Eroan seurakunnasta

goiro

Päätin tänään, että eroan helluntaiseurakunnasta. En jaksa tuota epäraamatullista Jumalan komentelua parantamaan ja tekemään milloin mitäkin mitä ihmiset haluaa. En halua kuulua sellaiseen seurakuntaan jossa kristillisyydestä on tehty taikuutta jossa rukouksia käyutetään loitsuina, koska sitä se on helluntaipiireissä.

Inhoan myös sitä opetusten kirjavuutta ja Pyhän Hengen nostamista Jeesuksen Kristuksen yläpuolelle ja monia monia muita epäraamatullisia tapoja. Eräs todella häiritsevä asia on myös "kielilläpuhuminen" jolla ei ole Raamatullista pohjaa. Apostolien aikana ne oli puhuttuja kieliä.

Lisäksi minua häiritsee vahvasti se, että "profetointia" esiintyy monissa muodoissaan ja nämä "profetiat" on erittäin lihallisia.

Siirryn pois vapaista suunnista ja kiitän teitä silmieni avaamisesta.

63

2034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ReformoituKalvinisti

      Tuntuu vähän ikävältä sanoa, mutta onneksi olkoon.

      Tuon takia jätin vapaakirkon ja helluntaiseurakuntaan en liity. Uskovia varmasti on molemmissa, mutta esiin nostamasi kohdat ovat kyllä retuperällä.

      Kun löydät raamatullisen seurakunnan, jossa kastetaan uskoontulleet, niin ilmoittele! Se on osoittautunut tässä maassa melko työlääksi.

    • juttututtu

      Aika suuri joukko helluntailaisia on todella kyllästynyt nykyään "muotia" olevan sairauksien parantamisyrityksiin. Pyhän hengen nimissä tilataan aivankuin varaosa hyllyltä välilevyjä selkärankaan, niveliin uusia liukupintoa, sepelvaltimot aukaistaan ja syöpäkasvaimet sulatetaan...todellisuudessa ei tapahdu sitten yhtikäs mitään. Kukaan ei ota vastuuta, monet ovat todella katsoneet parhaimmaksi siirtyä moisesta touhusta pois.

      • goiro

        Näinhän se on ja toisekseen lähes kaikkien sairauksien takana on helluntailaisten ja vapaaseurakuntalaisten mielestä jokin paha henki. Ei edes sairastaa uskalla kun heti epäillään, että riivaajat kiusaa.
        Liian villiä vipellystä. Kaiken maailman kultapölyt ja hurmokset. Edes kahdella naapuriseurakunnalla ei ole samoja ajatuksia ja opetusta.
        Ei olisi koskaan pitänyt liittyä mutta tyhmä kun olen niin pitihän sitä.... Onneksi pääsee eroonkin.
        Kyllä sitä ihminen Jumalaa etsiessään hairahtuu monelaiseen kun ei tajua tarkastella taustoja.
        Mutta tästä vain suunta ylöspäin


      • goiro kirjoitti:

        Näinhän se on ja toisekseen lähes kaikkien sairauksien takana on helluntailaisten ja vapaaseurakuntalaisten mielestä jokin paha henki. Ei edes sairastaa uskalla kun heti epäillään, että riivaajat kiusaa.
        Liian villiä vipellystä. Kaiken maailman kultapölyt ja hurmokset. Edes kahdella naapuriseurakunnalla ei ole samoja ajatuksia ja opetusta.
        Ei olisi koskaan pitänyt liittyä mutta tyhmä kun olen niin pitihän sitä.... Onneksi pääsee eroonkin.
        Kyllä sitä ihminen Jumalaa etsiessään hairahtuu monelaiseen kun ei tajua tarkastella taustoja.
        Mutta tästä vain suunta ylöspäin

        Herra pitää omistaan huolen. Kyllä sinä "pyhäin yhteyden" itsellesi löydät, sillä Hän, joka on aloittanut sinussa hyvän työnsä on luvannut viedä sen päätökseen. Eikä kukaan vie sinua Hänen kädestään.


      • hjhgfhkkkvg
        jan-hus kirjoitti:

        Herra pitää omistaan huolen. Kyllä sinä "pyhäin yhteyden" itsellesi löydät, sillä Hän, joka on aloittanut sinussa hyvän työnsä on luvannut viedä sen päätökseen. Eikä kukaan vie sinua Hänen kädestään.

        Erosin kun ei piä kestänt jäsenkirjaa, muuten voin käävä.


      • Anonyymi

        Huuhaatahan se kaikki onkin.


    • eli sellaistakin

      mielenkiintoista.

      olen ollut nelkyt vuotta helluntaissa enkä tunnista mitään noista mitä aloittaja nostaa esiin ja eroaa niiden takia.

      olen myös ollut kauan kaikissa viroissa, enköä ole koskaan saarnannut noista asioista toisin kuin Sanasta jokainen voi lukea mallin.

      eli jos käsitys näkö ja kuulo on tuota luokkaa, parempi onkin erota.

      • -surullista on-

        Olet sitten niin kuin Israelin kansa erämaassa: 40 vuotta eikä oppinut mitään.


      • thetuut

        Jos sinunkaltaisiasi(kuten onkin)ovat seurakuntaviroissa olevat,ei ole muuta luin luonnollista ja suotavaa,että ihmiset postuvat paikalta-muista sitten,että aseman tuomat kultaukset pinnaltasi varisevat kyllä...


    • ja paljon muuta

      Aloittaj amainitsee ongelmana kielilläpuhumisen, muunmuassa, ja sanoo että alussa oli jotenkin toisin.

      Ei ollut toisin, eikä Raamattu anna mitään tukeaan sellaiselle että kielillä puhumine olisi ollut puhuttaj a kieliä, mitä hän sillä meinaakaan sitten, kaiketi jotain tunnettua kieltä toivoakseni.

      Paavali sanoo puhuvansa kielillä enempi kuin kukaan, joka satavarmasti tarkoittaa ihan muuta kuin tunnettujen kielien puhumista puhumista ko kielialueen ihmisille.

      Sanoohan hän toisaaal kuinka kielilläpuhuja puhuu salaisuuksia Hengessä, jota ei kukaan ymmärrä, paitsi Jumalan Henki joka niiden alullepanija onkin.

      • Kupla puhkeaa.

        Näin Raamattu. Ap.t. 2:6-8. Ja kun tämä ääni kuului, niin kokontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä. Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen. Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, joissa olemme syntyneet?


      • ei ristiriitaa
        Kupla puhkeaa. kirjoitti:

        Näin Raamattu. Ap.t. 2:6-8. Ja kun tämä ääni kuului, niin kokontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä. Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen. Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, joissa olemme syntyneet?

        Kupla puhkeaa
        Kielillä puhumista on useanlaista. On useita kertomuksia, jossa ulkolainen on tullut kokoukseen ja joku on puhunut kielillä juuri hänelle Hengessä (puhuja ollut luonnostaan kieltä osaamaton). Sitten on tätä Hengessä salaisuuksia puhuva, joka "rakentaa itseään"..puhetta, jota eivät muut ymmärrä. Itse en ole saanut kyseistä lahjaa..ilmeisesti toisen.


      • Hiljaa kokouksissa!
        ei ristiriitaa kirjoitti:

        Kupla puhkeaa
        Kielillä puhumista on useanlaista. On useita kertomuksia, jossa ulkolainen on tullut kokoukseen ja joku on puhunut kielillä juuri hänelle Hengessä (puhuja ollut luonnostaan kieltä osaamaton). Sitten on tätä Hengessä salaisuuksia puhuva, joka "rakentaa itseään"..puhetta, jota eivät muut ymmärrä. Itse en ole saanut kyseistä lahjaa..ilmeisesti toisen.

