Onko syntyperäinen katolilainen parempi katolilainen?
syntyperäinen katolilainen
41
2946
Vastaukset
- rousku
Pyhä Maria, pyhä Pietari, pyhä Paavali, pyhä Johannes, pyhä Matteus, pyhä Tuomas, pyhä Jaakob vanhempi, pyhä Jaakob nuorempi, pyhä Andreas, pyhä Simon, pyhä Bartolomeus, pyhä Juudas, pyhä Filippus, pyhä Mattias, pyhä Luukas, pyhä Markus, pyhä Titus, pyhä Filemon, pyhä Timoteus, pyhä Maria Magdalena, pyhä Augustinus, pyhä Edith Stein, pyhä Afra, pyhä Alban, pyhä Anne Line, pyhä Bonifacius Tarsuslainen, pyhä Caedwalla, pyhä Charles Lwanga, pyhä Edwin, pyhä Flora Cordobalainen, pyhä Genesius, pyhä Helena, pyhä Hermengild, pyhä Joosef Palestiinalainen, pyhä Lucianus, pyhä Ludmila, pyhä Marcianus, pyhä Margaret Clitherow, pyhä Natalia, pyhä Olga, pyhä Filemon muusikko, pyhä Theodota, pyhä Vladimir Svjatoslavits, pyhä Olavi, autuas John Henry Newman, G. K. Chesterton, Dorothy Day, Avery Dulles, Oscar Wilde, Malcolm Muggeridge, Sigrid Undset, J. R. R. Tolkien, Hermann Cohen, Israel Zolli, monet muut...
- K750cc
Jeesus Kristus. Miksi minusta usein tuntuu, että nämä katolisen kirkon "pyhät" ovat katolisessa kirkossa korotettu Jeesuksen yläpuolelle, ikään kuin epäjumaliksi.
- mns
K750cc kirjoitti:
Jeesus Kristus. Miksi minusta usein tuntuu, että nämä katolisen kirkon "pyhät" ovat katolisessa kirkossa korotettu Jeesuksen yläpuolelle, ikään kuin epäjumaliksi.
Sinulta ilmeisesti puuttuu kristillisen perinteen ja kirkon tuntemus, ei siihen muuta tarvita ja tämä syy on erittäin yleinen, joten parasta olisi aloittaa opiskelu.
Ortodoksinen ja katolinen kirkko kunnioittaa pyhiä, sen sijaan protestanttisissa suunnissa ei kunnioiteta mitään pyhää. Lahkoissa vain tulkitaan Pyhän hengen vaikutusta omina henkilökohtaisina, sisäisinä tunteina ja tuntemuksina, ja nehän voivat olla - kuten tunnettua - vaikka mitä, aina närästyksestä alkaen.... - Suuri portto
mns kirjoitti:
Sinulta ilmeisesti puuttuu kristillisen perinteen ja kirkon tuntemus, ei siihen muuta tarvita ja tämä syy on erittäin yleinen, joten parasta olisi aloittaa opiskelu.
Ortodoksinen ja katolinen kirkko kunnioittaa pyhiä, sen sijaan protestanttisissa suunnissa ei kunnioiteta mitään pyhää. Lahkoissa vain tulkitaan Pyhän hengen vaikutusta omina henkilökohtaisina, sisäisinä tunteina ja tuntemuksina, ja nehän voivat olla - kuten tunnettua - vaikka mitä, aina närästyksestä alkaen....Lainattua, mutta hyvää materiaalia.
Katolinen kirkko ja sen opin kehitystä
Konstantinus suuri "kääntyi" kristinuskoon v. 312jkr ja hän ylipappina (Pontifex Maximum) otti käyttöön nimen Vicarius Christi(Kristuksen sijainen). Konstantinuksen uudesta uskonnosta tuli katolinen(yhteinen, yleinen). Rooman kansalaisista tehtiin kristittyjä ilman katumusta ja kääntymystä. Osa alkuseurakunnastakin eksyi mukaan tähän katoliseen uskontoon, josta tuli Rooman uusi uskonto. Kirkon johtajana Konstantinus rakennutti "kristityille" kirkkoja, mutta samalla hän myös toimitti vihkimyksiä pakanatemppeleille. Konstantinuksen katolisessa uskonnossa oli aluksi paljon vapautta ja hyväksyttiin erilaisuutta. Seuraavaksi seuraamme vuosiluku järjestyksessä katolisen kirkon opetuksen muodostumista. Katolisessa Roomassa jotkut kristityt pitivät lauantaina lepopäivän ja roomalaiset, jotka olivat tottuneet palvomaan auringonjumalaa pitivät auringonpäivänä(sunday) sunnuntaina lepopäivän. Vuonna 321 Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista lepopäivän.
Laodikean kirkolliskokous antoi käskyn v. 364: " Kristittyjen ei tule olla juutalaisten mukaisia ja olla toimettomia, vaan heidän tulee erikoisesti kunnioittaa, ja ollen kristittyjä, jos mahdollista, olla tekemättä mitään työtä sinä päivänä. Jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea Kristuksesta."
Vuonna 375 alkoi enkelien ja kuolleitten pyhimysten palvonta.
Vuonna 378 jKr. roomalainen piispa Damascus peri keisarilta uskonnollisena johtajana Pontifex Maximum ja Vicarius Christi arvonimet. Näin Rooman paavin istuimesta tuli Baabelista alkaneen ylipappi kultin perillinen. Tästä lähtien kaikilla Rooman piispoilla(paaveilla) on ollut nämä arvonimet. Heti kun Damascuksesta oli tullut Pontifex Maximum tulivat katoliseen kirkkoon babylonialaiset seremoniat hallitsevaan asemaan ja myös muiden pakanauskontojen oppi käsityksiä alkoi tulla sisälle Rooman kirkkoon.
Vuonna 381 alkoivat epäviralliset rukoukset neitsyt Marialle Jumalan äidille ja taivaan kuningattarelle.
Vuonna 394 alkoi jokapäiväinen messu katolisessa kirkossa.
Vuonna 431 Efeson kirkolliskokouksessa otettiin käyttöön Marian palvonta sekä käsite Jumalan äiti. Babyloniassa rukoiltiin taivaan kuningatarta, joka oli neitsyt. Taivaan kuningatar kuvattiin äitinä, jolla oli lapsi sylissään.
Vuonna 500 tuli kirkkoon papeille pappispuvut, jotka erottivat heidät tavallisesta kirkkokansasta. Kiirastulioppia opetettiin alun perin Egyptissä ja Kreikassa, joka Rooman valtakunnassa uskontojen sekoittuessa tuli myös Rooman uskontoon mukaan ja
v. 593 Gregorius Suuri avasi tietä kiirastuliopille katoliseen kirkkoon.
Vuonna 600 Gregorius I määräsi kirkolle latinan kielen rukous ja saarna kieleksi. Vuonna 600 Rooman kirkko otti käyttöön Marian ja kuolleiden pyhimyksien rukoilemisen.
600luvulla Bonifatius, joka oli Rooman piispa otti ensimmäisenä arvonimen paavi, väittäen olevansa Pietarin seuraaja. Vaikka todellisuudessa Rooman piispat ovat Babyloniassa syntyneen ylipappi kultin perillisiä, jota Roomassa kutsuttiin nimellä Pontifex Maximus.
Vuonna 709 alkoi kirkossa paavin jalan suuteleminen, tämä tapa tuli suoraan pakanauskonnoista.
Vuonna 787 Nikean kirkolliskokous laillisti ristin, kuvien ja pyhäinjäännösten palvonnan.
Vuonna 850 asetettiin voimaan käsite; pyhä vesi, jossa tuli olla ripaus suolaa. Papin siunauksen jälkeen vedestä tulee pyhää. Vuonna 890 alkoi pyhän Joosefin palvonta.
Vuonna 1079 Paavi Bonifatius VII sääti papistolle naimattomuuden eli selibaatin. Baabelin papeilta oli myös kielletty naimisiinmeno. Apostoli Pietarilla oli muuten vaimo.
Vuonna 1090 otettiin käyttöön ruusukkonauha eli rukousnauha. Hindulaisuudessa on myös käytössä rukousnauha.
Vuonna 1184 veronan kirkolliskokous sääti harhaoppisten inkvisition.
Vuonna 1190 alettiin opettamaan aneiden myyntiä. Aneilla sai katolisessa kirkossa syntejä anteeksi.
Vuonna 1215 Paavi Innocentius III sääti transsubstantiaatio-opin, jossa pappi muuttaa ehtoollisleivän- ja viinin Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.
Vuonna 1215 Paavi Innocentius määräsi lateraanikonsiilissa syntien tunnustamisen papille pakolliseksi ainakin kerran vuodessa.
Vuonna 1220 Paavi Honorius määräsi ehtoollisleivän palvonnan.
Vuonna 1229 Valensian kirkolliskokous kielsi Raamatun ns. maallikoilta ja asetti sen kiellettyjen kirjojen joukkoon.
Vuonna 1287 keksittiin skapulaari, joka on palanen ruskeaa kangasta, jota käytetään Neitsyt Marian kuvan kanssa, koska sen otaksutaan sisältävän yliluonnollista voimaa. Skapulaari suojelee niitä kaikilta vaaroilta, jotka pitävät sitä paljaalla iholla. Esineiden palvonta tuli sisälle katoliseen kirkkoon.
Vuonna 1439 Firenzen kirkolliskokouksessa kiirastulioppi julistettiin dogmiksi eli opinkappaleeksi.
Vuonna 1439 oppi seitsemästä sakramentista vahvistettiin.
Vuonna 1545 Trenton kirkolliskokouksessa päätettiin perimätiedon (traditio) olevan yhtä luotettava kuin Raamattu. Trenton kirkolliskokouksessa myös ns. apokryfiset kirjat lisättiin Raamattuun.
Vuonna 1547 katolinen kirkko sääti Trenton konsiilissa: Jos joku sanoo, että uuden lain sakramentit eivät ole välttämättömiä ihmisen pelastumiseksi, vaan että ne ovat turhia, ja että ilman niitä tai ilman halua osallistua niihin ihminen saa vanhurskauden armosta yksin uskosta Jumalaan, vaikka kaikki sakramentit eivät ole pakollisia kaikille olkoon hän kirottu.
Vuonna 1854 Paavi Pius IX julisti Neitsyt Marian siinneen saastattomasti. Vuonna 1870 Paavi Pius IX julisti opin paavin erehtymättömyydestä.
Vuonna 1931 paavi Pius XI vahvisti uudelleen opin Neitsyt Mariasta, Jumalan äitinä. Vuonna 1950 paavi Pius XII julisti dogmin Neitsyt Marian taivaaseen ottamisesta.
Katolinen kirkko ja sen opin kehitystä Lähdekirjallisuus:
Leo Meller: Vatikaani profetiassa
Juhani Aitomaa: Uusi viini juovuttaa
Babylonin uskonnon ja katolisen kirkon opetuksen samankaltaisuuksia
Baabelin tornia rakennettiin Sinearin maassa, kun kaikessa maassa oli yksi kieli. Baabelin tornin ja tämän ympärillä pyörineen uskonnon tarkoituksena oli saada koko maailma mukaan tähän epäjumalan palvelukseen - Katolinen kirkko ja sen päämies paavi on luomassa ekumenian kautta yhtä maailmankirkkoa, jolla se voi hallita maailmaa.
Baabelin uskonto pyhitti sunnuntain auringonpäiväksi - vuonna 321 Konstantinus asetti auringonpäivän (sunnutain) lepopäiväksi.
Semiramus taivaan kuningatar oli neitsyt, jota tuli rukoilla ja palvoa ja jonka kautta tuli pelastus - Katolisella kirkolla on Neitsyt Maria, joka on taivaan kuningatar, jota tulee rukoilla ja palvoa, ja joka välittää katolisen Jeesukselle.
Baabelin uskonnossa oli äiti-lapsi kultti, jonka symboliksi tuli äiti, jolla oli käsivarsillaan lapsi. Äidin pään päälle asetettiin kuu ja lapsen pään päälle auringon sädekehä - Katolisella kirkolla on Marian patsas, jossa Maria pitää sylissään Jeesusta.
Baabelin uskonnossa oli myös käytössä salainen ripittäytyminen Baabelin papeille - Katolisella kirkolla on rippituoli, jossa pappi julistaa ripittäytyjälle synnit anteeksi.
Baabelin uskonnossa sai myös veden vihmonnan avulla puhdistuksen synneistään ja uuden elämän(uudestisyntyminen) - Katolisessa kirkossa ihminen pelastuu vesikasteessa.
Baabelin uskonnossa käytettiin rukousnauhoja - Katolisessa kirkossa on myös käytössä rukousnauhat.
Baabelin uskonnossa joulukuun 25. päivä oli kuolleen Jumalan syntymäpäivä - Katolinen kirkko asetti Jeesuksen syntymäpäivän joulukuun 25. päiväksi. Todellinen Jeesuksen syntymän ajankohta oli syys-lokakuun vaihde.
Baabelin uskonnossa oli papeista muodostunut erillinen neuvosto, jota ylipappi johti - Katolisessa kirkossa paavi johtaa kardinaaleja.
Baabelin uskonnossa papisto ei saanut mennä naimisiin, se oli heiltä kielletty - Katolisen kirkon papit eivät saa mennä naimisiin, he ovat tehneet selibaattilupauksen.
Baabelin uskonnossa palvottiin epäjumalien patsaita ja kuvia - Katolisessa kirkossa palvotaan Marian patsasta ja pyhimyksen kuvia. - link
Suuri portto kirjoitti:
Lainattua, mutta hyvää materiaalia.
Katolinen kirkko ja sen opin kehitystä
Konstantinus suuri "kääntyi" kristinuskoon v. 312jkr ja hän ylipappina (Pontifex Maximum) otti käyttöön nimen Vicarius Christi(Kristuksen sijainen). Konstantinuksen uudesta uskonnosta tuli katolinen(yhteinen, yleinen). Rooman kansalaisista tehtiin kristittyjä ilman katumusta ja kääntymystä. Osa alkuseurakunnastakin eksyi mukaan tähän katoliseen uskontoon, josta tuli Rooman uusi uskonto. Kirkon johtajana Konstantinus rakennutti "kristityille" kirkkoja, mutta samalla hän myös toimitti vihkimyksiä pakanatemppeleille. Konstantinuksen katolisessa uskonnossa oli aluksi paljon vapautta ja hyväksyttiin erilaisuutta. Seuraavaksi seuraamme vuosiluku järjestyksessä katolisen kirkon opetuksen muodostumista. Katolisessa Roomassa jotkut kristityt pitivät lauantaina lepopäivän ja roomalaiset, jotka olivat tottuneet palvomaan auringonjumalaa pitivät auringonpäivänä(sunday) sunnuntaina lepopäivän. Vuonna 321 Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista lepopäivän.
Laodikean kirkolliskokous antoi käskyn v. 364: " Kristittyjen ei tule olla juutalaisten mukaisia ja olla toimettomia, vaan heidän tulee erikoisesti kunnioittaa, ja ollen kristittyjä, jos mahdollista, olla tekemättä mitään työtä sinä päivänä. Jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea Kristuksesta."
Vuonna 375 alkoi enkelien ja kuolleitten pyhimysten palvonta.
Vuonna 378 jKr. roomalainen piispa Damascus peri keisarilta uskonnollisena johtajana Pontifex Maximum ja Vicarius Christi arvonimet. Näin Rooman paavin istuimesta tuli Baabelista alkaneen ylipappi kultin perillinen. Tästä lähtien kaikilla Rooman piispoilla(paaveilla) on ollut nämä arvonimet. Heti kun Damascuksesta oli tullut Pontifex Maximum tulivat katoliseen kirkkoon babylonialaiset seremoniat hallitsevaan asemaan ja myös muiden pakanauskontojen oppi käsityksiä alkoi tulla sisälle Rooman kirkkoon.
Vuonna 381 alkoivat epäviralliset rukoukset neitsyt Marialle Jumalan äidille ja taivaan kuningattarelle.
Vuonna 394 alkoi jokapäiväinen messu katolisessa kirkossa.
Vuonna 431 Efeson kirkolliskokouksessa otettiin käyttöön Marian palvonta sekä käsite Jumalan äiti. Babyloniassa rukoiltiin taivaan kuningatarta, joka oli neitsyt. Taivaan kuningatar kuvattiin äitinä, jolla oli lapsi sylissään.
Vuonna 500 tuli kirkkoon papeille pappispuvut, jotka erottivat heidät tavallisesta kirkkokansasta. Kiirastulioppia opetettiin alun perin Egyptissä ja Kreikassa, joka Rooman valtakunnassa uskontojen sekoittuessa tuli myös Rooman uskontoon mukaan ja
v. 593 Gregorius Suuri avasi tietä kiirastuliopille katoliseen kirkkoon.
Vuonna 600 Gregorius I määräsi kirkolle latinan kielen rukous ja saarna kieleksi. Vuonna 600 Rooman kirkko otti käyttöön Marian ja kuolleiden pyhimyksien rukoilemisen.
600luvulla Bonifatius, joka oli Rooman piispa otti ensimmäisenä arvonimen paavi, väittäen olevansa Pietarin seuraaja. Vaikka todellisuudessa Rooman piispat ovat Babyloniassa syntyneen ylipappi kultin perillisiä, jota Roomassa kutsuttiin nimellä Pontifex Maximus.
Vuonna 709 alkoi kirkossa paavin jalan suuteleminen, tämä tapa tuli suoraan pakanauskonnoista.
