Seuraava askel ihmeiden oppikurssin jälkeen

nnc5

Tunnen useampia ihmisiä, jotka ovat jatkaneet eteenpäin Ihmeiden oppikurssista tänne, eivätkä katso takaisin: newmessage.org/fi

Uusi Sanoma kunnioittaa kaikkien niiden suurten Sanomien kestävää totuutta, jotka Luoja on aikojen kuluessa maailmalle antanut ja kuitenkin se on erilainen kuin mikään, mitä tähän mennessä on paljastettu ihmiskunnalle. Se paljastaa ihmisen hengellisyyden todellisen luonteen, maailmaan tulossa olevan suuren muutoksen, sekä ihmiskunnan tulevaisuuden ja kohtalon universumin älyllisen elämän Suuryhteisössä.

41

519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • newmessage.org/fi osoitteen keskustelu tapahtukoon sen otsikon alla

    • ufo-huuhaata

      Todista meille, että IOK:sta siirrytään tähän. Silmäilin sivuja noin 10 minuuttia ja puhutaan avaruuden vihamielisistä muukalaisista, jotka pitävät maapalloa kuin "Eldoradon" vertaisena raaka-aine varastona.. siis minkälaisen raaka-aineen? Jos puhutaan malmeista, niin kuka tahansa aurinkokunnan syntyhistorian tunteva tietää, että nämä malmit ja raskaimmat alkuaineet ovat syntyneet tähtien kuollessa ja syntyessä. Joten niitä on tasaisesti levittäytyneenä koko maailmankaikkeudessa. Maapallo ei ole mitenkään arvokkaampi osa "raaka-aineiden" puolesta kuin mikään muu paikka.

    • a c im lai nen

      IOK opettaa täydellistä ei-dualismia mutta jos kaikki eivät kykene ottamaan tätä opetusta vastaan niin he voivat aivan hyvin kääntyä kehityksessään väliaikaisesti takaisin päin. Tuohan on aivan selvästi dualistista ajattelua; ehkä jotkut kokevat tarvitsevansa sitä IOK:ta ensin opiskeltuaan.


      Niille jotka haluavat ottaa IOK:n vakavasti ja oppia sitä ymmärtämään suosittelen
      Kenneth Wapnick'in materiaalia jota on saatavissa täältä:

      http://facim.org/

      • Sarcisson

        Sori, mutta tämä ei pidä paikkaansa.

        IOK opettaa Jumalan olevan ei-dualistinen, mutta samaan hengenvetoon erottaa asiat luojaan ja luotuihin. Tämä on jo dualistinen väite. Samoin IOK opettaa konseptin Jumalasta (tarkoitus, ominaisuudet), mikä on myös dualistinen näkemys. Jos ihan tarkkoja ollaan jo käsite ei-dualistinen on dualistinen.

        Kaikella kunnioituksella, mutta tätä asiaa IOK:n kirjoittajat eivät ole miettineet kovinkaan syvälle tai perusteellisesti.


      • Harjoittelia
        Sarcisson kirjoitti:

        Sori, mutta tämä ei pidä paikkaansa.

        IOK opettaa Jumalan olevan ei-dualistinen, mutta samaan hengenvetoon erottaa asiat luojaan ja luotuihin. Tämä on jo dualistinen väite. Samoin IOK opettaa konseptin Jumalasta (tarkoitus, ominaisuudet), mikä on myös dualistinen näkemys. Jos ihan tarkkoja ollaan jo käsite ei-dualistinen on dualistinen.

        Kaikella kunnioituksella, mutta tätä asiaa IOK:n kirjoittajat eivät ole miettineet kovinkaan syvälle tai perusteellisesti.

        IOK kuten kaikki lähteet opetavat sitä minkä oppilas pystyy tai halua lähteestä oppia.
        Jos opettaa valon tutkimista on myös kerrottava vastakodasta, on kerrottava mikä ei ole valoa.
        Jos havainnollistaa yhteenlaskua saattaa olla hyödyllistä kuvailla myös vähennyslaskua.

        IOK opettaa että Jumalakaan ei lopeta millään mahtikäskyllä "dualistisen"? yksilön unta.
        Jokainen käsittää omalla ajattelullaan yllä olevan lauseen kuten haluaa.

        Johdannon alkulehdillä xvvii sivulla on luku - Mitä se on - kerrotaan että "" Se (kurssi) on vain yksi versio yleismaailmallisesta oppisuunnitelmasta. Monia muitakin on olemassa, ja tämä eroaa niistä vain muodoltaan. Kaikki ne lopulta johtavat Jumalan luokse.""

        Siinäkin on siis kaksi on oppisuunnitelma ja Jumala. Kurssi on sana ja aivan yhtä hyvä on suunta. Jos on suunta eikö silloin jo ole valittu 359 astetta pois.

        Vielä kerran jos on SANA eikö silloin ole valittu pois ILMAN sanaa - sanaton? Eikä sanaton opetus ole suinkaan merkityksetöntä.

        armo ja nimi Hänen kaltaisiaan on oltava jotta heilläkin olisi ystäviä joihin opettelee reagoimaan ja projisoimaan


      • Sarcisson
        Harjoittelia kirjoitti:

        IOK kuten kaikki lähteet opetavat sitä minkä oppilas pystyy tai halua lähteestä oppia.
        Jos opettaa valon tutkimista on myös kerrottava vastakodasta, on kerrottava mikä ei ole valoa.
        Jos havainnollistaa yhteenlaskua saattaa olla hyödyllistä kuvailla myös vähennyslaskua.

        IOK opettaa että Jumalakaan ei lopeta millään mahtikäskyllä "dualistisen"? yksilön unta.
        Jokainen käsittää omalla ajattelullaan yllä olevan lauseen kuten haluaa.

        Johdannon alkulehdillä xvvii sivulla on luku - Mitä se on - kerrotaan että "" Se (kurssi) on vain yksi versio yleismaailmallisesta oppisuunnitelmasta. Monia muitakin on olemassa, ja tämä eroaa niistä vain muodoltaan. Kaikki ne lopulta johtavat Jumalan luokse.""

        Siinäkin on siis kaksi on oppisuunnitelma ja Jumala. Kurssi on sana ja aivan yhtä hyvä on suunta. Jos on suunta eikö silloin jo ole valittu 359 astetta pois.

        Vielä kerran jos on SANA eikö silloin ole valittu pois ILMAN sanaa - sanaton? Eikä sanaton opetus ole suinkaan merkityksetöntä.

        armo ja nimi Hänen kaltaisiaan on oltava jotta heilläkin olisi ystäviä joihin opettelee reagoimaan ja projisoimaan

        Tehdään ihan aluksi dualistinen valinta. On olemassa konseptuaalinen todellisuus ja aktuaalinen todellisuus. On olemassa teoria ja mitä tapahtuu todella. Idea ja kokemus. Sana ja kohde.

        Se mitä tuot esiin, on konseptuaalisen todellisuuden puolella. Kun me valitsemme jonkin sanan, me luonnollisesti suljemme pois kaikki muut. Se on järkevää, koska muuten emme tietäisi mitä toinen yrittää sanoa. Sanan arvo perustuu siihen, että sen merkitys on suhteellisen pysyvä. Mutta sana viittaa aina aktuaaliseen todellisuuteen, johonkin objektiin maailmassa (myös abstrakti periaatteessa käy).

        Kun me sanomme, että on luoja ja luotu, me viittaamme aktuaaliseen todellisuuteen. Väitämme aktuaalisesta todellisuudesta jotain. On kaksi eri objektia, mikä on puhtaan dualistinen näkemys maailmasta.

        Me voimme tietysti heittää ilmaan, että Jumala on kaikessa, mutta suhteessa aktuaaliseen maailmaan (siis väitteeseen mitä on) olemme ristiriidassa sen väitteen kanssa. Me voimme sanoa, että kaikki on Jumalaa, mutta se kumoaa alkuperäisen väitteen luojasta ja luodusta. Lause on pelkkä konsepti, joka ei merkitse aktuaalisesti enää mitään. Yhtähyvin voisi sanoa, että kaikki on ylhäällä. Tai jos vertaat seuraavia, niin:

        1) IOK, on luoja ja luotu. On minä ja Hän. Dualistinen
        2) Advaita Vedanta (hindulaisuus), luotu on luoja. Ei ole häntä. Kaikki on minää. Ei-Dualistinen. Hylkää dualismin.
        3) Buddhalaisuus Ei ole häntä. Kaikki on minää. Minä on myös tyhjä. Hylkää myös ei-dualismin.

        Eli myös väite yleismaailmallinen, eroaa vain muodoltaan, ei ole kyllä ihan totuudenmukainen lause.


