matkailuauton/-vaunun suihkutila

Marleena

Olemme selanneet esitteitä uusista matkailuautoista/-vaunuista ja markkinoilta ei näyttä löytyvän yhtään sellaista merkkiä/mallia, jossa ei olisi suihkua vakiovarusteena. Suihkun käyttö sen alkuperäisessä tarkoituksessa tuntuu liian hankalalta, sillä jokaisella leirintäalueella on nykyisin suihku. Siellä käy paljon nopeammin kuin, että läträisi vettä säiliöön, lämmittäisi sen ja suihkussa käynnin jälkeen ajaisi tyhjentämään jätevesitankin. Sitä paitsi suihkussa käynti toisi niin paljon kosteutta autoon/vaunuun, että se varmasti homehtuisi ennen pitkään.

Edellä mainituista syistä suihkutila on meille täysin turha ja laittaisimme sen tilalle mieluimmin vaatekaapin, mutta kyseiseen tilaan on vaikea asentaa kaappia tai edes naulakkoa rikkomatta seiniä. Haluaisin kuulla muiden karavaanareiden kokemuksia suihkutilan käytöstä. Miten olette ratkaisseet vaatteiden/ tavaroiden säilytyksen?

49

9348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reissari

      Me käytämme säännönmukaisesti suihkua yöpyessämme erilaisissa "vapaaparkeissa". En suostuisi hankkimaan autoa, jossa ei ole suihkua. Kosteus haihtuu kattoluukusta. Ilman suihkua auton käyttö rajoittuu virallisilla leirintäalueilla yöpymiseen tai sottapyttynä elämiseen.

      Kyllä pitkänkin reissun kamppeet mahtuu mukaan, osa kaappeihin, ja loput laatikoihin tavaratiloissa.

    • asuntoauto

      Meillä on autossamme myös suihkutila, joka on aivan turha. Olemme virittäneet seinästä toiseen(ei ruuvattavan) tangon ja siihen on kätevä ripustaa vaikka ulkovaatteita hengarilla. Kattoluukun ja lämmityksen ansiosta myös kuivuvat kivasti, pieni pyykkikin siellä kuivuu jos ulkona ei pysty kuivattamaan.

    • eräs toinen

      Suihku on minulla käytössä päivittäöin kun olen reissussa eikä ole hometta kun on oikea tuuletus. Toisaalta en kyllä menis yleiseen suihkuun mielelläni. Tiedä minkälaisia varvassieniä sun muita pöpöjä sieltä saa vaivakseen. Viimeisen viiden vuoden aikana en oo rahottanu leirintä paikkoja. En ala maksamaan siitä rauhattomuudesta kun kerran etsin reissuillani hiljaisuutta ja rauhaa.

      • yöpyminen

        muualla, kuin leirintäalueilla. olet varmaan suomen reissaaja kun et leirintäalueita käytä.


      • lahjomaton
        yöpyminen kirjoitti:

        muualla, kuin leirintäalueilla. olet varmaan suomen reissaaja kun et leirintäalueita käytä.

        Pohjoismaissa kiertelen ja tänä vuonakin yli 100 yötä joten suihku ja sen tarpeellisuus on tullu tutuksi. Helteisimpinä päivinä joskus kolmekkin kertaa olen käynyt suihkussa. Etenki paikat jossa ei voi uida niin hygienia on hoidettava omassa suihkussa. Leirintäalueet ovat niin rauhattomia ettei niissä voi nauttia kesästä. Ja jatkossakin harrastan leirintäalue vapaata reissaulua ensi kesänä taas lappiin..


      • Euroopassa käynyt
        yöpyminen kirjoitti:

        muualla, kuin leirintäalueilla. olet varmaan suomen reissaaja kun et leirintäalueita käytä.

        Isossa osassa Euroopan maita saa yöpyä leirintäalueiden ulkopuolella. Tietoa saa vaikkapa autoliiton Autolla ulkomaille ja Saksan ADACin julkisuista.


      • tietää
        Euroopassa käynyt kirjoitti:

        Isossa osassa Euroopan maita saa yöpyä leirintäalueiden ulkopuolella. Tietoa saa vaikkapa autoliiton Autolla ulkomaille ja Saksan ADACin julkisuista.

        mihin yöpyy, koska jokapaikassa


      • mettään

        niiiiiin


    • Joskus suihkuakin tarvitaan

      Jotkut pitävät jopa wc:tä turhana matkailuautossa, mutta kokeneena matkailuautoilijana olen tullut jopa siihen tulokseen, että suihkutila pitäisi olla jopa suurempi ja erillinen koppi vessan yhteydessä.

