Nissan Leaf täyssähköauton käyttökokemuksia talvikäytöstä

Leafia harkitseva

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia Leafista suomessa?
Netistä löytyy niitä aika nuukasti. Kannattaako Leafin 2013 parannetun mallin tuonti saksasta? Miten talvi vaikuttaa auton kulkuun /toimintasäteeseen? Onko lämmin tallipaikka välttämättömyys talvilatailuun kuin pakkasta on yli -20"C?
Onko kukaan asentanut webastoa norjan mallin mukaan autoonsa ja onko se toimiva kombinaatio talvilämmitykseen?
Käyttökokemukset ja tyyppiviat kiinnostavat myös.

Löytyykö keltään asiallisia vastauksia, nuoriso voi tälläkertaa olla hiljaa, ne kommentit ovat tulleet tutuiksi jo muilta palstoilta eikä uusintoja kukaan jaksa enään lukea.

20

9328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäilevä tuomas

      Akut ja pakkanen eivät oikein sovi yhteen. Ehkä kun polttokennoautot tulevat 2015 markkinoille talviajokin onnistuu paremmin.

      • Sähköauton kannattaja

        Pakkanen on parempi kuin etelä Saksan helteet. Akut kestävät pakkasessa ja kylmässä pitempään kuin kuumassa. Litium paristot ovat sellaiset ominaisuuksiltaan.


      • Sähköauton kannattaja

        Pakkanen on parempi kuin etelä Saksan helteet. Akut kestävät pakkasessa ja kylmässä pitempään kuin kuumassa. Litium paristot ovat sellaiset ominaisuuksiltaan.


    • kehitysversioita

      Eihän noita ole ostettu kuin muutama yksilö ja nekin pääosin kunnat ja vastaavat. Ei kai kukaan yksityinen tuollaisella oikeasti mitään tee.

      • Sähköauton kannattaja

        Höpö höpö, kaupunkiajossa ehdoton ykkönen, jos ajomatkat ovat keskimäärin 100km per päivä pääkaupunkiseudulla.


      • Joskus olen ajellut Nissanin sähköautolla. Mielestäni sillä pääsee aivan hyvin paikasta toiseen niin kuin polttomoottoriautollakin.


    • Tesla.

      Teslalla ajoin -25 asteen pakkasessa 315 km.

      • utelias_

        Minkä kokoinen oli akkupaketti? 65 vai 85, JOKIN MUU KOKO?


      • sähkömies
        utelias_ kirjoitti:

        Minkä kokoinen oli akkupaketti? 65 vai 85, JOKIN MUU KOKO?

        Sähköauto on Teslaa lukuunottamatta vehje johon tulee suhtautua kuin bensavehkeeseen jossa palaa polttoaineen merkkivalo.Aika stressaavaa kytätä riuttääkö aine omaan matkaan.


    • jöör ingen

      leaffeja on myyty joku satakunta suomeen ja tosiaan pääosin tuotekehityksen tai mainostamisen vuoksi joten ei varmaan ole paljoa omakohtaisia kommentteja tulossa. eikä ole itselläkään. firmalla on moinen ja pikalatauspisteet toimipaikkojen parkkiksella. palaverin aikana akku on lähes täynnä taas.

      talvilatailuun ei tarvitse lämmintä paikkaa, akku latauksessa ollessaan pitää lämpötilansa optimaalisena. autolehdet ovat testailleet toimintasädettä "talvioloissa" ja saaneet jotain 60-70 km, mutta lähteneet kylmällä akulla ja autolla. alussa kuluu paljon energiaa akun ja auton lämmittämiseen ja tämä tapahtuu huonolla hyötysuhteella kun akku on kylmä.

      uudessa on ilmalämpöpumppu, joten eteläisen suomen olosuhteisiin varmaan aika hyvä kun lämmitystä tarvii lähes koko vuoden. vanhaan varmaan kannattaa jokin polttoainetoiminen systeemi olla, ja muutenkin jos on kylmissä oloissa suomea eikä saa aina tolppaan. tietty voinee ostaa aggregaatin varoiksi, salkkukokoisia saa jollain parillasadalla eurolla, saa akun lämpöiseksi ainakin, ja hieman lisävaraustakin.

    • leaf1

      Itsellä ollut nyt 6kk käytössä pääkaupunkiseudulla uusi leaf työsuhdeautona.
      Talvella huippupeli, lämmitys päälle kännykästä tai koneelta ja toi tehokas lämpöpumppu lämmittää auton hetkessä. Lisäksi penkinlämmittimet ja ratinlämmitin menee päälle.
      Vaatii että pystyy kotona laittamaan yöksi lataukseen vaikka voisikin pääasiassa ladata esim töissä.
      Sanoisin että pitää varautua 70km rangeen kovemmilla pakkasilla jos ajaa motaria. Kaupungissa olen plus keleillä päässyt tohon luvattuun 200km rangeen, mutta motarilla ja huolettomalla lämppärin käytöllä tippuu 100km pintaan. Yhdistelmänä toi ja pikalatauspisteiden vähyys estää matkailun, joten vaihdan auton sukulaisreissuille.

    • aloittaja_

      Kiitos, ensimmäinen asiantuntijan vastaus käyttökokemuksista.

      Onko auto ollut lämpimässä tallissa pakkasella kummassakaan päässä? Miten pakkanen vaikuttaa akun latausaikaan?

      Onko polttoainelämmitin (webasto / norja malliin) kellään käytössä?

      • Leaf1

        Töissä välillä tallissa ja välillä pihalla, kotona pihalla. En keksi mitään syytä miksi pitäisi webasto hankkia jos kilsat on päivässä alle 70, kokemusta ei kylmemmästä kuin -30 c pakkasessa. Lataan perus töpselistä. Lataus on noin 10%/h harvemmin tulee ajetta alle 20% tason. Lataus suositellaan jättämään 80% Töissä lataan 100% jos aika riittää. Kauppakeskuksistakin löytyy vain noita perus töpseleitä ja niistä saa kaupassakäynnin yhteydessä ehkä 20 c edestä virtaa, välillä mietin että onko vaivan väärti viritellä laturia. Olen ihmetelly miksi niistä ei löydy oikeaa laturia joka mahdollistaa nopeamman latauksen. (Älä turhaan hanki suomeen 6,6kw latausoptiolla olevaa). En ole kiinnittänyt huomiota vaikuttaako lataus aikaan pakkanen, pihalla lataan vain kotona ja auton ajastin aloittaa latauksen klo 21.


      • 34765
        Leaf1 kirjoitti:

        Töissä välillä tallissa ja välillä pihalla, kotona pihalla. En keksi mitään syytä miksi pitäisi webasto hankkia jos kilsat on päivässä alle 70, kokemusta ei kylmemmästä kuin -30 c pakkasessa. Lataan perus töpselistä. Lataus on noin 10%/h harvemmin tulee ajetta alle 20% tason. Lataus suositellaan jättämään 80% Töissä lataan 100% jos aika riittää. Kauppakeskuksistakin löytyy vain noita perus töpseleitä ja niistä saa kaupassakäynnin yhteydessä ehkä 20 c edestä virtaa, välillä mietin että onko vaivan väärti viritellä laturia. Olen ihmetelly miksi niistä ei löydy oikeaa laturia joka mahdollistaa nopeamman latauksen. (Älä turhaan hanki suomeen 6,6kw latausoptiolla olevaa). En ole kiinnittänyt huomiota vaikuttaako lataus aikaan pakkanen, pihalla lataan vain kotona ja auton ajastin aloittaa latauksen klo 21.

        Kauppakeskuksissa pitäisi kieltää latauspaikoilla perinteisten autojen pysäköinti.

        Toki ajatteleva ihminen jättää paikan vapaaksi, mutta itsekkäitä tampioitakin on invapaikoillakin parkissa, joten eipä taida onnistua.

        Suositeltavaa olisi saada nimenomaan kauppakeskuksiin noita pikalatauspisteitä, perus töpselilataus normaalilla 230V on aika marginaalista, jos ei tuntikausia shoppaile.


    • pete_s

      Minulla tuli juuri 2 vuotta täyteen 3.5. Nissan Leaf:illäni. Kilometrejä on kertynyt
      samassa ajassa hiukan päälle 39000. Auto pelaa arkikäytössä loistavasti.
      Minulla on lämmin talli sekä kotona että töissä, joten en edes juuri ole esilämmitystoimintoa käyttänyt. Pakkaskelillä toimintamatka on tosiaan n.100 km,
      silloinkin sisätilan lämpötilapyynti pitää asettaa 16,5:een asteeseen ja ajaa ECO-modella. Kesämökilleni on matkaa 100km, ja olen sinne ajanut -10 pakkasella.
      Varaus riitti nipin-napin. Siitä kylmemmällä en uskaltaisi mökille asti lähteä.
      Uusi Leaf, jossa on lämpöpumppulämmitys selvinnee pikkupakkasilla pitemmän
      matkan latauksella. Valitettavasti lämpöpumpun etu kutistuu kun pakkanen kiristyy
      kovemmaksi joten -20 pakkasella tuskin kannattaa yli 100km:n kertamatkoja suunnitella.

      • aloittaja_

        Ok, kiitos hienosta ja asiallisesta vastauksestasi, erottuu edukseen näiden muiden valopäiden joukosta.
        Paljonko akkukapasiteetti on pudonnut tuon 3,5v aikana verrattuna uuteen?
        Onko ollut mitään tyyppivikaa tai oletko johonkin tyytymätön?
        Voisiko jotain olla mielestäsi toisin?


      • pete_s
        aloittaja_ kirjoitti:

        Ok, kiitos hienosta ja asiallisesta vastauksestasi, erottuu edukseen näiden muiden valopäiden joukosta.
        Paljonko akkukapasiteetti on pudonnut tuon 3,5v aikana verrattuna uuteen?
        Onko ollut mitään tyyppivikaa tai oletko johonkin tyytymätön?
        Voisiko jotain olla mielestäsi toisin?

        Akkukapasiteetti ei ole laskenut vielä havaittavasti KAHDEN vuoden aikana.
        Varsinaisia tyyppivikoja en ole havainnut, mutta kaukovalo on 2012 mallissa aivan
        kelvoton tuikku johtuen liian ohuista 0-johdoista, joissa syntyy yli voltin jännitehäviö.
        Onneksi Leaf ei sammuta lähivaloja, kun kaukovalon kytkee.
        Lisänollauksen asennus kaukovalopolttimoiden kannasta parantaa
        kaukovalojen tehoa ainakin 40%.
        Tavaratila voisi mökkireissuja ajatellen olla suurempikin.


    • Anonyymi

      Minullakin leaf kokemuksia. Aivan perseestä koko vehje. Joutuu ostamaan pensa genen peräkonttiin. Tietenkin sillä kyllä sitten pärjää missä vaan. Pakkasella kylmä kuin ryssän helvetissä.

      • Anonyymi

        Hah hah, ei onnistu lataus pensa genulla oikein, eli vitsi miehiä oot!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah, ei onnistu lataus pensa genulla oikein, eli vitsi miehiä oot!

        – Jos sähköautoa lataa bensa-aggregaatilla, niin samalla bensamäärällä sähköauto kulkee pidemmälle, kun että bensan laittaisi tavalliseen autoon. Tämä johtuu siitä,että aggregaatin toimiessa optimaalisella hyötysuhdealueella, sen hyötysuhde on niin paljon parempi, vaikka otettaisiin huomioon myös sähköauton hyötysuhde.15.6.2020.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      80
      2809
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      295
      1626
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1527
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1371
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      401
      1349
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      396
      1273
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    8. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      999
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      854
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      832
    Aihe