      • We are all same
        Sarcisson kirjoitti:

        Tehdään ihan aluksi dualistinen valinta. On olemassa konseptuaalinen todellisuus ja aktuaalinen todellisuus. On olemassa teoria ja mitä tapahtuu todella. Idea ja kokemus. Sana ja kohde.

        Se mitä tuot esiin, on konseptuaalisen todellisuuden puolella. Kun me valitsemme jonkin sanan, me luonnollisesti suljemme pois kaikki muut. Se on järkevää, koska muuten emme tietäisi mitä toinen yrittää sanoa. Sanan arvo perustuu siihen, että sen merkitys on suhteellisen pysyvä. Mutta sana viittaa aina aktuaaliseen todellisuuteen, johonkin objektiin maailmassa (myös abstrakti periaatteessa käy).

        Kun me sanomme, että on luoja ja luotu, me viittaamme aktuaaliseen todellisuuteen. Väitämme aktuaalisesta todellisuudesta jotain. On kaksi eri objektia, mikä on puhtaan dualistinen näkemys maailmasta.

        Me voimme tietysti heittää ilmaan, että Jumala on kaikessa, mutta suhteessa aktuaaliseen maailmaan (siis väitteeseen mitä on) olemme ristiriidassa sen väitteen kanssa. Me voimme sanoa, että kaikki on Jumalaa, mutta se kumoaa alkuperäisen väitteen luojasta ja luodusta. Lause on pelkkä konsepti, joka ei merkitse aktuaalisesti enää mitään. Yhtähyvin voisi sanoa, että kaikki on ylhäällä. Tai jos vertaat seuraavia, niin:

        1) IOK, on luoja ja luotu. On minä ja Hän. Dualistinen
        2) Advaita Vedanta (hindulaisuus), luotu on luoja. Ei ole häntä. Kaikki on minää. Ei-Dualistinen. Hylkää dualismin.
        3) Buddhalaisuus Ei ole häntä. Kaikki on minää. Minä on myös tyhjä. Hylkää myös ei-dualismin.

        Eli myös väite yleismaailmallinen, eroaa vain muodoltaan, ei ole kyllä ihan totuudenmukainen lause.

        "1) IOK, on luoja ja luotu. On minä ja Hän. Dualistinen
        2) Advaita Vedanta (hindulaisuus), luotu on luoja. Ei ole häntä. Kaikki on minää. Ei-Dualistinen. Hylkää dualismin."

        Hyvin tiivistetty IOK:n ja Advaita Vedantan ero. Vaikka IOK pyrkii selittämään (tai IOK:n kannattajat), että luotu on vain luojan laajentumaa, on se silti hankala käsittää, kun IOK puhuu Jumalan Pojasta luotuna, ja luojasta erikseen.

        Ramana Maharshi, Nisargadatta Maharaj, Papaji, Mooji ja kumppanit ovat selkeämpiä opetuksissaan. :)


      • Acimlai ne n
        Sarcisson kirjoitti:

        Sori, mutta tämä ei pidä paikkaansa.

        IOK opettaa Jumalan olevan ei-dualistinen, mutta samaan hengenvetoon erottaa asiat luojaan ja luotuihin. Tämä on jo dualistinen väite. Samoin IOK opettaa konseptin Jumalasta (tarkoitus, ominaisuudet), mikä on myös dualistinen näkemys. Jos ihan tarkkoja ollaan jo käsite ei-dualistinen on dualistinen.

        Kaikella kunnioituksella, mutta tätä asiaa IOK:n kirjoittajat eivät ole miettineet kovinkaan syvälle tai perusteellisesti.

        Luodut eivät IOK:n mukaan ole luojan ulkopuolella. Luoja ei lopu johonkin ja luotu ala jostakin. Vertaa esim. kristinuskon opetukseen Luojasta ja luoduista. Ihmeiden Oppikurssi ON tämän suhteen erilainen.

        "Jos ihan tarkkoja ollaan jo käsite ei-dualistinen on dualistinen."

        No noinhan se on tietysti ja ACIM sanookin että "All terms are potentially controversial, and those who seek controversy will find it. "

        Mutta koska me olemme dualismiin niin sidotut, niin IOK:n on mahdotonta opettaa ei- dualismia muulla tavalla kuin mitä se tekee. Minusta se riittää. ACIM: "This is not a course in philosophical speculation, nor is it concerned with precise terminology."
        Jossain vaiheessa sitten IOK:ta ei tarvita enää. ACIM: "This course remains within the ego framework, where it is needed."


      • Sarcisson
        Acimlai ne n kirjoitti:

        Luodut eivät IOK:n mukaan ole luojan ulkopuolella. Luoja ei lopu johonkin ja luotu ala jostakin. Vertaa esim. kristinuskon opetukseen Luojasta ja luoduista. Ihmeiden Oppikurssi ON tämän suhteen erilainen.

        "Jos ihan tarkkoja ollaan jo käsite ei-dualistinen on dualistinen."

        No noinhan se on tietysti ja ACIM sanookin että "All terms are potentially controversial, and those who seek controversy will find it. "

        Mutta koska me olemme dualismiin niin sidotut, niin IOK:n on mahdotonta opettaa ei- dualismia muulla tavalla kuin mitä se tekee. Minusta se riittää. ACIM: "This is not a course in philosophical speculation, nor is it concerned with precise terminology."
        Jossain vaiheessa sitten IOK:ta ei tarvita enää. ACIM: "This course remains within the ego framework, where it is needed."

        Kiitos hyvästä vastauksesta.

        En nosta kysymystä esiin siksi, että haluaisin spekuloida filosofialla tai tietyllä termillä. Vaan siksi, että kysymys on isosta erosta paitsi ajatuksellisesti myös huikea ero käytännön kokemuksena, eritoten sen syvyydessä.

        IOK on varmasti erilainen suhteessa moneen muuhun kristinuskoon pohjautuvaan suuntaukseen ja hyvä niin. Mutta ei mitenkään poikkeuksellinen kristinuskon historiassa, paitsi tietysti tarjoamalla ihan käytännön harjoituksia (mikä on loistava juttu).

        Laitan lisäksi esimerkin, jossa vertaan IOK:ta ja kristillistä mystikkoa, Meister Eckhart. Huomaat selkeän eron jos luet ajatuksella, ensimmäinen on dualistinen ja jälkimmäinen ei enää ole. Kapiteelit minun.

        IOK: The creative power of God and His creations is limitless, but they are not in RECIPROCAL (vastavuoroinen, molemminsuuntainen) relationship. You communicate fully with God, as He does with you... to create LIKE God. Yet in creation YOU ARE NOT in a reciprocal relation to God, since He created you but you did not create Him. I have already told you that only in this respect your creative power differs from His. Even in this world there is a PARALLEL. Parents give birth to children, but children do not give birth to parents.

        Eckhart ei jää tähän, hän vie ajatuksen ja kokemuksen loppun asti -ulos dualistisuudesta. Ja täydelliseen jumalyhteyteen asti.

        "All things are contained in the One, by virtue of the fact that it is one. for all multiplicity is one, and is one thing, and is in and through the One… The One is NOT distinct from all things. Therefore all things in the fullness of being are in the One by virtue of its indistinction and unity."

        Huomaathan?


      • IOK lainaus?
        Sarcisson kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vastauksesta.

        En nosta kysymystä esiin siksi, että haluaisin spekuloida filosofialla tai tietyllä termillä. Vaan siksi, että kysymys on isosta erosta paitsi ajatuksellisesti myös huikea ero käytännön kokemuksena, eritoten sen syvyydessä.

        IOK on varmasti erilainen suhteessa moneen muuhun kristinuskoon pohjautuvaan suuntaukseen ja hyvä niin. Mutta ei mitenkään poikkeuksellinen kristinuskon historiassa, paitsi tietysti tarjoamalla ihan käytännön harjoituksia (mikä on loistava juttu).

        Laitan lisäksi esimerkin, jossa vertaan IOK:ta ja kristillistä mystikkoa, Meister Eckhart. Huomaat selkeän eron jos luet ajatuksella, ensimmäinen on dualistinen ja jälkimmäinen ei enää ole. Kapiteelit minun.

        IOK: The creative power of God and His creations is limitless, but they are not in RECIPROCAL (vastavuoroinen, molemminsuuntainen) relationship. You communicate fully with God, as He does with you... to create LIKE God. Yet in creation YOU ARE NOT in a reciprocal relation to God, since He created you but you did not create Him. I have already told you that only in this respect your creative power differs from His. Even in this world there is a PARALLEL. Parents give birth to children, but children do not give birth to parents.

        Eckhart ei jää tähän, hän vie ajatuksen ja kokemuksen loppun asti -ulos dualistisuudesta. Ja täydelliseen jumalyhteyteen asti.

        "All things are contained in the One, by virtue of the fact that it is one. for all multiplicity is one, and is one thing, and is in and through the One… The One is NOT distinct from all things. Therefore all things in the fullness of being are in the One by virtue of its indistinction and unity."

        Huomaathan?

        Selkeää tekstiä. Voitko vielä tarkentaa mistä kohtaa IOK:ta tuo lainaus on? Kyllähän siinä tulee selvästi ero Luojan ja luodun välille. IOK on teistinen.


      • dualismia on
        IOK lainaus? kirjoitti:

        Selkeää tekstiä. Voitko vielä tarkentaa mistä kohtaa IOK:ta tuo lainaus on? Kyllähän siinä tulee selvästi ero Luojan ja luodun välille. IOK on teistinen.

        Vastaanpa itselleni, kun satuin löytämään tekstin. Löytyy suomenkielisen version sivulta 124. Kyllä siinä selkeästi tehdään ero Luojan ja luodun välille. Luotu on luojaansa nähden alemmassa asemassa. Eli käytännössä IOK opettaa dualismia.


      • ABC ja D
        dualismia on kirjoitti:

        Vastaanpa itselleni, kun satuin löytämään tekstin. Löytyy suomenkielisen version sivulta 124. Kyllä siinä selkeästi tehdään ero Luojan ja luodun välille. Luotu on luojaansa nähden alemmassa asemassa. Eli käytännössä IOK opettaa dualismia.

        ... ja eikä siinä nyt sinänsä mitään väärää ole, jos noin haluaa asioita katsoa. On kuitenkin huomattava, että IOK:n opetus on teismiä, eikä puhdasta non dualismia. Non dualismissa ei ole luojaa ja luotua erikseen, vaan ne ovat yksi ja sama. IOK ei voi tätä ilmeisesti hyväksyä, koska muuten paha julma maailma olisi Jumalasta lähtöisin, niin tarvitaan harhaan haksahtava luotu Poika, joka kämmelsi asioita.


      • Sirius
        Sarcisson kirjoitti:

        Sori, mutta tämä ei pidä paikkaansa.

        IOK opettaa Jumalan olevan ei-dualistinen, mutta samaan hengenvetoon erottaa asiat luojaan ja luotuihin. Tämä on jo dualistinen väite. Samoin IOK opettaa konseptin Jumalasta (tarkoitus, ominaisuudet), mikä on myös dualistinen näkemys. Jos ihan tarkkoja ollaan jo käsite ei-dualistinen on dualistinen.

        Kaikella kunnioituksella, mutta tätä asiaa IOK:n kirjoittajat eivät ole miettineet kovinkaan syvälle tai perusteellisesti.

        Olen tutustunut kurssiin nyt noin vuoden ajan. Tukena ja alkuinnoittajana on ollut Gary R. Renardin kirjat (Maailmankaikkeus katoaa ym).

        Minä en oikein ymmärrä mielipidettäsi? Voisitko laittaa keskustelun pohjakasi suorat lainaukset IOK:sta, joiden pohjalta esität nuo väitteet dualismista tai konseptin Jumalasta.

        Susittelen lämpimästi lukemaan noita Garyn kirjoja ohessa, jotka on tarkoitettu avaaamaan kurssia toisenlaisella kirjoitustyylillä eikä se ole mitenkään ristiiidassa IOK:n kanssa.


    • armo ja nimi

      Course of miracle tai ihmeiden oppikurssihan kuuluu sarjaan newage tai uuden ajan tai uuden uskonnon materiaaliin. Ei mitään tekemistä kristinuskon kanssa ja Kaikkivaltiaan Luojan, meidän Isämme, jonka luo pääsee vain Jeesuksen kautta.
      Usko Jeesuksen olevan Messias (=voideltu), Jumalan Poika, niin pääset Jumalan valtakuntaan.

      • a cim lai nen

        Olet oikeassa että Ihmeiden Oppikurssilla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Mutta siinä kerrotaan kyllä miten meidän Isämme luo pääsee ja mikä Jeesuksen rooli hommassa on.
        En tiedä mitä täsmälleen tarkoitat tällä käytännössä: "Usko Jeesuksen olevan Messias (=voideltu), Jumalan Poika, niin pääset Jumalan valtakuntaan.
        " mutta pelkäämpä että vedät vähän kurvit suoriksi tässä.
        "Course of miracle tai ihmeiden oppikurssihan kuuluu sarjaan newage tai uuden ajan tai uuden uskonnon materiaaliin."
        Teologit luokittelevat opetukset omien kriteeriensä mukaan mutta IOK:lla ei ole sen enempää New Agen kanssa tekemistä kuin kristinuskonkaan.


    • Harjoittelia

      Olen tähän asti ajatellut tai ymmärtänyt että IOK opettaa ykseyttä. Muista suuntauksista olen vielä enempi ulkona.

      Ykseydestä Yrjö Kallinen sanoi että ykseys on rakkauden riemua.

      Eino Leino kuvaili minusta mainiosti tuon kirjassaan Alla kasvon kaikkivallan.

      Tapio Kaitaharju tunnisti kansallisen karman suomessa ja selitti muinais-suomen olleen joskus niin ylimielinen maailmanvalta että nyt jokainen itseään kunnioittava suomalainen ilmaisee itseään millä tahansa muulla kielellä ja kokee kaiken ulkomaisen viisaammaksi osoittaakseen nöyryyttä ja purkaakseen muinaista ylimielisyyttä - kansallista karmaa.

      Pankaa huumorin piikkiin. Nyt en löydä kurssin sivua jossa kerrotaan että tämä on vasta alku ja jatkossa tulee se mitä ei voida opettaa

    • Harjoittelia

      ja sekin vielä että IOK opettaa kuinka jokaisella on ohjaaja joka puhuu sen henkilön mielen tasolla hänen omalle käsityskyvylleen sopivilla ohjeilla ja kielellä.

    • epäilyksen varjo

      Suomenkielinen ajatustenvaihto Ihmeiden oppikurssista on lähes tyrehtynyt.

      Netistä löytyy paljon englanninkielistä materiaalia siitä kuinka moni ihminen on vuosikymmenten IOK-opiskelujen jälkeen.. lopulta pettynyt siihen, että rauhaa ei tule. Rauhaa, jota ei näytä ehkä olevan olemassakaan.. kipujen kanssa ei helpotusta tule, eikä mitään muuta elämän tuskaa lievittävää palkintoa ole luvassa.

      Karua luettavaa. Ajattelinkin kysyä, että hakkaanko vielä päätäni seinään kauankin tämän opuksen parissa? Viehätysvoima alkaa lakata, miksi näin vaikeaselkoinen kirja pitäisi jotenkin auttaa ihmistä?

      Ja toiseksi, Gary Renardin Maailmankaikkeus katoaa -kirja vaikuttaa liian lapselliselta ollakseen totta. Arten ja Pursah ovat Renardin omaa kieroutunutta huumoria.

      Ei pelkkää suitsutusta siis. Miten täydellisyyteen voi tulla särö? Sitä minä en pysty mitenkään ymmärtämään. Kun joku unohti naurahtaa pääsi sitten tällainen helvetti valloilleen..

      onko tämä IOK:n tie sittenkään oikea?

      • advaita vedanta...

        IOK on vaikea. Enkä ole jaksanut koskea koko kirjaan moneen kuukauteen taas. Turhaa yrittää päntätä jotain kristinuskon käsitteillä pelaavaa vaikeaselkoista opusta, kun selkeämpää opetustakin on olemassa. Kannattaa tutustua Nisargadatta Maharajin kirjaan I AM THAT (suomennettu lyhennelmä siitä kirjasta: Valvetilasi on unta)... toinen hyvä on ollut Robert Adamsin Silence of the Heart. Yksinkertaista nondualistista opetusta.


      • raskasta luettavaa
        advaita vedanta... kirjoitti:

        IOK on vaikea. Enkä ole jaksanut koskea koko kirjaan moneen kuukauteen taas. Turhaa yrittää päntätä jotain kristinuskon käsitteillä pelaavaa vaikeaselkoista opusta, kun selkeämpää opetustakin on olemassa. Kannattaa tutustua Nisargadatta Maharajin kirjaan I AM THAT (suomennettu lyhennelmä siitä kirjasta: Valvetilasi on unta)... toinen hyvä on ollut Robert Adamsin Silence of the Heart. Yksinkertaista nondualistista opetusta.

        Minua todella epäilyttää, että löytyykö koko maapallolta ihmistä joka tuon IOK-kirjan on lukenut saati sen sitten ymmärtää.. ja missä he ovat?


      • syytön

        Ei pelkkää suitsutusta siis. Miten täydellisyyteen voi tulla särö? Sitä minä en pysty mitenkään ymmärtämään. Kun joku unohti naurahtaa pääsi sitten tällainen ******** valloilleen..


        Siinäpä se. Olisitko onnellisempi jos huomaisit että itse sinä kirjoitit eli päästit valloilleen epäilyksen vai kirjoititko uhattuna, pakotettuna, oman mielesi vastaisesti?

        Syyllisyyden ulkoistaminen on ensimmäisiä virheitä joihin IOK pyytää kiinnittämän huomiota.


    • Miten täydellisyyteen voi tulla särö?

      Eikö juuri sitä IOK opeta.

      Juuri sinä koet että et tavoita täydellisyyttä, eikö niin.

      IOK opettaa minulle että jokainen ON täydellinen, on vain hyväksytty epäilys että näin ei ole. Eli monet hyväksyvät että on särö?
      Maapallolta löytyy ihmismieliä jotka jatkavat epäilystä löytyykö säröä.
      Olisiko mahdollista lopettaa epäily. Olisiko mahdollista lopettaa särön miettiminen. Eikö juuri sitä opeta "Valvetilasi on unta" ja monet muut? Psykologia on jo ammoin todennut että sitä löytää mitä hakee, kun hakee säröä löytää sitä.

      Minulle Kurssi opettaa rakkauden ja rauhan katsomista, mutta ymmärrän että mikään mahti maailmassa ei minulle rauhaa tuo, siis minun mieleeni, jos väitän että olen rauhaton??? Siksi tavallaan tämä keskustelu on täällä toisarvoista koska se mitä tapahtuu minun mielessäni on tärkeintä. Mielessäni valitsen rauhan tai jotain muuta. Kurssin lukeminen ei tuo mielenrauhaa ellen itse sitä valitse.
      Minulle Kurssi opettaa miten tähän on tultu ja miten tähän pitää suhtautua.

      • raskasta luettavaa- ja missä he ovat?

        Leikkimielellä voisi heittää että juuri ne ihmiset joita et huomaa ovat jo löytäneet??


    • On totta, että IOK:n tekstiä on monin paikoin vaikeata ymmärtää meidän, jotka koko ikämme olemme tarkastelleet tätä olemassa oloamme ja ympäröivää maailmaa egon näkökulmasta. Ihmeiden Oppikurssihan pyrkii antamaan meille uuden näkökulman egon tarkastelutyylin sijaan. Se on ei-dualistinen, ykseyteen perustuva näkökulma, jota egon tarkastelutavalla ei pysty ymmärtämään. Pitää siis opetella uudenlainen, Pyhän Hengen, Yliminän, tai vaikkapa Sisimmän Olemuksemme mukainen asioiden tarkastelutapa, miten nyt kukakin Sitä haluaa nimittää.

      Se ei käy aivan helposti. Se ei toteudu ihan ”yön yli” tapahtumana. Mieleeni muistuu vanhan viisaan pikkukirjasen nyt jo kellastuneille loppusivuille aikoinaan kirjottamani teksti, jonka kopioin jostain aikaa sitten unohtamastani teoksesta: ”...sanon teille, ettei kukaan voi kokea tätä Jumalan sielussa toteutunutta syntymää ilman valtavaa vaivannäköä. Kukaan ei voi saavuttaa tätä syntymää, ellei pysty vetämään mieltään pois katoavaisista asioista ja olioista....”

      Ja edelleen: ” ... Niin kauan kuin olen sitä tai tätä tai minulla on sitä tai tätä, en ole kaikki, eikä minulla ole kaikkea. Tule puhtaaksi, kunnes sinä et ole, eikä sinulla ole sitä tai tätä. Silloin olet kaikkialla läsnäoleva ja – koska et ole sitä tai tätä – olet kaikki. Vain kaksi asiaa on tarpeen : täydellinen keskittyminen ja myötätunto. Jollet löydä sitä itsestäsi, mistä menet sitä hakemaan? ”

      Vanha Zen viisaus sanoo myös, että tavallisesti ihmiset huomaavat vain sormen, eivätkä kuuta, jota se osoittaa. Samalla tavalla jää kirjaimeen takertuvalta tekstin taustalla oleva oppi käsittämättä. Ihmeiden Oppikurssistakin pitäisi tekstiin takertumisen sijasta hakea sitä oppia. Ja koska sen teksti on usein meille vaikeatajuista, on hyvä, että on näitä selitysoppaita, joiden tekstistä saa helpommin selvää, mistä IOK:ssa puhutaan, ja sen jälkeen ymmärtää aikaisemmin hämäräksi jääneet kohdatkin helpommin.

      Pitää vain todella keskittyä asian oppimiseen ja ymmärtämiseen, eikä esim. kirjan henkilöihin, joiden kautta sitä opetusta selitetään.

      • Sarcisson

        Toinen tapa nähdä sama asia on, että IOK todella on sekava ja ristiriitainen kokonaisuus.

        En ihmettele ollenkaan ihmisten kokemuksia. IOK:ssa on teologisesti ja psykologisesti ongelmallisia kohtia, jotka saattavat sekoittaa pahastikin lukijaa. Varsinkin jos hänellä ei ole kokemusta muista perinteistä.

        “Se on ei-dualistinen, ykseyteen perustuva näkökulma “

        Anteeksi, mutta tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. IOK on pohjimmiltaan kreationistinen rakennelma. Siinä on luoja ja luodut. Se käsittää myös sielun luotuna, erillisenä asiana Jumalasta. Tämä on ihan puhdasta dualismia.

        Tältä pohjalta ihmisen äärimmäinen kokemus ei ole ykseys vaan -yhteys, aivan kuten perinteisessä kristinuskossa. IOKsta saa myös vaikutelman, että ihmisen suurin tavoite on hyvin taivasmainen paikka, jossa sielut iloitsevat yhdessä yhteydessä Jumalaan. Ei onnen ja rakkauden tässä maailmassa ja nyt.

        IOK:n mukaan ihmisten kokemus maailmasta on jo perusteeltaan virheellinen, eräänlainen paha uni. Unen takana on IOK:n iso paha susi, eli ego.

        Metafyysisesti tämä tarkoittaa, että ego luo tämän kärsimyksen maailman. Tämäkin johtaa dualistiseen maailmankuvaan. Toisaalta IOK ei pysty millään tavalla loogisesti selittämään, mistä tämä johtuu. “Unohti nauraa” ei ole varteenotettava selitys mihinkään, se on vain trikki ohjata ajatus pois oleellisesta.

        Lisäksi tässä on iso vaara, mikä näkyy monessa lukijassa. Jos tämä maailma on IOK:n mukaan vain illuusio, millään mitä tässä maailmassa tapahtuu ei ole todella mitään merkitystä. Kuolema, sairaus ja kärsimys muuttuvat myös illuusioksi. Tämä äärimmillään johtaa -ei hyväksyntään ja rakkauteen-, vaan eristäytymiseen ja naiviin versioon pasifismista, joka hyväksyy kaiken kärsimyksen ja sulkee siltä silmänsä. Ihminen ei edes yritä enää puuttua asioihin, jotka olisivat kenties jopa helposti korjattavissa. En näe mitä tällä on myötätunnon kanssa tekemistä?

        Egosta...Jos kerran ihminen pyrkii eroon kärsimyksestä IOK:n avulla, niin tämä ajaa umpikujaan. Se, joka pyrkii eroon kärsimyksestä on sama joka aiheuttaa kärsimyksen, siis ego. Ja silti sitä vastaan pitäisi taistella -ego siis taistelee itseään vastaan - mikä on varma ristiriidan ja sekaannuksen aiheuttaja.

        IOK näyttää olevan onnellisen tietämätön siitä, että kaikissa muissa asiaa käsittelevissä perinteissä pyritään aiheuttamaan yksinkertaisesti herääminen. Oivallus, siitä että egoa ei ole - joten on turhaa taistella, kehittyä tai pyrkiä johonkin. En ihmettele lainkaan, että on ihmisiä, jotka ovat kahlanneet vuosia IOK:n kanssa ja silti jääneet jumiin anteeksiannon ja hyväksymisen kanssa. Ja kärsivät edelleen, kenties vähemmän, mutta silti.