        Joo, mutta jos puhuu salaisuuksia hengessä ja rakentaa itseään, niin pitäis puhua siellä omassa rukouskammiossa eikä kovaäänisesti seurakunnassa, kun ei ole selittäjää,


      • oi se sanoi
        Hiljaa kokouksissa! kirjoitti:

        Joo, mutta jos puhuu salaisuuksia hengessä ja rakentaa itseään, niin pitäis puhua siellä omassa rukouskammiossa eikä kovaäänisesti seurakunnassa, kun ei ole selittäjää,

        No se on tottakai niin tehtävä.

        Ei siellä ole tarpeenhuutaa salaisuuksiaan hengessä koko seurakunnalle.

        Mutta se taas on pikkuisenvaikeaa mennä sanomaan siitä, kun se ihmisraukka ei kestä yhtään ojennusta, sitä ollaan niin suuria ja ihmeellisiä ettei siinä ole tilaa viisastumiselle.

        eräs paimen kertoi kerran menneensä ja sanoneensa että kuules veli hyvä se on että papupata porisee, mutta ei sen aivanyhtenään tarvisi porista.

        Meni kymmenen vuotta seuraavaan porinaan.

        niin sitä ollaan herkkiä aijai sentään sitä herkkyyttä nykyihmisellä.


    • 20202020

      Eroamiseen riittää yksi ilmoitus. Lain mukaan se riittää, eikä tahtoosi saa pyrkiä vaikuttamaan. Sinun ei tarvitse kertoa syytä eroamiseesi, eivätkä he edes saa kysyä sitä. Mutta helluntailaiset tuntien en usko hetkeäkään, että he toimisivat suoraan Suomen lain säätämällä tavalla, he ainakin yrittävät metkuilla.

      Vaadi myöskin allekirjoituksella ja seurakunnan leimalla laadittu todistus, että sinut on varmasti poistettu kyseisen seurakunnan jäsenyydestä. Jos sinut on kastettu siellä siten, että se on ollut ainoa kasteesi, pyydä samoin kastetodistus päivämäärineen. Esim. kristilliseen kirkkoon liittyessäsi, jos heidän kasteensa on ollut teknisesti suoritettu oikein, kristinuskon vaatimusten mukaan: puhtaalla vedellä, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen, on kasteesi pätevä, eikä sinua kristillisessä kirkossa uudelleen kasteta.

      • Silleen, tälleen

        Saa tässä maassa vielä sentään asioita kysellä - ei olla Pohjois-Koreassa. Sitten on kohteliasta pyytä se erotodistus, ei vaatia.


      • Hell'vetin uhri
        Silleen, tälleen kirjoitti:

        Saa tässä maassa vielä sentään asioita kysellä - ei olla Pohjois-Koreassa. Sitten on kohteliasta pyytä se erotodistus, ei vaatia.

        Ei saa kysyä. Laki kieltää sen. Tämä pätee moneen muuhunkin jäsenasiaan. Myös kirkosta erotessa. Jos henkilö itse haluaa kertoa syyn, se on hänen asiansa.

        Kun yhdistys saa pätevän ilmoituksen asiasta, he eivät saa mitenkään reagoida asiaan, vaan tehdä, kuinka heille on ilmoitettu.

        Teille Suomen laki näyttää edelleen olevan vieras asia. Puhut siitä halveksivasti ja ylimielisesti. Mistään P-Koreasta ei ole kysymys, vaan ihmisten suojelemisesta rikollisilta. Mikäli te pääsisitte vaikuttamaan heikkotahtoiseen ja sairaaseen ihmiseen, kuten teettekin, hän ei pääsisi teistä koskaan irti.

        Jos jollekin on käynyt näin, on kyseessä rikosasia, josta hän voi käydä tekemässä ilmoituksen poliisille. Uhri: älä kuuntele heidän puheitaan "anteeksiannosta" ja keskinäisistä, pimeistä sopimuksista, ohi Suomen lain, johon he varmasti yrittävät sinua houkutella! Helluntailaiset ovat tehneet näin lukemattomille uhreilleen.

        Tiedän kyllä kuinka te sidotte uhrinne, minulla on teistä omat kokemukseni. Minulle ei kukaan kertonut, että todellakin olen teidän lahkonne uhri, te loitte asiassa toisen mielikuvan ja luottavaista "uskovaista" on helppo pettää, vedoten Raamattuun, kuten te teette, syyllistätte uhrinne. Voisin kirjoittaa jopa todistettaviin tositapahtumiin perustuvan kirjan teidän rikoksistanne.
        .


    • VastuuKuulijalla

      Mä oon ollut vuodesta 57 uskossa ja Hellukirkossa. Just eilen sanoin kaverille, että nyt riittää. Mä taidan erota, hän oli ajatellut samoin.
      Olen siinä erimieltä aloittajan kanssa, että kielillä puhuminen ei olisi raamatullista. Se on, mutta Raamatussa on selvät ohjeet kuinka toimia siinä. Minä rukoilen kielillä kotona "kammiossani" enkä kirkossa.
      Ei ole Hellunt.kirkko enää sama, kuin ennen, eikä se muistuta alkuseurakuntaa paljoakaan. Voisin käydä luettelemaan missä asioissa ei muistuta, mutta en, koska jokaisen vastuulla on lukea Raamattua.

    • Totuuskomissio

      Olet sitten uskonnollinen trolli, tuskin edes kuulut helluntaiseurakuntaan. Juttusi on täysin epäuskottavaa bluffia...

    • minnuusattuupiehen

      ..kyllä on niin ihanaa ja lohdullista lukea aloittajan tekstiä...roikuin mukana toistakymmentä vuotta,koska en todella uskaltanut lähteä! Pelkäsin niin joutuvani helvettiin ja kadotukseen eikä se tuskainen tunne ole vieläkään kadonnut :( lähtiessäni kuulin (pitäkää hulluna,se on oikeutettua,enhän muuten olisikaan hairahtunut helluntaihin) tuomion sanat:"et sinä ole kääntänyt selkääsi ihmisille,vaan jumalalle". Olen ahdistunut,joka päivä,ollut vuosia-lukenut raamattua kuin..hullu, istunut lähes joka kokouksessa samalla tavalla fanaattisesti,ottanut eron väkivaltaisesta "uskovaisesta"miehestäni vasta kun lapseni huostaanotettiin koska ero on Jumalan tahdon rikkomista,ja nyt joudan raamatun Jumalan mukaan helvettiin,koska elän avoliitossa ei uskovan kanssa! aivan hirvitttäviä psyykkisiä vaatimuksia ja pelkoa ja paineita...KARTTAKAA LAHKOJA,erityisesti hulluntaita!

      • Anonyymi

        Ja nyky hallituksessa näitä hihhuleita on KD ssä ja persuissa. Voi paska.


    • pauliinakuikka

      Surullista luettavaa... :/ - Mistä näitä kipeitä yhteisöjä oikein riittää? - Olen niitä kohdannut ja niistä lähteneiden ihmisten tarinoita kuullut. Monet tarinat ovat uskottavia, erityisesti kun usea yhteisöstä lähtenyt kokee samansuuntaisesti.

      Silti korostaisin: Vaikka olen törmännyt hengelliseen väkivaltaan useaan otteeseen, eri yhteyksissä, eri yhteisöissä, on myös tervettyä hengellisyyttä, terveitä yhteisöjä. Vaikka yhteisöistä puhutaan nimillä, ei sen perusteella kannata leimata mitään uskonsuuntaa, herätysliikettä, henkilöä. Ylilyöntejä näyttää mahtuvan kaikkien mahdollisten kylttien alle. Sillä perusteella, että väärinkäytöksiä on yksilö- ja yhteisötasolla, ei pidä leimata kaikkia uskovia/kristittyjä tai koko hengellistä liikettä tai seurakuntaa/kirkkoa. Itse olen käyttänyt vertausta: Yksi mätä omena ei merkitse, että koko korillinen on mätä.

      "minnuusattuupiehen" kokemus on varsin tutunoloinen tarina siitä, miten kipeä yhteisö ja/tai perhekuvio yhdistettynä "raamatullisuuteen" pitää ihmistä kiinni hurjissa tilanteissa ymmärtämättä, että Jeesus on elämän - ja ahdistuksen alla pelokkaan - puolella.

      Toivottavasti - kaikesta kurjasta huolimatta - kovia kokeneille avautuisi se tosiasia, että Jumala on varsin toisenlainen kuin me (liian usein typerät) uskovaiset häntä (typerillä) teoillamme markkinoimme (ja karkotamme ihmisiä sen takia yhteisöistä ja pahimmillaan etäännytämme Jumalasta). Vaikka olemme nk. uskovinakin lihaa ja verta, vajavaisia, se ei ole tekosyy väärinkäytöksille. Osa omaa elämäntarinaani ja ajatuksia sen äärellä, vaikka en sitä erikseen kirjoituksessani mainitse: http://sourcepublication.net/2013/04/23/2917/

      • *Jukka

        Vilkaisin linkkiä. Mitä ehdin lukemaan niin ihan "mansikalta maistui". Kiitos.


    • Voi näitä aikoja

      Teit varmasti oikein, jos Pyhä Henki teki sen sinulle noin selväksi! :)

      Mainiota, ei kenenkkään kannata roikkua väkisin seurakunnassa, jonka näkee ja kokee Raamatun vastaiseksi ja ahdistuu siitä.

      Niin minäkin tein, läksin aikoinaan Nokia Missiosta jo ennen Koiviston lankeemista enkä ole ikinä sitä katunut - ja nythän Nokia Missio, eli nyk.Missiomaailma kuulluukin hellareihin ja Nokia Missio Church muutti nimensä "Uuden Toivon porteiksi" tms ja olivat muuten sen puljun pääpapit Aro-Heinilät Herzogin kokouksella kokosydämisesti siellä kaatuilivat ja ylistivät tuon huijarin juhlissa "herraa".

      Nykyään en uskalla enää käydä missään seurakunnassa, koska annoin periksi, siksi kun en ole yhtään tervettä seurakuntaa löytänyt tässä lopun aikana, kokeilin kyllä täällä Hesassa käydä parissakin srk:ssa, mutta ei niissäkään Herra ollut läsnä.

      No, en ole ainoa ihminen ilman seurakuntaa - meitä on monta. Eräs uskova mies kertoi, että Lohjalla olisi joku todella hyvä kansainvälinen, ulkomaalaisten pitämä seurakunta, jossa Herra on kuulemma voimallisesti läsnä - harmittaa vaan kun en muistanut kysyä tuon srk:n nimeä.

      Sattuisikohan joku tietämään sellaista srk:taa Lohjalla, että missähän mahtaa sijaita???

      • *Jukka

        Voisi olla joko Asemakirkko Lohjan asemalla tai Kristillinen keskus Lohjan keskustassa (tämä kristillinen keskus ei ole Patmokseen liittyvä). Itse en ole käynyt kummassakaan yhteisössä. Yhteystiedot löytyvät hakukoneilla.


      • voi voi voi

        On se valtavaa että on tällaisia uskovaisia maassamme, joille ei löydy mistään niin täydellistä seurakuntaa kuin mitä itse ovat.

        Mutta Jumalallahan on monelaista astiaa varastoissaan, jotkut meistä vain halpaa käyttöä varten ja jotkut jopa niin jaloja, että joutuvat elämään erillään muista, ettei vain nuhraannu ja kolhiudu.


      • kokemustakinsuurempi
        *Jukka kirjoitti:

        Voisi olla joko Asemakirkko Lohjan asemalla tai Kristillinen keskus Lohjan keskustassa (tämä kristillinen keskus ei ole Patmokseen liittyvä). Itse en ole käynyt kummassakaan yhteisössä. Yhteystiedot löytyvät hakukoneilla.

        Valitan,mutta Kristillinen Keskus Lohjalla pohjaa mm.Kenneth Haginin opetuksiin,hyvin voimakkaasti-menestysteologinen kauniiden ja rohkeiden,terveiden ja nuorten(varsinkin rikkaiden)seurakunta. Moni on senkin paikan jo jättänyt,vaikkei kovin vanha paikka olekkaan juuri tietynlaisen uskon-julistuksen tähden. Olen nähnyt liikkeen synnyn alusta asti,enkä voi kovin rikkinäiselle tai heikolle suositella,valitettavasti,ellet sitten ole kyllin yksinkertainen(kuten itse aikoinani olin) ja lue täysin kirjaimellisesti joka tavua Raamatusta ja ylistä ja suullasi tunnusta voitosta voittoon-meiningillä, olitpa sitten miten runneltu sisäisesti tahansa. Mm.Pertti ja Anja Mäkelä,sekä Claus Möller ova paljon siellä opettaneet ja Lahden Elävä Sana seurakuntahan on menestysteologinen perusteiltaan. (Kristillisen Keskuksen pastori ei esimerkiksi suostunut rukoilemaan erään syöpään sairastuneen puolesta ja erään kerran todella heikossa kunnossa oleva henkilö käännytettiin ovelta pois,koska hänellä oli alkoholiongelma ja hän pyörtyi huonon terveytensä vuoksi,vaikka oli selvinpäin tuolloin). Monta muutakin kivaa todistusta tosi-uskovien hurskaasta mielenlaadusta kyllä löytyy,mutta etsivä löytää,eikä minneään,missä on paha olla,tarvitse mennä.

        Asemakirkosta en tiedä,mutta ystävän mukaan siellä on elävää toimintaa,hiukan maltillisempaa käsittääkseni,kuin monissa uuskarismaattisissa herätysliikkeissä.Se sijaitsee Lohjan asemalla ja osoite löytyy netistä.
        Kuitenkaan mielestäni usko ei ole kiinni siitä,mitä/miten joku toinen uskoo,vaan siitä,mitä Jumala sinun elämässäsi tahtoo tehdä.Siunausta!


    • Simo Nuubialainen

      Ihan mahtava käydä, mikään ei velvoita jäsenkirjaa (sit.) Olette tuon pien suluissa olevan merkin nähneet aikaisemminkin. Itseasia tässä seurakunnassa johto vaihtui, ilmapiiri parani 200%lla. Toisaalta kyseessä oli vakava sairaus ja hiukan hankala luontein kaveri, no mutta nyt kaikki tosi hyvin. Ikävää, että pienissä seurakunnissa elo voi olla joskus vaikeaa, käyn isommassa. Rukoillaan ja siunataan seurakuntien puolesta, jotta kaikenlainen kiusaaminen ja asiaton meno jäisi pois tai ainakin vähentyisi.

    • Koko korillinen

      Kiitän erityisesti pauliinakuikkaa hänen kirjoituksestaan; vilkaisin myös hänen omaa sivustoaan. Pauliina kirjoitti: ” Itse olen käyttänyt vertausta: Yksi mätä omena ei merkitse, että koko korillinen on mätä.”
      Kyseinen sanonta alkuperäisessä muodossaan on: ”Yksi mätä omena mädättää koko korillisen”. Jos helluntailaisuus sallii väärää, epäraitista opetusta ja toimintaa jossain, niin sama epäraittiuden henki leviää muihinkin helluntaiyhteisöihin maassamme. Eikö juuri tämä tuota monille Sanaa rakastaville helluntailaisille suurta ahdistusta? Helluntailaisuus nykymenolla on laajalti hyväksynyt monenlaisia ilmiöitä ja unohtanut Raamatun periaatteen: ”Ei yli sen, mikä on kirjoitettu”. Koko kori mätänee vähitellen.
      Valvooko helluntaikirkon ylin johto julistusta, jotta se pysyisi raamatullisena? Fil. 3:2 ”Varokaa noita koiria, noita kelvottomia työntekijöitä, noita pilalle leikattuja!” Israelissa koirat olivat pääasiassa saastaisia kulkukoiria (poikkeuksena vain karjanhoidon apuna olleet paimenkoirat) ja niitä piti varoa. Ne olivat uhmakkaita ja valmiita näykkimään, ne haukkuivat ohikulkijoita ja ne kantoivat bakteereita, joista voi sairastua. Eivätkö nykyajan äärikarismaatikot pidä ”haukkumalla” itsestään kovaa ääntä, eivätkö he näyki arvostelijoita pitäen itseään ”voideltuina” ja eikö heidän opetuksensa saastuta meidän henkeämme?