      Leirintäalueilla on tosiaankin vessat ja suihkut, mutta matkailuauton ideahan on olla melko täydellinen liikkumisväline. Se on aika työlästä aina etsiä se leirintäalue. Nykyisillä vesisäiliötilavuuksilla 100 100 pystyy peseytymään 2 ihmistä kahtena iltana melko hyvin.

      Ennenkuin rupeatte rakentamaan suihkukoppia vaatekaapiksi, tehkää muutama ulkomaan- ja kotimaanmatka. Mekin ensin luulimme sinisilmäisesti, että suihku on turha kapistus matkailuautoissa.

      Ennen kannattaa etsiä sellaista matkailuautoa, jossa on jo alunperin kunnon vaatekaappi. Se on kyllä totta, että varsinkin talvisin joutuu matkailuautossa vaatteet sijoittelemaan kasseihin ja nyssäköihin. Vaatteiden kuivatukseen talvisin on muuten tuo ylimääräinen suihkutila ihan kätevä, jos sinne rakentelee telineet.

      • Elisa

        Asuntoauton/-vaunun suihkusta saa kätevästi kuivauskaapin, kun rakentelee märille kamppeille telineet ja laittaa lattialle auton sisätilan lämppärin pörräämään. Varsinkin lasten kanssa talvella reissatessa tahtoo kuivaustila loppua kesken.


      • Marleena
        Elisa kirjoitti:

        Asuntoauton/-vaunun suihkusta saa kätevästi kuivauskaapin, kun rakentelee märille kamppeille telineet ja laittaa lattialle auton sisätilan lämppärin pörräämään. Varsinkin lasten kanssa talvella reissatessa tahtoo kuivaustila loppua kesken.

        Meillä on ollut pyykinkuivausteline matkassa, mutta se on liian iso ko. tilaan ja sen säilytys tuottaa vaikeuksia (kilisee ja kolisee) matkanaikana. Mitään kiinteää telinettä tai hyllyjä emme ole kiinnittäneet, sillä siinä tulisi turhia reikiä seiniin ja lisäisi vain kosteusvaurioiden riskiä. "Nimimerkki asuntoauton" mainitsema tanko saattaisi olla yksi hyvä vaihtoehto ja tietysti tuo mainitsemasi sisätilalämppäri, jolla saa myös kengät kuiviksi.


      • Marleena

        Ei tässä aivan vihreitä matkailijoita olla vaikka katsellaankin uutta retkikotia. Ensimmäiset reissut tuli tehtyä teltalla ja -80 luvulla teimme lapinreissuja isäpapan vaunulla kunnes ostimme oman vaunun. Nyttemmin olemme reissanneet matkailuautolla, joka on kaikin puolin liian suuri kahdelle hengelle ja olemme vaihtamassa sitä uuteen.

        Noista ensimmäisistä lapinreissuista on jäänyt yksi muisto käsivarresta kun isohätä yllätti kesken matkanteon eikä auttanut muu kuin juosta tienvarren pusikkoon. Sinä vuotena sattui olemaan tosi paljon ötököitä ja ne kun söivät koko takaliston, niin arvaatte varmaan minkä arvon annan nykyisten autojen/vaunujen WC-lle.

        Kyllä mekin käytämme vapaaparkkeja ja joskus olemme joutuneet miettimään mistä saamme tarpeeksi talousvettä puhumattakaan, että tuhlaisimme vettä suihkuun. Toinen ongelma on harmaavesisäiliön tyhjentäminen, sillä ajokaivoja ei tunnu löytyvän mistään silloin kun sellaista tarvitsisi. Olemme minimoineet vedenkäytön ja tulleet siihen tulokseen, että tuo suihkutila on meille aivan turha. Käymme uimassa aina kun vain löydämme hyvän uimapaikan tai –hallin eikä talvi ole mikään este sillä avantoon on mukava pulahtaa esim. hiihtolenkin jälkeen.


      • Joskus suih...
        Marleena kirjoitti:

        Ei tässä aivan vihreitä matkailijoita olla vaikka katsellaankin uutta retkikotia. Ensimmäiset reissut tuli tehtyä teltalla ja -80 luvulla teimme lapinreissuja isäpapan vaunulla kunnes ostimme oman vaunun. Nyttemmin olemme reissanneet matkailuautolla, joka on kaikin puolin liian suuri kahdelle hengelle ja olemme vaihtamassa sitä uuteen.

