JUUTALAISKYSYMYS RAAMATUN VALOSSA

Joku(Se alkuperäinen)

Kirjoitus on pitkä, mutta lukemalla sen ymmärrät paremmin tämänpäivän Israelia ja miksi asiat ovat niinkuin ovat.
Antoisia lukuhetkiä kaikille:

PS: Tämä kirjoitus sopii tänne paremmin kuin nyrkki silmään!

Israelin kansa esiintyy maailman historiassa sangen ihmeellisenä. Sen yllä lepää salaisuuden tiheä verho. Se itse, sekä toisetkin kansat kyselevät usein: "Miksi? Miksi?" Tämä kansa on aivan toisenlaista kuin kaikki muut kansat. Sen historia ja sen kohtalo ovat täynnä mitä arvoituksellisimpia tapahtumia, joita ihmisjärki ei kykene selittämään. Mutta yksi kirja voi antaa tyhjentävän vastauksen tähän ihmiskunnan suureen kysymysmerkkiin: Raamattu - juutalaisten kirja, juutalaisten kirjoittama ja suurimmalta osaltaan juutalaisille kirjoitettu. Se vetää jumalallisella arvovallalla verhon syrjään ja selittää meille Israelin kansan suuren menneisyyden, sen synkän nykyisyyden ja sen ihanan tulevaisuuden.

Seuraava kirjoitus on alunperin julkaistu vuonna 1946, eli pari vuotta ennen Israelin valtion perustamista.

Voit lukea kirjoituksen täältä:
http://www.kolumbus.fi/gematria/juuda.htm

19

893

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisenlainen

Kaikki maailman kansat ovat jollain tavalla toisenlaisia(ja myös samanlaisia) kuin muut. Mitä ihmeellistä siinä on?

• Joku(Se alku...)

Et ole tainnut lukea kokonaan kyseistä kirjoitusta, mutta jos sen lukisit ja "ymmärtäisit", niin huomaat sen olevan ihmeellistä.

• pelle
        Joku(Se alku...) kirjoitti:

Et ole tainnut lukea kokonaan kyseistä kirjoitusta, mutta jos sen lukisit ja "ymmärtäisit", niin huomaat sen olevan ihmeellistä.

Luinpa hyvinkin ja olenpa lukenut muidenkin kansojen ihmeellisistä kohtaloista. Minulle muuten raamattu ei ole autenttinen historian lähde. Oletko lukenut esim. professori Soisalon-Soinisen kirjaa Israelin kansan historia? Sivistynyt ihminen lukee muutakin kuin herätys/fundamentalistikirjoja tai raamattua.

• Pellepä hyvinkin
        pelle kirjoitti:

Luinpa hyvinkin ja olenpa lukenut muidenkin kansojen ihmeellisistä kohtaloista. Minulle muuten raamattu ei ole autenttinen historian lähde. Oletko lukenut esim. professori Soisalon-Soinisen kirjaa Israelin kansan historia? Sivistynyt ihminen lukee muutakin kuin herätys/fundamentalistikirjoja tai raamattua.

Mihin se sinun sivistys sitten on hävinnyt, kun sitä ei näytä sinulla olevan ollenkaan?

• olli olematon

"Herra sanoi Salomolle:"sinä et ole pitänyt kunniassa liittoani etkä
      määräyksiä,jotka
      sinulle annoin.Sen tähden minä repäisen rikki valtakuntasi ja annan sen
      palvelijallesi.Isäsi Daavitin vuoksi minä en kuitenkaan tee sitä sinun
      elinaikanasi,minä
      riistän sen poikasi kädestä.En myöskään riistä pojaltasi koko
      valtakuntaa,vaan
      jätän hänelle yhden heimon palvelijani Daavidin ja valitsemani
      kaupungin,Jerusalemin
      tähden"(1.Kun.11-13)
      Tuo palvelija oli Jerobeam,eframilainen,josta tuli pohjois-Israelin
      ensimmäinen
      kuningas.
      "Kuningasta vastaan kohotti kätensä myös Jerobeam,joka oli hänen
      palveluksessaan.Jerobeam,Nebatin
      poika,oli kotoisin Efraimin Seredasta,ja hänen äitinsä oli Serua,leskeksi
      jäänyt nainen.tämä on kertomus hänen kapinastaan.
      Salomo rakensi Milloa ja täytti aukon,joka oli Daavidin kaupungin muurissa.
      Jerobeam oli väkevä ja uuttera mies.Kun Salomo näki,miten hyvin nuorukainen
      teki työnsä,hän määräsi hänet Joosefin heimon työvelvollisten valvojaksi.
      Kun Jerobeam kerran lähti Jerusalemista,hän kohtasi tiellä silolaisen
      profeetan
      Ahian,jolla oli uusi viitta yllään.Paikalla ei ollut muita kuin he kaksi.
      Ahia tarttui uuteen viittaansa ja repi sen sen kahteentoista osaan.Ahia
      sanoi Jerobeamille:"Ota itsellesi kymmenen palaa,sillä näin sanoo
      Herra,Israelin
      Jumala:"Minä repäisen valtakunnan Salomon kädestä ja annan sinulle kymmenen
      heimoa.Yhden heimon minä jätän hänelle palvelijani Daavidin tähden ja
      Jerusalemin
      tähden,sillä tämän kaupungin minä olen valinnut omakseni kaikkien Israelin
      heimojen keskeltä.Minä riistän häneltä valtakunnan siksi,että hän on
      hylännyt
      minut ja kumartanut Astartea,sidonilaisten jumalatarta,Kemosia,Moabin
      jumalaa
      ja ammonilaisten jumalaa Milkomia.Hän ei ole vaeltanut minun teitäni,ei
      tehnyt sitä,mikä on oikein minun silmissäni,ei noudattannut säädöksiäni
      ja lakejani niin kuin isänsä Daavid.Minä en kuitenkaan ota valtakuntaa vielä
      hänen kädestään,koska olen asettanut hänet valtiaaksi koko hänen
      elinajakseen.Näin
      olen päättänyt palvelijani Daavidin tähden,jonka minä valitsin ja joka
      noudatti
      määräyksiäni ja säädöksiäni.Minä otan valtakunnan Salomon pojan kädestä
      ja annan sen sinulle,kymmenen heimoa.Hänelle minä annan yhden heimon,jotta
      palvelijallani Daavidilla olisi aina lamppu minun edelläni
      Jerusalemissa,kaupungissa,jonka
      olen itselleni valinnut ja josta olen tehnyt nimeni asuinsijan.Mutta sinut
      minä nostan Israelin kuninkaaksi ja annan hallittavaksesi kaiken mitä
      mielit."(1.Kun.11:26-37)
      Niin Salomon kuoli,ja kun hänen poikansa Rehobeam uhkasi rasittaa muita
      heimoja kovemmilla taakoilla kuin isänsä,nämä vastustivat häntä sanoen:"Mitä
      meillä on tekemistä Daavidin kanssa?Vieras on meille Iisain poika,palatkaa
      majoillenne,Israelin miehet!Pidä itse huoli asioistasi,Daavidin
      suku!"(1.Kun.12:16)
      Ja niin Daavidin ja Salomon aikainen Israelin yhdistynyt valtioliitto
      hajosi Israeliksi ja Juudaksi.Ja vaikka Juudasta tulikin historiallisesti
      tärkeämpi
      Kristuksen kautta kulkevan messiaanisen linjan ansiosta ja toisaalta
      siksi,että
      se on säilynyt näihin päiviin asti,on muistettava Jumalan antaneen lähes
      kaiken Israelin Jerobeamille.Israel oli säilynyt lähes ennallaan,ja Juudalle
      oli tullut pelkät jäännökset.
      Kun kuningas Rehobeam keräsi joukkonsa hyökätäkseen Jerobeamin hallitsemia
      muita heimoja vastaan sen sijaan että olisi palauttanut
      kuningaskunnan,Jumalan
      vastaus oli tämä:"Näin sanoo Herra:"Älkää lähtekö sotimaan veljiänne
      israelilaisia
      vastaan.Palatkaa kaikki kotiin,sillä se,mikä on tapahtunut,on tapahtunut
      minun tahdostani."He tottelivat Herran sanaa ja palasivat kotiin,niin
      kuin Herra oli heitä käskenyt."(1.kun.12:24)
      Eli itse asiassa Jumala hajoitti Israelin kahtia.hänellä täytyi olla hyvä
      syy,ja sen täytyi olla osa Jumalan mahtavaa suunnitelmaa pelastaa koko
      Israel,osa
      suunnitelmaa,jonka vain Hän itse tiesi,sillä Jumalalla on ohjakset
      käsissään.
      Israel oli nimi,jonka jumala antoi Jaakobille,kaikkien 12 heimon
      isälle.Siten
      Israelin lapset tatkoittaa Jaakobin lapsia tai kaikkia 12 heimoa ja näiden
      jälkeläisiä.Eli silloin kun termiä"Israel" käytetään yhdessä
      termin"Jaakob"kanssa,silloin
      puhutellaan koko Israelin perhettä,kaikkia Jaakobin jälkeläisiä.
      Mutta silloin kun termiä "Israel"käytetään termin "Juuda"yhteydessä,on
      kyseessä
      Jumalan puhuminen Israelin ja Juudan heimoille erikseen tai yhtä aikaa,mutta
      painottaen niiden välistä eroa.
      Tämän ilmaisu todistaa,että eivät juutalaiset voi mitenkään edustaa koko
      Israelia,vaan ainoastaan osaa, sillä Jumala on aina nähnyt Israelin
      kokonaisuutena
      eli Juudan heimona ja Israelin heimona.Toisin sanoen Hänen tarkoittamansa
      asiat eivät ole ainoastaan juutalaisia varten,vaan sekä juutalaisia että
      muiden heimojen jälkeläisiä varten,missä he sitten saattavatkaan olla.
      Moni ei huomaa tätä erova,en tiedä miksi.Vaikka raamattu puhuu selvästi
      tämän asian.
      "Herra ilmestyi Abramille ja sanoi:"Sinun jälkeläisille minä annan tämän
      maan"(1.Moos.12:7)Lue myös(1Moos:17:4-7)(1.Moos.28:13-14)
      "Sitten Jaakob kutsui poikansa ja sanoi:"kokoontukaa,niin minä ilmoitan
      teille,mitä teille päivien lopulla tapahtuu"(1Moos.48:1)
      Eli Jaakobin huulilta tulleet sanat tulisivat olemaan hänen kahdentoista
      poikansa jälkeläisten kohtalo viimeisinä päivinä.Lue 1.Mooseksen kirjan
      luku 49.
      Yksi ilmeisimpiä asioita näissä profetioissa on,että kaikkien Israelin
      heimojen jälkeläisiä on elossa viimeisinä päivinö,ja siksi heidän pitäisi
      olla elossa tänäkin päivänä.Tämä todistaa,että mikään heimo ei ole jo nyt
      tai tule tulevaisuudessa kuolemaan sukupuuttoon tai katoamaan ikuisiksi
      ajoiksi.Jumalan liitto Abrahamin,Isakin,Jaakobin sekä hänen jälkeläistensä
      kanssa on ikuinen liitto.Kaikki heimot on huomioitava jollakin
      tavalla,vaikka
      me ja he itse eivät tietäisi,keitä he ovat!
      tämä raamatun luvut on englantilaiseta raamatusta.
      Tässä hiekan lisää
      (Jer.3:6-8,11-15,18,20),(Jer.30:1-3),(Jer.30:24-31:1),(Jer.31:9,20,27-28,31)
      ,(Hes.37:19-25)
      Mutta Jumala sanoo,mitä tarkoittaa ja tarkoittaa mitä sanoo.Israelin
      uudelleen
      perustaminen ja Messiaan tuhatvoutinen hallinto heidän ja itse asiassa koko
      maailman ylle,vaatii Juudan ja Israelin(joka tunnetaan myös profetaalisesti
      Efraimena)vanhojen heimojen yhdistämistä.

Hes. 37:16 "Sinä, ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: 'Juudalle ja häneen liittyneille israelilaisille.' Ota sitten toinen puusauva ja kirjoita siihen: 'Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon sauva.'

Hes. 37:17 Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat yhdeksi sinun kädessäsi.

Hes. 37:18 Kun sitten kansasi lapset sanovat sinulle näin: 'Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?'

Hes. 37:19 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden sauvan, niin että ne tulevat yhdeksi minun kädessäni.

Hes. 37:20 Ja kun sauvat, joihin olet kirjoittanut, ovat sinun kädessäsi, heidän silmäinsä edessä,

Hes. 37:21 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.

Hes. 37:22 Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.

Jer. 3:11 Ja Herra sanoi minulle: "Luopiovaimo Israel on osoittautunut vanhurskaammaksi kuin Juuda, tuo uskoton.
      Jer. 31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;

Jer. 33:14 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä täytän sen hyvän lupauksen, jonka minä olen lausunut Israelin heimosta ja Juudan heimosta

Jer. 33:24 "Etkö ole huomannut, mitä tämä kansa puhuu sanoen: 'Ne kaksi sukukuntaa, jotka Herra valitsi, hän on hyljännyt'? Ja he halveksivat minun kansaani, niinkuin se ei enää olisikaan kansa heidän silmissänsä.

• pelle

Kalevalassa on muuten monta ihmeellistä jaetta, Tripitakasta tai Veeda-kirjoista puhumattakaan. Sama pätee Koraaniin ja moniin muihinkin antiikin kirjoihin.

• Joku(Se alku....)

Näinhän se on:
        Hes. 37:22 Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.

• olli olematon
        Joku(Se alku....) kirjoitti:

Näinhän se on:

ei ole vielä tapahtunut, on edessäpäin

• Joku(Se alku....)
        olli olematon kirjoitti:

ei ole vielä tapahtunut, on edessäpäin

No mutta kyllähän se on jo tapahtunut Vanhan Testamentin aikana.

• olli olematon

nämä kyllä ei ole tapahtunut vielä

Jer. 31:1 "Siihen aikaan, sanoo Herra, minä olen kaikkien Israelin sukukuntien Jumala, ja he ovat minun kansani."

Jer. 31:2 Näin sanoo Herra: "Kansa, miekalta säästynyt, löysi erämaassa armon; minä menen saattamaan sen, Israelin, rauhaan."

Jer. 31:3 Kaukaa ilmestyy minulle Herra: "Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta.

Jer. 31:4 Minä rakennan sinut jälleen, ja sinä tulet rakennetuksi, neitsyt Israel. Sinä kaunistat itsesi jälleen käsirummuillasi ja lähdet iloitsevaisten karkeloon.

Jer. 31:5 Sinä istutat jälleen viinitarhoja Samarian vuorille; ne, jotka istuttavat, saavat korjata hedelmätkin.

Jer. 31:6 Sillä päivä on tuleva, jolloin vartijat huutavat Efraimin vuorella: 'Nouskaa, lähtekäämme Siioniin Herran, meidän Jumalamme, tykö.'

Jer. 31:7 Sillä näin sanoo Herra: Riemuitkaa iloiten Jaakobista, kohottakaa riemuhuuto hänelle, joka on kansojen pää; kuuluttakaa, kiittäkää ja sanokaa: 'Auta, Herra, kansaasi, Israelin jäännöstä.'

Jer. 31:8 Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidät maan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.

Jer. 31:9 Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.

Jer. 31:10 Kuulkaa Herran sana, te kansat, ilmoittakaa kaukaisissa merensaarissa ja sanokaa: Hän, joka Israelin hajotti, on sen kokoava ja varjeleva sitä niinkuin paimen laumaansa.

Jer. 31:11 Sillä Herra on lunastanut Jaakobin ja vapahtanut hänet häntä väkevämmän kädestä.

Jer. 31:12 Ja he tulevat ja riemuitsevat Siionin kukkulalla, tulevat virtanaan Herran hyvyyden tykö, jyväin, viinin ja öljyn ääreen, karitsain ja karjan ääreen. Ja heidän sielunsa on oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, eivätkä he enää näänny.

Jer. 31:13 Silloin neitsyt iloitsee karkelossa ja nuorukaiset ja vanhukset yhdessä. Minä muutan heidän surunsa riemuksi, annan heille lohdutuksen ja ilon heidän murheensa jälkeen.

Jer. 31:14 Ja minä virvoitan pappien sielut lihavuuden ääressä, ja minun kansani ravitaan minun hyvyydelläni, sanoo Herra.

Jer. 31:15 Näin sanoo Herra: Kuule, Raamasta kuuluu valitus, katkera itku: Raakel itkee lapsiansa, hän ei lohdutuksesta huoli surussaan lastensa tähden, sillä niitä ei enää ole.

Jer. 31:16 Näin sanoo Herra: Pidätä äänesi itkusta, silmäsi kyyneleistä, sillä sinun työstäsi on tuleva palkka, sanoo Herra, ja he palajavat vihollisen maasta.

Jer. 31:17 Sinulla on tulevaisuuden toivo, sanoo Herra: sinun lapsesi palajavat omalle maalleen.

Jer. 31:18 Minä olen kyllä kuullut Efraimin valittavan: 'Sinä olet kurittanut minua, olen saanut kuritusta niinkuin vikuroiva vasikka. Palauta minut, niin minä palajan; sillä sinä olet Herra, minun Jumalani.

Jer. 31:19 Sillä käännyttyäni minä kadun, ja päästyäni ymmärrykseen minä lyön lanteeseeni. Minä häpeän, tunnen häpeätä, sillä minä kannan nuoruuteni pilkkaa.'

Jer. 31:20 Eikö Efraim ole minun kallis poikani, minun lempilapseni? Sillä niin usein kuin minä puhunkin häntä vastaan, alati minä häntä muistan. Siksi minun sisimpäni väräjää hänen tähtensä: minun täytyy armahtaa häntä, sanoo Herra.

Jer. 31:21 Pystytä itsellesi kivimerkkejä, aseta itsellesi tienviittoja, paina mieleesi tie, polku, jota olet kulkenut. Palaja, neitsyt Israel, palaja näihin kaupunkeihisi.

Jer. 31:22 Kuinka kauan sinä mutkistelet sinne ja tänne, sinä luopiotytär? Sillä Herra luo maahan uutta: nainen miestä piirittää.

Jer. 31:23 Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Vielä kerran sanotaan Juudan maassa ja sen kaupungeissa, kun minä käännän heidän kohtalonsa, tämä sana: 'Herra siunatkoon sinua, sinä vanhurskauden asuinsija, sinä pyhä vuori.'

Jer. 31:24 Ja Juuda kaikkine kaupunkeineen asuu siellä yhdessä, peltomiehet ja ne, jotka vaeltavat laumoineen.

Jer. 31:25 Sillä minä virvoitan väsyneen sielun, ja jokaisen nääntyvän sielun minä ravitsen."

Jer. 31:26 Siihen minä heräsin ja katselin, ja uneni oli minusta suloinen.

Jer. 31:27 "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä kylvän Israelin maahan ja Juudan maahan ihmisen siementä ja karjan siementä.

Jer. 31:28 Ja niinkuin minä olen valvonut repiäkseni ja kukistaakseni heitä, hajottaakseni ja hävittääkseni, tuottaakseni onnettomuutta, niin minä olen valvova rakentaakseni ja istuttaakseni heitä, sanoo Herra.

Jer. 31:29 Niinä päivinä ei enää sanota: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät';

Jer. 31:30 vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa.

Jer. 31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;

Jer. 31:32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.

Jer. 31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Jer. 31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

Jer. 31:35 Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:

Jer. 31:36 Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.

Jer. 31:37 Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.

Jer. 31:38 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin Herran kaupunki rakennetaan jälleen Hananelin-tornista Kulmaporttiin asti.
        Jer. 31:39 Ja edelleen mittanuora kulkee suoraan Gaarebin kukkulalle ja kääntyy sitten Gooaan.

Jer. 31:40 Ja koko laakso, ruumiineen ja tuhkineen, ja kaikki keto Kidronin puroon asti, Hevosportin kulmaan saakka itään päin, on oleva Herralle pyhitetty. Ei sitä enää ikinä hävitetä eikä kukisteta."

Jer. 32:37 Katso, minä kokoan heidät jälleen kaikista maista, joihin minä heidät vihassani, kiivastuksessani ja suuressa suuttumuksessani karkoitan, ja palautan heidät tähän paikkaan ja annan heidän asua turvassa.

Jer. 32:38 Silloin he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.

Jer. 32:39 Ja minä annan heille yhden sydämen ja yhden tien, niin että he pelkäävät minua kaiken elinaikansa, ja niin heidän käy hyvin ja heidän lastensa heidän jälkeensä.

Jer. 32:40 Ja minä teen heidän kanssansa iankaikkisen liiton, niin etten käänny heistä pois, vaan teen heille hyvää; ja minä annan pelkoni heidän sydämiinsä, niin etteivät he minusta luovu.

Jer. 32:41 Ja minä iloitsen heistä, siitä että teen heille hyvää; minä istutan heidät tähän maahan uskollisesti, kaikesta sydämestäni ja kaikesta sielustani.

Jer. 32:42 Sillä näin sanoo Herra: Niinkuin minä olen tuottanut tälle kansalle kaiken tämän suuren onnettomuuden, niin minä myös tuotan heille kaiken sen hyvän, minkä minä heille lupaan.

Jer. 33:8 Ja minä puhdistan heidät kaikista heidän pahoista teoistansa, joilla he ovat rikkoneet minua vastaan, ja minä annan anteeksi kaikki heidän pahat tekonsa, joilla he ovat rikkoneet minua vastaan ja minusta luopuneet.

Jer. 33:14 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä täytän sen hyvän lupauksen, jonka minä olen lausunut Israelin heimosta ja Juudan heimosta

Jer. 33:24 "Etkö ole huomannut, mitä tämä kansa puhuu sanoen: 'Ne kaksi sukukuntaa, jotka Herra valitsi, hän on hyljännyt'? Ja he halveksivat minun kansaani, niinkuin se ei enää olisikaan kansa heidän silmissänsä.

Jer. 33:25 Näin sanoo Herra: Jos minun liittoni päivän ja yön kanssa on olematon, jos en ole säätänyt taivaan ja maan lakeja,

Jer. 33:26 niin minä myös hylkään Jaakobin ja palvelijani Daavidin jälkeläiset, niin etten ota hänen jälkeläisistänsä hallitsijoita Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisille. Sillä minä käännän heidän kohtalonsa ja armahdan heitä."

• olli olematon

Jer. 32:27 "Katso, minä olen Herra, kaiken lihan Jumala; onko minulle mitään mahdotonta?

4. Moos. 23:19 Ei Jumala ole ihminen, niin että hän valhettelisi, eikä ihmislapsi, että hän katuisi. Sanoisiko hän jotakin eikä sitä tekisi, puhuisiko jotakin eikä sitä täyttäisi?
        5. Moos. 7:9 Ja tiedä siis, että Herra, sinun Jumalasi, on Jumala, uskollinen Jumala, joka pitää liiton ja on laupias tuhansiin polviin asti niille, jotka häntä rakastavat ja pitävät hänen käskynsä,
        5. Moos. 7:10 mutta kostaa sille, joka häntä vihaa, ja hukuttaa hänet. Hän ei vitkastele, vaan kostaa sille, joka häntä vihaa.

• olli olematon

Jes. 54:7 Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella.

Jes. 54:8 Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.

Jes. 54:9 Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet: niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse, niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele.

Jes. 54:10 Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.

Jes. 55:1 Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa

Jes. 55:6 Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on.

Jes. 55:7 Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta.

Jes. 55:8 Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.

Jes. 55:9 Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.

Jes. 55:10 Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,

Jes. 55:11 niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.

