Onko kellään omakohtaisia kokemuksia Leafista suomessa?
Netistä löytyy niitä aika nuukasti. Kannattaako Leafin 2013 parannetun mallin tuonti saksasta? Miten talvi vaikuttaa auton kulkuun /toimintasäteeseen? Onko lämmin tallipaikka välttämättömyys talvilatailuun kuin pakkasta on yli -20"C?
Onko kukaan asentanut webastoa norjan mallin mukaan autoonsa ja onko se toimiva kombinaatio talvilämmitykseen?
Käyttökokemukset ja tyyppiviat kiinnostavat myös.
Löytyykö keltään asiallisia vastauksia, nuoriso voi tälläkertaa olla hiljaa, ne kommentit ovat tulleet tutuiksi jo muilta palstoilta eikä uusintoja kukaan jaksa enään lukea.
Nissan Leaf täyssähköauton käyttökokemuksia talvikäytöstä
20
9328
Vastaukset
- epäilevä tuomas
Akut ja pakkanen eivät oikein sovi yhteen. Ehkä kun polttokennoautot tulevat 2015 markkinoille talviajokin onnistuu paremmin.
- Sähköauton kannattaja
Pakkanen on parempi kuin etelä Saksan helteet. Akut kestävät pakkasessa ja kylmässä pitempään kuin kuumassa. Litium paristot ovat sellaiset ominaisuuksiltaan.
- Sähköauton kannattaja
Pakkanen on parempi kuin etelä Saksan helteet. Akut kestävät pakkasessa ja kylmässä pitempään kuin kuumassa. Litium paristot ovat sellaiset ominaisuuksiltaan.
- kehitysversioita
Eihän noita ole ostettu kuin muutama yksilö ja nekin pääosin kunnat ja vastaavat. Ei kai kukaan yksityinen tuollaisella oikeasti mitään tee.
- Sähköauton kannattaja
Höpö höpö, kaupunkiajossa ehdoton ykkönen, jos ajomatkat ovat keskimäärin 100km per päivä pääkaupunkiseudulla.
Joskus olen ajellut Nissanin sähköautolla. Mielestäni sillä pääsee aivan hyvin paikasta toiseen niin kuin polttomoottoriautollakin.
- Tesla.
Teslalla ajoin -25 asteen pakkasessa 315 km.
- utelias_
Minkä kokoinen oli akkupaketti? 65 vai 85, JOKIN MUU KOKO?
- sähkömies
utelias_ kirjoitti:
Minkä kokoinen oli akkupaketti? 65 vai 85, JOKIN MUU KOKO?
Sähköauto on Teslaa lukuunottamatta vehje johon tulee suhtautua kuin bensavehkeeseen jossa palaa polttoaineen merkkivalo.Aika stressaavaa kytätä riuttääkö aine omaan matkaan.
- jöör ingen
leaffeja on myyty joku satakunta suomeen ja tosiaan pääosin tuotekehityksen tai mainostamisen vuoksi joten ei varmaan ole paljoa omakohtaisia kommentteja tulossa. eikä ole itselläkään. firmalla on moinen ja pikalatauspisteet toimipaikkojen parkkiksella. palaverin aikana akku on lähes täynnä taas.
talvilatailuun ei tarvitse lämmintä paikkaa, akku latauksessa ollessaan pitää lämpötilansa optimaalisena. autolehdet ovat testailleet toimintasädettä "talvioloissa" ja saaneet jotain 60-70 km, mutta lähteneet kylmällä akulla ja autolla. alussa kuluu paljon energiaa akun ja auton lämmittämiseen ja tämä tapahtuu huonolla hyötysuhteella kun akku on kylmä.
uudessa on ilmalämpöpumppu, joten eteläisen suomen olosuhteisiin varmaan aika hyvä kun lämmitystä tarvii lähes koko vuoden. vanhaan varmaan kannattaa jokin polttoainetoiminen systeemi olla, ja muutenkin jos on kylmissä oloissa suomea eikä saa aina tolppaan. tietty voinee ostaa aggregaatin varoiksi, salkkukokoisia saa jollain parillasadalla eurolla, saa akun lämpöiseksi ainakin, ja hieman lisävaraustakin. - leaf1
Itsellä ollut nyt 6kk käytössä pääkaupunkiseudulla uusi leaf työsuhdeautona.
Talvella huippupeli, lämmitys päälle kännykästä tai koneelta ja toi tehokas lämpöpumppu lämmittää auton hetkessä. Lisäksi penkinlämmittimet ja ratinlämmitin menee päälle.
Vaatii että pystyy kotona laittamaan yöksi lataukseen vaikka voisikin pääasiassa ladata esim töissä.
Sanoisin että pitää varautua 70km rangeen kovemmilla pakkasilla jos ajaa motaria. Kaupungissa olen plus keleillä päässyt tohon luvattuun 200km rangeen, mutta motarilla ja huolettomalla lämppärin käytöllä tippuu 100km pintaan. Yhdistelmänä toi ja pikalatauspisteiden vähyys estää matkailun, joten vaihdan auton sukulaisreissuille. - aloittaja_
Kiitos, ensimmäinen asiantuntijan vastaus käyttökokemuksista.
Onko auto ollut lämpimässä tallissa pakkasella kummassakaan päässä? Miten pakkanen vaikuttaa akun latausaikaan?
Onko polttoainelämmitin (webasto / norja malliin) kellään käytössä?- Leaf1
Töissä välillä tallissa ja välillä pihalla, kotona pihalla. En keksi mitään syytä miksi pitäisi webasto hankkia jos kilsat on päivässä alle 70, kokemusta ei kylmemmästä kuin -30 c pakkasessa. Lataan perus töpselistä. Lataus on noin 10%/h harvemmin tulee ajetta alle 20% tason. Lataus suositellaan jättämään 80% Töissä lataan 100% jos aika riittää. Kauppakeskuksistakin löytyy vain noita perus töpseleitä ja niistä saa kaupassakäynnin yhteydessä ehkä 20 c edestä virtaa, välillä mietin että onko vaivan väärti viritellä laturia. Olen ihmetelly miksi niistä ei löydy oikeaa laturia joka mahdollistaa nopeamman latauksen. (Älä turhaan hanki suomeen 6,6kw latausoptiolla olevaa). En ole kiinnittänyt huomiota vaikuttaako lataus aikaan pakkanen, pihalla lataan vain kotona ja auton ajastin aloittaa latauksen klo 21.
- 34765
Leaf1 kirjoitti:
Töissä välillä tallissa ja välillä pihalla, kotona pihalla. En keksi mitään syytä miksi pitäisi webasto hankkia jos kilsat on päivässä alle 70, kokemusta ei kylmemmästä kuin -30 c pakkasessa. Lataan perus töpselistä. Lataus on noin 10%/h harvemmin tulee ajetta alle 20% tason. Lataus suositellaan jättämään 80% Töissä lataan 100% jos aika riittää. Kauppakeskuksistakin löytyy vain noita perus töpseleitä ja niistä saa kaupassakäynnin yhteydessä ehkä 20 c edestä virtaa, välillä mietin että onko vaivan väärti viritellä laturia. Olen ihmetelly miksi niistä ei löydy oikeaa laturia joka mahdollistaa nopeamman latauksen. (Älä turhaan hanki suomeen 6,6kw latausoptiolla olevaa). En ole kiinnittänyt huomiota vaikuttaako lataus aikaan pakkanen, pihalla lataan vain kotona ja auton ajastin aloittaa latauksen klo 21.
Kauppakeskuksissa pitäisi kieltää latauspaikoilla perinteisten autojen pysäköinti.
Toki ajatteleva ihminen jättää paikan vapaaksi, mutta itsekkäitä tampioitakin on invapaikoillakin parkissa, joten eipä taida onnistua.
Suositeltavaa olisi saada nimenomaan kauppakeskuksiin noita pikalatauspisteitä, perus töpselilataus normaalilla 230V on aika marginaalista, jos ei tuntikausia shoppaile.
- pete_s
Minulla tuli juuri 2 vuotta täyteen 3.5. Nissan Leaf:illäni. Kilometrejä on kertynyt
samassa ajassa hiukan päälle 39000. Auto pelaa arkikäytössä loistavasti.
Minulla on lämmin talli sekä kotona että töissä, joten en edes juuri ole esilämmitystoimintoa käyttänyt. Pakkaskelillä toimintamatka on tosiaan n.100 km,
silloinkin sisätilan lämpötilapyynti pitää asettaa 16,5:een asteeseen ja ajaa ECO-modella. Kesämökilleni on matkaa 100km, ja olen sinne ajanut -10 pakkasella.
Varaus riitti nipin-napin. Siitä kylmemmällä en uskaltaisi mökille asti lähteä.
Uusi Leaf, jossa on lämpöpumppulämmitys selvinnee pikkupakkasilla pitemmän
matkan latauksella. Valitettavasti lämpöpumpun etu kutistuu kun pakkanen kiristyy
kovemmaksi joten -20 pakkasella tuskin kannattaa yli 100km:n kertamatkoja suunnitella.- aloittaja_
Ok, kiitos hienosta ja asiallisesta vastauksestasi, erottuu edukseen näiden muiden valopäiden joukosta.
Paljonko akkukapasiteetti on pudonnut tuon 3,5v aikana verrattuna uuteen?
Onko ollut mitään tyyppivikaa tai oletko johonkin tyytymätön?
Voisiko jotain olla mielestäsi toisin? - pete_s
aloittaja_ kirjoitti:
Ok, kiitos hienosta ja asiallisesta vastauksestasi, erottuu edukseen näiden muiden valopäiden joukosta.
Paljonko akkukapasiteetti on pudonnut tuon 3,5v aikana verrattuna uuteen?
Onko ollut mitään tyyppivikaa tai oletko johonkin tyytymätön?
Voisiko jotain olla mielestäsi toisin?Akkukapasiteetti ei ole laskenut vielä havaittavasti KAHDEN vuoden aikana.
Varsinaisia tyyppivikoja en ole havainnut, mutta kaukovalo on 2012 mallissa aivan
kelvoton tuikku johtuen liian ohuista 0-johdoista, joissa syntyy yli voltin jännitehäviö.
Onneksi Leaf ei sammuta lähivaloja, kun kaukovalon kytkee.
Lisänollauksen asennus kaukovalopolttimoiden kannasta parantaa
kaukovalojen tehoa ainakin 40%.
Tavaratila voisi mökkireissuja ajatellen olla suurempikin.
- Anonyymi
Minullakin leaf kokemuksia. Aivan perseestä koko vehje. Joutuu ostamaan pensa genen peräkonttiin. Tietenkin sillä kyllä sitten pärjää missä vaan. Pakkasella kylmä kuin ryssän helvetissä.
- Anonyymi
Hah hah, ei onnistu lataus pensa genulla oikein, eli vitsi miehiä oot!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hah hah, ei onnistu lataus pensa genulla oikein, eli vitsi miehiä oot!
– Jos sähköautoa lataa bensa-aggregaatilla, niin samalla bensamäärällä sähköauto kulkee pidemmälle, kun että bensan laittaisi tavalliseen autoon. Tämä johtuu siitä,että aggregaatin toimiessa optimaalisella hyötysuhdealueella, sen hyötysuhde on niin paljon parempi, vaikka otettaisiin huomioon myös sähköauton hyötysuhde.15.6.2020.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä702351Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721772Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711450Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461447Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2521418- 831252
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3701195- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3411150