Onko pääkaupunkiseudulla enää ELÄVIÄ oikeaoppisia seurakuntia?

Ei taida löytyä

Olen etsimällä etsinyt oikeoppista, mutta myös elävää seurakuntaa Helsingin seudulla, mutta yhtään ei ole sellaista vastaan.

Joko seurakuntien opetus on ihan päin mäntyä, ei siis raamatullista lainkaan, vaan noloa sielullista höperehtimistä, menestysteologiaa ja kaikenlaisia "näkyjä, merkkejä ja muka ihmeitä", ym. new agelaisuutta alusta loppuun asti.

Tai sitten opetus on oikein raamatullista, mutta hirvittävän kuivaa, tunnelma on pelokas, välinpitämätön ja ahdistunut eikä Pyhää Henkeä näy eikä tunnu olevan mailla halmeilla.

Ylistämistä täällä ei ole ollenkaan, vaan vedetään itkuvirsiä synkässä hengessä, ja jos jotain iloisempaa musiikkia soitetaan, niin sitä ei jäädä euforisoimaan, vaan otetaan jo heti perään se seuraava itkuvirsi, ettei vaan PH pääsisi vahingossakaan virtailemaan seurakuntaan.

Tunnusmerkkinä tällaisessa paikassa on sekin, ettei Ihmisillä ei ole rakkautta toisiaan kohtaan, kukaan ei tervehdi toistaan, tuijotetaan vaan jopa tympeinäkin toisiaan ja kaikenlainen isompi ylistäminen, hengellisyys ja hyvyys katsotaan jotenkin ylihengellliseksi hapatukseksi ja sitä katsotaan jotenkin kieroon.

Onko siis olemassa pääkaupunkiseudulla, sellaista vanhanaikaista Jumalan seurakuntaa, jossa ihmisillä olisi vielä oikea Raamatun oppi, rakkaus Israelia kohtaan ja uskovilla Jeesuksen teeskentelemätön rakkaus toisiaan kohtaan Pyhässä Hengessä? Ja jossa myös musiikki olisi mieltä ylentävää ja ylistystäkin olisi sopivasti ja jossa armolahjat toimisivat normaalisti olematta silti mitään äärikarismaattista hysteriaa/kaatuilua.

Jos tällainen srk tai rukouspiiri löytyisi Hesan tienoilta, se taitaisi olla kuin lottovoitto nykyään ja ehkä näinä pimeinä lopunaikoina täysin mahdotonta jopa löytää tällaista aarretta.

Mutta jos edes jotain tuon tyylistä srk:taa tai rukouspiiriä löytyisi, kertoisitteko siitä. Enkä usko olevani ainoa, joka tällaista seurakuntaa etsii.

35

2134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saastutuksia pakoon

Onko tilanne nyt siis sellainen, etttä Jumala on sulkenut kaikki eksytykseen, että voisi kaikkia armahtaa?

Vai kenelle armo kuluu, jos kaikki srk:nnat ovat jonkinlaisissa eksytyksissä mukana? (Seassa voi tosin olla aivan muutamia sydämensä puhtaana pitäneitä, mutta ei montaa)

Tietysti vielä löytyy se piskuinen lauma, joka ei käy missään, lukevat vaan itse Raamattua ja rukoilevat yhdessä puolisonsa kanssa ja suojelevat näin itseään harhaoppisilta saastutuksilta.

• Pääkonttorin mies

Helsingin Saalem

• 4567890+
        Pääkonttorin mies kirjoitti:

Helsingin Saalem

Ihmisten mielestä srk:n piätisi olla

1.) täydellinen eli täynnä täydellisiä ihmisiä
        2.) täynnä hengetöntä toronto-ylisltystä
        3.) ilman parannuksen julistusta
        4.) ilman selkeää Raamatun opetusta

• tätä on--- jo
        4567890+ kirjoitti:

Ihmisten mielestä srk:n piätisi olla

1.) täydellinen eli täynnä täydellisiä ihmisiä
        2.) täynnä hengetöntä toronto-ylisltystä
        3.) ilman parannuksen julistusta
        4.) ilman selkeää Raamatun opetusta

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9734780

• Palvelija 2

Kävin eilen Savenvalajan Pajassa, ja siellä oli mielestäni meininki ihan OK. Hannu Grönroos puhui hyvin enkeleistä aiheenaan ja vaikka pitäytyikin lähes pelkästään Raamatun kokemuksiin, niin löysi sieltä yllättävän paljon sanottavaa.

Ns "henkilökunta" oli ystävällistä ja hymyileväistä, ihmisiin otettiin kontaktia ja juteltiin, laulut olivat suht moderneja pääsääntöisesti, tyyliin Pekka Simojoki, ja ainakin minä lähdin tyytyväisenä kotiin kokouksen jälkeen.

• Ei enkeleitä

"Kävin eilen Savenvalajan Pajassa, ja siellä oli mielestäni meininki ihan OK. Hannu Grönroos puhui hyvin enkeleistä aiheenaan ja vaikka pitäytyikin lähes pelkästään Raamatun kokemuksiin, niin löysi sieltä yllättävän paljon sanottavaa."

En ole Mellerin putiikista lainkaan kiinnostunut, sillä kaikki tiedämme, ettei siellä ole tervettä oppia.

Sitäpaitsi, olen kiinnostunut Jeesuksesta, en enkeleistä, joita nykyään korotetaan ihan liiaksikin - heitä ei pitäisi korottaa lainkaan, sitä he eivät itsekään halua.

Sillä enkelit ovat kuitenkin vain palvelevia henkiä, jotka antavat KAIKEN kunnian yksin Jeesukselle, kuten itsekin teen.

• ---
        Ei enkeleitä kirjoitti:

"Kävin eilen Savenvalajan Pajassa, ja siellä oli mielestäni meininki ihan OK. Hannu Grönroos puhui hyvin enkeleistä aiheenaan ja vaikka pitäytyikin lähes pelkästään Raamatun kokemuksiin, niin löysi sieltä yllättävän paljon sanottavaa."