• olli olematon

kerro tarkenmin milloin ja missä kohdassa Raamatussa

• olli olematon

Näinhän se on:

Hes. 36:18 Niin minä vuodatin kiivauteni heidän ylitsensä veren tähden, jota he olivat vuodattaneet maassa, ja heidän kivijumalainsa tähden, joilla he olivat sen saastuttaneet.
        Hes. 36:19 Ja minä hajotin heidät pakanakansojen sekaan, ja heidät siroteltiin muihin maihin. Vaelluksensa ja tekojensa mukaan minä heidät tuomitsin.
        Hes. 36:20 Niin he tulivat pakanakansain sekaan; minne tulivatkin, he häpäisivät minun pyhän nimeni, kun heistä sanottiin: 'Nämä ovat Herran kansa, mutta heidän on täytynyt lähteä pois hänen maastansa.'
        Hes. 36:21 Niin minun tuli sääli pyhää nimeäni, jonka Israelin heimo saastutti pakanakansain seassa, minne tulivatkin.
        Hes. 36:22 Sentähden sano Israelin heimolle: Näin sanoo Herra, Herra: En tee minä teidän tähtenne, Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni tähden, jonka te olette häväisseet pakanakansain seassa, minne tulittekin.
        Hes. 36:23 Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni heidän silmäinsä edessä.
        Hes. 36:24 Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.

Hes. 36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
        Hes. 36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
        Hes. 36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
        Hes. 36:28 Niin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne; ja te olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne.
        Hes. 36:29 Minä vapahdan teidät kaikista saastaisuuksistanne. Ja minä kutsun esiin viljan ja teen sen runsaaksi enkä anna teille nälänhätää.
        Hes. 36:30 Minä teen runsaaksi puitten hedelmän ja pellon sadon, niin ettette enää joudu kärsimään kansojen seassa herjausta nälän takia.
        Hes. 36:31 Niin te muistatte huonon vaelluksenne ja tekonne, jotka eivät olleet hyvät, ja teitä kyllästyttää oma itsenne rikostenne ja kauhistustenne tähden.
        Hes. 36:32 En minä teidän tähtenne sitä tee, sanoo Herra, Herra: se olkoon teille tiettävä. Hävetkää ja tuntekaa häpeätä vaelluksenne tähden, te Israelin heimo.
        Hes. 36:33 Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä, jona minä teidät puhdistan kaikista pahoista teoistanne, minä asutan kaupungit, ja rauniot rakennetaan jälleen,
        Hes. 36:34 ja autiomaa viljellään, sen sijaan että se on ollut autiona jokaisen ohitsekulkijan silmäin edessä.
        Hes. 36:35 Silloin sanotaan: 'Tästä maasta, joka oli autiona, on tullut kuin Eedenin puutarha; ja raunioina olleet, autiot ja maahan revityt kaupungit ovat varustettuja ja asuttuja.'
        Hes. 36:36 Niin tulevat pakanakansat, joita on jäljellä teidän ympärillänne, tietämään, että minä, Herra, rakennan jälleen alasrevityn ja istutan aution: minä, Herra, olen puhunut, ja minä teen sen.
        Hes. 36:37 Näin sanoo Herra, Herra: Vielä tätäkin annan Israelin heimon minulta anoa, että tekisin heille sen: minä lisään heille ihmisiä runsaasti kuin lammaslaumaa.
        Hes. 36:38 Niinkuin on pyhitettyjen uhrilammasten laumaa, niinkuin Jerusalemin lammaslaumaa sen juhlissa, niin tulevat raunioina olleet kaupungit täyteen ihmislaumaa. Ja niin he tulevat tietämään, että minä olen Herra."

Hes. 37:1 Herran käsi tuli minun päälleni ja vei minut pois Herran hengessä ja laski minut keskelle laaksoa. Ja se oli täynnä luita.
        Hes. 37:2 Ja hän kuljetti minua ympäri niitten ohitse; ja katso, niitä oli hyvin paljon laakson kamaralla, ja katso, ne olivat hyvin kuivia.
        Hes. 37:3 Niin hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, voivatkohan nämä luut tulla eläviksi?" Mutta minä sanoin: "Herra, Herra, sinä sen tiedät."
        Hes. 37:4 Niin hän sanoi minulle: "Ennusta näistä luista ja sano niille: Kuivat luut, kuulkaa Herran sana.
        Hes. 37:5 Näin sanoo Herra, Herra näille luille: Katso, minä annan tulla teihin hengen, ja te tulette eläviksi.
        Hes. 37:6 Minä panen teihin jänteet, kasvatan teihin lihan, vedän yllenne nahan ja annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra."
        Hes. 37:7 Minä ennustin, niinkuin minua oli käsketty. Ja kävi humahdus, kun minä ennustin; ja katso, kuului kolina, ja luut lähenivät toisiaan, luu luutansa.
        Hes. 37:8 Minä näin, ja katso: niihin tulivat jänteet ja kasvoi liha, ja päälle vetäytyi niihin nahka; mutta henkeä niissä ei ollut.
        Hes. 37:9 Niin hän sanoi minulle: "Ennusta hengestä, ennusta, ihmislapsi, ja sano hengelle: Näin sanoo Herra, Herra: Tule, henki, neljästä tuulesta ja puhalla näihin surmattuihin, että ne tulisivat eläviksi."
        Hes. 37:10 Minä ennustin, niinkuin hän oli minua käskenyt, ja niihin tuli henki, ja ne tulivat eläviksi ja nousivat ylös jaloillensa: ylenmäärin suuri joukko.
        Hes. 37:11 Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, nämä luut ovat koko Israelin heimo. Katso, he sanovat: 'Meidän luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyttä, me olemme hukassa.'
        Hes. 37:12 Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.
        Hes. 37:13 Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.
        Hes. 37:14 Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra: minä olen puhunut, ja minä sen teen, sanoo Herra."
        Hes. 37:15 Ja minulle tuli tämä Herran sana:
        Hes. 37:16 "Sinä, ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: 'Juudalle ja häneen liittyneille israelilaisille.' Ota sitten toinen puusauva ja kirjoita siihen: 'Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon sauva.'
        Hes. 37:17 Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat yhdeksi sinun kädessäsi.
        Hes. 37:18 Kun sitten kansasi lapset sanovat sinulle näin: 'Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?'
        Hes. 37:19 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden sauvan, niin että ne tulevat yhdeksi minun kädessäni.
        Hes. 37:20 Ja kun sauvat, joihin olet kirjoittanut, ovat sinun kädessäsi, heidän silmäinsä edessä,
        Hes. 37:21 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.

• rasismia vastaan
        olli olematon kirjoitti:

Hes. 36:18 Niin minä vuodatin kiivauteni heidän ylitsensä veren tähden, jota he olivat vuodattaneet maassa, ja heidän kivijumalainsa tähden, joilla he olivat sen saastuttaneet.
        Hes. 36:19 Ja minä hajotin heidät pakanakansojen sekaan, ja heidät siroteltiin muihin maihin. Vaelluksensa ja tekojensa mukaan minä heidät tuomitsin.
        Hes. 36:20 Niin he tulivat pakanakansain sekaan; minne tulivatkin, he häpäisivät minun pyhän nimeni, kun heistä sanottiin: 'Nämä ovat Herran kansa, mutta heidän on täytynyt lähteä pois hänen maastansa.'
        Hes. 36:21 Niin minun tuli sääli pyhää nimeäni, jonka Israelin heimo saastutti pakanakansain seassa, minne tulivatkin.
        Hes. 36:22 Sentähden sano Israelin heimolle: Näin sanoo Herra, Herra: En tee minä teidän tähtenne, Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni tähden, jonka te olette häväisseet pakanakansain seassa, minne tulittekin.
        Hes. 36:23 Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni heidän silmäinsä edessä.
        Hes. 36:24 Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.

Hes. 36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
        Hes. 36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
        Hes. 36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
        Hes. 36:28 Niin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne; ja te olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne.
        Hes. 36:29 Minä vapahdan teidät kaikista saastaisuuksistanne. Ja minä kutsun esiin viljan ja teen sen runsaaksi enkä anna teille nälänhätää.
        Hes. 36:30 Minä teen runsaaksi puitten hedelmän ja pellon sadon, niin ettette enää joudu kärsimään kansojen seassa herjausta nälän takia.
        Hes. 36:31 Niin te muistatte huonon vaelluksenne ja tekonne, jotka eivät olleet hyvät, ja teitä kyllästyttää oma itsenne rikostenne ja kauhistustenne tähden.
        Hes. 36:32 En minä teidän tähtenne sitä tee, sanoo Herra, Herra: se olkoon teille tiettävä. Hävetkää ja tuntekaa häpeätä vaelluksenne tähden, te Israelin heimo.
        Hes. 36:33 Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä, jona minä teidät puhdistan kaikista pahoista teoistanne, minä asutan kaupungit, ja rauniot rakennetaan jälleen,
        Hes. 36:34 ja autiomaa viljellään, sen sijaan että se on ollut autiona jokaisen ohitsekulkijan silmäin edessä.
        Hes. 36:35 Silloin sanotaan: 'Tästä maasta, joka oli autiona, on tullut kuin Eedenin puutarha; ja raunioina olleet, autiot ja maahan revityt kaupungit ovat varustettuja ja asuttuja.'
        Hes. 36:36 Niin tulevat pakanakansat, joita on jäljellä teidän ympärillänne, tietämään, että minä, Herra, rakennan jälleen alasrevityn ja istutan aution: minä, Herra, olen puhunut, ja minä teen sen.
        Hes. 36:37 Näin sanoo Herra, Herra: Vielä tätäkin annan Israelin heimon minulta anoa, että tekisin heille sen: minä lisään heille ihmisiä runsaasti kuin lammaslaumaa.
        Hes. 36:38 Niinkuin on pyhitettyjen uhrilammasten laumaa, niinkuin Jerusalemin lammaslaumaa sen juhlissa, niin tulevat raunioina olleet kaupungit täyteen ihmislaumaa. Ja niin he tulevat tietämään, että minä olen Herra."

Hes. 37:1 Herran käsi tuli minun päälleni ja vei minut pois Herran hengessä ja laski minut keskelle laaksoa. Ja se oli täynnä luita.
        Hes. 37:2 Ja hän kuljetti minua ympäri niitten ohitse; ja katso, niitä oli hyvin paljon laakson kamaralla, ja katso, ne olivat hyvin kuivia.
        Hes. 37:3 Niin hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, voivatkohan nämä luut tulla eläviksi?" Mutta minä sanoin: "Herra, Herra, sinä sen tiedät."
        Hes. 37:4 Niin hän sanoi minulle: "Ennusta näistä luista ja sano niille: Kuivat luut, kuulkaa Herran sana.
        Hes. 37:5 Näin sanoo Herra, Herra näille luille: Katso, minä annan tulla teihin hengen, ja te tulette eläviksi.
        Hes. 37:6 Minä panen teihin jänteet, kasvatan teihin lihan, vedän yllenne nahan ja annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra."
        Hes. 37:7 Minä ennustin, niinkuin minua oli käsketty. Ja kävi humahdus, kun minä ennustin; ja katso, kuului kolina, ja luut lähenivät toisiaan, luu luutansa.
        Hes. 37:8 Minä näin, ja katso: niihin tulivat jänteet ja kasvoi liha, ja päälle vetäytyi niihin nahka; mutta henkeä niissä ei ollut.
        Hes. 37:9 Niin hän sanoi minulle: "Ennusta hengestä, ennusta, ihmislapsi, ja sano hengelle: Näin sanoo Herra, Herra: Tule, henki, neljästä tuulesta ja puhalla näihin surmattuihin, että ne tulisivat eläviksi."
        Hes. 37:10 Minä ennustin, niinkuin hän oli minua käskenyt, ja niihin tuli henki, ja ne tulivat eläviksi ja nousivat ylös jaloillensa: ylenmäärin suuri joukko.
        Hes. 37:11 Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, nämä luut ovat koko Israelin heimo. Katso, he sanovat: 'Meidän luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyttä, me olemme hukassa.'
        Hes. 37:12 Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.
        Hes. 37:13 Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.
        Hes. 37:14 Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra: minä olen puhunut, ja minä sen teen, sanoo Herra."
        Hes. 37:15 Ja minulle tuli tämä Herran sana:

herrat voisvat mennä kristinusko, raamattu tai fundamentalismipalstoille. Tämähän on juutalaisuuspalsta.

• Joku(Se alku...)
        olli olematon kirjoitti:

Jes. 54:7 Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella.

Jes. 54:8 Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.

Jes. 54:9 Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet: niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse, niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele.

Jes. 54:10 Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.

Jes. 55:1 Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa

Jes. 55:6 Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on.

Jes. 55:7 Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta.

Jes. 55:8 Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.

Jes. 55:9 Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.

Jes. 55:10 Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,

Jes. 55:11 niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.

Kyllä vähempikin riittää, mutta luitko kokonaan laittamani kirjoituksen Juutalaiskysymys Raamatun valossa? Siinähän selvästi kerrotaan myös niistä asioista jotka eivät vielä ole tapahtunut, mutta tulee vielä tapahtumaan.

• KTS
        rasismia vastaan kirjoitti:

herrat voisvat mennä kristinusko, raamattu tai fundamentalismipalstoille. Tämähän on juutalaisuuspalsta.

Nämä "kristilliset" fundikset luulevat tuntevansa juutalaisuuden paremmin kuin juutalaiset itse.

• pelle
        KTS kirjoitti:

Nämä "kristilliset" fundikset luulevat tuntevansa juutalaisuuden paremmin kuin juutalaiset itse.

Hedelmistään puu tunnetaan sanotaan sanassa. Kaikkihan me nämä fundiksien hedelmät tunnemme: ristiretket, noitavainot, polttouunit, pakkokäännytykset, miekkalähetykset, homovainot, juutalaisvainot jne.

• rapin

Se olisi ratkaistava.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      72
      2974
    2. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      61
      2568
    3. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      106
      2260
    4. Anita ei saanut Heikkiä pihalle

Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.
      Kemijärvi
      85
      1405
    5. Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!

Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1266
    6. Emotionalisuuden puute.

Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o
      Sinkut
      187
      952
    7. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      88
      919
    8. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      83
      893
    9. Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa

Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      815
    10. Ei ole vaikea päättää kumpi

Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.
      Ikävä
      52
      746
    Aihe