Kokemuksia metsässä asumisesta? Eli todellakin tilanteeni alkaa tulla tien päähän, ja lähes ainoa mahdollisuus olisi, että asuisin jossakin keskellä metsää teltassa ainakin muutaman seuraavan vuoden, joten jos jollain kokemuksia tällaisesta niin kertokaa ihmeessä?
Ja mitään muita vaihtoehtoja itselläni ei ole, sillä menoani rajoittaa koira, joka ei voi asua muussa kuin omakotitalossa. Ja itselläni ei ole varaa vuokrata omakotitaloa sellaiselta paikalta, mistä saisi vielä töitä, ne hinnat kun lemmikkitaloissa nousee pilviin. Ja koirastani en ole luopumassa, se kun on ainoa mitä minulla on, joten asumme sitten yhdessä mieluummin ulkona, metsän keskellä, ja tämä on minun valintani.
Joten hyviä vinkkejä otetaan vastaan? Talvet ovat tietysti kylmiä, mutta ilmastonmuutoksen ansiosta jossakin päin Etelä-Suomea hiukan paremmat kuitenkin kuin ihan Lapissa (vaikka maisemien puolesta mieluummin Lapissa asuisin..). Ja toisaalta Etelä-Suomessa nuo petokannatkin taitavat olla pienemmät, joten sinänsä turvallisempaa.
Elämä ulkona, metsässä.
66
7295
Vastaukset
- luomumimmi ttt
kuljeksi sinne tänne ja etsi autio talo. Niitä on jopa teiden varsillakin. Sitten vaan talon valtaajaksi. Jos pihassa kasvaa miehenkorkuista risukkoa. ei tule isäntäkään ihan heti paikalle kyselemään. Toinen vaihtoehto on rakentaa korsu, eli kaivaa syvä monttu mieluiten hiekkaiseen maahan ja kattaa se. Siirtokarjalaiset asuivat korsuissa ennen talojensa valmistumista. Niin Ukkinikin aloitta siirtolaiselämän täällä suomessa
- nuukuus kunniaan
Useimmat miespuoliset siirtokarjalaiset olivat sotaveteraaneja, joilla oli viidenkin vuoden kokemus korsuissa asumisesta. He osasivat rakentaa asumiskelpoisen korsun, jossa perhekin tuli aluksi toimeen. Nykyihmisiltä moinen tuskin onnistuu, ei myöskään teltassa asuminen. Muutama kesäyö menee teltassa tai vaikka heinäladossa, mutta kun pitäisi laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä ja viimeistään syksyn tullen alkaa varmasti muistua mieleen kerrostaloasunto mukavuuksineen. Pelkkä korsu kun ei riitä, vaan tarvitaan myös sauna - joka tietysti voi olla korsun yhteydessä - paikka, mistä saa juomavettä sekä riuku. Pedot ovat pienin vaara.
Saatat löytää autiotalon, piharakennuksen tai saunakammarin hyvinkin halvalla vuokralla, jos etsit syrjemmältä.
- Vaunuilija....
Osta vanha ehjä asuntovaunu ja vie se sopivalle paikalle. Kaasua menee lämmitykseen talvella mikäli sähköä ei ole saatavilla. Osta halpa agregáatti akun latausta varten. Mahdollisesti joku maan omistaja antaa sinun tuoda vaunun mailleen ja saat jopa sähkötkin kulukorvausta vastaan.
- menninkäinen&koira
Keksinkin mahdollisen ratkaisun, kiitos vaunuilija....!
Eli ostat vaikka jonkun halvan, vanhan asuntovaunun ja lisäksihän voin yrittää jostain etsiä tonttia edullisesti, mielellään kohtuu läheltä jotain järveä, puroa tmv jostain korvesta luulisi löytyvän. Ja siinä se oma tontti, niin ei tarvitse muiden lupia ja sitten vielä oma "asunto", ja kestää lumet ja jäät, ja vettä saa sitten sieltä purosta tms.
Ehkä kaikki järjestyy.- Anonyymi
Haluat asua siellä missä on töitä, mutta ei varaa asua vuokralla omakotitalossa. Kuitenkin suunnittelet tontin ostoa samaiselta suunnalta? Toivottavasti natsaa!
- Nälkäkurkiainen
Koijaaminen on aina kova juttu. Mielestäni koijaamissa tärkeää on etukäteis-suunnitelmat. Niitä tulee laatia ainakin ravintoketjun, vaatteiden pesemisen ja vapaa-ajan vieton suhteen.
Myös ilmasto asettaa vaatimuksensa. On olemassa ns. lähiseutukoijausta, joka tapahtuu suhteellisen lähellä muuta toimivaa yhteiskuntaa. Tällöin etuna on mm. harrastemahdollisuudet. Ongelman ollessa sopivien vaatteiden pesuketjujen muodostaminen.
Etuina tällöin lisäksi on mm. se, että mainitsemistasi metsänpedoista mm. hirvikärpäset, sääsket, mäkäräiset jne. eivät sanottavasti häiritse, jos koijansa osaa laatia siten, että siinä käy sopiva tuuli. Ja olet ns. kulttuurivyöhykkeellä koijinesi.
Oikeastaan koijaamisen aikana tulisi miettiä sitä, mikä ja missä on paras paikka itselle asua. Ja missä on esim. edullisia vuokra-asuntoja. Koska kyllä asunnossakin voi säilyttää koijan henkeä monin eritavoin.
Mutta, jos aiot vielä myöhemmin koijata talven tullen, niin voin sitten syksymmällä kertoa, jos olen paikalla, kuinka talviasuttava koija laaditaan. Ja mitkä ovat ne seikat, jotka siinä tulee huomioida. Mutta jos sulla on yhtään pelivaraa, niin hae vuokra-asuntoa. Hommaa sitten vaikka kuulosuojaimet, että saa olla rauhassa.
Ja kyllä koiran kanssa voi kerrostalossa asua, jos viet sitä ulos. Ja opetat vanhalle koiralle uusia asioita. - Maanomistaja täällä
Korsua ei saa toisen maille rakentaa. Kaikkinainen rakentaminen vaatii maanomistajan luvan. Samoin avotulen teko, siihenkin tarvitsen luvan.
Vaunua et voi myöskään ilman lupaa ankkuroida muiden tiluksille.
Mitäs sitten, kun pakkasta on -30, ihan jopa eteläisessä suomessa mahdollista.
Jäädyt sinne telttaasi, tai korsuusi.
Kyllä nyt kannattaa miettiä asiat tarkasti, ennen kuin lähdet metsään asumaan.- itsestäänselvyyksiä
Kamina sinne telttaan/korsuun. Ei talvisodassakaan jäädytty.
Ja tottakai se lupa hankitaan, tuo vaunuideankin kertoja sanoi että voisi saada sähkönkin alueen omistajan luvalla. - Tässä neuvoja
Maanomistaja valehtelee. Ensinnäkään Etelä-Suomessa ei tule 30 asteen pakkasia ja vaikka tulisi niin jos on kunnon teltta ja makuupussi niin varmasti ei palellu. Karvalakki päähän ja makuupussiin, ei mitään hätää.
- olet pösilö.
Koirasta voi luopua ja asua kerrostalossa. En usko että kukaan jaksaa mettässä asua kovin kauaa.
- hmmmmmmmm
onhan monella koira kerros ja rivitaloissakin.
- teltaton
Provo. Kukaan oikeasti metsään muuta telttaan.... tai ei ole ajateltu loppuun asti asiaa... Yksin kukaan pidä valkeaa niin korsussa kuin teltassakaan. Armeijassa eri mutta siellä onkin kipinävuorot. Ei jaksa valvoa 1 ihminen pitäen samalla kipinää kun puut palaa 20 min. välein loppuun ja pitäisi lisätä... Veikkaan että muutaman vuorokauden jälkeen on telttailijakin "palanut loppuun" ja "kuolon uni" kutsuu -30 asteen pakkasella... Joten se teltailusta talvella. Kesällä onnistuu kyllä.
- aivoton
Juupa juu, kaikki suomalaiset kuoli ennen 1900-lukua. Ketään ei jäänyt henkiin. Jep jep. Meitä ei ole olemassa...
- Heikki Sinsemilla
Sehän on sitä neukkuarmeijan meininkiä. Sitten kun laitetaan 5 puolijoukkuetelttaa päällekkäin, paljon mattoja väliin niin yhdellä pesällisellä pysyy lämpimänä, tai ainakin plussan puolella hyvinkin 10 tuntia. Pieni pakkanenkaan ei haittaa kunnon makuupussissa. Sitten kun tehdään maanalainen korsu, siellä pysyy aina maakellarilämpö 8 lämmittämättäkin.