      Pauliina on aivan oikeassa siinä, että helluntaiseurakunnat ovat hyvin itsenäisiä, emmekä saa teilata koko liikettä kertahutaisulla. Samalla tavallahan myös luterilaisessa kansankirkossa on herätysliikkeitä, joissa on oikeaa, raamatullista toimintaa. Mutta: ne ovatkin sanoutuneet irti kansankirkon liberaaliteologiasta ja murehtivat kansankirkon Sanasta luopumista. Voiko jokin paikallinen helluntaiseurakunta sanoutua julkisesti irti helluntaikirkon ääri-ilmiöistä ja säilyttää kuitenkin asemansa helluntailaisena seurakuntana? Vai onko niin, että kaiken tuloksena näemme jo jakaantumisen, sillä helluntailaisuus on maassamme jakaantunut kolmeen eri ryhmittymään?
      Voi näitä aikoja: ”Nykyään en uskalla enää käydä missään seurakunnassa, koska annoin periksi, siksi kun en ole yhtään tervettä seurakuntaa löytänyt tässä lopun aikana”

      Tapasin erään ystäväni, joka toimi kauan talouspäällikkönä suuressa kristillisessä järjestössä, jonka uskovista monet olivat hänen laillaan helluntailaisia. Kysyin häneltä, kuinka hän saattoi siellä toimia tietäen, että järjestö teki talousrikoksia ja johdossa oli monien arvioiden mukaan narsistinen persoona. Talouspäällikkö joutui peittelemään talousvääryyksiä ja näin liittyi valheeseen. Hän totesi: ”Sinne työhön jääminen oli suuri virheeni. En halua enää olla missään tekemisissä kenenkään uskovan tai seurakunnan kanssa nähtyäni, kuinka paljon pahaa uskovat tekevät”. Seuraus on ymmärrettävä, mutta johtopäätös aivan väärä ja surullisen vahingollinen ystäväni hengelliselle hyvinvoinnille. On olemassa omantunnon uskovia, jotka haluavat puhua totta, osoittaa tukea ja rakkautta lähimmäisilleen sekä seurata Jeesusta työssä ja vaivassa. Jeesuksen omilla on omat tuntomerkkinsä ja totuudessa eläminen ja toden puhuminen ovat yksi niistä. Eivät kaikki ns. uskovat ole Jeesuksen omia.

      Nimim. Voi voi voi: On se valtavaa että on tällaisia uskovaisia maassamme, joille ei löydy mistään niin täydellistä seurakuntaa kuin mitä itse ovat.
      Olet aivan väärässä ajatuksinesi. Seurakunnan ulkopuolelle joutuvat ovat hyvin haavoitettuja, Jumalan Sanan edessä omantuntonsa kanssa kovia taisteluja käyneitä, ahdistusta ja yksinäisyyttä kokeneita, joilla on terve synnintunto Pyhän Jumalan edessä. He ovat vajaita ja etsivät vajaiden, Jeesusta tarvitsevien rakkaudellista, ymmärtäväistä ja rohkaisevaa seuraa. He etsivät Raamattuun luottavia veljiä ja sisaria Kristuksessa – se on vähintä, mitä Jeesuksen seuraaja voi odottaa.

      • pauliinakuikka

        Totta, Koko korillinen, ...olisi tyhmää jättää mätä omena koriin. Kyllä se vähin erin mädättäisi korillisen.
        ---
        Kertomasi talouspäällikön tarina (ja muut vastaavat) pohdituttavat edelleen: Mikä saa meidät - periaatteessa totuutta kunnioittavat - uskovat menemään hyvinkin pitkälle moraalin hämärälle alueelle. Miten joku (usein tosiaankin narsisti) onnistuu saamaan tekemään jotain, mitä ei muuten tekisi? - Ehkä se onkin (narsistin) tarkoitus. Ehkä hän laskee, että tekijä näin pysyy hänen hyppysissään, kun on tuo "yhteinen salaisuus". - (Narsistin) pussiin pelaa sekin, että on vaikea myöntää olevansa väärässä. Erityisesti, jos on ehtinyt "todistaa", miten hyvä yhteisö on, jne. , saa väkisinkin oudon maineen, kun väittää toista. - Tosin tuosta kelkasta hyppääminen kannattaa, vaikka se tapahtuisi vähän myöhempäänkin.

        Hyvin tiivistit: "Jeesuksen omilla on omat tuntomerkkinsä ja totuudessa eläminen ja toden puhuminen ovat yksi niistä. Eivät kaikki ns. uskovat ole Jeesuksen omia." - Eivät kaikki, jotka sanovat Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan ne jotka tekevät Taivaallisen Isän tahdon.

        Olen kuulostellut hengellisessä kentässä haavoitettujen kokemuksia. (liian) Monet tuntuvat jakavan ajatuksen: ”Nykyään en uskalla enää käydä missään seurakunnassa, koska annoin periksi, siksi kun en ole yhtään tervettä seurakuntaa löytänyt tässä lopun aikana”

        Usein vika ei tosiaankaan (näin sivusta katsoen) ole etsijässä, vaan ikään kuin epidemian tavoin saattavat paikkakunnan kaikki seurakunnat olla jollakin tavoin raiteiltaan suistuneita. - Siinä ei monenkaan ole auttanut kuin isontaa reviiriä, mennä kymmenien kilometrien päähän etsimään ravitsevaa ruokaa. Jotkut tosiaan ovat luovuttaneet. - Liian surullista hedelmää. :(


    • pauliinakuikka

      Seurakunnan etsimisestä: Taustoja tietämättä ei kannata leimata enempää seurakuntaa kuin etsijääkään. - Toivottavasti jokaiselle löytyy oma hengellinen koti, jossa ei ahdista ei purista. Yhteyttä kristittyinä kaipaamme - jopa kovien kokemusten jälkeen.

      Etsiminen ja löytäminen ei ole itsestäänselvyys. Kolhut jättävät jäljet. Ei ole helppo luottaa. - Siinä jos osuu vielä toiseen tai kolmanteenkin yhteisöön, jossa on samoja tai erivivahteisia vallankäytön muotoja, joita karkuun on lähtenyt, etsiminen vaikeutuu entisestään.

      Realiteetti yksinkertaisesti on, että joillain paikkakunnilla ja joissain seurakunnissa asiat ovat hullusti. - Itse yhteisöissä ei ole ehkä valmiutta nähdä, että jotain on pielessä, vaikka kolhiintuneita on liuta. Saatetaan pistää vihollisen hajottamisen syyksi ja luvata herätystä, kun luste on lähtenyt. Ongelma jatkuu niin pitkään kuin joku käyttää valtaansa väärin. - Onnellinen se, jolla on yhteisö, jossa vaikeudet eivät ole tuolla tasolla.

    • janna_x

      pauliinakuikka kirjoittaa asiaa:
      "Vaikka olen törmännyt hengelliseen väkivaltaan useaan otteeseen, eri yhteyksissä, eri yhteisöissä, on myös tervettyä hengellisyyttä, terveitä yhteisöjä. Vaikka yhteisöistä puhutaan nimillä, ei sen perusteella kannata leimata mitään uskonsuuntaa, herätysliikettä, henkilöä. Ylilyöntejä näyttää mahtuvan kaikkien mahdollisten kylttien alle. Sillä perusteella, että väärinkäytöksiä on yksilö- ja yhteisötasolla, ei pidä leimata kaikkia uskovia/kristittyjä tai koko hengellistä liikettä tai seurakuntaa/kirkkoa."

      Erosin helluntaisrk:sta vuosia sitten kuuluttuani siihen kauan. Ei jäänyt mitään katkeria fiiliksiä, päinvastoin, ja eräät läheisistäni kuuluvat srk:aan vieläkin. En koskaan kuullut siellä saarnattavan, että vain hellarit olisivat oikeassa, saati että olisi vaarassa joutua kadotukseen, jos eroaisi. Jeesus on se perusta, ei srk. En kokenut mitään painostusta, ja paikkakunnallani järjestetään myös yhteiskristillistä tilaisuuksia, joissa hell.srk on myös mukana. Uskoisin, että yleensä ottaen Suomen hell.seurakunnissa suhtaudutaan erittäin varauksella kultapölyihin ym. humpuukiin.

    • Koko korillinen

      Aivan oikein Janna X, yleistää ei saa. Kaiken arvioimisen on perustuttava aina totuuteen ja rakkauteen. Mielestäni nykyään korostetaan rakkautta väärällä tavalla, totuuden kustannuksella ja tämä on vienyt kaiken suvaitsevaisuuteen, äärikarismaattisuuteen liittyvän väärähenkisyyden katsomiseen läpi sormien ja väärin kohdeltujen sekä syvästi haavoitettujen tuskan ohittamiseen. Me saatamme vaieta ”rakkauden tähden” ja suvaita sellaista, mitä meidän ei tulisi koskaan suvaita.

      Koko maailma korostaa rakkautta ja keskinäistä yhteyttä. Ainoastaan uskova korostaa myös totuutta, minkä Jumala Sanassaan meille ilmoittaa. Seurakunnan mennessä harhapoluille totuutta rakastava kokee suurta ahdistusta ja murhetta, niin kuin myös Paavali nähdessään Korintin seurakunnan menneen valheveljien ja harhaopettajien mukana väärille teille. Rakkauden ja totuuden tarkoitus on se, että voisimme tehdä parannusta ja elää Jeesusta seuraten. Totuuden esille tuovan tulee rakastaa kohdettaan – hän tuo totuuden esille seurauksista välittämättä, sillä hän rakastaa Jumalaa enemmän kuin tätä maailmaa. 2. Kor. 2:4 ”Sillä suuressa sydämen ahdistuksessa ja hädässä minä kirjoitin teille monin kyynelin, en sitä varten, että te murheellisiksi tulisitte, vaan että tuntisitte sen erinomaisen rakkauden, joka minulla on teihin.”

      Paavali kantoi seurauksena sen, että Korintin seurakunta laajalti torjui hänet ja leimasi väärin perustein mm. kaksinaamaiseksi. Valheveljet olivat päässeet heille kuulumattomaan asemaan korostamalla voimaa. Yhteys oli kuitenkin valheellinen, sillä rakkaus ilman totuutta on teeskentelyä. Yhteisen rakkauden ja suvaitsevaisuuden nimissä korinttilaiset eivät puuttuneet lainkaan valheveljien toimintaan, vaan sallivat heidän hallita seurakunnan toimintaa. Kuinka usein myös me suvaitsemme kaltoin kohtelemisia emmekä hoida haavoitettuja? Tällaiseen Paavali huomauttaa ironisesti:

      2. Kor. 11: ”Tehän hyvin suvaitsette mielettömiä, kun itse olette niin mieleviä. Tehän suvaitsette, että joku teidät orjuuttaa, että joku teidät syö puhtaaksi, että joku teidät saa saaliiksensa, että joku itsensä korottaa, että joku lyö teitä kasvoihin.”
      Yhdessä Kristuksessa kasvaminen tuottaa keskinäistä yhteyttä ja iloa – kasvamme Kristukseen kaiken hengellisen ilon ja rauhan lähteeseen. Ef. 4:15 ”Silloin me noudatamme totuutta ja rakkautta ja kasvamme kaikin tavoin kiinni Kristukseen, häneen, joka on pää.” Paavali varoittaa meitä myös väärästä evankeliumista – vain Raamatun mukainen evankeliumi, Raamatun mukainen Kristus ja Raamatun mukainen hengellisyys on oikeaa.

      Ellei Jumala Sana ole ehdoton ohjenuoramme, me helposti lumoudumme ihmeistä, niiden lupauksista ja voimaevankelistojen näyttävistä puheista ja eleistä. Gal. 3:1 ”Te mielettömät galatalaiset, kuka teidät on lumonnut? Asetettiinhan teidän silmienne eteen aivan avoimesti Jeesus Kristus ristiinnaulittuna!”
      Rakkaus ja totuus kuuluvat aina erottamattomasti yhteen. Joutuvatko monet seurakuntiemme ulkopuolelle sen takia, että he eivät ole kohdanneet sitä rakkautta, rehellisyyttä ja hoitoa, jota seurakunnan Kristuksen ruumiina tulisi antaa. Kuunteleeko, uskooko kukaan haavoittunutta ja pettynyttä sisarta tai veljeä?

      • pauliinakuikka

        ... tätä minäkin olen kysellyt moneen kertaan:

        "Rakkaus ja totuus kuuluvat aina erottamattomasti yhteen. Joutuvatko monet seurakuntiemme ulkopuolelle sen takia, että he eivät ole kohdanneet sitä rakkautta, rehellisyyttä ja hoitoa, jota seurakunnan Kristuksen ruumiina tulisi antaa. Kuunteleeko, uskooko kukaan haavoittunutta ja pettynyttä sisarta tai veljeä?"

        Niitä, jotka suostuvat kuuntelemaan - joskus elämää ihmeellisempää tarinaa - oikeasti tarvitaan. Ja niitä, jotka antavat tilaa sille, että haavoista ei parane hetkessä.


    • ..../.....

      Hyvä kansalaiset tahdon kiittää: maan hallitusta, Kuikkaa ja muita koskettavista puheista. Juhlapuheeni: Arvoisa Herra tasavallan Presidentti." Yksittäiset henkilöt voivat syyllistyä rikoksiin, mutta tätä ei voi yleistää koskemaan koko kansanryhmää."



      Kansa kiittää

      • Koko korillinen

        Pauliinalle:
        Yritän vastata kysymyksiin, joita olet mielessäsi pohtinut.
        Pahuutta on tutkittu hyvinkin paljon ja tulokset antavat meille ymmärrystä käyttäytymisestämme. Ensisijainen syy pahuuden tekoihin on niistä saamamme hyöty. Me suljemme silmämme vääryyksiltä työpaikalla voidaksemme pitää palkatun työmme, työyhteisön tarjoamat hyödyt sekä yhteyden työtovereihimme – ja kaiken lisäksi pönkittääksemme omaa kuvaamme muiden silmissä positiivisena ja muut hyväksyvänä ihmisenä. Totuuden puhuja voidaan leimata negatiiviseksi, kovaksi tai panettelijaksi. Raamattu tukee tätä tutkimustulosta, sillä paratiisissa ihminen lankesi syntiin kuvittelemansa hyödyn tähden - haluten olla kuin Jumala: ”Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niin kuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

        Olen lukenut useita tutkimuksia ja nähnyt dokumentteja, jotka osoittavat yhtäpitävästi, että vain hyvin harva ihminen puhuu totta, jos se vaarantaa hänen kuulumistaan tuttuun yhteisöön. Surullinen osoitus tästä oli taannoinen lestadiolaisuudessa havaittu tapaus, jossa evankeliumin julistaja käytti lapsenlapsiaan vuosia seksuaalisesti hyväksi. Yhteisön korkein hyve oli anteeksiantamus ja yhteinen rakkaus – insesti sai jatkua, eikä asioita otettu totuudellisesti esille, olihan armo. Pyrkiessään säilyttämään maineensa yhteisö antoi hyväksikäytettyjen lasten henkisen terveyden monin tavoin tuhoutua. Merkittävää on, että lasten vanhemmat tiesivät insestistä. Enemmän kuin totuutta ihminen haluaa omaa etuaan, asemaansa yhteisössä ja mukavan, suvaitsevan, ihmisen mainetta. Kuka voi lukea vuoden kristilliseksi kirjaksi valitun Maijan tarinan, jossa kyseisen hengellisen liikkeen insestistä kerrotaan itkemättä?

        Mitä tulee narsistiin, niin hänen tarkoituksensa on saada ympäristöltä jatkuvaa ihailua, sillä narsisti luo itsestään ja yhteisöstään valheellista illuusiota. Hän palkitsee ihailijansa runsailla kehuilla, mutta kyseenalaistajia kohtaan hän on mitä julmin susi. Narsisti kyllä puhuu, ettei hänkään ole täydellinen ja voi myöntää joskus olevansa väärässä, mutta siten hän vain antaa tietoisesti valheellista kuvaa muita ymmärtävästä luonteestaan. Todellisuudessa narsisti ei voi sietää sitä, että hänen illuusiotansa hänen suurenmoisuudestaan pienessäkään määrin uhattaisiin. Narsisti on kykenemätön ottamaan vastaan itseään kohdistuvaa kritiikkiä. Sananl. 9:8 ”Älä nuhtele pilkkaajaa, ettei hän sinua vihaisi; nuhtele viisasta, niin hän sinua rakastaa.” Narsistilta puuttuu kolme asiaa: normaali moraalintaju, toimiva omatunto ja empaattisuus. Narsistinen persoonallisuushäiriö on pysyvä tila.

        Valhehengellisyys ja sen mukanaan tuoma hengellinen väkivalta perustuu taitavaan totuuden ja valheen sekoittamiseen. Saatuaan jalansijaa valhekristillisyys joutuu turvautumaan jatkuvasti valheellisuuteen. Se joka puuttuu valhehengellisyyteen joutuu nopeasti kuulemaan valheita itsestään. Valhehengellisyydestä irrottautuminen on vaikeaa, varsinkin jos siellä on ihmissuhteet ja tärkeät tehtävät. Irrottautuja joutuu hylätyksi ja ehkä panettelujen kohteeksi. Tarvitaan paljon rohkeutta ennen kuin valheyhteisössä elänyt pystyy sanomaan itselleen: “Enää en voi tätä toimintaa hyväksyä.” Valheellisessa yhteisössä todellinen kiinnittyminen Jeesukseen jää tapahtumatta ja hengellinen elämä näivettyy. Eheytyminen voi alkaa seuraamalla Jeesusta. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Kristillisyyteen liitetään sellaiset ominaisuudet kuin kiltteys ja nöyryys - narsisti saakin erityisen helposti vallan kristillisissä yhteisöissä.


    • >>Päätin tänään, että eroan helluntaiseurakunnasta.>>

      Minusta ei tunnu ollenkaan pahalta sanoa sinulle: Onneksi olkoon!

      >>En jaksa tuota epäraamatullista Jumalan komentelua parantamaan ja tekemään milloin mitäkin mitä ihmiset haluaa.>>

      Usko huviksesi, sitä se on kaikissa lahkoissa ja uskonnollisissa liikkeissä. Mitä hurmoksellisempi / aktiivisempi uskonto, sitä paremmin siellä tunnutaan aina tietävän Jumalan asiat paremmin kuin Jumala itse. Eikä sekään ole ollenkaan yllättävää, että tällaisissa yhteisöissä myös seurakuntalaisten kontrollointi, pelottelu ja syyllistäminen kukkivat rumasti.

      >>En halua kuulua sellaiseen seurakuntaan jossa kristillisyydestä on tehty taikuutta jossa rukouksia käyutetään loitsuina, koska sitä se on helluntaipiireissä.>>

      Mitä ilmeisimmin siihen suuntaan on pakko alkaa siirtymään, koska mitään julistettua ei näytä tapahtuvan täällä normaalien ihmisten maailmassa. Tunteisiin vetoaminen voi toimia, ainakin jonkun aikaa.

      Raamattu on kuitenkin osoittautunut yhdeksi suureksi flopiksi, eikä siinä auta Jeesuksen paluun uudelleenlämmittelyt yhtään sen paremmin kuin muutkaan poppakonstit.

      >>Lisäksi minua häiritsee vahvasti se, että "profetointia" esiintyy monissa muodoissaan ja nämä "profetiat" on erittäin lihallisia.>>

      Niin se vain on, että jokaisen jumalan pyhänä tehtävänä on ajaa kannattajiensa asioita. Ihminen ei välttämättä aina saa sitä mitä tilaa, mutta tämähän ei silti estä ihmistä tilaamasta.

      >>Siirryn pois vapaista suunnista ja kiitän teitä silmieni avaamisesta.>>

      Hyvää jatkoa vain. Ja vielä kerran: onneksi olkoon!

    • ......

      Heipps, tämä eroaminen ei tarkoita seurakunnasta poistumista vaan siirtymistä (sit.) piiriin. Nykykirkkojen opetukset ja näkemykset on aivan käsittämättömiä, oli mikä tahansa....

    • Oikea homma, miksi kuulua epäraamatulliseen uskonnolliseen lahkoon joka fanittaa terroristivaltiota.

      • Anonyymi

        jokohan on tuoni vienyt lappiksen vai joko on tullut tajuihinsa sokeuksistaan, miten lienee !?


    • kuka sammutti valot

      Tulet päivä päivältä sokeammaksi.

    • Anonyymi

      Miksi vanhat jutut täällä .Laittakaa tätä vuosijulkaisuja.Nyt on 2023

      • Anonyymi

        Tommi Törnroosin ja vastaavien liberaalien takia varmasti erotaan helluntaiseurakunnasta vuonna 2023. Hellarit itse eivät kirjoittele täällä paitsi ehkä muutama.


      • Anonyymi

        Vaikka juttu on vanha, niin on hieno asia, että tuollaiset valehtelijat eivät halua liittyä helluntaiseurakuntaan. Uskovaisen nimittäin pitää puhua totta ja elää Raamatun ohjeiden mukaisesti. Alkuseurakuntakin erotti kaikki epärehelliset teeskentelijät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka juttu on vanha, niin on hieno asia, että tuollaiset valehtelijat eivät halua liittyä helluntaiseurakuntaan. Uskovaisen nimittäin pitää puhua totta ja elää Raamatun ohjeiden mukaisesti. Alkuseurakuntakin erotti kaikki epärehelliset teeskentelijät.

        Ylivainiokin laittoi liikkeelle 1403 valheellista väitettä hänen kokouksissa tapahtuneista ihmeparanemisista.
        Lääkäri tutki kaikki tapaukset. Kukaan ei ollut parantunut yhtään mistään.
        Monet erehtyi jättämään lääkkeet ottamatta kohtalokkain seurauksin.

        Ylivainio joutui tilille tekemisistään Espanjassa 61-vuotiaana. Paha äkkikuolema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylivainiokin laittoi liikkeelle 1403 valheellista väitettä hänen kokouksissa tapahtuneista ihmeparanemisista.
        Lääkäri tutki kaikki tapaukset. Kukaan ei ollut parantunut yhtään mistään.
        Monet erehtyi jättämään lääkkeet ottamatta kohtalokkain seurauksin.

        Ylivainio joutui tilille tekemisistään Espanjassa 61-vuotiaana. Paha äkkikuolema.

        Helluntailaiset toi huijjariparantaja Branhamn Suomeen jo vuonna 1950 ja valtiovalta ei pystynyt sitä estämään.

        >>Kysymyksestä ja sen perusteluista käy ilmi, että siinä mainituilla "ihmeparantajilla" tarkoitetaan amerikkalaista William Branhamia ja hänen avustajiaan, jotka täkäläisen Saalem-seurakunnan kutsumina vierailevat Suomessa ja esiintyvät mainitun seurakunnan ja Filadelfia Församlingen-seurakunnan järjestämissä kokoustilaisuuksissa puhujina ja sairaiden parantajina. Branham, joka saapui Suomeen 14.4.1950, oli esittänyt viisumi-pyyntönsä New Yorkissa olevalle pääkonsulinvirastolle, joka hallitukselta tiedustelematta oli antanut hänelle 5.4.1950 maahantulo- ja oleskeluluvan 30 päivän ajaksi. Täällä on Branham esiintynyt Helsingissä ja Kuopiossa. <<
        https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/11325/TMP.objres.3707.html?sequence=1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka juttu on vanha, niin on hieno asia, että tuollaiset valehtelijat eivät halua liittyä helluntaiseurakuntaan. Uskovaisen nimittäin pitää puhua totta ja elää Raamatun ohjeiden mukaisesti. Alkuseurakuntakin erotti kaikki epärehelliset teeskentelijät.

        helluntailaiset kääntää totuuden valheeksi ja valheen totuudeksi.
        aloitus kun on tosi.


    • Anonyymi

      Mutta todellisten uskovaisten kristittyjen kannattaa olla rauhassa koska vielä tulee päivä kun vihamiehen kylvämä helluntaikarismaattinen luste poltetaan.

      Matteuksen evankeliumi
      13:24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
      13:25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
      13:26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.
      13:27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
      13:28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
      13:29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
      13:30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"

    • Anonyymi

      Ehdottomasti se on niin että hengellistä kotiaan etsiessä voi tehdä vääriäkin valintoja, kyse on niin henkilökohtaisista asioista. Erosin juuri adventisteista ja uutta kotia ei ole vielä löytynyt.

      • Anonyymi

        Itse erosin heistä viime vuoden tammikuussa. Syynä se, ettei adventistien kaikki opit kestäneet Raamatulla koettelua ja se, etteivät he elä niin kuin opettavat. Sairastuin vaikeaan sairauteeni, jonka takia jouduin kotihoitoon. Olin ollut aktiivinen seurakunnassa ja minulla oli siellä ystäviä...niin luulin. Kun en päässyt enää kirkolle, kukaan ei ollutkaan kiinnostunut minusta. Kylässä luonani käyvät nykyään vain ateistit ja luterilaiset ystävät. Adventisteja ei sairas kiinnostanut. Yritin olla yhteydessä heihin edes sähköposteilla mutten saanut vastauksia.

        Kun ei ole mitään yhteistä, miksi jäädä moiseen kerhoon... En ole edes etsinyt uutta yhteisöä kun en pääsisi kuitenkaan liikkumaan kirkolle. Nettisaarnat ja Raamatun historian tutkiminen riittää minulle, sekä ajoittaiset keskustelut uskosta vanhempieni kanssa, jotka eivät enää usko aivan, kuten adventistit.

        Miksi sinä lähdit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse erosin heistä viime vuoden tammikuussa. Syynä se, ettei adventistien kaikki opit kestäneet Raamatulla koettelua ja se, etteivät he elä niin kuin opettavat. Sairastuin vaikeaan sairauteeni, jonka takia jouduin kotihoitoon. Olin ollut aktiivinen seurakunnassa ja minulla oli siellä ystäviä...niin luulin. Kun en päässyt enää kirkolle, kukaan ei ollutkaan kiinnostunut minusta. Kylässä luonani käyvät nykyään vain ateistit ja luterilaiset ystävät. Adventisteja ei sairas kiinnostanut. Yritin olla yhteydessä heihin edes sähköposteilla mutten saanut vastauksia.

        Kun ei ole mitään yhteistä, miksi jäädä moiseen kerhoon... En ole edes etsinyt uutta yhteisöä kun en pääsisi kuitenkaan liikkumaan kirkolle. Nettisaarnat ja Raamatun historian tutkiminen riittää minulle, sekä ajoittaiset keskustelut uskosta vanhempieni kanssa, jotka eivät enää usko aivan, kuten adventistit.

        Miksi sinä lähdit?

        Oli useitakin syitä mutta oikeastaan kaikkiin niihin vaikutti se minun sisäinen hyvin voimakas tunne että se toiminta ei ollut vilpitöntä ja aitoa. Jotain siitä kokoajan puuttui. En kokenut olevani siunattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse erosin heistä viime vuoden tammikuussa. Syynä se, ettei adventistien kaikki opit kestäneet Raamatulla koettelua ja se, etteivät he elä niin kuin opettavat. Sairastuin vaikeaan sairauteeni, jonka takia jouduin kotihoitoon. Olin ollut aktiivinen seurakunnassa ja minulla oli siellä ystäviä...niin luulin. Kun en päässyt enää kirkolle, kukaan ei ollutkaan kiinnostunut minusta. Kylässä luonani käyvät nykyään vain ateistit ja luterilaiset ystävät. Adventisteja ei sairas kiinnostanut. Yritin olla yhteydessä heihin edes sähköposteilla mutten saanut vastauksia.

        Kun ei ole mitään yhteistä, miksi jäädä moiseen kerhoon... En ole edes etsinyt uutta yhteisöä kun en pääsisi kuitenkaan liikkumaan kirkolle. Nettisaarnat ja Raamatun historian tutkiminen riittää minulle, sekä ajoittaiset keskustelut uskosta vanhempieni kanssa, jotka eivät enää usko aivan, kuten adventistit.

        Miksi sinä lähdit?

        Oli useitakin syitä mutta oikeastaan kaikkiin niihin vaikutti se minun sisäinen hyvin voimakas tunne että se toiminta ei ollut vilpitöntä ja aitoa. Jotain siitä kokoajan puuttui. En kokenut olevani siunattu. Se toiminta oli jollain lailla kaavamaista ja pinnallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse erosin heistä viime vuoden tammikuussa. Syynä se, ettei adventistien kaikki opit kestäneet Raamatulla koettelua ja se, etteivät he elä niin kuin opettavat. Sairastuin vaikeaan sairauteeni, jonka takia jouduin kotihoitoon. Olin ollut aktiivinen seurakunnassa ja minulla oli siellä ystäviä...niin luulin. Kun en päässyt enää kirkolle, kukaan ei ollutkaan kiinnostunut minusta. Kylässä luonani käyvät nykyään vain ateistit ja luterilaiset ystävät. Adventisteja ei sairas kiinnostanut. Yritin olla yhteydessä heihin edes sähköposteilla mutten saanut vastauksia.

        Kun ei ole mitään yhteistä, miksi jäädä moiseen kerhoon... En ole edes etsinyt uutta yhteisöä kun en pääsisi kuitenkaan liikkumaan kirkolle. Nettisaarnat ja Raamatun historian tutkiminen riittää minulle, sekä ajoittaiset keskustelut uskosta vanhempieni kanssa, jotka eivät enää usko aivan, kuten adventistit.

        Miksi sinä lähdit?

        Paljonkin syitä. Oli useitakin syitä mutta oikeastaan kaikkiin niihin vaikutti se minun sisäinen hyvin voimakas tunne että se toiminta ei ollut vilpitöntä ja aitoa. Jotain siitä kokoajan puuttui. En kokenut olevani siunattu. Se toiminta oli jollain lailla kaavamaista ja pinnallista. Petyin.


    • Anonyymi

      Kannattaa tutkia Raamattua ja uskoa systemaattisesti sanakirjojen, interlineaarien ja kommentaarien avulla, mutta ennen kaikkea on syytä ajatella omilla aivoillaan. Kun tämän teet, niin uskostasi alkaa karista piirteitä pois ja lopulta siitä ei jää juuri mitään jäljelle. Vapaudut uskon kahleista ja totuus valaisee sinua: Raamatun Jumala on fiktiota ja evankeliumia ei ole mitään syytä uskoa. Hyvä ja raitis elämä riittää onneen. Kuoleman jälkeen ei ole mitään, joten on turha tavoitella taivaspalkintoa.