        Tämä näkyy hyvin lauseissa, joissa kehotetaan olemaan muuttamatta maailmaa vaan muuttamaan ajatustaan maailmasta. Tämä on hyvin ongelmallinen lause. Mikäli maailma on illuusio, sen täytyy johtua siitä, että meillä on väärä käsitys maailmasta. Jos meillä on väärä käsitys maailmasta, niin miten voimme päästä illuusiosta muuttamalla käsityksen positiiviseksi? Positiivinen illuusio on myös illuusio?

        Tämä on kuin töihin mennessä pistäisi cd-soittimeen levyn, joka kehottaa toistamaan lausetta: “Minä olen täydellinen, minä olen voittaja.” Se saattaa helpottaa, mutta todellisuuden kanssa sillä ei ole valitettavasti mitään tekemistä.

        Hämmentävää on myös, lukuunottamatta ihan viimeisiä sivuja, että IOK kehottaa pysymään tässä tietyssä polussa ja väittää, että muita ei tarvita. Kuitenkin nämä kaikki asiat on esitetty tuhansien vuosien aikana. Em. Taolaisuus,buddhalaisuus, advaita vedanta, juutalais-kristillinen-islamin mystikot -kaikista löytyvät samat asiat. Tosin paljon yksinkertaisemmin ja selkeämmin.


      • anteeksi nyt vain
        Sarcisson kirjoitti:

        Toinen tapa nähdä sama asia on, että IOK todella on sekava ja ristiriitainen kokonaisuus.

        En ihmettele ollenkaan ihmisten kokemuksia. IOK:ssa on teologisesti ja psykologisesti ongelmallisia kohtia, jotka saattavat sekoittaa pahastikin lukijaa. Varsinkin jos hänellä ei ole kokemusta muista perinteistä.

        “Se on ei-dualistinen, ykseyteen perustuva näkökulma “

        Anteeksi, mutta tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. IOK on pohjimmiltaan kreationistinen rakennelma. Siinä on luoja ja luodut. Se käsittää myös sielun luotuna, erillisenä asiana Jumalasta. Tämä on ihan puhdasta dualismia.

        Tältä pohjalta ihmisen äärimmäinen kokemus ei ole ykseys vaan -yhteys, aivan kuten perinteisessä kristinuskossa. IOKsta saa myös vaikutelman, että ihmisen suurin tavoite on hyvin taivasmainen paikka, jossa sielut iloitsevat yhdessä yhteydessä Jumalaan. Ei onnen ja rakkauden tässä maailmassa ja nyt.

        IOK:n mukaan ihmisten kokemus maailmasta on jo perusteeltaan virheellinen, eräänlainen paha uni. Unen takana on IOK:n iso paha susi, eli ego.

        Metafyysisesti tämä tarkoittaa, että ego luo tämän kärsimyksen maailman. Tämäkin johtaa dualistiseen maailmankuvaan. Toisaalta IOK ei pysty millään tavalla loogisesti selittämään, mistä tämä johtuu. “Unohti nauraa” ei ole varteenotettava selitys mihinkään, se on vain trikki ohjata ajatus pois oleellisesta.

        Lisäksi tässä on iso vaara, mikä näkyy monessa lukijassa. Jos tämä maailma on IOK:n mukaan vain illuusio, millään mitä tässä maailmassa tapahtuu ei ole todella mitään merkitystä. Kuolema, sairaus ja kärsimys muuttuvat myös illuusioksi. Tämä äärimmillään johtaa -ei hyväksyntään ja rakkauteen-, vaan eristäytymiseen ja naiviin versioon pasifismista, joka hyväksyy kaiken kärsimyksen ja sulkee siltä silmänsä. Ihminen ei edes yritä enää puuttua asioihin, jotka olisivat kenties jopa helposti korjattavissa. En näe mitä tällä on myötätunnon kanssa tekemistä?

        Egosta...Jos kerran ihminen pyrkii eroon kärsimyksestä IOK:n avulla, niin tämä ajaa umpikujaan. Se, joka pyrkii eroon kärsimyksestä on sama joka aiheuttaa kärsimyksen, siis ego. Ja silti sitä vastaan pitäisi taistella -ego siis taistelee itseään vastaan - mikä on varma ristiriidan ja sekaannuksen aiheuttaja.

        IOK näyttää olevan onnellisen tietämätön siitä, että kaikissa muissa asiaa käsittelevissä perinteissä pyritään aiheuttamaan yksinkertaisesti herääminen. Oivallus, siitä että egoa ei ole - joten on turhaa taistella, kehittyä tai pyrkiä johonkin. En ihmettele lainkaan, että on ihmisiä, jotka ovat kahlanneet vuosia IOK:n kanssa ja silti jääneet jumiin anteeksiannon ja hyväksymisen kanssa. Ja kärsivät edelleen, kenties vähemmän, mutta silti.

        Tämä näkyy hyvin lauseissa, joissa kehotetaan olemaan muuttamatta maailmaa vaan muuttamaan ajatustaan maailmasta. Tämä on hyvin ongelmallinen lause. Mikäli maailma on illuusio, sen täytyy johtua siitä, että meillä on väärä käsitys maailmasta. Jos meillä on väärä käsitys maailmasta, niin miten voimme päästä illuusiosta muuttamalla käsityksen positiiviseksi? Positiivinen illuusio on myös illuusio?

        Tämä on kuin töihin mennessä pistäisi cd-soittimeen levyn, joka kehottaa toistamaan lausetta: “Minä olen täydellinen, minä olen voittaja.” Se saattaa helpottaa, mutta todellisuuden kanssa sillä ei ole valitettavasti mitään tekemistä.

        Hämmentävää on myös, lukuunottamatta ihan viimeisiä sivuja, että IOK kehottaa pysymään tässä tietyssä polussa ja väittää, että muita ei tarvita. Kuitenkin nämä kaikki asiat on esitetty tuhansien vuosien aikana. Em. Taolaisuus,buddhalaisuus, advaita vedanta, juutalais-kristillinen-islamin mystikot -kaikista löytyvät samat asiat. Tosin paljon yksinkertaisemmin ja selkeämmin.

        Jotenkin sitä vain haluaisi uskoa, että IOK olisi vastaus kärsivän huutoon... itse kuitenkin olen saanut enemmän jopa Eckhart Tollelta. IOK ei ole antanut vielä mitään, kuin pään hakkaamista seinään.. valitettavasti. Itse haluaisin niin mielelläni, että IOK olisi jotain..

        Edesmennyt Kenneth Wapnick: lukiko kaveri mitään muita "viisauksia" kuin IOK:ta? Hänkö on koko "skenen" tietäjä? Eikös kaveri kuitenkin ollut yksi kirjan tekemiseen vaikuttaneista henkilöistä? Ja silti vain hän tuntui siitä ymmärtävän... haisee pahasti palaneelta... minä uskallan jopa laittaa hurjan määrän panosta sen puolesta, että kukaan muu ei tiedä IOK:sta yhtään mitään. Ei Gary Renard, eikä Garyn keksimät Arten ja Pursahkaan.. se joka väittää ymmärtävänsä joko valehtelee tai elää typerässä lapsenuskossa.

        Erittäin epäilyttävällä tavalla "kanavoitu" kirja. Tapa jolla kirja on tuotettu on aivan järjetön. 7 vuotta "kanavointia" ja kirjan kanavoija kuoli kärsimysten vallassa viimeiseen sekunttiin asti ja muka "J" tuli hakemaan varta vasten kirjan kanavoijaa kuolinvuoteeltaan. Miksi ihmeessä? :D Kuka "J"?
        "J" tuli hakemaan Heleniä, vaikka ei ole edes olemassa..

        Kuulostaa varmasti ulkopuolisen korvaan mielipuoliselta ja laaduttomalta viiden pennin tragikomedialta. Kirjan tuotantotavassa ei ole mitään järkeä, se ampuu paljon pohjaa pois. Hinta oli kyllä kallis siihen nähden, että paperi ei paljoa maksa.

        IOK:ssa ei ole järkeä. Missään suhteessa.


      • Näin juuri
        Sarcisson kirjoitti:

        Toinen tapa nähdä sama asia on, että IOK todella on sekava ja ristiriitainen kokonaisuus.

        En ihmettele ollenkaan ihmisten kokemuksia. IOK:ssa on teologisesti ja psykologisesti ongelmallisia kohtia, jotka saattavat sekoittaa pahastikin lukijaa. Varsinkin jos hänellä ei ole kokemusta muista perinteistä.

        “Se on ei-dualistinen, ykseyteen perustuva näkökulma “

        Anteeksi, mutta tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. IOK on pohjimmiltaan kreationistinen rakennelma. Siinä on luoja ja luodut. Se käsittää myös sielun luotuna, erillisenä asiana Jumalasta. Tämä on ihan puhdasta dualismia.

        Tältä pohjalta ihmisen äärimmäinen kokemus ei ole ykseys vaan -yhteys, aivan kuten perinteisessä kristinuskossa. IOKsta saa myös vaikutelman, että ihmisen suurin tavoite on hyvin taivasmainen paikka, jossa sielut iloitsevat yhdessä yhteydessä Jumalaan. Ei onnen ja rakkauden tässä maailmassa ja nyt.

        IOK:n mukaan ihmisten kokemus maailmasta on jo perusteeltaan virheellinen, eräänlainen paha uni. Unen takana on IOK:n iso paha susi, eli ego.

        Metafyysisesti tämä tarkoittaa, että ego luo tämän kärsimyksen maailman. Tämäkin johtaa dualistiseen maailmankuvaan. Toisaalta IOK ei pysty millään tavalla loogisesti selittämään, mistä tämä johtuu. “Unohti nauraa” ei ole varteenotettava selitys mihinkään, se on vain trikki ohjata ajatus pois oleellisesta.

        Lisäksi tässä on iso vaara, mikä näkyy monessa lukijassa. Jos tämä maailma on IOK:n mukaan vain illuusio, millään mitä tässä maailmassa tapahtuu ei ole todella mitään merkitystä. Kuolema, sairaus ja kärsimys muuttuvat myös illuusioksi. Tämä äärimmillään johtaa -ei hyväksyntään ja rakkauteen-, vaan eristäytymiseen ja naiviin versioon pasifismista, joka hyväksyy kaiken kärsimyksen ja sulkee siltä silmänsä. Ihminen ei edes yritä enää puuttua asioihin, jotka olisivat kenties jopa helposti korjattavissa. En näe mitä tällä on myötätunnon kanssa tekemistä?

        Egosta...Jos kerran ihminen pyrkii eroon kärsimyksestä IOK:n avulla, niin tämä ajaa umpikujaan. Se, joka pyrkii eroon kärsimyksestä on sama joka aiheuttaa kärsimyksen, siis ego. Ja silti sitä vastaan pitäisi taistella -ego siis taistelee itseään vastaan - mikä on varma ristiriidan ja sekaannuksen aiheuttaja.

        IOK näyttää olevan onnellisen tietämätön siitä, että kaikissa muissa asiaa käsittelevissä perinteissä pyritään aiheuttamaan yksinkertaisesti herääminen. Oivallus, siitä että egoa ei ole - joten on turhaa taistella, kehittyä tai pyrkiä johonkin. En ihmettele lainkaan, että on ihmisiä, jotka ovat kahlanneet vuosia IOK:n kanssa ja silti jääneet jumiin anteeksiannon ja hyväksymisen kanssa. Ja kärsivät edelleen, kenties vähemmän, mutta silti.

        Tämä näkyy hyvin lauseissa, joissa kehotetaan olemaan muuttamatta maailmaa vaan muuttamaan ajatustaan maailmasta. Tämä on hyvin ongelmallinen lause. Mikäli maailma on illuusio, sen täytyy johtua siitä, että meillä on väärä käsitys maailmasta. Jos meillä on väärä käsitys maailmasta, niin miten voimme päästä illuusiosta muuttamalla käsityksen positiiviseksi? Positiivinen illuusio on myös illuusio?

        Tämä on kuin töihin mennessä pistäisi cd-soittimeen levyn, joka kehottaa toistamaan lausetta: “Minä olen täydellinen, minä olen voittaja.” Se saattaa helpottaa, mutta todellisuuden kanssa sillä ei ole valitettavasti mitään tekemistä.

        Hämmentävää on myös, lukuunottamatta ihan viimeisiä sivuja, että IOK kehottaa pysymään tässä tietyssä polussa ja väittää, että muita ei tarvita. Kuitenkin nämä kaikki asiat on esitetty tuhansien vuosien aikana. Em. Taolaisuus,buddhalaisuus, advaita vedanta, juutalais-kristillinen-islamin mystikot -kaikista löytyvät samat asiat. Tosin paljon yksinkertaisemmin ja selkeämmin.

        Jees, osut naulan ytimeen. Juuri tuollaisten havaintojen takia onkin mukavampi lukea esim. Nisargadatta Maharjta tai kuunnella Moojin puhetta youtubesta. Siinä kaksi opettajaa, joiden maailmankuva ei perustu siihen, että jotakin vastustetaan. Kaikki otetaan niin kuin se on. Siinä rauha ja yksinkertaisuus. "I am that" ja sieltä se syvä hiljaisuus löytyy.


      • Sarcisson kirjoitti:

        Toinen tapa nähdä sama asia on, että IOK todella on sekava ja ristiriitainen kokonaisuus.

        En ihmettele ollenkaan ihmisten kokemuksia. IOK:ssa on teologisesti ja psykologisesti ongelmallisia kohtia, jotka saattavat sekoittaa pahastikin lukijaa. Varsinkin jos hänellä ei ole kokemusta muista perinteistä.

        “Se on ei-dualistinen, ykseyteen perustuva näkökulma “

        Anteeksi, mutta tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. IOK on pohjimmiltaan kreationistinen rakennelma. Siinä on luoja ja luodut. Se käsittää myös sielun luotuna, erillisenä asiana Jumalasta. Tämä on ihan puhdasta dualismia.

        Tältä pohjalta ihmisen äärimmäinen kokemus ei ole ykseys vaan -yhteys, aivan kuten perinteisessä kristinuskossa. IOKsta saa myös vaikutelman, että ihmisen suurin tavoite on hyvin taivasmainen paikka, jossa sielut iloitsevat yhdessä yhteydessä Jumalaan. Ei onnen ja rakkauden tässä maailmassa ja nyt.

        IOK:n mukaan ihmisten kokemus maailmasta on jo perusteeltaan virheellinen, eräänlainen paha uni. Unen takana on IOK:n iso paha susi, eli ego.

        Metafyysisesti tämä tarkoittaa, että ego luo tämän kärsimyksen maailman. Tämäkin johtaa dualistiseen maailmankuvaan. Toisaalta IOK ei pysty millään tavalla loogisesti selittämään, mistä tämä johtuu. “Unohti nauraa” ei ole varteenotettava selitys mihinkään, se on vain trikki ohjata ajatus pois oleellisesta.

        Lisäksi tässä on iso vaara, mikä näkyy monessa lukijassa. Jos tämä maailma on IOK:n mukaan vain illuusio, millään mitä tässä maailmassa tapahtuu ei ole todella mitään merkitystä. Kuolema, sairaus ja kärsimys muuttuvat myös illuusioksi. Tämä äärimmillään johtaa -ei hyväksyntään ja rakkauteen-, vaan eristäytymiseen ja naiviin versioon pasifismista, joka hyväksyy kaiken kärsimyksen ja sulkee siltä silmänsä. Ihminen ei edes yritä enää puuttua asioihin, jotka olisivat kenties jopa helposti korjattavissa. En näe mitä tällä on myötätunnon kanssa tekemistä?

        Egosta...Jos kerran ihminen pyrkii eroon kärsimyksestä IOK:n avulla, niin tämä ajaa umpikujaan. Se, joka pyrkii eroon kärsimyksestä on sama joka aiheuttaa kärsimyksen, siis ego. Ja silti sitä vastaan pitäisi taistella -ego siis taistelee itseään vastaan - mikä on varma ristiriidan ja sekaannuksen aiheuttaja.

        IOK näyttää olevan onnellisen tietämätön siitä, että kaikissa muissa asiaa käsittelevissä perinteissä pyritään aiheuttamaan yksinkertaisesti herääminen. Oivallus, siitä että egoa ei ole - joten on turhaa taistella, kehittyä tai pyrkiä johonkin. En ihmettele lainkaan, että on ihmisiä, jotka ovat kahlanneet vuosia IOK:n kanssa ja silti jääneet jumiin anteeksiannon ja hyväksymisen kanssa. Ja kärsivät edelleen, kenties vähemmän, mutta silti.

        Tämä näkyy hyvin lauseissa, joissa kehotetaan olemaan muuttamatta maailmaa vaan muuttamaan ajatustaan maailmasta. Tämä on hyvin ongelmallinen lause. Mikäli maailma on illuusio, sen täytyy johtua siitä, että meillä on väärä käsitys maailmasta. Jos meillä on väärä käsitys maailmasta, niin miten voimme päästä illuusiosta muuttamalla käsityksen positiiviseksi? Positiivinen illuusio on myös illuusio?

        Tämä on kuin töihin mennessä pistäisi cd-soittimeen levyn, joka kehottaa toistamaan lausetta: “Minä olen täydellinen, minä olen voittaja.” Se saattaa helpottaa, mutta todellisuuden kanssa sillä ei ole valitettavasti mitään tekemistä.

