Sapatti Paavin "Pedon merkkikö" ?!

- Antiokian piispa Ignatios Antiokialainen!!!!! (kuoli n. 98-117)
(kolmas patriarkka Pietarin ja Euodioksen (kuoli n. 68) jälkeen.)
kirjoitti jo n. 110jkr Magnesian seurakunnalle:

" He (eli tuon ajan juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä Sapattia ja pyhittivät
Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa ylösnousemuksen valosta."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ignatios

- Myös Justinos Marttyyri (n. 100/114 – n. 162/168) kirjoitti jo n.140jkr, että
kristityt kokoontuivat jumalanpalveluksiinsa sunnuntaisin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Justinos_Marttyyri

- Ja myös Apostolien teot kertoo, että alkukristityt viettivät Eukaristiaa eli Herran ehtoollista sunnuntaisin:

Ap20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää"

Kreikaksi " En de tee miaa toon sabbatoon" = Ensimmäisenä sapatista laskien

Sapatin viimeinen ateria " Melave malka ", jatkuu juutalaisen tavan mukaan aina yömyöhään saakka ja Paavalin ehtoollinen " Messiaan ateria" oli nähtävästi Lauantai-iltana ja mutta kun kolehti oli määrätty 1 Kor16:2 "Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan." niin on tutkittu tämän tukevan Herran päivän muodostumiseksi sunnuntaille koska kolehtia ei saanut kerätä sapattina !
Eli nähtävästi alkukirkko vietti Eukaristiaa Sapatin päätteeksi Lauantai-illasta yömyöhään sunnuntain puolelle...josta se myöhemmin vakiinnutti paikkansa
sunnuntain puolelle !

Ja huomaa: Suomessakin luterilaisissa kirkoissa soitetaan kirkonkelloja klo 18.00 joka lauantai-ilta merkiksi Pyhän alkamisesta aivan kuin Paavali ja alkuseurakuntakin aloitti lauantai illasta yömyöhään " Messiaan aterian " ....

Mutta kaikesta huolimatta alkukristityt eivät viettäneet enää Sapattia aivan samassa merkityksessä kuin juutalaiset vaan se oli muuttunut " Messiaan ateriaksi " !



Eli mitä tällä tarkoitan on siis se, että voidaanko siis Rooman kirkkoa ja Paavia
syyttää vasta myöhemmin lepopäivän turmelemisesta ???
Ja ottivatko jo alkukristitytkin nyt sitten muka tämän adventistien kutsuman
kuuluisan " Pedon merkin" itseensä kun pyhittivät Jumalalle sunnuntain !?!?!?!


http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen

93

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näreet

      Sillä ei ole mitään merkitystä mitä joku toisen vuosisadan heppu sanoo.

      Vain Raamatulla on väliä.

      • oh hoh!

        Kuinka on mahdollista, että Ellen White ohittaa täysin tärkeydessä apostoleiden valitsemat ja valtuuttamat seuraajat?


      • näreet
        oh hoh! kirjoitti:

        Kuinka on mahdollista, että Ellen White ohittaa täysin tärkeydessä apostoleiden valitsemat ja valtuuttamat seuraajat?

        Kumpikaan noista ei ole apostolien valitsema seuraaja.


      • oh hoh!
        näreet kirjoitti:

        Kumpikaan noista ei ole apostolien valitsema seuraaja.

        Apostolit valtuuttivat ensimmäiset piispat, nämä taas heistä seuraavat. Tätä tarkoittaa ns. apostolinen successio, joka on säilynyt ortodokseilla ja katolisessa kirkossa. Tämän tähden heillä on myös sama ikivanha oppi.


      • oh hoh! kirjoitti:

        Apostolit valtuuttivat ensimmäiset piispat, nämä taas heistä seuraavat. Tätä tarkoittaa ns. apostolinen successio, joka on säilynyt ortodokseilla ja katolisessa kirkossa. Tämän tähden heillä on myös sama ikivanha oppi.

        Adventtikirkko ei hyväksy apostolista seurantoa siinä merkityksessä, jossa sinä sen esität.


    • Rehellisyyden nim

      Ensinnäkin ehtoollinen asetettiin torstaina, ei sunnuntaina. Raamattu kertoo, että opetuslapset olivat viikon ensimmäisenä päivänä koolla juutalaisten pelosta, eivät Juhlimassa ylösnousemusta.

      Lisäksi Raamattu paljastaa senkin, että he eivät tuossa vaiheessa edes uskoneet koko ylösnousemukseen" (Luuk.24:11,Joh.20:9) Pyhä henki suuressa viisaudessaan tiesi, että tällaisia tekosyitä tultaisiin käyttämään Jumalan käskyn syrjäyttämiseksi, niinpä yksityiskohdat on huomioitu Sanassa.

      Ja vaikka ehtoollinen olisi asetettu viikon ensimmäisenä päivänä ja vaikka opetuslapset olisivat koolla viikon ensimmäisenä päivänä mitä se olisi muuttanut? Ei mitään. Ei opetuslapsilla olisi ollut valtaa muuttaa Jumalan käskyjä joista Jeesuksen sanojen mukaan pienikään piirto ei poistu.

      Nykyäänkin uskovat kokoontuvat eri viikonpäivinä ja voivat nauttia Herran ehtoollista minä päivänä vaan. Kristuksen sana ei aseta kokoontumiselle eikä ehtoolliselle niille mitään päivämäärää, eikä nämä niistä päivästä mitään sapatteja tee.

      Jos aika jostain syystä vielä jatkuisi eikä Jeesus tulisikaan vielä meidän aikana, tuollaisella löyhällä perusteella millä sunnuntaita lepopäivänä puolustellaan, alettaisiin homoiluakin pitää pyhänä asiana ja vedottaisiin siihen kun meidänkin aikana eräät uskovat (valheveljet) sen hyväksyivät.

      • otakops

        Kyllä olet oikeassa ! Ensimmäinen ehtoollinen asetettiin torstaina ja liittyi pääsiäiseen!

        Ateria oli juutalainen pääsiäisen juhla-ateria. Juutalaisten tapojen mukaan tällaisella aterialla nautittiin lammasta, happamatonta leipää ja viiniä Egyptistä vapautumisen muistona. Jeesus antoi leivälle ja viinille uuden merkityksen - leipä, joka murrettiin, oli hänen ruumiinsa, joka tullaan murtamaan, ja viini, joka vuodatettiin, oli hänen verensä, joka tullaan vuodattamaan. !

        Eli tässä Jeesus samaisti itsensä pääsiäislampaaseen josta "ei pitänyt luutakaan rikottaman."

        Tällöin siis eukaristia eli Herran ehtoollinen asetettiin ja sitä vietetään nyt Jeesuksen ylösnousemuksen
        kunniaksi sunnuntaina niin sanottuna Herran päivänä !


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        Kyllä olet oikeassa ! Ensimmäinen ehtoollinen asetettiin torstaina ja liittyi pääsiäiseen!

        Ateria oli juutalainen pääsiäisen juhla-ateria. Juutalaisten tapojen mukaan tällaisella aterialla nautittiin lammasta, happamatonta leipää ja viiniä Egyptistä vapautumisen muistona. Jeesus antoi leivälle ja viinille uuden merkityksen - leipä, joka murrettiin, oli hänen ruumiinsa, joka tullaan murtamaan, ja viini, joka vuodatettiin, oli hänen verensä, joka tullaan vuodattamaan. !

        Eli tässä Jeesus samaisti itsensä pääsiäislampaaseen josta "ei pitänyt luutakaan rikottaman."

        Tällöin siis eukaristia eli Herran ehtoollinen asetettiin ja sitä vietetään nyt Jeesuksen ylösnousemuksen
        kunniaksi sunnuntaina niin sanottuna Herran päivänä !

        JA KERTAUKSEN VUOKSI, EHTOOLLISEN ASETUSSANAT: 1Kor 11:23-26

        11:23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,

        11:24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."

        11:25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

        11:26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        JA KERTAUKSEN VUOKSI, EHTOOLLISEN ASETUSSANAT: 1Kor 11:23-26

        11:23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,

        11:24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."

        11:25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

        11:26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.

        RAKKAUS TOTEUTTAA KOKO LAIN ♥

        Room 13:8,9,10

        " Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.
        Käskyt "Älä tee aviorikosta", "Älä tapa", "Älä varasta", "Älä himoitse", samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin RAKKAUS TOTEUTTAA KOKO LAIN."

        JA MUISTAKAA !
        Matteus 7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi." !

        vrt: http://biblehub.com/lexicon/matthew/7-1.htm
        judge-verbi =tuomita, ratkaista
        arvostella, antaa tuomio, pitää jnak
        harkita jksik

        ______________________________

        Joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei YKSIKÄÄN, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        Joh 12:47 "En minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.


        https://www.youtube.com/watch?v=zwGKaTICzKI


      • turhaa venkoilua
        otakops kirjoitti:

        RAKKAUS TOTEUTTAA KOKO LAIN ♥

        Room 13:8,9,10

        " Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.
        Käskyt "Älä tee aviorikosta", "Älä tapa", "Älä varasta", "Älä himoitse", samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin RAKKAUS TOTEUTTAA KOKO LAIN."

        JA MUISTAKAA !
        Matteus 7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi." !

        vrt: http://biblehub.com/lexicon/matthew/7-1.htm
        judge-verbi =tuomita, ratkaista
        arvostella, antaa tuomio, pitää jnak
        harkita jksik

        ______________________________

        Joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei YKSIKÄÄN, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        Joh 12:47 "En minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.


        https://www.youtube.com/watch?v=zwGKaTICzKI

        Asia on aivan selvä ollut kristityille alusta asti. Tämä ryhmä sen sijaan on keksinyt itselleen jonkin omatekoisen historian, josta ei löydy mitään historiallisia lähteitä ja samalla haluavat mustamaalata apostolisen kirkon historian, josta taas on historialliset dokumentit, kuten osoitit.


      • näreet
        otakops kirjoitti:

        Kyllä olet oikeassa ! Ensimmäinen ehtoollinen asetettiin torstaina ja liittyi pääsiäiseen!

        Ateria oli juutalainen pääsiäisen juhla-ateria. Juutalaisten tapojen mukaan tällaisella aterialla nautittiin lammasta, happamatonta leipää ja viiniä Egyptistä vapautumisen muistona. Jeesus antoi leivälle ja viinille uuden merkityksen - leipä, joka murrettiin, oli hänen ruumiinsa, joka tullaan murtamaan, ja viini, joka vuodatettiin, oli hänen verensä, joka tullaan vuodattamaan. !

        Eli tässä Jeesus samaisti itsensä pääsiäislampaaseen josta "ei pitänyt luutakaan rikottaman."

        Tällöin siis eukaristia eli Herran ehtoollinen asetettiin ja sitä vietetään nyt Jeesuksen ylösnousemuksen
        kunniaksi sunnuntaina niin sanottuna Herran päivänä !

        Sunnuntai ei ole Herran päivä.


      • Ei pääsiäistä
        otakops kirjoitti:

        Kyllä olet oikeassa ! Ensimmäinen ehtoollinen asetettiin torstaina ja liittyi pääsiäiseen!

        Ateria oli juutalainen pääsiäisen juhla-ateria. Juutalaisten tapojen mukaan tällaisella aterialla nautittiin lammasta, happamatonta leipää ja viiniä Egyptistä vapautumisen muistona. Jeesus antoi leivälle ja viinille uuden merkityksen - leipä, joka murrettiin, oli hänen ruumiinsa, joka tullaan murtamaan, ja viini, joka vuodatettiin, oli hänen verensä, joka tullaan vuodattamaan. !

        Eli tässä Jeesus samaisti itsensä pääsiäislampaaseen josta "ei pitänyt luutakaan rikottaman."

        Tällöin siis eukaristia eli Herran ehtoollinen asetettiin ja sitä vietetään nyt Jeesuksen ylösnousemuksen
        kunniaksi sunnuntaina niin sanottuna Herran päivänä !

        Eivät pääsiäispyhät merkitse Adventtikirkolle yhtään mitään: eivät vietä pitkäperjantaita, eivät pääsiäissunnuntaita, vain pääsiäislauantai otetaan huomioon, mutta sekin vain sapattina, ei pääsiäiseen liittyvänä. Eivät niinikään vietä joulua eivätkä helluntaita.


      • ?????.
        Ei pääsiäistä kirjoitti:

        Eivät pääsiäispyhät merkitse Adventtikirkolle yhtään mitään: eivät vietä pitkäperjantaita, eivät pääsiäissunnuntaita, vain pääsiäislauantai otetaan huomioon, mutta sekin vain sapattina, ei pääsiäiseen liittyvänä. Eivät niinikään vietä joulua eivätkä helluntaita.

        En ole kuullut kenenkään vastustavan vapaapäivä kulki ne millä nimellä hyvänsä. En ole itse vastustanut, enkä ole kuullut toistenkaan vastustavan.

        Pointti onkin vain siinä, että suuri osa sanoo, että sapatti ei kuulu Uudenliiton kristityille enää. Sapatti luetaan kuuluvaksi arkipäivien joukkoon yleisesti ottaen kristikunnassa.

        Jos eivät adventistit pidä sapattia esillä ja sano, että sapatti kuuluu myöskin Uudenliiton kristityille, niin ketkä sitten ???


      • Ei pääsiäistä
        ?????. kirjoitti:

        En ole kuullut kenenkään vastustavan vapaapäivä kulki ne millä nimellä hyvänsä. En ole itse vastustanut, enkä ole kuullut toistenkaan vastustavan.

        Pointti onkin vain siinä, että suuri osa sanoo, että sapatti ei kuulu Uudenliiton kristityille enää. Sapatti luetaan kuuluvaksi arkipäivien joukkoon yleisesti ottaen kristikunnassa.

        Jos eivät adventistit pidä sapattia esillä ja sano, että sapatti kuuluu myöskin Uudenliiton kristityille, niin ketkä sitten ???

        Joko et tajua tai - luulen- et halua tajuta, mitä tarkoitin joulun, pääsiäisen ja helluntain pyhäpäivillä. Ateistitkin ottavat ne vain vapaapäivinä, mutta olisi sita nyt sentään luullut kristilliseksi itseään nimittävän kirkkokunnan jollain tavalla noteeraavan joulun, pääsiäisen ja helluntain sisällön. Mutta ei, ei missäãn tapauksessa näitä päiviä voi juhlapäivinä pitää. Vain vapaapäivinä, kuten uskonnottomat.

        Kaikki muut kristilliset kirkot tietävät, mikä on noiden juhlapyhien aihe. Adventistit eivät halua tietää päivien sisällöstä mitään. Kaikki pyörii vain sapatin ympärillä. Viimeistään näitä sivuja lukiessa oppii, että sapatinpito on uskon sisältö ja keskipiste. Tai paremminkin AINOA piste.


      • 1234567...
        Ei pääsiäistä kirjoitti:

        Joko et tajua tai - luulen- et halua tajuta, mitä tarkoitin joulun, pääsiäisen ja helluntain pyhäpäivillä. Ateistitkin ottavat ne vain vapaapäivinä, mutta olisi sita nyt sentään luullut kristilliseksi itseään nimittävän kirkkokunnan jollain tavalla noteeraavan joulun, pääsiäisen ja helluntain sisällön. Mutta ei, ei missäãn tapauksessa näitä päiviä voi juhlapäivinä pitää. Vain vapaapäivinä, kuten uskonnottomat.

        Kaikki muut kristilliset kirkot tietävät, mikä on noiden juhlapyhien aihe. Adventistit eivät halua tietää päivien sisällöstä mitään. Kaikki pyörii vain sapatin ympärillä. Viimeistään näitä sivuja lukiessa oppii, että sapatinpito on uskon sisältö ja keskipiste. Tai paremminkin AINOA piste.

        Kaikki muut kristilliset kirkot kulkevat paksu peite silmillään ja pitävät Jumalan siunaaman ja pyhittämän sapatinpäivän arkipäivänä.
        SAPATTI ON JUMALAN MERKKI. . . SAPATTI LOISTAA KIRKKAANA. SAPATTI ON KESKIPISTE, KOSKA SAPATTI ON JUMALAN MERKKI.

        ANTAKAA KUNNIA JUMALALLE JA PITÄKÄÄ JUMALAN ANTAMA SAPATTI PYHÄNÄPÄIVÄNÄ !
        JEESUS SANOI: ISÄNI KÄSKYT MINÄ OLEN PITÄNYT !


      • Ei pääsiästä
        1234567... kirjoitti:

        Kaikki muut kristilliset kirkot kulkevat paksu peite silmillään ja pitävät Jumalan siunaaman ja pyhittämän sapatinpäivän arkipäivänä.
        SAPATTI ON JUMALAN MERKKI. . . SAPATTI LOISTAA KIRKKAANA. SAPATTI ON KESKIPISTE, KOSKA SAPATTI ON JUMALAN MERKKI.

        ANTAKAA KUNNIA JUMALALLE JA PITÄKÄÄ JUMALAN ANTAMA SAPATTI PYHÄNÄPÄIVÄNÄ !
        JEESUS SANOI: ISÄNI KÄSKYT MINÄ OLEN PITÄNYT !

        1234567 - sinut on näköjään jo ihan niin sokaissut, ettet enää mitään muuta näe... Sapatti on Adventtikirkon kultainen vasikka, jonka ympärillä tanssitaan ja päivää palvotaan kuin taikakalua ikään. Kaikki muu hukutetaan sapatin alle. Olet yksi fanaatikkojen fanaatikko, joka laitat pelastuksesi tuon päivän kumartamiseen...


    • 1234567...

      Sunnuntai on pedonmerkki ! Lutherikin tunnisti pedon antikristuksen paavin, josta vanhoissa 1700-luvun virsikirjoissa kerrotaan.

      Miksi sunnuntai pedonmerkki ? Vuonna 321 jKr. Keisari konstantinus sääti kuuluisan sunnuntailakinsa, joka kuului seuraavasti: Auringon kunnioitettavana päivänä asettukoot kaupungin viranomaiset ja kansa lepoon jne....
      Katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa v.364 jKr. siirsi pyhyyden lauantailta sunnuntaille. Näinollen sunnuntai on pedonmerkki.

      Jumala ei ole antanut lupaa siirtää sapatin (lauantain) pyhyyttä sunnuntaille. Jumala siunasi ja pyhitti sapatin viikon seitsemännenpäivän pyhä/lepopäiväksi Paratiisissa. Jeesuksen sanojen mukaan ihmistä varten.

      Kun ensin tunnistetaan peto onkin sen jälkeen helppo tunnistaa pedonmerkki.

      Tutustu ylifariseus_1:sen kirjoitukseen "Ilmestyskirjan peto tunnistettu" siitä löytyy asiaa.

      • turhaa venkoilua

        "Katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa v.364 jKr. siirsi pyhyyden lauantailta sunnuntaille. Näinollen sunnuntai on pedonmerkki."

        Aina vain jatkuu "pyhyyden siirtäminen".....

        "Tutustu ylifariseus_1" ! Hah, eivätkö tällaiset juuri olleet niitä Jeesuksen vihollisia.


      • 1234567...
        turhaa venkoilua kirjoitti:

        "Katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa v.364 jKr. siirsi pyhyyden lauantailta sunnuntaille. Näinollen sunnuntai on pedonmerkki."

        Aina vain jatkuu "pyhyyden siirtäminen".....

        "Tutustu ylifariseus_1" ! Hah, eivätkö tällaiset juuri olleet niitä Jeesuksen vihollisia.

        Tässähän tätä fariseusten venkoilua ! (yksinkertaisia fariseuksia, joilta järki puuttui).
        Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan oikean sapatin viettäjät julistettiin pannaan. Canon XXIXX alkaa: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattina, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä, mieluummin kunnioittaen Herran päivää, ja jos voivat, levättävä silloin kristittyinä.
        Mutta jos joku havaitaan olevan juutalaisuuden kannattaja, JULISTETTAKOON HÄNET PANNAAN, EROON KRISTUKSESTA. - Index Canonum.

        Nämä yksinkertaiset fariseukset eivät senvertaa ymmärtäneet, että Jumalan siunaama ja pyhittämä sapatti kuuluu myöskin Uudenliiton kristityile. Ei muuta kuin vetivät PEITTEEN syvälle silmilleen.

        1700 luvun Luterilainen virsi 135. 1. Nää KÄSKYSANAA KYMMENEN, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.

        136.1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, EI SILLE OUTO, PEITETTY, SAA HERRAN LAKI OLLA, jonk' antoi itse Jumala.


      • Kain fani

        Adventtikirkon arvostettu teol.tri Kai Arasola sanoo itse näilläkin palstoilla olevansa eri mieltä tästä sunnuntai=pedonmerkki asiasta. Hän lisää vielä "tiedän olevani tamän kanssa melko yksin Adventtikirkossa."


      • Hyvä Arasola!

        Sinulle 1234567 - Adventtikirkkosi arvostettu teol. tri Kai Arasola kirjoittaa ketjussa "Älkää eksykö" 8.12.2014 klo 11:15 seuraavasti: Käsitykseni mukaan SAPATTI-SUNNUNTAI EI ALKUUNKAAN OLE ASIAN YDIN. Tämä on ollut käsitykseni jo pitkään. Pedonmerkkikannassani olen kyllä aika yksin adventtikirkossa. Vaikka olen sita vuosikymmeniä opettanut, entiset oppilaani jos yleensä mitään asiasta uskovat, usein jatkavat samassa sapatti-sunnuntai-urassa.


      • uskon vapaus !
        Hyvä Arasola! kirjoitti:

        Sinulle 1234567 - Adventtikirkkosi arvostettu teol. tri Kai Arasola kirjoittaa ketjussa "Älkää eksykö" 8.12.2014 klo 11:15 seuraavasti: Käsitykseni mukaan SAPATTI-SUNNUNTAI EI ALKUUNKAAN OLE ASIAN YDIN. Tämä on ollut käsitykseni jo pitkään. Pedonmerkkikannassani olen kyllä aika yksin adventtikirkossa. Vaikka olen sita vuosikymmeniä opettanut, entiset oppilaani jos yleensä mitään asiasta uskovat, usein jatkavat samassa sapatti-sunnuntai-urassa.

        Kai Arasolallahan on oikeus mielipiteeseensä. Onhan uskonnon ja sananvapaus olemassa kullakin.


      • Hyvä Arasola!
        uskon vapaus ! kirjoitti:

        Kai Arasolallahan on oikeus mielipiteeseensä. Onhan uskonnon ja sananvapaus olemassa kullakin.

        Johan on köykäinen vastaus! Arasola puhuu ADVENTTIKIRKON TEOLOGINA! HEEEEERÄÄÄÄÄTYYYYYS!!! Ihan teologian tohtori on ja vielpä korkeassa kurssissakin Adventtikirkossa, ei mikään pieni inisijä jostakin Perä-Pöljälän penkkiri-veiltä.


    • Paaviko

      No johan jotain, että onko Paavi laittanut Herran Jeesuksen siunaaman ja pyhittämän päivän, eli sapatin pedon merkiksi, joka on viikon seitsemäs päivä?

      Onhan Paavi muuttanut nimenkin sunnuntaille niin kai se mahdollista on?
      "Vuonna 325 Rooman paavi Sylvester I muutti viikon ensimmäisen päivän nimen kutsuen sitä Herran päiväksi." - Historia Ecclesiatica, s. 739. Sitä ennen kutsuttiin ja vielä nykyääkin kutsutaan sunnuntaita latian kielessä dies Solis, eli auringon päivä.

      • Kieliä

        sunnuntai=latinaksi Dominica eli Herran päivä


      • Paavi herra
        Kieliä kirjoitti:

        sunnuntai=latinaksi Dominica eli Herran päivä

        Oletko lukenut kieliä?

        Sunnuntai latinaksi on sekä dies Dominica, että dies Solis.
        Dies Domica otettu käyttöön sitten, kun paavi Sylvester on sen nimennyt vuonna 325.

        Kumpikin sana tarkoittaa sunnuntaita latinaksi ja molempia käytetään. Paavi itse pitää sunnuntaita valtansa merkkinä.

        Sunnuntain Herra on itse Paavi.
        »Minut on asetettu Jumalan huoneen herraksi. Minulle on sanottu profeetan kautta: "Minä asetan sinut tänä päivänä kansojen ja valtakuntien yläpuolelle." Minusta kirjoittaa apostoli: "Minä annan sinulle taivasten valtakunnan avaimet." Palvelija, joka on asetettu koko talon herraksi, on Kristuksen sijainen: hänet on asetettu Jumalan ja ihmisen välille, hän on pienempi Jumalaa, mutta suurempi ihmistä»
        (Paavi Innocentius III roomalaisille pitämässään puheessa)


      • Kieliä
        Paavi herra kirjoitti:

        Oletko lukenut kieliä?

        Sunnuntai latinaksi on sekä dies Dominica, että dies Solis.
        Dies Domica otettu käyttöön sitten, kun paavi Sylvester on sen nimennyt vuonna 325.

        Kumpikin sana tarkoittaa sunnuntaita latinaksi ja molempia käytetään. Paavi itse pitää sunnuntaita valtansa merkkinä.

        Sunnuntain Herra on itse Paavi.
        »Minut on asetettu Jumalan huoneen herraksi. Minulle on sanottu profeetan kautta: "Minä asetan sinut tänä päivänä kansojen ja valtakuntien yläpuolelle." Minusta kirjoittaa apostoli: "Minä annan sinulle taivasten valtakunnan avaimet." Palvelija, joka on asetettu koko talon herraksi, on Kristuksen sijainen: hänet on asetettu Jumalan ja ihmisen välille, hän on pienempi Jumalaa, mutta suurempi ihmistä»
        (Paavi Innocentius III roomalaisille pitämässään puheessa)

        Olen lukenut, maisteriksi asti, jos kiinnostaa tietää. Latinan sanasta "Dominica" on johdettu sunnuntain nimitykset kaikkiin romaanisiin kieliin, siis ranskaan, italiaan, espanjaan, portugaliin, romaniaan ja retoromaniaan.


      • Paavi herra
        Kieliä kirjoitti:

        Olen lukenut, maisteriksi asti, jos kiinnostaa tietää. Latinan sanasta "Dominica" on johdettu sunnuntain nimitykset kaikkiin romaanisiin kieliin, siis ranskaan, italiaan, espanjaan, portugaliin, romaniaan ja retoromaniaan.

        "Kieliä"
        Sitten sinä tiedät, että se on Paavin käännös sunnuntaille v. 325 ja Paavin valta vaikutti niissä alueissa Rooman vaikutuksesta. On se paavi Herran päivä tietysti suuri päivä monelle. Jumalanpalvelukset ja raamatun käännökset alettiin pitämään vain latinaksi. Lnkvisitio katollinen tuomioelin 1100-luvulla vainot ja martyyrit....

        Paavien valtakausi päättyi niin sanottuun paavien Avignonin vankeuteen (1309-1377).

        Paavin valta alkaa taas olla voimissaan. Suuri joukko ihmisiä kumartuu paavi Herran eteen pyhittäen hänen pyhänsä. Suuri saavutus.
        Voisit "kieliä" yrittää itse samaa, että pystytkö jonkin muun viikon päivän saamaan yhtä suureksi pyhäksi, kun Paavi on saanut sunnuntai. Otapa vaikka maantai omaksi pyhäksi ja katso onko sinulla yhtä suuri vaikutus ihmisiin, kun Paavilla?

        Tiedät myös, että molemmat sanat on latinaa tarkottaen sunnuntaita; dies Dominica, että dies Solis.
        Solis johdannaisia on enemmän käytössä kalentereissa, mutta kuitenkin Paavin valta ulottuu Solis johdannaisten sunnuntai päivien käyttäjiin yhtä voimakkaasti.

        Sunnuntai viikon ensimmäinen päivä ja viikko päättyy lauantaihin - Sabbata, Sábado....

        Majeesteetti rikoksen on tehnyt Suomi, muutamalla kalentereihin viikon seitsemänneksi päiväkisi sunnuntain v. 1973.


      • Kieliä
        Paavi herra kirjoitti:

        "Kieliä"
        Sitten sinä tiedät, että se on Paavin käännös sunnuntaille v. 325 ja Paavin valta vaikutti niissä alueissa Rooman vaikutuksesta. On se paavi Herran päivä tietysti suuri päivä monelle. Jumalanpalvelukset ja raamatun käännökset alettiin pitämään vain latinaksi. Lnkvisitio katollinen tuomioelin 1100-luvulla vainot ja martyyrit....

        Paavien valtakausi päättyi niin sanottuun paavien Avignonin vankeuteen (1309-1377).

        Paavin valta alkaa taas olla voimissaan. Suuri joukko ihmisiä kumartuu paavi Herran eteen pyhittäen hänen pyhänsä. Suuri saavutus.
        Voisit "kieliä" yrittää itse samaa, että pystytkö jonkin muun viikon päivän saamaan yhtä suureksi pyhäksi, kun Paavi on saanut sunnuntai. Otapa vaikka maantai omaksi pyhäksi ja katso onko sinulla yhtä suuri vaikutus ihmisiin, kun Paavilla?

        Tiedät myös, että molemmat sanat on latinaa tarkottaen sunnuntaita; dies Dominica, että dies Solis.
        Solis johdannaisia on enemmän käytössä kalentereissa, mutta kuitenkin Paavin valta ulottuu Solis johdannaisten sunnuntai päivien käyttäjiin yhtä voimakkaasti.

        Sunnuntai viikon ensimmäinen päivä ja viikko päättyy lauantaihin - Sabbata, Sábado....

        Majeesteetti rikoksen on tehnyt Suomi, muutamalla kalentereihin viikon seitsemänneksi päiväkisi sunnuntain v. 1973.

        OK, et voi syyttää sunnuntaina jumalanpalvelukseen kokoontuvia kristittyjä "auringonpalvonnasta" ja samalla unohtaa, että lauantai on Saturnuksen päivä! Jos planeettojen nimet kerran ovat sinulle niin tärkeitä, sinun tulee soveltaa niitä sitten loogisesti kaikkiin päiviin, myös lauantaihin. Että sillei...


      • Kristuksen oma

        "Vuonna 325 Rooman paavi Sylvester I muutti viikon ensimmäisen päivän nimen kutsuen sitä Herran päiväksi." - Historia Ecclesiatica, s

        Kyllä ne ensimmäiset kristityt jo kutsuivat sunnuntaita Herran päiväksi.

        10. Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen, Ilm 1:10

        Lähteitä ennen v. 325 on lukuisia.

        Kuka on lähteesi kirjoittaja? Voisitko antaa laajemman lainauksen, jotta selviäisi, mistä on kyse ja onko käännös oikea. Lukuisia kertoja on käynyt ilmi, että lähteenne eivät ole laisinkaan pitäneet paikkaansa, kuten tuokin lause osoittaa.


      • näin sanomalehti !
        Kristuksen oma kirjoitti:

        "Vuonna 325 Rooman paavi Sylvester I muutti viikon ensimmäisen päivän nimen kutsuen sitä Herran päiväksi." - Historia Ecclesiatica, s

        Kyllä ne ensimmäiset kristityt jo kutsuivat sunnuntaita Herran päiväksi.

        10. Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen, Ilm 1:10

        Lähteitä ennen v. 325 on lukuisia.

        Kuka on lähteesi kirjoittaja? Voisitko antaa laajemman lainauksen, jotta selviäisi, mistä on kyse ja onko käännös oikea. Lukuisia kertoja on käynyt ilmi, että lähteenne eivät ole laisinkaan pitäneet paikkaansa, kuten tuokin lause osoittaa.

        Sanomalehdistöstä luettua: Taannoin oli TV2 sarja: 10 käskyä. Nyt.

        Sanomalehdistössa mainos: Pohdinnassa KOLMAS KÄSKY. TV2 klo 19.30. Lehdessä mainittiin: Keisari Konstantinus julisti sunnuntain pyhä ja lepopäiväksi v.321.


      • Jeesuksen tulemus
        Kristuksen oma kirjoitti:

        "Vuonna 325 Rooman paavi Sylvester I muutti viikon ensimmäisen päivän nimen kutsuen sitä Herran päiväksi." - Historia Ecclesiatica, s

        Kyllä ne ensimmäiset kristityt jo kutsuivat sunnuntaita Herran päiväksi.

        10. Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen, Ilm 1:10

        Lähteitä ennen v. 325 on lukuisia.

        Kuka on lähteesi kirjoittaja? Voisitko antaa laajemman lainauksen, jotta selviäisi, mistä on kyse ja onko käännös oikea. Lukuisia kertoja on käynyt ilmi, että lähteenne eivät ole laisinkaan pitäneet paikkaansa, kuten tuokin lause osoittaa.

        Kristuksen oma. Ei lue raamatussa, että viikon ensimmäisenä päivänä Johannes olisi ollut hengessä. Mistä tiedät, että Jeesus tulee takaisin sunnuntaina? Herran päivä = Jeesuksen tulemuksen päivä.

        Ilm. 1:8 "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
        10 Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen,

        Hes. 13:5 Te ette ole nousseet muurin aukkoihin ettekä korjanneet muuria Israelin heimon ympärillä, että se kestäisi sodassa, Herran päivänä.

        1.Kor.5:5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä s...... haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.


    • näreet

      1. Kor. 16:2 puhu mistään kolehdista yhtään mitään.

      Kyse oli tasan raha-avustuksesta Jerusalemiin, jonka jokaisen piti laittaa työviikon alussa tilipäivänä talteen keräystä varten.

      • epätietoinen.

        Tarkoittaako toi "näreet" nimimerkki sitä että olet
        yhtä kuin umpimettässä?


    • epätietoinen.

      Keräävätkö adventistit sapattina kolehtia ?
      Eikös sellainen rahankäyttö sapattina ole kiellettyä...
      Nyt ei taida hyvä heilua kyllä...

    • otakops

      Lainaus tekstistä got Questions.org:

      Uudessa testamentissa ei ole mitään käskyjä sapatin pitämiseksi. Samoin ajatus sunnuntaista kristittyjen sapattina on vastoin Raamatun opetuksia. Kuten edellä mainittiin, sapatti mainitaan yhden kerran Paavalin keskityttyä pakanoiden evankelioimiseen, "Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis." (Kol. 2:16-17). Juutalaisten sapatti kumottiin ristillä, missä Kristus "kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen" (Kol. 2:14).

      Tämä samainen ajatus toistuu monesti Uudessa testamentissa. "Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma. Joka kiinnittää huomionsa päiviin, tekee niin Herran kunniaksi” (Room. 14:5–6a). "Mutta nyt te tunnette Jumalan, ja ennen kaikkea Jumala tuntee teidät. Kuinka te nyt jälleen turvaudutte noihin heikkoihin ja surkeisiin alkuvoimiin? Aiotteko jälleen alistua niiden orjiksi? Te pidätte tarkoin silmällä päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja määrävuosia" (Gal. 4:9-10).

      Joidenkin mielestä Konstantinin asetus vuodelta A.D. 321 muutti sapatin lauantaista sunnuntaihin. Minä viikonpäivänä alkuseurakunta kokoontui jumalanpalvelukseen? Raamattu ei mainitse koskaan uskovien kokoontuneen jumalanpalvelukseen tai keskinäisiin kokouksiin sapatinpäivänä (lauantaina). Toisaalta on selviä raamatunkohtia, jotka mainitsevat viikon ensimmäisen päivän. Esimerkiksi Apostolien tekojen 20:7 kertoo, että "viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää." 1. Korinttolaiskirjeessä 16:2 Paavali kehottaa Korintin uskovia seuraavasti: "Kunkin teistä on aina sapatin jälkeisenä päivänä pantava syrjään rahaa sen mukaan kuin hänellä on varaa." Paavali viittaa tähän kolehdin keräykseen "palveluksena" jakeessa 2. Kor. 9:12. Siksi päättelemme, että tämä kolehti liittyi näin ollen mitä ilmeisimmin alkuseurakunnan kristittyjen sunnuntaijumalanpalvelukseen. Historiallisesti sunnuntai, eikä lauantai, oli tavanomainen seurakunnan kokoontumispäivä ja tämä käytäntö juontaa juurensa ensimmäiselle vuosisadalle.

      Sapatti annettiin Israelille eikä seurakunnalle. Sapatti on edelleenkin lauantaina, eikä sunnuntaina, eikä sitä ole milloinkaan muutettu. Sapatti on osa Vanhan testamentin lakia ja kristityt ovat vapaita laista (Gal. 4:1-26; Room. 6:14). Kristittyjen ei tarvitse pitää sapattia – oli se sitten lauantai tai sunnuntai. Viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Herran päivä (Ilm. 1:10) juhlistaa uutta luomista, jonka pää on ylösnoussut Kristus. Meidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen sapattia – leväten, sen sijaan olemme vapaita seuraamaan ylösnoussutta Kristusta – palvellen. Apostoli Paavalin mukaan jokainen kristitty voi vapaasti valita, haluaako hän viettää sapattia, "Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma" (Room. 14:5). Meidän on hyvä palvella Jumalaa jokaisena päivänä, eikä ainoastaan lauantaina tai sunnuntaina.


      http://www.gotquestions.org/Suomi/sapatti-lauantai-sunnuntai.html

    • otakops

      Jos maailmassa on eri uskovaisia näin: (v2012)

      Maailman uskontotilasto (koko maailman väestöstä) näyttää suuntaa-antavasti seuraavalta:
      •kristittyjä on eniten, 2325 milj., 33,0 prosenttia,
      •muslimeja 1583 milj., 22,4 prosenttia,
      •hinduja 969 milj., 13,7 prosenttia,
      •uskonnottomia 661 milj., 9,3 prosenttia,
      •buddhalaisia 473 milj., 6,7 prosenttia,
      •kiinalaisperäisten uskomusten kannattajia 467 milj., 6,6 prosenttia,
      •kansanuskontojen kannattajia 264 milj., 3,7 prosenttia,
      •ateisteja 136 milj., 1,9 prosenttia,
      •uusien uskontojen kannattajia 63 milj., 0,9 prosenttia,
      •sikhejä 24 milj., 0,3 prosenttia,
      •juutalaisia 15 milj., 0,2 prosenttia,
      •muita 72 milj., 1,3 prosenttia

      ja näistä Kristityt:

      Roomalaiskatolilaiset suurin kristittyjen ryhmä
      Maailman kaikista kristityistä roomalaiskatolilaisia on eniten, 1,187 miljoonaa eli 51 prosenttia maailman kaikista kristityistä, ja 16,8 prosenttia koko maailman väestöstä. Protestantteja on 432 miljoonaa eli kristityistä 18,7 prosenttia. Niin sanottuihin riippumattomiin kirkkoihin kuuluvia on 358 miljoonaa eli 15,3 prosenttia. Evankelisia kristittyjä on 298 miljoonaa eli 12,8 prosenttia. Ortodokseja on 276 miljoonaa ja 11,8 prosenttia. Anglikaaneja on 89 miljoonaa ja 3,8 prosenttia kaikista kristityistä.

      Kristittyjen keskuudessa voimakkain määrällinen kasvu tapahtuu edelleen helluntailaisiin, karismaattisiin ja uuskarismaattisiin yhteisöihin kuuluvissa liikkeissä (näihin kuuluu myös jäseniä päällekkäisesti suurista kristillisistä yhteisöistä), joissa arvioidaan olevan mukana yhteensä 612 miljoonaa henkilöä.

      ______________________________

      Ja jos näitä 7 päivän adventisteja jotka pyhittävät Sapattia on
      jonkin verran (n.18milj kastettua jäsentä) ja sitten muut kaikki kristityt " Herran päivää " sunnuntaina !
      ja näin siis heidät tuomitaan kadotukseen "Pedon merkin" ottaneena...!!!!

      Niin ei sitä adventistien "pyhää jäännöstä" kovin paljon jäljelle jää...

      Kristityt 2325 milj / "Pyhä jäännös" adventistit 18milj

      Siis tällä laillako toimii siis hyvä Jumala, jolla on ihmisiä kohtaa
      hyvä tahto ??????

      KUKAHAN ON VÄHÄN EKSYKSISSÄ, KYSYN VAAN ????

      • harmillista

        Vähän jää Jumalan kansaa jälelle.
        Raamattu puuhuu, että jos päiviä ei olisi lyhennetty ei olisi ketään elossa olevaa pelastettavaa Jeesuksen tullessa takaisin.


      • 144 000

        Adventistit väittävät olevansa ne 144 000 pelastuuvaa, kaikista Israelin sukukunnista. Ihan sama oppi kuin JTn.


    • otakops

      Jos Adventistien mukaan raamattua ja sen sanaa levittävä Paavi on antikristus niin
      mikä on sitten tämä ????????

      Näitä on kuitenkin nyt jo 1583miljoonaa !

      Muhammad (syntyi noin 570 Mekka – kuoli 8. kesäkuuta 632 Medina) oli islamin uskonnon profeetta. Islamin opin mukaan on olemassa ainoastaan yksi Jumala, jonka lopullisen ja täydellisen ilmoituksen profeetta Muhammad välitti ihmiskunnalle. Vuodesta 610 alkaen Muhammad sai ilmestyksiä, joista koottiin hänen kuolemansa jälkeen Koraani.

      Vertaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Muhammad

      ja http://fi.wikipedia.org/wiki/Koraani

      Hän oli alunperin saman tyyppinen näkyjen näkijä kuin Ellen G White !