        Noista ensimmäisistä lapinreissuista on jäänyt yksi muisto käsivarresta kun isohätä yllätti kesken matkanteon eikä auttanut muu kuin juosta tienvarren pusikkoon. Sinä vuotena sattui olemaan tosi paljon ötököitä ja ne kun söivät koko takaliston, niin arvaatte varmaan minkä arvon annan nykyisten autojen/vaunujen WC-lle.

        Kyllä mekin käytämme vapaaparkkeja ja joskus olemme joutuneet miettimään mistä saamme tarpeeksi talousvettä puhumattakaan, että tuhlaisimme vettä suihkuun. Toinen ongelma on harmaavesisäiliön tyhjentäminen, sillä ajokaivoja ei tunnu löytyvän mistään silloin kun sellaista tarvitsisi. Olemme minimoineet vedenkäytön ja tulleet siihen tulokseen, että tuo suihkutila on meille aivan turha. Käymme uimassa aina kun vain löydämme hyvän uimapaikan tai –hallin eikä talvi ole mikään este sillä avantoon on mukava pulahtaa esim. hiihtolenkin jälkeen.

        Hyvä ! Tarkoitan vaan, että kokemuksen kautta päätyneet tuohon suihkun tarpeettomuuteen. Joskus vain tuntuu, että ne joilla ei ole vielä kokemusta ihmettelevät ihan liikaakin WC:n ja suihkun tarvetta, heitä kannattaa aina varoittaa.

        Omassa autossamme on yhdistetyssä suihku/WC-tilassa wc:n ja asuintilan väliseen seinään kiinnitetty kokoonmenevä kuivausteline. Auki ollessa kuivataan urheilukamppeet ja pyyhkeet. Kiinni ollessa siinä on tanko johon voi ripustaa esim. pyyhkeet. Kuivaus talvella esim. sähköpuhaltimen kanssa. Katossa on venttiilissä puhallin, joka vaihtaa ilmaa.


    • Kanavaanari

      Tuohan tarkoitaa ainankin aika monen vaunun (ainankin pienemmät) kohdalla sitä että myös WC on turha.
      Lasten kanssa liikkuessa voi sanoa että en kyllä viitsi liikkua sellaisen kanssa missä ei ole vessaa.

    • kake

      Kuka saatanan tampio viettää aikaansa leirintäalueilla lomalla?

      • Samaa mieltä !

        Muuten samaa mieltä !


      • Lomailija

        Minä ainakin vietän lomani camping-alueella -Espanjassa.


      • nupissa!

        kakella on kakkaa päässä.missä mainitaan leirintäalueet?


      • kake
        nupissa! kirjoitti:

        kakella on kakkaa päässä.missä mainitaan leirintäalueet?

        Suihkun käyttö sen alkuperäisessä tarkoituksessa tuntuu liian hankalalta, sillä jokaisella leirintäalueella on nykyisin suihku...
        Ota peukalo pois perseestä ja lue!


      • Kulkija luonnostaan
        Lomailija kirjoitti:

        Minä ainakin vietän lomani camping-alueella -Espanjassa.

        Pitkällepä täytyy mennä, ennen kuin uskaltaa leirintäalueelle mennä oleilemaan.


      • kakella
        Kulkija luonnostaan kirjoitti:

        Pitkällepä täytyy mennä, ennen kuin uskaltaa leirintäalueelle mennä oleilemaan.

        oisko kaken viestissä hieman katkeraa kateutta?


    • hessu

      Ompas kiva seurata tätä suihkukeskustelua.
      Itse olen tilannut perheelleni ensimmäisen ja uuden asuntovaunun.
      Näyttäs siltä näitten keskustelujen perusteella, että suihku on melko tärkeä asia asuntoautossa. Varsinkin mitä erillaisptiin käyttötarkoituksiin.

      Olen malttamattomana odotellut tulevaa autoamme. Saamme sen käytöömme hesan messujen jäkeen, kun se sinne menossa esittelyautoksi.
      Sellainen 6 m pitkä alkoviauto se on.

      • Laatutietoinen

        Mutta eikös se ole fiatin alustalla?