        Hämmentävää on myös, lukuunottamatta ihan viimeisiä sivuja, että IOK kehottaa pysymään tässä tietyssä polussa ja väittää, että muita ei tarvita. Kuitenkin nämä kaikki asiat on esitetty tuhansien vuosien aikana. Em. Taolaisuus,buddhalaisuus, advaita vedanta, juutalais-kristillinen-islamin mystikot -kaikista löytyvät samat asiat. Tosin paljon yksinkertaisemmin ja selkeämmin.

        Sarcisson
        23.5.2014 11:30

        Asiantuntemuksesi monista oppisuunnista antaa virheellisen mielikuvan että olisit myös IOK.sta perillä. Valitettavasti näin ei näytä olevan.

        esim sanot että "siinä on luoja ja luodut." jolloin se on dualistinen. Minusta kirjoittaessani poikkean ei kirjoittavasta eli ilmaisen dualismia.

        Seuraavassa lausut "IOKsta saa myös vaikutelman, että ihmisen suurin tavoite on hyvin taivasmainen paikka, jossa sielut iloitsevat yhdessä yhteydessä Jumalaan. Ei onnen ja rakkauden tässä maailmassa ja nyt"

        Kuitenkin kurssi nimenomaan lausuu että tämä eli kirjoitettu kurssi on vasta alku, jakoa seuraa, joka on se mitä ei voida opettaa." Eli mielen sisältö tai tajunta siirtyy tai yhtyy muilla kuin opetusmetodeilla.

        Monin kohdin Kurssi torjuu yrittämisen. Ja kehottaa muuttamaan mielen, ei yritetä positiivisuutta vaan "valitse uudelleen"

        Maailmaa ei korjata eli unta ei ole tarpeen korjata vaan katsottava totuuden ja rakkauden ja anteeksiannon mielellä. No nyt tuli kolme dualismia jälleen.

        Mutta puhuaksesi Kurssista olisiko mahdollista että ottaisit viiteitä mistä kohdin olet ajattelusi rakentanut?


      • Sarcisson
        enkelipallo kirjoitti:

        Sarcisson
        23.5.2014 11:30

        Asiantuntemuksesi monista oppisuunnista antaa virheellisen mielikuvan että olisit myös IOK.sta perillä. Valitettavasti näin ei näytä olevan.

        esim sanot että "siinä on luoja ja luodut." jolloin se on dualistinen. Minusta kirjoittaessani poikkean ei kirjoittavasta eli ilmaisen dualismia.

        Seuraavassa lausut "IOKsta saa myös vaikutelman, että ihmisen suurin tavoite on hyvin taivasmainen paikka, jossa sielut iloitsevat yhdessä yhteydessä Jumalaan. Ei onnen ja rakkauden tässä maailmassa ja nyt"

        Kuitenkin kurssi nimenomaan lausuu että tämä eli kirjoitettu kurssi on vasta alku, jakoa seuraa, joka on se mitä ei voida opettaa." Eli mielen sisältö tai tajunta siirtyy tai yhtyy muilla kuin opetusmetodeilla.

        Monin kohdin Kurssi torjuu yrittämisen. Ja kehottaa muuttamaan mielen, ei yritetä positiivisuutta vaan "valitse uudelleen"

        Maailmaa ei korjata eli unta ei ole tarpeen korjata vaan katsottava totuuden ja rakkauden ja anteeksiannon mielellä. No nyt tuli kolme dualismia jälleen.

        Mutta puhuaksesi Kurssista olisiko mahdollista että ottaisit viiteitä mistä kohdin olet ajattelusi rakentanut?

        En ole varma, haluanko lähteä juuri sinun kanssasi tähän keskusteluun. Syystä?

        En tiedä, pystytkö asettamaan omat mielipiteesi ja tuntemuksesi sivuun asiasta - katsomaan sitä objektiivisesti ulkoapäin? Käytät keskusteluissa niin paljon em. suoria lainauksia kirjasta, että se on ainakin minulle merkki ihmisen vahvasta, perustavanlaatuisesta sitoutumisesta juuri siihen tiettyyn asiaan. Keskustelu on mahdollista, jos me molemmat pyrimme löytämään totuuden, pystymme kuuntelmaan toisiamme ja etsimään yhdessä. Muutoin se on hyödytöntä väittelyä.

        Toiseksi, IOKlla on ilmiselvästi ollut merkittävä vaikutus sinun elämässäsi ja minulla ei ole mitään tarvetta kyseenalaistaa sitä sinun kokemustasi. Jos koet sen itsellesi oikeana polkuna, hyvä niin.


    • anteeksi nyt vain
      24.5.2014 01:55
      kirjoittaa parhaalla mahdollisella tavalla tuonhetkisen näkökulmansa lukemaansa

      Koska en tavoita siinä mitään yksittäistä opillista kohtaa tyydyn ilmaisemaan oman näkökulmani tuohon kurssin kirjoittajaan ja kanavointiin. Olen koko ajan erilaisten tietolähteiden varassa joiden kirjoittajien mielen tilaa en oppiarvoa pysty tietämään. Siksi arvostan sitä käsitystä minkä oma ymmärrykseni sisällöstä tavoittaa.
      Tämän saman periaatteen eli sisällön oivaltamisen olen juuri kurssista oppinut.

      Kukin lukija hyväksy vain sen minkä haluaa hyväksyä ja sitä juuri myös kurssi opettaa. Tosiasiat eivät muutu kirjoittajan tai ilmaisutavan mukaan. Onko ajatteluni mielekäs on ainoastaan minun ongelmani ja minun vallassani.

    • taasw kysymymyksiä

      Entä jos kerron ja totean, että älykkyyteni ei riitä Ihmeiden Oppikurssin "suorittamiseen". En yksinkertaisesti ole kykenevä, monista eri syistä, käymään läpi tätä paksua eeposta.

      Jos pelastus on oikeamielisyyttä ja, jos elän elämäni "tuskailematta" täysillä ikään kuin automaattisesti ilman ajattelua ja stressiä suoritanko silti Oppikurssia?

      Vai onko vaatimus kuitenkin tiedostaminen ja itsensäruoskinta jossain vaiheessa elämää? Vai voiko täällä tasolla 2 kulkea tiedostamatta mitään kohti samaa päämäärää?

    • Ymmärränkö esim. tekstiosan sivulta 509 luku Vastuu näkemisestä.

      lainaus
      " Minä olen vastuussa siitä, mitä näen.
      Valitsen tunteet, jotka koen, ja päätän itse päämäärästä, jonka haluan saavuttaa. Ja minä itse pyydän kaikkea sitä, mikä minulle näyttää tapahtuvan, ja saan sen mukaisesti kuin olen pyytänyt"

      Näin ollen kysynkin osaltani kuka onkaan minussa se joka ei ymmärrä eikä osaa? Ja myöskin aloittajalle mitä onkaan seuraava vaihe Kurssin jälkeen

      • erbbebe

        "Minä olen vastuussa siitä, mitä näen.
        Valitsen tunteet, jotka koen, ja päätän itse päämäärästä, jonka haluan saavuttaa. Ja minä itse pyydän kaikkea sitä, mikä minulle näyttää tapahtuvan, ja saan sen mukaisesti kuin olen pyytänyt"

        Kyllä nyt täytyy sanoa ihan rehellisesti, että vastuussa todellisesti tuossa merkityksessä kuin väität ihmisen olevan, niin siten olet vain jos olet itsesi alusta asti rakentanut.
        Et ole.
        Valintoihisi vaikuttaa jatkuvasti lukemattomia sinusta ulkopuolisia ja sinun sellaisia sisäisiä voimia joihin et kykene itse vaikuttamaan, mutta sellaisia jotka nomenomaan vaikuttavat siihen miten miellät ja elämäsi elät.

        Ihmisen kohdalla tuollainen väite "vastuusta", tai elämänsä hallitsemasta("oman onnensa seppä") ja ohjaamisesta kuin eläisi suunnitellusti, kuin yksin ja halliten maailmassaan kaiken, täysin mieletön.
        Luuletteko että maailma on raakennettu vain teille?
        Mitä maailma osoittaa?
        Oletteko yksin täällä ja saatte aina sen mitä haluatte?
        Tietysti voi aina sanoa että;"niin se ei ollut tarkoitettu,,tai oli",,ihan joka asiasta, mutta hei oikeesti?

