Mitä tunteet ovat?

KaikkiOnPsykologiaa?

Ovatko tunteet jotain suurempaa kuin evoluution aikaansaamaa sopeutumista luontoon.

Tähtääkö kaikki tunteemme pelkästään biologian mukaisesti selviytymään ja lisääntymään mahd."nautittavalla" tavalla ja tunteet ovat pelkkiä motivaattoreita tähän tehävään.

Eli onko mieli/tietoisuus vain kemiallisia reaktioita ihmisessä, jotka saa tunteita aikaan tarkoituksena saada ihminen lisääntymään ja selviytymään.
Ja jos näihin tunteisiin ei saa sopivaa vastetta niin ihminen sairastuu?

4

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tavallinen tallaaja

      Aikalailla näin taitaa mennä..

      Jos nyt verrattaan vaikka ihmistä ja tietokonetta, jolla ei ole tietoisuutta tai tunteita.
      Tosin tietokone kaikkine komponenteineenkin on huomattavasti yksinkertaisempi kuin ihminen.

      Baariin kun mennään (esimerkki), vaikka vain ottaakseen yhden, niin katseet kiinnittyvät aina mielenkiinnon kohteeseen keskivertoa pidemmäksi aikaa (tai tämä jää ainakin mieleen), tässä kohtaa on jo käynnistynyt kemiallisten aineiden sarja. Ihminen kun yrittää aina elää nautinnossa ja päästä tavoitteeseen, jotkut tyytyvät korvaaviin ja toiset yrittävät keinolla millä hyvänsä.
      Tosin kukaan ei tee työtä toisen puolesta, ellei itselle tule absoluuttisesti minkäänlaista tyydytystä missään vaiheessa tai ei ole kiinnostusta.
      Mutta jos tunteita ei olisi ihmisillä ollenkaan, niin huonolta näyttäisi tulevaisuus.

      Mielenkiinnon ja tunteiden katoaminen on omasta kokemuksestani varmaan lähinnä aihetta "kun mikään ei tunnu miltään".

    • Xenia Onatop

      Tunnegeneraattorina toimii paljonkin aivojen primitiivisin rakenneosa, nimittäin limbinen järjestelmä, joka osallistuu mm. autonomisten toimintojen, motivaation ja tunteiden säätelyyn sekä yhdistää erilaisia tunnetiloja muistiin tallentuneisiin fyysisiin tuntemuksiin. Limbinen järjestelmä on kasvanut ihmisellä aivojen kehityksen myötä, mutta sen suhteellinen osuus aivojen koosta on vähäisempi kuin eläimillä. Tämä on varsin selkeä evoluution tulos, jolla optimoidaan ihmisen selviytymis- ja lisääntymiskykyä.

      • KaikkiOnPsykologiaa?

        Siis missä kohtaa eläimelle (ihminen on eläin) tuli tunteet?
        Vai onko ameballakin tai kaloilla jo tunteet?
        Tuskin evolutiivisesti kaksineuvoinen mato tarvitsee tunteita.

        Mitä järkeä siis evoluution oli tuottaa tunteellisia eläimiä, kun kerran tarjolla on ameboja yms..jotka lisääntyvät suht hyvin?

        Epigenetiikka varmistaa sen, että ympäristöllä on ratkaiseva rooli saada aikaan näitä kemiallisia reaktioita, jotka johtavat sitten ties mihin. Eli limbinen järjestelmä/tunteet olisi näin ollen seurausta siitä ympäristöstä, jossa eläin alkoi kehittymään ja eli. Ravinteet ja ympäristön haasteet kohtasivat muodostaen tunteet.
        Tämä teoria vaikuttaisi järkevältä.
        Mutta jos itse todellisuudella/luonnolla ei ole tunteita, niin miten se saa aikaan jotain jolla on tunteet. Miten elottomasta voisi syntyä elävää? Onko siis luonto vain mielen tuotetta, vai olemmeko itse asiassa zombeja (eläviä kuolleita).

        Jos robotille kehitettäisiin tunteet, sellainen äly, jolla se osaisi kirjoittaa, lukea, kävellä, juosta tehdä musiikkia... mikä on varmasti mahdollista ja se saataisiin koodaamaan itsestään uusia versioita niin se ei siltikään tekisi itsestään mitään. Se tekisi vain sen mitä se olisi koodattu tekemään.

        Ihmisen mielellä taas on vapaa tahto, koska evoluutiojuttu antaa ymmärtää, että olemme evoluution "koodaamia" (aivan eri asia kuin tietokoneen/robotin koodaus). Täten siis eläimillä/kaikilla eliöillä olisi vapaa tahto.

        Evoluutiota kun ohjaa lopulta alkeishiukkastasolla matemaattinen puhdas sattuma, eli "ääretön otosavaruus hiukkasten konfiguraatioita/energian ilmenemisiä", josta luonto arpoo fyysisen todellisuuden.
        Täten itse evoluutiolla/luonnollakin olisi "vapaa tahto", ja todellisuus olisi siten mielen kaltainen.

        Onko tieteessä mitään konsensusta näitä asioita koskien?


      • sekarotuinen
        KaikkiOnPsykologiaa? kirjoitti:

        Siis missä kohtaa eläimelle (ihminen on eläin) tuli tunteet?
        Vai onko ameballakin tai kaloilla jo tunteet?
        Tuskin evolutiivisesti kaksineuvoinen mato tarvitsee tunteita.

        Mitä järkeä siis evoluution oli tuottaa tunteellisia eläimiä, kun kerran tarjolla on ameboja yms..jotka lisääntyvät suht hyvin?

        Epigenetiikka varmistaa sen, että ympäristöllä on ratkaiseva rooli saada aikaan näitä kemiallisia reaktioita, jotka johtavat sitten ties mihin. Eli limbinen järjestelmä/tunteet olisi näin ollen seurausta siitä ympäristöstä, jossa eläin alkoi kehittymään ja eli. Ravinteet ja ympäristön haasteet kohtasivat muodostaen tunteet.
        Tämä teoria vaikuttaisi järkevältä.
        Mutta jos itse todellisuudella/luonnolla ei ole tunteita, niin miten se saa aikaan jotain jolla on tunteet. Miten elottomasta voisi syntyä elävää? Onko siis luonto vain mielen tuotetta, vai olemmeko itse asiassa zombeja (eläviä kuolleita).

        Jos robotille kehitettäisiin tunteet, sellainen äly, jolla se osaisi kirjoittaa, lukea, kävellä, juosta tehdä musiikkia... mikä on varmasti mahdollista ja se saataisiin koodaamaan itsestään uusia versioita niin se ei siltikään tekisi itsestään mitään. Se tekisi vain sen mitä se olisi koodattu tekemään.

        Ihmisen mielellä taas on vapaa tahto, koska evoluutiojuttu antaa ymmärtää, että olemme evoluution "koodaamia" (aivan eri asia kuin tietokoneen/robotin koodaus). Täten siis eläimillä/kaikilla eliöillä olisi vapaa tahto.

        Evoluutiota kun ohjaa lopulta alkeishiukkastasolla matemaattinen puhdas sattuma, eli "ääretön otosavaruus hiukkasten konfiguraatioita/energian ilmenemisiä", josta luonto arpoo fyysisen todellisuuden.
        Täten itse evoluutiolla/luonnollakin olisi "vapaa tahto", ja todellisuus olisi siten mielen kaltainen.

        Onko tieteessä mitään konsensusta näitä asioita koskien?

        "Mitä järkeä siis evoluution oli tuottaa tunteellisia eläimiä, kun kerran tarjolla on ameboja yms..jotka lisääntyvät suht hyvin?"

        Evoluutiossa on valinnan varaa valita ominaisuuksia, jotka vaikuttavat selviytymiseen ja lisääntymiseen.

        Ihmisellä on sentään kätevät kädet, jotka mahdollistavat vaikka mitä toimia yhdessä älykkyyden ja tunteiden kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe