Nissan Leaf täyssähköauton käyttökokemuksia talvikäytöstä

Leafia harkitseva

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia Leafista suomessa?
Netistä löytyy niitä aika nuukasti. Kannattaako Leafin 2013 parannetun mallin tuonti saksasta? Miten talvi vaikuttaa auton kulkuun /toimintasäteeseen? Onko lämmin tallipaikka välttämättömyys talvilatailuun kuin pakkasta on yli -20"C?
Onko kukaan asentanut webastoa norjan mallin mukaan autoonsa ja onko se toimiva kombinaatio talvilämmitykseen?
Käyttökokemukset ja tyyppiviat kiinnostavat myös.

Löytyykö keltään asiallisia vastauksia, nuoriso voi tälläkertaa olla hiljaa, ne kommentit ovat tulleet tutuiksi jo muilta palstoilta eikä uusintoja kukaan jaksa enään lukea.

20

9722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäilevä tuomas

      Akut ja pakkanen eivät oikein sovi yhteen. Ehkä kun polttokennoautot tulevat 2015 markkinoille talviajokin onnistuu paremmin.

      • Sähköauton kannattaja

        Pakkanen on parempi kuin etelä Saksan helteet. Akut kestävät pakkasessa ja kylmässä pitempään kuin kuumassa. Litium paristot ovat sellaiset ominaisuuksiltaan.


      • Sähköauton kannattaja

        Pakkanen on parempi kuin etelä Saksan helteet. Akut kestävät pakkasessa ja kylmässä pitempään kuin kuumassa. Litium paristot ovat sellaiset ominaisuuksiltaan.


    • kehitysversioita

      Eihän noita ole ostettu kuin muutama yksilö ja nekin pääosin kunnat ja vastaavat. Ei kai kukaan yksityinen tuollaisella oikeasti mitään tee.

      • Sähköauton kannattaja

        Höpö höpö, kaupunkiajossa ehdoton ykkönen, jos ajomatkat ovat keskimäärin 100km per päivä pääkaupunkiseudulla.


      • Joskus olen ajellut Nissanin sähköautolla. Mielestäni sillä pääsee aivan hyvin paikasta toiseen niin kuin polttomoottoriautollakin.


    • Tesla.

      Teslalla ajoin -25 asteen pakkasessa 315 km.

      • utelias_

        Minkä kokoinen oli akkupaketti? 65 vai 85, JOKIN MUU KOKO?


      • sähkömies
        utelias_ kirjoitti:

        Minkä kokoinen oli akkupaketti? 65 vai 85, JOKIN MUU KOKO?

        Sähköauto on Teslaa lukuunottamatta vehje johon tulee suhtautua kuin bensavehkeeseen jossa palaa polttoaineen merkkivalo.Aika stressaavaa kytätä riuttääkö aine omaan matkaan.


    • jöör ingen

      leaffeja on myyty joku satakunta suomeen ja tosiaan pääosin tuotekehityksen tai mainostamisen vuoksi joten ei varmaan ole paljoa omakohtaisia kommentteja tulossa. eikä ole itselläkään. firmalla on moinen ja pikalatauspisteet toimipaikkojen parkkiksella. palaverin aikana akku on lähes täynnä taas.

      talvilatailuun ei tarvitse lämmintä paikkaa, akku latauksessa ollessaan pitää lämpötilansa optimaalisena. autolehdet ovat testailleet toimintasädettä "talvioloissa" ja saaneet jotain 60-70 km, mutta lähteneet kylmällä akulla ja autolla. alussa kuluu paljon energiaa akun ja auton lämmittämiseen ja tämä tapahtuu huonolla hyötysuhteella kun akku on kylmä.

      uudessa on ilmalämpöpumppu, joten eteläisen suomen olosuhteisiin varmaan aika hyvä kun lämmitystä tarvii lähes koko vuoden. vanhaan varmaan kannattaa jokin polttoainetoiminen systeemi olla, ja muutenkin jos on kylmissä oloissa suomea eikä saa aina tolppaan. tietty voinee ostaa aggregaatin varoiksi, salkkukokoisia saa jollain parillasadalla eurolla, saa akun lämpöiseksi ainakin, ja hieman lisävaraustakin.

    • leaf1

      Itsellä ollut nyt 6kk käytössä pääkaupunkiseudulla uusi leaf työsuhdeautona.
      Talvella huippupeli, lämmitys päälle kännykästä tai koneelta ja toi tehokas lämpöpumppu lämmittää auton hetkessä. Lisäksi penkinlämmittimet ja ratinlämmitin menee päälle.
      Vaatii että pystyy kotona laittamaan yöksi lataukseen vaikka voisikin pääasiassa ladata esim töissä.
      Sanoisin että pitää varautua 70km rangeen kovemmilla pakkasilla jos ajaa motaria. Kaupungissa olen plus keleillä päässyt tohon luvattuun 200km rangeen, mutta motarilla ja huolettomalla lämppärin käytöllä tippuu 100km pintaan. Yhdistelmänä toi ja pikalatauspisteiden vähyys estää matkailun, joten vaihdan auton sukulaisreissuille.

    • aloittaja_

      Kiitos, ensimmäinen asiantuntijan vastaus käyttökokemuksista.

      Onko auto ollut lämpimässä tallissa pakkasella kummassakaan päässä? Miten pakkanen vaikuttaa akun latausaikaan?

      Onko polttoainelämmitin (webasto / norja malliin) kellään käytössä?

      • Leaf1

        Töissä välillä tallissa ja välillä pihalla, kotona pihalla. En keksi mitään syytä miksi pitäisi webasto hankkia jos kilsat on päivässä alle 70, kokemusta ei kylmemmästä kuin -30 c pakkasessa. Lataan perus töpselistä. Lataus on noin 10%/h harvemmin tulee ajetta alle 20% tason. Lataus suositellaan jättämään 80% Töissä lataan 100% jos aika riittää. Kauppakeskuksistakin löytyy vain noita perus töpseleitä ja niistä saa kaupassakäynnin yhteydessä ehkä 20 c edestä virtaa, välillä mietin että onko vaivan väärti viritellä laturia. Olen ihmetelly miksi niistä ei löydy oikeaa laturia joka mahdollistaa nopeamman latauksen. (Älä turhaan hanki suomeen 6,6kw latausoptiolla olevaa). En ole kiinnittänyt huomiota vaikuttaako lataus aikaan pakkanen, pihalla lataan vain kotona ja auton ajastin aloittaa latauksen klo 21.


      • 34765
        Leaf1 kirjoitti:

        Töissä välillä tallissa ja välillä pihalla, kotona pihalla. En keksi mitään syytä miksi pitäisi webasto hankkia jos kilsat on päivässä alle 70, kokemusta ei kylmemmästä kuin -30 c pakkasessa. Lataan perus töpselistä. Lataus on noin 10%/h harvemmin tulee ajetta alle 20% tason. Lataus suositellaan jättämään 80% Töissä lataan 100% jos aika riittää. Kauppakeskuksistakin löytyy vain noita perus töpseleitä ja niistä saa kaupassakäynnin yhteydessä ehkä 20 c edestä virtaa, välillä mietin että onko vaivan väärti viritellä laturia. Olen ihmetelly miksi niistä ei löydy oikeaa laturia joka mahdollistaa nopeamman latauksen. (Älä turhaan hanki suomeen 6,6kw latausoptiolla olevaa). En ole kiinnittänyt huomiota vaikuttaako lataus aikaan pakkanen, pihalla lataan vain kotona ja auton ajastin aloittaa latauksen klo 21.

        Kauppakeskuksissa pitäisi kieltää latauspaikoilla perinteisten autojen pysäköinti.

        Toki ajatteleva ihminen jättää paikan vapaaksi, mutta itsekkäitä tampioitakin on invapaikoillakin parkissa, joten eipä taida onnistua.

        Suositeltavaa olisi saada nimenomaan kauppakeskuksiin noita pikalatauspisteitä, perus töpselilataus normaalilla 230V on aika marginaalista, jos ei tuntikausia shoppaile.


    • pete_s

      Minulla tuli juuri 2 vuotta täyteen 3.5. Nissan Leaf:illäni. Kilometrejä on kertynyt
      samassa ajassa hiukan päälle 39000. Auto pelaa arkikäytössä loistavasti.
      Minulla on lämmin talli sekä kotona että töissä, joten en edes juuri ole esilämmitystoimintoa käyttänyt. Pakkaskelillä toimintamatka on tosiaan n.100 km,
      silloinkin sisätilan lämpötilapyynti pitää asettaa 16,5:een asteeseen ja ajaa ECO-modella. Kesämökilleni on matkaa 100km, ja olen sinne ajanut -10 pakkasella.
      Varaus riitti nipin-napin. Siitä kylmemmällä en uskaltaisi mökille asti lähteä.
      Uusi Leaf, jossa on lämpöpumppulämmitys selvinnee pikkupakkasilla pitemmän
      matkan latauksella. Valitettavasti lämpöpumpun etu kutistuu kun pakkanen kiristyy
      kovemmaksi joten -20 pakkasella tuskin kannattaa yli 100km:n kertamatkoja suunnitella.

      • aloittaja_

        Ok, kiitos hienosta ja asiallisesta vastauksestasi, erottuu edukseen näiden muiden valopäiden joukosta.
        Paljonko akkukapasiteetti on pudonnut tuon 3,5v aikana verrattuna uuteen?
        Onko ollut mitään tyyppivikaa tai oletko johonkin tyytymätön?
        Voisiko jotain olla mielestäsi toisin?


      • pete_s
        aloittaja_ kirjoitti:

        Ok, kiitos hienosta ja asiallisesta vastauksestasi, erottuu edukseen näiden muiden valopäiden joukosta.
        Paljonko akkukapasiteetti on pudonnut tuon 3,5v aikana verrattuna uuteen?
        Onko ollut mitään tyyppivikaa tai oletko johonkin tyytymätön?
        Voisiko jotain olla mielestäsi toisin?

        Akkukapasiteetti ei ole laskenut vielä havaittavasti KAHDEN vuoden aikana.
        Varsinaisia tyyppivikoja en ole havainnut, mutta kaukovalo on 2012 mallissa aivan
        kelvoton tuikku johtuen liian ohuista 0-johdoista, joissa syntyy yli voltin jännitehäviö.
        Onneksi Leaf ei sammuta lähivaloja, kun kaukovalon kytkee.
        Lisänollauksen asennus kaukovalopolttimoiden kannasta parantaa
        kaukovalojen tehoa ainakin 40%.
        Tavaratila voisi mökkireissuja ajatellen olla suurempikin.


    • Anonyymi

      Minullakin leaf kokemuksia. Aivan perseestä koko vehje. Joutuu ostamaan pensa genen peräkonttiin. Tietenkin sillä kyllä sitten pärjää missä vaan. Pakkasella kylmä kuin ryssän helvetissä.

      • Anonyymi

        Hah hah, ei onnistu lataus pensa genulla oikein, eli vitsi miehiä oot!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah, ei onnistu lataus pensa genulla oikein, eli vitsi miehiä oot!

        – Jos sähköautoa lataa bensa-aggregaatilla, niin samalla bensamäärällä sähköauto kulkee pidemmälle, kun että bensan laittaisi tavalliseen autoon. Tämä johtuu siitä,että aggregaatin toimiessa optimaalisella hyötysuhdealueella, sen hyötysuhde on niin paljon parempi, vaikka otettaisiin huomioon myös sähköauton hyötysuhde.15.6.2020.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      120
      5236
    2. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      184
      4456
    3. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      176
      4390
    4. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      103
      3610
    5. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      32
      3368
    6. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      46
      3261
    7. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      17
      3229
    8. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      59
      3218
    9. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

      Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      80
      3218
    10. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

      Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      15
      3169
    Aihe