- Tässä neuvoja
Kyllä Suomessa asuu tälläkin hetkellä kymmeniä ihmisiä teltoissa ja autiotaloissa. Ennen asui sadoittain. Talvet ovat haastavia mutta jos on kunnollinen teltta ja makuupussi niin kyllä pärjää.
- onnea lutviutumiseen
http://jaakot.fi/teltat/cs-ja-cs-pro-teltta.html
Tuo lienen uutuus ei hassumpi.
http://jysk.fi/ulos/ilmapatjat/ilmapatjat#. kalustaisin noilla sohvana sänkynä ja loikoiluun.
http://www.starlex.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=2675
Valaistukseen, lataus hoituu siellä missä on pistorasia.
http://www.vertaa.fi/muut_huonekalut/parker/kaasulevy_105567168/
http://varuste.net/Makuupussit?_tr=2064&nimi=Makuupussit
Kirpputoreilta löytyy astiat ja keittoastiat käyvään hintaan.
Monen kunnan ylläpitämässä lenkeily paikassa on myös suihkutilat joten itsellesi peseytyminen löytyy kun hieman näet vaivaa.
http://www.24pesula.fi/tampere pyykin hoidat tuolla ellei ole ketään joka jeesaa ottamalla pyykisi kotiinsa pestäväksi.- ylläripylläri
" Monen kunnan ylläpitämässä lenkeily paikassa on myös suihkutilat joten itsellesi peseytyminen löytyy kun hieman näet vaivaa. "
http://www.tampere.fi/liikuntajavapaaaika/liikuntajaulkoilu/ulkoilu/ulkoilumajat/suolijarvi.html
Ulkoilumajat
Ulkoilumajat toimivat alueidensa huoltorakennuksina tarjoten käyttäjille pukusuoja-, wc- ja suihkutiloja.
Lamminpään maja
Lamminpään ulkoilumaja
puhelin 040 801 6291
Velodromintie 45
ma - pe 8 - 21, la - su 8 - 18
Valvoja: On.
Wc, pesu- ja pukutilat sekä takkahuone, Lamminpään Korpi ry:n kahvio.
Silmät ja korvat auki ja etsimään omalta paikkakunnalta.
- onnea lutviutumiseen
Joku ammattikoulu tekisi varmaan kunnollisen säilytysarkun, ihan metallista lukoilla. Sinne lukittavaa tilaa vaativat tarvikeet, ja kaasupullo vielä lukolla kiinni arkkuun.
http://www.polkupyorat.fi/magnum-ul2-ulukkovaijeri-p-1767.html
Autolla kulkevia varkaita ei estäisi, mutta spontaaniit mukaan nappaavat ei saisi käänettyä tavaroitasi kun et ole paikalla. - pari vinkkiä
- autiotalon valtaaminen asumiskäyttöön
- kommuuniasuminen
- osta halvin mahdollinen asuntovaunu ja vedä se leirintäalueelle, johon saat sähkötolppapaikasta sähköä. Tällaisessa elät vuoden ympäriinsä
- osta tai vuokraa metsäinen tontti läheltä järveä. Järvestä saat kalaa ja metsästä marjoja ja sieniä. Onkiminen ei vaadi edes lupaa. Vedätä tontille siirtomaakoppi, asuntovaunu tai jalasmökki. Tarvitset kylläkin jostakin puhdasta vettä juomiseen/peseytymiseen sekä sähköä, joten umpimetsätontti ei taida oikein sopia.
- vuokraa jonkun tuttusi pihasta pieni ala asuntovaunua varten, joka kattaa sähkön esim. vuosi kerrallaan -sopimuksella.
- asu puolet vuodesta teltassa esim. leirintäalueella. Tällöin säästät rahaa koko siltä ajalta, mitä et asu vuokra-asunnossa
- hanki alivuokralaisasunnoksi yksi huone. Koiran saa hiljaiseksi haukkupannan avulla. Kun teet pitkiä kävelylenkkejä koiran kanssa metsässä, niin siellä koira saa haukkua sydämensä pohjasta.- Hyviä vinkkejä
Tuossahaan niitä oli hyviä vinkkejä; tuo kommuuniasuminen on halpaa, vuokraatte porukalla jonkun vanhan maalaistalon, jokaiselle oma huone, pidätte puilla lämpimänä ja teette porukalla ruokaa. Pihamaalla kasvatatte ruokaa talvea varten jne.
Tuoa halpa asuntovaunu sitten, omalla pihallani oli kaveri asumassa asuntovaunussa lähes vuoden ja sähköstä sovimme könttäsumman, muuten sai vaan pitää vaunuaan pihalla.
- erererererere
Näin on. Tyhjään autiotaloon korpeen vaan. Tuskinpa kukaan kaipaa omakseen tai sanomaan tulee jos on jo ikiajat maannut ruohottumassa... Niin minä tekisin... Mutta nyt asun lämpimästi omassa talossa. Parempi kuin teltta.
- Ei h-i !
Sorry, mutta tuollaiseen tyhjennykseen ei voi vastata järkevällä tavalla. Jos koira on niiin tärkeä, että se vaikuttaa asumuksen valintaan, niin menninkäisen pitää sitten todella asua kannonkolossa. Säässä kuin säässä.
Toinen vaihtoehto on kaivella edes järjen hiven korvain välistä esille ja miettiä asuminen / koira uusiksi. - savumerkei smookleen
Varsinaiset asiantuntijat ovat tuskin palstalla. Entisiltä elämäntapainkkareilta saattaisi saada vinkkejä loiselämiseen: http://yle.fi/uutiset/elamantapaintiaanit_karkotettiin_20_vuotta_sitten/6502651
- Menninkäinen012
Miten aloittajalla menee?
Itse haaveilen myös vaikken kovin köyhä olekaan. Minusta on jollain tapaa kiehtovaa asua metsässä ja haluaisin joskus toteuttaa suunnitelman.
Onko kaikki metsät jonkun omistuksessa?
Muuten noita erämökkejä löytyy myynnistä halvallakin. Sinne jos oman kasvimaan pistäs niin mikä siinä eleillä... :-)
Muutetaan vaikka yhdessä. :D Olisi seuraa ja voisin auttaa, heh.- metsään
En ole aloittaja...mutta samassa tilanteessa kuin aloittajakin...anna s.posti osoitteesi jos olit tosissasi niin jatketaan siellä
- Näinpähän
Itse olen asunut jo vuosia tällaisessa erämökissä, ihan etelässä vielä. Tai no, Keski-Suomessa mutta niinhän noille pohjoisen asukeille koko Suomi on "etelää", mikä on Oulun alapuolella ja Oulukin on siinä kintaalla. Ihan sama Kun pk-seudun asukeille Kehä 3:n ulkopuolella on pelkkää erämaata.
Tämä paikka on vielä mun lapsuusseudulla erään pienen metsälammen rannalla. Itseasiassa kiertelin mopoikäisenä paljon metsäautoteitä ja ajelin ympäriinsä niitä naapurikuntia pitkin ja joskus tosiaan silloin jo huomasin tämän torpan täällä ja se oli silloin jo tyhjillään ainakin niillä kerroilla, kun ajelin sen ohitse.
Aikuisiällä sitten erään kerran sain aikaiseksi ajella taas noille seuduille, kävin katsomassa että paikka oli tallessa vielä ja selvitin myöskin paikan silloisen omistajan. Oli jäänyt perikunnalle, joka piti paikkaa kunnossa, mutta eivät käyttäneet sitä, joten pääsin helpolla kaupoille ja ihan järkihintaan myöskin vielä.
Olen sitten muokannut tätä paikkaa vielä oman näköiseksi ja elelen omalla tyylilläni elämääni nykyään. Ja olo on todella hyvä.
Vaikka en mä sinänsä ole erakoitunut, mutta viihdyn täällä metsän keskellä kaikista parhaiten, olen onnellinen. Ja on mulla kuitenkin naisystävä, joka kanssa viettää varsinkin kesäisin täällä enempi aikaa ja pari hyvää ihmistä löytyy muutenkin siihen lisäksi, joiden kanssa on hyvä olla tekemisissä. Niin on sopivasti sosiaalisuutta ja erakkoelämää.
Mä nyt en sinänsä ole köyhä, mut tulot vaihtelee 20000€ ja reilu 30000€ välillä vuodessa.
Osa tulee toiminimellä tekemästäni työstä ja osa sijoituksistani. Vähän sillä periaatteella, että nuo vuosituloni on monen puron tuomaa.
Kierrän toreilla myyjänä, teen joskus jotain urakkatöitä jne jne.
