Milloin Seinäjoelle saadaan toimiva metroverkosto, jolla ydinkeskustasta pääsisi kätevästi vaikka Hyllykalliolle! Muutenkin Seinäjokea kannattaisi kehittää enemmän kansainvälisempään suuntaan palveluineen. Helsinki on kuin mikäkin takapajuinen käpykylä ja Suomeen tarvittaisiin kipeästi uusi suuri, moderni kaupunki, joten eiköhän aleta rakentaan Seinäjoesta Suomen suurinta ja mahtavinta kaupunkia!
Seinäjoelle metro
54
1030
Vastaukset
- ei ikinä
Nyt eletään Suomessa eikä missään sivistysvaltiossa. Unohda haaveilu.
- jonsku
täält puuttuu tori kuin kaikis cityis KESKUSTORI
- antero k lol
jonsku kirjoitti:
täält puuttuu tori kuin kaikis cityis KESKUSTORI
tehrän metro Rautatietori - Seinäjoen keskus
- Eerikkireerikki
jonsku kirjoitti:
täält puuttuu tori kuin kaikis cityis KESKUSTORI
No sehän on tulos kunhan tuo parkkiluola valmistuu.
- anttipaita....
aloitu nyt oli trollaus, mutta onahn täällänäitä "kirjailijoita" jota eivät ole saaneet yhtään kirjaa julkiasukuntoon ja heiltä tulee välillä päätöntä tekstiä, joka on kuitenkin tosissaan laadittu. Raideliikenteen asemien alin hintalappu pyörii n 300 - 400 miljoonan euron korvilla. Pian Pk-seudulle valmistuvan länsimetron virallinen hintalappu on tällä hetkellä 976 miljoonaa euroa.
Siitä vain maksamaan, seinäjoen matkustajamäärillä on syytä toivoa hyprsuperjättinflaatiota, jotta kustannukset saadaan edes joskus kuitattua...- Anonyymi
Homopoppeli ei Seinäjoella ole varaa ostaa edes hevoskärryjä
- yrjdjfjx
Jee. Pyllykallion metro. JEe.
- pajusen anttipaita
metro=raitiovaunu (sähköllä toimiva minijuna, joka kulkee rautateitä, suosittu kaupungissa liikkumismuoto)
- vitun TYHMÄ!
pajusen anttipaita kirjoitti:
metro=raitiovaunu (sähköllä toimiva minijuna, joka kulkee rautateitä, suosittu kaupungissa liikkumismuoto)
vittu sä cupan kommari olet sitten mettäläinen ja TYHYMÄ!
raitsikka
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raitioliikenne
on pikkusen eri asia kuin metro
https://fi.wikipedia.org/wiki/Metro
ja aloituksessa kirjoitettiin METROSTA!
Joo haaveile vielä lisää kirjailijanurasta, älliä sinulla ei ole sellaisen tekemiseen... - hehehhahahah
"raitsikka", kuules mettäläänen, ei kukaan sano että raitsikka. se on ratikka tai spora.
- Anonyymi
hehehhahahah kirjoitti:
"raitsikka", kuules mettäläänen, ei kukaan sano että raitsikka. se on ratikka tai spora.
Olkoon vaikka rintsikka. 😂😂
- tarpeellinen
Joo, hyvä idea. Ensimmäiseksi rataosuudeksi kannattaisi rakentaa Matkakeskus - Lentokenttä.
- anttipaita pajunen
heips sinullekin "Vitun tyhmä".
Myönnän että tasa-arvo metron ja ratikan välillä ei täsmää. Sinusta päätellen et ole insinööri, joten valinta osuu cityratikkaan. Sinulle "Vitun tyhmä" eka paikka siinä.
- Hiano_homma
Työt alootettu?
Vaasaantaloon viäres näyttääs oleva metroasematyömaa... - Realismiahiukankiitos
Alottaja voiski vapaaehtoisena sitte lahjoitaa kaupungille ne kaikki miljoonat millä metro tänne saataisiin.
Ko ei kunnon paikalislikeenteeseenkää oo rahaa nii saati johonki vitun Hifistely metroon.