      • otakops

        ja vielä:

        "Koraanin suhde muihin uskontoihin

        Pääartikkeli: Islam ja muut uskonnot

        Juutalaisuus ja kristinusko[

        Muhammadin elämän aikana Arabian niemimaalla asui 600-luvun alussa niin juutalaisia kuin kristittyjäkin. Hän oli epäilemättä tutustunut näihin monoteistisiin uskontoihin jo varhain. Muhammadin tehtävä ei ollut kumota näitä uskontoja, vaan puhdistaa ne alkuperäiseen muotoonsa. Hänelle oli vain ajan kysymys, koska juutalaiset ja kristityt kääntyisivät islaminuskoon. Mekassa ei asunut merkittävää juutalaista tai kristittyä väestöä

        Tilanne muuttui Medinaan muuton jälkeen, jossa asui merkittävä juutalaisväestö. Mekan ja Medinan kauden alussa ilmestykset suhtautuivat positiivisesti juutalaisuuteen ja kristinuskoon


        »Niitä uskovista sekä juutalaisista, kristityistä ja saabilaisista, jotka uskovat Jumalaan ja viimeiseen päivään ja tekevät hyviä töitä, odottaa palkka heidän Herransa luona. Ei heidän tarvitse pelätä, eivätkä he joudu suremaan.»
        (Koraani 2:62, suomennos Hämeen-Anttila, 1995)

        Muhammadin pettymykseksi juutalaisväestö ei hyväksynyt uutta uskontoa, joten tuloksena oli välirikko. Tämä näkyi myös ilmestyksissä, joissa alettiin tehdä pesäeroa juutalaisiin ja kristittyihin


        »He sanovat: "Kääntykää juutalaisiksi!" – tai "kristityiksi" – "niin saatte johdatuksen!" Sano: Me olemme hanifeja Abrahamin uskossa; hän ei ollut monijumalainen.»
        (Koraani 2:135, suomennos Hämeen-Anttila, 1995)


    • otakops

      MAAILMASSA OLI KRISTITTYJÄ VUONNA 2000 NOIN 33.3% ELI 1/3 OSAA!

      JA KETÄ SITTEN OVAT NÄMÄ SAKARJAN ENNUSTAMAT !

      Sakarja13:7

      "Heräjä, miekka, minun paimentani vastaan ja minun lähintä miestäni vastaan, sanoo Herra Sebaot. Lyö paimenta, ja joutukoot lampaat hajallensa; mutta minä käännän jälleen käteni pienimpiä kohden.
      13:8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
      13:9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

    • "otakoppi" Jumala ei halua meidän pyhittävän luomiaan päiviä Jumalalle, mutta Jumala haluaa, että pysymme laissa ja todistuksissa, pyhitymme hänessä, hänen käyttöönsä. Pidämme pyhänä sen päivän, jonka hän on siunannut ja pyhittänyt ihmistä varten. Sapatti on annettu ihmisille levoksi ja pyhäksi jo luomisessa.

      Ihmisten pyhyys on sitä tai tätä. Ihmisen pyhyys ei tee päivästä pyhiä, ei edes sapatista. Voimme ottaa vastaan sen minkä Jumalassa lähtee. Pyhyys lähtee Jumalasta. Tekopyhyys ihmisestä.

      Ihmiselle ei ole annettu lupaa rikkoa Jumalan käskyjä vastaan, tehden siten syntiä. Jumala on kuitenkin tehnyt syntisille ihmiselle pelastuksen tien mahdolliseksi Jeesuksen tekojen tähden. Kelpaamme Jumalalle Jeesuksen vanhurskauden tähden, ihmisen oma vanhurskaus ei riitä mihinkään. Jumala on tehnyt meidät iankaikkisesti täydellisiksi Jeesuksen kertakaikkisen veren ja ruumiin uhrin perusteella. (Hebr.10:10-17).

      Apostolit eikä Jeesus ole kumonnut Jumalan lakia. Jeesus vahvisti lain, elämällä synnittömästi ja vuodattamalla verensä syntisten puolesta, jotka kääntyvät Pelastajan puoleen.
      Paavali toteaa; ”Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.” (Room. 7:12).

      Ihmiselle ei ole annettu sellaista vapautta, että hän voisi muuttaa Jumalan pyhittämän ja siunaaman päivän muulle päivälle.

      Sapatin historia alkaa jo luomisesta. Jumalan levätessä seitsemännen päivän ja pyhittäen sen. (1Moos.2:2-3). Jumalan pyhyttää ei ihminen saa sapatilta pois, rikkomalla sitä, tehden töitä tai yrittämällä muuttaa se jollekin toiselle päivälle. Ei onnistu. Lepopäiväkäsky on neljäs käsky kymmenestä.

      ”Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,
      silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut. (Jes. 58:13-14).”

      ”mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'" (Matt. 15:9)
      Monet sanovat; että lepopäiväkäsky on ihmisen/Mooseksen käsky, mutta emme löydä raamatusta sitä, että Mooses olisi tehnyt sapatin pyhäksi.

      Emme löydä raamatusta myöskään sitä, että ehtoollisen vietto tekisi jostain päivästä pyhän päivän?

      • otakops

        Oli niin tai näin, niin onko Adventisteilla oikeus tuomita muu kristikunta kadotukseen tässä sapatti eli lepopäivä kysymyksessä ?

        Sapatti on kuitenkin ensisijaisesti annettu juutalaisille ja heille se kuuluu edelleen,
        mutta kuuluuko se muka UUTEEN LIITTOON KRISTUKSESSA ?

        Ja vielä kertaan... Se, että ei sapatin viettäjät tuomitaan "PEDON MERKILLÄ" KADOTUKSEEN !
        niin kyllä siinä adventistit ovat Ellen G Whiten perässä menneet niin
        harhaan kuin vain mennä voi !

        Toivottavasti teidän silmänne joskus avautuu...sitä sydämestäni toivon... :(


      • Ei ole siirtoa

        Mitä ihmettä te aina jauhatte "sapatin siirtämisestä"??? Ei sitä kukaan väitä siirtäneensä mihinkään! Sapatti on sapatti ja sunnuntai on ylösnousemuspäivä, sillä sipuli. Mitä te adventistit väitätte, että kristityt, jotka kokoontuvat sunnuntaina jumalanpalvelukseen, olisivat tekevinään sitä "sapattina", häh? Kyllä he ovat täysin tietoisia siitä, että kyseessä on YLÖSNOUSEMUSPÄIVÄ. Kristuksen ylösnousemuspäivänä jumalanpalveluksen pitäminen ei ole syntiä, vaikka te kuinka urputatte! Ei se, ettette te noteeraa ylösnousemuspäivää millään tavalla ettekä päivää hyväksy, tee sitä tyhjäksi.


      • Ylösnousemus on tosi
        otakops kirjoitti:

        Oli niin tai näin, niin onko Adventisteilla oikeus tuomita muu kristikunta kadotukseen tässä sapatti eli lepopäivä kysymyksessä ?

        Sapatti on kuitenkin ensisijaisesti annettu juutalaisille ja heille se kuuluu edelleen,
        mutta kuuluuko se muka UUTEEN LIITTOON KRISTUKSESSA ?

        Ja vielä kertaan... Se, että ei sapatin viettäjät tuomitaan "PEDON MERKILLÄ" KADOTUKSEEN !
        niin kyllä siinä adventistit ovat Ellen G Whiten perässä menneet niin
        harhaan kuin vain mennä voi !

        Toivottavasti teidän silmänne joskus avautuu...sitä sydämestäni toivon... :(

        On se kyllä aika paksua juttua, että juuri ylösnousemuspäivästä (!!!!!) tehdään "pedonmerkki"... Jeesuksen ylösnousemus on SE todiste, että Hän voitti kuoleman. Juuri tästä, maailmanhistorian järisyttävimmästä ja mahtavimmasta tapahtumasta tehdään niin "paha", ettei sen äärelle edes saisi kristityt kokoontua yhteen sitä juhlimaan.

        Paljastuuhan se adventtiteologia tälläkin asenteella harhojen harhaksi ja pelkästään (sapatti)käskyä tuijottavaksi eksytykseksi, kun ylösnousemuskin tallataan sapatin alle ja tuomitaan noin vähäpätöiseksi.


      • ???????.
        Ylösnousemus on tosi kirjoitti:

        On se kyllä aika paksua juttua, että juuri ylösnousemuspäivästä (!!!!!) tehdään "pedonmerkki"... Jeesuksen ylösnousemus on SE todiste, että Hän voitti kuoleman. Juuri tästä, maailmanhistorian järisyttävimmästä ja mahtavimmasta tapahtumasta tehdään niin "paha", ettei sen äärelle edes saisi kristityt kokoontua yhteen sitä juhlimaan.

        Paljastuuhan se adventtiteologia tälläkin asenteella harhojen harhaksi ja pelkästään (sapatti)käskyä tuijottavaksi eksytykseksi, kun ylösnousemuskin tallataan sapatin alle ja tuomitaan noin vähäpätöiseksi.

        Nimimerkki Ylösnousemus on tosi. Kysynkin sinulta kuka on Ilmestyskirjan peto 666 ja mikä on hänen merkkinsä sinun ymmärryksesi mukaan Ilm.13:18. Tässä kysytään viisautta ja ymmärrystä. Löytyykö sinulta viisautta ja ymmärrystä.

        Jään odottamaan oikeaa ja selvää vastausta ?


      • otakops
        ???????. kirjoitti:

        Nimimerkki Ylösnousemus on tosi. Kysynkin sinulta kuka on Ilmestyskirjan peto 666 ja mikä on hänen merkkinsä sinun ymmärryksesi mukaan Ilm.13:18. Tässä kysytään viisautta ja ymmärrystä. Löytyykö sinulta viisautta ja ymmärrystä.

        Jään odottamaan oikeaa ja selvää vastausta ?

        Onkohan sinulla viisautta kysellä tuollaista !

        Tässä sinulle viisautta !

        2 Pietarin kirje1:20

        "Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä"


      • Ylösnousemus on tosi
        ???????. kirjoitti:

        Nimimerkki Ylösnousemus on tosi. Kysynkin sinulta kuka on Ilmestyskirjan peto 666 ja mikä on hänen merkkinsä sinun ymmärryksesi mukaan Ilm.13:18. Tässä kysytään viisautta ja ymmärrystä. Löytyykö sinulta viisautta ja ymmärrystä.

        Jään odottamaan oikeaa ja selvää vastausta ?

        Antikristus on nouseva islamin piiristä. Muhammad- nimen numeerinen arvo (arabialaisen kirjaimiston mukaan) on 666. Ilm. 13:18 sanoo, että " se on erään ihmisen luku". Siis ihmisen, ei aseman (ei esim. paavin). Niin ikään tulee sama arvo myös arabialaisesta Allah-nimestä. Ja Koraanista saadaan tuo sama luku, sekä myös islam-sanasta. Näihin on sovellettava arabialaisia aakkosia, kosak ne ovat arabian kielen sanoja.

        Islam on myös muuttanut lepopäivän perjantaille.


      • 1234567...
        Ylösnousemus on tosi kirjoitti:

        Antikristus on nouseva islamin piiristä. Muhammad- nimen numeerinen arvo (arabialaisen kirjaimiston mukaan) on 666. Ilm. 13:18 sanoo, että " se on erään ihmisen luku". Siis ihmisen, ei aseman (ei esim. paavin). Niin ikään tulee sama arvo myös arabialaisesta Allah-nimestä. Ja Koraanista saadaan tuo sama luku, sekä myös islam-sanasta. Näihin on sovellettava arabialaisia aakkosia, kosak ne ovat arabian kielen sanoja.

        Islam on myös muuttanut lepopäivän perjantaille.

        Raamatun mukaan monta antikristusta on ilmaantunut. 1700 luvun Luterilainen virsikirja sanoituksineen pitää paavia antikristuksena petona, joka virren mukaan: Jumalan käskyi wastaan räyskyi.
        Entisenä Luterilaisena pitäydyn Lutherin näkemykseen Ilmestyskirjan pedosta antikristuksesta paavista, josta vanhat virret kertovat.

        Jokainen tuokoon oman näkemyksensä pedosta antikristuksesta. Aikanaan selviää kuka on erehtynyt ja kuka on ollut oikeassa mitä tulee petoon 666.


      • Ylösnousemus on tosi
        1234567... kirjoitti:

        Raamatun mukaan monta antikristusta on ilmaantunut. 1700 luvun Luterilainen virsikirja sanoituksineen pitää paavia antikristuksena petona, joka virren mukaan: Jumalan käskyi wastaan räyskyi.
        Entisenä Luterilaisena pitäydyn Lutherin näkemykseen Ilmestyskirjan pedosta antikristuksesta paavista, josta vanhat virret kertovat.

        Jokainen tuokoon oman näkemyksensä pedosta antikristuksesta. Aikanaan selviää kuka on erehtynyt ja kuka on ollut oikeassa mitä tulee petoon 666.

        Tuota sinun wirsikirjaasi on saatu lukea jo kyllästymiseen saakka, 1234567.


      • 1234567...
        Ylösnousemus on tosi kirjoitti:

        Tuota sinun wirsikirjaasi on saatu lukea jo kyllästymiseen saakka, 1234567.

        Tästä 1700 luvun virsikirjasta löytyy niin paljon totuuksia, että ei siihen kyllästy, paitsi ne, jotka eivät hyväksy virsikirjan sanomaa pedosta.


    • "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä"; (Heb. 10:16).

      Ei enää verenvuodatusta, ei kauristen, eikä härkäin, kun on tullut kertakaikkinen uri joka on Jeesus Kristus. Tämä sovitustyö koskee niin juutalaista, kun muunkin kansakunnan ihmisiä. "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan. (Luuk. 22:20)

      Jeesuksen seuraajille kuuluu sapatti. Onhan Jeesus Luoja, Lunastaja, joka on antanut sapatin ihmistä varten. Jeesuksessa ei ole juutalaista, ei kreikkalaista, koska kaikkilla on sama pelastaja, sama toivo, joka perustuu lain täyttäjään. Laki näyttää edelleen synnin ja johdattaa ihmisiä pelastajan/Jeesuksen luo. Jumalalla ei ole kahta erilaista lakikokoelmaa eri kansoille. Jumala on yksi ja pelastus on tämän yhden sovittajan varassa. Ei tule enää muuta pelastajaa sovittamaan jotain uudenliiton syntejä. Uusi liitto ei myöskään vapautta ihmistä tekemään syntiä ja pelastumaan synteineen. Ei näin; toiselle on sapatin rikkominen syntiä ja toiselle ei. Me ihmiset olemme samalla viivalla. Synteinemme käytävä Mestarin eteen.

      Vielä on jokaisella mahdollisuus kääntyä Pelastajan puoleen. Pelastuksen tie on viellä avoinna lainrikkojille, syntisille Jeesuksen tekojen tähden.


      Mitä tarkoitat? Sapatti on viikon seitsemäs päivä/lauantai.

      • otakops

        Jaspis !?

        Tuomitsetko sinä "henkilökohtaisesti" ne ihmiset, jotka viettävät Herramme ylösnousemuspäivää sunnuntaina ns. " Pedon merkillä " kadotukseen ???

        Ja vietätkö sinä henkilökohtaisesti Sapattia niin kuin sen Vanha Testamentti
        ja Vanha liitto meille kertoo ?

        Ei kai vain uskon elämäsi ja pyhityksesi perustu vieläkin ns. " lain tekoihin " ?

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12019874


    • "Otakoppi" Laki ei tee mitään, ei pahaa ei hyvää. Ihminen tekee monenlaista, jopa mielellään muuttelee tai soveltelee omille synneilleen sopivaa lakia, että ei tarvise nöyrtyä Vapahtajan eteen.

      "Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus." (Joh. 1:4). Jumala on pitkämielinen, kärsiväillinen, luja ja luotettava. Ihmisen teot on kuin saastainen vaate. Sapatti perustuu Herran Jeesuksen tekemiseen pyhitykseen ja siunaukseen luomistyön päätteeksi, ei siis ihmisen tekoihin. Ihminen saattaa tehdä itselleen pyhiä päiviä, kuten ottamalla pyhäksi ylösnousemuspäivän "sunnuntain" ja ajattelee, että Herran Jeesuksen sapatin voipi pitää sitten työpäivänä. Monet sanovat, että ei Jumala pikkutarkka ole, päivä kun päivä, mutta tietenkin sunnuntai. Pientä vilppiä, valehtelua ja varastelua saa tehdä. Tämmönen on ihminen, ennen kun Jumala avaa silmät näkemään itsensä. Ei siinä voi muuta, kun todeta rinnä nyt, riennä nyt helmahan Jeesuksehen....

      Henkilökohtaisesti en tuomitse toista ihmistä kadotukseen, koska en tiedä hänestä, en ole sydänten tuntija. En tiedä missä kohtaa kukin tekee parannusta ja missä elämän vaiheessa. Pahimallakin rikollisella on toivoa Jeesuksessa. Tuomiovalta annetetaan vasta taivaassa Jumalan pyhille. Kuka sinne sitten pääsee. Sen toivon mukaan, jonka Jeesus on antanut jaksaisimme kilvoitella hyvän uskon kilvoituksen Paavalin tapaan.

      ”Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,
      silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut. (Jes. 58:13-14).”

      Mitäpä Herran suun puheeseen voi sanoa? Herra on hyvä ja Iankaikkinen hän on.

    • otakops

      Sapatista sen verran että raamattu sanoo sapatin olevan
      Liitto Jumalan ja Israelin kansan eli juutalaisten kesken !

      Jumala ei ole missään kohden raamattua käskenyt ns."pakanakansojen"
      viettää sapattia !

      VERTAA: 2 Moos 31:16
      " Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
      31:17 Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."


      SIIS: " IKUINEN MERKKI MINUN JA ISRAELILAISTEN KESKEN " !!!!

      " Sons of Israel "
      "be-nei" = root= Juuri, alkuperä,ydin,kanta

      Eli tarkoittaen lähinnä Juutalaisia !

      http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-16.htm
      http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-17.htm

      • Liiton merkki

        Kuin myös ympärileikkaus... Adventistit ovat kylläkin julistautuneet olevansa valittu kansa "liitonmerkkeineen", mutta vaikka useaan otteeseen olen tätä ympärileikkausta, jonka Jumala valitun kansansa ja itsensä välille liitonmerkiksi asetti, kysellyt (että miten adventistit tätä soveltavat, kun muutoinkin "täyttävät" ja "noudattavat" ja ovat "kuuliaisia"), niin eipä ole ketään ilmoittautunut leikkausjonoon... Sattuiko arkaan paikkaan? Ottiko nyt kiinni? Menikö häntä koipien väliin?


      • otakops
        Liiton merkki kirjoitti:

        Kuin myös ympärileikkaus... Adventistit ovat kylläkin julistautuneet olevansa valittu kansa "liitonmerkkeineen", mutta vaikka useaan otteeseen olen tätä ympärileikkausta, jonka Jumala valitun kansansa ja itsensä välille liitonmerkiksi asetti, kysellyt (että miten adventistit tätä soveltavat, kun muutoinkin "täyttävät" ja "noudattavat" ja ovat "kuuliaisia"), niin eipä ole ketään ilmoittautunut leikkausjonoon... Sattuiko arkaan paikkaan? Ottiko nyt kiinni? Menikö häntä koipien väliin?

        Niinpä...otetaan se mikä miellyttää..."omaan korvasyyhyyn"...


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        Niinpä...otetaan se mikä miellyttää..."omaan korvasyyhyyn"...

        ~ SYNTISEN ARMAHDETUN ONNI ON SE

        ETTÄ EI TARVITSE ESITTÄÄ OLEVANSA

        YHTÄÄN PAREMPI KUIN ON ~

        (*J*)


      • Liiton merkki
        otakops kirjoitti:

        Niinpä...otetaan se mikä miellyttää..."omaan korvasyyhyyn"...

        Tunnen henkilökohtaisesti kirurginkin, joka osaa näitä ammattitaidolla tehdä (jos adventtiukkoja kauheasti pelottaa, saa toivomuksesta täysnarkoosin anestesistilta), mutta kaikua ei ole tämä raamatunkohta saanut A-kirkossa aikaan...Hm, ei ollakaan niin uhrivalmiita?

        Ellenin puolesta oltaisiin valmiita vaikka marttyyrikuolemaan, mutta kun on ihan raamatullisesta liitonmerkistä kyse, niin äijät vaan lymyilee! Kovasti vaan mainostavat, etteivät katkaise VT-oppeja uudessakaan liitossa. Sitten kun on "tosi kyseessä", niin eipä löydy ehdokkaita, ei niin...


      • mitä vielä
        Liiton merkki kirjoitti:

        Kuin myös ympärileikkaus... Adventistit ovat kylläkin julistautuneet olevansa valittu kansa "liitonmerkkeineen", mutta vaikka useaan otteeseen olen tätä ympärileikkausta, jonka Jumala valitun kansansa ja itsensä välille liitonmerkiksi asetti, kysellyt (että miten adventistit tätä soveltavat, kun muutoinkin "täyttävät" ja "noudattavat" ja ovat "kuuliaisia"), niin eipä ole ketään ilmoittautunut leikkausjonoon... Sattuiko arkaan paikkaan? Ottiko nyt kiinni? Menikö häntä koipien väliin?

        1Kor. 7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

        Gal. 6:15 Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.


    • otakoppin evankelium

      adventisteille. (Vedetty tärkeät asiat yhteen.)

      Otakos yrität kertoa, että lepopäiväkäsky on poistettu. Se koskee vaan juutalaisia.

      Alkeisvoimiin ei tule alistua, joten pitää olla varma paremmasta päivästä ja pitää se Herran kunniaksi?

      Kristittyt ovat laista vapaita, eikä heidän tarviste pitää sapattia, joka on edeen lauantaina.

      Jumalan palvelemin jokaisena päivänä.

      Paitsi, että Herran päivä muodostuu näiden mukaan:
      - viikon ensimmäisenä päivä Jeesus nousi ylös kuoleista.
      - viikon ensimmäisenä päivänä Paavali pyysi laittamaan varojaan talteen keräystä varten.
      - Ehtoollinen asetettiin torstaina. Sitä pitää viettää Jeesuksen ylösnousemuksen
      kunniaksi sunnuntaina niin sanottuna Herran päivänä ! Koska siitä yhden kerran Raamattu mainitsee näin. Ap20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää"
      - Myös Justinos Marttyyri (n. 100/114 – n. 162/168) kirjoitti jo n.140jkr, että
      kristityt kokoontuivat jumalanpalveluksiinsa sunnuntaisin.

      Otakops ajatus: Tämä ei siis tarkoita kuitenkaan, että sunnuntai olisi lepopäivä, koska kristyille ei ole annettu lepopäivää. Sapatti on vaan juutalaisia varten.
      Monelle on pahempi päivä se, kun sairastaa, joten sitten kun tulee parempi päivä pidä se Herran kunniaksi? Töiden lomassa käyt ehtoollisella, Jumalanpalveluksessa Herran päivänä ”sunnuntaina” ja muistat laittaa, antaa varojasi silloin.

      Kristyt on vapautettu lepopäivästä. Muutkin käskyt korvaa se, kun rakastatte toinen toistanne. Eli olette vapaat laista. Tätä evankeliumia on vietävä pakanoille jotka eivät vielä ole kristittyjä, adventisteille paitsi ei juutalaisille.

      • otakops

        Kylläpäs on sekavaa tarinaa ja outoa puhetta sinulla...

        Sinä taidat olla uskon asioista aika sekaisin ja et taida ymmärtää
        mitä " terve usko" tarkoittaa...


      • sekavaa on
        otakops kirjoitti:

        Kylläpäs on sekavaa tarinaa ja outoa puhetta sinulla...

        Sinä taidat olla uskon asioista aika sekaisin ja et taida ymmärtää
        mitä " terve usko" tarkoittaa...

        Samaa mieltä. Noin sekavalta tekstisi näyttää.

        Yrität kertoa ehtoollisesta, varojen keräämisestä, Justinios Martyyrista.
        Kerrot, että sapatti/lepopäivä on poistettu muilta, kun juutalaisilta ja otat esille sitten ehtoollista, varojen keräämistä Jusinios Martyyria.


      • otakops
        sekavaa on kirjoitti:

        Samaa mieltä. Noin sekavalta tekstisi näyttää.

        Yrität kertoa ehtoollisesta, varojen keräämisestä, Justinios Martyyrista.
        Kerrot, että sapatti/lepopäivä on poistettu muilta, kun juutalaisilta ja otat esille sitten ehtoollista, varojen keräämistä Jusinios Martyyria.

        Eli jos sinulla on yhtään älyä päässäsi niin alkutekstini juuri osoittaa että alkukristityt jo viettivät Herran päivää ja ehtoollista sunnuntaina ja se, että se "virallistettiin" rooman kirkon toimesta 300-luvulla ei muuta sitä tosiasiaa, että Paavali ja kumppanit viettivät jo aikaisemmin Herran päivää sunnuntaina eikä siis vanhaan lakiliittoon perustuvaa sapattia..

        Noinko ymmärtämättömiä te olette vai näyttelettekö vain...

        Tarvitsetteko kenties rautalankaa....?

        Jos Ellen olisi tämän sanonut, niin te jo oikopäätä sokeasti huutaisitte !

        "JUURI NÄIN JUURI NÄIN AMEN AMEN !"


      • sekavaa on tekstisi
        otakops kirjoitti:

        Eli jos sinulla on yhtään älyä päässäsi niin alkutekstini juuri osoittaa että alkukristityt jo viettivät Herran päivää ja ehtoollista sunnuntaina ja se, että se "virallistettiin" rooman kirkon toimesta 300-luvulla ei muuta sitä tosiasiaa, että Paavali ja kumppanit viettivät jo aikaisemmin Herran päivää sunnuntaina eikä siis vanhaan lakiliittoon perustuvaa sapattia..

        Noinko ymmärtämättömiä te olette vai näyttelettekö vain...

        Tarvitsetteko kenties rautalankaa....?

        Jos Ellen olisi tämän sanonut, niin te jo oikopäätä sokeasti huutaisitte !

        "JUURI NÄIN JUURI NÄIN AMEN AMEN !"

        Paavali kertoo Herran päivästä näin:
        1.Kor. 5:5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä s..... haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

        1.Tess. 5:2 sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.

        2.Tess. 2:2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
        _ _ _ _ _ _ _

        Tässäkö Paavali astettaa Herran päivän, joka tuleva on, niin kuin varas yöllä?
        Ap. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
        Ei tuo näytä Herran tulemuksen päivältä?

        Eli sinä todistat, että Paavali oli se paha, joka poisti sapatin/lepopäivän kristityiltä viettämällä Herran päivää "sunnuntaina" ja johdatti kumppaninsa samaan? Miksi Paavali olisi alkanut jo viettämään Herran Jeesuksen tulemuksen päivää? Onko Jeesuksen tulemus samana päivänä, kun hän nousi ylös kuoleista? Mistä voit sen tietää?

        Kuka kertoo, että lepopäivä käsky kristityiltä poistettiin ja tilalle tuli "sunnuntai". ehtoollisineen. Sinä vai Paavali? Raamatun mukaan Paavali ei sano niin, vaan se olet sinä joka sanot "sunnuntaita" Herran päiväksi.

        En voi yhtyä samaan, koska raamattu ei kerro minä päivänä Herra saapuu:


      • Seuraillut
        otakops kirjoitti:

        Eli jos sinulla on yhtään älyä päässäsi niin alkutekstini juuri osoittaa että alkukristityt jo viettivät Herran päivää ja ehtoollista sunnuntaina ja se, että se "virallistettiin" rooman kirkon toimesta 300-luvulla ei muuta sitä tosiasiaa, että Paavali ja kumppanit viettivät jo aikaisemmin Herran päivää sunnuntaina eikä siis vanhaan lakiliittoon perustuvaa sapattia..

        Noinko ymmärtämättömiä te olette vai näyttelettekö vain...

        Tarvitsetteko kenties rautalankaa....?

        Jos Ellen olisi tämän sanonut, niin te jo oikopäätä sokeasti huutaisitte !

        "JUURI NÄIN JUURI NÄIN AMEN AMEN !"

        otakops- hyvin sanottu, tuo Ellenistä! Ellenhän kirjoitti mm. etteivät rukoukset nouse taivaisiin, jos pöydällä on lihaa, maitoa tai kananmunia, pieniä hilkkamyssyjä, joissa on nauhat leuan alla, ei naisten ole soveliasta käyttää, polkupyörälläajo on syntiä ja muuta yhtä mielenkiintoista... Jos Ellenin kirjoituksissa lukisi, että maa on litteä kuin pannukakku, niin adventistit uskoisivat profeettaansa ja tyrmäisivät kaiken muun.

        Mutta sitten se "näin uskomme" alkaakin kompastella jo käytännön alkumetreillä: ei ollakaan vegaaneja, pukeudutaan maailman mukaan ja jopa muodikkaasti, porhalletaan Mersuilla ja ajetaan polkupyörillä jopa sapattina. Kahviakin juodaan ja kinkkuleipää syödään....

        Ellenin sanomisia pidetään profeetallisina ja vaaditaan muidenkin tulevan tähän "adventtiuskoon" - toisaalta itse tehdään mitä lystää, huorataankin pitkin ja poikin seurakunnan sisällä ja ulkopuolella. Ulospäin kehutaankin sitten, että ollaan jäännöskansaa. Onhan sitä "jäännöstä" tietysti monenlaista ja ainakin kaksinaamaisia adventisteja riittää. Muita tuomitsemassa minkä kerkiävät...


      • niinpä..
        Seuraillut kirjoitti:

        otakops- hyvin sanottu, tuo Ellenistä! Ellenhän kirjoitti mm. etteivät rukoukset nouse taivaisiin, jos pöydällä on lihaa, maitoa tai kananmunia, pieniä hilkkamyssyjä, joissa on nauhat leuan alla, ei naisten ole soveliasta käyttää, polkupyörälläajo on syntiä ja muuta yhtä mielenkiintoista... Jos Ellenin kirjoituksissa lukisi, että maa on litteä kuin pannukakku, niin adventistit uskoisivat profeettaansa ja tyrmäisivät kaiken muun.

        Mutta sitten se "näin uskomme" alkaakin kompastella jo käytännön alkumetreillä: ei ollakaan vegaaneja, pukeudutaan maailman mukaan ja jopa muodikkaasti, porhalletaan Mersuilla ja ajetaan polkupyörillä jopa sapattina. Kahviakin juodaan ja kinkkuleipää syödään....

        Ellenin sanomisia pidetään profeetallisina ja vaaditaan muidenkin tulevan tähän "adventtiuskoon" - toisaalta itse tehdään mitä lystää, huorataankin pitkin ja poikin seurakunnan sisällä ja ulkopuolella. Ulospäin kehutaankin sitten, että ollaan jäännöskansaa. Onhan sitä "jäännöstä" tietysti monenlaista ja ainakin kaksinaamaisia adventisteja riittää. Muita tuomitsemassa minkä kerkiävät...

        "Seuraillut"
        Kuten huomaat otakoppi suoranaisesti valehtelee, että jos Ellen W. sanoo, niin adventisti tekee juuri niin.
        Niinkuin toteat pukeudutaan miten pukeudutaan, jotkut ajavat Merusuilla, jotkut polkupyörillä jopa sapattina, kahviakin juodaan, kananmuniakin syödään.

        Kinkkuleipä taitaa yököttää useimpia adventisteja. Voihan se olla, että juuri uskoontullut saattaa entisestä tottumuksestaan kinkkuleipää pistellä?


      • adventisti !
        Seuraillut kirjoitti:

        otakops- hyvin sanottu, tuo Ellenistä! Ellenhän kirjoitti mm. etteivät rukoukset nouse taivaisiin, jos pöydällä on lihaa, maitoa tai kananmunia, pieniä hilkkamyssyjä, joissa on nauhat leuan alla, ei naisten ole soveliasta käyttää, polkupyörälläajo on syntiä ja muuta yhtä mielenkiintoista... Jos Ellenin kirjoituksissa lukisi, että maa on litteä kuin pannukakku, niin adventistit uskoisivat profeettaansa ja tyrmäisivät kaiken muun.

        Mutta sitten se "näin uskomme" alkaakin kompastella jo käytännön alkumetreillä: ei ollakaan vegaaneja, pukeudutaan maailman mukaan ja jopa muodikkaasti, porhalletaan Mersuilla ja ajetaan polkupyörillä jopa sapattina. Kahviakin juodaan ja kinkkuleipää syödään....

        Ellenin sanomisia pidetään profeetallisina ja vaaditaan muidenkin tulevan tähän "adventtiuskoon" - toisaalta itse tehdään mitä lystää, huorataankin pitkin ja poikin seurakunnan sisällä ja ulkopuolella. Ulospäin kehutaankin sitten, että ollaan jäännöskansaa. Onhan sitä "jäännöstä" tietysti monenlaista ja ainakin kaksinaamaisia adventisteja riittää. Muita tuomitsemassa minkä kerkiävät...

        Kyllä siankinkku yököttää, samoin kuin hiiret ja rotat, kastemadot ja koirat, joita monissa maissa pidetään hyvänä ruokana.
        Viisaat adventistit eivät näitä suuhunsa pistä. Viisi viisasta ja viisi tyhmää !


      • Tilaa nopeasti aika
        adventisti ! kirjoitti:

        Kyllä siankinkku yököttää, samoin kuin hiiret ja rotat, kastemadot ja koirat, joita monissa maissa pidetään hyvänä ruokana.
        Viisaat adventistit eivät näitä suuhunsa pistä. Viisi viisasta ja viisi tyhmää !

        Tämä subtiili syytös, että muu kristikunta söisi hiiriä, rottia, kastematoja ja koiria, on niin poskettoman älyvapaa, että se paljastaa kirjoittajan olevan psykiatrisen avun tarpeessa!


      • kaikenlaista syödään
        Tilaa nopeasti aika kirjoitti:

        Tämä subtiili syytös, että muu kristikunta söisi hiiriä, rottia, kastematoja ja koiria, on niin poskettoman älyvapaa, että se paljastaa kirjoittajan olevan psykiatrisen avun tarpeessa!

        Suomessa kristikansa ei syö, koska Suomessa ei yleisesti ottaen syödä hiriä, rottia, kastematoja, koiria, kissoja, käärmeitä...., mutta ei niiden syönnille kristikansa anna mitään kieltoakaan. Verensyönnnille anetaan kielto on, mutta useat kristyt syövät verilettuja. Sitävastoin etanat, kastemadot ym. maistuu.

        Tässä yksi kastematoresepti:
        http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/137143/Aarno "Loka" Laitisen marinoidut kastemadot/

        Wikipediassa kerrotaan, Guangzhoussa sanotaan "syötävä on kaikkea mikä liikkuu". Eräs alueen tunnetuimmista ruokalajeista on nimeltään "Lohikäärme taistelee tiikerin kanssa", jonka pääraaka-aineet ovat kissa ja käärme. Tietysti siellä olevat kristityt syövät niitä, adventistit poikkeus.


      • otakops
        sekavaa on tekstisi kirjoitti:

        Paavali kertoo Herran päivästä näin:
        1.Kor. 5:5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä s..... haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

        1.Tess. 5:2 sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.

        2.Tess. 2:2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
        _ _ _ _ _ _ _

        Tässäkö Paavali astettaa Herran päivän, joka tuleva on, niin kuin varas yöllä?
        Ap. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
        Ei tuo näytä Herran tulemuksen päivältä?

        Eli sinä todistat, että Paavali oli se paha, joka poisti sapatin/lepopäivän kristityiltä viettämällä Herran päivää "sunnuntaina" ja johdatti kumppaninsa samaan? Miksi Paavali olisi alkanut jo viettämään Herran Jeesuksen tulemuksen päivää? Onko Jeesuksen tulemus samana päivänä, kun hän nousi ylös kuoleista? Mistä voit sen tietää?

        Kuka kertoo, että lepopäivä käsky kristityiltä poistettiin ja tilalle tuli "sunnuntai". ehtoollisineen. Sinä vai Paavali? Raamatun mukaan Paavali ei sano niin, vaan se olet sinä joka sanot "sunnuntaita" Herran päiväksi.

        En voi yhtyä samaan, koska raamattu ei kerro minä päivänä Herra saapuu:

        Sinä hölmö sekoitat kaksi asiaa: Herran päivä mikä tapahtuu Jeesuksen tullessa maan päälle toisen kerran ja sitten Jeesuksen ylösnousemuspäivän eli " Herran päivän" sunnuntain, jota juhlitaan Jeesuksen ylösnousemuksen kunniaksi ja nautitaan eukaristiaa eli Herran ehtoollista !

        Tässä taas tyypillistä adventistien vääntämistä taas !
        Sekoitetaan yksinkertaisetkin asiat näyttämään
        aivan järjettömiltä !
        Sellaista juuri "diabolos"= "erilleen heittäjän" oppia !


      • sekavaa on tekstisi
        otakops kirjoitti:

        Sinä hölmö sekoitat kaksi asiaa: Herran päivä mikä tapahtuu Jeesuksen tullessa maan päälle toisen kerran ja sitten Jeesuksen ylösnousemuspäivän eli " Herran päivän" sunnuntain, jota juhlitaan Jeesuksen ylösnousemuksen kunniaksi ja nautitaan eukaristiaa eli Herran ehtoollista !

        Tässä taas tyypillistä adventistien vääntämistä taas !
        Sekoitetaan yksinkertaisetkin asiat näyttämään
        aivan järjettömiltä !
        Sellaista juuri "diabolos"= "erilleen heittäjän" oppia !

        otakops, siinähän se justiin on, kun ei Paavali missään sano sunnuntaita Herran päiväksi.

        Et sitä itsekään löydä, niin miksi vääristät Paavalia, itepäisyyttäsikö?

        Herran ehtooliselle ei ole raamatussa määrätty mitän tiettyä päivää.
        Ap. 2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,

        Ehtoollista vietetään Jeesuksen käskyn mukaisesti hänen ristinkuolemansa muistoksi, ei siis ylösnousemuksen muistoksi. Mistä tulee aseuts, että ehtoolista on vietettävä "sunnuntaisin", että sunnuntaista tulee siten Herran päivä?

        1.Kor. 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;


      • otakops
        sekavaa on tekstisi kirjoitti:

        otakops, siinähän se justiin on, kun ei Paavali missään sano sunnuntaita Herran päiväksi.

        Et sitä itsekään löydä, niin miksi vääristät Paavalia, itepäisyyttäsikö?

        Herran ehtooliselle ei ole raamatussa määrätty mitän tiettyä päivää.
        Ap. 2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,

        Ehtoollista vietetään Jeesuksen käskyn mukaisesti hänen ristinkuolemansa muistoksi, ei siis ylösnousemuksen muistoksi. Mistä tulee aseuts, että ehtoolista on vietettävä "sunnuntaisin", että sunnuntaista tulee siten Herran päivä?

        1.Kor. 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;

        Sinä olet ihan sekasin noitten asetuksiesi ja määräyksiesi syytelyjesi takia !
        Yrität kovasti flaskata minua siinä kuitenkaan erityisemmin onnistumatta...

        Minä olen kyllä nauttinut aina Herran ehtoollista päivästä riippumatta mutta erityisesti
        sitä annetaan sunnuntaisin Jumalan palveluksissa !

        Sinulla on paljon tarvetta kirjoittaa mutta asian vierestä... Olet kuin kyselyikäinen
        pikku lapsi jolla on vaippa huonosti...


    • Ensin pieni kommentti koskien Ignatios Antiokialaista. Viite Herran päivään Magnesialaiskirjeessä ei ole ihan yksiselitteinen. Ensinnäkin ne käsikirjoitukset, joissa mainitaan "Herran päivä" ovat myöhäisiä ja lukutapa "Herran päivä" vakiintui Magnesialaiskirjeen normaaliksi käännökseksi vasta 1600 -luvulla arkkipiispa James Ussherin vaikutuksesta. Tekstin todistusvoima on sisis varsin heikko, koska vanhimmissa käsikirjoituksissa puhutaan "Herran elämästä" tai mahdollisesti vain "Herrasta." Lisäksi tekstistä on useita eripituisia versioita.

      Vastakkain tekstissä on lakiin perustuva luottamus ja "sapatoiminen" jonka sijaan jo profeetat elivät "Herran elämän" mukaan. Ajatuksena on uskon luottamus raskaan lakiuskovaisuuden sijaan. Teksti Magnesialaiskirjeen luvussa 9 ei siis näytä viittaavan juutalaiskristityihin vaan profeettoihin. Ehkä veli Otakops ajattelee Vanhan testamentin profeettojen viettäneen sunnuntaita?

      Toisaalta siinä, että Justinos Marttyyri piti sunnuntaita jumalanpalveluspäivänä ei ole mitään ongelmaa. Kyllä sunnuntai mainitaan jo varhaisemmissakin teksteissä, koska sapatinvietto alkoi vaihtua sunnuntaille noin vuoden 100 paikkeilla alkaen suurista kaupungeista Roomasta, Aleksandriasta ja Antiokiasta. Kristityt halusivat erottua juutalaisista, jotka eivät olleet hyvässä huudossa. Jos sunnuntai mainitaan muutamassa varhaisessa tekstissä myös sapatti mainitaan useissa myöhäisissä teksteissä. Esim. Polykarpos pidätettiin jumalanpalveluksesta sapattina (155) ja sapattia pitäviä kristittyjä oli laeista ja sapatin hävitysyrityksistä huolimatta kautta vuosisatojen.

      Vielä, kun idän ja lännen kirkot erosivat, yhtenä eron syynä oli Rooman legaatti Humbertuksen suuttuminen patriarkka Mikael Kerularioksen sapatinviettoon (Humbertus vaati lauantaina audienssia, mutta Kerularios kieltäytyi, koska oli sapatti. Hän vietti sekä sapattia että sunnuntaita). Näin Humbertus sai aiheen jättää paavi Leo IX kirkonkirousbullan Hagia Sofian alttarille. Eron pohjimmaiset syyt eivät sapattiin liittyneet, mutta patriarkka kuitenkin puolusti sapativiettoaan varsin ansiokkaasti.