Aikanaan sain kasaan aika hyvät summat työnteollani, sitten voitin myös pari kertaa aika ison summan vedonlyönnistä(markka-aikana muutama kymppitonni/kerta) ja sain perintöäkin yhdessä vaiheessa. Niistä sitten tosiaan sijoitin tähän paikkaan ja loput "salkutin" ammattilaisten avulla niin, että tosiaan osa vuosituloista tulee tuon kautta.
Ja eihän täällä metsässä sinänsä rahaa kulu mihinkään. Että auton pitäminen tietysti maksaa jonkun verran, tietysti saan niitä kuluja tuon toiminimen kautta takaisinkin ja sitten tietysti asumiseen menee hieman. Koitan kyllä olla mahdollisimman omavarainen.
Kaupoistakin käyn ostamassa isompia määriä kerralla mitä täällä nyt tarviikin ja tarjoukset hyödynnän mahdollisimman tarkkaan. Esimerkkeinä mm. hiljattain eräässä kaupassa oli isoja pesuainesäkkejä ja isoja kannuja huuhteluaineita hyvinkin edullisesti myynnissä ilman ostorajoituksia, niin tottakai ostin kumpaakin sen verran, ettei nyt tarvi ainakaan muutamaan kuukauteen miettiäkään, että millä sitä vaatteensa pesee puhtaaksi.
Tälläisella ostokäyttäytymisellä mä pyrin varmistamaan, että rahat riittää varmasti eikä mun nyt tarvitse muutenkaan murehtia pärjäämistäni millään tavoin. Ja emäntä ystävätkin monesti tuovat tullessaan tarpeellista, jos on tarpeeksi edullista niin homma toimii niinkin.
Tällainen elämäntyyli on kyllä todella hienoa ainakin mun luontoiselle ihmiselle. Syysaamuinakin on hieno herätä, kun keli on kirpakka ja ympärillä on pelkkää umpimetsää ja vesistöä kilometrikaupalla joka ilman suuntaan.
Ja sitten kun on kuitenkin jokseenkin vapaata valita työaikansa ja menonsa ja tuotaso kuitenkin on jokseenkin vakaa, niin pystyy tosiaan myös nauttimaan näistä elämän ja maailman pienistä ihmeistäkin.
Vaikka onhan se vähän kolkkoakin syys- ja talvipimeilläkin olla täällä yksin, kun tuo mielikuvituskin sattuu olemaan josksu vähän liiankin vilkas. Ja talvipakkasilla varsinkin metsä pitää aina ääntä, pakkanen paukuttaa puita jne.
Teitä pitkin kuitenkin pääsee tuohon sadan metrin päähän autolla omalle tontille ja valtatie on reilu 3km päässä. Eli ihmisten ilmoille pääsee yllättävän pian jos tarttee.
Kalastelen, marjastan, samoilen...Myyntiinkin menee osa noista metsän antimista. Kauppaan myös jonkun verran polttopuita, omalta metsäpalstalta tulee sen verran ylimääräistä puuta että passaa tehdä kauppaa.
Yksi aika huvittava tapaus kävi tässä muutama vuosi sitten. Tänne mun tontille ilmestyi kissa, hyväkuntoinen vielä ja kesy. Eli jonkun lemmikki, siitä näki heti.
Tää katti ei sit kuitenkaan lähtenyt millään nurkista pois eikä kukaan myöskään kaipaillut sitä, vaikka ilmoittelin sitä ympäri maakuntaa, että tällainen otus on löytynyt ja noutamaan saa tulla jos joku tunnistaa omaksi.
Ei tosiaan yhtäkään yhteydenottoa tullut missään vaiheessa, niin mä olen sitten onnellinen kissanomistajakin vielä nykyään kaiken muun lisäksi. Kun eihän tuota nyt poiskaan voinut ajaa ja tappamaan sitä ei todellakaan ollut haluja eikä tarvetta, tervettä kissaa. - ilmaista_asumista
Näinpähän kirjoitti:
Itse olen asunut jo vuosia tällaisessa erämökissä, ihan etelässä vielä. Tai no, Keski-Suomessa mutta niinhän noille pohjoisen asukeille koko Suomi on "etelää", mikä on Oulun alapuolella ja Oulukin on siinä kintaalla. Ihan sama Kun pk-seudun asukeille Kehä 3:n ulkopuolella on pelkkää erämaata.
Tämä paikka on vielä mun lapsuusseudulla erään pienen metsälammen rannalla. Itseasiassa kiertelin mopoikäisenä paljon metsäautoteitä ja ajelin ympäriinsä niitä naapurikuntia pitkin ja joskus tosiaan silloin jo huomasin tämän torpan täällä ja se oli silloin jo tyhjillään ainakin niillä kerroilla, kun ajelin sen ohitse.
Aikuisiällä sitten erään kerran sain aikaiseksi ajella taas noille seuduille, kävin katsomassa että paikka oli tallessa vielä ja selvitin myöskin paikan silloisen omistajan. Oli jäänyt perikunnalle, joka piti paikkaa kunnossa, mutta eivät käyttäneet sitä, joten pääsin helpolla kaupoille ja ihan järkihintaan myöskin vielä.
Olen sitten muokannut tätä paikkaa vielä oman näköiseksi ja elelen omalla tyylilläni elämääni nykyään. Ja olo on todella hyvä.
Vaikka en mä sinänsä ole erakoitunut, mutta viihdyn täällä metsän keskellä kaikista parhaiten, olen onnellinen. Ja on mulla kuitenkin naisystävä, joka kanssa viettää varsinkin kesäisin täällä enempi aikaa ja pari hyvää ihmistä löytyy muutenkin siihen lisäksi, joiden kanssa on hyvä olla tekemisissä. Niin on sopivasti sosiaalisuutta ja erakkoelämää.
Mä nyt en sinänsä ole köyhä, mut tulot vaihtelee 20000€ ja reilu 30000€ välillä vuodessa.
Osa tulee toiminimellä tekemästäni työstä ja osa sijoituksistani. Vähän sillä periaatteella, että nuo vuosituloni on monen puron tuomaa.
Kierrän toreilla myyjänä, teen joskus jotain urakkatöitä jne jne.
Aikanaan sain kasaan aika hyvät summat työnteollani, sitten voitin myös pari kertaa aika ison summan vedonlyönnistä(markka-aikana muutama kymppitonni/kerta) ja sain perintöäkin yhdessä vaiheessa. Niistä sitten tosiaan sijoitin tähän paikkaan ja loput "salkutin" ammattilaisten avulla niin, että tosiaan osa vuosituloista tulee tuon kautta.
Ja eihän täällä metsässä sinänsä rahaa kulu mihinkään. Että auton pitäminen tietysti maksaa jonkun verran, tietysti saan niitä kuluja tuon toiminimen kautta takaisinkin ja sitten tietysti asumiseen menee hieman. Koitan kyllä olla mahdollisimman omavarainen.
Kaupoistakin käyn ostamassa isompia määriä kerralla mitä täällä nyt tarviikin ja tarjoukset hyödynnän mahdollisimman tarkkaan. Esimerkkeinä mm. hiljattain eräässä kaupassa oli isoja pesuainesäkkejä ja isoja kannuja huuhteluaineita hyvinkin edullisesti myynnissä ilman ostorajoituksia, niin tottakai ostin kumpaakin sen verran, ettei nyt tarvi ainakaan muutamaan kuukauteen miettiäkään, että millä sitä vaatteensa pesee puhtaaksi.
Tälläisella ostokäyttäytymisellä mä pyrin varmistamaan, että rahat riittää varmasti eikä mun nyt tarvitse muutenkaan murehtia pärjäämistäni millään tavoin. Ja emäntä ystävätkin monesti tuovat tullessaan tarpeellista, jos on tarpeeksi edullista niin homma toimii niinkin.
Tällainen elämäntyyli on kyllä todella hienoa ainakin mun luontoiselle ihmiselle. Syysaamuinakin on hieno herätä, kun keli on kirpakka ja ympärillä on pelkkää umpimetsää ja vesistöä kilometrikaupalla joka ilman suuntaan.
Ja sitten kun on kuitenkin jokseenkin vapaata valita työaikansa ja menonsa ja tuotaso kuitenkin on jokseenkin vakaa, niin pystyy tosiaan myös nauttimaan näistä elämän ja maailman pienistä ihmeistäkin.
Vaikka onhan se vähän kolkkoakin syys- ja talvipimeilläkin olla täällä yksin, kun tuo mielikuvituskin sattuu olemaan josksu vähän liiankin vilkas. Ja talvipakkasilla varsinkin metsä pitää aina ääntä, pakkanen paukuttaa puita jne.
Teitä pitkin kuitenkin pääsee tuohon sadan metrin päähän autolla omalle tontille ja valtatie on reilu 3km päässä. Eli ihmisten ilmoille pääsee yllättävän pian jos tarttee.
Kalastelen, marjastan, samoilen...Myyntiinkin menee osa noista metsän antimista. Kauppaan myös jonkun verran polttopuita, omalta metsäpalstalta tulee sen verran ylimääräistä puuta että passaa tehdä kauppaa.
Yksi aika huvittava tapaus kävi tässä muutama vuosi sitten. Tänne mun tontille ilmestyi kissa, hyväkuntoinen vielä ja kesy. Eli jonkun lemmikki, siitä näki heti.
Tää katti ei sit kuitenkaan lähtenyt millään nurkista pois eikä kukaan myöskään kaipaillut sitä, vaikka ilmoittelin sitä ympäri maakuntaa, että tällainen otus on löytynyt ja noutamaan saa tulla jos joku tunnistaa omaksi.
Ei tosiaan yhtäkään yhteydenottoa tullut missään vaiheessa, niin mä olen sitten onnellinen kissanomistajakin vielä nykyään kaiken muun lisäksi. Kun eihän tuota nyt poiskaan voinut ajaa ja tappamaan sitä ei todellakaan ollut haluja eikä tarvetta, tervettä kissaa.Tuohon nyt ei tarvita edes mitään suuria rahoja, kun pääsee asumaan jotain korpimökkiä. Niitä on Pohjois-Karjala ja Lappi, sekä etelämpänäkin kupaisillaan mökkejä ja taloja, joihin pääsee asumaan, kun vain pitää paikat kunnossa, lähinnä talonmiehen hommia. Vuokra voi olla ihan nimellinen.
Näitä tälläisiä taloja on paljon ja hyvilläkin kulkuyhteyksillä, kun monelle on tärkeää, että joku vain asuu tai pitää asuttuna. Yleensä vanhoja rintamamiestaloja, joista on meno hiipunut jo vuosia sitten. Ja näitä on PALJON! - Näinpähän
Ei tarvitsekaan. Ja toki tuokin toimii hyvin, jos pääsee talkkarin tittelillä asumaan toisen mökkiä. Niin tosiaan voi tulla hyvinkin halvaksi.
Itse vain ostin tosiaan tämän paikan omaksi, ajattelin varmistella että tämä pysyy mulla niin kauan kuin haluan ja pystyn tällaista paikkaa asuttamaan.
Eikä tämäkään ostettuna nyt niin mahdottoman kallis ollut kuitenkaan, tuli vielä tuo metsälapi ja metsääkin tuohon lisäksi omille nimille ja metsästä saa tosiaan hieman tulojakin muun lisäksi.
Ja noi maat nyt tästä hinnasta tekikin sen isomman osan, ettei tämä pikkutorppa sinänsä juurikaan arvossaan ollut, vaikka onkin hyvässä kunnossa.
Jos nyt suoraan sanon, niin tämä koko "höskä" maineen ja mantuineen maksoi noin 60000€.
Toki tosta kylältä olisi saanut saunallisia rivarikämppiäkin jo 15000-20000€ hintaan mutta sieltä puuttui tosiaan se oma rauha. Kun kyllähän se kyräily Suomessa on vieläkin voimissaan ja mitä pienempi paikkakunta niin sitä isompaa se on. Ja onhan se vapaata muutenkin täällä metsässä se oleminen ja eläminen.
Mutta tosiaan jos vertaa, ostaako isommasta kaupungista/sen liepeiltä pienen kämpän tuolla rahalla vai maaseudulta metsästä mökin isolla tontilla niin ei siinä paljoa tarvitse miettiä...
Sitten tosiaan olen rakennellut tänne pienen vierasmajan, työpajan ja tällaista. Tämä on aika kallioista maata, missä tämä koko paikka on, mutta olen saanut tänne laitettua myös pienen kasvimaan sekä -Huoneen, mistä nyt saa myös osan vuoden kasviksistakin ja näin.
Ja tosiaan yhden miehen pienyrittäjänä voi päättää omat työnsäkin aikaslailla täysin, niin voi sitten möllöttää täällä pidempiäkin aikoja, jos ei ole virtaa/intoa pyöriä ihmisten ilmoilla mitään älyttömiä. Laiskotella nyt ei tietenkään passaa, mutta voi menemisiään voi tosiaan valita.
Et jos kaipaa enempi omaa rauhaa, niin rakentaa työpajassa myyntitavaraa reilummin varastoon ja tiettyyn aikaan vuodesta kiertää marja- ja sieniapajat läpi ja tekee niistä tarvittavat emmeet itselle sekä myyntiin ja näin. - syrjäseudunasukki
Näinpähän kirjoitti:
Ei tarvitsekaan. Ja toki tuokin toimii hyvin, jos pääsee talkkarin tittelillä asumaan toisen mökkiä. Niin tosiaan voi tulla hyvinkin halvaksi.
Itse vain ostin tosiaan tämän paikan omaksi, ajattelin varmistella että tämä pysyy mulla niin kauan kuin haluan ja pystyn tällaista paikkaa asuttamaan.
Eikä tämäkään ostettuna nyt niin mahdottoman kallis ollut kuitenkaan, tuli vielä tuo metsälapi ja metsääkin tuohon lisäksi omille nimille ja metsästä saa tosiaan hieman tulojakin muun lisäksi.
Ja noi maat nyt tästä hinnasta tekikin sen isomman osan, ettei tämä pikkutorppa sinänsä juurikaan arvossaan ollut, vaikka onkin hyvässä kunnossa.
Jos nyt suoraan sanon, niin tämä koko "höskä" maineen ja mantuineen maksoi noin 60000€.
Toki tosta kylältä olisi saanut saunallisia rivarikämppiäkin jo 15000-20000€ hintaan mutta sieltä puuttui tosiaan se oma rauha. Kun kyllähän se kyräily Suomessa on vieläkin voimissaan ja mitä pienempi paikkakunta niin sitä isompaa se on. Ja onhan se vapaata muutenkin täällä metsässä se oleminen ja eläminen.
Mutta tosiaan jos vertaa, ostaako isommasta kaupungista/sen liepeiltä pienen kämpän tuolla rahalla vai maaseudulta metsästä mökin isolla tontilla niin ei siinä paljoa tarvitse miettiä...
Sitten tosiaan olen rakennellut tänne pienen vierasmajan, työpajan ja tällaista. Tämä on aika kallioista maata, missä tämä koko paikka on, mutta olen saanut tänne laitettua myös pienen kasvimaan sekä -Huoneen, mistä nyt saa myös osan vuoden kasviksistakin ja näin.
Ja tosiaan yhden miehen pienyrittäjänä voi päättää omat työnsäkin aikaslailla täysin, niin voi sitten möllöttää täällä pidempiäkin aikoja, jos ei ole virtaa/intoa pyöriä ihmisten ilmoilla mitään älyttömiä. Laiskotella nyt ei tietenkään passaa, mutta voi menemisiään voi tosiaan valita.
Et jos kaipaa enempi omaa rauhaa, niin rakentaa työpajassa myyntitavaraa reilummin varastoon ja tiettyyn aikaan vuodesta kiertää marja- ja sieniapajat läpi ja tekee niistä tarvittavat emmeet itselle sekä myyntiin ja näin.Tuo 60000€ on todella kallis monelle köyhälle! Ostin oman vanhan rintamamiestalon isolla tontilla 8500€:lla täältä syrjäseudulta. Halvemmallakin olisi löytynyt Kesälahdelta, mutta ostin nyt tämän.
- Näinpähän
syrjäseudunasukki kirjoitti:
Tuo 60000€ on todella kallis monelle köyhälle! Ostin oman vanhan rintamamiestalon isolla tontilla 8500€:lla täältä syrjäseudulta. Halvemmallakin olisi löytynyt Kesälahdelta, mutta ostin nyt tämän.
No joo, pitää paikkansa.
Tuo metsälampi nosti hintaa aika lailla, varpaita melkein ylettyy uittamaan rappusilta. Se on nyt kuitenkin jo noin tuhannen neliön kokoinen lutakko.
Ja iso pläntti vielä piha-aluetta sekä metsää ympärillä. Että ne tuota hintaa nostivat aika laillakin, metsäläntti varsinkin/ainakin.. Tällaisia korpimökkejähän itsessään saa varmasti jo aika huokeastikin.
Tosiaan mainitsin noita tulojanikin aikaisemmassa kirjoituksessani ja näin, niin pystyin tosiaan repäisemään tämän paikan itselleni. Oli kuitenkin se kaikista tärkein asia päästä keskelle metsää asumaan, missä ei muita asukkaita ole lähellä, mielestäni hintansa väärti.
Enkä nyt itse miellä itseäni köyhäksi, vaikka en nyt ole Kroisoskaan.
Et jokainen mielensä ja varojensa mukaan ja tämä on kuitenkin halpa moneen muuhun verraten. Kaupungista et tällaisella rahalla saa kovin kummoistakaan asuntoa kuitenkaan ja nekin on tosiaan kt- ja rt-asuntoja, mitkä ei sovi enää mun luontoiselle ainakaan. - syrjäseudunasukki
Näinpähän kirjoitti:
No joo, pitää paikkansa.
Tuo metsälampi nosti hintaa aika lailla, varpaita melkein ylettyy uittamaan rappusilta. Se on nyt kuitenkin jo noin tuhannen neliön kokoinen lutakko.
Ja iso pläntti vielä piha-aluetta sekä metsää ympärillä. Että ne tuota hintaa nostivat aika laillakin, metsäläntti varsinkin/ainakin.. Tällaisia korpimökkejähän itsessään saa varmasti jo aika huokeastikin.
Tosiaan mainitsin noita tulojanikin aikaisemmassa kirjoituksessani ja näin, niin pystyin tosiaan repäisemään tämän paikan itselleni. Oli kuitenkin se kaikista tärkein asia päästä keskelle metsää asumaan, missä ei muita asukkaita ole lähellä, mielestäni hintansa väärti.
Enkä nyt itse miellä itseäni köyhäksi, vaikka en nyt ole Kroisoskaan.
Et jokainen mielensä ja varojensa mukaan ja tämä on kuitenkin halpa moneen muuhun verraten. Kaupungista et tällaisella rahalla saa kovin kummoistakaan asuntoa kuitenkaan ja nekin on tosiaan kt- ja rt-asuntoja, mitkä ei sovi enää mun luontoiselle ainakaan.Korpimökkejä saa kyllä todella sopivasti. Joskus oikein ihmettelen, että miksi kukaan ei osta jotain mökkiä itselleen asuttavaksi, kun halvalla on kaupan. Näitäkin rintamamiestaloja on monessa paikkaa, ettei edes kauppa käy. Minullakin on tällä tontilla mahdollisuus varpaiden uittamiseen ja kalastamiseenkin tuossa purossa, keväällä tulee haukea katiskalla. Saunamökkiä suunnittelen siihen puron rantaan, jos pienen rakentaisin jostain kierrätystarpeista. Ja hieman ajattelin tutulla kaivinkonemiehellä ruoppauttaa tuota puronrantaa leveämmäksi, että saisi uimapaikkaa.
Asunnot on myös halpoja Kehä III ulkopuolella ja pohjoisempana tosi halpoja. - Näinpähän
Juu-u. Ei tämänkään mökin arvo paljoa olisi muuten, vaikka onkin hyväkuntoinen ja hirrestä tehty. Aika pieni kuitenkin neliöiltään ja näin.
Vähän laajensin tätä yhdessä vaiheessa, että sai pesukoneelle tilaa sekä säilytystilaa myöskin.
Saunaosasto tässä olikin valmiina "itäsiivessä":D
Eli aika pelkistetty paikka alkujansa, mutta tosiaan hyvä asuttava. Ja nyt tosiaan saanut vielä näitä päivityksiä tehtyä, niin on noi arjen pikkumukavuudet helpottamassa olemista eikä tarvitse olla kynttilänvalossa iltaisin lukemassa kirjoja.
Sitten tein pienen vierasmajan tänne myös ja verstaan. Vähän on ripottelemalla heitelty nämä tähän tontille, mutta hyvin ajaa asiansa.
Lampeen ei tarvinnut mitään lisukkeita, laituri oli valmiina ja syvyyttä on sen verran, että uimaan mahtuu hyvin. Pohja myös tutkittu ettei ole mitään ylläreitä siellä lepäämässä, kuten hirvenraatoja tai muita yököttävyyksiä/terveyshazardeja.
Tässä lammessa on kalaa kanssa, mutta on pientä ahventa enimmäkseen, niin ei ole tullut tästä kalasteltua juurikaan. Joskus pienen ahvensopan verran onkinut, mutten muuten.
Reilu kilsan päässä on kunnon kokoinen metsäjärvi, mistä tämänkin lammen asukkaat varmaan ovat kotoisin, luulisin.
Siellä käyn kalalla muuten, isoja ahvenia tulee ja muita ruokalajeja myöskin.
- Nuppiasukas
Moi!
Minä olen asunut jo vuosia rekan nupissa, ostin sen itselleni ja olen täällä monesti asiasta teille kertoillut :) Nyt on vähän ongelmia kun sairastuin, mutta ei siitä sen enämpää. Teltta ei ole ok kuin n 5kk vuodessa ja muu aika on siis siellä lähes mahdoton asua ellei mohdoto, kamina pitää olla eli hankit armaijan puolijoukkueteltan kaminalla ja sitten paikan missä se saa olla ja mistä saat myös kaminaan klapeja yms Mä oon viihtynyt hyvin täällä nupissa ja ei mitään ongelmaa oo ollu :) - asiaa harkitseva
Miksei Suomessa ole sellaisia asuntovaunualueita kuin esim. Amerikoissa? Minusta se olis paras ratkaisu. Yhdelle tai kahdelle ihan sopiva ratkaisu. Sähkömaksu ja vuosimaksu eivät voi olla ylivoimaisia. Mutta voiko asuntovaunussa asua meidän olosuhteissa ympäri vuoden? Onko jollakulla kokemusta?
- kyllävoi
Vaunussa voi asua ympäri vuoden ja ympärivuotiseen etuteltalla saa lisä tilaa. Kovinkaan pakkanen ei ole ongelma pohjois Euroopassa valmistetuille vaunuille. Jopa saksalaisetkin toimii kovissa pakkasissa. Suomessa on alueita missä vaunu saa olla ympäri vuoden. Ovat yleensä ns. SFC caravan alueita missä asukkailla kausipaikka. Meillä semmoisessa ja varustettu suurella terassilla sekä 20 m2 etuteltassa missä kaasulämmitys kylmiä kelejä varten. Kausipaikkojen hinnat 400-800 euroa vuodessa sähköt mitä käyttää. Pesutilat ja saunat kuuluvat monessa paikassa hintaa kuten meidänkin alueella missä monet eläkeläiset asuvat liki ympäri vuoden. Meille tuo on vaan kesäpaikka vaikka aikaisemmin oltiin joskus talvellakin -25 asteen pakkasissa.
- Tässä neuvoja
Kunnon teltta, hyvä makuupussi, koiralle myös, hyvin pärjää. Uimahallissa, ystävien tai sukulaisten luona suihkussa. Eikä sitä edes joka päivä tarvitse käydä pesulla. Joka toinen päivä riittää vallan mainiosti.
- kärpsäsienen alla
googleta "ossi kakko" siinä kokenut metsäsissi, joka eli 5 vuotta luonnossa.
- Tuntematon123moi
Olen ja aion olla koko kesän kasvussa metsässä ja ympärille voi rakentaa aidan ja tuli keskellä aitausta
- MB_76
Kannattaa tehdä jotain valmisteluja asian eteen, jos kauemmin aiot metsässä punkata.
Kannattaisiko ostaa asuntovaunu? Tämän veisi jonnekin syrjään ja vuoden pari punkkailisi siinä. Vois olla jätkä rähjääntyneen näköinen sen parin vuoden päästä? Myös paluu "siviiliin" pitää suunnitella, ettei jää jumiin sinne.
Minulla kanssa jotain samansuuntaisia ajatuksia ja tehnyt jatkuvalla syötöllä siihen tähtääviä asioita. Auto on ja nyt hyvässä kunnossa. Asuntoni tavarat ovat niin kompaktit, purettavissa ja kokoon taittuvia, että ne saa sukulaisten nurkkiin, tai vuokrattuun kaupunkivarastoon. Tarkoituksella ostettu pieneen tilaan menevät. Monesti tuntuu hullulta, kun näkee jotain kolmemetrisiä sohvia, että kuka pöljä sellaisia ostaa. Pitää muuten enemmän keskittyä siihen, ettei joutavuuksia homma tänne, näistä muodostuu muuten ongelma. Pari telttaa on myös minulla ja muuta välttämättömyyttä.
Rahoitus on myös tärkeä, eli Kela on huono rahoittaja, mutta esim. kassanrahat? Tätähän tulee yleensä 800-1000€, niin pärjäisi jo mainiosti.
Sitten vaikka ottaisi olutta ja paistaisi maggaraa metsän laidassa, nukkumaan menisi vaunuun ja ei huolen häivää! Varusteita jo on, ettei kylmä pääse yllättämään. Voihan tämä olla utopiaakin, helpompi aloittaa pienin liikkein esim. normaalina lomailuna.
Pessimismi iskee minulla, jos ei mitään ideoita ole.
- kanahäkki
Minulla on iso häkkikomero talon varastotiloissa, tila on lämmin ja siisti, voisin hyvin asua siellä. Sinne mahtuisi hyvin sänky ja pieni pöytä, muuta en tarvitsisi. Luopuisin asunnostani ja muuttaisin sinne, niin jäisi vuokrarahat itselle, maksaisin kyllä pientä vuokraa siitä pelkästä häkkikomerosta, vuokraisin siis pelkästään sen häkkikomeron, mutta isännöitsijälle ei käynyt tällainen asumisjärjestely, kun kysyin asiaa.
- vaeltajalta
näistä näkyy kuinka vaikeaksi nuorten ihmisten elämä voi mennä kun sosiaaliturva on heikko. Aika epätoivoisia ajatuksia. Eihän se minulle kuulu tämän enempää mutta sanoisin ahkerana telttailijana että talvella teltassa tulee kylmä vaikka olisikin hyvä makuupussi ja teltta hyvänlaatuinen. On hyvä muistaa että jos kaminaa ei ole, olet 24/7 kylmässä etkä pääse mihinkään lämmittelemään. Juotava vesikin on kylmää ja kylmään pussiin on mentävä nukkumaan. Kyllä sitä mielikseen vähän aikaa tekee mutta jos koko ajan on pakkanen, siis alle -2C, niin EI OLE KIVAA, EI SITTEN YHTÄÄN. Kyllä siinä nahka karaistuu mutta yhtälailla hypotermia alkaa olla selvä uhkatekijä tai ainakin erilaiset ulokkeiden paleltumisvammat. Teltta olisi mielestäni se vihoviimeinen vaihtoehto. Ennemmin joku muu koija josta saa tuulensuojaa ja jossa voi keitellä edes vettä. Termoalusasu on aivan ehdoton varuste, muuten käy hullusti.
- MB_76
Ei voi heppoisin varustein Suomessa lähteä pitemmäksi aikaa luontoon. Paljon joutuu tekemään valmisteluja ja työtä. Nämä jutut vaatii rahaa ja palkkatyötä. Kunnollinen uudehko asuntovaunu on järkevä ja hyvä auto. Kovin nuhjuiset vehkeet, niin ei ole mukavaa. Rikkaathan ostaa asuntoauton, mutta harvojen herkkua tämä.
Onhan se mukavaa tietysti lähteä pidemmäksikin aikaa sitten, kun on järkevät varusteet. Asteittain aloittaa pienestä ja sitten laajentaa. Pari vuotta pakertaa töitä, niin voi ostaa käteisellä as-vaunun, kyllä! 10 000-13 000€ maksaa Poksi. Kun on töissä, niin pienen lainankin voi ottaa, jos ei malta säästää. Näin pieniin asioihin ei talous kaadu.
http://www.nettikaravaani.com/poksi/n-126-ntl/1414029
Nyt vielä puhuttiin uutisissa, ettei kaikkia edes kiinnosta työnteko. Kuitenkin jos lähtisi, niin jotain saisi itselleenkin. Autoja löytyy vanhoja aivan ajettavia, joten nämä ei niin iso investointi. Kuitenkin järkevä siisti auto on mukava. - lamaaika
90-luvulla meidän kylillä yrittäjäpariskunta asui autossa muutaman kuukauden, tai siis olivat siinä vaiheessa entisiä yrittäjiä, kun firma meni nurin ja kaikki muukin meni siinä konkassa. Saivat kyllä kunnalta sitten asunnon.
- MB_76
Asunto on tärkeä ja se kyllä järjestyy sääntöSuomessa. Sehän on elämisen edellytys, että pystyy menemään töissä ja toiminnassa. Kai niitä jotain hurjia on, jotka tekevät, mitä ihmeellisempiä extreme temppuja. Ei ole suositeltavaa. Onneksi yrittäjät saivat asunnon. Mäkin ajattelen nyt, ettei heppoisin perustein asunnosta kannata luopua.
- EiSeVainAinaJärjesty
MB_76 kirjoitti:
Asunto on tärkeä ja se kyllä järjestyy sääntöSuomessa. Sehän on elämisen edellytys, että pystyy menemään töissä ja toiminnassa. Kai niitä jotain hurjia on, jotka tekevät, mitä ihmeellisempiä extreme temppuja. Ei ole suositeltavaa. Onneksi yrittäjät saivat asunnon. Mäkin ajattelen nyt, ettei heppoisin perustein asunnosta kannata luopua.
Kuinka Suomessa sitten on tuhansia asunnottomia, joista suurin osa ainakin on ollut jo pitkään asuntojonoissakin? Ja silti Suomessa on älyttömiä määriä samaan aikaan asuntoja tyhjillään, eikä nyt todellakaan ainakaan pelkästään sen takia, että tarjonta ei kohtaa kysyntää.
Yksi kommentti, mitä eräs virallisen tahon edustaja vielä sanoi oikein lehden haastattelussakin joku vuosi sitten, että nämä tietyn tyyppiset elämäntapa-ihmiset eivät viihdy asunnossa, vaikka heille sellaisen järjestäisikin.. On enempikin tekosyy mun korvaani ainakin kuin oikea syy pitää ihmisiä kadulla. Ja toisekseen, asunto kuuluu jokaisen perusoikeuteen, eli käsittääkseni sellainen on ihmiselle järjestettävä, vaikka ihminen ei siellä kämpässään viettäisikään kauheammin aikaansa.
Ja toinen pointti, millä asunnottomien pitämistä katukuvassa puolustellaan on se, ettei se ole pelkästään se asunto ja sen hankkiminen siinä asiassa, mitä ihminen tarvitsee. No ei se ehkä olekaan, mutta se on se ensisijainen asia. Eli hommataan ihmiselle ensin se asunto ja sitten vasta ruvetaan auttamaan ihmistä myös muissa asioissa, missä hän nyt tarvitseekin apua.
Mutta kun ei... Kun ihmistä ei voi auttaa muuten, niin ei hänelle sitten muka voi järjestää asuntoakaan. Sehän tuossa on takana ihan täysin, asia ehdollistettu tuollaiseen joko-tai tyyppiseen kaavaan. Eli joko koko paketti tai ei sitten mitään pientäkään apua.
Ja toinen ihme mentaliteetti on se, että yksinasujalle ei voida antaa yksiötä isompaa kämppää.
Tai no, pointti siinäkin on kieltämättä, mutta järki siinäkin täytyy olla mukana. Vai onko se muka just niin tiukkaa ja jämptiä, ettei yksineläjää voi muka sijoittaa esim. 40-50 neliön kaksioon vaan että sen asunnon täytyy välttämättä väkisin olla maks. 30 neliöinen yksiö???
Kyllä se on ja täytyykin olla tärkeämpi asia, että ihmiset saadaan pois kadulta asumasta kuin se, että millaiseen kämppään heidät kuuluu sijoittaa.
Toki sen ymmärrän, ettei yksineläjää sijoiteta mihinkään 100 neliön tila-asuntoon, mutta joustoa noissa asioissa silti TÄYTYY olla.
Ja kun ei se asunnottomuus useimmissa tapauksissa ainakaan ole ihmisen oma valinta. Tyhmyys/välinpitämättömyys omien asioiden hoitamisen suhteen vaikuttaa jonkin verran, mutta kyllä siinä usein on muutakin taustalla. - asuntojakyllälöytyy
EiSeVainAinaJärjesty kirjoitti:
Kuinka Suomessa sitten on tuhansia asunnottomia, joista suurin osa ainakin on ollut jo pitkään asuntojonoissakin? Ja silti Suomessa on älyttömiä määriä samaan aikaan asuntoja tyhjillään, eikä nyt todellakaan ainakaan pelkästään sen takia, että tarjonta ei kohtaa kysyntää.
Yksi kommentti, mitä eräs virallisen tahon edustaja vielä sanoi oikein lehden haastattelussakin joku vuosi sitten, että nämä tietyn tyyppiset elämäntapa-ihmiset eivät viihdy asunnossa, vaikka heille sellaisen järjestäisikin.. On enempikin tekosyy mun korvaani ainakin kuin oikea syy pitää ihmisiä kadulla. Ja toisekseen, asunto kuuluu jokaisen perusoikeuteen, eli käsittääkseni sellainen on ihmiselle järjestettävä, vaikka ihminen ei siellä kämpässään viettäisikään kauheammin aikaansa.
Ja toinen pointti, millä asunnottomien pitämistä katukuvassa puolustellaan on se, ettei se ole pelkästään se asunto ja sen hankkiminen siinä asiassa, mitä ihminen tarvitsee. No ei se ehkä olekaan, mutta se on se ensisijainen asia. Eli hommataan ihmiselle ensin se asunto ja sitten vasta ruvetaan auttamaan ihmistä myös muissa asioissa, missä hän nyt tarvitseekin apua.
Mutta kun ei... Kun ihmistä ei voi auttaa muuten, niin ei hänelle sitten muka voi järjestää asuntoakaan. Sehän tuossa on takana ihan täysin, asia ehdollistettu tuollaiseen joko-tai tyyppiseen kaavaan. Eli joko koko paketti tai ei sitten mitään pientäkään apua.
Ja toinen ihme mentaliteetti on se, että yksinasujalle ei voida antaa yksiötä isompaa kämppää.
Tai no, pointti siinäkin on kieltämättä, mutta järki siinäkin täytyy olla mukana. Vai onko se muka just niin tiukkaa ja jämptiä, ettei yksineläjää voi muka sijoittaa esim. 40-50 neliön kaksioon vaan että sen asunnon täytyy välttämättä väkisin olla maks. 30 neliöinen yksiö???
Kyllä se on ja täytyykin olla tärkeämpi asia, että ihmiset saadaan pois kadulta asumasta kuin se, että millaiseen kämppään heidät kuuluu sijoittaa.
Toki sen ymmärrän, ettei yksineläjää sijoiteta mihinkään 100 neliön tila-asuntoon, mutta joustoa noissa asioissa silti TÄYTYY olla.
Ja kun ei se asunnottomuus useimmissa tapauksissa ainakaan ole ihmisen oma valinta. Tyhmyys/välinpitämättömyys omien asioiden hoitamisen suhteen vaikuttaa jonkin verran, mutta kyllä siinä usein on muutakin taustalla.Suomessa puretaan vuosittain n. 900 vuokra-asuntoa, kun ei löydy niihin asukkaita.
https://yle.fi/uutiset/3-7513448
- tfghvb
Ei aloittaja aikonut muuttaa metsään puuttuvan sosiaaliturvan takia, vaan koska hänen koiransa ei kuulemma voinut asua kerrostalossa. Tarjolla siis olisi ollut kerrostaloasunto aloittajalle.
- vaeltajalta
voi olla niin mutta nämä muut keskustelijat olivat itsekukin enemmän tai vähemmän sillä linjalla että kyse on taloudellisesta pakosta
- töissätykkäiskäydä
Jos aplla olisi ollut rahaa t. lainamahdollisuus, hän olisi ostanut talon/mökin. Eikä hänellä ollut rahaa edes vuokrata sellaista. Luulisi, että sivummalta voi vuokrata mökin kuluja vastaan.
Mitä aplle kuuluu nykyään? Vieläkö piski voi hyvin?
- Hullukoiranainen
Itselänikin on koira ja olen joskus suunnilleen sulanmaan aikana, sekä "joutumisesta", että omasta halusta asunut lyhempiä ja pidempiä aikoja metsässä teltassa. Ja näille "Laita koira pois! Eihän se niin tärkeä voi olla"-tyypeille voin sanoa, että todellakin oma koira on paljon tärkeämpi kuin asunto. Koira on kuin oma lapsi, paitsi uskollisempi. Asunto on tärkeä minulle lähinnä siksi, että koirani voi siellä turvallisesti olla, silloin jos joudun menemään jonnekin, minne en voi ottaa sitä mukaan. Se ongelma on teltassa asumisessa, että joku voi viedä koiran. Vaikka ei minun koira kyllä kovin helpolla lähde kenenkään mukaan mistään, mihin olen jättänyt sen odottamaan (testattu on). Asuntovaunusta ei voi niin helpolla viedä, mutta aika heppaset ovethan niissäkin on. Talviasumista ajatellen olisi hyvä joko asuntovaunu, pakettiauto (miksei henkilöautokin?) tai sitten luvan kanssa vaikka jonkun sukulaisen maille rakennettu korsu. Asuntovaunussa on se hyväpuoli, että sitä voi siirtää, pakettiautossa se hyvä puoli, ettei tarvita erillistä autoa siirtämiseen.
- pois-kehä-3-selta
Tajuan tuon asenteesi koira-asiassa. Koira on tärkeä.
- pois-kehä-3-selta
Kauheesti on tästäkin puhetta.
Trollaamista tyypeiltä jotka ei oikeasti mitään asiasta tiedä.
Mutta nyt sanoista tekoihin;
Haluan vuokrata korpimökin pienellä tontilla Sodankylän pohjoispuolelta.
Inarinjärven seutu olisi haaveena!- etsiväkyllälöytää
Siitä sitten etsimään! Netin avulla voit löytää, mutta parhain keino on, että menet ihan paikan päälle kyselemään. Paikalliset baarit on aika hyviä paikkoja kysellä, yksi kaveri tietää yleensä siitä vakiporukasta jotain tai osaa heti neuvoa oikean henkilön puheille.
Onhan noita mökkejä monella omistuksessa, eikä niitä sen kummemin kaupitella, mutta kauppa käy tai vuokrataan, kun sille päälle sattuu.
- nyt.koiraton
Koira on tärkeä kaveri, ja se on myös turvana. Joten kyllä se on mietittävä asuminen niin, että se koirakin kulkee mukana.
Luulisi sen sopeutuvan siihen mihin isäntänsäkin, joten ei kai se ole ongelma. - max-headroom2k
itse suosittelen rakentamaan korsun ja ajamaan sen asuntovaunun sinne kuoppaan, näin yhdistät molemmat hyvät ratkaisut. muista ajaa sivuttain, niin jää ulko-ovi sinne ylöspäin, että pääsee pois.
- makelino
ite joudun metsään asumaan kun kunnilta ei asuntoa löydy
- täyttäfulaataas
Ja höpö höpö. Monet kunnat purkavat kerros- ja rivitalojaan, kun niihin ei löydy asukkaita.
https://yle.fi/uutiset/3-9580146 - FuulattuOn
Ikävä tilanne.
Mutta ei kaikilla ole mahdollisuutta muuttaa esim. just Hyrynsalmelle.
Tai esim. Itä-Suomeen, missä tyhjiä kämppiä on paljon tarjolla ja asuminen muutenkin halpaa.
Kyllä se asuminen täytyy olla siellä missä työtkin.
Itse voisin muuttaa muuten vaikka hevon kuuseen, kunhan työt on kohtuullisen matkan päässä.
Ihan silläkin, kun tein reppu- ym- reissuhommia nuorena 10v ajan jo ihan tarpeeksi, silloisessa kodissa kävin kääntymässä lähinnä vkl, jos silloinkaan. Työt taas kesti max. 3kk per paikkakunta, joten työkunnalta/sen läheltä oli ihan turha hommata vakituisempaa asuntoa, eli olin nuo ajat viikolla parakkimajoituksessa tai vastaavassa. Niin ei enää ja kun ei nuo reppuhommat rahallisestikaan olleet niin iso juttu että niitä sen vuoksi kannattaa tehdä edes halvan asumisen vuoksi. Eli nykyään parempi tilanne, vakityö missä voi käydä omasta kodista käsin, vaikka asuminen onkin kalliimpaa kuin esim. Hyrynsalmella(varmaankin..)
Tietysti jos järkevän tulotason saisi muuta kautta, niin miksei. Vaikka 15000-20000€ vuodessa tulisi jostain muusta kuin työstä, niin siihen päälle voisikin hakea vaikka sen kymppitonnin reppuhommistakin. Kuukauden urakka silloin tällöin ja vähintään puolet vuodesta sitten halpiskämpässä siellä hevon kuusessa. - eimissäänsusirajalla
FuulattuOn kirjoitti:
Ikävä tilanne.
Mutta ei kaikilla ole mahdollisuutta muuttaa esim. just Hyrynsalmelle.
Tai esim. Itä-Suomeen, missä tyhjiä kämppiä on paljon tarjolla ja asuminen muutenkin halpaa.
Kyllä se asuminen täytyy olla siellä missä työtkin.
Itse voisin muuttaa muuten vaikka hevon kuuseen, kunhan työt on kohtuullisen matkan päässä.
Ihan silläkin, kun tein reppu- ym- reissuhommia nuorena 10v ajan jo ihan tarpeeksi, silloisessa kodissa kävin kääntymässä lähinnä vkl, jos silloinkaan. Työt taas kesti max. 3kk per paikkakunta, joten työkunnalta/sen läheltä oli ihan turha hommata vakituisempaa asuntoa, eli olin nuo ajat viikolla parakkimajoituksessa tai vastaavassa. Niin ei enää ja kun ei nuo reppuhommat rahallisestikaan olleet niin iso juttu että niitä sen vuoksi kannattaa tehdä edes halvan asumisen vuoksi. Eli nykyään parempi tilanne, vakityö missä voi käydä omasta kodista käsin, vaikka asuminen onkin kalliimpaa kuin esim. Hyrynsalmella(varmaankin..)
Tietysti jos järkevän tulotason saisi muuta kautta, niin miksei. Vaikka 15000-20000€ vuodessa tulisi jostain muusta kuin työstä, niin siihen päälle voisikin hakea vaikka sen kymppitonnin reppuhommistakin. Kuukauden urakka silloin tällöin ja vähintään puolet vuodesta sitten halpiskämpässä siellä hevon kuusessa.Kyllä niitä kerros- ja rivitaloja puretaan ihan eteläisessä Suomessakin, ei tarvitse mennä mihinkää Hyrynsalmelle.
Nytkin on pistetty maan tasalle muutama kerrostalo hyvien kulkuyhteyksien varrella ja työpaikkojakin on!
- Erakkomuumi
Tilaa hiekkasäkkejä ja rakenna earthbag kämppä keskelle korpea ja eristä se savi/olki mössöllä, hommaa ovi ja pari pientä tuplaikkunaa ja kunnon kamina ja lattiaan savi /sanomalehti päällyste. Jos haluaa hifistellä niin jonkinlainen routaeriste ja ulkopuolelle pieni tulisija jonka lämpimät savukaasut ohjaat talvella talon alta ristiin kiviä lämmittämään ja näin on oikein mukava lattialämmitys, huonekalut moottorisahalla sekä hiomalla ja hetekka on ehdoton jos löytyy, aurinko paneelit ja parisataa ladattavaa ledilamppua sekä varavirtalähteitä tai rakennat jopa jonkinlaisen lämmöstä virraksi systeemin, sadevesitynnyrit ja vedensuodatin, kompostointi meinasi unohtua jotta saat ravinnetta pikkupeltoon.
Kesäisin marjastat sekä viljelet (perunaa ja vähän rankempiakin keliä kestävää salaattilajiketta) ja kuivaat niitä sekä keräät polttopuita ja syksyisin keräät sieniä ja talvisin ansastat pienriistaa tai ammut jousella hirven tai pari ja jos mahdollista niin teet kalaretkiä aina kun siihen on mahdollisuus.
Täytyy muistaa että tämä on outlaw offgrid elämää ja viranomaiset lopettavat tämän homman heti jos siitä saavat tiedon, eihän se nyt käy että sanoo vitut yhteiskunnalle ja sanoutuu siitä miltei tyystin irti. - köyhistäköyhin
Metsässä voi hyvin asua jos on kamina teltassa. Asuin 5 kk aikoinaan koska en saanut asuntoa mistään. Oli minulla rahaa kyllä mutta asuntoa en saanut kun oli luottotiedot menneet. Ostin klapeja paljon ja hyvinkin lämmintä oli puolijoukkueteltassa.
- Anonyymi
Ainoa vaihtoehto on rakentaa maakammi ja maasauna vaikka jonkun joen tai muun vesistön ääreen kuten lappalaiset aikoinaan. Toinen olis saunalautta jossa pieni hyvin eristetty tupa. Porin matti sinne ja a.vot.
- Anonyymi
No joo, aika utopistista tuokin. Helpommalla pääsee asumaan johonkin muuttotappiokuntaan hyvään kerrostaloon lämpimään ja asumis- ja toimeentulotuki ym. kuittaa vuokrat. On palvelut lähellä ja pääsee peseytymään kunnolla.
Mihin kaivat tuollaisen maakammin ja sinne polttopuut, missä peseudut kunnolla ja kaupat kaukana. Tietty jos sinulla on joku jokipenkka ja tykkäät asutella maakammissa omavaraistaloudessa, siis kalastat ja kasvatat perunat ym. itse.
Nyt on syrjäseuduilla NIIN edullisia asuntoja ostaen tai vuokraten, ettei tuollaiset hööpötykset juuri kannata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo, aika utopistista tuokin. Helpommalla pääsee asumaan johonkin muuttotappiokuntaan hyvään kerrostaloon lämpimään ja asumis- ja toimeentulotuki ym. kuittaa vuokrat. On palvelut lähellä ja pääsee peseytymään kunnolla.
Mihin kaivat tuollaisen maakammin ja sinne polttopuut, missä peseudut kunnolla ja kaupat kaukana. Tietty jos sinulla on joku jokipenkka ja tykkäät asutella maakammissa omavaraistaloudessa, siis kalastat ja kasvatat perunat ym. itse.
Nyt on syrjäseuduilla NIIN edullisia asuntoja ostaen tai vuokraten, ettei tuollaiset hööpötykset juuri kannata.Noin lomailu mielessä hyvä idea tuo metsäelämä, mutta talvella aika kovaa se olisi !
Moni vihervas piipertäjä sortuisi nopeasti ja ,, ei nyky pullamössö ihmiset kestä kovia oloja!
Itse olen puoli vuotta, sen sulan ajan elänyt kämpässä, vanha asuntovaunu. Lämmin vuodenaika on mahdollista elää hyvin ja viihtyisästi primit. oloissa.
Näin voin olla poissa e-suomen karmeasta matu lähiöstä. joss riittää se kylmän talven ajan kärvistely. Slummit on jo nykyään e-suomessa. Kansaiväinen slummi meininki.
Henkinen barbaaria ja suoranainen keskiaika siel vallitsee. Kehitysmaa on saatu suomeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin lomailu mielessä hyvä idea tuo metsäelämä, mutta talvella aika kovaa se olisi !
Moni vihervas piipertäjä sortuisi nopeasti ja ,, ei nyky pullamössö ihmiset kestä kovia oloja!
Itse olen puoli vuotta, sen sulan ajan elänyt kämpässä, vanha asuntovaunu. Lämmin vuodenaika on mahdollista elää hyvin ja viihtyisästi primit. oloissa.
Näin voin olla poissa e-suomen karmeasta matu lähiöstä. joss riittää se kylmän talven ajan kärvistely. Slummit on jo nykyään e-suomessa. Kansaiväinen slummi meininki.
Henkinen barbaaria ja suoranainen keskiaika siel vallitsee. Kehitysmaa on saatu suomeen.Mikä pakko on olla siellä slummeissa etelässä? Täällä syrjäseudulla on halpoja kerros- ja rivitaloasuntoja vaikka kuinka asustella talvella ja kesälläkin. Palvelut pelaa ja on harrastuksia. Voit kalastella talvella pilkillä ja kesällä käyt mato-ongella, jos et halua kalastonhoitomaksuja maksella.
Meidän kunnassa on toki ulkomaalaisia, mutta he ovat töissä ja elävät kunnon elämää. Terveyskeskuksessa lääkärit ja sairaanhoitajat on useimmat ulkomaalaisia tai maahanmuuttajia, oikein mukavia ihmisiä ovat. Kaupassa meillä on töissä useampikin maahanmuuttaja mm. Filippiineilta, Ukrainasta ja Virosta. Ei heistä ole pahaa sanottavaa. Minulla venäläiset naapuritkin, oikein ahkeria ovat, töissä käyvät ja taloa rakentavat, sekä kasvimaata hoitavat ja kalastelevat.
Olen minäkin ollut talvella teltassa -34°C pakkasella asustelemassa, kun armeijassa Rauk:n aikana oltiin hieman piknikillä, ei kovin mukavaa, mutta menee pakosta ja kyllä siihenki tottuu parissa viikossa. Kertausharjoituksissa ollaan oltu hieman lauhemmissa talvikeleissä telttailemassa, viimeksi -10°C pakkasilla. En alkaisi metsässä kovin herkästi asustelemaan talvipakkasilla.
Kesällä tietty voi nyt harrastuksen puoleen olla melkein missä vaan, yksi tuttu miljonääri pyöräili kesällä Kanadan halki vanhalla polkupyörällä ja nukkui mm. tierummuissa sen matkan aikana. Onhan näitä. Olen minäkin nukkunut teltassa moporetkillä kesäaikaan, kyllä niin pärjää.
syrjäseudunasukki
- Anonyymi
Tervemenoa vaan telttaan.... tänä aamuna -26 pakkasta.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711470Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051054En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 76909