Juutalaisuuden ja kristinuskon erot?

Emmily

Olen omaa uskontoa etsivä sattumalta juutalaisuudesta kiinnostunut nainen, ja haluasin tietää lisää juutalaisuuden ja kristinuskon eroista?

Olen ymmärtänyt, että juutalaiset eivät usko jeesukseen jumalan poikana? Mitä muita merkittäviä eroja on?

13

2389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin riittäisi myös

      "Juutalaisuuden erot suhteessa Jeesukseen?" Jeesuksen apostolit uuden liiton pyhissä kirjoituksissa ovat juutalaisia ja samoin koko alkuseurakunta ja 120 oli helluntainan vastaanottamassa Pyhän Hengen kasteen. Myöhemmin tuhansia, mahdollisesti kymmeniä tuhansia juutalaisista tuli uskoon Jeesuksen suhteen.

      Tämä on tärkeä ymmärtää ja juutalaisuudessa on selvästi se Jeesukseen uskovien ryhmä vaikka vähemmistönä olisi.

      Kristinuskosta voisi oma aloitus olla sitten siellä palstallaan ja siellä on näiden kahden vuosituhannan aikana paljonkin tapahtunut. "Kristinuskon erot?" ja vaikka suhteessa juutalaisuuteen tai opillisesti siihen, kuinka ihminen pelastuu, kasteen vai sydämen uskon ja suun tunnustuksen kautta? Toki myös muita asioita voidaan pelastusta käsiteltäessä tarkastella kuten syntymistä vedestä ja Hengestä, kuinka se ymmärretään. Mielenkiintoista ja saatu Raamatusta juutalaisuudesta, toki paljon on Raamatun jälkeen myös asioita käsitelty ja kehittyneet maailmalla kristinuskossa.

      Tärkeintä aloituksesta on nyt ymmärtää että Jeesus on juutalaisuudesta ja samoin Raamatun uuden liiton pyhät kirjoitukset. Kirkot tulivat vasta satojen vuosien jälkeen Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen valtion instituutioina.

    • Raamatussa kerrottu

      Juutalaisista Pietarista ja Johanneksesta ja Jaakobista ja Paavalista ja monista muista apostoleista ja pyhistä, ja yhteistä heille uskonsa Herraansa ja Kuninkaaseensa ja Jumalaansa. Tärkeä tämä ymmärtää että Jeesus itse toi Jumalan valtakunnan juutalaisille ja vasta sieltä levisi sitten kaikkialle tai moneen paikkaan. Jeesus ei koskaan ole tahtonut poistua juutalaisuudesta vaan otti pakanakansoista uskon saaneet yhteyteensä Jaloon Öljypuuhun eli juutalaisuuteen. Jeesus opettaa "pelastus on juutalaisuudesta" ja erotti erottavan väliseinä juutalaisten ja pakanakansoista pelastukseen tulleiden väliltä.

      Valitettavasti ne Paavalin profetoimat julmat sudet sitten eivät laumaa säästäneet vaan alkoivat niitä erottavia väliseinä pystyttää ja samalla saivat lauman hajaantumaan sielullisina oman vallan etsijöinä ja juutalaisia alettiin vainota, kuten Pietari ja Paavali myös taidettiin Roomassa surmata.

    • 8+11

      Suhteellisen huono trollaus aloittajalta jälleen kerran.Ettekö te millään voisi keksiä vaihteeksi edes jotakin uutta,tuo alkaa jo pikkuhiljaa tympäistä. xp

      • Anonyymi

        ???


    • Anonyymi

      Kristitty voi nykyään tarkottaa monia asioita. Alunperin se tarkoitti Jeesuksen opetuslasta. Ja Jeesuksen opetukseen nähden Juutalaisten ero Kristittyyn on siinä, että Juutalaiset yrittävät pitää kiinni vanhasta liitosta ja Jeesuksen opetuslapet uudesta liitosta, jonka Jumala teki Jeesuksen kautta.

      Periaatteessa liiton sisältö ei ole merkittävästi erilainen, koska laki on periaatteessa molemmissa sama. Uusi liitto tehtiin, koska ihmiset olivat rikkoneet vanhan. Ja uudessa liitossa ero vanhaan on se, että laki on kirjoitettu ihmisten "sydämiin".

      Täällä lisää Uudesta ja Vanhasta liitosta, jos kiinnostaa:
      http://www.kolumbus.fi/r.berg/lisayksia.html#Uusi_ja_Vanha_liitto

      • Anonyymi

        Blogissa on väärin Mooseksen laista. Sitoo kristittyjä sääntöihin, jotka jäivät jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Blogissa on väärin Mooseksen laista. Sitoo kristittyjä sääntöihin, jotka jäivät jo.

        > Blogissa on väärin Mooseksen laista. Sitoo kristittyjä sääntöihin, jotka jäivät jo.

        Eikö Jeesus sanonut:

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."
        Mat. 5:17-19

        Onko väärin sanoa, että laki tulisi olla kirjoitettuna ihmisten sydämiin, koska:

        "Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut."
        Kirje heprealaisille 8:10-12 (Jeremia 31:31-34)

        Itse uskon noihin ja muutenkin Raamatun ilmoituksen. Mutta, se, että laki on kirjoitettu ihmisen sydämeen ei tarkoita, että lakia noudattamalla voisi saada synnit anteeki ja siten pelastua tuomiolta, joka tulisi, jos on syntiä tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Blogissa on väärin Mooseksen laista. Sitoo kristittyjä sääntöihin, jotka jäivät jo.

        Eikö Jeesus sanonut:

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."
        Mat. 5:17-19

        Onko väärin sanoa, että laki tulisi olla kirjoitettuna ihmisten sydämiin, koska:

        "Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut."
        Kirje heprealaisille 8:10-12 (Jeremia 31:31-34)

        Itse uskon noihin ja muutenkin Raamatun ilmoituksen. Mutta, se, että laki on kirjoitettu ihmisen sydämeen ei tarkoita, että lakia noudattamalla voisi saada synnit anteeki ja siten pelastua tuomiolta, joka tulisi, jos on syntiä tehnyt.

        Selität väärin Jeesusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selität väärin Jeesusta.

        > Selität väärin Jeesusta.

        Mikä selityksessä väärin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Selität väärin Jeesusta.

        Mikä selityksessä väärin?

        Ei paljoa, vaan kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei paljoa, vaan kaikki.

        > Ei paljoa, vaan kaikki.

        Millä perusteella?


    • Anonyymi

      Hebrealaiskirje:
      8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään

    • Anonyymi

      Kristinusko on syntynyt juutalaisesta kastajalahkosta ja eriytynyt emouskonnostaan vahvasti messiasmystiikan ja selvän pakanuuden puolelle.
      Jos analysoi sitä niin selviää monia ongelemakohtia tottuuden kannalta tarkastettuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1305
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1166
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      967
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      844
    Aihe