      Kirkkkoisät tai historia eivät kuitenkaan asiaa ratkaise. Sen tekee Raamattu. Uudessa testamentissa sapatista puhutaan vajaat sata kertaa. Mallina on Jeesuksen sapatinvietto (ei Vanhan testamentin tai juutalaisen käytännön mukainen sapatti). On totta, ettei uudessa testamentissa ei ole suoranaista käskyä sapattia pitää, mutta sellaista ei tarvitakaan. Sapatti on Raamatun ainoa lepopäivä ja ylösnousemuksen vertauskuvana voi olla vaikkapa kaste.

      Kai

      • otakops

        Minulle henkilökohtaisesti on aivan sama viettääkö ns.lepopäivää lauantaina vai sunnuntaina mutta että sen nojalla lähdetään tuomitsemaan muut kristityt
        KADOTUKSEEN PEDON MERKILLÄ niin voi aivan satavarmasti sanoa, että
        näin ei ole ISÄ JUMALA asiaa tarkoittanut !

        EIHÄN NS." SUNNUNTAILAISETKAAN" ADVENTISTEJA OLI SAPATIN TAKIA TUOMITSEMASSA ! :OOOOO

        Sapatti on kuitenkin alun perin annettu liitoksi Jumalan ja Israelin kansan välille eikä näin ole
        ensisijaisesti tarkoitettu UUDEN LIITON ns"pakanakristityille" !


        Se mikä minua eniten häiritsee Adventismissa on se oppi TUTKIVASTA TUOMIOSTA joka muka alkoi 1844 ! Eli aivan puppua ja samoin oppi
        KUOLLEITTEN TILASTA on epäraamatullinen samoin höpinät siitä
        että Ylienkeli Miikael = Jeesus Kristus !

        Näistä kaikista versoaa kaikenlaista harhaa ja myös sen, että adventisti ei
        näillä opeilla kehity raamatun ymmärryksessään vaan aina vaan päivästä
        päivään pyöritään näiden samojen poikkeavien oppien ympärilla ja näistä
        vaan puhutaan ja näitä vaan yritetään epätoivoisesti puolustaa ja rakkaus
        esim. muita kristittyjä kohtaan on aivan olematonta !

        Ja tiedän tämän aivan käytännössä sillä olen käynyt adventistien tilaisuuksissa ja sapattikouluissa ainakin sen sata kertaa !
        Ja sapatti ei ole kyllä tehnyt minua Jumalan edessä kyllä yhtään hurskaammaksi
        melkein päinvastoin...omahurskasta ylpeyttä se vain opettaa !

        Uskossa olen ollut jo kohta 25 vuotta ! Uskoon tulin 17.3.1989 !


      • seminaarilainen

        Kai_A:lle. Aikoinamme asuimme Suomen rajojen ulkopuolella ja silloin adventtipastori seminaarissa opetti, että alkuseurakunta piti MOLEMPIA, sekä sapattia lepopäivänä että viikon ensimmäistä päivää ylösnousemuspäivänä. Meitä oli siellä seminaareissa kristittyjä monista eri seurakunnista. Tämä adv.pastori oli ollut Campus for Christ-toiminnassa. Edesmennyt Kalevi Lehtinen, Kai, oletan, oli sinulle tuttu.


      • palstaa lukenut
        otakops kirjoitti:

        Minulle henkilökohtaisesti on aivan sama viettääkö ns.lepopäivää lauantaina vai sunnuntaina mutta että sen nojalla lähdetään tuomitsemaan muut kristityt
        KADOTUKSEEN PEDON MERKILLÄ niin voi aivan satavarmasti sanoa, että
        näin ei ole ISÄ JUMALA asiaa tarkoittanut !

        EIHÄN NS." SUNNUNTAILAISETKAAN" ADVENTISTEJA OLI SAPATIN TAKIA TUOMITSEMASSA ! :OOOOO

        Sapatti on kuitenkin alun perin annettu liitoksi Jumalan ja Israelin kansan välille eikä näin ole
        ensisijaisesti tarkoitettu UUDEN LIITON ns"pakanakristityille" !


        Se mikä minua eniten häiritsee Adventismissa on se oppi TUTKIVASTA TUOMIOSTA joka muka alkoi 1844 ! Eli aivan puppua ja samoin oppi
        KUOLLEITTEN TILASTA on epäraamatullinen samoin höpinät siitä
        että Ylienkeli Miikael = Jeesus Kristus !

        Näistä kaikista versoaa kaikenlaista harhaa ja myös sen, että adventisti ei
        näillä opeilla kehity raamatun ymmärryksessään vaan aina vaan päivästä
        päivään pyöritään näiden samojen poikkeavien oppien ympärilla ja näistä
        vaan puhutaan ja näitä vaan yritetään epätoivoisesti puolustaa ja rakkaus
        esim. muita kristittyjä kohtaan on aivan olematonta !

        Ja tiedän tämän aivan käytännössä sillä olen käynyt adventistien tilaisuuksissa ja sapattikouluissa ainakin sen sata kertaa !
        Ja sapatti ei ole kyllä tehnyt minua Jumalan edessä kyllä yhtään hurskaammaksi
        melkein päinvastoin...omahurskasta ylpeyttä se vain opettaa !

        Uskossa olen ollut jo kohta 25 vuotta ! Uskoon tulin 17.3.1989 !

        -otakops- mahtavan hyvin osasit kiteyttää! Tuo adventistien tuomiohenki toisia kohtaan on ihan kammottava, vaikka yhtään kertaa en ole näillä palstoilla kokenut, että toiset kristityt sapatinpitäjiä helvettiin olisivat laittamassa. Mitä sanoit harhaopeista a la 1844 jne., komppaan!


      • huh huh
        otakops kirjoitti:

        Minulle henkilökohtaisesti on aivan sama viettääkö ns.lepopäivää lauantaina vai sunnuntaina mutta että sen nojalla lähdetään tuomitsemaan muut kristityt
        KADOTUKSEEN PEDON MERKILLÄ niin voi aivan satavarmasti sanoa, että
        näin ei ole ISÄ JUMALA asiaa tarkoittanut !

        EIHÄN NS." SUNNUNTAILAISETKAAN" ADVENTISTEJA OLI SAPATIN TAKIA TUOMITSEMASSA ! :OOOOO

        Sapatti on kuitenkin alun perin annettu liitoksi Jumalan ja Israelin kansan välille eikä näin ole
        ensisijaisesti tarkoitettu UUDEN LIITON ns"pakanakristityille" !


        Se mikä minua eniten häiritsee Adventismissa on se oppi TUTKIVASTA TUOMIOSTA joka muka alkoi 1844 ! Eli aivan puppua ja samoin oppi
        KUOLLEITTEN TILASTA on epäraamatullinen samoin höpinät siitä
        että Ylienkeli Miikael = Jeesus Kristus !

        Näistä kaikista versoaa kaikenlaista harhaa ja myös sen, että adventisti ei
        näillä opeilla kehity raamatun ymmärryksessään vaan aina vaan päivästä
        päivään pyöritään näiden samojen poikkeavien oppien ympärilla ja näistä
        vaan puhutaan ja näitä vaan yritetään epätoivoisesti puolustaa ja rakkaus
        esim. muita kristittyjä kohtaan on aivan olematonta !

        Ja tiedän tämän aivan käytännössä sillä olen käynyt adventistien tilaisuuksissa ja sapattikouluissa ainakin sen sata kertaa !
        Ja sapatti ei ole kyllä tehnyt minua Jumalan edessä kyllä yhtään hurskaammaksi
        melkein päinvastoin...omahurskasta ylpeyttä se vain opettaa !

        Uskossa olen ollut jo kohta 25 vuotta ! Uskoon tulin 17.3.1989 !

        Otakos sanoo taas, että lepopäiväkäsky on, mutta aivan sama viettääkö sitä lauantaina vai sunnuntaina.

        Toiseessa lauseessa "otakops" sanoo , että lepopäiväkäsky/sapatti on annettu vaan juutalaisille, ei uuden liiton pakanakristityille.

        Jeesus sanoo; että sapatti on annettu ihmistä varten. Lepopäivä käsky kuuluu näin:
        Muista pyhittää lepopäivä.
        Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.


      • otakops
        huh huh kirjoitti:

        Otakos sanoo taas, että lepopäiväkäsky on, mutta aivan sama viettääkö sitä lauantaina vai sunnuntaina.

        Toiseessa lauseessa "otakops" sanoo , että lepopäiväkäsky/sapatti on annettu vaan juutalaisille, ei uuden liiton pakanakristityille.

        Jeesus sanoo; että sapatti on annettu ihmistä varten. Lepopäivä käsky kuuluu näin:
        Muista pyhittää lepopäivä.
        Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

        KERTAAN SINULLE HUH HUH !

        Sapatista sen verran että raamattu sanoo sapatin olevan
        Liitto Jumalan ja Israelin kansan eli juutalaisten kesken !

        Jumala ei ole missään kohden raamattua käskenyt ns."pakanakansojen"
        viettää sapattia !

        VERTAA: 2 Moos 31:16
        " Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        31:17 Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."

        SIIS: " IKUINEN MERKKI MINUN JA ISRAELILAISTEN KESKEN " !!!!

        " Sons of Israel "
        "be-nei" = root= Juuri, alkuperä,ydin,kanta

        Eli tarkoittaen lähinnä Juutalaisia !

        http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-16.htm
        Web of Trust
        http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-17.htm
        Web of Trust


      • huh.huh..
        otakops kirjoitti:

        KERTAAN SINULLE HUH HUH !

        Sapatista sen verran että raamattu sanoo sapatin olevan
        Liitto Jumalan ja Israelin kansan eli juutalaisten kesken !

        Jumala ei ole missään kohden raamattua käskenyt ns."pakanakansojen"
        viettää sapattia !

        VERTAA: 2 Moos 31:16
        " Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        31:17 Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."

        SIIS: " IKUINEN MERKKI MINUN JA ISRAELILAISTEN KESKEN " !!!!

        " Sons of Israel "
        "be-nei" = root= Juuri, alkuperä,ydin,kanta

        Eli tarkoittaen lähinnä Juutalaisia !

        http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-16.htm
        Web of Trust
        http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-17.htm
        Web of Trust

        otakos, jos lepopäiväkäsky/sapatti on mielestäsi poistettu ihmisilta, muilta kun juutalaisilta niin lopteta siitä sitten puhuminen.

        Lopeta tuo tyhjänpäivänen jankkaaminen.
        Kuten "Minulle henkilökohtaisesti on aivan sama viettääkö ns.lepopäivää lauantaina vai sunnuntaina".
        Lepopäivää ei voi viettää, kun sitä ei ole, vaan juutalaiset. Tommonen kieroilu ei ole mistään kotoisin.


      • otakops
        huh.huh.. kirjoitti:

        otakos, jos lepopäiväkäsky/sapatti on mielestäsi poistettu ihmisilta, muilta kun juutalaisilta niin lopteta siitä sitten puhuminen.

        Lopeta tuo tyhjänpäivänen jankkaaminen.
        Kuten "Minulle henkilökohtaisesti on aivan sama viettääkö ns.lepopäivää lauantaina vai sunnuntaina".
        Lepopäivää ei voi viettää, kun sitä ei ole, vaan juutalaiset. Tommonen kieroilu ei ole mistään kotoisin.

        Sä olet kyllä terveen järkesi menettänyt ja elät uskonnollisessa harhassa...

        Minä puhun aidasta ja sinä aidan seipäästä... Sorry vaan :D


      • puhut jostain muusta
        otakops kirjoitti:

        Sä olet kyllä terveen järkesi menettänyt ja elät uskonnollisessa harhassa...

        Minä puhun aidasta ja sinä aidan seipäästä... Sorry vaan :D

        Kiitos otakops. Ok, nyt ymmärrän sinä et ole puhunut sapatista - lepopäivästä mitään.


      • molemmat..
        seminaarilainen kirjoitti:

        Kai_A:lle. Aikoinamme asuimme Suomen rajojen ulkopuolella ja silloin adventtipastori seminaarissa opetti, että alkuseurakunta piti MOLEMPIA, sekä sapattia lepopäivänä että viikon ensimmäistä päivää ylösnousemuspäivänä. Meitä oli siellä seminaareissa kristittyjä monista eri seurakunnista. Tämä adv.pastori oli ollut Campus for Christ-toiminnassa. Edesmennyt Kalevi Lehtinen, Kai, oletan, oli sinulle tuttu.

        Adventistit pitävät sapatin-lepopäivänä ja pitävät viikon ensimmäistä päivää Jeesuksen ylösnousmuspäivänä. Myös nykyään.

        Ylösnousemuspäivä ei ole lepopäivä.


      • puhut jostain muusta kirjoitti:

        Kiitos otakops. Ok, nyt ymmärrän sinä et ole puhunut sapatista - lepopäivästä mitään.

        Otakops kirjoittaa:


      • Kai_A kirjoitti:

        Otakops kirjoittaa:

        :) Yritetään uudelleen. Kirjoitin varmaankin pehmoisia, kun palsta nieli tekstini.

        Otakops kirjoitti, ettei tässä ole muuta ongelmaa kuin se, että adventistit tuomitsevat kadotuksella ja pedon merkillä, kun kiltit sunnuntain pitäjät eivät tuomitse ketään.

        Kommenttini on: Loistavaa, eihän tässä sitten ole mitään ongelmaa. Terveet normaalit adventistit eivät ketään tuomitse. Ainoa ongelma on se, että kaikki tällä palstalla joskut kirjoittajat eivät kuulu normaaleihin adventisteihin.

        Sanot myös, etteivät muut kristityt tuomitse adventisteja sapatinvietosta. Olen samaa mieltä. Yleensä he eivät tuomitse. Useimmat suhtautuvat ystävällisesti ja pitävät adventisteja kanssasisarina ja veljinä. Jotenkin kuitenkin, vaikka en tätä palstaa paljon lue, näyttää siltä, että tänne on onnistumaan myös muutama sellainenkin, jolle on tuomiovaihde jäänyt päälle. Olisi tarkempi sanoa, että useimmat muut eivät adventisja tuomitse.