      • Anonyymi

        Ei siinä noin käy. Tutkimusten mukaan suurimmalle osalle jää usko Jumalaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä noin käy. Tutkimusten mukaan suurimmalle osalle jää usko Jumalaan.

        Mihin tutkimuksiin viittaat?

        Osalle jää usko korkeampaan voimaan, jota he kutsuvat jumalaksi, mutta se ei ole minkään uskonnon opettama ja palvoma Jumala. Tällaiset ihmiset ovat deistejä (ks. deismi).

        Uskosta vapautuminen ja tervehtyminen käy usein deismin kautta. Johdonmukainen ihminen hylkää deisminkin näytön puuttuessa.

        Oma tie vapauteen oli helvettiopin hylkääminen, unitarismi, deismi ja lopulta agnostinen ateismi. Valoa on tullut lisää vähän kerrassaan vuosien saatossa.


      • Anonyymi

        "Raamatun Jumala on fiktiota ja evankeliumia ei ole mitään syytä uskoa. "

        VALHEESI EI HETKAUTA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tutkimuksiin viittaat?

        Osalle jää usko korkeampaan voimaan, jota he kutsuvat jumalaksi, mutta se ei ole minkään uskonnon opettama ja palvoma Jumala. Tällaiset ihmiset ovat deistejä (ks. deismi).

        Uskosta vapautuminen ja tervehtyminen käy usein deismin kautta. Johdonmukainen ihminen hylkää deisminkin näytön puuttuessa.

        Oma tie vapauteen oli helvettiopin hylkääminen, unitarismi, deismi ja lopulta agnostinen ateismi. Valoa on tullut lisää vähän kerrassaan vuosien saatossa.

        "agnostinen ateismi."

        Tuo tie vie helvettiin.


    • Anonyymi

      Kristinusko on myös järkevä asia. Uskosta Jeesukseen ei kannata luopua sen takia että jossakin kirkkokunnassa opetetaan eri tavalla kun miten itse Raamattua ymmärtää.

      Ei ole olemassa pelastavaa Jumalan tuntemista ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen. Usko on ainut vanhurskauttamisen väline. Usko ei ole ansiollista.

      Koska Raamattu on täysin riittävä Kristuksen tuntemiseen ja Häneen uskomiseen, hylkäämme uskomuksen pelastuksen saavuttamisesta Kristuksessa sakramenttien, näkyjen tai unien kautta.

      Tapani Suonto, Leif Nummela ja Vesa Ollilainen ovat hyviä raamatunopettajia.

      • Anonyymi

        Luehan perusteellisemmin Raamattua

        Väitteesi : "Usko on ainut vanhurskauttamisen väline."

        1. Piet. 3:21
        Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.
        Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

        Kasteessa Jumala herättää perisynnin takia hengellisesti kuolleen sielun eloon lahjoittamalla uuden liiton sinetin Pyhän uskon Hengen lahjan ihmiselle.

        Peso=Kaste, jossa aina käytetään maallista vettä, jota Jumala käyttää luodessaan koko ihmisen uudeksi luomukseksi ylösnousemusta varten. Jumalan Henki liikkuu vetten yllä.
        Niin maailman luomisessa kuin ihmisen uudeksi luomisessa kasteessa.

        Tit. 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta.

        2. Moos. 40:7

        Ja paneman pesoastian seurakunnan majan ja alttarin välille, ja paneman siihen vettä.


    • Anonyymi

      Aloittaja on taas kommonistisen venäjän trolli.
      Venäjä on aina halunnut tuhota naapurivaltioiden uskon vapauden ja aiheuttaa naapurivaltioissa epäsopua.

    • Anonyymi

      Kyllä sitä kielilläpuhumista on luterilaisessa kirkossa aivan riittäämiin, sekä kotirukouskokousissa rukoillaan parantumisien puolesta.
      Jopa paljon ennen helluntalaisuutta- Pyhä Henki ja kielilläpuhuminen oli Körttien alkuhetkien sanomaa, ja on muistokivikin asian tiimoilta kentälle pistetty.

      Asia on niin paljon ollut esillä, että tällaiset ero- trollit vain on yksi ja sama jankkaaja, joka eroaa, ja eroaa, jonka kirjoituksissa ei ole arvoa. Eli joka hieman tuntee historianhavinaa, käsittää asian.

      Otetaan esimerkki. Jumalan tuuli puhaltaa, eikä sille ole ihmisellä mitään sanottavaa.

      Tässä esimerkissä kun kirkonpappi oli nimismiehenkanssa lakia lukemassa, kenen on oikeus puhua, sekä kieltää kirkkonsa sisällä olevasta Pyhän Hengen herätyksistä, jossa Hengen voimasta ihmiset elävät, tuli Pyhälle Hengelle tarve puhua Suomen kansalle unissasaarnaamisen kautta. Ei nimismies, eikä pappi- kirkkoherra voinut mitään, kun ei unissa saarnaamiseta voitu rangaista. Ei pappi voinut vaientaa, että vain hänellä olisi tällä kirkkokentällä sananvaltaoikeus. Rikoksesta ei voinut pappi syyttää maallikkoa.

      Isäni kotipuolessa oli yksi "unissasaarnaaja", Se toi kylälle sellaisen herätyksen, että isäni kotona mentiin kuulema pottupellollekin raamattu kädessä. Ja siitä unissasaarnan johtuen - edelleen Kansanlähetys on kostunut saamaan ne elävänkiven lähettilläät.

      Se kankea- uskonnollinen- kylmä kirkkoherra, joka vain luki saarnoja valmiita kirkkovuoden mukaan, tappoi uskon, mutta Pyhä Henki herätti ne kuulevat korvat kirkkoon ja elämään.

      Näitä kankea uskonnollisia ilman Henkeä olevia on aina kirkon keskellä. Heissä ei ole elämää, vaan muotomeno, se on IN. Ja kun viinaa on viinilasissa, niin jopa on usko iloinen, heidän mielestään. Eli synti on happamen kuvaus raamatusta, ja se maistuu muotouskonnon viinilasissa. - ehtoollisella.
      Myös synnin suosiminen, ettei tarvitse tehdä mielenmuutosta, se on toinen esimerkki, josta vastaan raamattu puhuu. Eli lukekaa itse, ei viitti tuttipullosta maitua juottaa keskenkasvuisille, vaikka olisi 60- ajast'aikaa plakkarissa. Siksi kannettu vesi ei kaivossa pysy ja vanhaviini, se ei sielä tuoretta Jumalan viiniä, happamatonta huulillaan he pakahtuvat ja se viini valuu maahan.

      Eli palataan siihen parantumiseen vielä. Norjassa, tv.-dokkari ja lestadiolaisuus.
      Siellä kirkon vanhin pyysi seurakunnalta lupaa, että saako kuvaajat tulla.
      Saivat. Tervettä oli - ja kysy toimittaja, että paraneeko täällä.
      vanhin sanoi, "kyllä"- sairas pyyttää heitä kotiin ja menemme sekä rukoilemme sairaan puolesta, ja he tulevat terveeksi.

      Kyllä Jumala toimii edelleen, eikä siinä seurakuntarajoja pidetä, Pyhän Hengen tuuli toimii, kyse on uskosta ----- tavallaan- - tapahtukoon uskosi mukaan.
      Jos ei halua uskoa, luullaanko silloin jotain saavamme, sopii kysyä itseltä.

      Epäuskoisten vakkaset ovat lusteiset- siemeneltään koska liha on siinä takana.

    • Anonyymi

      Onneksi vaihtoehtoja on monia. Itse erosin äskettäin adventtiseurakunnasta koska mielestäni siellä painotettiin epäoleellisia asioita ja keskityttiin myös epäoleellisiin asioihin ja se tärkein jäi sen turhan pöhinäm varjoon. Olen nyt kiinnostunut ortodoksikirkosta, lueskellut vasta. Kiinnostaa ja vetää puoleensa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      696
      5380
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3347
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2593
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2419
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe