JOHDANTO:
Amerikassa elettiin 1800-luvun alussa voimakasta Jeesuksen takaisintulon aikaa, joka synnytti lukuisia uusia uskonnollisia yhteisöjä, yksi näistä oli seitsemännen päivän adventistit.
- Adventismin perustajana voidaan käytännöllisesti katsoen pitää ent.armeijan kapteenia sittemmin farmariksi ryhtynyttä ent.Babtistia William Milleria ( 1782.1849)
William tutki raamattuaan ja vakuuttui tekemiensä Danielin kirjan ennustusten pohjalta, että Jeesus tulisi takaisin vuoden 1843 tai myöhemmin 1844 aikana ja tästä vakuuttuneena hän alkoi saarnata ja varoittaa ihmisiä.
Sitten tuli vuosi 1843 ja sen jälkeen vuosi 1844, mutta Jeesusta ei kuulunut !
Adventtikansa alkoi hajaantua, toiset lähtivät eri uskontosuuntia seuraamaan, ja adventistejakin oli tällöin eri lajeja:
1) Ensimmäisen päivän adventistit, jotka viettivät sapattia sunnuntaisin
2) 1844 perustettiin vielä " toisen adventin yhdistys", jotka myös viettivät sapattia sunnuntaisin.
3) Seitsemännen päivän adventistit, jotka viettivät sapattia lauantaisin.
Vrt: http://fi.wikipedia.org/wiki/William_Miller_(adventisti)
____________________________________
Sinänsä aika ihmeellistä, että periaatteessa adventismin perustaja William Miller
ei itse uskonut pettymyksen päivän v.1844 jälkeiseen meriselitykseen eli "Tutkivaan tuomioon" ja siihen, että Jeesus olisikin "Taivaallisessa pyhäkössä" mennyt ns. "kaikkein pyhimpään" tekemään jotakin viimeistä vaihetta työssään...
Tämä selviää kun lukee Ellen G Whiten kirjasta
Hengellisiä kokemuksia s.257
William Miller ei uskonut oppiin " Tutkivasta tuomiosta" !
14
97
Vastaukset
... Jatkuu....LAINAUS:
"Nämä toisistaan eriävät mielipiteet vaikuttivat kokemattomiin
järkyttäen heidän uskoaan. Jotkut tutkivat
raamattua pystyttääksensä oman, seurakunnasta riippumattoman
mielipiteen. saatana riemuitsi tästä kaikesta,
sillä hän tiesi voivansa vaikuttaa niihin, jotka irtaantuivat
ankkurista, erilaatuisten vääryyksien kautta
ja keikutella heitä moninaisissa opintuulissa. Monet,
jotka olivat johtaneet ensimmäisen ja toisen sanoman
työtä, kielsivät nyt sanomat, ja seurakunnassa vallitsi
erimielisyys, epäsopu ja epäjärjestys.
Huomioni kiinnitettiin William Milleriin.' Hän näytti
kiusaantuneelta ja tunsi huolta ja tujkaa oman kansansa
tähden. Ne, jotka olivat olleet yksimielisiä ja rakastaneet
toisiaan vuonna 1844, alkoivat kadottaa rakkautensa
ja vastustivat toisiaan vaipuen kylmään, välinpitämättömään
tilaan. Tätä katsellessaan murhe
kulutti hänen voimansa. Näin johtavien henkilöiden
pitävän häntä silmällä peläten, että hänkin vastaanottaisi
kolmannen enkelin sanoman ja Jumalan käskyt.
Ja kallistuessaan taivaallista valoa kohti nämä miehet
laativat jonkin suunnitelman kääntääkseen hänen mielensä
siitä pois. Inhimillisiä keinoja käyttäen häntä
koetettiin pidättää pimeydessä ja hänen vaikutustaan
koetettiin säilyttää niiden keskuudessa, jotka vastustivat
totuutta. Vihdoin William Miller koroitti äänensä
taivaan valoa vastaan. Hän erehtyi kieltäytyessään
vastaanottamasta sanomaa, mikä olisi täydelleen selittänyt
hänen pettymyksensä syyn luoden valoa ja kirkkautta
entisyyteen. Sanoma olisi elvyttänyt hänen
uupuneet voimansa, tehnyt hänen toivonsa valoisaksi
ja johtanut häntä kunnioittamaan Jumalaa. Hän nojautui
inhimilliseen viisauteen jumalallisen viisauden
sijasta. Mutta koska vaikea työ Mestarinsa palveluksessa
oli murtanut hänen voimansa ja koska hän oli jo
iäkäs, ei hän ollut siinä määrin vastuunalainen kuin ne,
jotka estivät häntä vastaanottamasta totuutta. He
ovat vastuunalaisia; heidän päällään synti lepää.
Jos William Miller olisi nähnyt kolmannen sanoman
kirkkauden, olisivat monet asiat, mitkä hänestä tuntuivat
epäselviltä ja arvoituksellisilta, saaneet selityksensä.
Mutta hänen veljensä teeskennellen osoittivat
niin suurta rakkautta ja mielenkiintoa häntä kohtaan,
ettei hän katsonut voivansa eroittautua heistä. Toisaalta
hänen sydämensä kallistui totuuteen, toisaalta
hän taas katsoi veljiinsä, jotka vastustivat totuutta.
Saattaisiko hän irtaantua niistä, jotka olivat seisoneet
hänen rinnallansa julistaen sanomaa Jeesuksen tulemisesta?
Hän ajatteli, etteivät he suinkaan johtaisi
häntä harhapoluille.
Jumala salli hänen joutua saatanan ja kuoleman vallan
alle, kätkien hänet hautaan niiltä, jotka herkeämättä
koettivat houkutella häntä pois totuudesta. Mooses
erehtyi, kun hän oli saapumaisillaan luvattuun maahan.
Samaten William Miller'kin, juuri kuin hän oli pian
pääsemäisillään taivaalliseen Kaanaaseen, erehtyi salliessaan
vaikutuksensa kääntyä totuutta vastaan. Toiset
häntä siihen johtivat; ja heidän täytyy siitä vasta -
takin. Mutta enkelit vartioitsevat Jumalan palvelijan
kallista tomua, ja hän on tuleva esiin viimeisen pasuunan
soidessa."
Eli tässä Ellen G White myöntää, että edes William Miller ei uskonut "tutkivaan tuomioon " eikä nähtävästi myöskään William Miller ei viettänyt sapattia lauantaisin niin kuin ei monet muutkaan pettymyksen vuoden 1844 jälkeen !
s.257
Lisälainaus: " Hän ( William Miller) erehtyi kieltäytyessään
vastaanottamasta sanomaa, mikä olisi täydelleen selittänyt
hänen pettymyksensä syyn luoden valoa ja kirkkautta
entisyyteen. " !!!!!Että tämmöstä s.280-281 Ellenin näkyä...
Kun Jeesus poistui kaikkein pyhimmästä, kuulin
minä kulkusten kilinää hänen vaatteissansa, ja jätettyään
pyhäkön pimeä pilvi peitti maan asukkaat. Silloin
ei ollut enää välittäjää rikollisen ihmisen ja vihastuneen
Jumalan välillä. Niin kauan kuin Jeesus vielä
oli Jumalan ja syyllisen ihmisen välillä, oli jotakin, mikä
pidätti kansaa, mutta astuttuaan pois ihmisen ja Isän
väliltä, poistui se, mikä kansaa pidätti, ja saatana sai
täyden vallan auttamattomasti paatuneissa. Oli mahdotonta
vuodattaa vitsauksia, niinkauan kuin Jeesus
vielä toimitti palvelusta pyhäkössä. Mutta kun hänen
työnsä siellä on täytetty ja hänen välittäjätehtävänsä
päätetty, ei enää mikään pidätä Jumalaa vihaa, ja silloin
se purkautuu raivolla suojaa vailla olevien syyllisten
päälle, jotka ovat ylenkatsoneet pelastuksen ja vihanneet
nuhteita. Tuona hirmuisena aikana, Jeesuksen
välitystyön päättymisen jälkeen, pyhät elivät pyhän
Jumalan edessä ilman välimiestä. Kunkin asia oli ratkaistu,
jokainen jalokivi luettu. Jeesus viipyi hetkisen
taivaallisen pyhäkön ulkoisimmassa osastossa ja synnit,
jotka oli tunnustettu hänen vielä kaikkein pyhimmässä
ollessaan, pantiin saatanan, synnin alkajan, päälle,
jonka täytyy kärsiä rangaistus niistä.
Sitten minä näin Jeesuksen riisuvan yltään papillisen
pukunsa ja pukeutuvan kuninkaallisiin vaatteisiinsa.
Hänellä oli päässään monta kruunua, kruunu kruunun
sisässä. Enkelijoukkojen ympäröimänä hän jätti taivaan.
Vitsaukset vuodatettiin maan asukkaitten yli.
Muutamat syyttivät ja kirosivat Jumalaa. Toiset hyökkäsivät
Jumalan kansan luo pyytäen saada opetusta,
miten voisivat välttää Jumalan tuomion. Mutta pyhät
eivät voineet tehdä mitään heidän hyväkseen. Viimeinen
kyynel syntisten edestä oli vuodatettu, viimeinen
tuskan rukous uhrattu, viimeinen taakka kannettu ja
viimeinen varoitus annettu. Armon suloääni ei enää
kutsunut heitä. Silloin kun pyhät ja koko taivas osoittivat
innostusta heidän pelastumiseksensa ei heillä itsellään
ollut mitään innostusta. Elämä ja kuolema oli
pantu heidän eteensä. Monet halusivat saada elämän,
mutta eivät ollenkaan pyrkineet sitä saavuttamaan.
He eivät valinneet elämää, ja nyt ei enää ollut sovittavaa
verta, mikä olisi pessyt pois heidän velkansa, ei
säälivää Vapahtajaa, joka olisi rukoillut heidän puolestaan
ja huutanut: »Säästä, säästä syntistä hiukan
kauemmin.» Koko taivas oli yhtynyt Jeesukseen kuullessaan
nuo hirvittävät sanat: »Se on tehty. Se on täytetty.
» Pelastussuunnitelma oli käynyt täytäntöön,
mutta vain harvat olivat vastaanottaneet pelastuksen.
Kun armon hellä ääni vaimeni, valtasi pelko ja kauhu
jumalattomat. Hirvittävän selvästi he kuulivat sanat:
»Liian myöhään! Liian myöhään!»"Kopittelija007 kirjoitti:
Että tämmöstä s.280-281 Ellenin näkyä...
Kun Jeesus poistui kaikkein pyhimmästä, kuulin
minä kulkusten kilinää hänen vaatteissansa, ja jätettyään
pyhäkön pimeä pilvi peitti maan asukkaat. Silloin
ei ollut enää välittäjää rikollisen ihmisen ja vihastuneen
Jumalan välillä. Niin kauan kuin Jeesus vielä
oli Jumalan ja syyllisen ihmisen välillä, oli jotakin, mikä
pidätti kansaa, mutta astuttuaan pois ihmisen ja Isän
väliltä, poistui se, mikä kansaa pidätti, ja saatana sai
täyden vallan auttamattomasti paatuneissa. Oli mahdotonta
vuodattaa vitsauksia, niinkauan kuin Jeesus
vielä toimitti palvelusta pyhäkössä. Mutta kun hänen
työnsä siellä on täytetty ja hänen välittäjätehtävänsä
päätetty, ei enää mikään pidätä Jumalaa vihaa, ja silloin
se purkautuu raivolla suojaa vailla olevien syyllisten
päälle, jotka ovat ylenkatsoneet pelastuksen ja vihanneet
nuhteita. Tuona hirmuisena aikana, Jeesuksen
välitystyön päättymisen jälkeen, pyhät elivät pyhän
Jumalan edessä ilman välimiestä. Kunkin asia oli ratkaistu,
jokainen jalokivi luettu. Jeesus viipyi hetkisen
taivaallisen pyhäkön ulkoisimmassa osastossa ja synnit,
jotka oli tunnustettu hänen vielä kaikkein pyhimmässä
ollessaan, pantiin saatanan, synnin alkajan, päälle,
jonka täytyy kärsiä rangaistus niistä.
Sitten minä näin Jeesuksen riisuvan yltään papillisen
pukunsa ja pukeutuvan kuninkaallisiin vaatteisiinsa.
Hänellä oli päässään monta kruunua, kruunu kruunun
sisässä. Enkelijoukkojen ympäröimänä hän jätti taivaan.
Vitsaukset vuodatettiin maan asukkaitten yli.
Muutamat syyttivät ja kirosivat Jumalaa. Toiset hyökkäsivät
Jumalan kansan luo pyytäen saada opetusta,
miten voisivat välttää Jumalan tuomion. Mutta pyhät
eivät voineet tehdä mitään heidän hyväkseen. Viimeinen
kyynel syntisten edestä oli vuodatettu, viimeinen
tuskan rukous uhrattu, viimeinen taakka kannettu ja
viimeinen varoitus annettu. Armon suloääni ei enää
kutsunut heitä. Silloin kun pyhät ja koko taivas osoittivat
innostusta heidän pelastumiseksensa ei heillä itsellään
ollut mitään innostusta. Elämä ja kuolema oli
pantu heidän eteensä. Monet halusivat saada elämän,
mutta eivät ollenkaan pyrkineet sitä saavuttamaan.
He eivät valinneet elämää, ja nyt ei enää ollut sovittavaa
verta, mikä olisi pessyt pois heidän velkansa, ei
säälivää Vapahtajaa, joka olisi rukoillut heidän puolestaan
ja huutanut: »Säästä, säästä syntistä hiukan
kauemmin.» Koko taivas oli yhtynyt Jeesukseen kuullessaan
nuo hirvittävät sanat: »Se on tehty. Se on täytetty.
» Pelastussuunnitelma oli käynyt täytäntöön,
mutta vain harvat olivat vastaanottaneet pelastuksen.
Kun armon hellä ääni vaimeni, valtasi pelko ja kauhu
jumalattomat. Hirvittävän selvästi he kuulivat sanat:
»Liian myöhään! Liian myöhään!»"Aika hyvä mielikuvitus tuolla Ellenillä oli...Täytyy myöntää... :O
- näin se vain on
IHAN YKSI LYSTI!
Tutkiva tuomio on ja pysyy. - Lipunkantaja
Tähän ns tutkivatuomioon ja vuoden 1844 liittyvä tulkinta on erehdystä tämän päivän tiedon valossa. Siihen aikaan EGW ja Miller sekä muut pioneerit todella uskoivat ymmärtäneensä asioita oikein, suotakoon heille virheen mahdollisuus. Virheitä tapahtuu meillekin. Erehdys ei ole maailman loppu. Virheistä opitaan ja ne tulee tarkistaa ja reilusti uskaltaa päivittää. Ennen ajateltiin ja asioita tulkittiin ihmisten toimesta hyvin monintavoin. Tämä päivä ja hetki on käsillä, joten jätetään omaan arvoon historiassa tehdyt virheet. Toivoisi Adventtikirkon tekevän myönnytyksiä tiettyihin opillisiin vanhoihin tulkintoihin, joilla on kestämätöntä enää liputtaa.
- Läpikäynyt
Tuon kirjoittamasi kun pastori Timo Flink lukee, niin sinä "lipunkantaja" taidat joutua hänen puoleltaan aikamoisten kuritoimenpiteiden alaiseksi! Olet täysin oikeassa, mutta tuollaista mielipidettä ei Adventtikirkossa siedetä - kuten ei mitään muutakaan virallisesta kannasta poikkeavaa. Ted Wilsonkin on hardliner pahinta laatua.
- näin se vain on
Läpikäynyt kirjoitti:
Tuon kirjoittamasi kun pastori Timo Flink lukee, niin sinä "lipunkantaja" taidat joutua hänen puoleltaan aikamoisten kuritoimenpiteiden alaiseksi! Olet täysin oikeassa, mutta tuollaista mielipidettä ei Adventtikirkossa siedetä - kuten ei mitään muutakaan virallisesta kannasta poikkeavaa. Ted Wilsonkin on hardliner pahinta laatua.
Raamattu opettaa tutkivaa tuomiota, uskotte tai ette.
- Läpikäynyt
näin se vain on kirjoitti:
Raamattu opettaa tutkivaa tuomiota, uskotte tai ette.
Adventismi tällaista opettaa, ei Raamattu! Raamattu ei tunne minkäänlaista ennakko-oikeudenkäyntiä ennen Jeesuksen paluuta maan päälle. Koko tutkiva tuomio kuin myös siihen liittyvä adventismin pyhäkköoppi on täyttä puppua alusta loppuun. Tätä mieltä ovat monet adventistitkin - mutta eivät sitä saa ääneen seurakunnissaan sanoa. Ja ne pastorit, jotka eivät itsekään tuota pötyä usko, joutuvat sitä pakosta silti opettamaan.
- näin se vain on
Läpikäynyt kirjoitti:
Adventismi tällaista opettaa, ei Raamattu! Raamattu ei tunne minkäänlaista ennakko-oikeudenkäyntiä ennen Jeesuksen paluuta maan päälle. Koko tutkiva tuomio kuin myös siihen liittyvä adventismin pyhäkköoppi on täyttä puppua alusta loppuun. Tätä mieltä ovat monet adventistitkin - mutta eivät sitä saa ääneen seurakunnissaan sanoa. Ja ne pastorit, jotka eivät itsekään tuota pötyä usko, joutuvat sitä pakosta silti opettamaan.
Kyllä tuntee. Te vain ette usko, koska ette usko Raamattua. Olette babylonin huorakirkkojen oppien vankeja.
Läpikäynyt kirjoitti:
Adventismi tällaista opettaa, ei Raamattu! Raamattu ei tunne minkäänlaista ennakko-oikeudenkäyntiä ennen Jeesuksen paluuta maan päälle. Koko tutkiva tuomio kuin myös siihen liittyvä adventismin pyhäkköoppi on täyttä puppua alusta loppuun. Tätä mieltä ovat monet adventistitkin - mutta eivät sitä saa ääneen seurakunnissaan sanoa. Ja ne pastorit, jotka eivät itsekään tuota pötyä usko, joutuvat sitä pakosta silti opettamaan.
Nimimerkki läpikäynyt.
Taivaallinen pyhäkkö ei ole satua, vaan sinne Jeesus on mennyt rukoilemaan Ylimmäisenä Pappina meidän puolestamme.
Dan.8:14. kertoo "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua, sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa.
Tuomiovaltakin annetaan Jumalan pyhille, eivätkä elämän kirjat avaudu ilman tutkimista, joskin ajankohta tutkimiselle ja tuomiopäivän ajoituksille, ei ole tarkemmin kenellekään vielä selvinnyt.
Melkisedek asetti Jeesuksen Ylimmäiseksi Papiksi, taivaalliseen pyhäkköön. Melkisedek oli Saalemin Kuningas, jolle Aabraham maksoi kymmenykset. Asiaa voi tutkia Raamatusta.
Maanpäälliseen pyhäkköön ei Dan.8:14. jakeita voi mitenkään soveltaa, vaan taivaalliseen pyhäkköön, eikä sitä tulla koskaan ajassamme maanpäälle rakentamaan, niinkuin monet uskovat. Jeesus itse on toisen temppelin jälkeen rakennettu temppeli, se on Jeesuksen ruumiin temppeli, jonka Hän itse valmisti ristillä.
On turhaa rakennella Jerusalemiin kolmatta temppeliä, uhrialttareineen ja varustaa sitä, uhriveitsineen ja kultaisine kynttilän jalkoineen, sillä sen aika menetettiin tuhatvuotiskausineen yli kaksituhatta vuotta sitten.
Jeesuksen tullessa toisen kerran maanpäälle, Hän ei tule Hänelle rakennettuun maanpäälliseen temppeliin, vaan Jeesus tulee noutamaan meidät taivaaseen, josta Hän sanoo: Että tekin saisitte olla siellä missä minäkin olen ja tien sinne te tiedätte.
Jos adventistit ovat väärässä pyhäkkö-opin aikataulusta, sitä enemmän ovat erehtyneet ne, jotka ovat rakentelemassa kolmatta temppeliä Jerusalemiin, sillä ei Jeesus asetu kahta kertaa uhrilampaaksi. Siihen menivät myöskin toiveet 1000 vuotisesta rauhanvaltakunnasta, joka ei tuteutunut aikanaan, eikä milloinkaan. Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan, vanhoja ei enää muisteta.- Läpikäynyt
ylifariseus_1 kirjoitti:
Nimimerkki läpikäynyt.
Taivaallinen pyhäkkö ei ole satua, vaan sinne Jeesus on mennyt rukoilemaan Ylimmäisenä Pappina meidän puolestamme.
Dan.8:14. kertoo "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua, sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa.
Tuomiovaltakin annetaan Jumalan pyhille, eivätkä elämän kirjat avaudu ilman tutkimista, joskin ajankohta tutkimiselle ja tuomiopäivän ajoituksille, ei ole tarkemmin kenellekään vielä selvinnyt.
Melkisedek asetti Jeesuksen Ylimmäiseksi Papiksi, taivaalliseen pyhäkköön. Melkisedek oli Saalemin Kuningas, jolle Aabraham maksoi kymmenykset. Asiaa voi tutkia Raamatusta.
Maanpäälliseen pyhäkköön ei Dan.8:14. jakeita voi mitenkään soveltaa, vaan taivaalliseen pyhäkköön, eikä sitä tulla koskaan ajassamme maanpäälle rakentamaan, niinkuin monet uskovat. Jeesus itse on toisen temppelin jälkeen rakennettu temppeli, se on Jeesuksen ruumiin temppeli, jonka Hän itse valmisti ristillä.
On turhaa rakennella Jerusalemiin kolmatta temppeliä, uhrialttareineen ja varustaa sitä, uhriveitsineen ja kultaisine kynttilän jalkoineen, sillä sen aika menetettiin tuhatvuotiskausineen yli kaksituhatta vuotta sitten.
Jeesuksen tullessa toisen kerran maanpäälle, Hän ei tule Hänelle rakennettuun maanpäälliseen temppeliin, vaan Jeesus tulee noutamaan meidät taivaaseen, josta Hän sanoo: Että tekin saisitte olla siellä missä minäkin olen ja tien sinne te tiedätte.
Jos adventistit ovat väärässä pyhäkkö-opin aikataulusta, sitä enemmän ovat erehtyneet ne, jotka ovat rakentelemassa kolmatta temppeliä Jerusalemiin, sillä ei Jeesus asetu kahta kertaa uhrilampaaksi. Siihen menivät myöskin toiveet 1000 vuotisesta rauhanvaltakunnasta, joka ei tuteutunut aikanaan, eikä milloinkaan. Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan, vanhoja ei enää muisteta.Ei kukaan kiellä sitä, etteikö Jeesus istuisi Isän oikealla puolella taivaissa, mutta tällainen pyhäkköoppikonstruktio kuin adventisteilla on, ei ole mitään muuta kuin nolo kasvojenpelastusoperaatio siihen, ettei Jeesus laskelmien mukaan tullutkaan takaisin 22.10.1844. Päätettiin sitten vaan, että "laskelma kyllä oli oikea", mutta "jotain muuta tapahtui"... Keksittiin tämmöinen kummallinen oppi omia vääriä laskuja pönkittämään. Kun ei sen vertaa selkärankaa löytynyt, että olisi reilusti myönnetty erehdys, sitä kaduttu ja palattu terveen eli Raamatun opetuksen tielle. Mutta ei, se sama adventismin ylpeys, joka tänäkin päivänä kirkkokuntaa hallitsee ("ME") johti jo tuolloin ihmiset väärille poluille ja kehittelemään toinen toistaan oudompia erityisoppeja. Ei tuollaisia oppikummajaisia kukaan tarvitse, paitsi adventistit, että voivat aina uudelleen ja uudelleen korostaa olevansa jotain aivan erilaista. Mikä heidän silmissään sitten tarkoitaa samaa kuin toisten kristittyjen yläpuolella olo.
- suuri valo
Läpikäynyt kirjoitti:
Ei kukaan kiellä sitä, etteikö Jeesus istuisi Isän oikealla puolella taivaissa, mutta tällainen pyhäkköoppikonstruktio kuin adventisteilla on, ei ole mitään muuta kuin nolo kasvojenpelastusoperaatio siihen, ettei Jeesus laskelmien mukaan tullutkaan takaisin 22.10.1844. Päätettiin sitten vaan, että "laskelma kyllä oli oikea", mutta "jotain muuta tapahtui"... Keksittiin tämmöinen kummallinen oppi omia vääriä laskuja pönkittämään. Kun ei sen vertaa selkärankaa löytynyt, että olisi reilusti myönnetty erehdys, sitä kaduttu ja palattu terveen eli Raamatun opetuksen tielle. Mutta ei, se sama adventismin ylpeys, joka tänäkin päivänä kirkkokuntaa hallitsee ("ME") johti jo tuolloin ihmiset väärille poluille ja kehittelemään toinen toistaan oudompia erityisoppeja. Ei tuollaisia oppikummajaisia kukaan tarvitse, paitsi adventistit, että voivat aina uudelleen ja uudelleen korostaa olevansa jotain aivan erilaista. Mikä heidän silmissään sitten tarkoitaa samaa kuin toisten kristittyjen yläpuolella olo.
Raamattu on paksu kirja kyllä siinä tutkimista riittää halki ikuisuuksien. Parempi, että tutkitaan kuin että pidetään Raamatun kannet vain pölyttymässä jossakin kaapin nurkissa.
Onhan adventisti pastorit voittaneet Raamatun tietokilpailujakin. - Läpikäynyt
suuri valo kirjoitti:
Raamattu on paksu kirja kyllä siinä tutkimista riittää halki ikuisuuksien. Parempi, että tutkitaan kuin että pidetään Raamatun kannet vain pölyttymässä jossakin kaapin nurkissa.
Onhan adventisti pastorit voittaneet Raamatun tietokilpailujakin."suuri valo" - niinpä, Raamattua tutkineena voin sanoa, ettei sieltä tuollaista pyhäkköoppia ja tutkivaa tuomiota kertakaikkiaan löydy! Minun Raamattuni ei pölyty käytön puutteessa. Nuo yllä mainitut opit löytyvät ainoastaan adventistisesta kirjallisuudesta. Vika on siinä, että adventistit pitävät näitä Raamatun ulkopuolisia kirjoituksia muka raamatullisina ja Raamatun veroisina ja siinä mennänkin sitten jo pahasti metsään.
Tietokilpailut, hehhee! Kyllä varmaan pastorit voittavat adventismin sisäisiä tietoilpailuja, joissa koetellaan, kuka mitenkin pitkälle on vajonnut näiden omien erityisoppien suonsilmiin. Mutta yhteiskristillisillä areenoilla ei näillä adventismin kummallisilla erityisopeilla voiteta yhtä ainoata tietokilpailua! Ennen kuin joku älähtää, korostan, että EN väitä, etteivätkö adventistipastorit tuntisi Raamattua yleisesti, painotan, että nämä adventismin ERITYISOPIT eivät ole sopusoinnussa Raamatun kanssa, koska niitä ei sieltä löydy, ei vaikka kuinka etsisi. Kun niitä ei siellä ole, so that's it!
- SDA kanta
Hoh hoijaa... On tämä aika tylsä palsta.
Ensinnäkin kommentti siihen, ettei Miller uskonut tutkivaan tuomioon. Ei uskonutkaan. Eikä olisi voinutkaan uskoa, koska hän ei uskonut Snown määrittelemään päivään 22.10.1844.
Toiseksi hän ei olisi voinut siihen uskoa myöskään siksi, ettei kukaan siihen hänen eläessään uskonut, ei edes Ellen White. William Millerin ehti kuolla ennenkuin JN Andrews ja Uriah Smith Joseph Batesin ja James Whiten tukemana joskus 1850 -luvun alkupuoliskolla kehittivät opin tutkivasta tuomiosta.
Kirja Hengellisiä kokemuksia on myöhempää asian pohdiskelua ja ideahan tässä tekstissä on se, että Whiten mielestä William Miller on pelastettu vaikka hän ei tätä hommaa silloisten adventistien tavalla ymmärtänytkään. Halleluja. Sana siis sanoo, ettei tutkiva tuomio-oppi olekaan pelastusoppi, vaan sen tehtävä, niinkuin kaiken tuomiosanoman, on johtaa syntinen Jeesuksen luo.
Voikin hyvästä syystä kysyä, että jos henkilö on jo uudestisyntynyt Jumalan lapsi ja elää Herran Jeesuksen yhteydessä, mihin hän uutta tuomiosanomaa tarvitsee. Ei mihinkään - jos johonkin niin pitämään hänet jatkossakin nöyränä ja pelastuksen armon tiellä!?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603705Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen492990Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631252898Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3651961- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101141Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2091112Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27929- 47921
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että105904