      • hessu

        hessu on tilannu vaunun, mut nyt se oottelee asuntoautoa. Tartteis varmaan hyvähaltijatar srekistä muuttamaan se vaunu autoksi.


      • Nuuskamuikkunen09
        hessu kirjoitti:

        hessu on tilannu vaunun, mut nyt se oottelee asuntoautoa. Tartteis varmaan hyvähaltijatar srekistä muuttamaan se vaunu autoksi.

        Eli, oon hessu.. toisella nikilläni.
        Onx multa menny vaunut ja autot sekasi. Yön selkään yleensä näitä kirjottelen ja siitä se johtunee... väsymyksestä.
        Auton oon tilannut, mutta en ole vielä etumaksuakaan maksanut.
        Nyt mietin, että onko mua huijattu eristeidensuhteen. Tossa joku väittää styroxin olevan sama asia kuin polystyreeni.. Ei kai ne sama asia ole,.. vai onko.. kerro sinä?


      • siis
        Nuuskamuikkunen09 kirjoitti:

        Eli, oon hessu.. toisella nikilläni.
        Onx multa menny vaunut ja autot sekasi. Yön selkään yleensä näitä kirjottelen ja siitä se johtunee... väsymyksestä.
        Auton oon tilannut, mutta en ole vielä etumaksuakaan maksanut.
        Nyt mietin, että onko mua huijattu eristeidensuhteen. Tossa joku väittää styroxin olevan sama asia kuin polystyreeni.. Ei kai ne sama asia ole,.. vai onko.. kerro sinä?

        sama asia


    • jep jep

      kumpa olisi sellainen vaunu jossa olisi kunnollinen istuimella varustettu alapesusuihku. Ja lisäksi normaali käsienpesuallas niin hyvin pärjäisi.

    • ei tarvitse

      täytyy sanoa, että meidän kohdalla se on osoittantunut tarpeettomaksi siis suihku. Olemme reissannu paljon euroopassaja sielä ei oikein uskalla leiriytyä vartioimattomilla alueilla, joten joka leirintäalueella on suihku, myös vapaaparkeissa niitä on. Meillä suihkutilaan oli sijoitettu lankakorikko. Siihen sopii paljon vaatteita, eikä seiniin tarvitse tehdä reikiä. Lankakorikolla tarkoitan elfan monitoimikoreja, käy moniin kaappeihin, muitakin merkkejä on.

    • Anonyymi

      Minä ihmettele kaikkia niitä jotka asutoautolla ta vaunulla majoittuvat leirintä alueella ,silloinha olisi sama majoittua mökissä itse kun käytän vuokra autoa niin en ole vielä kertaakaan majoittunut leirintä alueella eikös se ole karavaanarin tarkoitus että voi pysähtyä aivan missä vaan ,puskaparkkeilu on sitä aitoa camper elämää .

      • Anonyymi

        Vedä henkeä väillä kun paasaat. Mitäs se toisille kuuluu miten haluaa majoittua ja mihin. Mökit on yleensä erittäin epäsiistejä ja haisevat jokaiselle varpaanvälille. Kun on oma vaunu/auto on siistiä ja kaikki kunnossa ja vapaus mennä mihin haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedä henkeä väillä kun paasaat. Mitäs se toisille kuuluu miten haluaa majoittua ja mihin. Mökit on yleensä erittäin epäsiistejä ja haisevat jokaiselle varpaanvälille. Kun on oma vaunu/auto on siistiä ja kaikki kunnossa ja vapaus mennä mihin haluaa.

        Mökkien taso Suomessa on parantunut takavuosiin nähden melkoisesti. "Yleensä epäsiistejä" ei ehkä enää pidä paikkaansa, mutta varmasti niitäkin löytyy.

        Me puskaillaan sekä majoitutaan myös leirintäalueilla. Suihkulle on ollut käyttöä, mutta melko harvoin. Suihkutilassa on vaatetanko ja se toimiikin myös vaatekomerona. Kaikki on ripustettu henkareihin, joten vaatekomero muuttuu suihkutilaksi muutamassa minuutissa.

        Joku vanhassa viestissä kaipasi alapesusuihkua. Sellainen olisi tosiaan asiaa ja helppo vaikka itse rakentaa, vaan kun se kemssan säiliö on niin onnettoman pieni.