En ole Mellerin putiikista lainkaan kiinnostunut, sillä kaikki tiedämme, ettei siellä ole tervettä oppia.

Sitäpaitsi, olen kiinnostunut Jeesuksesta, en enkeleistä, joita nykyään korotetaan ihan liiaksikin - heitä ei pitäisi korottaa lainkaan, sitä he eivät itsekään halua.

Sillä enkelit ovat kuitenkin vain palvelevia henkiä, jotka antavat KAIKEN kunnian yksin Jeesukselle, kuten itsekin teen.

No kuule. Älä ainakaan sinne Savenvalajan pajaan mene, sillä siellä on henki heti pilalla kun sinä sinne menet. Siellä on sopivankokoinen oikea seurakunta, jossa pitäydytään raamatussa. Raamatussa on paljon kerrottavaa, enkelitäkin, eikä pastorit kysy toiveita saarnaansa sinulta. Älä myöskään mene One Way mission tiloihin. Sielläkin pitäytydään Raamatussa ja sen opetuksessa hyvässä hengessä, joten älä mene pilaamaan sitä läsnäolollasi. Saalem on suuri srk. joten sielläkään eivät kysele sinulta, että mitä saarnaa haluaisit kuulla, mutta voisit ujuttautua sinne vähäksi aikaa. Sinulla tuntuu tuo narsismi oilevan pinnassa, joten perusta sitten ihan oma lahko.

• Anonyymi
        Ei enkeleitä kirjoitti:

Haloo! Se ei kylläkään ole Grönroosin harhaoppia, jos Grönroosin ystävä Meller on harhassa. Grönroosia ja Melleriä ei voi edes verrata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haloo! Se ei kylläkään ole Grönroosin harhaoppia, jos Grönroosin ystävä Meller on harhassa. Grönroosia ja Melleriä ei voi edes verrata.

Gröngroos fanitti Tiaista ja Heidi Bakeria.
        Se kertoi kaiken!

• on valintaa

suomesta löytyy jokapaikkakunnalta kristillinen ev. lut kirkko , . sitten on viimeaikoina tullut lahkoja, eli eksyttäviä helluntaiseurakuntia

• A.S.

Heh. :)

• homo-kirkko

"suomesta löytyy jokapaikkakunnalta kristillinen ev. lut kirkko ."

Lesbo-piispa Irja Askolan ekumeeniseen antikristuksen homo-porttokirkoon en astu enää jalallanikaan, sehän on jo sitäpaitsi virallisesti leikattu kristillisistä kirkoista IRTI Israelissa asti.

Eikä ihme.

• Uloskutsutut

Nähdäkseni on hyvin vaikea löytää tuollaista puhdasta "seurakuntaa" !

Olen vieraillut eri "seurakunnissa" ihan samoin, mutta kuten alustaja sanoo, ei löydy, siis seuraavan Sanan paikan mukaista seuraa:

2. Tim. 2:22 Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä.

Siis noita puhdas sydämisiä olen itsekin etsinyt, se ei tarkoita mitään täydellisyyttä, vaan sitä että on halu etsiä Totuus itse kussakin kohtaa Sanasta ja Sanan kautta !

Mutta noita ei siis nykyaikana löydy, ja käsittääkseni ne puhdas sydämiset ovat kuten ilmeisimmin sinä alustaja, eli he eivät voi liittyä ja tulla osalliseksi kaikesta siitä väärästä, mitä noissa "seurakunnissa" touhutaan ja opetetaan !

Nähdäkseni ne puhdas sydämiset ovat ns. "ulkopuolella leirin" ihan kuten opetuslapset olivat, eli hekään eivät kuuluneet sen aikansa uskon kiihkoilijoihin, eli fariseuksiin sun muihin, sillä nämä olivat NIIN eksyneet Totuudesta.

Mutta käsitykseni on se, että nyt ovat siis puhdas sydämiset hajallaan, mutta kun aika on, niin Herra itse yhdistää heidät Henkensä kautta, moni on ollut malttamaton ja alkanut yhdistämisen omassa voimassaan, eikä siitä tule muuta kuin lisää "kuppikuntia".

Mutta itse siis odotan sitä, että nuo puhdassydämiset ensin valmistuvat kukin tehtäviinsä ja kun se kolulutus puhdistus ja kasvatus aika on ohi, niin on siis nähdäkseni aika tulla yhteen !

Tämän asian ovat vahvistaneet monet "ulkopuolella leirien" olevat uskovat joihin olen saanut ennelta jo tutustua hieman !

Eli Herra puhuu samat asiat itse kullekin, joka kuuntelee !

Moni on lukinnut korvansa ja ummistanut silmänsä, eikä kuule, ja siten jako tulee tulevaisuudessa, eli niitä Herra vain voi käyttää, jotka Hän on saanut valmistaa loppuun asti, eli joiden koulutus saadan päätökseen.

Itse toivoisin olevani niiden joukossa, jotka Herra saa valmistettua ajoissa tehtäviinsä, sillä osa ei kai valmistu, ja jää ulkopuolelle Herran suunnittelemista tehtävistä tulevaisuudessa.

Olenko sitten siinä joukossa sen tietää yksin Herra !

Muuten sain Herralta jo n. 9v sitten Sanan paikan joka kertoo kuulemma suomen Seurakunnan ja "seurakuntien" nyky tilan, eli Hes 34 luku, ja siinä juuri sanotaan, että Hengelliset ja heikot on siis tuupittu ulos, toki toinen vaihtoehto on se, että siellä "sisällä" "seurakunnissa" ei voi enää olla, kun ei halua tulla osalliseksi muiden synteihin ja vääriin toimiin !

• Armahdettu syntinen

Eihän sitä puhtaalle ihmiselle niin puhdasta srk. ole olemasakaan. Ei ollenkaan. Kaikissa sek. on vain armahdettuja syntisiä. Sinulla on puhtautesi kanssa ongelmia myös Herrasi edessä.

