Kumpi pysähtyy nopeammin

22

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi sinnuu setää

      ihanaa kun pidät meidät tuon päivälehden juttujen tasalla, eihän sinne muuten kukaan osaa, eikä eksy edes vahingossa.

      • Kyllä sinne moni löytää, mutta täällä voimme asiasta sitten keskustella


    • nelipyörällä

      Moottoripyöräilijä on tuon tiennyt aina.

      • Myös autoilija

        Osaatteko sanoa, että mistä tuo johtuu, että auto pysähtyy nopeammin?


      • Myös autoilija kirjoitti:

        Osaatteko sanoa, että mistä tuo johtuu, että auto pysähtyy nopeammin?

        Autossa on neljä pyörää ja kaikissa on jarrut ja isommat ja paremmin tehostetut kuin prätkässä.

        Oliko tämä vastaus?


    • pedaali pohjassa

      Samat testit voi lukea myös uudesta Autobildistä.

    • prätkäilijä

      Osaisitteko sanoa, että mistä johtuu prätkän parempi kiihtyvyys?

      • ^^^^^^^^

        En todellakaan osaa, koska "prätkä" kiihtyy hitaammin kuin nopea auto.
        Osa moottoripyöräistä kiihtyy nopeammin kuin osa autoista, mutta kaikkein nopeimmat autot kiihtyy nopeammin, kuin nopeimmat moottoripyörät.

        Moottoripyörän tekee hitaaksi, sen huono aerodynamiikka ja se, että teho tiehen pitää siirtää vain yhden pyörän kautta.

        Vaikka moottoripyörässä vaikuttaisi olevan hyvä teho/painosuhde, esim. omassani n.150hv/200kg, se heikkenee oleellisesti, kun kuljettaja istuu pyörän päälle.
        Ymmärtääkseni oma pyöräni on yksi parhaita teho/painosuhteeltaan ja on melko nopea, 0-200km/h n.10s.
        Mutta Suomessa on rekisteröitynä useita nopeampia autoja, jotka tuossa ajassa saavat nopeudeksi lähemmäs 250km/h.
        Ja uskon että kadulla, katurenkailla, ero auton hyväksi on vielä suurempi, kuin stripillä.


      • Neljä pyörää vs kaks

      • limited slip diff
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        En todellakaan osaa, koska "prätkä" kiihtyy hitaammin kuin nopea auto.
        Osa moottoripyöräistä kiihtyy nopeammin kuin osa autoista, mutta kaikkein nopeimmat autot kiihtyy nopeammin, kuin nopeimmat moottoripyörät.

        Moottoripyörän tekee hitaaksi, sen huono aerodynamiikka ja se, että teho tiehen pitää siirtää vain yhden pyörän kautta.

        Vaikka moottoripyörässä vaikuttaisi olevan hyvä teho/painosuhde, esim. omassani n.150hv/200kg, se heikkenee oleellisesti, kun kuljettaja istuu pyörän päälle.
        Ymmärtääkseni oma pyöräni on yksi parhaita teho/painosuhteeltaan ja on melko nopea, 0-200km/h n.10s.
        Mutta Suomessa on rekisteröitynä useita nopeampia autoja, jotka tuossa ajassa saavat nopeudeksi lähemmäs 250km/h.
        Ja uskon että kadulla, katurenkailla, ero auton hyväksi on vielä suurempi, kuin stripillä.

        "Moottoripyörän tekee hitaaksi, sen huono aerodynamiikka ja se, että teho tiehen pitää siirtää vain yhden pyörän kautta."

        Jotta autossa olisi yhtään enemmän vetäviä pyöriä, siinä pitää olla lukkkoperä tai sen tapainen.


      • ^^^^^^^^
        limited slip diff kirjoitti:

        "Moottoripyörän tekee hitaaksi, sen huono aerodynamiikka ja se, että teho tiehen pitää siirtää vain yhden pyörän kautta."

        Jotta autossa olisi yhtään enemmän vetäviä pyöriä, siinä pitää olla lukkkoperä tai sen tapainen.

        No eiköhän jokaisessa hiukankin tehokkaammassa autossa ole sentään lukkoperä.

        Mielestäni tuollaisia itsestäänselvyyksiä ei ole tarvetta edes mainita.


      • Zeturi
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        En todellakaan osaa, koska "prätkä" kiihtyy hitaammin kuin nopea auto.
        Osa moottoripyöräistä kiihtyy nopeammin kuin osa autoista, mutta kaikkein nopeimmat autot kiihtyy nopeammin, kuin nopeimmat moottoripyörät.

        Moottoripyörän tekee hitaaksi, sen huono aerodynamiikka ja se, että teho tiehen pitää siirtää vain yhden pyörän kautta.

        Vaikka moottoripyörässä vaikuttaisi olevan hyvä teho/painosuhde, esim. omassani n.150hv/200kg, se heikkenee oleellisesti, kun kuljettaja istuu pyörän päälle.
        Ymmärtääkseni oma pyöräni on yksi parhaita teho/painosuhteeltaan ja on melko nopea, 0-200km/h n.10s.
        Mutta Suomessa on rekisteröitynä useita nopeampia autoja, jotka tuossa ajassa saavat nopeudeksi lähemmäs 250km/h.
        Ja uskon että kadulla, katurenkailla, ero auton hyväksi on vielä suurempi, kuin stripillä.

        Joo tämän hetken nopsimmat katupyörät menee sen 0-200 km/h 8 s.

        Perussportit aika lailla tuon 10 s.


      • slipdiff needell
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        No eiköhän jokaisessa hiukankin tehokkaammassa autossa ole sentään lukkoperä.

        Mielestäni tuollaisia itsestäänselvyyksiä ei ole tarvetta edes mainita.

        Tässä kohdassa oli kysymys moottoripyöristä ja autoista yleisesti.

        "Moottoripyörän tekee hitaaksi, sen huono aerodynamiikka ja se, että teho tiehen pitää siirtää vain yhden pyörän kautta."

        "Jotta autossa olisi yhtään enemmän vetäviä pyöriä, siinä pitää olla lukkkoperä tai sen tapainen." Tietääkseni perusperheautoissa ei ole lukkoperää eikä edes limited slip diffiä, mikä lie suomeksi.


      • ^^^^^^^^^^^^
        slipdiff needell kirjoitti:

        Tässä kohdassa oli kysymys moottoripyöristä ja autoista yleisesti.

        "Moottoripyörän tekee hitaaksi, sen huono aerodynamiikka ja se, että teho tiehen pitää siirtää vain yhden pyörän kautta."

        "Jotta autossa olisi yhtään enemmän vetäviä pyöriä, siinä pitää olla lukkkoperä tai sen tapainen." Tietääkseni perusperheautoissa ei ole lukkoperää eikä edes limited slip diffiä, mikä lie suomeksi.

        Kyllä osassa mun autoista on ollut lukkoperä, vaikka kyse on ollut tavallisista perheautoista, ei ehkä tavallisia Suomessa, mutta aivan tavallisia Amerikassa.
        "limited slip differential" on kitkalukko ja sellainen, levylukkona on ollut minunkin autoissa.
        Parissa uudemmassa on ollut keskipakolukko.

        Millä tavalla joku "perusperheauto" yleensäkään liittyy kiihtyvyysvertailuun moottoripyörän kanssa? Suurin osa teillä liikkuvista autoista ei pärjää edes kevarille kiihdytyksessä.


      • yumalation
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kyllä osassa mun autoista on ollut lukkoperä, vaikka kyse on ollut tavallisista perheautoista, ei ehkä tavallisia Suomessa, mutta aivan tavallisia Amerikassa.
        "limited slip differential" on kitkalukko ja sellainen, levylukkona on ollut minunkin autoissa.
        Parissa uudemmassa on ollut keskipakolukko.

        Millä tavalla joku "perusperheauto" yleensäkään liittyy kiihtyvyysvertailuun moottoripyörän kanssa? Suurin osa teillä liikkuvista autoista ei pärjää edes kevarille kiihdytyksessä.

        Vetävien pyörien lukumäärästä olikin kyse.


      • ^^^^^^^^
        yumalation kirjoitti:

        Vetävien pyörien lukumäärästä olikin kyse.

        Moottoripyörissä vetäviä pyöriä on 1kpl, autossa yleensä 2,3 tai 4.


      • sdvfcdswwqwwq
        Neljä pyörää vs kaks kirjoitti:

        Kyllä kunnon auto jättää mp:n taakseen http://www.youtube.com/watch?v=zvaQdoOLyS8

        On se näissä ratatesteissä nähty että saman luonteinen auto kuin
        moottoropyörä eli urheilumallisia/kilpatasaisia niin mp jää
        kyllä joka osa-alueella.

        On harhaan johtavaa mertailla tavallista autoa johonkin 150-200hv kyykkypyörään.
        Vertaillaan enemmän nopeita autoja ja vastaavia moottoripyöriä.

        Toiseksi, moottoripyörä on hengenvaarallinen osaamattomissa käsissä
        kun kovaa ajetaan, sitä ei ole juurikaan varaa lipsautella.


      • yumalation
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Moottoripyörissä vetäviä pyöriä on 1kpl, autossa yleensä 2,3 tai 4.

        Niin, jos on lukkoperä ja/tai neliveto.


    • Andrea De Crashis

      Yhtä nopeasti, jos ne törmäävät riittävän vahvaan kiinteään esteeseen.

    • Hei mä tiiän

      Motskarin korkea painopiste suhteessa pituuteen huonontaa myös hidastuvuutta.

    • peruspakettia.

      """Tietääkseni perusperheautoissa ei ole lukkoperää eikä edes limited slip diffiä, mikä lie suomeksi. ""
      Ihan kuule tavallisessa peruspakettiautossakin on lukkoperä.
      Auto tarvitsee hirveäsi hummia kiihtyäkseen nopeasti.
      Gebardilla ei ole edes yhtä hevosvoimaa ja kuitenkin se kiihtyy 0----100 noin 3 sekuntia. Auto tarvitsee moiseen 300 -- 400 HV. ? Huonot on hyötysuhteet.

    • siinä teille

      Ensinnäkin moottoripyörä painaa n. 250 kiloa ja tehoja saman verran kuin autossa. Kiihtyy kuin raketti ja pysähtyy kuin seinään. Poliisinkin on vaikea saada moottoripyöriä kiinni maijalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      257
      15251
    2. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      125
      10176
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      108
      9391
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      23
      7119
    5. 182
      6557
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      176
      6248
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      33
      5622
    8. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      47
      4816
    9. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      1942
    10. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      151
      1707
    Aihe