        Taivas tulee varmaankin olemaan pullollaan sunnuntaita pyhäpäivänä pitäneitä (tai mitään päivää pitämättömiä) Herran armoon turvanneita kristittyjä. Oletan, että sinne sekaan mahtuu muutama sapattia pitänyt adventisti, messiaaninen juutalainen tai vaikka seitsemännen päivän helluntailainen. Ainakin jos ovat turvanneet Jeesuksen pelastustyöhön eivätkä omaan tekemiseensä.

        Yksi ryhmä sapatinpitäjistä ja oletettavasti sunnuntain pitäjistä tuskin perille pääsee. Ne, jotka tuomitsevat. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.

        Ongelma tuskin on siinä, että adventistit yleisesti tuomitsisivat, vaan siinä, että tällä palstalla on niitä, jotka tuomitsevat. Puolin jos toisin. On kylä ollut aika, jolloin osa adventismin eetosta oli esiintyä poleemisesti ja jyrkästi, tuomitsevasti. Siitä on kuitenkin paljon aikaa. Tämä näkyy jopa siitä, että kirkon esitykset omasta opetuksestaan heijastelevat tätä ja oppikoosteet viime 1870 -luvulta tai 1930 -luvulta esittivät kirkon opetuksen aika jyrkkästä ja ehkä tuomitsevasta näkökulmasta. Sen sijaan 1980 oppikoosteesta jyrkkä poleeminen sävy tarkoituksella poistettiin. Jotkut adventistit elävät vielä 1930 -lukua. Ja jotkut adventistien vastustajista kuvittelevat kaikkien adventistien vielä elävän 1930 -luvulla. Suosittelisin niin adventisteille kuin heidän vastustajilleenkin, että kaikki siirtyisivät tälle vuosisadalle. Millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan.

        Oma, ehkä virheellinen, kuvitelmani on se, että vaikka tuomitsevia adventistejakin on, olemme tuomiojulistusten määrässä häviöllä kirkon vastustajille noin 10-4. Mutta voin olla väärässäkin. Ehkä jonkun pitäisi tämä laskea. :)

        Iloista maaliskuuta!

        Kai


      • seminaarilainen kirjoitti:

        Kai_A:lle. Aikoinamme asuimme Suomen rajojen ulkopuolella ja silloin adventtipastori seminaarissa opetti, että alkuseurakunta piti MOLEMPIA, sekä sapattia lepopäivänä että viikon ensimmäistä päivää ylösnousemuspäivänä. Meitä oli siellä seminaareissa kristittyjä monista eri seurakunnista. Tämä adv.pastori oli ollut Campus for Christ-toiminnassa. Edesmennyt Kalevi Lehtinen, Kai, oletan, oli sinulle tuttu.

        Suuri osa ensimmäisistä kristityistä oli juutalaistaustaisia. Kristillisen jumalanpalveluksen malli löytyi synagogapalveluksesta, jota sopivasti uudistettiin. Ensimmäiset tiedetyt pakana-alueille tehdyt kirkot olivat jutalaisghettojen alueella. Pakanakäännynnäiset tulivat tähän malliin mukaan ja Uusi Testamentti olisi aivan toisenlainen kirja, jos alkuseurakunta olisi heti pitänyt jumalanpalvelustaan muuna päivänä kuin sapattina.

        Juutalaisten asema Rooman valtakunnassa kuitenkin heikkeni, kun he kapinoivat Roomaa vastaan (66-73 ensimmäinen juutalaisroomalainen sota; 115-117 Kitos sota tai eksiilijuutalaisten kapina ja 132-135 Bar Kokhba kapina tai toinen juutalaisroomalainen sota). Juutalaisia monin paikoin vainottiin ja kristityt alkoivat ehkä ensin pitää sunnuntaita sapatin rinnalla ja pian pelkkää sunnuntaita välttääkseen samaistumisen juutalaisiin - vaikka menettivätkin samalla juutalaisuuden tarjoaman erivapauden keisarin palvonnasta.

        Keisarin palvonnasta alkoi kristityille tulla ongelma Domitianuksen keisarikaudesta eteenpäin (81-96). Johannes päätyi Patmokselle Domitianuksen aikana. Esim naapurit saattoivat ilmoittaa, ettei joku kristitty ollut osallistunut paikalliseen juhlaan ja uhrannut keisarille ja maaherra saattoi tuomita henkilön jopa kuolemaan, ellei henkilö uhrannut keisarille tai Rooman jumalille ja kironnut Kristusta. Vuoden 112 paikka Plinius nuorempi oli Bitynian maaherrana (Vähässä Aasiassa) ja hän kirjoitti tästä käytännöstä keisari Trajanukselle, joka katsoi Pliniuksen toimineen oikein. Siis vuoden 112 paikkeilla juutalaista keisarinpalvontapoikkeusta ei sovellettu kristittyihin ja kristityt Bityniassa lienevät osin luopuneet sapatista tai pitäneet kahta lepopäivää.

        Kai


      • palstaa lukenut
        Kai_A kirjoitti:

        Suuri osa ensimmäisistä kristityistä oli juutalaistaustaisia. Kristillisen jumalanpalveluksen malli löytyi synagogapalveluksesta, jota sopivasti uudistettiin. Ensimmäiset tiedetyt pakana-alueille tehdyt kirkot olivat jutalaisghettojen alueella. Pakanakäännynnäiset tulivat tähän malliin mukaan ja Uusi Testamentti olisi aivan toisenlainen kirja, jos alkuseurakunta olisi heti pitänyt jumalanpalvelustaan muuna päivänä kuin sapattina.

        Juutalaisten asema Rooman valtakunnassa kuitenkin heikkeni, kun he kapinoivat Roomaa vastaan (66-73 ensimmäinen juutalaisroomalainen sota; 115-117 Kitos sota tai eksiilijuutalaisten kapina ja 132-135 Bar Kokhba kapina tai toinen juutalaisroomalainen sota). Juutalaisia monin paikoin vainottiin ja kristityt alkoivat ehkä ensin pitää sunnuntaita sapatin rinnalla ja pian pelkkää sunnuntaita välttääkseen samaistumisen juutalaisiin - vaikka menettivätkin samalla juutalaisuuden tarjoaman erivapauden keisarin palvonnasta.

        Keisarin palvonnasta alkoi kristityille tulla ongelma Domitianuksen keisarikaudesta eteenpäin (81-96). Johannes päätyi Patmokselle Domitianuksen aikana. Esim naapurit saattoivat ilmoittaa, ettei joku kristitty ollut osallistunut paikalliseen juhlaan ja uhrannut keisarille ja maaherra saattoi tuomita henkilön jopa kuolemaan, ellei henkilö uhrannut keisarille tai Rooman jumalille ja kironnut Kristusta. Vuoden 112 paikka Plinius nuorempi oli Bitynian maaherrana (Vähässä Aasiassa) ja hän kirjoitti tästä käytännöstä keisari Trajanukselle, joka katsoi Pliniuksen toimineen oikein. Siis vuoden 112 paikkeilla juutalaista keisarinpalvontapoikkeusta ei sovellettu kristittyihin ja kristityt Bityniassa lienevät osin luopuneet sapatista tai pitäneet kahta lepopäivää.

        Kai

        Kiitos historiallisesta valistuksesta , Kai Arasola!


      • Protestantti
        Kai_A kirjoitti:

        :) Yritetään uudelleen. Kirjoitin varmaankin pehmoisia, kun palsta nieli tekstini.

        Otakops kirjoitti, ettei tässä ole muuta ongelmaa kuin se, että adventistit tuomitsevat kadotuksella ja pedon merkillä, kun kiltit sunnuntain pitäjät eivät tuomitse ketään.

        Kommenttini on: Loistavaa, eihän tässä sitten ole mitään ongelmaa. Terveet normaalit adventistit eivät ketään tuomitse. Ainoa ongelma on se, että kaikki tällä palstalla joskut kirjoittajat eivät kuulu normaaleihin adventisteihin.

        Sanot myös, etteivät muut kristityt tuomitse adventisteja sapatinvietosta. Olen samaa mieltä. Yleensä he eivät tuomitse. Useimmat suhtautuvat ystävällisesti ja pitävät adventisteja kanssasisarina ja veljinä. Jotenkin kuitenkin, vaikka en tätä palstaa paljon lue, näyttää siltä, että tänne on onnistumaan myös muutama sellainenkin, jolle on tuomiovaihde jäänyt päälle. Olisi tarkempi sanoa, että useimmat muut eivät adventisja tuomitse.

        Taivas tulee varmaankin olemaan pullollaan sunnuntaita pyhäpäivänä pitäneitä (tai mitään päivää pitämättömiä) Herran armoon turvanneita kristittyjä. Oletan, että sinne sekaan mahtuu muutama sapattia pitänyt adventisti, messiaaninen juutalainen tai vaikka seitsemännen päivän helluntailainen. Ainakin jos ovat turvanneet Jeesuksen pelastustyöhön eivätkä omaan tekemiseensä.

        Yksi ryhmä sapatinpitäjistä ja oletettavasti sunnuntain pitäjistä tuskin perille pääsee. Ne, jotka tuomitsevat. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.

        Ongelma tuskin on siinä, että adventistit yleisesti tuomitsisivat, vaan siinä, että tällä palstalla on niitä, jotka tuomitsevat. Puolin jos toisin. On kylä ollut aika, jolloin osa adventismin eetosta oli esiintyä poleemisesti ja jyrkästi, tuomitsevasti. Siitä on kuitenkin paljon aikaa. Tämä näkyy jopa siitä, että kirkon esitykset omasta opetuksestaan heijastelevat tätä ja oppikoosteet viime 1870 -luvulta tai 1930 -luvulta esittivät kirkon opetuksen aika jyrkkästä ja ehkä tuomitsevasta näkökulmasta. Sen sijaan 1980 oppikoosteesta jyrkkä poleeminen sävy tarkoituksella poistettiin. Jotkut adventistit elävät vielä 1930 -lukua. Ja jotkut adventistien vastustajista kuvittelevat kaikkien adventistien vielä elävän 1930 -luvulla. Suosittelisin niin adventisteille kuin heidän vastustajilleenkin, että kaikki siirtyisivät tälle vuosisadalle. Millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan.

        Oma, ehkä virheellinen, kuvitelmani on se, että vaikka tuomitsevia adventistejakin on, olemme tuomiojulistusten määrässä häviöllä kirkon vastustajille noin 10-4. Mutta voin olla väärässäkin. Ehkä jonkun pitäisi tämä laskea. :)

        Iloista maaliskuuta!

        Kai

        Kovasti kiitoksia, sinulle, Kai, että vastasit näin miellyttävästi ja sovinnollisesti! Sinun kirjoituksiasi on todella ilo lukea.

        Palstalla on todellakin ketjusta toiseen toistuva ilmiö: sapatin pitäjät alkavat melkoisen pian huudella tuomioitaan ja lähetellä sunnuntaina jumalanpalvelukseen kokoontuvia helvettiin. Noin ihan kategorisesti. On huorittelua ja Babylonin porttoja. Muille kuin sapatin pitäjille ei kuulemma aamunkoittoa ole jne. Vaikka siinä toiseen seurakuntaan kuuluva uskova kuinka yrittää vedota Jeesuksen sovitustyöhön ja pelastukseen ainoastaan Golgatan veressä, niin näillä argumenteilla ei ole minkänlaista painoa. En ole lukenut yhtä ainoata kommenttia, jossa ylösnousemuspäivää kunnioittavat olisivat tuominneet sapatin pitäjät helvettiin ja tuhon omaksi. En yhtä ainoata. Valitettavasti, useiden ketjujen saldo on tällainen, että adventistien leiristä ne kivet lentelevät. Se, että toiset kirjoittajat ovat sapatti-sunnuntai-asiasta ja pedonmerkistä eri mieltä, laukaisee sapatin pitäjissä jopa reaktioita:"Vainot ovat alkaneet!" Välistä on vaikea uskoa näiden "vainottujen" olevan mieleltään täysin tasapainossa. Sunnuntain pitäjät eivät tuomitse ketään, mutta mielestäni heillä on oikeus odottaa, ettei heitäkään tuomita!

        Eivät kaikki kolleegasi ole yhtä sovinnollisia kuin sinä, Kai! Olet tavattoman miellyttävä keskustelija, jolla on ymmärrystä toistenkin mielipiteille. Rinnakkaisketju, joka on viime päivinä paljon ollut pinnalla (Flink väärässä ja Arasola oikeassa...) tuo paljon ilmi adventistienkin tunnoista ja tunnelmista. Ketjussa on mielestäni monta varteenotettavaa kommenttia sekä adventisteilta että ei-adventisteilta. Joskin ensiksi mainituilta (valitettavasti) myös näitä jaeltuja matkalippuja sinne turmioon...


    • Minun valintani

      Jaaha ? Otakoppi panee toisiaa vastaan Herran sapatin ja jonkun ihmisen kirjoitukset ja sanoo sitten että Jumala on väärässä (jos nyt oikein käsitin tämän aloituksen?) No, mitä otakoppi kirjoittaa ja ajattelee asioista on hänen asiansa - minä kuitenkin pidän Raamattua sellaisenaan parempana kuin kaikenlaisia kirjoituksia joilla sitä yritetään kumota ..

      • Miten on?

        No sitten varmaan pidät Raamattua sellaisenaan parempana kuin myös Ellen Whiten kirjoituksia, eikös vain?


    • ehtoollinen

      Ja vaikka ehtoollinen olisi asetettu viikon ensimmäisenä päivänä ja vaikka opetuslapset olisivat koolla viikon ensimmäisenä päivänä mitä se olisi muuttanut? Ei mitään. Ei opetuslapsilla olisi ollut valtaa muuttaa Jumalan käskyjä joista Jeesuksen sanojen mukaan pienikään piirto ei poistu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1336
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      914
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      77
      829
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      784
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      783
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      766
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      754
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe