. Taljan käyttökin on mukavampaa kun on tilaa siinä alla.
        Laita nailonnarusta lenkki ketjjuun sille korkeudelle millä pystyt sen painon nostamaan irti pohjasta. Sitten siirrä paino takaisin oikealle paikalleen, mutta ennenkuin katkaiset nostonarun varmista että ketju ja poiju eivät sekoitu painoon tai veneisiin. Joku voi pidellä poijusta kiinni esim. keulan kohdalla, jotta ketju ei jää painon alle.

        Tää oli hyvä :D


      • 19+13
        Buoyman kirjoitti:

        Tarjoaisin myös taljaa mutta eri tavalla, jos sinulla on käytössä kaksi avovenettä ja kakkosnelosia voit tehdä A-pukin näiden veneiden väliin.
        Tee pukki kuitenkin sen verran korkeaksi että se kestää sen vähän päälle 500kg mikä siellä noste huomioiden on. Taljan käyttökin on mukavampaa kun on tilaa siinä alla.
        Laita nailonnarusta lenkki ketjjuun sille korkeudelle millä pystyt sen painon nostamaan irti pohjasta. Sitten siirrä paino takaisin oikealle paikalleen, mutta ennenkuin katkaiset nostonarun varmista että ketju ja poiju eivät sekoitu painoon tai veneisiin. Joku voi pidellä poijusta kiinni esim. keulan kohdalla, jotta ketju ei jää painon alle.

        Eikös voisi samantien sitten tehdä sen poijulautankin niin voi vastedeskin siirrellä poijuaan.


    • yx merimies

      Jos joku ammatikseen poijuja asentava laite on tulossa lähinurkille töihin, niin ei varmaan paljoa pyydä paikalleen siirtämisestä.

    • Siirtyi prkl sitten

      Kun ei ole paikallisia urheilusukeltajia, poijua asentavia laitteita ei ole kulkemassa lähiseudulla, nostolautan vuokraaminen maksaisi enemmän kuin uusi poiju, niin ainoaksi keinoksi jäi veneellä siirtäminen/työntäminen. Kaverilla oli lainassa alumiininen työvene, perässä 80 hp Mercury. Kyllähän poiju siirtyi sen n. 50 m, mutta tiukalle otti....Lähellä oli jo että olisi annettu periksi - vaarallista puuhaa kaiken lisäksi.

      Syksyllä täytyy ottaa poiju pois ja laittaa poijun kettingin jatkoksi uppoava naru, jonka päähän paino, ja lähelle rantaa. Saa sitten keväällä onkia ylös ja laittaa poijun takaisin.

      • Buoyman

        Hyvä kun sait siirrettyä, mutta nyt heräsi pari kysymystä: Kuinka painavaa venettä pidät siinä poijussa kun se noinkin pienellä teholla siirtyi?
        Toiseksi minkä tyyppinen pohja siellä on?
        Tämä viimeinen siksi että olen aina epäillyt niiden betonirenkaiden pitoa. Itse käytän betonilaattoja jossa keslellä kiinnitys.


      • kysy joku toinen
        Buoyman kirjoitti:

        Hyvä kun sait siirrettyä, mutta nyt heräsi pari kysymystä: Kuinka painavaa venettä pidät siinä poijussa kun se noinkin pienellä teholla siirtyi?
        Toiseksi minkä tyyppinen pohja siellä on?
        Tämä viimeinen siksi että olen aina epäillyt niiden betonirenkaiden pitoa. Itse käytän betonilaattoja jossa keslellä kiinnitys.

        Pienellä teholla?? Sen poijun tehtävä on pitää vain vene paikallaan tuulta ja aallokkoa vastaan.

        Mikä on muka niin suuri vene ettei 80 hv riitä pitämään paikallaan? Joku 30-50 tonnin alus?


      • Sama.
        kysy joku toinen kirjoitti:

        Pienellä teholla?? Sen poijun tehtävä on pitää vain vene paikallaan tuulta ja aallokkoa vastaan.

        Mikä on muka niin suuri vene ettei 80 hv riitä pitämään paikallaan? Joku 30-50 tonnin alus?

        Tässä viimeinen vastaaja on asian ytimessä. Kyllä tosiaan otti voimille, ja tuli selväksi, että jos 80 hp moottorilla poiju just ja just siirtyy, niin ei mun vene (Marsund 90) lähde liikkeelle, jos ei köydet katkea, sen verran rajua menoa oli poijun siirtäminen.

        Aloittaja.


      • Buoyman
        Sama. kirjoitti:

        Tässä viimeinen vastaaja on asian ytimessä. Kyllä tosiaan otti voimille, ja tuli selväksi, että jos 80 hp moottorilla poiju just ja just siirtyy, niin ei mun vene (Marsund 90) lähde liikkeelle, jos ei köydet katkea, sen verran rajua menoa oli poijun siirtäminen.

        Aloittaja.

        Sen takia kysyinkin että voit luottaa veneesi olevan turvallisesti poijussa. Hyvää kevään jatkoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9235
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2829
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2607
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1935
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1806
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1341
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1201
    Aihe