• Nim. Ei taida löytyä

"Siis noita puhdas sydämisiä olen itsekin etsinyt... ja käsittääkseni ne puhdas sydämiset ovat kuten ilmeisimmin sinä alustaja, eli he eivät voi liittyä ja tulla osalliseksi kaikesta siitä väärästä, mitä noissa "seurakunnissa" touhutaan ja opetetaan !Mutta itse siis odotan sitä, että nuo puhdassydämiset ensin valmistuvat kukin tehtäviinsä ja kun se kolulutus puhdistus ja kasvatus aika on ohi, niin on siis nähdäkseni aika tulla yhteen ! Olenko sitten siinä joukossa sen tietää yksin Herra !"

Kiitos kirjoituksestasi, se lämmitti tosi paljon sydäntäni!

Olen itsekin huomannut tälläkin palstalla välillä piipahdelleen näitä puhdassydämisiä, jotka eivät voi enää missään srk:ssa käydä, vaikka haluaisivat, niiden harhaoppisuuksien takia.

Onkin erittäin tärkeää uskonelämässä varjella oma sydämensä, sillä sieltä elämä lähtee, kuten Sana sanoo.

Huomasin tämän itse oikein konkreettisesti, kun tyydyin paremman puutteessa käymään srk:ssa, joka oli hengetön, ihmiset ilottomia ja sisäänpäinkääntyneitä, mutta Sana siellä oli raamatullista. Siellä sain kokea omakohtaisesti, että kirjain kuollettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Oli pakko lähteä tuosta srk:sta pois, sillä huomasin oman uskonikin horjuvan ja ohentuvan, masennus ja ilottomuus valtasivat mieleni ja srk:taan meno tuntui taakoittavalta.

Uskon todella laillasi, aivan kuten Herra on meille näköjään puhunut, että Herra tulee kutsumaan tämän piskuisen puhdas sydämisen lauman vielä kokoon jossain vaiheessa, mutta kuten sanoit ja itsekin koen, kunkin koulutus ja puhdistus tulevia tehtäviä varten on vielä kesken.

Herra Siunatkoon sinua, tavataan siellä piskuisessa puhdas sydämisten laumassa, jos Herra sen suo ja Hänessä pysymme!

• Kotikirkko

Espoon Kotikirkko on ainakin terveoppinen seurakunta. Siellä ei opeteta helluntaiuskontoa, vaan saarnaat perustuvat Raamattuun, eikä puhujien omiin tarinoihin ja mielipiteisiin tai valheihmeisiin.

• saa näkyä

Kerrotko mitä on helluntaiuskonto j a miten se eroaa Raamatun mallista !

pari esimerkkiä riittää aluksi

• Perusta on jo väärä!

Helluntailaisuuden perusta on jo pielessä, ja sen todistaa seuraava Sanan kohta:

1. Korinttolaiskirje 1
        11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
        12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
        13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?

Siis Raamatun mukaan ei ole kuin YKSI Seurakunta, ja se kokoontuu paikkakunnittain, nyt on siis Helluntailaisuus, eli helluntailaiseen oppi rakennelmaan uskovat ovat eristäytyneet omaksi ryhämäkseen ja siten on tapahtunut JO se, mistä Paavali Seurakuntaa varoitti, eli Kristus ON JAETTU !

Jos lähtökohta on JO pielessä, ei välttämättä muukaan toiminta ja opillinen osaaminen voi nähdäkseni olla kunnossa !

Huomaa, että tuossa Paavali varoitti kun vielä Seurakunta oli YHTÄ ja YKSI, eli sana KESKUUDESSANNE, mutta nythän siis Kristus on jaettu, eli ollaan Lutherin puolta ja Helluntaiopin puolta, ja uskovat on jaettu ja taistelevat toinen toistaan VASTAAN, sen sijaan että Uudestisyntyneet Uskovat YHDESSÄ rakentaisivat ja rakentuisivat !

Kysytkö vielä, että mikä muka on pielessä ???

Siis Kristuksen Seurakunta ruumis ei voi toimia nyky aikana, sillä seuraava tilanne on vallalla Uskovien ja Seurakunnan jakaantumisen vuoksi:

1. Korinttolaiskirje 12
        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
        14 Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.
        15 Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
        16 Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
        17 Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?
        18 Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
        19 Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?
        20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
        21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä".
        22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
        23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme;
        24 mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian,
        25 ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.
        26 Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.
        27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

Siis nyt on eri Kristuksen Seurakunta ruumiin jäsenet hajallaan, eikä kokonaisuus toimi, kun jalka on tuolla ja käsi täällä ja torso retkottaa maassa !

Häpeäksenne tämän sanon, sillä syvä on sokeus nyky uskovilla, jopa aidoillakin sellaisilla, sillä yhä te ylläpidätte tätä hajaannusta ja sitten vielä ihmetellään kovasti, että miksi ei ihmeitä ja merkkejä nyky ajassa tapahdu enää ?

Se olisi "peiliin" katsomisen aika ja paikka monelle, juuri tänään lenkillä nousi mieleeni se asia, että pakanoille on käynyt kuten 2000v sitten juutalaisille, eli suulla kunnioitetaan, mutta sydän on kovin kovin kaukana, siis tässä puhutaan Kansasta, eli Jumalan kansasta jonka sydän on paatunut ja työläästi kuullaan !

Jes. 29:13 Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,

ark. 7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

• varmasti näkyy!

Helluntailaisuus on keksitty vasta 1900-luvulla Amerikassa, eli se on verrattain uusi harhaoppi. Eroja Raamatun kristinuskoon on paljon:
      - siansaksakielet, joilla imitoidaan apostolisen ajan kielten armolahjaa
      - yksityinen rukouskieli eli siansaksa - puuttuu Raamatusta kokonaan
      - Raamatun ulkopuoliset profetiat eli valheprofetiat
      - väärä armolahjaoppi
      - henkikaste -oppi ei ole Raamatusta
      - Pyhän Hengen kaste on väärennetty siansaksakieliksi, vaikka se on uudestisyntymä
      - Pyhällä Hengellä täyttyminen on liitetty siansaksakieliin vastoin Raamattua
      - kaatuilu, kouristelu ja kieriskely ei kuulu kristinuskoon
      - naispappeus
      Siinä oli lyhyesti sanottuna helluntaiopin harhat, jotka eivät kuulu apostoliseen kristinuskoon. Samat harhat on muuten luterilaisilla, katolisilla ja mormoneilla.

• Oikeaa kieltä

" siansaksakielet, joilla imitoidaan apostolisen ajan kielten armolahjaa"

Mitä tarkoitat siansaksakielillä? Kyllä kristittyjen "etuisuuksiin" kuuluu myös kielillä puhuminen. Sanoohan 1 Kor 14:2 Sillä kielilläpuhuva ei puhu ihmisille vaan Jumalalle.

Tosin Paavalin sanoin, eiväthän kaikki puhu kielillä, mutta monet puhuvat, kuten Paavali itsekin puhui sueita kieliä ja se/ne kielet voi olla joko täällä maan päällä olevaa kieltä tai sitten ns. enkelien kieltä, jota puhutaan täällä, mutta ymmärretään vain taivaassa.

• Uskova
        Oikeaa kieltä kirjoitti:

" siansaksakielet, joilla imitoidaan apostolisen ajan kielten armolahjaa"

Mitä tarkoitat siansaksakielillä? Kyllä kristittyjen "etuisuuksiin" kuuluu myös kielillä puhuminen. Sanoohan 1 Kor 14:2 Sillä kielilläpuhuva ei puhu ihmisille vaan Jumalalle.

Tosin Paavalin sanoin, eiväthän kaikki puhu kielillä, mutta monet puhuvat, kuten Paavali itsekin puhui sueita kieliä ja se/ne kielet voi olla joko täällä maan päällä olevaa kieltä tai sitten ns. enkelien kieltä, jota puhutaan täällä, mutta ymmärretään vain taivaassa.

Oikeaa kieltä! Raamatussa ihme- ja merkkilahjat, joihin kielet kuuluvat, Jeesus lupasi vain omille Apostoleilleen, ei kenellekään muulle. Merkkinä kielillä puhui muutama ihminen, esim. Kornelius, mutta ilman Apostolin läsnäoloa ei kukaan puhunut kielillä! Kielet siis olivat vain apostolinen merkkilahja! Se oli tarkoitettu merkiksi EI-USKOVILLE JUUTALAISILLE Raamatun mukaan, 1.Kor 14: 21-22 ja Ap.t 2:4-12. Rukouskieli-käsitettä Raamattu ei tunne ollenkaan, ei VT:ssä eikä UT:ssa. Ihmisen pitää aina rukoilla hengessä ja totuudessa eli täydessä ymmärryksessä.
        Paavali kyllä sanoo ironisesti korinttolaisille, että he rakentavat itseään kun puhuvat kielillä, mutta kun KAIKKIEN armolahjojen tarkoitus onkin rakentaa vain TOISIA, eikä omaa egoaan!! Ja todellakin, korinttolaiskirjeen kirjoittamisen aikaan, v. 54 Jumala antoi vielä kielimerkkejä ei-uskoville juutalaisille Apostolein välityksellä. Sehän oli nimenomaan APOSTOLISTA AIKAA, eli Apostolit tekivät silloin vielä monia ihmeitä, joista varsinkin Apostoen teot kertoo paljon. Ei siksi, että me niitä ihmeitä tekisimme, vaan se on alkuseurakunnan historiaa, ja meille todistusta Jumalan suurista teoista Apostolien välityksellä! Kielten armolahja käsitti vain oikeita eri kansojen puhuttuja kieliä ja kielten selittäminen tarkoitti oikean kielen kääntämistä toisesta kielestä toiselle aivan suoraan. Nämä sanat kyllä käyvät ilmi alkuperäisestä kreikankielisestä Raamatusta. Siansaksakielet ovat aina kuuluneet vain pakanauskontoihin, ei koskaan kristinuskoon!

• Anonyymi
        Uskova kirjoitti:

Oikeaa kieltä! Raamatussa ihme- ja merkkilahjat, joihin kielet kuuluvat, Jeesus lupasi vain omille Apostoleilleen, ei kenellekään muulle. Merkkinä kielillä puhui muutama ihminen, esim. Kornelius, mutta ilman Apostolin läsnäoloa ei kukaan puhunut kielillä! Kielet siis olivat vain apostolinen merkkilahja! Se oli tarkoitettu merkiksi EI-USKOVILLE JUUTALAISILLE Raamatun mukaan, 1.Kor 14: 21-22 ja Ap.t 2:4-12. Rukouskieli-käsitettä Raamattu ei tunne ollenkaan, ei VT:ssä eikä UT:ssa. Ihmisen pitää aina rukoilla hengessä ja totuudessa eli täydessä ymmärryksessä.
        Paavali kyllä sanoo ironisesti korinttolaisille, että he rakentavat itseään kun puhuvat kielillä, mutta kun KAIKKIEN armolahjojen tarkoitus onkin rakentaa vain TOISIA, eikä omaa egoaan!! Ja todellakin, korinttolaiskirjeen kirjoittamisen aikaan, v. 54 Jumala antoi vielä kielimerkkejä ei-uskoville juutalaisille Apostolein välityksellä. Sehän oli nimenomaan APOSTOLISTA AIKAA, eli Apostolit tekivät silloin vielä monia ihmeitä, joista varsinkin Apostoen teot kertoo paljon. Ei siksi, että me niitä ihmeitä tekisimme, vaan se on alkuseurakunnan historiaa, ja meille todistusta Jumalan suurista teoista Apostolien välityksellä! Kielten armolahja käsitti vain oikeita eri kansojen puhuttuja kieliä ja kielten selittäminen tarkoitti oikean kielen kääntämistä toisesta kielestä toiselle aivan suoraan. Nämä sanat kyllä käyvät ilmi alkuperäisestä kreikankielisestä Raamatusta. Siansaksakielet ovat aina kuuluneet vain pakanauskontoihin, ei koskaan kristinuskoon!

Liha ja luulo tulkitsee nyt näkemystään, sekä olettaa olevansa jumala- joka olisi oikeassa.

• Paikkaa etsivä

Yhä enemmän on meitä, joilla ei ole toiveista ja rukouksista huolimatta kotiseurakuntaa - elimmepä sitten pääkaupunkiseudulla tai muualla päin Suomea. Yksi syy on monissa seurakunnassa harjoitettava näkyvä syntielämä ja syntielämän suosiminen - tai sitten työntekijäkeskeinen virastomaisuus, tietynlainen kuivuus. Nimimerkki uloskutsutut kirjoitti hyvin: "se ei tarkoita mitään täydellisyyttä, vaan sitä että on halu etsiä Totuus itse kussakin kohtaa Sanasta ja Sanan kautta!" Uskonnolliset ihmiset syyttävät usein ns. omantunnon kristittiyjä tuomitseviksi, koviksi ja ylpeiksi - parannusta tekemätön voi huomauttaa, että kaikkihan me olemme syntisiä. Monet uskovat kokevat tilanteessaan yksinäisyyttä.

Itselläni on paljon kokemuksia kristillisistä yhteisöistä, joissa julistetaan evankeliumia, rakkautta, hyväksyntää ja armoa, mutta ei ristin evankeliumia. Kenenkään ei tarvitse tehdä parannusta, pelastus ei ole ristin edessä uudistumista ja Jeesuksen ottamista koko elämän Herraksi.

Yhä uudelleen kysyn, kuinka tämä kaikki on mahdollista. Eräässä yhteisössä johtaja oli tunnettu julistaja, mutta samalla hän käytti järjestön autettavia naisia seksuaalisesti hyväkseen; mies oli naimisissa. Toisessa järjestössä tehtiin jatkuvasti talousasioissa vääryyksiä ja omantunnon kristityt joutuivat tämän tästä henkisen väkivallan kohteeksi - kaikki se kristillisyyden nimissä. Kohtasin armon julistajan, joka eli haureellisessa suhteessa, oli kiinni pornografiassa ja päihteissä - järjestössä hän oli jalustalle nostettu "särkyneitten sydänten pastori!". Hänen elämäänsä ei puututtu, koska hän julisti niin kauniisti. Paljon näistä olisi jaettavaa, mutta tässä tilan vuoksi vain lyhyesti.

Nimim. "Ei taida löytyä": "Sana siellä oli raamatullista. Siellä sain kokea omakohtaisesti, että kirjain kuollettaa, mutta Henki tekee eläväksi.Oli pakko lähteä tuosta srk:sta pois, sillä huomasin oman uskonikin horjuvan ja ohentuvan, masennus ja ilottomuus valtasivat mieleni ja srk:taan meno tuntui taakoittavalta."
      Jos Sana on raamatullista, julistuksessa on mukana sekä lakia, että armoa. OIkea, raamatullinen julistus vie aina oikeaan elämään suhteessa Jeesukseen ja lähimmäisiin. Raamatullinen oppi vahvistaa aina uskoa ja antaa ilon armahtavasta Jeesuksesta.

Jeesus itse on Sana ja Pyhä Henki on aina oikeassa raamatullisessa julistuksessa. Nimim. "Ei taida löytyä" kommentista toivoisin teiltä, puhdassydämisyyttä kaipaavilta ajatuksia. Voisiko olla niin, että raamatullista julistusta antavalla on opettamisen armolahja, mutta ei kuitenkaan elävään, virkistävään julistukseen tarvittavaa profeetallista lahjaa? Oikein opettava puhuu kuin asiaan hyvin perehtynyt asianajaja, mutta ei omakohtaisesti niinkuin asian todistaja - Jeesus kutsui meidät kuitenkin todistajiksi. Kuiva opetus saattaa olla raamatullisesti oikeaa, mutta asiallisesti oikeakin puhe ei kosketa kuulijan koko persoonaa: tunnetta, tahtoa ja ymmärrystä.

Sitten on vielä yhteisöt, joissa on paljon ylistystä. Usein saatetaan ajatella, että ylistys on tie Jumalan läheisyyteen ja ylistyksen ilmapiirissä Pyhä Henki viihtyy - ylistyksestä tulee näin ihmisen käyttämä väline. Yleislaulu on hyvin pitkä ja siinä toistetaan ehkä kahta lausetta kerta toisensa jälkeen, saatetaan sulkea silmät, kohottaa kädet ja "viihtyä ylistyksen ilmapiirissä". Jumala ei mielisty meidän ulkoiseen käytökseen, ulkoisiin sanoihin eikä ylistykseenkään - sydämen suhde Jeesukseen ratkaisee kaiken. Israel ylisti, mutta sydän oli kaukana Jumalasta:
      Aam. 5:23 "Vie pois minun edestäni virttesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa." Ylistys nousee aina evankeliumista - jääkö uudistava veren evankeliumi "virtemme pauhinan jalkoihin"? Meillä ei ole pääsyä Jumalan lähelle ylistyksen, vaan Jeesuksen veren kautta. Hepr. 10:19 "Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään"

On myös muistettava, että Jeesus on kaikkien hengellisten tilaisuuksian Herra. Kaikki hengellisesti hyvätkään tilaisuudet eivät aina ole yhtä virkistäviä, eivät yhtä rohkaisevia - aina me saamme elää kuitenkin armon evankeliumiin turvautuen.
      Siunausta päivääsi!

• Ei taida löytyä

Nim. "Paikkaa etsivä";Kuiva opetus saattaa olla raamatullisesti oikeaa, mutta asiallisesti oikeakin puhe ei kosketa kuulijan koko persoonaa: tunnetta, tahtoa ja ymmärrystä.

Sinulla oli paljon hyviä pointteja kirjoituksessasi ja osuit varmasti oikeaan tuossa arviossasi tuon srk:n opetusta kohtaan, paitsi että kuivuus tuntui kaikilla muillakin osa-alueilla srk:ssa.

Tuossa srk:ssa opetus oli todellakin sellaista hyvin järkevää ja raamatullista. Sanottiin aina, että srk on karismaattinen (armolahjoja hyväksyvä), mutta mitään armolahjoja siellä ei kukaan kuitenkaan uskaltanut käyttää pelon ja jäykän ilmapiirin takia.

Myös musiikki oli siellä harkitun hillittyä, ilmeisesti ylemmältä taholta tullut pyyntö, ettei uskovat vaan riehaannu liikaa ja ala riemuita Herrassa.

• Jos löytyisi

ns "täydellinen seurakunta", ei se enää olisi täydellinen sinun liityttyä siihen.

• Keskeinen risti

Nimimerkki Saastutuksia pakoon: Onko tilanne nyt siis sellainen, etttä Jumala on sulkenut kaikki eksytykseen, että voisi kaikkia armahtaa? Vai kenelle armo kuluu, jos kaikki srk:nnat ovat jonkinlaisissa eksytyksissä mukana? (Seassa voi tosin olla aivan muutamia sydämensä puhtaana pitäneitä, mutta ei montaa)"

Kaikki seurakunnat eivät varmaankaan ole jonkinlaisessa eksytyksessä mukana. On myös vaikea uskoa, että yleensä seurakuntalaisissa olisi vain muutama sydämensä puhtaana pitävä. Ymmärrän kyllä mm. "Paikkaa etsivää", että tuollaisten kokemusten jälkeen on vaikea saada luottamusta mihinkään uskovien yhteisöön. Voi olla, että kokemissasi yhteisöissä oli vaikutusvaltaiseen asemaan päässeiden joukossa narsistisia ihmisiä, joilta puuttuu kolme asiaa: moraalintaju, toimiva omatunto, sekä todellinen empatia. He voivat elää näkyvässä synnissä kokematta siitä huonoa omaatuntoa, puhua kauniisti luoden illuusiota omasta erinomaisuudesta ilman synnintuntoa sekä puhua kauniisti ja samalla toimia julmasti kaikkea oikeaa arvostelua kohtaan.

Normaali tilanne on se, että uskovat rakastavat toisiaan, he haluavat ojentautua elämässään Jumalan Sanan mukaan ja elävät joka päivä ristin suoman armon varassa. Jos tilanne on toinen, niin jotain on pielessä. Uskovat eivät vaadi toisiltaan täydellisyyttä tai uskon ponnisteluja - heikkoina ja vajaavaisina he tarvitsevat toistensa tukea ja esirukouksia. On mahdotonta lukea Raamattua, uskoa siihen - ja samalla jäädä elämässä tietoisen synnin orjaksi.

Kuinka mittaamme elävän seurakunna tilan? Jos joku veisaa sydämestään Jumalaa ylistäen virttä "Herraa hyvää kiittäkää" , onko ylistys huonoa, koska se on virsi eikä moderni popahtava kappale? Paikkaa etsivä huomautti raamatullisesti, että ylistys voi olla myös ulkoista, tunnepitoista, mutta ei sydämestä nousevaa.

Joskus elävyyttä arvioidaan seurakunnassa näkyvästi ilmenevien ns. ihmearmolahjojen kautta. Me Raamattuun uskovat olemme kuitenkin huomanneet, että ns. äärikarismaattisuus on aivan jotain muuta kuin raamatullinen kristillisyys. Elävässä seurakunnassa etusijalla on evankeliumin eteenpäin vieminen ja yhteisö etsii ja rukoilee armolahjoja, sekä tukee kaikkien jäsenten "paikan etsintää". Kuinka usein on niin, että yhteisön julistajalla ei ole julistukseen mitään erityistä armolahjaa, puhe voi olla oikeantuntuista - hän puhuu oikein Jumalasta, mutta Jumala ei puhu hänen kauttansa. Samalla seurakunna penkissä voi istua henkilö, jolla on Jumalan antama profeetallinen lahja. Kuka sen huomaa, kun Raamatun mukaan emme saa itseämme suosittaa, vaan suosittajan on oltava Jumala?

2. Kor. 10:18 "Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee."

Joku julistaja sanoi, että siellä, missä on paljon puhetta rakkaudesta, siellä on usein hyvin vähän rakkautta. Eivätkö Korinttin seurakunnan valheveljet Paavalin mukaan olleet kauniisti puhuvia? Onko avain siinä, että nykyajan uskovilta puuttuu Sanan herättämä synnin tunto ja ristin armahduksen tuoma murtuneisuus? Paikkaa etsivän kokemukset lienevät hyvin yleisiä - rakkaudestahan puhuu koko maailma ja kaipaa sitä, kristillilsen rakkauden keskipiste on kuitenkin Galgatan risti ja Jeesuksen Kristuksen sovitus kaikista meidän synneistämme. Ilman ristin sanomaa, rakkautemme on teennäistä ja hymymme vain naaimio.

Rakkaus ilman totuutta tekee teeskentelijäksi.

• Vajaina seuraajina

Nimimerkki Jos löytyisi: "ns "täydellinen seurakunta", ei se enää olisi täydellinen sinun liityttyä siihen."

Vitsisi on vanha, eikä osu maaliin. Paikkaa etsivä on joutunut kulkemaan vaikean tien ja on varmaan kokenut matkalla paljon ahdistusta. Kirjoitus osoittaa, että paikka etsivä tekee omassa elämässään parannusta omista synneistään eikä millään muotoa anna ymmärtää, että olisi täydellinen. OIkein hän sanoo, että raamatullisessa julistuksessa on aina mukana sekä lakia, että armoa. Laki antaa synnin tunnon ja armo lahjoittaa meille syntien anteeksiannon Jeesuksen nimessä ja veressä.

Paikkaa etsivä tiedosti hyvin sen, miten häneen jotkut täällä suhtautuvat kirjoittaessaan "Uskonnolliset ihmiset syyttävät usein ns. omantunnon kristittiyjä tuomitseviksi, koviksi ja ylpeiksi". Sain sen vaikutelman, että hän kokee yksinäisyyttä, koska ei ole löytänyt omaa paikkaansa tässä Suomen Siionissa. Samoin sisäistin myös nimimerkit "Ei taida löytyä" ja "Saastutuksia pakoon" tilanteen. En näe niissä ylpeyden henkeä, vaan kaipausta Jeesuksen läheisyyteen ja uskovien sydänten yhteyteen.

On selvää, että täydellisetä kristillistä seurakuntaa ei ole. Valitettavasti selvältä näyttää sekin, että Raamatun lupaama luopumus etenee suorastaan hurjaa vauhtia. Synnin suosimisesta ja Sanasta luopumisesta sekä henkilökohtaisesta tilanteen tuomasta ahdistuksesta ei monien mielestä saa puhua - se leimataan juuri siksi ylpeydeksi ja kovuudeksi, kuten nimim. Paikkaa etsivä totesi.

Paavali koki olevansa syntisistä suurin, mutta samalla hän murehti suuresti esim. Korinttin seurakunnan tilaa ja luopumusta Jeesuksen Kristuksen evankeliumista ja sen vapauttavasta sanasta. On aivan eri asia olla syntinen ja tunnustaa ne, kuin suosia syntiä ja elää ukoisesta kristillisyydestä huolimatta synnin orjana.

• sanomaa

On , Ehtoovalon sanoma ry

• Tutkikaa kaikki

"sanomaa 6.4.2014 19:11
        On , Ehtoovalon sanoma ry"

Kävin tuolla mainitsemasi Ehtoovalon sanoman sivuilla. Sieltä löysin William Branhamin saarnoja ja aloin tutkia Wikipediasta, että minkälainen teologia tällä olikaan,ja tässä tulos, joka vaikuttaa selvältä harhaopilta, joten kehoitan välttämään ko. seurakuntaa;

1950-luvun puolivälissä William Branham HYLKÄSI kolminaisuuden. Hänen mielestään Jumala ilmaisi itsensä Isänä, poikana ja Pyhänä Henkenä, jotka eivät olleet persoonia vaan olivat ominaisuuksia. Hän alkoi opettaa käärmeen siemenestä. Hän liittyi The United Pentecostal Churches seurakuntaan???

William Branham uskoi, että Jumala oli lähettänyt hänet Laodekian seurakunta-ajan profeetaksi. 1950-luvun lopulla Branham alkoi nimittää opetustaan palautetuksi evankeliumiksi????

William Branham oli 28.2.1963 metsästämässä Arizonassa Tucsonin alueella, kun koki seitsemän enkelin ilmestymisen. Enkelit selittivät hänelle ilmestyskirjan seitsemän sinetin salaisuudet???

Branhamilla oli oppi siitä, ettei Jeesus kantanut meidän syntejämme???

Branham opetti, että "synnin lika palaa välittäjän (Kristuksen) toimesta aikakausien kautta takaisin syyttäjään (saatanaan) iskeytyen häneen. Jokainen synnin molekyyli palaa saatanaan ja pysyy hänen päällä tuomiopäivään saakka, jossa iankaikkisena kohtalona on viskaaminen tulijärveen."????

Branham opetti kasteen Jeesuksen nimeen olevan pelastuksen ehtona.????

Branhamia kritisoitiin hänen kristillisyydestä selvästi poikkeavan opetuksensa tähden, myös hänen kokemansa enkeli ilmestykset herättivät kummastusta. Branham opetti mm. että osa ihmisistä on Eevan ja käärmeen lapsia, joilla ei ole mahdollisuutta pelastua. Hän uskoi olevansa viimeisen ajan sanansaattaja, Elia???.

Huh huh, ei voi muuta sanoa, kuin että melkoista huuhaata tämä Branhamin opetus kaikenkaikkiaan tuntuu olevan.

En tosiaankaan suosittele Ehtoovalon sanomat ry:tä, jonka oppi perustuu näihin ylläoleviin harhaoppeihin.

• Anonyymi

Ehtoovalon sanomako kristitty. Fyysistä ja henkistä väkivaltaa ja paimeneksi kutsuttu shariapapiston pääpahis lukee pelkkiä branhamin saarnoja eikä vaivaudu lukemaan raamattua vaikka branham niin kehoitti

• Anonyymi

Kävin luterilaisessa ja järkytyin.
      Pappi saarnasi haudalla, kuolleille, joilla on helvetillinen jumala - kiduttaa kastamattomia vauvoja, jotka aikoinaan eläen elämänsä haudattiin myös hautausmaan aidan ulkopuolelle.
      Eli kidustusjumalan papit, opettavat ihmisoppeja, ja jotta oppi olisi hedelmäättuottava, on hätäkaste se märkä rätti kuolleitten seurakunnan jäsenten silmillä.
      He eivät näe Elävää ja tervettä Sanan opetusta ja myös sitä Jumalaa, mikä on kirjoituksissa. Siksi jätin kuolleitten seurakunnan omiin mehuihinsa ja olkoon kuolleet jäsenet sitten siellä taapertamassa etsimässä, missä se Martti Luther- luuraa, sekä katekismusta tutkimassa, joka on myös epäjumala- kirja.
      Mistä se ponnistaa? So. korvausoppi, perinneoppi, yleisuskonnon oppikirja.

Kun siinä sokeana taluttaa toista sokeaa, molemmat ovat samassa kuopassa, oman hautausmaansa aituuden sisäpuolella.

• Anonyymi

Kun sitten kuolleet, elävänä haudatut käyvät hautausmailla, he perhekuntana, oppinsa mukaan vauvakaste - hätäkaste jne. he rukoilevat sitä pakanallista kidutusopin muotoista jumalaa, joka väistää ikääkuin veden kautta, ja vedellä sammutetaan helvetin tuli... ymmärräettekö?

Meidän ei pidä rukoilla kuolleita jotka aaveina puhuvat täällä yksikaste- hätäkaste- kidutusjumala - ja sitten hautausmaalla pappinsa - siunaama -kuolleitten hautausmaa.

Se on kauhistus kuolleitten tapa käyskennellä hautausmaalla vainajiensa keskellä ja ylistää heidän muistoaan. Muistutan, että vaikka se vauvakastamattoman, mutta Kristukseen kastettu - hautausmaan aitauksen ulkopuolella oleva hauta, se on Pyhien vanhurskas hauta, vaikka se ei olekaan perinneopin hautausmaa.

Eli kun kansat tai kansamme vierailee hautausmaallaan kuolleittensa luona, ja tässä käytän maa-aines tahtaa silmille, että soket näkisivät, kirveltäisi silmiä, että paraneisi.
        Noituudella -hätäkasteeelliset- ei pidä herätellä pahoja henkiä.
        Jumala ei ole kiduttava Jumala, vaan se on yleisuskonnon hapatejumala.
        Miksi mennä kuolleitten luo - Martti Luther- kirkko.
        Hänen hautamuistomerkki kertoo kirkkohistoriasta surullista eksyneen papin sanomaa, jota toistellaan.
        Älä ylistä kuolleita, jotka ovat jo kuolleet, kuin eläviä, jotka ovat vielä elossa.
        Sillä elävännä sinä tiedät kuolevasi. Sen jälkeen olet Elävän Jumalan edessä.

Tuleeko muistosi unohdetuksi, et saa palkkaa edes vääryyden alttarilta. Rakkautesi siihen ja vihasi elävää uskoa kohtaan, kateutesi ovat siinä kadonneet, ja ikuisesti ei ole osuutta kaikkeen auringon alla. Jumala tappaa syntiä tekevän sielun II- kuolemassa.

Kun hengityksesi väistyy ja palaat tomuksi, oletko hautausmaasi sisällä vai ulkopuolella.
        Sen haudan pyhyys on siinä, ketä kumarrat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun sitten kuolleet, elävänä haudatut käyvät hautausmailla, he perhekuntana, oppinsa mukaan vauvakaste - hätäkaste jne. he rukoilevat sitä pakanallista kidutusopin muotoista jumalaa, joka väistää ikääkuin veden kautta, ja vedellä sammutetaan helvetin tuli... ymmärräettekö?

Meidän ei pidä rukoilla kuolleita jotka aaveina puhuvat täällä yksikaste- hätäkaste- kidutusjumala - ja sitten hautausmaalla pappinsa - siunaama -kuolleitten hautausmaa.

Se on kauhistus kuolleitten tapa käyskennellä hautausmaalla vainajiensa keskellä ja ylistää heidän muistoaan. Muistutan, että vaikka se vauvakastamattoman, mutta Kristukseen kastettu - hautausmaan aitauksen ulkopuolella oleva hauta, se on Pyhien vanhurskas hauta, vaikka se ei olekaan perinneopin hautausmaa.

Eli kun kansat tai kansamme vierailee hautausmaallaan kuolleittensa luona, ja tässä käytän maa-aines tahtaa silmille, että soket näkisivät, kirveltäisi silmiä, että paraneisi.
        Noituudella -hätäkasteeelliset- ei pidä herätellä pahoja henkiä.
        Jumala ei ole kiduttava Jumala, vaan se on yleisuskonnon hapatejumala.
        Miksi mennä kuolleitten luo - Martti Luther- kirkko.
        Hänen hautamuistomerkki kertoo kirkkohistoriasta surullista eksyneen papin sanomaa, jota toistellaan.
        Älä ylistä kuolleita, jotka ovat jo kuolleet, kuin eläviä, jotka ovat vielä elossa.
        Sillä elävännä sinä tiedät kuolevasi. Sen jälkeen olet Elävän Jumalan edessä.

Tuleeko muistosi unohdetuksi, et saa palkkaa edes vääryyden alttarilta. Rakkautesi siihen ja vihasi elävää uskoa kohtaan, kateutesi ovat siinä kadonneet, ja ikuisesti ei ole osuutta kaikkeen auringon alla. Jumala tappaa syntiä tekevän sielun II- kuolemassa.

Kun hengityksesi väistyy ja palaat tomuksi, oletko hautausmaasi sisällä vai ulkopuolella.
        Sen haudan pyhyys on siinä, ketä kumarrat.

Listääns tämä hautausamaalla käyskentelyyn
        Hautausmaa antaa sen selkeän viestin ihmisen kuolevaisuudesta – edistää raittiutta, itsereflektiivisyyttä ”mietiskelyasenne”. Se auttaa hälventämään mielen nippelitiedon sumentavat triviaalit asiat ja mahdollistaa elämän prioriteetit kiteytettäväksi elämässä.

• Anonyymi

Espoon notikirkossa on minusta pelokas tunnelma jos tuntuu ettet ole valittu. Valituksi tunteville on hyvä feeling

• Anonyymi

Täydellistä ja puhdasoppista seurakuntaa ei olekaan. Kaikki, missä julistetaan oikeata pelastusoppia, ovat kristittyjä ja niissä Kristus on ja hallitsee, ja johtaa omiaan koko totuuteen pikkuhiljaa.

Jos jostain opista voi joutua kadotukseen, kierrä sellainen opinahjo kaukaa.

Jos et löydä asuinseudultasi yhtäkään seurakuntaa, joka täyttäisi normit ja johon voisi mennä, olet itse totaalisesti eksynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      4528
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2551
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2394
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1835
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1732
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1573
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1407
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1277
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe