Edellinen yhteinen rupeamamme oli sen verran veret seisauttava, että ajattelin herätellä uutta aihetta.
Jos pyrittäisiin ohjaamaan laulajia mahdollisimman luonnolliseen äänenkäyttöön, niin missä kohdin kevyt ja klassinen musiikki eroavat toisistaan?
Luulen, että tätä asiaa pohtimalla saisimme myös edellistä dilemmaa lievenemään. Laulamisen pohjalla on kuitenkin selkeästi hyvä, tukeva hengitys ja ajatus siitä, minkälaista sanomaa haluaa laulaa (kai?).
Koska olen aina itse kokenut, että klassinen laulu ei ole se minun juttuni, haluaisin tietää, onko teksti siinä niin merkityksellistä kuin esim. laulelmassa tai irkkumusassa.
Sattuneesta syystä haluaisin tietää vaikkapa juuri Singerin ja Kapakkalaulajan ajatuksia. Ja asiallisia sellaisia, juuri kuin on tarkoitus.
Singer, Kapakkalaulaja ja kaikki muut humut
6
672
Vastaukset
- Singer
Teksti on tottakai laulussa tärkeä ja merkityksellinen. Äärimmäisen. Laulut on tehty yleensä tekstiin, se on siis kaiken lähtökohta.
Veikkaan että ajatus siitä ettei näin olisi on syntynyt sen kaamean koulukunnan kautta, joka sijoittaa ääntä tekstin kustannuksella. Näitä on suomalaisissa "huippulaulajissakin".
Jos tekstistä ei saa selvää, pidän klassisen laulajan esitystä epäonnistuneena. Ihan turha esittää tekosyitä siitä, että matalalla bassorekisterillä tai korkeilla sopraanoilla se olisi mahdotonta - todellisten taitureiden suusta näillä äärialueilla tekstikin tulee ulos selkeästi.- Maruus
Joo, kyllä texti on pääasia, niin kevyen kuin klassisen laulun tulkinnassa. Sama tekniikka pitää hallita molemmissa. Jos hengitystekniikka toimii oikein, on ilo kuunnella molempia. Kaikissa lajeissa on valitettavasti "ammattilaisia"jotka ei osaa käytttää ääntään. Aika kummallista, että kuulija ei aina osaa sitä arvostella oikein, eli kelpaa kaikenlainen huohotus. Tästä aiheesta voisi käydä keskustelua vaikka kuin. Tsemppiä kuitenkin kaikille kuuntelijoille ja meille laulajille, että osattaisiin kuunnella ja laulaa, eikä vain lauleskella.
- kapakkalaulaja
Voi hyvät hyssykät!
En minä osaa sanoa, mitä on luonnollinen äänenkäyttö! Enkä kyllä osaa sanoa sitäkään, miten klassinen ja kevyt laulu eroaa noin teknisesti toisistaan. Mutta sen kyllä KUULEE.
Jotkut laulajat (vaikkapa Sonja Lumme tai Whitney Houston) laulavat korkeita ääniä ja se kuulostaa siltä kuin ne laulaisivat rintaäänellä. Se on kai sitä tyylinmukaisuutta, koska se kuulostaa hyvältä. Mutta ehkä ne käyttävätkin jotain salaista tekniikkaa siinä ;D
Musamimmi kysyi tekstin merkityksestä.
Irkkumusassa teksti on tietty erittäin tärkeä, irlantilaisethan ovat pelastaneet itsensä laululla ja laulujen sanoilla. Siksi mä pidän erityisen paljon irkkumusasta.
Ja muutenkin, mulle ainakin henk.koht. on erittäin tärkeää, että kun laulu lauletaan, niin tarinasta saa selvän.
Ja kyllä laulajan pitää olla (vaikka kuulostaa kornilta) vain se välikappale siinä laulun ja kuulijan välissä. Jos sen sanoisin provosoivasti niin sanoisin, että aplodeja sopii odottaa itse musiikille, ei itselle.
Vai? - annisopp
mie en oo ennen oikein täällä esittäytynytkään, mutta nyt otan osaa keskusteluunne:) eli siis oon ite laulanut koko pienen ikäni...klassista opetusta on kertynyt nyt 3 vuotta ja opettajani on kansallisoopperan entisiä laulajia... Olen onnellinen siitä, että olen saanut mahdollisuuden tutustua tähän ns. oikeaan äänen tuottamisen menetelmään. Olisi siis todellakin kaikki äänen tukeminen lähdettävä siitä hengityksestä ja pallean käytöstä.... tulkinta on silti paljon suurempi osa laulua kuin tekniikka..ovathan sen jo monet alansa huiput todenneet, ettei tekniikka yksin toimi...
Tuosta pohdinnastasi kevyen ja klassisen välillä..suosittelen kuuntelemaan Filippa Giordano -nimisen laulajattaren tuotantoa... hän on italialainen "loppuunastikoulutettu" laulaja ja laulaa kevyttä musiikkia...:) toivon että löytäisin sen oikean tekniikan vielä joskus, sillä olisihan se pirun hienoa "osata laulaa":D Väittäisin, ettei kevyttä ja klassista musiikkia voi äänenkäyttökriteereillä erotella. Onhan moni oopperalaulajakin hankkinut sivutuloja kevyemmillä keikoilla ja vastaavasti moni hyvinkin lavatekniikan suomien apuvälineiden turvin kansansuosionsa luonut viihdetaiteilija puolestaan uskaltautunut akustisille estraadeille. Olisiko Queen ollut massiivinen menestystarina ilman Freddie Mercuryn ammattimaista äänenkäyttötekniikkaa tai olisiko lupaavasti Esa Pasana keikkailun aloittaneesta Matti Salmisesta tullut tangokuninkaallinen ellei ooppera olisi vienyt miestä..?
Mitä tulee tekstiin, se on aina tärkeä. Silloinkin, kun kyseessä on arkaainen tai vieraskielinen teksti, jonka merkitys ei aukene kuulijalle. Esittäjällä on kuitenkin oltava käsitys siitä, mitä laulaa, siinä mielessä laulaminen on näyttelemistä. Toisaalta jos musiikki ja teksti eivät suoranaisesti tue toisiaan, ollaan kinkkisessä tilanteessa, josta itse kukin etsii omanlaisensa ulospääsyn.
Kouluaikoina musiikinopettajani esitti tästä kaksi vastakohtaista esimerkkiä: Irma Urrilan tulkitsemassa jotain aariaa, jonka tekstistä ei saanut edes sen vertaa selvyyttä, että olisi voinut sanoa, mitä kieltä siinä laulettiin ja Raittisen veljesten ensilevyn, jonka tekstissä kertojaminä haaveilee pääsystä sulttaanin lempivaimoksi...
Tekstin merkitys eri musiikkityypeissä korostu eri tavoin, mutta teksti, joka jää mysteeriksi (tai kappale, josta jää mysteeriksi, miksi se on tehty) jättää koko esitykseen arvoituksen, jollaista ei tarvittaisi.
Siihen, mihin mikäkin koulutusmalli äänenkäytön suhteen ensisijaisesti tähtää, en rivikuorolaisena ota kantaa.- Muun muassa
Kuulostaakseen uskottavalta ja tyylinmukaiselta, kevyt musiikki usein vaatii vuotavaa, "seksikkään käheää" ääntä. Taidelaulussa taas pyritään tiiviiseen ilmasulkuun äänihuulissa, kähinät ja vuotoisuus ovat merkki ei-terveestä äänestä.
Klassista ja kevyttä on turha vertailla, sillä myös pelkästään klasareissa on niin paljon erilaista laulutapaa, että minusta olisi mielenkiintoisempaa keskustella siitä!
Käykää seuraamassa eri opettajien tunneilla, mitä asioita kukin hakee. Kyse ei ole aina vain siitä, että "samoista asioista puhutaan eri nimillä". Eri koulukuntia todellakin on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut = far-right Finns Party?
Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M827453Demarilesbo synnytti lapsen
Lapsen biologisella isällä ei ole mitään oikeuksia lapseensa. On pelkkä "luovuttaja". https://www.hs.fi/politiikka/art2044734Opettaja teki pornoa sivubisneksenä
Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn734688HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!
"Sdp:n uusi talousääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen764158Ei me olla sielunkumppaneita
jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v584150Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon
Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu333639Porno-ope?
Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e623082Sovitteko ulkonäöllisesti
Oletteko kaivattunne kanssa sopivan näköinen pari? Semmoinen, suurinpiirtein yhtä hyvän näköisiä? Samanlainen olemus, ty682786Opettaja OnlyFansissa - Onko ihan OK?
Onko mielestäsi ihan OK, että peruskoulun luokanopettaja on virka-aikansa ulkopuolella aktiivinen aikuisviihteen tuottaj401970- 471705