Mitäs luulet?
Mitä ajattelet siitä että: "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi YLIKAIKEN,"
ja lähimäistäsi niinkuin itseäsi."
Sapattikäsky koskee ainoastaan rakkautta Jumalaan ja HÄNEN kunnioittamistaan Isänä ja Luojana.
Jumala ei antanut yhtään käskyä turhantakia, vaan ne ovat hyvät ja oikeudenmukaiset, sillä ne ovat rakastavan ja viisaan Isän ohjeet siitä, että miten meidän tulisi käyttäytyä Jumalaa ja lähimäisiä kohtaan.
Ne ovat voimassa aina ja kaikkialla ja kaiken lain perusta vielä tänäkin päivänä koko ihmiskunnalle. Jos niin elämme, mitä käskyt opettavat niin silloin on kaikkien hyvä olla.
Kaikki muut käskyt kohdistuvat lähimäisiimme, siis siihen, että mitä rakkaudessa lähimäiseen sopii ja mitä ei sovi tehdä. Mutta:
"Rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaat."
Ei edes sapattikäsky.
Mitä raskasta siinä olisi, että ihminen pitää pyhänä SEN PÄIVÄN, jonka Jumala itse PYHITTI ja lepopäiväksi siunasi?
Otakoppi kyselee että onko sapattikäsky ylin?
48
116
Vastaukset
- ann-elina ei kirj
Kyllä se raskasta on sapatin pito sellaiselle joka ei ole uudestisyntynyt,hän ei voi alistua Jumalan lain alle, eikä hän voikaan, näinhän se on raamatussa.
Huomenta
Siellä ollaan hereillä samoihin aikoihin. klo 4.46
Lepopäivää todellakin viettää voi leppoisasti vain Jumalan Hengen seurassa.
Ihminen ei oman lihan voimin oikein lakia pysty noudattamaan.
Rakkauden laki on totta ihmisen kohdalla kun on rakkauden lain ja Ylipapin kanssa periaatteellisessa sovussa.
Jumalan siunausta
Jari Laurila- otakops
"Kyllä se raskasta on sapatin pito sellaiselle joka ei ole uudestisyntynyt,hän ei voi alistua Jumalan lain alle, eikä hän voikaan, näinhän se on raamatussa"
Ja kaikki mitä henkilökohtaisessa profetiassani minulle kerrottiin on aivan pitänyt paikkansa...
Tutkitutin myös profetian tuolloin Rovasti/Kirjailija Risto Santalalla joka toimi tuolloin Joutjärven kirkon kirkkoherrana ennen eläkkeelle jäämistään ja hän totesi ylös kirjoittamani profetian täysin olevan sopusoinnussa raamatun ilmoituksen hengen kanssa ja siksi piti sitä
säilyttämisen arvoisena...
Itse en tuntenut raamattua tuolloin juuri ollenkaan ja kysyinkin Ristolta, että olisinko voinut jotenkin "seota" ja keksiä jotain tällaista ns."omasta päästäni", niin siihen Risto vastasi että, "et olisi voinut" !
Ja tutkittuani raamattua, sen profetiankin ohjeiden mukaan, niin olen käsittänyt aivan samalla lailla...Minun tietomääräni tuolloin ei ollut riittävä keksimään sellaisia asioita omasta päästäni...
Tämän profetian johdosta olen myös kirjoittanut tämän artikkelin neuvoksi toisille
jotka saattavat kokea jotain vastaavaa:
Mikä on oikea profetia ?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12033969
Ps.http://www.kolumbus.fi/risto.santala/
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/2793/risto_santala_on_kuollut - otakops
otakops kirjoitti:
"Kyllä se raskasta on sapatin pito sellaiselle joka ei ole uudestisyntynyt,hän ei voi alistua Jumalan lain alle, eikä hän voikaan, näinhän se on raamatussa"
Ja kaikki mitä henkilökohtaisessa profetiassani minulle kerrottiin on aivan pitänyt paikkansa...
Tutkitutin myös profetian tuolloin Rovasti/Kirjailija Risto Santalalla joka toimi tuolloin Joutjärven kirkon kirkkoherrana ennen eläkkeelle jäämistään ja hän totesi ylös kirjoittamani profetian täysin olevan sopusoinnussa raamatun ilmoituksen hengen kanssa ja siksi piti sitä
Itse en tuntenut raamattua tuolloin juuri ollenkaan ja kysyinkin Ristolta, että olisinko voinut jotenkin "seota" ja keksiä jotain tällaista ns."omasta päästäni", niin siihen Risto vastasi että, "et olisi voinut" !
Ja tutkittuani raamattua, sen profetiankin ohjeiden mukaan, niin olen käsittänyt aivan samalla lailla...Minun tietomääräni tuolloin ei ollut riittävä keksimään sellaisia asioita omasta päästäni...
Tämän profetian johdosta olen myös kirjoittanut tämän artikkelin neuvoksi toisille
Mikä on oikea profetia ?
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/2793/risto_santala_on_kuollutPs. Hyvää kirjallisuutta raamatun alkukielestä !
http://www.kolumbus.fi/risto.santala/ - otakops
otakops kirjoitti:
Ps. Hyvää kirjallisuutta raamatun alkukielestä !
http://www.kolumbus.fi/risto.santala/Tässä "neitsykäisille" vähän musaa näin "Herran päivän" kunniaksi ! ;D
https://www.youtube.com/watch?v=X7B4EQX7C9I - otakops
otakops kirjoitti:
Ps. Hyvää kirjallisuutta raamatun alkukielestä !
http://www.kolumbus.fi/risto.santala/Myös tässä on hyvä kirja koskien 1992 vuoden käännöksestä !
Tämä kirja valittiin vuoden 1998 kristilliseksi kirjaksi:
Risto Santala / Suudelma hunnun läpi
http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/index.php?sid=30003&tuoteid=1523
Ps.Siinä kirjassa esiintyy myös eräs nimimerkki nimeltään " Jamppe "
ja se olen minä... - kops, kops
otakops kirjoitti:
Mikä on oikea profetia ?
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/2793/risto_santala_on_kuollutTarkoitatko, että uudestisynnyit Joutjärven srk.ssa ja kunnioitat Jumalan antamaa sapattia myös? Vai oliko niin, että sait uudestisyntymän lahjaksi vielä jäänteen oppikahleen jalkaasi, jossa kumotaan vaikkapa 1, Jumalan tahdon ilmaisu ja kunnioitatkin 9.sää Jumalan tahdon ilmaisua "ylikaiken" rakastaessasi Jumalaa, Kristuksessa, Sapatin Herran sana huulillasi. Sapatin Herran on Herrasi, muttei sapatti. .. Näinkö se meni?
-isien perinnäissääntöjen äärellä, vai mitä oli mielessäsi, kun näitä adventistien huonekunnalle tulit haastelemaan"?
Vieläkö siellä Joutjärvellä toimit?, Siellähän vaihtui nyt kirkkoherra, toisen jäädessä eläkkeelle.! M. Vanhanen taitaa olla miestenpiirien porukassa mukana jne.
Joutjärven seurakuntahan on Lestadiolaisten piirissä suosittu, koska siellä mielellään nähdään heidän pappinsa alttarilla ja tämä uusihan on heikäläisiä.
Mitä taas tullaan Santalaan, niin huomioithan senkin, että hän on ihminen.
Tietenkin vilpitön, silloin kun vaelsi, pyrki totuuteen. Mutta raamattua tulkiten kuljemme aikaa, jossa kaikki tieto ei ole "täydellistä". Astian makuisuus on aina läsnä. Sitä ei tarvita paljoakaan, että jossain kohdin elonmerellä reimari tuli ohitettua nurjalta puolen, siksi että, se "ohjeistus" oli määrätyn karttatoimiston tekemä. Väyläpoikkema on siksi "alkuperäiseen" hieman harhainen, mutta silti se kari on ohitettu.
Absoluuttinen totuus, sen omistaminen ei ole kaikiltaosin ehkä kenenkään ihmisen hanskassa, sillä sen sanoo jo itse raamattu. Vasta täydellisyyteen pääsy "viimeisen pasunan" soittosoiton jälkeen, tämäkin vajavuus on sitten takana.
Jos, sitten tarkasteltaisiin srk. itsejänsä, niin olisiko niin, että siellä Joutjärvellä saatte porskutella sen valon mukaan aivan itse taivasta kohti ja vastaatte siitä.
Sitten nämä adventistit porskuttaa taivasta kohti sen valon mukaan ,mitä he ovat saaneet ja vastaavat siitä, Isän edessä taivaassa.
Olisiko siinä oivallinen matka-ajatus ja kun sanasta tekee sitten valintoja, pitää majapaikkaa siellä, mitä Sanasta näkee ja saa totuutta esiin.
Pyhä Henki sitten todistaa henkilökohtaisesti jokaiselle, kunnioittaako hän vaikka tätä Jumalan rakkauden tahtoilmaisun Sapatti- näkemystä ja sanoo kohdallaan, että Hän on minunkin Herra ja kunnioitan Sapatin Herran ajatusta, sekä käskyä.
Siksi hän on sitten tämä adventisti, tai helluntalaisittain kansainvälinen Apostolisen seurakunnan jäsen, tai Baptisti, joka kunnioittaa sapattia, tahi Herran Kansa, meidän maassamme, sekä moni muu eri kaupungeissa toimivat uskovat, joilla on Sapatti raamatullisena lepopäivänä, mainitakseni Lindemanin. jne.
Siinä sitä mennään, henkilökohtaisella uskolla kukin, ja viimeisellä mitta-paikalla sitten Herra katselee, onko se lähimmäisen palvelu ollut kohdillaan. - otakops
kops, kops kirjoitti:
Tarkoitatko, että uudestisynnyit Joutjärven srk.ssa ja kunnioitat Jumalan antamaa sapattia myös? Vai oliko niin, että sait uudestisyntymän lahjaksi vielä jäänteen oppikahleen jalkaasi, jossa kumotaan vaikkapa 1, Jumalan tahdon ilmaisu ja kunnioitatkin 9.sää Jumalan tahdon ilmaisua "ylikaiken" rakastaessasi Jumalaa, Kristuksessa, Sapatin Herran sana huulillasi. Sapatin Herran on Herrasi, muttei sapatti. .. Näinkö se meni?
-isien perinnäissääntöjen äärellä, vai mitä oli mielessäsi, kun näitä adventistien huonekunnalle tulit haastelemaan"?
Vieläkö siellä Joutjärvellä toimit?, Siellähän vaihtui nyt kirkkoherra, toisen jäädessä eläkkeelle.! M. Vanhanen taitaa olla miestenpiirien porukassa mukana jne.
Joutjärven seurakuntahan on Lestadiolaisten piirissä suosittu, koska siellä mielellään nähdään heidän pappinsa alttarilla ja tämä uusihan on heikäläisiä.
Mitä taas tullaan Santalaan, niin huomioithan senkin, että hän on ihminen.
Tietenkin vilpitön, silloin kun vaelsi, pyrki totuuteen. Mutta raamattua tulkiten kuljemme aikaa, jossa kaikki tieto ei ole "täydellistä". Astian makuisuus on aina läsnä. Sitä ei tarvita paljoakaan, että jossain kohdin elonmerellä reimari tuli ohitettua nurjalta puolen, siksi että, se "ohjeistus" oli määrätyn karttatoimiston tekemä. Väyläpoikkema on siksi "alkuperäiseen" hieman harhainen, mutta silti se kari on ohitettu.
Absoluuttinen totuus, sen omistaminen ei ole kaikiltaosin ehkä kenenkään ihmisen hanskassa, sillä sen sanoo jo itse raamattu. Vasta täydellisyyteen pääsy "viimeisen pasunan" soittosoiton jälkeen, tämäkin vajavuus on sitten takana.
Jos, sitten tarkasteltaisiin srk. itsejänsä, niin olisiko niin, että siellä Joutjärvellä saatte porskutella sen valon mukaan aivan itse taivasta kohti ja vastaatte siitä.
Sitten nämä adventistit porskuttaa taivasta kohti sen valon mukaan ,mitä he ovat saaneet ja vastaavat siitä, Isän edessä taivaassa.
Olisiko siinä oivallinen matka-ajatus ja kun sanasta tekee sitten valintoja, pitää majapaikkaa siellä, mitä Sanasta näkee ja saa totuutta esiin.
Pyhä Henki sitten todistaa henkilökohtaisesti jokaiselle, kunnioittaako hän vaikka tätä Jumalan rakkauden tahtoilmaisun Sapatti- näkemystä ja sanoo kohdallaan, että Hän on minunkin Herra ja kunnioitan Sapatin Herran ajatusta, sekä käskyä.
Siksi hän on sitten tämä adventisti, tai helluntalaisittain kansainvälinen Apostolisen seurakunnan jäsen, tai Baptisti, joka kunnioittaa sapattia, tahi Herran Kansa, meidän maassamme, sekä moni muu eri kaupungeissa toimivat uskovat, joilla on Sapatti raamatullisena lepopäivänä, mainitakseni Lindemanin. jne.
Siinä sitä mennään, henkilökohtaisella uskolla kukin, ja viimeisellä mitta-paikalla sitten Herra katselee, onko se lähimmäisen palvelu ollut kohdillaan.En toimi missään seurakunnassa vaan olen aika ekumeeninen VAPAA kristitty...
Joutjärven kirkon tunnen itselleni henkilökohtaiseksi "Jumalan huoneeksi", koska olen saanut uudestisyntyä sen kirkon alttarin edessä kirkon ollessa tyhjä tuolloin ja keskellä päivää...
Muistan sen päivän aina ja sillä hetkellä Jumala muuttui minulle todelliseksi !
En minä ole mikään sapatin kieltäjä ! Mutta en myöskään ole "lain alla" elävä kristitty, että sillä jotenkin miellyttäisin Jumalaa paremmin ja sillä TUOMITSISIN muut kristityt ! - otakops
otakops kirjoitti:
En toimi missään seurakunnassa vaan olen aika ekumeeninen VAPAA kristitty...
Joutjärven kirkon tunnen itselleni henkilökohtaiseksi "Jumalan huoneeksi", koska olen saanut uudestisyntyä sen kirkon alttarin edessä kirkon ollessa tyhjä tuolloin ja keskellä päivää...
En minä ole mikään sapatin kieltäjä ! Mutta en myöskään ole "lain alla" elävä kristitty, että sillä jotenkin miellyttäisin Jumalaa paremmin ja sillä TUOMITSISIN muut kristityt !Se mitä Joutjärven seurakunnassa tehdään ja toimitaan ei liity minuun mitenkään enkä tunne kirkon nykyistä henkilökuntaa henkilökohtaisesti ollenkaan...
Joskus olen käynyt siellä Jumalan palveluksessa mutta harvoin...
Uskoni alussa kävin usein raamattutunneilla eri seurakunnissa ja
Luterilaisten alajärjestöjen raamattutunneilla myös...
Henkilökohtainen raamatun tutkiminen on enemmän ollut intohimoni
kuin seurakuntien yleiset tilaisuudet.
" Maailmassa mutta ei maailmasta " se enemmän logoni liikkuessa !
En kalastele ihmisiä mihinkään seurakuntaan vaan tarjoan Jeesusta ja "elävää uskoa" sitä haluaville kirkkokunnasta riippumatta ! :) - otakops
otakops kirjoitti:
En minä ole mikään sapatin kieltäjä ! Mutta en myöskään ole "lain alla" elävä kristitty, että sillä jotenkin miellyttäisin Jumalaa paremmin ja sillä TUOMITSISIN muut kristityt !https://www.google.fi/search?q=joutjärven kirkko&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=P9c3U8i0M8mD4gTaxIDoAw&ved=0CEcQsAQ&biw=1440&bih=814
- ann-elina ei kirj
otakops kirjoitti:
Mikä on oikea profetia ?
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/2793/risto_santala_on_kuollutKyllä sinä otakops olet ymmärtänyt väärin minun kirjoitukseni sapatin vietosta, minä vastasin Sirkka -Iitalle siitä kun hän kirjoitti kirjoitti että mitä raskasta siinä on jos pitää sapatin, en tarkoittanut sinua ja sinun sapatin viettoa sillä vastauksella millään tapaa, tarkoitin sillä että uudestisyntymätön ei edes tiedä eikä ymmärrä lepopäivien vietosta, en minäkään ymmärtänyt ennen uudestisyntymääni, minulle oli kaikki päivät samanlaisia.
- otakops
ann-elina ei kirj kirjoitti:
Kyllä sinä otakops olet ymmärtänyt väärin minun kirjoitukseni sapatin vietosta, minä vastasin Sirkka -Iitalle siitä kun hän kirjoitti kirjoitti että mitä raskasta siinä on jos pitää sapatin, en tarkoittanut sinua ja sinun sapatin viettoa sillä vastauksella millään tapaa, tarkoitin sillä että uudestisyntymätön ei edes tiedä eikä ymmärrä lepopäivien vietosta, en minäkään ymmärtänyt ennen uudestisyntymääni, minulle oli kaikki päivät samanlaisia.
Tämän topiikin otsikko kun on...
"Otakoppi kyselee että onko sapattikäsky ylin?
Ja sinä alat puhumaan "uudesti syntymättömistä" jotka ei ymmärrä ! :O
Kyllä uudestisyntyneitä kristittyjä on muissa kirkkokunnissa vaikka kuinka
paljon ja he viettävät "Herran päivää" sunnuntaisin !
Adventistit vaan ovat tehneet tästä sapatista opinmääreen, jolla he pääsevät tuomitsemaan toisia ja erottautumaan muka "Pyhäksi jäännökseksi", joka
on täysin opillista harhaa, niin kuin myös 3 Enkelin sanoma, Jeesus muka olisi Ylienkeli Mikael, Jeesuksen ylipapillinen työ pettymyksen vuoden 1844 jälkeen eli oppi Tutkivasta tuomiosta, Kuolleitten tila, jne
Nämä kaikki on adventistien epäraamatullista harhaa eikä ole sopusoinnussa
raamatun kanssa, vaan on väänneltyä totuutta joka suurelta osin on perujaan Ellen G Whiten harhanäyistä eikä siis perustu raamattuun ollenkaan ! - tiedoksi
otakops kirjoitti:
Adventistit vaan ovat tehneet tästä sapatista opinmääreen, jolla he pääsevät tuomitsemaan toisia ja erottautumaan muka "Pyhäksi jäännökseksi", joka
on täysin opillista harhaa, niin kuin myös 3 Enkelin sanoma, Jeesus muka olisi Ylienkeli Mikael, Jeesuksen ylipapillinen työ pettymyksen vuoden 1844 jälkeen eli oppi Tutkivasta tuomiosta, Kuolleitten tila, jne
raamatun kanssa, vaan on väänneltyä totuutta joka suurelta osin on perujaan Ellen G Whiten harhanäyistä eikä siis perustu raamattuun ollenkaan !Herran päivä = Jeesuksen tulemuksen päivä.
- ann-elina ei kirj
otakops kirjoitti:
raamatun kanssa, vaan on väänneltyä totuutta joka suurelta osin on perujaan Ellen G Whiten harhanäyistä eikä siis perustu raamattuun ollenkaan !Enpä katsonut otsikkoa, pitää olla varovaisempi seuraavan kerran. En minä ole sanonut koskaan etteikö muissakin kirkoissa ole uudestisyntyneitä, niin minäkin kohtasin Jeesuksen yhden kirjan kautta jonka sisko oli lainannut helluntalaisilta, vaikka enkä ollut adventisti ja uskon varmasti että se oli uudestisyntymä minulle, koska elämäni muuttui ja rakkaus raamatun lukuun ja uskon asioihin oli suuri.
Sitten täällä oli helluntalaisia menin niiden kokouksiin kävin pari vuotta siellä ja helluntalainen pastori kastoikin minut. Mutta siellä oli jotain jota he eivät pystyneet minulle selostamaan raamatulla ja siksi läksin sieltä pois ja aloin etsiä hengellistä kotia ja löysinkin pitkän etsinnän jälkeen. Olen ollut tässä kirkossa yli 50v ja olen hyvin kiitollinen Jumalalle että hän on pitänyt minutkin lapsenaan, vaikka olenkin vain vajavainen ihminen. - otakops
tiedoksi kirjoitti:
Herran päivä = Jeesuksen tulemuksen päivä.
Joo kyllä se on sitäkin:
2 Piet 3:10 "Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat."
Mutta "HERRAN PÄIVÄ" Jumalan palveluspäivänä tarkoittaa sitä päivää kun
Jeesus nousi kuolleista ja sitä päivää vietetään ylösnousemuksen kunniaksi !
Lainaus Wikipedia:"Useimmat kristilliset kirkkokunnat viettävät sunnuntaita pyhäpäivänään. Tällaisen aseman se on saanut pääasiassa sen vuoksi, koska evankeliumien mukaan Jeesuksen ylösnousemus tapahtui sapatin jälkeisenä, juutalaisen laskutavan mukaan viikon ensimmäisenä päivänä[2] eli sunnuntaina. Kuitenkin muun muassa Seitsemännen päivän adventistit ja messiaaniset juutalaiset ovat väittäneet, että sunnuntain pyhittämisellä ei olisi raamatullista
perustetta."
Vertaa keskustelu:
Sapatti "Pedon merkkikö" ?!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12088742 otakops kirjoitti:
Joo kyllä se on sitäkin:
2 Piet 3:10 "Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat."
Mutta "HERRAN PÄIVÄ" Jumalan palveluspäivänä tarkoittaa sitä päivää kun
Jeesus nousi kuolleista ja sitä päivää vietetään ylösnousemuksen kunniaksi !
Lainaus Wikipedia:"Useimmat kristilliset kirkkokunnat viettävät sunnuntaita pyhäpäivänään. Tällaisen aseman se on saanut pääasiassa sen vuoksi, koska evankeliumien mukaan Jeesuksen ylösnousemus tapahtui sapatin jälkeisenä, juutalaisen laskutavan mukaan viikon ensimmäisenä päivänä[2] eli sunnuntaina. Kuitenkin muun muassa Seitsemännen päivän adventistit ja messiaaniset juutalaiset ovat väittäneet, että sunnuntain pyhittämisellä ei olisi raamatullista
perustetta."
Vertaa keskustelu:
Sapatti "Pedon merkkikö" ?!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12088742Eli tässä vähän asiasta:
- Antiokian piispa Ignatios Antiokialainen!!!!! (kuoli n. 98-117)
(kolmas patriarkka Pietarin ja Euodioksen (kuoli n. 68) jälkeen.)
kirjoitti jo n. 110jkr Magnesian seurakunnalle:
" He (eli tuon ajan juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä Sapattia ja pyhittivät
Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa ylösnousemuksen valosta."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ignatios
Web of Trust
- Myös Justinos Marttyyri (n. 100/114 – n. 162/168) kirjoitti jo n.140jkr, että
kristityt kokoontuivat jumalanpalveluksiinsa sunnuntaisin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Justinos_Marttyyri
Web of Trust
- Ja myös Apostolien teot kertoo, että alkukristityt viettivät Eukaristiaa eli Herran ehtoollista sunnuntaisin:
Ap20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää"
Kreikaksi " En de tee miaa toon sabbatoon" = Ensimmäisenä sapatista laskien
Sapatin viimeinen ateria " Melave malka ", jatkuu juutalaisen tavan mukaan aina yömyöhään saakka ja Paavalin ehtoollinen " Messiaan ateria" oli nähtävästi Lauantai-iltana ja mutta kun kolehti oli määrätty 1 Kor16:2 "Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan." niin on tutkittu tämän tukevan Herran päivän muodostumiseksi sunnuntaille koska kolehtia ei saanut kerätä sapattina !
Eli nähtävästi alkukirkko vietti Eukaristiaa Sapatin päätteeksi Lauantai-illasta yömyöhään sunnuntain puolelle...josta se myöhemmin vakiinnutti paikkansa
sunnuntain puolelle !
Ja huomaa: Suomessakin luterilaisissa kirkoissa soitetaan kirkonkelloja klo 18.00 joka lauantai-ilta merkiksi Pyhän alkamisesta aivan kuin Paavali ja alkuseurakuntakin aloitti lauantai illasta yömyöhään " Messiaan aterian " ....
Mutta kaikesta huolimatta alkukristityt eivät viettäneet enää Sapattia aivan samassa merkityksessä kuin juutalaiset vaan se oli muuttunut " Messiaan ateriaksi " !
Eli mitä tällä tarkoitan on siis se, että voidaanko siis Rooman kirkkoa ja Paavia
syyttää vasta myöhemmin lepopäivän turmelemisesta ???
Ja ottivatko jo alkukristitytkin nyt sitten muka tämän adventistien kutsuman
kuuluisan " Pedon merkin" itseensä kun pyhittivät Jumalalle sunnuntain !?!?!?!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen
Web of Trust- otakops
otakoppi kirjoitti:
Eli tässä vähän asiasta:
" He (eli tuon ajan juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä Sapattia ja pyhittivät
Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa ylösnousemuksen valosta."
Web of Trust
Web of Trust
- Ja myös Apostolien teot kertoo, että alkukristityt viettivät Eukaristiaa eli Herran ehtoollista sunnuntaisin:
Ap20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää"
Sapatin viimeinen ateria " Melave malka ", jatkuu juutalaisen tavan mukaan aina yömyöhään saakka ja Paavalin ehtoollinen " Messiaan ateria" oli nähtävästi Lauantai-iltana ja mutta kun kolehti oli määrätty 1 Kor16:2 "Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan." niin on tutkittu tämän tukevan Herran päivän muodostumiseksi sunnuntaille koska kolehtia ei saanut kerätä sapattina !
Eli nähtävästi alkukirkko vietti Eukaristiaa Sapatin päätteeksi Lauantai-illasta yömyöhään sunnuntain puolelle...josta se myöhemmin vakiinnutti paikkansa
sunnuntain puolelle !
Ja huomaa: Suomessakin luterilaisissa kirkoissa soitetaan kirkonkelloja klo 18.00 joka lauantai-ilta merkiksi Pyhän alkamisesta aivan kuin Paavali ja alkuseurakuntakin aloitti lauantai illasta yömyöhään " Messiaan aterian " ....
Mutta kaikesta huolimatta alkukristityt eivät viettäneet enää Sapattia aivan samassa merkityksessä kuin juutalaiset vaan se oli muuttunut " Messiaan ateriaksi " !
Eli mitä tällä tarkoitan on siis se, että voidaanko siis Rooman kirkkoa ja Paavia
Web of TrustPs. ns. Messiaaniset juutalaiset ja Juutalaiskristityt on siinä mielessä eri asia, sillä Messiaanisiin juutalaisiin kuuluu myös ihmisiä jotka ei ole alkuperältään juutalaisia kun taas Juutalaiskristityt kuuluvat alkuperältäänkin juutalaisiin eli ovat verisukulaisia
ja heitä voi löytyä monistakin eri kristillisistä kirkkokunnista ! - kops kops jälleen.
otakops kirjoitti:
En minä ole mikään sapatin kieltäjä ! Mutta en myöskään ole "lain alla" elävä kristitty, että sillä jotenkin miellyttäisin Jumalaa paremmin ja sillä TUOMITSISIN muut kristityt !"" ekumeeninen ja Vapaa "" kaikuu huulillasi, ettet tuomitsisi.. ""
Hmm... mutta, hieman väittäisin huultesi tunnustuksesta sitä, ettei laskutoimituksesi yhtälön loppusumma ole sama, mihin pyrit.
Ajatus on hieno, ... okei.
Mutta, lainaan kirjoitustani vielä, mitä tuossa 11:10, oli ulosantini.
.......
Eikös tuossa lausekkeen ajatusloppusummassa olisi se sana "Vapaa".
Eli seurakunnissa itsessään on se vastineen anto ylhäällä kerran, ja seurakunnan sisälläolevat henkilökohtaisesti vaeltavat uskonsa mukaan, minkä ovat saaneet Herralta. !!
Katsos, se "ekumenia" periaatteeltaan ei mene tuon kaavan mukaan. Siinä pitäisi jokasen tehdä sopimuskirjoja toisen uskon näkemyksiin ja tavallaan niin, että siinä ekumenialeima "hyväksyntä" asetettaisiin jopa aamentaen siihen, mikä ei kirjoitusissa löydy. Mutta, kun annetaan jokaisen saarnata saarnansa, niin Sanasta voidaan henkilökohtaisesti ottaa usko ja olla siinä yhteisössä, joka on totta. Siinä ei sitten "opeteta toiselle" mitä pitää uskoa, vaan seurakunta kantaa sen uskon sisällä. Mikä sitten on harhaa [mielestäni] naapurissa, siitä ei synny näin kiistoja.
Seurakunta peratkoon hapatteensa sen sisältä käsin, ei ulkoa, toisten johtamana.
Johan jo Egyptissä perattiin hapate huonekunnittain sisältäpäin ja verellä siveltiin ovien pihtipielet ja lopputulos oli se, että kuoleman enkeli kävi ohi. Eikös se näin mennyt? Pyhä Henki ja Sana on se yhtälö, joka perkaa sisältäkäsin seurakuntia.
"lain alla" - sanontakin on kristikentällä aika avoin ja haparoivakin ilmaisu.
Sitä voidaan käyttää pilkkaten toista, sekä piiloutuen itse Jumalalta.
Mitä olisi lainalla oleminen. Luulen ja uskon, että tämä meidän ajassamme elävät adventistit tietävät hyvin, mitä on lainalla oleminen. Se ei varmastikaan ole sitä heillä, että laki ja liha yhtälönä, on taivaspaikka perillä.
Sitä manttelia kyllä muitten puolesta yritetään sovittaa heidän päälleen, mutta luulen, että se nuttu on heille hirveän ahdas, ja se ei sovi, vaikka kuinka "yrittäisimme" tunkea. Siinä kyllä ratkeavat saumat.
Ennemmin he Kristuksessa pyrkivät Jumalan tahdon sisällä vaeltamaan, mutta kun ehkä muualla ei niinkään sitä tehdä.
Siinä ollaan se reimari kristillisyydessä ohitettu väärältäpuolen, niin tässä sovituksessa toisen seurakunnan opetus pyritään ratkomaan lainalaisuus ja muilla määreillä.
Näin maallisesti ajateltuna uskon, että adventistit opettaa tätä lainalaisuutta siten, että kun lakia ---- rikotaan --- joudutaan lainalaiseksi.
Aivankuin liikenteessä. Rikotaan nopeusrajoitus, ollaan lainalaisia ja tulee rangaistus. Ja kun oikein kovasti rikotaan ja ajetaan karkuun viranomaista ja polliisi istuu lopulta harheilla, niin ollaan eritoten laina alla ja lain paino on harteilla.
Eli rikkominen on lainalaisuutta ja siinä armonkansalaisena lain mukaan eläminen Hengessä, ei ole lainalaisuutta, vaan armonalaisuutta.
Tietenkin eri kirkkokunnissakin on äärivanhoillistulkintaa. Esim. siinä Joutjärven srk. ja edustaman aktiiviporukan keskuudessakin. No, jätän sen huumoriväitteen, mikä liikkuu kristittyjen piirissä, taivasnäköalasta.. ja huoneesta.
Eli kun nyt siellä kentälläsi teet sitä työtäsi, "kirkkokunnasta riippumatta", ja selvittelet veneesi kalansaalista, niin en tiedä, mihin astiaan heität heidät, jotka esim. kunnioittavat "sapatin Herran" srk. taa.
Meinaan, puheesi perusteella, sinulla taitaa tuossa kohden olla pieni vaikeus, vai mitä?? - OTAKOPS
kops kops jälleen. kirjoitti:
"" ekumeeninen ja Vapaa "" kaikuu huulillasi, ettet tuomitsisi.. ""
Hmm... mutta, hieman väittäisin huultesi tunnustuksesta sitä, ettei laskutoimituksesi yhtälön loppusumma ole sama, mihin pyrit.
.......
Eli seurakunnissa itsessään on se vastineen anto ylhäällä kerran, ja seurakunnan sisälläolevat henkilökohtaisesti vaeltavat uskonsa mukaan, minkä ovat saaneet Herralta. !!
Katsos, se "ekumenia" periaatteeltaan ei mene tuon kaavan mukaan. Siinä pitäisi jokasen tehdä sopimuskirjoja toisen uskon näkemyksiin ja tavallaan niin, että siinä ekumenialeima "hyväksyntä" asetettaisiin jopa aamentaen siihen, mikä ei kirjoitusissa löydy. Mutta, kun annetaan jokaisen saarnata saarnansa, niin Sanasta voidaan henkilökohtaisesti ottaa usko ja olla siinä yhteisössä, joka on totta. Siinä ei sitten "opeteta toiselle" mitä pitää uskoa, vaan seurakunta kantaa sen uskon sisällä. Mikä sitten on harhaa [mielestäni] naapurissa, siitä ei synny näin kiistoja.
Seurakunta peratkoon hapatteensa sen sisältä käsin, ei ulkoa, toisten johtamana.
Johan jo Egyptissä perattiin hapate huonekunnittain sisältäpäin ja verellä siveltiin ovien pihtipielet ja lopputulos oli se, että kuoleman enkeli kävi ohi. Eikös se näin mennyt? Pyhä Henki ja Sana on se yhtälö, joka perkaa sisältäkäsin seurakuntia.
Mitä olisi lainalla oleminen. Luulen ja uskon, että tämä meidän ajassamme elävät adventistit tietävät hyvin, mitä on lainalla oleminen. Se ei varmastikaan ole sitä heillä, että laki ja liha yhtälönä, on taivaspaikka perillä.
Sitä manttelia kyllä muitten puolesta yritetään sovittaa heidän päälleen, mutta luulen, että se nuttu on heille hirveän ahdas, ja se ei sovi, vaikka kuinka "yrittäisimme" tunkea. Siinä kyllä ratkeavat saumat.
Ennemmin he Kristuksessa pyrkivät Jumalan tahdon sisällä vaeltamaan, mutta kun ehkä muualla ei niinkään sitä tehdä.
Siinä ollaan se reimari kristillisyydessä ohitettu väärältäpuolen, niin tässä sovituksessa toisen seurakunnan opetus pyritään ratkomaan lainalaisuus ja muilla määreillä.
Näin maallisesti ajateltuna uskon, että adventistit opettaa tätä lainalaisuutta siten, että kun lakia ---- rikotaan --- joudutaan lainalaiseksi.
Aivankuin liikenteessä. Rikotaan nopeusrajoitus, ollaan lainalaisia ja tulee rangaistus. Ja kun oikein kovasti rikotaan ja ajetaan karkuun viranomaista ja polliisi istuu lopulta harheilla, niin ollaan eritoten laina alla ja lain paino on harteilla.
Eli rikkominen on lainalaisuutta ja siinä armonkansalaisena lain mukaan eläminen Hengessä, ei ole lainalaisuutta, vaan armonalaisuutta.
Tietenkin eri kirkkokunnissakin on äärivanhoillistulkintaa. Esim. siinä Joutjärven srk. ja edustaman aktiiviporukan keskuudessakin. No, jätän sen huumoriväitteen, mikä liikkuu kristittyjen piirissä, taivasnäköalasta.. ja huoneesta.
Eli kun nyt siellä kentälläsi teet sitä työtäsi, "kirkkokunnasta riippumatta", ja selvittelet veneesi kalansaalista, niin en tiedä, mihin astiaan heität heidät, jotka esim. kunnioittavat "sapatin Herran" srk. taa.
Meinaan, puheesi perusteella, sinulla taitaa tuossa kohden olla pieni vaikeus, vai mitä??Lainaus: "selvittelet veneesi kalansaalista"
Tämä on täysin harhaa !
Adventistit varmasti keräävät saalista... minä en !
Ja edelleen en ole Joutjärven srk kanssa missään tekemisissä ja jos siellä käyn minua ei siellä tunneta !
Ja toiseksi !
Ei ole olemassa kuin yksi seurakunta " ekklesia " = maailmasta ulos kutsutut "
Jumalan seurakunta "
JEESUS SANOO NÄIN:
vrt: Joh10:27 "Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
10:28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
10:29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä." - kaikessa soitetaan
otakoppi kirjoitti:
Eli tässä vähän asiasta:
Web of Trust
Web of Trust
sunnuntain puolelle !
Web of Trust"otakoppi"".... Tuo Paavalin matkan takia ehtoollisjuhla- ratsastus- sunnuntaille on vanha väite ja tavallaan pitäisi olla jo poisperattu hapate. Tavallaan se on kuin tämä lapsikaste - perhekunta- yhtöväittämä. Yhtä hetteikö suo, jossa ei ole pohjaa.
Olihan se vielä tuo Pietarin liinavaate matelija- haaste, missä pakanallinen kristillisyys väittää opetuksellisesti jotain muuta, mitä siinä todellisuudessa on.
Siinäkään ei puhuta "syömisen" suhteen mitään, vaan se, että Jumala on puhdistanut pakanan, niin pakana Kristuksessa on puhdas, etsimään ja vaeltamaan, sekä oppimaan Jumalan tahdon elämässään.
Eli.... hienoa, että halutaan oppia Jumalan sanasta enemmän.
Sapatti on apostolisen ajan seurakunnan kokous- juhlapäivä.
Mutta, kokoontuivat jopa jokapäivä murtamaan leipää jne.
Myös sapatin Kruunu on Kristuksessa ja siksi juuri Vapahtaja on Sapatin Herra.
Sanan etuliitteenä käytetty määrite Sapatti- sapatin jne. on ajatus lakata.
ja miksi? Jo raamatun alkulehdillä se selkiää, miksi Aadamille on tämä annettu.
Jumala erotti ------ ja pyhitti ------ siksi se on -----p.y.h.ä....
Ihmisen erottamiset ja pyhittämiset ei tee mistään pyhää. Meinaan kristillisesti teemme kaikennäköisiä konverkkia sanan pyhän äärelle, siitten porukka aamentaa ja on niin pyhää sen kohdalla, jopa kiistoihin asti. Kiistellään ihmisen näköalojen pyhyyksistä. ... Se ei oikein minua sykähdytä, vaikka kuinka kauniisiin kääreisiin se käärittäisiin ja valkoisiin lakanoihin käärittäisiin.
Kun en löydä Jumalan pyhyyttä siitä, niin siinä ei ole Jumalan pyhyyttä.
Siksi tämä, että eri kirkkokunnissa on ne oppinsa ja kukin näkee pyhyyden, niin siellähän alttarilla niitä pyhitellään.
Luulen näin, että adventistit eivät näe sunnuntaille sitä pyhyttä, he kunnioittavat samanmielisten kanssa sitten omassa huonekunnassa ja vastaavat siitä Jumalalle.
Esim. Keijo Lindeman kirjassaan Apostolisen ajan seurakunta ja lopunajan eksytyt, toteaa, että Ilmestyskirja puhuu "kumartakaa Häntä, joka on luonut taivaan ja maan"" ja missä kristitty voi kumartaa Luojaansa on Sapatti.
Sapatti liikkuu käsitteessä Luoja ja HÄnen kättensä työt, niin eikö juuri pelastus, lepo, ja luominen ole Hänen työnsä meissä ja sitä vastaan on taas maailma kaikenlaisissa muodoissa.
On ateistista maailmanluomisnäköalaa, ja sitten mennään tähän valkeudenenkelin näköalaan, joka saa jopa tulen lankeamaan taivaasta, on uskonnollisuuden kaavussa.
Kun ja jos Henki on päässyt erottamaan hapatteen, niin Pyhyyshän siinä puhuu, että väärä ei ole Jumalasta lähtöisin.
No, sitten voi jo kysellä, että mistäse on. ............ jos ei Jumalasta, ? on toinen vaihtoehto.
sano sinä ..... mitä Sana siitä sanoisi. Jumalalla on paljon venymistä meidän tähtemme. Ymmärtää jopa sen, että moni on eksynyt näissä ihmisoppien tähden, joiden puolesta farisealaisittain kiistetään totuus. Tehdää läksy, läksynpäälle ja käsky käskynpäälle, jopa näin pakanakristillisyyden nimissä.
Miksi haastan, koska Henki on Sanansa kautta antanut sen Valon, etten kumarru siihen ekumeniaan tässä asiassa. Menen uskossa eteenpäin ja vastaan, kun joku kysyy. Ja näin vastaan itsestäni Isän edessä, kun Kristus, armahtajani, lunastajani sen on minulle avannut, teen niin. Kunnioitan raamatullista lepopäivää, enkä aamenna ihmisopin perään. - OTAKOPS
OTAKOPS kirjoitti:
Lainaus: "selvittelet veneesi kalansaalista"
Tämä on täysin harhaa !
Adventistit varmasti keräävät saalista... minä en !
Ja edelleen en ole Joutjärven srk kanssa missään tekemisissä ja jos siellä käyn minua ei siellä tunneta !
Ja toiseksi !
Ei ole olemassa kuin yksi seurakunta " ekklesia " = maailmasta ulos kutsutut "
Jumalan seurakunta "
JEESUS SANOO NÄIN:
vrt: Joh10:27 "Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
10:28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
10:29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."VRT ARTIKKELINI " PUHDISTUS "
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12010829 otakops kirjoitti:
Mikä on oikea profetia ?
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/2793/risto_santala_on_kuollutÄlä nyt otakops noin riehaannu ann-elinan ystävällisestä toteamuksesta, joka oli tarkoitettu yleisesti kaikille sellaisille, joista on vaikeaa hyväksyä se tosiasia, etta Jumalan PYHITTÄMÄ ja siunaama lepopäivä on AINUT OIKEA raamatullinen PYHÄ.
Jumala Pyhitti ja siunasi JO LUOMISESSA viikon seitsemännen päivän lepopäiväksi. Hän loi sanallaan lepopäivän, päivän joka voisi palvella ihmistä, niin että hänen koko olemuksensa, niin henkensä kuin ruumiinsa voisi levätä Herrassa sinä päivänä. Sapatti on tarkoitettu ihmiselle iloksi ja levoksi.
Jumala tarkoitti, että kaikki työstä väsyneet, niin orjat kuin vapaatkin voisivat viettää tämän yhden päivän viikossa vailla raatamista, ja että heillä olisi tämä Jumalan itsensä PYHITTÄMÄ ja lepopäiväksi siunaama päivä joka ikinen viiko, levätä tehdystä töistään ja vahvistua niin hengellisesti kuin ruumiillisestikin.
Minkä Jumala on PYHITTÄNYT, niin sitä älköön ihminen menkö muuttamaan, sillä se on HERRAN PYHÄPÄIVÄ. Se tulee olemaan PYHÄ päivä vielä sittenkin, vaikka kaikki ihmiset sen hylkäisivät.- otakops
kops kops jälleen. kirjoitti:
"" ekumeeninen ja Vapaa "" kaikuu huulillasi, ettet tuomitsisi.. ""
.......
Meinaan, puheesi perusteella, sinulla taitaa tuossa kohden olla pieni vaikeus, vai mitä??Kuka sinä nimimerkki "kops kops" olet kun tunnut tietävän Joutjärven
asiat paremmin kuin minä, joka olen sen seurakunnan jäsen...
Oletko joku adventtipastori tai joku saarnojen pitäjä ?
Saanen kysyä kun niin minusta sinäkin tivaat ?
Kerro itsestäsi... äläkä huutele "puskista" ! Vai etkö uskalla ? - tiedoksenne.
otakops kirjoitti:
Myös tässä on hyvä kirja koskien 1992 vuoden käännöksestä !
Tämä kirja valittiin vuoden 1998 kristilliseksi kirjaksi:
Risto Santala / Suudelma hunnun läpi
http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/index.php?sid=30003&tuoteid=1523
Ps.Siinä kirjassa esiintyy myös eräs nimimerkki nimeltään " Jamppe "
ja se olen minä...Aion lukea sen kirjan, joko kirjastosta tai kirjakaupasta hankittuna. Kiitos vinkistä.
- tiedoksenne.
tiedoksenne. kirjoitti:
Aion lukea sen kirjan, joko kirjastosta tai kirjakaupasta hankittuna. Kiitos vinkistä.
Olen vain satunnaiskävijä täällä Suomi24:ssa, joskus seurailin Jehovan todistajat palstaa, koska tiedän muutaman henkilön sieltä.
Olen teologiasta lähes tai täysin samaa mieltä kuin sinä otakops.
Ensimmäisen kosketuksen kristillisiin piireihin sain jo 1980-luvulla. Sitten olen "palanut" suurimman osan ajasta ns. pienellä lliekillä pitämättä itsestäni sen suurempaa meteliä. Joskus otin yhteen Jt kanssa rajustikin, kuinkas muuten kuin teologiasta.
Tunnen ihmisiä niin ev.lut kirkosta kuin helluntailaisistakin. - otakops
kaikessa soitetaan kirjoitti:
"otakoppi"".... Tuo Paavalin matkan takia ehtoollisjuhla- ratsastus- sunnuntaille on vanha väite ja tavallaan pitäisi olla jo poisperattu hapate. Tavallaan se on kuin tämä lapsikaste - perhekunta- yhtöväittämä. Yhtä hetteikö suo, jossa ei ole pohjaa.
Olihan se vielä tuo Pietarin liinavaate matelija- haaste, missä pakanallinen kristillisyys väittää opetuksellisesti jotain muuta, mitä siinä todellisuudessa on.
Siinäkään ei puhuta "syömisen" suhteen mitään, vaan se, että Jumala on puhdistanut pakanan, niin pakana Kristuksessa on puhdas, etsimään ja vaeltamaan, sekä oppimaan Jumalan tahdon elämässään.
Ihmisen erottamiset ja pyhittämiset ei tee mistään pyhää. Meinaan kristillisesti teemme kaikennäköisiä konverkkia sanan pyhän äärelle, siitten porukka aamentaa ja on niin pyhää sen kohdalla, jopa kiistoihin asti. Kiistellään ihmisen näköalojen pyhyyksistä. ... Se ei oikein minua sykähdytä, vaikka kuinka kauniisiin kääreisiin se käärittäisiin ja valkoisiin lakanoihin käärittäisiin.
Siksi tämä, että eri kirkkokunnissa on ne oppinsa ja kukin näkee pyhyyden, niin siellähän alttarilla niitä pyhitellään.
Luulen näin, että adventistit eivät näe sunnuntaille sitä pyhyttä, he kunnioittavat samanmielisten kanssa sitten omassa huonekunnassa ja vastaavat siitä Jumalalle.
Esim. Keijo Lindeman kirjassaan Apostolisen ajan seurakunta ja lopunajan eksytyt, toteaa, että Ilmestyskirja puhuu "kumartakaa Häntä, joka on luonut taivaan ja maan"" ja missä kristitty voi kumartaa Luojaansa on Sapatti.
Sapatti liikkuu käsitteessä Luoja ja HÄnen kättensä työt, niin eikö juuri pelastus, lepo, ja luominen ole Hänen työnsä meissä ja sitä vastaan on taas maailma kaikenlaisissa muodoissa.
On ateistista maailmanluomisnäköalaa, ja sitten mennään tähän valkeudenenkelin näköalaan, joka saa jopa tulen lankeamaan taivaasta, on uskonnollisuuden kaavussa.
Kun ja jos Henki on päässyt erottamaan hapatteen, niin Pyhyyshän siinä puhuu, että väärä ei ole Jumalasta lähtöisin.
No, sitten voi jo kysellä, että mistäse on. ............ jos ei Jumalasta, ? on toinen vaihtoehto.
sano sinä ..... mitä Sana siitä sanoisi. Jumalalla on paljon venymistä meidän tähtemme. Ymmärtää jopa sen, että moni on eksynyt näissä ihmisoppien tähden, joiden puolesta farisealaisittain kiistetään totuus. Tehdää läksy, läksynpäälle ja käsky käskynpäälle, jopa näin pakanakristillisyyden nimissä.
Miksi haastan, koska Henki on Sanansa kautta antanut sen Valon, etten kumarru siihen ekumeniaan tässä asiassa. Menen uskossa eteenpäin ja vastaan, kun joku kysyy. Ja näin vastaan itsestäni Isän edessä, kun Kristus, armahtajani, lunastajani sen on minulle avannut, teen niin. Kunnioitan raamatullista lepopäivää, enkä aamenna ihmisopin perään.Edelleen... KYSYN ?
Kuka sinä nimimerkki "kops kops" ja nyt "kaikessa soitetaan" olet kun tunnut tietävän Joutjärven
asiat paremmin kuin minä, joka olen sen seurakunnan jäsen...
Oletko joku adventtipastori tai joku saarnojen pitäjä ?
Saanen kysyä kun niin minusta sinäkin tivaat ?
Kerro itsestäsi... äläkä huutele "puskista" ! Vai etkö uskalla ? - tiedoksenne.
tiedoksenne. kirjoitti:
Olen vain satunnaiskävijä täällä Suomi24:ssa, joskus seurailin Jehovan todistajat palstaa, koska tiedän muutaman henkilön sieltä.
Olen teologiasta lähes tai täysin samaa mieltä kuin sinä otakops.
Ensimmäisen kosketuksen kristillisiin piireihin sain jo 1980-luvulla. Sitten olen "palanut" suurimman osan ajasta ns. pienellä lliekillä pitämättä itsestäni sen suurempaa meteliä. Joskus otin yhteen Jt kanssa rajustikin, kuinkas muuten kuin teologiasta.
Tunnen ihmisiä niin ev.lut kirkosta kuin helluntailaisistakin.Ja vielä kerrottakoon sen verran taustastani,että olen perheellinen ja minulla on aviopuoliso ja kaksi lasta.
- otakops
"otakoppi"".... Tuo Paavalin matkan takia ehtoollisjuhla- ratsastus- sunnuntaille on vanha väite ja tavallaan pitäisi olla jo poisperattu hapate. Tavallaan se on kuin tämä lapsikaste - perhekunta- yhtöväittämä. Yhtä hetteikö suo, jossa ei ole pohjaa.
Miksi haastan, koska Henki on Sanansa kautta antanut sen Valon, etten kumarru siihen ekumeniaan tässä asiassa. Menen uskossa eteenpäin ja vastaan, kun joku kysyy. Ja näin vastaan itsestäni Isän edessä, kun Kristus, armahtajani, lunastajani sen on minulle avannut, teen niin. Kunnioitan raamatullista lepopäivää, enkä aamenna ihmisopin perään."Kun ja jos Henki on päässyt erottamaan hapatteen, niin Pyhyyshän siinä puhuu, että väärä ei ole Jumalasta lähtöisin.
No, sitten voi jo kysellä, että mistäse on. ............ jos ei Jumalasta, ? on toinen vaihtoehto."
Ja vielä, koulutukseni on luonnontieteellinen, ja olen työelämässä.
- otakops
otakops kirjoitti:
"Kun ja jos Henki on päässyt erottamaan hapatteen, niin Pyhyyshän siinä puhuu, että väärä ei ole Jumalasta lähtöisin.
No, sitten voi jo kysellä, että mistäse on. ............ jos ei Jumalasta, ? on toinen vaihtoehto."
Ja vielä, koulutukseni on luonnontieteellinen, ja olen työelämässä.
Silloin kun valmistuin, tiedekuntani oli matemaattis-luonnontieteellinen, nyt ko. opinahjolla on jo toinen nimi.
- otakops
Miksi haastan, koska Henki on Sanansa kautta antanut sen Valon, etten kumarru siihen ekumeniaan tässä asiassa. Menen uskossa eteenpäin ja vastaan, kun joku kysyy. Ja näin vastaan itsestäni Isän edessä, kun Kristus, armahtajani, lunastajani sen on minulle avannut, teen niin. Kunnioitan raamatullista lepopäivää, enkä aamenna ihmisopin perään.Sinä "puskajussi" olet kova "siteeraamaan" tätä Keijo Lindemania joka on Helluntaisaarnaaja ja helluntalaiset viettävät "Herran päivää" sunnuntaisin...
Hänhän kuuluu Kokkolan helluntaiseurakuntaan...
Lindeman on kuulemma nuorempana julistanut väkevästi Herran takaisintulon tapahtuvan 1988 ja jopa ylösoton olevan 7 vuotta aikaisemmin eli 1981.
Hän näemmä haluaisi palauttaa kaikki juutalaiset juhlat lehtimajanjuhla, pääsiäinen,happamattoman leivän juhla, Esikoislyhteen heilutuksen juhla, Viikkojuhla eli Helluntai - Pyhän Hengen vuodatus,Pasunansoiton juhla eli uusivuosi , Puurim-juhla, Hanukka eli temppelin vihkimisen muistojuhla ja sapatit yms kristityille...
Ja Hän toteaakin" että Uusi Testamentti ei Galatalaiskirjeessä tai Kolossalaiskirjeessä tai missään muuallakaan kumoa juhla-aikoja millään tavalla..."
KOKO OUTO UKKO ON...
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=30934
http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm - otakops
otakops kirjoitti:
Sinä "puskajussi" olet kova "siteeraamaan" tätä Keijo Lindemania joka on Helluntaisaarnaaja ja helluntalaiset viettävät "Herran päivää" sunnuntaisin...
Hänhän kuuluu Kokkolan helluntaiseurakuntaan...
Lindeman on kuulemma nuorempana julistanut väkevästi Herran takaisintulon tapahtuvan 1988 ja jopa ylösoton olevan 7 vuotta aikaisemmin eli 1981.
Hän näemmä haluaisi palauttaa kaikki juutalaiset juhlat lehtimajanjuhla, pääsiäinen,happamattoman leivän juhla, Esikoislyhteen heilutuksen juhla, Viikkojuhla eli Helluntai - Pyhän Hengen vuodatus,Pasunansoiton juhla eli uusivuosi , Puurim-juhla, Hanukka eli temppelin vihkimisen muistojuhla ja sapatit yms kristityille...
Ja Hän toteaakin" että Uusi Testamentti ei Galatalaiskirjeessä tai Kolossalaiskirjeessä tai missään muuallakaan kumoa juhla-aikoja millään tavalla..."
KOKO OUTO UKKO ON...
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=30934
http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htmToiset väittää, että "Keijo Lindeman ei ole helluntailainen, koska on väärien oppiensa mukaan saanut potkut herätysliikkeestä. Näitä muka Raamatun ennustusten tulkitsijoita on pilvin pimein Suomessakin, mutta ei niitä kannata ottaa todesta ja vakavasti. Kaikki ennustajat ovat enemmän tai vähemmän harhassa."
- otakops
otakops kirjoitti:
Toiset väittää, että "Keijo Lindeman ei ole helluntailainen, koska on väärien oppiensa mukaan saanut potkut herätysliikkeestä. Näitä muka Raamatun ennustusten tulkitsijoita on pilvin pimein Suomessakin, mutta ei niitä kannata ottaa todesta ja vakavasti. Kaikki ennustajat ovat enemmän tai vähemmän harhassa."
Ai tää pois potkittu Keijo Lindeman onkin vaihtanut leiriä ja alkanut
"puolijuutalaiseksi"...
Ja hallinnoi tällaista Israel-Apu ry ryhmää...
Puheenjohtaja
Keijo Lindeman
Israel-Apu ry on yhdistys, jonka tarkoituksena on Raamattuun perustuvan Israel-tietouden levittäminen ja Israelin hyväksi tapahtuvan humanitaarisen avustustoiminnan edistäminen. !
Saakohan nämä paljon lahjoituksia... :O
http://www.israel-apu.org/ - Että uudestisyntynyt
otakops kirjoitti:
raamatun kanssa, vaan on väänneltyä totuutta joka suurelta osin on perujaan Ellen G Whiten harhanäyistä eikä siis perustu raamattuun ollenkaan !otakops sanoo:
Tiedoksi vaan, että olen uudestisyntynyt 17.3.1989 Joutjärven kirkossa keskellä
päivää 27 vuotiaana ja samalla sain alttarin edessä Pyhän Hengen profetian ja olen uudestisyntyneenä ollut uskossa jo 25 vuotta ! :)
No miksi sinä sitten et pysy Raamatun opetuksissa?
Ei ihmisten usko sinänsä kerro mitään, vaan Jumalan Sana. Jos me uskomme ja panemme luottomme johonkin muuhun kuin siihen Jumalaan josta Jumalan Sana meille puhuu, sitä tuskin voi sanoa uskoksi Raamatun Jumalaan. Maailma on täynnä uskontoja ja uskojia.. ja uudesti syntyneitä .. yksi yhteen uskoon ja toinen toiseen .
- oma lehmä
>>Mitä raskasta siinä olisi, että ihminen pitää pyhänä SEN PÄIVÄN, jonka Jumala itse PYHITTI ja lepopäiväksi siunasi?>>
Mistäs sen tiedät, että se oli lauantaipäivä?- viesti.
Se tosiasia, ettei sapatin ohella mainita nimeltä muita viikonpäiviä, todistaa sapatin keskeisestä asemasta sekä juutalaisuudessa että varhaiskristillisessä seurakunnassa. Juutalaiset ovat säilyttäneet alkuperäisen Raamatun sapatin, jota he viettävät lauantaina. Myös lukuisilla muilla kansoilla noin 100 kielellä on lauantain nimenä sapatti.
- Kieliä
viesti. kirjoitti:
Se tosiasia, ettei sapatin ohella mainita nimeltä muita viikonpäiviä, todistaa sapatin keskeisestä asemasta sekä juutalaisuudessa että varhaiskristillisessä seurakunnassa. Juutalaiset ovat säilyttäneet alkuperäisen Raamatun sapatin, jota he viettävät lauantaina. Myös lukuisilla muilla kansoilla noin 100 kielellä on lauantain nimenä sapatti.
Alahan luetella ne NOIN 100 kieltä!!! Mitkähän mahtavat olla? Koko aasialainen kielipiiri ainakin on pois suljettu, germaaniset kielet myös, suomalais-ugrilaiset kanssa, afrikkalaiset kielet niin ikään... Odotan suurella jännityksellä luettteloasi!
- Niin on käynyt
Viikon seitsemäs päivä tulee olemaan raamatun mukaan aina lauantaina, vaikka osassa eurooppaa se muutettinkin 1973 sunnuntaille.
Siitä seurauksena on keskiviikko nyt torstaina.
Jesaja enusti jo profetiassaan siitä, että lopunaikana:
"He muuttavat ajat ja lain." - Veli*
Kieliä kirjoitti:
Alahan luetella ne NOIN 100 kieltä!!! Mitkähän mahtavat olla? Koko aasialainen kielipiiri ainakin on pois suljettu, germaaniset kielet myös, suomalais-ugrilaiset kanssa, afrikkalaiset kielet niin ikään... Odotan suurella jännityksellä luettteloasi!
Eräs teologian tohtori kertoi että kantakielissä on n. 150 sapatti-nimeä lauantaille. Wikipediassa lueteltiin mm. Saksa, Kreikka, Espanja, Ranska, Italia, Portugali ja Venäjä tällaisiksi kieliksi.
- Kieliä
Veli* kirjoitti:
Eräs teologian tohtori kertoi että kantakielissä on n. 150 sapatti-nimeä lauantaille. Wikipediassa lueteltiin mm. Saksa, Kreikka, Espanja, Ranska, Italia, Portugali ja Venäjä tällaisiksi kieliksi.
Nuo luettelemasi kielet (pääasiassa romaaniset kielet ynnä kreikka ja venäjä) olivat tiedossani; mukaan voi lisätä vielä slaavilaisia kieliä - MUTTA mistä saat kasaan ensin "n. 100", nyt jopa "150"? Kerrohan tarkemmin!
- Veli*
Kieliä kirjoitti:
Nuo luettelemasi kielet (pääasiassa romaaniset kielet ynnä kreikka ja venäjä) olivat tiedossani; mukaan voi lisätä vielä slaavilaisia kieliä - MUTTA mistä saat kasaan ensin "n. 100", nyt jopa "150"? Kerrohan tarkemmin!
Maailmassa on tuhansia kieliä, Kantakielistä n. 150 ilmoittaa lauantain sapatti nimellä.
- lauantai on sapatti
Kieliä kirjoitti:
Onko sillä luvulla nyt niin väliä - lauantai on sapatti esimerkiksi Kreikka "Σάββατο" / Hebrea ום שבת / Indoneesia "Sabtu" / Italiea "sabato" / Groatia "subota" / Makedonia "Сабота" / Puola "sobota" / Portugali "sábado" / Venäjä "суббота" ...
- kielilistaa sapatti
Kieliä kirjoitti:
Language(kieli): Word for Saturday(lauantai/7thDay Meaning(merkitys):
1.Greek: Sabbaton, Sabbath
2.Latin (Italy): Sabbatum, Sabbath
3.Spanish (Spain): Sábado, Sabbath
4.Portuguese (Portugal):Sabbado, Sabbath
5.Italian (Italy), Sabbato, Sabbath
6.French (France): Samedi, Sabbath day
7.High German (Germany): Samstag, Sabbath
8.Prussian (Prussia): Sabatico, Sabbath
9.Russian (Russia): Subbota, Sabbath
10.Polish:Sobota, Sabbath
11.Hebrew: Shabbath, Sabbath
12.Afaghan: Shamba, Sabbath
13.Hindustani: Shamba, Sabbath
14.Persian: Shambin, Sabbath
15.Arabic: Assabt, The Sabbath
16.Turkish: Yomessabt, Day Sabbath
17.Malay: Ari-Sabtu, Day Sabbath
18.Abyssinian:Sanbat, Sabbath
19.Lusatian (Saxony): Sobota, Sabbath
20.Bohemian: Sobota, Sabbath
21.Bulgarian (Bulgaria): Subbota, Sabbath
22.New Slovenian (Illyria, in Austria): Sobota, Sabbath
23.Illyrian (Dalmatia, Servia): Subota, Sabbath
24.Wallachian (Roumania or Wallachia): Sambata, Sabbath
25.Roman (Sapin, Catalonia): Dissapte, Day Sabbath
26.Ecclesiastical Roman (Italy): Sabbatum, Sabbath
27.D'oc. French (ancient and modern): Dissata, Day Sabbath
28.Norman French (10th -11th Centuries): Sabbedi, Sabbath Day
29.Wolof (Senegambia, West Africa): Alere-Asser, Last Day Sabbath
30.Congo (West Equatorial Africa): Sabbado or Kiansbula, Sabbath
31.Orma (South of Abyssiania): Zam-ba-da, Sabbath
32.Kazani - TARTAR (East Russia): Subbota, Sabbath
33.Osmanlian (Turkey): Yome-es-sabt, day of the Sabbath
34.Arabic (Very old names): Shi-yar, Chief or rejoicing day
35.Ancient Syriac: Shab-ba-tho, Sabbath
36.Chaldee Syriac (Kurdistan,Urumia,Persia): Shaptu, Sabbath
37.Babylonian Syriac (A Very Old Language): Sa-Ba-tu, Sabbath
38.Maltese (Malta): Is-sibt, the Sabbath
39.Ethiopic (Abyssinia): San-bat, Sabbath
40.Coptic (Egypt): Pi sabbaton, the Sabbath
41.Tamashek (Atlas mountains, Africa): A-hal es-sabt, the Sabbath
42.Kabyle (North Africa, Ancient Numidan): Ghas assebt, the Sabbath day
43.Hausa (Central Africa): Assebatu, the Sabbath
44.Pasto (Afghanistan): Shamba, Sabbath (pleasantest day of the week)
45.Pahlivi (ancient Persian): Shambid, Sabbath
46.Persian (Persia): Shambah, Sabbath
47.Armenian (Armenia): Shapat, Sabbath
48.Kurdish (Kurdistan): Shamba, Sabbath
49.Ndebele (Zimbabwe): Sabatha, Sabbath
50.Shona (Zimbabwe): Sabata, Sabbath
Miscellaneous Middle Ages Languages
1.Georgian (Caucasus): Shabati, Sabbath
2.Suanian (Caucasus): Sammtyn, Sabbath
3.Ingoush (Caucasus): Shatt, Sabbath
4.Malayan (Malaya, Sumatra): Hari sabtu, day Sabbath
5.Javanese (Java): Saptoe or saptu, Sabbath
6.Dayak (Borneo): Sabtu, Sabbath
7.Makassar (s. Celebes & Salayer islands): Sattu, Sabbath
8.Malagassy (Madagascar): Alsabotsy, The Sabbath
9.Swahili (east equatorial Africa): As-sabt, The Sabbath
10.Mandingo (west Africa, s. of Senegal): Sibiti, Sabbath
11.Teda (central Africa): Essebdu, The Sabbath
12.Bornu (central Africa). Assebdu, The Sabbath
13.Logone (central Africa): Se-sibde, The Sabbath
14.Bagrimma (central Africa): Sibbedi, Sabbath
15.Maba (central Africa): Sab, Sabbath
16.Permian (Russian): Subota, Sabbath
17.Votiak (Russian): Subbota. Sabbath
http://www.sabbathtruth.com/free-resources/article-library/id/912/which-day-of-the-week - otakops
kielilistaa sapatti kirjoitti:
Language(kieli): Word for Saturday(lauantai/7thDay Meaning(merkitys):
1.Greek: Sabbaton, Sabbath
2.Latin (Italy): Sabbatum, Sabbath
3.Spanish (Spain): Sábado, Sabbath
4.Portuguese (Portugal):Sabbado, Sabbath
5.Italian (Italy), Sabbato, Sabbath
6.French (France): Samedi, Sabbath day
7.High German (Germany): Samstag, Sabbath
8.Prussian (Prussia): Sabatico, Sabbath
9.Russian (Russia): Subbota, Sabbath
10.Polish:Sobota, Sabbath
11.Hebrew: Shabbath, Sabbath
12.Afaghan: Shamba, Sabbath
13.Hindustani: Shamba, Sabbath
14.Persian: Shambin, Sabbath
15.Arabic: Assabt, The Sabbath
16.Turkish: Yomessabt, Day Sabbath
17.Malay: Ari-Sabtu, Day Sabbath
18.Abyssinian:Sanbat, Sabbath
19.Lusatian (Saxony): Sobota, Sabbath
20.Bohemian: Sobota, Sabbath
21.Bulgarian (Bulgaria): Subbota, Sabbath
22.New Slovenian (Illyria, in Austria): Sobota, Sabbath
23.Illyrian (Dalmatia, Servia): Subota, Sabbath
24.Wallachian (Roumania or Wallachia): Sambata, Sabbath
25.Roman (Sapin, Catalonia): Dissapte, Day Sabbath
26.Ecclesiastical Roman (Italy): Sabbatum, Sabbath
27.D'oc. French (ancient and modern): Dissata, Day Sabbath
28.Norman French (10th -11th Centuries): Sabbedi, Sabbath Day
29.Wolof (Senegambia, West Africa): Alere-Asser, Last Day Sabbath
30.Congo (West Equatorial Africa): Sabbado or Kiansbula, Sabbath
31.Orma (South of Abyssiania): Zam-ba-da, Sabbath
32.Kazani - TARTAR (East Russia): Subbota, Sabbath
33.Osmanlian (Turkey): Yome-es-sabt, day of the Sabbath
34.Arabic (Very old names): Shi-yar, Chief or rejoicing day
35.Ancient Syriac: Shab-ba-tho, Sabbath
36.Chaldee Syriac (Kurdistan,Urumia,Persia): Shaptu, Sabbath
37.Babylonian Syriac (A Very Old Language): Sa-Ba-tu, Sabbath
38.Maltese (Malta): Is-sibt, the Sabbath
39.Ethiopic (Abyssinia): San-bat, Sabbath
40.Coptic (Egypt): Pi sabbaton, the Sabbath
41.Tamashek (Atlas mountains, Africa): A-hal es-sabt, the Sabbath
42.Kabyle (North Africa, Ancient Numidan): Ghas assebt, the Sabbath day
43.Hausa (Central Africa): Assebatu, the Sabbath
44.Pasto (Afghanistan): Shamba, Sabbath (pleasantest day of the week)
45.Pahlivi (ancient Persian): Shambid, Sabbath
46.Persian (Persia): Shambah, Sabbath
47.Armenian (Armenia): Shapat, Sabbath
48.Kurdish (Kurdistan): Shamba, Sabbath
49.Ndebele (Zimbabwe): Sabatha, Sabbath
50.Shona (Zimbabwe): Sabata, Sabbath
Miscellaneous Middle Ages Languages
1.Georgian (Caucasus): Shabati, Sabbath
2.Suanian (Caucasus): Sammtyn, Sabbath
3.Ingoush (Caucasus): Shatt, Sabbath
4.Malayan (Malaya, Sumatra): Hari sabtu, day Sabbath
5.Javanese (Java): Saptoe or saptu, Sabbath
6.Dayak (Borneo): Sabtu, Sabbath
7.Makassar (s. Celebes & Salayer islands): Sattu, Sabbath
8.Malagassy (Madagascar): Alsabotsy, The Sabbath
9.Swahili (east equatorial Africa): As-sabt, The Sabbath
10.Mandingo (west Africa, s. of Senegal): Sibiti, Sabbath
11.Teda (central Africa): Essebdu, The Sabbath
12.Bornu (central Africa). Assebdu, The Sabbath
13.Logone (central Africa): Se-sibde, The Sabbath
14.Bagrimma (central Africa): Sibbedi, Sabbath
15.Maba (central Africa): Sab, Sabbath
16.Permian (Russian): Subota, Sabbath
17.Votiak (Russian): Subbota. Sabbath
http://www.sabbathtruth.com/free-resources/article-library/id/912/which-day-of-the-weekMiten kaikilla kielillä sanotaan MINÄ RAKASTAN SINUA ?
- sanoilla rakastettu
otakops kirjoitti:
Miten kaikilla kielillä sanotaan MINÄ RAKASTAN SINUA ?
Monikin on sanonutjopa erikielillä, että minä rakastan sinua, mutta käytäntö on ollut siitä kaukana.
- juksis1
miten ennen kymmentä käskyä oltiin mitä juttuja silloin toteltiin
- Tutkia
Minä tutkin Kristin uskon alkuperää: Kristityt olivat vainottuja aina Keisar konstantin uni näkyyn asti, jolloin oli Keisarin mielessä Milvian sillan taistelu. Tässä näyssä keisari keisari näkee taivaan kirkkauden, jossa keskellä esiintyy risti. Keisarin mielessä on tämä, että, jos hänen Joukkonsa voittavat, niin hän vapauttaa Kristityt vainoista.
Tämän tehtyään hän saa Mithra uskovien vihat päälleen, kuitekin vastustuksesta huolimatta hän saa Mithran uskovat ja kristityt neuvottelemaan. Keisarin ehdotus on tämä, niin koska keisari itse edustaa seurakuntaa, Jonka maan päällinen edustaja hän on. Näet itse keisari Konstantin on aurinko-Jumalan edustaja maan päällä. Nyt keisar Kristittyjen suojelemiseks tekee suunnitelman, että hän antaa aurinko-Jumalan korkeiman arvon Jeesukselle ja näin tämä pakanallinen yhteisö valitsee aina keskuudestaan Jeesuksen Jumalan pojan edustajan.
Tässä tulee muistaa, että Jeesus tehdään tämän auringon palvota uskon pääjumalaksi, jona hän on vieläkin aivan meidän päivinämme. Esimerkiksi tämä lause joka tulee Mithra uskosta, että Jeesus on meidän vanhurkautemme auriko.
Tämä Konstantinin voitto oli vuosi 312. Myös merkille pantava asia on tämä. Jeesuksen ja apostolien kulkeminen vaatimattomasti paljainn jaloin, nyt tämän vaatimattomuuden korvaa Jeesuksen edustajin esiintyminen hyvin helakan punassa häntä kannetaan kantotuolissa. Vaatimaton yksinkertaisuus katoaa, Koska Jeesus on tässä Mithran uskossa korskeaa jumaluutta edustava. Juutalais vihan takia oikean Jumalan käskyt unohdetaan. Tämä on hyvin pitkä tarina joka on historian kirjoittaja Eusepiuksen mukaan täydellinen totuus. Nykyinen Jumalan palvelu on taivaan kappaleen palvontaa, josta tavallinenn kansa ei tiedä mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .613757Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493000Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631272914Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3661970- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101141Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101125Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27949- 47931
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että108918