        Ihmisinä olemme mm. ympäristön, geeniemme, kasvatuksen,aikakauden,,jne, jne,,eli sanalla sanoen erittäin monen tekijän summana ja niin monien "voimien" heitellellyssä, että me luulemme ohjaavamme elämäämme kuin suunnitellen, mutta sattuma vie aivan yhtä paljon,, ja me vikisemme


    • erbbebe
      1.7.2014 11:05

      Älä hätäänny siitä mitä minä sanon koska vain minä voin sanoa juuri sitä minkä minä sanon, eikä se tietenkään voi olla kaikenkattava totuus jokaiselle. Jo yksin sen vuoksi koska jokainen sana on äärettömän monitulkintainen OMAN menneisyytesi - menneisyyteni - vuoksi. Tarkentaakseni vielä että sanoessani eli reagoidessani tunnen tiettyjä tuntemuksia ja niistä ei kukaan ulkopuolinen voi olla tietoinen.

      Sarcisson tuossa juuri huomioi kuinka lujasti sidoksissa olen suoriin lainauksiin ja olisi ehkä toivonut omakohtaisempaa otetta. Vähentääkseni oman tulkintani minimiin olen tehnyt suoria lainauksia.

      Jokaisen valintoihin vaikuttaa kaikki mahdollinen koko ajan, mutta vain minä reagoin minulle ominaisiin seikkoihin ja sen saman lain alainen jokainen on. Et voi tietää miten kaveri reagoi suolattomaan ruokaan, rautakaupan palveluun, Wagnerin pilapiirroksiin, minun kirjoitusvirheisiini jne. juuri mainitsemistasi syistä. Jokainen on oman menneisyytensä tuotos ja juuri sen olen kurssista oppinut. Jokainen on vastuussa näkemästään.

      Siksi olen vastuussa siitä minkä näen. Kurssin yksi perus opetuksista (minun mielestäni) on että syylisyyden ulkoistaminen on virhe.
      Vielä uudelleen, kenenkään ei pidä kuvitella että minun ymmärrykseni Kurssista olisi likikään sellainen kuin sen kirjoittaja on tarkoittanut.

      Sattumaa ei ole.

    • Jos me muutkin todella perehtyisimme IOK:n tekstiin, tai tutustuisimme ajatuksella edes Renardin kirjoihin, ymmärtäisimme, mistä niissä kerrotaan. Ilman tätä asioihin paneutumista keskustelu näistä asoista on enimmäkseen toistensa ohi puhumista. Puhutaan eri lähtökohdista käsin.

      Me olemme niin tottuneet ajattelemaan asioista tämän ilmenneen maailman ehdoilla, egon ajattelutavan mukaisesti, ettemme voi ilman IOK:iin perehtymistä ymmärtää Pyhän Hengen ajattelutapaa. Ne ovat niin toisilleen vastakkaisia.

      Jos vilpittömät totuuden etsijät unohtaisivat aikaisemmat, egon ajattelutavan mukanaan tuomat käsitykset, ja todella perehtyisivät Ihmeiden Oppikurssin viestin ytimeen, keskusteluista tulisi todella mielenkiintoisia ja hedelmällisiä. Näin uskon ja toivon...

      • kystyttävää

        Se vain että uskaltaako kukaan antaa suositusta siihen, että joku perehtyisi IOK:iin?

        Että voisi välttää sen, että se olisi ajanhukkaa.. miten voitte olla niin varma, että IOK on oikeassa? Kirja on 10 cm paksu. Se ottaa vuosia ymmärtää sen.. siinä on riskinsä, ja kannattaako se riski ottaa?


      • Mooji ja kumppanit
        kystyttävää kirjoitti:

        Se vain että uskaltaako kukaan antaa suositusta siihen, että joku perehtyisi IOK:iin?

        Että voisi välttää sen, että se olisi ajanhukkaa.. miten voitte olla niin varma, että IOK on oikeassa? Kirja on 10 cm paksu. Se ottaa vuosia ymmärtää sen.. siinä on riskinsä, ja kannattaako se riski ottaa?

        Tästä videosta näkee miten yksinkertaisesti Mooji puhuu ja miten lukossa tuo haastattelija ajoittain on, kun on IOK:n teestit hyväksynyt.

        https://www.youtube.com/watch?v=0QSqs921s7M


      • itä tarkoitat
        Mooji ja kumppanit kirjoitti:

        Tästä videosta näkee miten yksinkertaisesti Mooji puhuu ja miten lukossa tuo haastattelija ajoittain on, kun on IOK:n teestit hyväksynyt.

        https://www.youtube.com/watch?v=0QSqs921s7M

        mitä tarkoitat IOK:n teestit hyväksynyt?


      • kystyttävää kirjoitti:

        Se vain että uskaltaako kukaan antaa suositusta siihen, että joku perehtyisi IOK:iin?

        Että voisi välttää sen, että se olisi ajanhukkaa.. miten voitte olla niin varma, että IOK on oikeassa? Kirja on 10 cm paksu. Se ottaa vuosia ymmärtää sen.. siinä on riskinsä, ja kannattaako se riski ottaa?

        Tekstiosan sivulta 183 luku II Vastaus rukoukseen

        1 Jokainen, joka koskaan on yrittänyt käyttää rukousta pyytääkseen jotakin, on kokenut sellaista, minkä on tulkinnut epäonnistumiseksi. 2) Se ei päde ainoastaan sellaisiin erityisiin asioihin, jotka saattaisivat olla vahingoksi, vaan myös sellaisiin pyyntöihin, jotka ovat täysin tämän kurssiin mukaisia. 3) Varsinkin viimeksi mainitut saatetaan virheellisesti tulkita "todisteeksi" siitä että, kurssi ei tarkoita sitä mitä sanoo. 4) Sinun on kuitenkin muistettava, että kurssi sanoo - jopa toistuvasti - että sen tarkoituksena on pelosta vapautuminen.

        Tämä sopii vastaukseksi nimim. "kysyttävää" kuin samalla on suositus Jampolskyn kirjaan Rakkaus on pelosta vapautumista


    • Et olisi ainakaan kuulopuheiden varassa.

      Eihän kukaan voi väittää miten juuri sinä sen tulet ymmärtämään. leikillä tietenkin heitit. Jos kysymyksesi olisi aito voitaisiin kysyä mikä on elämäsi tuntihinta jotta päästäisiin hinnoitteluun

    • ajatuksia Kurssista

      Tämähän oli mielenkiintoinen ketju.

      IOK voi vaikuttaa olevan itsessään ristiriitainen sen takia, että se puhuttelee kahdella eri tasolla. Toisen tason opetukset - siis hengen tason - tulee ottaa kirjaimellisesti, mutta toisen tason opetukset taas vertauskuvallisesti.

      Taivaassa Jumalalla ja Kristuksella ei ole mitään eroa - ne ovat täydellisesti yhtä. Kun Kurssissa puhutaan Jumalan Pojasta, tarkoitetaan sitä osaa kokonaisuudesta joka uneksii tätä unta erillisyydestä.

      Miten täydellisyyteen sitten putkahti "mitä jos" -ajatus eli ajatus erillisyydestä: sitä ei voi käsittää egon kautta vaan kokemuksen tasolla.

      Itselleni Kurssi on ainut teos, mikä selittää kaiken kurjuuden maailmassa ja sen, miksi ihmiset kokevat alitajuisesti itsensä syylliseksi ja projisoivat sen sitten kehoonsa ja muihin... Ja sen, miksi suuret maailmanuskonnot pelottelevat helvetillä jne.

      Itse en esimerkiksi koskaan käsittänyt aiemmin sitä, miksi pelkäsin helvettiä ja koin monesta normaalistakin asiasta kovaa syyllisyyttä vaikka perheeni ei ollut mitenkään erityisen uskonnollinen. Nuo asiat tulee alitajuisesta mielestä, jonka puhdistamiseen Kurssi tähtää.

      Joku puhui siitä, että Kurssi ikäänkuin ummistaisi silmänsä maailman kärsimykseltä. Kurssin mukaan kuitenkin ainoa todellinen lääke kaikkeen kärsimykseen on todellinen anteeksianto - siis mielen tasolla tapahtuva anteeksianto, joka poistaa tiedostamattoman syyllisyyden, joka siis on kaiken kärsimyksen alkulähde.

      On totta, että aluksi Kurssi on käsittämättömän hankala ymmärtää. Mutta sen oppiminen on mahdollista ja se vaatii kärsivällisyyttä! En sitten väitä, että olisin mikään mestari Kurssin suhteen, mutta minusta tuntuu että tämä alkaa aukeamaan ja että tämä on ainakin minulle oikea tie.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      125
      7589
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      72
      3623
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1303
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1077
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      997
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      49
      957
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      813
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      695
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      36
      688
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      653
    Aihe