Ja toinen asia mistä kuvittelit että metron linja kaiveltasiin auki .
Oisko ratikka järkevämpi ratkaisu. Ja seki aika vitun vaikea siottaa kovoitukseen joka ei tue kaupunkimaisuutta vaan maalaiskylänpahaista.
Kaupunki meneearvioni mukaa konkursiin jo näillä keskustan paranuksilla koska kaivetaan kahesta suuntaa eli tehdään uutta mutta vähennätään samalla ihmisten halua ajaa keskustaan ja mahdolisuuksia käydä keskustassa esim julkisilla. Samaan aikaan laajenetaan palvelut hyllykallion suuntaa jouppiin ja soukallejoelle.
Kunnan päätäjämme on saitoja idiootteja. Terään yrittämiselle paikkoja juu mutta yritykset tarttis asiakaatki ja seinäjoen keskusta ei autiosaarena tällähetkellä oikein houkuttele!- tutkisvähän
Oliskohan ollut sarkasmia?
Ei seinäjoelle ole tulossa metroa ainakaan sataan vuoteen. :D
- VasaraKirves
Yrittäkää ny ensin saada jostain kohtaa kunnollinen sisääntulotie Tampereen suunnasta Seinäjoelle. Tällä hetkellä Seinäjoelle ei pääse ohikulkutieltä oikein mitään järkevää kautta. Ohi kyllä pääsee, mutta sisääntulotiet ei ole järkeviä.
Alunalkaenkin tuo Rengonharjun kohta olis pitäny tehdä samalla tapaa kuin Nurmoonkin liittymä. Niin että suoraa menevä tie veis Seinäjoen keskustaa kohti, ja ramppien kautta sitten ohikulkutielle. Kuitenkin Jalasjärven suunnastakin 8 autoa 10:stä pyrkii Seinäjoen keskustaan. Kyllä ne rekat olis loivien ramppienkin kautta aiva hyvin päässyt ohitielle. Pääsööhän ne Nurmooskin siitä maailmanympyrästä aivan hyvin.
Ajakaa vaikka joskus ihan huviksenne Jalasjärven tietä ohikulkutielle, niin huomaatte miten siellä ei ole liikennettä juuri ollenkaan. Jaa miksi? No siksi että ainoastaan osalla rekoista on ohikulkutarve, lähes kaikki muu liikenne suuntautuu Seinäjoelle.
Jättäis ne rengonharjun pylpyräliittymät odottamaan aikaa parempaa, ja tekis uuden liittymän vaikka reilu 2km pohjoisemmas. Siihen kohtaa missä ohitie menee S-mutkan yli. Siinä olis jo alikulkukin valmiina Seinäjoen suuntaan menijöille. Tampereen suuntaan menijöille laittais vain asfaltit takaisin siihen kuorittuun kohtaan, siihen mistä se väliaikainen tie kulki pitkän aikaa. Sekin helpottais ja mukavoittais Seinäjoelle menijöitä/tulijoita jo oikein oivallisesti. Vaikkakin alunalkaen päätie olisi pitänyt tehdä kohti Seinäjokea, ja rekoille se ohiväylä 2-kaistaisena. Olisi ollut ohituskaistoille paljon enemmän tarvetta Jalasjärvi-Rengonkylä välillä, jossa on paljon enemmän liikennettä ja ohitustarvetta. Nykyisellä ohitustiellä ei ole edes ohitustarvetta, koska autoja kulkee niin harvassa. Ehkä usko että liikenne lisääntyy edes lähitulevaisuudessa, koska ohitustie kulkee niin kaukana, ettei sitä kannata mitenkään käyttää Seinäjoen sisäisiin siirtymisiin, tyyliin kehä3.
Ohikulkutien liikennelaskelmat on tehty sillä ajatuksella, että Kärjen ja Soukkajoen eteläosien metsiin kaavoitetaan neliökilometrikaupalla asuinalueita, jossa asuu vähintään 40 000 uutta asukasta. Seinäjoen ns kaupunkialueella Nurmo mukaanlukien asuu tällä hetkellä joku nipin napin 50 000 asukasta, loput asuu kaukana sivukylillä. Aika paljon pitää väkeä sisäänmuuttaa Seinäjoen ulkopuolelta. Ei onnistu alle 100:ssa vuodessa, jos sittenkään.
Kaikkein järkevintä olisi ollut tehdä ns "läntinen ohitustie", ja uhrata kyrkkärin metsät asutukselle ja tierakentamiselle. Tällöin Seinäjoki olisi kasvanut luonnolliseen suuntaan, kuusseiskan suuntaisesti. Kärjen takana vapaana oleva metsäalue alkaa vasta 5km päässä Seinäjoen keskustasta. Joupiskan takana olisi ollut oikein hyvää ja monipuolista rakennusmaastoa tarjolla jo 2km päästä alkaen. Kyllä se kuntorata olisi siellä asutuksen välissä mahtunut luikertelemaan.- Anonyymi
Läntinen tiehän on jo olemassa. Alaanentie nro 701 välillä valtatie 19 ja 67. Tarvitaan vain selkeä kyltitys.
- juna-bussi
Juna-bussi(Bussi-juna) ihan mitenpäin vain, kunhan kulkee ja olisi ns, tavaravaunu erikseen. Esim: Matkakeskus- Rengonharjun lentokenttä-Matkakeskus. Muut kiertäisi vaikka Alakylä-Jouppi- matkakeskus jne...
Nuo lija-autot kun ovat mitä ovat. - digipele
lakeusilla ollaan aina oltu suuruuden hulluja..joo. mutta mitä ihmiset jotka hakee postinkin omalla autolla tekis julkisilla kulkuneuvoilla? rehentelis...ei lentokenttä kannatanu,kuinkas paikallisliikenne? tuskin parkkihalli kun se ei oo maan päällä...vittu mitä pellejä
- Anonyymi
Itse olet aasi.
- Laskevakomialiikennne
Joo niin on ei täällä mikää kannata turha puhua metroista.paikallisliikenteestä....nyt on ja tulee olemaan jopa takseilla laskeva frendi nuorimmasta päästä pirssareista lopettaa/on lopettanut...tosi komiaa on perkele
- Weliisa
Mitä sitä metrolla tekee kun busseissakaan ei ole matkustajia.
- lelulandia
menis autoliikkeet konkurssiin jos julkinen liikenne toimis kun osa myy ny jo toisilleen ja fixareille huonot...maakunnan juipeille rahoitetaan 50% muttei se kata koko toimintaa kun korkeintaan parille suurimmalle.
- Onnikallavaan
Tutustukaa Sampo Hietasen kehittämään Maas-järjestelmään (Mobile as a Service). Siitä kerrotaan tänään Helsingin Sanomissa ja kuinka Toyota on ottanut sen Whim-mobiilisovelluksen ohjelmaansa. Tuntuu kovin antiikkiselta kun täällä möyhätään ja möyhätään kuin jossakin ajanlaskun alussa. Maailma menee eteenpäin ja sitä kannattaa seurata - myös Etelä-Pohjanmaalla ja Seinäjoella.
- Ilman_ireoita_ei_kehity
Miten maakunnan Metropoli voi olla Metropoli ilman Metroa?
Ilman Metroa Seinäjoki on ainoastaan maakunnan Poli... mikä sinällään taitaa pitää paikkaansa?
Metroyhteys Renkonharjun lentokentältä Lakeuren Ankkurin kautta keskustaan ja sieltä erelleen Mini-Mani-CM-uusi-Lidl kautta Prismaan. Renkonharjun kentällä piisais parkkitilaa. Renkonharjulle mahtuus kaikki tapahtumat Tankosta Rovinssihi eikä tarttiis pöhönäs ajella.
Ireaa vois kokeella vuoren pari kaupunkijunalla ? - Ilman_ireoita_ei_kehity
Miten maakunnan Metropoli voi olla Metropoli ilman Metroa?
Ilman Metroa Seinäjoki on ainoastaan maakunnan Poli... mikä sinällään taitaa pitää paikkaansa?
Metroyhteys Renkonharjun lentokentältä Lakeuren Ankkurin kautta keskustaan ja sieltä erelleen Mini-Mani-CM-uusi-Lidl kautta Prismaan. Renkonharjun kentällä piisais parkkitilaa. Renkonharjulle mahtuus kaikki tapahtumat Tankosta Rovinssihi eikä tarttiis pöhönäs ajella.
Ireaa vois kokeella vuoren pari kaupunkijunalla ? - Zaeboaja
Metrosta puhuminen on vitsi. Sen sijaan tutustukaa Sampo Hietasen kehittämään Maas-järjestelmään (Mobile as a Service). Siitä kerrotaan tänään Helsingin Sanomissa ja kuinka Toyota on ottanut sen Whim-mobiilisovelluksen ohjelmaansa. Tuntuu kovin antiikkiselta kun täällä möyhätään ja möyhätään kuin jossakin ajanlaskun alussa. Maailma menee eteenpäin ja sitä kannattaa seurata - myös Etelä-Pohjanmaalla ja Seinäjoella.
- Mobilasaservice
Suosittelen tutustumista Sampo Hietasen Whim-sovellukseen, jota HS tänään esittelee, niin ei tarvitsisi täällä kouhottaa noita synkkiä aivopieruja. Kehitys kehittyy ja sitä kannattaa seurata ja jättää tuollaiset "Metro Seinäjoelle" ähkäisyt omaan naurettavaan arvoonsa.
- Mobilasaservice
Suosittelen tutustumista Sampo Hietasen Whim-sovellukseen, jota HS tänään esittelee, niin ei tarvitsisi täällä kouhottaa noita synkkiä aivopieruja. Kehitys kehittyy ja sitä kannattaa seurata ja jättää tuollaiset "Metro Seinäjoelle" ähkäisyt omaan naurettavaan arvoonsa.
- Mobilasaservice
Suosittelen tutustumista Sampo Hietasen Whim-sovellukseen, jota HS tänään esittelee, niin ei tarvitsisi täällä kouhottaa noita synkkiä aivopieruja. Kehitys kehittyy ja sitä kannattaa seurata ja jättää tuollaiset "Metro Seinäjoelle" ähkäisyt omaan naurettavaan arvoonsa.
- Mobilasaservice
Suosittelen tutustumista Sampo Hietasen Whim-sovellukseen, jota HS tänään esittelee, niin ei tarvitsisi täällä kouhottaa noita synkkiä aivopieruja. Kehitys kehittyy ja sitä kannattaa seurata ja jättää tuollaiset "Metro Seinäjoelle" ähkäisyt omaan naurettavaan arvoonsa.
- sesejoutusa-olisi
Seinäjokihan voitaisiin putkittaa vaikka maan päälle, niinkuin putkipostina ihmiset kulkis matkat huippu nopeesti jotta tupsahtaa eikä tulisi järestelmä niin kalliiksikaan.
Joo hommahan olisi tyyliä kuin vaulussakin sanotaan SUKKULA VEENUKSEEN
elikkä. sullulalla veenukseen.
- gjkkhgcgvhc
Tämä vanha takapajuinen kurakauppala ei muuta kaipaa kuin järkeä päätöksentekoon!!
- S0mpauttauttaja
Lapualla on jo metro suunnitelmat pitkällä. Reitti on novaparkista entiseen matkahuoltoon
- MetriLetku69
Tuskin tuon kokoiseen tuppukylään mitään metroverkostoa tullaan ikinä rakentamaan.
Suomen suurin kylä! :)- 10ksinnetänne
Kyllä tässä jää helsinki kakkoseksi kun oikein ruvetaan visioimahan intoseinäjoella.
Ensin tehdään ratikkaraiteet, sitten metro. Suunnitelurahat on jaettu jo!
- Anonyymi
Rapakauppalasta puuttuu satamakin, lälälläää vaasassapa on.
Vaasassa on komia siltakin, kurakauppalassa ei siltojakaan.- Anonyymi
Aivan ensimäiseksi pitäisi perustaa Itäkeskus ,johon siotettaisiin kaikki mamut .Sitten vasta olisi metron vuoro. Helsingissä metrossa istuu vai näitä tummahipiäisiä. Meidän Tauno on
nähnyt ,ja viellä harrastavat siellä seksiä .
- Anonyymi
Kai se taas kesemmällä aloittaa ajelut se traktori, jonka perässä on monenistuttava katettu peräkärry. Kyllä se tässä vaiheessa ajaa sekä metron että raitiovaunun asian. Voi myös hankkia useampia. Yksi traktori maksanee alle satatuhatta kuitenkin. Pienet kustannukset metroon verrattuna.
- Anonyymi
2-kaistainen junarata Tampereelle, jolla pääsee täältä äkkiäpois.
- Anonyymi
Vuonna 3000.
- Anonyymi
kyllä huomaa että on noussu wanna be kaupunkilaisilla kusi päähän kun on saanut rautatie aseman ja hotellin viereen pari uutta kauppaa ja kerrostaloa...nyt luullaan että tämä on jo suurkaupunki. no ymmärtää sen. en vittuile. tuntuu se varmaan aina kesällä ihmeelliseltä kerran vuodessa kun "maailma"tulee kaupunkiin? kun on noita festareita.
hyvää alkukesää sinne ps.tehkää vaikka pikkubussilla reissu johonkin kaupunkiin joskus kun korona loppuu..käykää ravintolassa syömässä,uikaa meressä,ai niin eika kukaan osaa uida? käykää lentokentällä ps.se sumu ei ole koneen vessan kusta..katsokaa ihmisiä torilla.
kyllä se siitä..ehkä joskus vielä ulkomaillekin..ehkä
- Anonyymi
Eikö viäkää oo alootettu rakentamahan?!
- Anonyymi
Ei mitään metroa vaan Hyllykalliolle kansaanvälinen lentokentttä
- Anonyymi
landepaukku...rapaan ja nevaan on huono tehdä metrotunneleita.pitäs olla kalliotakin e-p on pikkusen märkää. ja seinäjoki on kanttiinsa pikkusen lyhyt tunneleille. tietty jos joskus kävisit ylistaroa kauempana tietäisit
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
landepaukku...rapaan ja nevaan on huono tehdä metrotunneleita.pitäs olla kalliotakin e-p on pikkusen märkää. ja seinäjoki on kanttiinsa pikkusen lyhyt tunneleille. tietty jos joskus kävisit ylistaroa kauempana tietäisit
koittakaa laittaa presidentille vaatimus että eduskunta ja presitentti pitää siirtää seinäjoelle...heh heh. ainiin ne on muuten ollu vaasassa. jos olette historiaa lukeneet
- Anonyymi
Metabolista metropoliksi - kas siinä pulma maaseudun sedille.
- Anonyymi
renkipoikien lapsilla on kyllä pahasti noussu tämä kaupungistuminen korvien väliin..näin ulkopuolisena täällä asuneena ja sitä katselleena olen ihmetellyt miten moinen hurmos voi tulla normaalista kehityksestä. no kyllä sen on tajunnut tässä muutamassa vuodessa kun on käsittänyt että kaikki on aina tehty pienissä piireissä omissa savuissa..nyt netti on tuonut näkemystä maailmalta niin pitäähän ne saada seinäjoelle kaikki? kassit olen pakannut,tekemistä olisi fyysisesti mutta henkisesti tämä on niin oma maailmansa että sitä ei avaa edes hannu lauerma
- Anonyymi
200 v kuluttua.
- Anonyymi
valtion päätöksellä tuettiin elinvoimaisten alueiden pienlentokenttiä....hmmm ei ollut rengonharju listalla? täällä ei kattokaas ole teollisuutta...kokkola/pietarsaari alueella on 10x enemmän ja kemin alueella. vaasasta nyt puhumattakaan
- Anonyymi
Ka lentokone, haaa. Mullon polokupyärä, ääääh.
- Anonyymi
Ja sitte mä heräsin housut märkänä....
- Anonyymi
oppis ny porukat edes liikennesäänöt,toki metros on kuski,mutta tuski etelä-pohjalainen jumalaa pelkäävää pikikoura maan alle menee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5743814Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483298- 382781
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662719Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192114- 322071
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121917- 291835
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171770Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471729