    • Anonyymi

      Puolet vastaajista todistelee etteivät mene leirintäalueelle. Olen käynyt elämäni aikana melko monella leirintäalueella. Jokaisella olen nähnyt todella monta asuntoautoa ja jokaisella alueella on ollut suihku. Se on totta että taso on ollut vaihteleva, kuitenkin vettä on tullut kun hanan on aukaissut.
      Kyllä ilman auton suihkua pärjää oikein hyvin. Olen matkaillut myös polkupyörällä ja teltalla. Pyörässä ei ollut suihkua ja polkiessa tuli välillä hiki. Ei silti tullut mitään ongelmaa.

      • Anonyymi

        Onhan niissä hosteleissa suihkut eikä yhteismajoituksessa voi ollakaan jos ei päivän
        jälkeen käy vähän huljuttelemassa pelivehkeitä. Kaveri oli kerran samassa huoneessa jonkun piereskelevän karjun kanssa , joka ulkonäöstä päätellen oli kotoisin sudanista.


      • Anonyymi

        Jos ollaan kuukausi reissussa, niin yövytään ehkä 4 x campingilla. Siksi auto ilman suihkua ei ole meidän juttu.


    • Anonyymi

      Minä sammuin elnakin suihkuunTuurissa klo. 23.50

      • Anonyymi

        Joksu Reino


    • Anonyymi

      Suihku, vesi ja wc olisi tärkein varuste jos hankkisin auton tai vaunun. En voisi asua paria päivää pidempään.

      Yhdenkin yön tai päivän jälkeen saippuaa ja 10litraa vettä. On taas puhdas olo, voi käydä missä tahansa.


      En ymmärrä näitä pakettiautoja josta tehdään uusia "retkeily-autoja" huiman kalliita. Kiinteillä kalusteilla mutta puuttuu se tärkein eli pieni koppi jossa mahtuu peseytymään.

      • Anonyymi

        Riippuu missä yöpyy. Jos yöpyy leirintäalueella niin lähes kaikissa on suihku ja hyvin useassa paikassa myös sauna.
        Retkisuihkutkin keksitty. Kesällä helteiden aikaan voi käyttää retkisuihkua ulkona tai käydä järvessä/joessa peseytymässä.
        Meillä suihkutilassa kuljetetaan varavesi kanistereita.
        Käydään joskus suihkussa autossakin. Ahdashan se on aikuiselle mutta tyhjää parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu missä yöpyy. Jos yöpyy leirintäalueella niin lähes kaikissa on suihku ja hyvin useassa paikassa myös sauna.
        Retkisuihkutkin keksitty. Kesällä helteiden aikaan voi käyttää retkisuihkua ulkona tai käydä järvessä/joessa peseytymässä.
        Meillä suihkutilassa kuljetetaan varavesi kanistereita.
        Käydään joskus suihkussa autossakin. Ahdashan se on aikuiselle mutta tyhjää parempi.

        Nykyisin on entistä enemmän alettu vaatimaan suihkullisia retkeilyautoja, koska koko ajan enemmän asustetaan puskassa. Ennen retkeilyautoani omistin useita matkailuvaunuja joissa olisi voinut käydä suihkussa. En käyttänyt koskaan vuosikymmenten kuluessa vaunun suihkua, kävin aina alueen saunassa tai suihkussa. Nykyisessä retkeilyautossani on WC ilman suihkumahdollisuutta ja riittää mainiosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin on entistä enemmän alettu vaatimaan suihkullisia retkeilyautoja, koska koko ajan enemmän asustetaan puskassa. Ennen retkeilyautoani omistin useita matkailuvaunuja joissa olisi voinut käydä suihkussa. En käyttänyt koskaan vuosikymmenten kuluessa vaunun suihkua, kävin aina alueen saunassa tai suihkussa. Nykyisessä retkeilyautossani on WC ilman suihkumahdollisuutta ja riittää mainiosti.

        Puskassa leiriytyminen kielletty. Asuminen on leiriytymistä. Puskassa saa vain nukkua yön. Tämän turvaa tieliikennelaki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puskassa leiriytyminen kielletty. Asuminen on leiriytymistä. Puskassa saa vain nukkua yön. Tämän turvaa tieliikennelaki.

        Selvittäisit tosiasiat ennen kuin kirjoittelet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvittäisit tosiasiat ennen kuin kirjoittelet...

        Kyllä on selvitetty, kenenkään maalla ei saa luvatta leiriytyä mutta nukkua saa autossa!
        Ota itse ensin selvä asioista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on selvitetty, kenenkään maalla ei saa luvatta leiriytyä mutta nukkua saa autossa!
        Ota itse ensin selvä asioista!

        Tarkoitin, että ottaisit selvää mitä leiriytyminen tarkoittaa.

        Helpotan vähän, googlaa itse lisää:

        Mitä on leiriytyminen?
        Leiriytyminen, eli tilapäinen alueella oleskelu, teltassa yöpyminen tai muu majoittuminen on jokamiehenoikeus. Kunnilla ei ole enää vuoden 2003 jälkeen ollut oikeutta määrätä erikseen kunnan alueella leiriytymisestä vaan leiriytyminen jokamiehenoikeutena on voimassa valtakunnallisesti.
        Yöpymisen ja leiriytymisen erot

        Suomessa saa matkailuautossa yöpyä lähes missä tahansa, mutta leiriytyminen on sallittua vain erillisillä leirintäalueilla, tai maanomistajan luvalla. Yöpyminen on lyhytaikaiseksi oleskeluksi katsottavaa, joten konkreettisena erona näillä on, että yöpyessä ei avata auton markiisia, pystytetä auton läheisyyteen leiriä yms.
        Perusmääritelmä on se, että leiritymiseksi lasketaan grillien, pöytien, tuolien, markiisien ynnä muiden tavaroiden esille tuonti. Yöpymisten määrää ei missään säännöksissä ole rajattu.

        Koska matkailuautot ovat omavaraisia, niissä siis on itsenäinen lämmitys, jääkaappi, ruoanlaittomahdollisuudet ja WC sekä suihku, niin voit majoittua miellyttävästi lähes missä tahansa. Tästä syystä luonnon helmassa ”puskaparkkeilu” onkin suosittua. Harrastajat ovat koonneet Suomesta ja maailmalta löytämiään mukavia paikkoja mobiilisovelluksiin, kotisivuille, sekä keskusteluryhmiin. Näitä kannattaa etsiä netin hakukoneilla, niin voi löytää tiensä kauniisiin paikkoihin, joihin ei muuten olisi eksynyt.


    • Anonyymi

      Kiva, että maksatte yli 70000 euroa kokeaksenne kurjuutta. Miettikää sen vuosikustannukset ja miten mukavasti sillä matkailisitte kotimaassa. Ulkomaille lentokone on kuitenkin se ainoa järkevä.

      • Anonyymi

        Kaikki kokeiltu. Matkailuauto ollut 4 vuotta, eikä olla kurjuutta vielä koettu. Päin vastoin 🚐😎


      • Anonyymi

        Ei kyllä tulisi mieleenkään koiran kanssa lähteä matkailemaan junalla tai vaikka omalla autolla ja yöpyä hotelleissa, kaikki hotellit eivät hyväksy koiria ymmärrettävistä syistä.
        Kyllä se on kaikkein parasta matkailuautolla.


      • Anonyymi

        Jep, lentokone on usein järkevä ja käytännössä myös ainoa mahdollinen.
        2006 lentokoneella Chigagoon, sieltä HD alle ja Route 66;sta mukaillen Los Angelesiin. Mittariin tuli reilut 3000 mailia eli n. 5000 km.
        Sama homma Pohjois-Thaimaan mp-reissu. Chiang Maihin kolmella lentokoneella ja siellä 3000 km mp:llä.
        Ja Islannin reissu 2106, milläpä muulla kuin koneella. Siellä parin viikon saaren ympäri road trip retkeilyautolla.

        Muutoin Euroopan reissut on tehty kokonaisuudessaan 2- ja 4 pyöräisillä.
        - Useiden Keski-Euroopan maiden kierros monet kerrat, niin autolla kuin mopollakin. Mahtavia paikkoja, upeita pikkukaupunkeja, kaunista maaseutua, reitin varrella aina paljon nähtävää, mutkaisista Alppiteistä ja maisemista puhumattakaan.
        - Kroatiaan 2 x kolmen viikon lomalle mp:llä
        - Espanjaan autolla
        - Norjaan autolla ja mopolla
        - jne... Mahtavia reissuja kaikki


    • Anonyymi

      Mitä hienompi auto, sitä enemmän velkaa. Santarder kiittää.
      Tai kailla oma on, mutta silti karavaanarit ovat Santarderin parhaita asiakkaita
      Palstavahti Kuopiosta

      • Anonyymi

        AliasJoksuNiuvaReinoJokinen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4081
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1591
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1406
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1264
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1138
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1038
    Aihe