Vuonna 787 Nikean kirkolliskokous laillisti ristin, kuvien ja pyhäinjäännösten palvonnan.
Vuonna 850 asetettiin voimaan käsite; pyhä vesi, jossa tuli olla ripaus suolaa. Papin siunauksen jälkeen vedestä tulee pyhää. Vuonna 890 alkoi pyhän Joosefin palvonta.
Vuonna 1079 Paavi Bonifatius VII sääti papistolle naimattomuuden eli selibaatin. Baabelin papeilta oli myös kielletty naimisiinmeno. Apostoli Pietarilla oli muuten vaimo.
Vuonna 1090 otettiin käyttöön ruusukkonauha eli rukousnauha. Hindulaisuudessa on myös käytössä rukousnauha.
Vuonna 1184 veronan kirkolliskokous sääti harhaoppisten inkvisition.
Vuonna 1190 alettiin opettamaan aneiden myyntiä. Aneilla sai katolisessa kirkossa syntejä anteeksi.
Vuonna 1215 Paavi Innocentius III sääti transsubstantiaatio-opin, jossa pappi muuttaa ehtoollisleivän- ja viinin Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.
Vuonna 1215 Paavi Innocentius määräsi lateraanikonsiilissa syntien tunnustamisen papille pakolliseksi ainakin kerran vuodessa.
Vuonna 1220 Paavi Honorius määräsi ehtoollisleivän palvonnan.
Vuonna 1229 Valensian kirkolliskokous kielsi Raamatun ns. maallikoilta ja asetti sen kiellettyjen kirjojen joukkoon.
Vuonna 1287 keksittiin skapulaari, joka on palanen ruskeaa kangasta, jota käytetään Neitsyt Marian kuvan kanssa, koska sen otaksutaan sisältävän yliluonnollista voimaa. Skapulaari suojelee niitä kaikilta vaaroilta, jotka pitävät sitä paljaalla iholla. Esineiden palvonta tuli sisälle katoliseen kirkkoon.
Vuonna 1439 Firenzen kirkolliskokouksessa kiirastulioppi julistettiin dogmiksi eli opinkappaleeksi.
Vuonna 1439 oppi seitsemästä sakramentista vahvistettiin.
Vuonna 1545 Trenton kirkolliskokouksessa päätettiin perimätiedon (traditio) olevan yhtä luotettava kuin Raamattu. Trenton kirkolliskokouksessa myös ns. apokryfiset kirjat lisättiin Raamattuun.
Vuonna 1547 katolinen kirkko sääti Trenton konsiilissa: Jos joku sanoo, että uuden lain sakramentit eivät ole välttämättömiä ihmisen pelastumiseksi, vaan että ne ovat turhia, ja että ilman niitä tai ilman halua osallistua niihin ihminen saa vanhurskauden armosta yksin uskosta Jumalaan, vaikka kaikki sakramentit eivät ole pakollisia kaikille olkoon hän kirottu.
Vuonna 1854 Paavi Pius IX julisti Neitsyt Marian siinneen saastattomasti. Vuonna 1870 Paavi Pius IX julisti opin paavin erehtymättömyydestä.
Vuonna 1931 paavi Pius XI vahvisti uudelleen opin Neitsyt Mariasta, Jumalan äitinä. Vuonna 1950 paavi Pius XII julisti dogmin Neitsyt Marian taivaaseen ottamisesta.
Katolinen kirkko ja sen opin kehitystä Lähdekirjallisuus:
Leo Meller: Vatikaani profetiassa
Juhani Aitomaa: Uusi viini juovuttaa
Babylonin uskonnon ja katolisen kirkon opetuksen samankaltaisuuksia
Baabelin tornia rakennettiin Sinearin maassa, kun kaikessa maassa oli yksi kieli. Baabelin tornin ja tämän ympärillä pyörineen uskonnon tarkoituksena oli saada koko maailma mukaan tähän epäjumalan palvelukseen - Katolinen kirkko ja sen päämies paavi on luomassa ekumenian kautta yhtä maailmankirkkoa, jolla se voi hallita maailmaa.
Baabelin uskonto pyhitti sunnuntain auringonpäiväksi - vuonna 321 Konstantinus asetti auringonpäivän (sunnutain) lepopäiväksi.
Semiramus taivaan kuningatar oli neitsyt, jota tuli rukoilla ja palvoa ja jonka kautta tuli pelastus - Katolisella kirkolla on Neitsyt Maria, joka on taivaan kuningatar, jota tulee rukoilla ja palvoa, ja joka välittää katolisen Jeesukselle.
Baabelin uskonnossa oli äiti-lapsi kultti, jonka symboliksi tuli äiti, jolla oli käsivarsillaan lapsi. Äidin pään päälle asetettiin kuu ja lapsen pään päälle auringon sädekehä - Katolisella kirkolla on Marian patsas, jossa Maria pitää sylissään Jeesusta.
Baabelin uskonnossa oli myös käytössä salainen ripittäytyminen Baabelin papeille - Katolisella kirkolla on rippituoli, jossa pappi julistaa ripittäytyjälle synnit anteeksi.
Baabelin uskonnossa sai myös veden vihmonnan avulla puhdistuksen synneistään ja uuden elämän(uudestisyntyminen) - Katolisessa kirkossa ihminen pelastuu vesikasteessa.
Baabelin uskonnossa käytettiin rukousnauhoja - Katolisessa kirkossa on myös käytössä rukousnauhat.
Baabelin uskonnossa joulukuun 25. päivä oli kuolleen Jumalan syntymäpäivä - Katolinen kirkko asetti Jeesuksen syntymäpäivän joulukuun 25. päiväksi. Todellinen Jeesuksen syntymän ajankohta oli syys-lokakuun vaihde.
Baabelin uskonnossa oli papeista muodostunut erillinen neuvosto, jota ylipappi johti - Katolisessa kirkossa paavi johtaa kardinaaleja.
Baabelin uskonnossa papisto ei saanut mennä naimisiin, se oli heiltä kielletty - Katolisen kirkon papit eivät saa mennä naimisiin, he ovat tehneet selibaattilupauksen.
Baabelin uskonnossa palvottiin epäjumalien patsaita ja kuvia - Katolisessa kirkossa palvotaan Marian patsasta ja pyhimyksen kuvia.mutta tässä kaksi sivua (sivut englanniksi):
http://www.catholic.com/
http://www.newadvent.org/ - Kosti-Juhani
K750cc kirjoitti:
Jeesus Kristus. Miksi minusta usein tuntuu, että nämä katolisen kirkon "pyhät" ovat katolisessa kirkossa korotettu Jeesuksen yläpuolelle, ikään kuin epäjumaliksi.
...Jeesus Kristus oli ja on katolilainen, kun kerran paavi on hänen sijaisensa. Eikö se ole hyvin loogista?
- rousku
K750cc kirjoitti:
Jeesus Kristus. Miksi minusta usein tuntuu, että nämä katolisen kirkon "pyhät" ovat katolisessa kirkossa korotettu Jeesuksen yläpuolelle, ikään kuin epäjumaliksi.
Luitko OLLENKAAN missä asiayhteydessä tuon listan mainitsin? Kysyttiin, onko syntyperäinen katolilainen parempi kuin käännynnäinen. Annoin vastaukseksi listan kuuluisia käännynnäisiä. Nyt vaatimalla vaadit, että Jeesus olisi pitänyt mainita, vaikka hän ei tietenkään ollut käännynnäinen. Vastaavasti missä tahansa listassa tulisi mainita Jeesus, kuului hän sille listalle tai ei, ettei aina tulisi joku protestantti valittamaan, että taas katolilaiset unohtavat Jeesuksen.
- suomalainen katolilainen
link kirjoitti:
mutta tässä kaksi sivua (sivut englanniksi):
http://www.catholic.com/
http://www.newadvent.org/vaan ei kauan, kohta ev.lut. Tahdon jutella"turust" kanssa ja liittyä lutherilaiseen kirkkoon.
- mopo
rousku kirjoitti:
Luitko OLLENKAAN missä asiayhteydessä tuon listan mainitsin? Kysyttiin, onko syntyperäinen katolilainen parempi kuin käännynnäinen. Annoin vastaukseksi listan kuuluisia käännynnäisiä. Nyt vaatimalla vaadit, että Jeesus olisi pitänyt mainita, vaikka hän ei tietenkään ollut käännynnäinen. Vastaavasti missä tahansa listassa tulisi mainita Jeesus, kuului hän sille listalle tai ei, ettei aina tulisi joku protestantti valittamaan, että taas katolilaiset unohtavat Jeesuksen.
Ovatkaan kääntyneet katolisiksi, jos he sinun mielestäsi ovat kuuluisia katolisia.
- rousku
mopo kirjoitti:
Ovatkaan kääntyneet katolisiksi, jos he sinun mielestäsi ovat kuuluisia katolisia.
...siinä ajanlaskun alun tienoilla Marian osalta ja noin 30 vuotta myöhemmin Pietarin osalta. Heistä tuli kristittyjä - ja siihen aikaan ei muita kristittyjä ollut kuin niitä, jotka elivät siinä kirkossa, uskonyhteisössä, jonka Kristus perusti ja jonka rakentamista apostolit jatkoivat, ja joka levitessään eri puolille maailmaa sai myös kutsumanimen katolinen, yleismaailmallinen kirkko.
- mopo
rousku kirjoitti:
...siinä ajanlaskun alun tienoilla Marian osalta ja noin 30 vuotta myöhemmin Pietarin osalta. Heistä tuli kristittyjä - ja siihen aikaan ei muita kristittyjä ollut kuin niitä, jotka elivät siinä kirkossa, uskonyhteisössä, jonka Kristus perusti ja jonka rakentamista apostolit jatkoivat, ja joka levitessään eri puolille maailmaa sai myös kutsumanimen katolinen, yleismaailmallinen kirkko.
Konstantinus suuri "kääntyi" kristinuskoon v. 312jkr ja hän ylipappina (Pontifex Maximum) otti käyttöön nimen Vicarius Christi(Kristuksen sijainen). Konstantinuksen uudesta uskonnosta tuli katolinen(yhteinen, yleinen). Rooman kansalaisista tehtiin kristittyjä ilman katumusta ja kääntymystä. Osa alkuseurakunnastakin eksyi mukaan tähän katoliseen uskontoon, josta tuli Rooman uusi uskonto. Kirkon johtajana Konstantinus rakennutti "kristityille" kirkkoja, mutta samalla hän myös toimitti vihkimyksiä pakanatemppeleille. Konstantinuksen katolisessa uskonnossa oli aluksi paljon vapautta ja hyväksyttiin erilaisuutta. Seuraavaksi seuraamme vuosiluku järjestyksessä katolisen kirkon opetuksen muodostumista. Katolisessa Roomassa jotkut kristityt pitivät lauantaina lepopäivän ja roomalaiset, jotka olivat tottuneet palvomaan auringonjumalaa pitivät auringonpäivänä(sunday) sunnuntaina lepopäivän. Vuonna 321 Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista lepopäivän.
- rousku
mopo kirjoitti:
Konstantinus suuri "kääntyi" kristinuskoon v. 312jkr ja hän ylipappina (Pontifex Maximum) otti käyttöön nimen Vicarius Christi(Kristuksen sijainen). Konstantinuksen uudesta uskonnosta tuli katolinen(yhteinen, yleinen). Rooman kansalaisista tehtiin kristittyjä ilman katumusta ja kääntymystä. Osa alkuseurakunnastakin eksyi mukaan tähän katoliseen uskontoon, josta tuli Rooman uusi uskonto. Kirkon johtajana Konstantinus rakennutti "kristityille" kirkkoja, mutta samalla hän myös toimitti vihkimyksiä pakanatemppeleille. Konstantinuksen katolisessa uskonnossa oli aluksi paljon vapautta ja hyväksyttiin erilaisuutta. Seuraavaksi seuraamme vuosiluku järjestyksessä katolisen kirkon opetuksen muodostumista. Katolisessa Roomassa jotkut kristityt pitivät lauantaina lepopäivän ja roomalaiset, jotka olivat tottuneet palvomaan auringonjumalaa pitivät auringonpäivänä(sunday) sunnuntaina lepopäivän. Vuonna 321 Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista lepopäivän.
...ja muualtakin kuin vain Petri Paavolan ja kumppaneiden fundamentalistipropagandasivuilta.
"Konstantinus suuri "kääntyi" kristinuskoon v. 312jkr ja hän ylipappina (Pontifex Maximum) otti käyttöön nimen Vicarius Christi(Kristuksen sijainen)."
Väärin. Vicarius Christi -nimike ei ole koskaan ollut keisarin arvonimi, ainoastaan paavien, ja Konstantinus ei ollut paavi. Sen sijaan pontifex maximus (ei "maximum") -nimike tarkoittaa vain suurinta ylipappia, ja keisarilla oli tämä nimike nimenomaan Rooman pakanauskonnossa. Kun keisarit kristillistyivät, tämä nimike katsottiin pian (Gratianin aikana n. vuonna 360) pikemminkin Rooman piispan kuin keisarin omaisuudeksi, eihän enää keisari kuulunut pakanauskontoon, jossa keisarin tehtävä oli myös olla hengellinen pää.
"Konstantinuksen uudesta uskonnosta tuli katolinen(yhteinen, yleinen)."
Konstantinus ei perustanut uutta uskontoa eikä myöskään julistanut kansalaisiaan kirkon jäseniksi, ainoastaan julisti Milanon ediktillä (n. 310-313) että kristinusko ei ole enää vainottu uskonto, pakanauskonnon asema ei muuttunut. Eräät hänen seuraajistaan tosin aloittivat joksikin aikaa vainot uudelleen.
Katolinen-sana ei myöskään tullut tässä vaiheessa käyttöön, vaan sillä tarkoitettiin jo aiemmin todellista, näkyvää ja ehtoollisyhteyden yhdistämää Kristuksen laumaa, joka ulottuu yli koko maanpiirin ja on apostolisen yhteisön suora jatkumo.
Kirjoittaahan jo Ignatius Antiokalainen vuonna 110 smyrnalaisille: Älköön kukaan tehkö mitään Kirkkoon liittyvää ilman piispaa. Katsottakoon se päteväksi eukaristiaksi (eli ehtoolliseksi), jota viettää piispa tai joku, jonka hän vihkii. Minne piispa menee, siellä kansa olkoon; aivan kuten missä Jeesus Kristus on, siellä on katolinen Kirkko.
Samoin Polykarpuksen marttyyriudesta vuonna 155: Ja Jumalan valittuihin hän todellakin kuului; ihmeellinen marttyyri Polykarpus, joka meidän päivinämme oli apostolinen ja profeetallinen opettaja, katolisen kirkon piispa Smyrnassa. Sillä jokainen sana, joka tuli hänen suustaan ulos, täyttyi ja tulee täyttymään.
Listaa voi jatkaa edelleen. Ei "katolinen" tarkoita mitään Rooman valtionuskontoa, se tarkoittaa yleismaailmallista apostolista yhteisöä, Kristuksen perustamaa Kirkkoa.
"Rooman kansalaisista tehtiin kristittyjä ilman katumusta ja kääntymystä. Osa alkuseurakunnastakin eksyi mukaan tähän katoliseen uskontoon, josta tuli Rooman uusi uskonto."
Jälleen kerran, jostain omituisesti keksit, että Konstantinus keksi uuden uskonnon ja pakotti roomalaiset kääntymään siihen. Höpö höpö. Vasta 380-luvulla kristinuskosta tuli Rooman ainoa uskonto. Siinä puolestaan ei ole mitään sen epäilyttävämpää kuin siinä, että Suomessa oli laitonta olla mitään muuta kuin luterilainen tai ortodoksi vuoteen 1920. On tietenkin helppo sitten selittää, että tämä ei ollut "oikeaa" kristinuskoa - mutta missä ne oikeat kristityt sitten olivat? Pakenivat vuorille?
"Kirkon johtajana Konstantinus rakennutti "kristityille" kirkkoja, mutta samalla hän myös toimitti vihkimyksiä pakanatemppeleille."
Konstantinus ei ollut kirkon johtaja, ainoastaan maallinen laki asetti hänet valtakunnan ylimmäksi hengelliseksi johtajaksi. Lähdeviitteet tuosta vihkimysasiasta, kiitos. Sen tiedän kuitenkin, että Konstantinus tuhosi pakantemppeleitä Sisiliassa ja Foinikiassa.
"Konstantinuksen katolisessa uskonnossa oli aluksi paljon vapautta ja hyväksyttiin erilaisuutta. Seuraavaksi seuraamme vuosiluku järjestyksessä katolisen kirkon opetuksen muodostumista. Katolisessa Roomassa jotkut kristityt pitivät lauantaina lepopäivän ja roomalaiset, jotka olivat tottuneet palvomaan auringonjumalaa pitivät auringonpäivänä(sunday) sunnuntaina lepopäivän. Vuonna 321 Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista lepopäivän."
Ja kummasti tietenkin kun kristityt lepäävät sunnuntaina, se pitää katsoa auringonpäivän vuoksi vietetyksi pakanalliseksi juhlaksi? Eikä ehkä sittenkään siksi päiväksi, jolloin Herramme Jeesus Kristus nousi kuolleista? Se on Herran päivä, ja kristityt ovat nimenomaan sinä päivänä levänneet ja viettäneet eukaristiaa. Katso esim. lainauksia kauan ennen Konstantinuksen aikaa: http://www.catholic.com/library/Sabbath_or_Sunday.asp - mopo
rousku kirjoitti:
...ja muualtakin kuin vain Petri Paavolan ja kumppaneiden fundamentalistipropagandasivuilta.
"Konstantinus suuri "kääntyi" kristinuskoon v. 312jkr ja hän ylipappina (Pontifex Maximum) otti käyttöön nimen Vicarius Christi(Kristuksen sijainen)."
Väärin. Vicarius Christi -nimike ei ole koskaan ollut keisarin arvonimi, ainoastaan paavien, ja Konstantinus ei ollut paavi. Sen sijaan pontifex maximus (ei "maximum") -nimike tarkoittaa vain suurinta ylipappia, ja keisarilla oli tämä nimike nimenomaan Rooman pakanauskonnossa. Kun keisarit kristillistyivät, tämä nimike katsottiin pian (Gratianin aikana n. vuonna 360) pikemminkin Rooman piispan kuin keisarin omaisuudeksi, eihän enää keisari kuulunut pakanauskontoon, jossa keisarin tehtävä oli myös olla hengellinen pää.
"Konstantinuksen uudesta uskonnosta tuli katolinen(yhteinen, yleinen)."
Konstantinus ei perustanut uutta uskontoa eikä myöskään julistanut kansalaisiaan kirkon jäseniksi, ainoastaan julisti Milanon ediktillä (n. 310-313) että kristinusko ei ole enää vainottu uskonto, pakanauskonnon asema ei muuttunut. Eräät hänen seuraajistaan tosin aloittivat joksikin aikaa vainot uudelleen.
Katolinen-sana ei myöskään tullut tässä vaiheessa käyttöön, vaan sillä tarkoitettiin jo aiemmin todellista, näkyvää ja ehtoollisyhteyden yhdistämää Kristuksen laumaa, joka ulottuu yli koko maanpiirin ja on apostolisen yhteisön suora jatkumo.
Kirjoittaahan jo Ignatius Antiokalainen vuonna 110 smyrnalaisille: Älköön kukaan tehkö mitään Kirkkoon liittyvää ilman piispaa. Katsottakoon se päteväksi eukaristiaksi (eli ehtoolliseksi), jota viettää piispa tai joku, jonka hän vihkii. Minne piispa menee, siellä kansa olkoon; aivan kuten missä Jeesus Kristus on, siellä on katolinen Kirkko.
Samoin Polykarpuksen marttyyriudesta vuonna 155: Ja Jumalan valittuihin hän todellakin kuului; ihmeellinen marttyyri Polykarpus, joka meidän päivinämme oli apostolinen ja profeetallinen opettaja, katolisen kirkon piispa Smyrnassa. Sillä jokainen sana, joka tuli hänen suustaan ulos, täyttyi ja tulee täyttymään.
Listaa voi jatkaa edelleen. Ei "katolinen" tarkoita mitään Rooman valtionuskontoa, se tarkoittaa yleismaailmallista apostolista yhteisöä, Kristuksen perustamaa Kirkkoa.
"Rooman kansalaisista tehtiin kristittyjä ilman katumusta ja kääntymystä. Osa alkuseurakunnastakin eksyi mukaan tähän katoliseen uskontoon, josta tuli Rooman uusi uskonto."
Jälleen kerran, jostain omituisesti keksit, että Konstantinus keksi uuden uskonnon ja pakotti roomalaiset kääntymään siihen. Höpö höpö. Vasta 380-luvulla kristinuskosta tuli Rooman ainoa uskonto. Siinä puolestaan ei ole mitään sen epäilyttävämpää kuin siinä, että Suomessa oli laitonta olla mitään muuta kuin luterilainen tai ortodoksi vuoteen 1920. On tietenkin helppo sitten selittää, että tämä ei ollut "oikeaa" kristinuskoa - mutta missä ne oikeat kristityt sitten olivat? Pakenivat vuorille?
"Kirkon johtajana Konstantinus rakennutti "kristityille" kirkkoja, mutta samalla hän myös toimitti vihkimyksiä pakanatemppeleille."
Konstantinus ei ollut kirkon johtaja, ainoastaan maallinen laki asetti hänet valtakunnan ylimmäksi hengelliseksi johtajaksi. Lähdeviitteet tuosta vihkimysasiasta, kiitos. Sen tiedän kuitenkin, että Konstantinus tuhosi pakantemppeleitä Sisiliassa ja Foinikiassa.
"Konstantinuksen katolisessa uskonnossa oli aluksi paljon vapautta ja hyväksyttiin erilaisuutta. Seuraavaksi seuraamme vuosiluku järjestyksessä katolisen kirkon opetuksen muodostumista. Katolisessa Roomassa jotkut kristityt pitivät lauantaina lepopäivän ja roomalaiset, jotka olivat tottuneet palvomaan auringonjumalaa pitivät auringonpäivänä(sunday) sunnuntaina lepopäivän. Vuonna 321 Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista lepopäivän."
Ja kummasti tietenkin kun kristityt lepäävät sunnuntaina, se pitää katsoa auringonpäivän vuoksi vietetyksi pakanalliseksi juhlaksi? Eikä ehkä sittenkään siksi päiväksi, jolloin Herramme Jeesus Kristus nousi kuolleista? Se on Herran päivä, ja kristityt ovat nimenomaan sinä päivänä levänneet ja viettäneet eukaristiaa. Katso esim. lainauksia kauan ennen Konstantinuksen aikaa: http://www.catholic.com/library/Sabbath_or_Sunday.aspihan mielenkiinnosta ja minusta jokainen historiaa käsittelevä teos on kirjoittajansa näköinen. Kyllä minä olen tuossa lainauksessa käsitteleviä asioita lukenut myös muualta.
Ilman provosointia totean, että katolisen kirkon menneisyys on niin likainen ja musta, että se olisi voinut jäädä Suomessa kielletyksi kirkoksi, samoin kielettävien listalla pitäisi olla Jehovan todistajat, MAP-kirkko ja islamilaisuus. - rousku
mopo kirjoitti:
ihan mielenkiinnosta ja minusta jokainen historiaa käsittelevä teos on kirjoittajansa näköinen. Kyllä minä olen tuossa lainauksessa käsitteleviä asioita lukenut myös muualta.
Ilman provosointia totean, että katolisen kirkon menneisyys on niin likainen ja musta, että se olisi voinut jäädä Suomessa kielletyksi kirkoksi, samoin kielettävien listalla pitäisi olla Jehovan todistajat, MAP-kirkko ja islamilaisuus.Jos luet historiaa, ota siitä myös opiksi: tästedes älä enää siis väitä sitä, minkä äsken osoitin vääräksi.
Useimmilla protestanttisillakaan historioitsijoilla ei ole vaikeuksia kirjoittaa historiaa niin kuin se on, eli kuten äsken esitin. Esimerkkinä on arvostettu J. N. D. Kelly, joka kirjoittaa katolinen-sanan merkityksestä: "Mitä 'katoliseen' tulee -- viimeistään toisen vuosisadan jälkimmäisellä puoliskolla sen nähdään sisältävän ajatus, jonka mukaan katolinen on tosi Kirkko selvästi erotettavana kerettiläisistä seurakunnista (vrt. esim. Muratoriolainen kaanon) -- Nämä varhaiset isät tarkastelivat lähes aina empiiristä, näkyvää yhteisöä; heillä oli vähän tai ei ollenkaan vihiä erotuksesta näkyvän ja näkymättömän kirkon välillä, joka myöhemmin tuli tärkeäksi." - K750cc
rousku kirjoitti:
...siinä ajanlaskun alun tienoilla Marian osalta ja noin 30 vuotta myöhemmin Pietarin osalta. Heistä tuli kristittyjä - ja siihen aikaan ei muita kristittyjä ollut kuin niitä, jotka elivät siinä kirkossa, uskonyhteisössä, jonka Kristus perusti ja jonka rakentamista apostolit jatkoivat, ja joka levitessään eri puolille maailmaa sai myös kutsumanimen katolinen, yleismaailmallinen kirkko.
lupaa liittää heitä katoliseen kirkkoon. Minusta he kuuluvat yhtä paljon ortodoksiseen tai ev.lut kirkoon. Te katolilaiset olette vain omineet heidät itsellenne, hyi, hyi.
- Vastaavasti
K750cc kirjoitti:
lupaa liittää heitä katoliseen kirkkoon. Minusta he kuuluvat yhtä paljon ortodoksiseen tai ev.lut kirkoon. Te katolilaiset olette vain omineet heidät itsellenne, hyi, hyi.
Joku muslimi voisi kysyä, onko lupaa liittää Jeesusta kristinuskoon. Muslimista hän kuuluu paljon enemmän islamiin. Kristityt ovat vain omineet hänet itselleen, hyi, hyi.
- rousku
Vastaavasti kirjoitti:
Joku muslimi voisi kysyä, onko lupaa liittää Jeesusta kristinuskoon. Muslimista hän kuuluu paljon enemmän islamiin. Kristityt ovat vain omineet hänet itselleen, hyi, hyi.
Taas kävi näin.
- K750cc
rousku kirjoitti:
Jos luet historiaa, ota siitä myös opiksi: tästedes älä enää siis väitä sitä, minkä äsken osoitin vääräksi.
Useimmilla protestanttisillakaan historioitsijoilla ei ole vaikeuksia kirjoittaa historiaa niin kuin se on, eli kuten äsken esitin. Esimerkkinä on arvostettu J. N. D. Kelly, joka kirjoittaa katolinen-sanan merkityksestä: "Mitä 'katoliseen' tulee -- viimeistään toisen vuosisadan jälkimmäisellä puoliskolla sen nähdään sisältävän ajatus, jonka mukaan katolinen on tosi Kirkko selvästi erotettavana kerettiläisistä seurakunnista (vrt. esim. Muratoriolainen kaanon) -- Nämä varhaiset isät tarkastelivat lähes aina empiiristä, näkyvää yhteisöä; heillä oli vähän tai ei ollenkaan vihiä erotuksesta näkyvän ja näkymättömän kirkon välillä, joka myöhemmin tuli tärkeäksi."tiet eronneet vasta 1000-luvun alussa.
- rousku
K750cc kirjoitti:
tiet eronneet vasta 1000-luvun alussa.
Asia on monitahoisempi kuin yleensä kuvitellaan - usein esitetään vuosi 1054 eron ajankohdaksi, mutta kyseessä oli paljon pidempi kulttuurisista, poliittisista ja osin henkilökohtaisistakin syistä tapahtunut sekasotku. Mutta se huipentui vuonna 1054, ja Konstantinopolin liityttyä pariinkin kertaan takaisin katoliseen kirkkoon lopullinen ero tuli vasta 1450-luvulla ottomaanien valloitettua Bysantin.
- Kosti-Juhani
rousku kirjoitti:
...siinä ajanlaskun alun tienoilla Marian osalta ja noin 30 vuotta myöhemmin Pietarin osalta. Heistä tuli kristittyjä - ja siihen aikaan ei muita kristittyjä ollut kuin niitä, jotka elivät siinä kirkossa, uskonyhteisössä, jonka Kristus perusti ja jonka rakentamista apostolit jatkoivat, ja joka levitessään eri puolille maailmaa sai myös kutsumanimen katolinen, yleismaailmallinen kirkko.
...Kristus oli ensimmäinen katolilainen.
- rousku
Kosti-Juhani kirjoitti:
...Kristus oli ensimmäinen katolilainen.
Minulle oli lapsena kaikista vaikeinta tajuta, miten Jeesus oli juutalainen; juutalaiset kun lapsena määritteli siten, että "he uskovat Jumalaan, mutteivät Jeesukseen". Se tuntui siis loogiselta mahdottomuudelta. Näin aikuisena on hieman paremmin mahdollista ymmärtää tämä.
Tuskin Kristusta voisi kristityksi sanoa, kristittyhän tarkoittaa Kristuksen seuraajaa ja Kristus johti muita eikä tietenkään seurannut itseään. Ja koska vain kristitty voi olla katolilainen (kuulumalla tähän uskonyhteisöön), ei Kristuskaan ollut katolilainen. Ensimmäinen kristitty (ja näin ollen ensimmäinen katolilainen) oli Maria, itse sana tosin tuli käyttöön vasta myöhemmin. - Kosti-Juhani
rousku kirjoitti:
Minulle oli lapsena kaikista vaikeinta tajuta, miten Jeesus oli juutalainen; juutalaiset kun lapsena määritteli siten, että "he uskovat Jumalaan, mutteivät Jeesukseen". Se tuntui siis loogiselta mahdottomuudelta. Näin aikuisena on hieman paremmin mahdollista ymmärtää tämä.
Tuskin Kristusta voisi kristityksi sanoa, kristittyhän tarkoittaa Kristuksen seuraajaa ja Kristus johti muita eikä tietenkään seurannut itseään. Ja koska vain kristitty voi olla katolilainen (kuulumalla tähän uskonyhteisöön), ei Kristuskaan ollut katolilainen. Ensimmäinen kristitty (ja näin ollen ensimmäinen katolilainen) oli Maria, itse sana tosin tuli käyttöön vasta myöhemmin....sitten todeta niin, että Kristus johdatti Marian katolisuuteen, jos Maria kerran oli ensimmäinen katolilainen?
- rousku
Kosti-Juhani kirjoitti:
...sitten todeta niin, että Kristus johdatti Marian katolisuuteen, jos Maria kerran oli ensimmäinen katolilainen?
Toki voidaan. Maria oli kristitty ja kuului tähän apostoliseen yhteisöön.
- Turust
rousku kirjoitti:
Toki voidaan. Maria oli kristitty ja kuului tähän apostoliseen yhteisöön.
Kristillinen kirkko on yksi, pyhä, yhteinen ja apostolinen. Kirkko on yksi, koska sillä on yksi Herra ja yhteinen usko. Kirkko on pyhä, koska Pyhä Henki vaikuttaa sen keskuudessa. Kirkko on yhteinen ja yleinen eli katolinen, koska se on lähetetty palvelemaan Jumalan sanalla kaikkia kansoja. Kirkko on apostolinen, koska se elää Jeesuksen ensimmäisten opetuslasten välittämästä evankeliumista.
Kristittyjen yhteys ei ole tapojen eikä inhimillisten perinteiden samanmuotoisuutta. Sitä ei luo myöskään yhteinen tunne. Yhteytemme perusta on yhteinen usko, johon Pyhä Henki liittää meidät sanan ja sakramenttien välityksellä. Historiansa aikana kristillinen kirkko on jakautunut eri kirkkokuntiin ja yhteisöihin. Jeesuksen rukous, että hänen omansa olisivat yhtä, velvoittaa meidät etsimään keskinäistä yhteyttä uskossa ja rakkaudessa.
Kristillinen kirkko toteuttaa tehtäväänsä keskellä ihmiselämää. Jokaista kutsutaan oman seurakuntansa yhteyteen. Yhteinen usko liittää meidät Kristuksen maailmanlaajuiseen kirkkoon, jonka Pyhä Henki kokoaa kaikista kansoista.
Sana katolinen on laajempi tarkoittaen muutakin kuin Rooman kirkkoa. - katolilainen
Kosti-Juhani kirjoitti:
...Jeesus Kristus oli ja on katolilainen, kun kerran paavi on hänen sijaisensa. Eikö se ole hyvin loogista?
Jeesus nasaretilainen oli juutalainen ja paavi taas on pietarin seuraaja
- K750cc
rousku kirjoitti:
Toki voidaan. Maria oli kristitty ja kuului tähän apostoliseen yhteisöön.
...Maria olisi tahtonut olla katolinen, jos Maria olisi tiennyt minläinen on katolisen kirkon tulevaisuus mustine aikoineen. Minä taas uskon, että Maria olisi valinnut ortodoksisen tien.
Muuten Rousku miksi pyri olemaan aina oikessa, kun sinun totuus voi olla täysin toinen, kuin oikea totuus, vai onko vain niin, että olet kivittänyt sydämesi katolilaisuudelle unohtaen sen mustan menneisyyden, mitä kirkossasi ei tietenkää ole koskaan ollut. - Kosti-Juhani
rousku kirjoitti:
Toki voidaan. Maria oli kristitty ja kuului tähän apostoliseen yhteisöön.
...eikö tällöin ajauduta väistämätömästi katolisen kirkon osalta eksklusiiviseen kirkkokäsitykseen?
- K750cc
Kosti-Juhani kirjoitti:
...eikö tällöin ajauduta väistämätömästi katolisen kirkon osalta eksklusiiviseen kirkkokäsitykseen?
eiköhän se jo sitä, ainakin Rouskun mielestä.
- Turust
K750cc kirjoitti:
eiköhän se jo sitä, ainakin Rouskun mielestä.
hän on lähimmäiseni.
- K750cc
Turust kirjoitti:
hän on lähimmäiseni.
...jonkin asteista väreilyä välissänne;-)
- ahh
K750cc kirjoitti:
...Maria olisi tahtonut olla katolinen, jos Maria olisi tiennyt minläinen on katolisen kirkon tulevaisuus mustine aikoineen. Minä taas uskon, että Maria olisi valinnut ortodoksisen tien.
Muuten Rousku miksi pyri olemaan aina oikessa, kun sinun totuus voi olla täysin toinen, kuin oikea totuus, vai onko vain niin, että olet kivittänyt sydämesi katolilaisuudelle unohtaen sen mustan menneisyyden, mitä kirkossasi ei tietenkää ole koskaan ollut."Muuten Rousku miksi pyri olemaan aina oikessa, kun sinun totuus voi olla täysin toinen, kuin oikea totuus, "
Mielestäni Rousku tuo yleensä ansiokkaasti esille sen, mitä katolinen kirkko keskusteltavista aiheista opettaa. Miksi hänen pitäisi pyydellä anteeksi sitä, että ylempi kirjoittaja uskoo eri tavalla?
Eli siis, on hassua valittaa, että joku kirjoittaa kuin väittäisi tuntevansa totuuden muita paremmin ja sitten samalla puhua 'oikeasta totuudesta'. (Mikä taasen antaa ymmärtää, että vain Rouskua kritisoinut kirjoittaja tietää totuuden...) - Pikku r tietää paremmin
K750cc kirjoitti:
...Maria olisi tahtonut olla katolinen, jos Maria olisi tiennyt minläinen on katolisen kirkon tulevaisuus mustine aikoineen. Minä taas uskon, että Maria olisi valinnut ortodoksisen tien.
Muuten Rousku miksi pyri olemaan aina oikessa, kun sinun totuus voi olla täysin toinen, kuin oikea totuus, vai onko vain niin, että olet kivittänyt sydämesi katolilaisuudelle unohtaen sen mustan menneisyyden, mitä kirkossasi ei tietenkää ole koskaan ollut."Rousku oletko varma, että Maria olisi tahtonut olla katolinen, jos Maria olisi tiennyt minläinen on katolisen kirkon tulevaisuus mustine aikoineen. Minä taas uskon, että Maria olisi valinnut ortodoksisen tien."
Minä en lainkaan. Mariahan nimenomaan kehottaa meitä tekemään kuten Jeesus sanoo. Siksi uskon hänenkin mieluummin katsovan oman yhteisönsä jatkumoksi sen, joka noudattaa Vapahtajan käskyä esim. avioliiton purkamattomuudesta, ja jolla on seuraaja hänen nimittämällensä Pietarille.
"Muuten Rousku miksi pyri olemaan aina oikessa, kun sinun totuus voi olla täysin toinen, kuin oikea totuus, vai onko vain niin, että olet kivittänyt sydämesi katolilaisuudelle unohtaen sen mustan menneisyyden, mitä kirkossasi ei tietenkää ole koskaan ollut."
Missä vaiheessa olen kieltänyt, että kirkon historiassa on aivan hirvittäviä syntejä? En missään. Useimpien uskonyhteisöjen kädet ovat veressä, jos sitä lähdetään laskemaan. Samoin apostoleista suurimmat, Pietari ja Paavali, tekivät aivan kammottavia syntejä. Silti ihmiset seurasivat heitä, eivät heidän itsensä vaan Kristuksen vuoksi. Jokaisen Raamatun kirjan on kirjoittanut syntinen ihminen. Silti voimme uskoa mitä se sanoo, emme kirjoittajien vaan Kristuksen vuoksi. - rousku
Pikku r tietää paremmin kirjoitti:
"Rousku oletko varma, että Maria olisi tahtonut olla katolinen, jos Maria olisi tiennyt minläinen on katolisen kirkon tulevaisuus mustine aikoineen. Minä taas uskon, että Maria olisi valinnut ortodoksisen tien."
Minä en lainkaan. Mariahan nimenomaan kehottaa meitä tekemään kuten Jeesus sanoo. Siksi uskon hänenkin mieluummin katsovan oman yhteisönsä jatkumoksi sen, joka noudattaa Vapahtajan käskyä esim. avioliiton purkamattomuudesta, ja jolla on seuraaja hänen nimittämällensä Pietarille.
"Muuten Rousku miksi pyri olemaan aina oikessa, kun sinun totuus voi olla täysin toinen, kuin oikea totuus, vai onko vain niin, että olet kivittänyt sydämesi katolilaisuudelle unohtaen sen mustan menneisyyden, mitä kirkossasi ei tietenkää ole koskaan ollut."
Missä vaiheessa olen kieltänyt, että kirkon historiassa on aivan hirvittäviä syntejä? En missään. Useimpien uskonyhteisöjen kädet ovat veressä, jos sitä lähdetään laskemaan. Samoin apostoleista suurimmat, Pietari ja Paavali, tekivät aivan kammottavia syntejä. Silti ihmiset seurasivat heitä, eivät heidän itsensä vaan Kristuksen vuoksi. Jokaisen Raamatun kirjan on kirjoittanut syntinen ihminen. Silti voimme uskoa mitä se sanoo, emme kirjoittajien vaan Kristuksen vuoksi.En ikinä opi tätä uutta järjestystä.
Suokaa anteeksi edellisen viestin viittaus erääseen kotimaiseen nuorisoartistiin. - rousku
Kosti-Juhani kirjoitti:
...eikö tällöin ajauduta väistämätömästi katolisen kirkon osalta eksklusiiviseen kirkkokäsitykseen?
Asia on monitahoinen. Jokaisella kristityllä on yhteys Kirkkoon - se voi olla täydellinen tai epätäydellinen, epätäydelliseksi itseaiheutettu tai itseaiheuttamaton, ja muuttujia lienee muitakin. Silti on kiistämätöntä, että nimenomaan Pietarin seuraajan yhteydessä oleva näkyvä Kirkko, jolla on yhteisöllinen jatkumo apostolien johtamaan ensimmäisen sukupolven Kirkkoon, on Kristuksen ainoa lauma. Asia on siis mahdotonta käsitellä yhdessä lauseessa kattavasti.
Siksi ehdotan, että katsot, mitä katolinen kirkko opettaa lapsilleen tärkeimmässä opetuskirjassaan eli katekismuksessa, jota odottelemme suomeksi kuin kuuta nousevaa. Muita kirkkoja ja kirkollisia yhteisöjä käsittelevät luvut ovat tässä (alaviitteittä), niitä ennen on käsitelty kirkon ykseyttä.
Wounds to unity
In fact, "in this one and only Church of God from its very beginnings there arose certain rifts, which the Apostle strongly censures as damnable. But in subsequent centuries much more serious dissensions appeared and large communities became separated from full communion with the Catholic Church - for which, often enough, men of both sides were to blame." The ruptures that wound the unity of Christ's Body - here we must distinguish heresy, apostasy, and schism - do not occur without human sin:
Where there are sins, there are also divisions, schisms, heresies, and disputes. Where there is virtue, however, there also are harmony and unity, from which arise the one heart and one soul of all believers.
"However, one cannot charge with the sin of the separation those who at present are born into these communities [that resulted from such separation] and in them are brought up in the faith of Christ, and the Catholic Church accepts them with respect and affection as brothers .... All who have been justified by faith in Baptism are incorporated into Christ; they therefore have a right to be called Christians, and with good reason are accepted as brothers in the Lord by the children of the Catholic Church."
"Furthermore, many elements of sanctification and of truth" are found outside the visible confines of the Catholic Church: "the written Word of God; the life of grace; faith, hope, and charity, with the other interior gifts of the Holy Spirit, as well as visible elements." Christ's Spirit uses these Churches and ecclesial communities as means of salvation, whose power derives from the fullness of grace and truth that Christ has entrusted to the Catholic Church. All these blessings come from Christ and lead to him, and are in themselves calls to "Catholic unity."
Toward unity
"Christ bestowed unity on his Church from the beginning. This unity, we believe, subsists in the Catholic Church as something she can never lose, and we hope that it will continue to increase until the end of time." Christ always gives his Church the gift of unity, but the Church must always pray and work to maintain, reinforce, and perfect the unity that Christ wills for her. This is why Jesus himself prayed at the hour of his Passion, and does not cease praying to his Father, for the unity of his disciples: "That they may all be one. As you, Father, are in me and I am in you, may they also be one in us, . . . so that the world may know that you have sent me." The desire to recover the unity of all Christians is a gift of Christ and a call of the Holy Spirit.
Certain things are required in order to respond adequately to this call:
- a permanent renewal of the Church in greater fidelity to her vocation; such renewal is the driving-force of the movement toward unity;
- conversion of heart as the faithful "try to live holier lives according to the Gospel"; for it is the unfaithfulness of the members to Christ's gift which causes divisions;
- prayer in common, because "change of heart and holiness of life, along with public and private prayer for the unity of Christians, should be regarded as the soul of the whole ecumenical movement, and merits the name 'spiritual ecumenism;"'
- fraternal knowledge of each other;
- ecumenical formation of the faithful and especially of priests;
- dialogue among theologians and meetings among Christians of the different churches and communities;
- collaboration among Christians in various areas of service to mankind. "Human service" is the idiomatic phrase.
Concern for achieving unity "involves the whole Church, faithful and clergy alike." But we must realize "that this holy objective - the reconciliation of all Christians in the unity of the one and only Church of Christ - transcends human powers and gifts." That is why we place all our hope "in the prayer of Christ for the Church, in the love of the Father for us, and in the power of the Holy Spirit." - Kosti-Juhani
rousku kirjoitti:
Asia on monitahoinen. Jokaisella kristityllä on yhteys Kirkkoon - se voi olla täydellinen tai epätäydellinen, epätäydelliseksi itseaiheutettu tai itseaiheuttamaton, ja muuttujia lienee muitakin. Silti on kiistämätöntä, että nimenomaan Pietarin seuraajan yhteydessä oleva näkyvä Kirkko, jolla on yhteisöllinen jatkumo apostolien johtamaan ensimmäisen sukupolven Kirkkoon, on Kristuksen ainoa lauma. Asia on siis mahdotonta käsitellä yhdessä lauseessa kattavasti.
Siksi ehdotan, että katsot, mitä katolinen kirkko opettaa lapsilleen tärkeimmässä opetuskirjassaan eli katekismuksessa, jota odottelemme suomeksi kuin kuuta nousevaa. Muita kirkkoja ja kirkollisia yhteisöjä käsittelevät luvut ovat tässä (alaviitteittä), niitä ennen on käsitelty kirkon ykseyttä.
Wounds to unity
In fact, "in this one and only Church of God from its very beginnings there arose certain rifts, which the Apostle strongly censures as damnable. But in subsequent centuries much more serious dissensions appeared and large communities became separated from full communion with the Catholic Church - for which, often enough, men of both sides were to blame." The ruptures that wound the unity of Christ's Body - here we must distinguish heresy, apostasy, and schism - do not occur without human sin:
Where there are sins, there are also divisions, schisms, heresies, and disputes. Where there is virtue, however, there also are harmony and unity, from which arise the one heart and one soul of all believers.
"However, one cannot charge with the sin of the separation those who at present are born into these communities [that resulted from such separation] and in them are brought up in the faith of Christ, and the Catholic Church accepts them with respect and affection as brothers .... All who have been justified by faith in Baptism are incorporated into Christ; they therefore have a right to be called Christians, and with good reason are accepted as brothers in the Lord by the children of the Catholic Church."
"Furthermore, many elements of sanctification and of truth" are found outside the visible confines of the Catholic Church: "the written Word of God; the life of grace; faith, hope, and charity, with the other interior gifts of the Holy Spirit, as well as visible elements." Christ's Spirit uses these Churches and ecclesial communities as means of salvation, whose power derives from the fullness of grace and truth that Christ has entrusted to the Catholic Church. All these blessings come from Christ and lead to him, and are in themselves calls to "Catholic unity."
Toward unity
"Christ bestowed unity on his Church from the beginning. This unity, we believe, subsists in the Catholic Church as something she can never lose, and we hope that it will continue to increase until the end of time." Christ always gives his Church the gift of unity, but the Church must always pray and work to maintain, reinforce, and perfect the unity that Christ wills for her. This is why Jesus himself prayed at the hour of his Passion, and does not cease praying to his Father, for the unity of his disciples: "That they may all be one. As you, Father, are in me and I am in you, may they also be one in us, . . . so that the world may know that you have sent me." The desire to recover the unity of all Christians is a gift of Christ and a call of the Holy Spirit.
Certain things are required in order to respond adequately to this call:
- a permanent renewal of the Church in greater fidelity to her vocation; such renewal is the driving-force of the movement toward unity;
- conversion of heart as the faithful "try to live holier lives according to the Gospel"; for it is the unfaithfulness of the members to Christ's gift which causes divisions;
- prayer in common, because "change of heart and holiness of life, along with public and private prayer for the unity of Christians, should be regarded as the soul of the whole ecumenical movement, and merits the name 'spiritual ecumenism;"'
- fraternal knowledge of each other;
- ecumenical formation of the faithful and especially of priests;
- dialogue among theologians and meetings among Christians of the different churches and communities;
- collaboration among Christians in various areas of service to mankind. "Human service" is the idiomatic phrase.
Concern for achieving unity "involves the whole Church, faithful and clergy alike." But we must realize "that this holy objective - the reconciliation of all Christians in the unity of the one and only Church of Christ - transcends human powers and gifts." That is why we place all our hope "in the prayer of Christ for the Church, in the love of the Father for us, and in the power of the Holy Spirit."...asia on "täydellisen" monitahoinen.
>>>>>Silti on kiistämätöntä, että nimenomaan Pietarin seuraajan yhteydessä oleva näkyvä Kirkko, jolla on yhteisöllinen jatkumo apostolien johtamaan ensimmäisen sukupolven Kirkkoon, on Kristuksen ainoa lauma. - Aimo
Kosti-Juhani kirjoitti:
...asia on "täydellisen" monitahoinen.
>>>>>Silti on kiistämätöntä, että nimenomaan Pietarin seuraajan yhteydessä oleva näkyvä Kirkko, jolla on yhteisöllinen jatkumo apostolien johtamaan ensimmäisen sukupolven Kirkkoon, on Kristuksen ainoa lauma.niin, eikös se Pietarikin käyttänyt sitä miekkaa vielä vähän ennen h-hetkeä, vai muistanko väärin... Malkus-parka.
Toivottavasti tästä ei nyt ala sellainen eipäs-juupas-keskustelu siitä, voiko todellinen paavi tehdä syntiä ja voiko hän siitä huolimatta huolehtia erehtymättömästi Kristuksen kirkon uskosta ja moraalista... - Kosti-Juhani
Aimo kirjoitti:
niin, eikös se Pietarikin käyttänyt sitä miekkaa vielä vähän ennen h-hetkeä, vai muistanko väärin... Malkus-parka.
Toivottavasti tästä ei nyt ala sellainen eipäs-juupas-keskustelu siitä, voiko todellinen paavi tehdä syntiä ja voiko hän siitä huolimatta huolehtia erehtymättömästi Kristuksen kirkon uskosta ja moraalista......alkaa.
Totean vaan, ettei Pietari perustanut sotajoukkoja, niinkuin paaveilla on ollut tapana. Kaipa se sveitsiläiskaartikin on jäänne niiltä ajoita, jolloin Paavit tarttuivat miekkaan, näyttäen siis sellaista esimerkkiä, jota nyt vähiten "Kristuksen sijaisilta" odottaisi.
En tiedä sitten, millaista uskoa ja moraalia "meikkapaavit" mahtoivat levittää kristittyjen keskuuteen. - Kosti-Juhani
Kosti-Juhani kirjoitti:
...alkaa.
Totean vaan, ettei Pietari perustanut sotajoukkoja, niinkuin paaveilla on ollut tapana. Kaipa se sveitsiläiskaartikin on jäänne niiltä ajoita, jolloin Paavit tarttuivat miekkaan, näyttäen siis sellaista esimerkkiä, jota nyt vähiten "Kristuksen sijaisilta" odottaisi.
En tiedä sitten, millaista uskoa ja moraalia "meikkapaavit" mahtoivat levittää kristittyjen keskuuteen....vaan oli tullut pieni kirjoitusvirhe, ihminen kun on erehtyväinen. Siis meikkapaavit tarkoittaa "miekkapaaveja". Vaikka kukas sen tietää, vaikka paaveja meikataankin julkisia esiintymisiä varten.
- Kosti-Juhani
Kosti-Juhani kirjoitti:
...alkaa.
Totean vaan, ettei Pietari perustanut sotajoukkoja, niinkuin paaveilla on ollut tapana. Kaipa se sveitsiläiskaartikin on jäänne niiltä ajoita, jolloin Paavit tarttuivat miekkaan, näyttäen siis sellaista esimerkkiä, jota nyt vähiten "Kristuksen sijaisilta" odottaisi.
En tiedä sitten, millaista uskoa ja moraalia "meikkapaavit" mahtoivat levittää kristittyjen keskuuteen....vaan oli tullut pieni kirjoitusvirhe, ihminen kun on erehtyväinen. Siis meikkapaavit tarkoittaa "miekkapaaveja". Vaikka kukas sen tietää, vaikka paaveja meikataankin julkisia esiintymisiä varten.
- Jerma
... liitytään, syntymän vaiko kasteen kautta? Jos kasteen kautta niin ensin on synnytty tähän maailmaan ja vasta sitten kastettu. Silloin kukaan ei voi olla syntyperäinen kirkon jäsen.
- Reetta
Syntyperäisellä tarkoitetaan yleensä sitä, ettei ole kuulunut mihinkään toiseen uskontokuntaan ennen katolista kastetta. Kasteen sakramentilla lapsi liitetään katoliseen kirkkoon ja kaste vahvistetaan yleensä 11-13 vuotiaana vahvistuksen sakramentilla. Mikäli ei ole saanut lapsena kastetta esim. monet kuubalaiset, he saavat kirkkoon liityessään sekä kasteen että vahvistuksen sakramentin.
Katolinen kirkko uskoo ainoastaan yhteen kasteeseen, joten käännynnäiset saavat vahvistuksen sakramentin liittyessään katoliseen kirkkoon.
Tässä kansanomainen selitys asiaan syntyperäinen katolilainen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799