Uusi liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkunen (kok) ei ole hylännyt tiemaksuajatuksia.
Aivan uusi rahoituskeino, tiemaksu, on Virkkusen mukaan väistämättä tulossa, HS kirjoittaa.
- Tulevaisuudessa maksupolitiikka muuttuu ja uusi teknologia mahdollistaa erilaisia malleja. Suhtaudun avoimesti uusiin mahdollisuuksiin, Virkkunen sanoo haastattelussa.
Jorma Ollilan työryhmän esityksessä auto- ja ajoneuvoverot korvattaisiin ajomääriin perustuvalla tiemaksulla. Taajaan asutuilla alueilla maksettaisiin 6,8 senttiä ja harvaan asutulla maaseudulla 3,4 senttiä kilometriltä.
Mitä mieltä olet tiemaksuajatuksista? Kommentoi alla.
UUSI LIIKENNEMINISTERI HALUAA TIEMAKSUJA ??
10
237
Vastaukset
- Vanha juttu
Ei mikään uutinen, suunta on tiedossa ja kokonaismaksut nousussa.
- Ladalla vain
Kyllähän minä rupian ruuvaamaan latani mittaria takasin päin jos tällasia alkaa tulemaan.. Jos vielä kehtaavat sateellitti palikoita minun lattaan tunkemaan nii minähän irrotan sen ja nakkaan naapurin koivun nokassa tähystävään varikseen. Siinäpähän polliisit kahtovat ku lata mennee pitkin risukoita.
- directives
Tiemaksuajatus, se kun on EU:sta kotoisin, niin totta kai se on tulossa, EU:ssa sitä on jauhettu jo kymmenen vuotta, siitä on annettu paikannuksesta jo direktiivikin vuosia sitten, puhutaan tiemaksujen roamingista koko Eu:n alueella, samanlaisella laittella voidaan rahastaa tiemaksut koko EU:alueella, Lainana tuolta parin vuoden takaisesta jutusta:
"Tässä pari sitaattia autoalan lehdistä:
"EU on päättänyt, että vuonna 2015 kaikissa uusissa autoissa on oltava gps- ja matkapuhelinominaisuus."
"EU kannustaa jäsenvaltioita ”käyttäjä maksaa” -periaatteen toteuttamiseen liikenteessä ja on antanut sähköisistä tiemaksujärjestelmistä direktiivin, joka tähtää järjestelmien yhteentoimivuuteen Euroopassa.
Yhdellä ajoneuvolaitteella maksut eri maissa kirjautuisivat samalle laskulle – matkapuhelinverkon kielellä puhutaan "tiemaksujen roamingista”, joka avaisi eurooppalaiset tiemaksumarkkinat."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10925537/#comment-57337318 - uutta rahaako?
Kun Virkkunen sanoo, että tiemaksut ovat UUSI rahoituslähde, niin tässähän on selvästi näkyvissä, että jotain uutta rahaa olisi tarkoitus kerätä. Siis jotain ENEMMÄN kuin nykyisin. Tulee etsimättä mieleen, että nykyisiä liikenteen veroja ei ole tarkoituskaan poistaa tai alentaa, vaikka näin on ainakin LVM:stä selvästi luvattu (verot eivät sivunmennen sanoen kylläkään kuulu LVM:lle, mutta ainahan sitä on helpompi luvata taivaan mannaa jonkun toisen puolesta).
Jos tiemaksut korvamerkittäisiin tienpitoon, niin eiköhän tämä erittäin suuri muutos edellyttäisi perustuslain muutosta, koska tämä kaventaisi hyvin merkittävästi eduskunnan budjettivaltaa. Ainakin juristeille kyllä riittäisi pohdiskeltavaa.
Mitä muuten tulee EU:hun ja sen direktiiviin tässä asiassa, niin sen tarkoitus on luoda yhteensopivia järjestelmiä, jotta tulevaisuudessa ei ajauduttaisi siihen, että autossa pitää olla oma erilainen boksi joka maata kohden. Jos haluttaisiin pakottaa jäsenvaltiot ottamaan käyttöön tiemaksuja, tämä vaatisi edelleenkin yksimielistä päätöstä, kuten veroasioissa aina. Eipä taida olla näkyvissä tällaista ihmettä.
Se on kyllä kukkua, että samalla laskulla voisi olla erittelemättömänä könttäsummana eri maihin maksettuja kilometriveroja, kuten yllä kerrotaan jossain väitetyn. Direktiivin mukaan laskussa pitää eritellä jopa se, mikä osa on jäsenvaltiolle menevää veroa ja mikä osa palveluntarjoajan autoilijalta perimää kulua.
Oikeussuojasyistä jonnekin pitää tallentaa tieto siitä, missä ajetuista kilometreistä lasku on syntynyt. Onkohan se parempi, että tämä tieto olisi satelliittipalveluja tarjoavilla yrityksillä vai eri maiden veroviranomisilla? Jos se on yritysten hallussa, niin onpahan niillä sitten, mitä myydä! Ja mitä mahtaa EU-tuomioistuimen äskeinen päätös vaikuttaa tällaiseen tiedonkeruuseen, olipa tieto viranomaisella tai yksityisen hallussa. - ent.jurristi
Tässä asiassa näyttää riittävän ongelmakohtia jaettavaksi muidenkin kuin VM:n j Lvm:n kesken. Hyvä niin, että työllistävää vaikutusta riittää. Kyllä varmaan on perustuslakijuristeillekin kysyntää, kun juuri ovat selvinneet soteuudistuksesta...
- vanha tiemestari
Hesarissa LVM:n eläkkeellä oleva kansliapäällikkö Juhani Korpela kirjoitti pari päivää sitten, ettei ministeriöllä ole resursseja kilometriveron kehittelyyn (eikä varmaan moneen muuhunkaan hankkeeseen). Näinhän se on, vaikka ovat kyllä teettäneet vallan peijakkaasti töitään myös konsulteilla. Silti LVM:llä on moninkertaisesti väkeä älyliikenteen ympärillä verrattuna esim. VM:ään, jolle kilometrivero kuitenkin kuuluu. Niinpä näyttääkin siltä, että VM joutuu pelkistämään valmistelunsa hyviin tiiviiseen muotoon. Yksi sana riittää ja se kuuluu: EI.
Onneksi. - avoin-kukkaro
Suomi on maa jossa hallitus AINA haluaa lisää maksuja autoilijalta.
- retursd
Joka tapauksessa on selvää, että "tiemaksut" ovat oikeudellisesti veroa. Silloin ne menevät budjetin tulopuolelle eikä suoraan tienpitoon. Ihan kuten muutkin verot.
- näin.edetään
Etenee, autoihin sim-kortti. Ideea on alunperin EU:sta, mutta:
"Mikäli tuo Bernerin missio yhtiöittää väylät onnistuu, niin kuljetaankohan me kohta kytky autoilla?
Liittymän mukana voi liisata auton?
Berner sanoi, että ei tarkoita yksityistämistä, eikä mahdollista myyntiä. Ja lehmät lentää ja joulupukki on olemassa..."
http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228470-kytkyautot-tulee
"Jos uudistus ajetaan läpi, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin HS:n mukaan ”SIM-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan”.
Järjestelmän teknisestä toteutuksesta huolimatta selvää on jo se, että uusi liikenneverkkoyhtiö ei laskuttaisi autoilijaa suoraan. Sen sijaan rahaa kuluttajilta perisivät yksityiset palveluntarjoajat.
Poikkeuksia säännöstä olisivat vain kuljetusyritykset, jotka saisivat Bernerin mukaan ostaa kilometrinsä suoraan liikenneverkkoyhtiöstä.
Käytännössä yksityiset palveluntarjoajat laskuttaisivat autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Näin kilometrien hinta voisi olla erilainen eri puolilla maata ja eri ajoneuvoilla"
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html?ref=rss
- Palvelu_Maksu
Onhan se vaan reilua että autoilijatkin kantavat kortensa yhteiseen kekoon.
Toivottavasti uusien sähköautojen vero poistetaan kokonaan ja 25 tuhatta ensimmäistä sähköauton ostajaa saa kaavaillun 4000 euron tuen. Tämä 100M€ tietysti kustannetaan vanhojen ja saastuttavien autojen uusilla kilometriperustaisilla asiakasmaksuilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869