pyöräilijät suojatiellä

ei näin

Mielestäni on täysin sairasta että pyöräilijällä on etuoikeus suojatiellä, pyörä voi kulkea 30 km/h ja ei autoilija voi huomata semmoista jos on vähäkin huono näkyvyys. Lapsille opetetaan että pyörällä saa ajaa yli ja tänään taas 10v jäi suojatiellä auton alle.

102

1110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no law´n order

      Liikennesääntöjä laadittaessa ei sinun mielipiteilläsi ole paskankaan väliä.

      • Anonyymi

        Pyöräilijällä ei ole "etuoikeus" suojatiellä. Saa kyllä pyöräillä suojatien yli, mutta väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä tilanteessa, ellei sitten ole kääntyvästä autoilijasta kyse.

        Kääntyvällä ajoradan ajoneuvon kuljettajalla on väistämisvelvollisuus sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä kotaan, jolle hän kääntyy. Näin on, vaikka pyöräilijällä on kohdassa pelkkä suojatien tiemerkintä.

        PS. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Vanhoja ei kannata muistella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijällä ei ole "etuoikeus" suojatiellä. Saa kyllä pyöräillä suojatien yli, mutta väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä tilanteessa, ellei sitten ole kääntyvästä autoilijasta kyse.

        Kääntyvällä ajoradan ajoneuvon kuljettajalla on väistämisvelvollisuus sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä kotaan, jolle hän kääntyy. Näin on, vaikka pyöräilijällä on kohdassa pelkkä suojatien tiemerkintä.

        PS. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Vanhoja ei kannata muistella.

        yleensä siinä ennen suojatietä on kolmio autoilijalle, joten kyllä autoilijalla on silloin väistämisvelvollisuus pyöräilijään nähden riippumatta siitä onko joku kääntymässsä vai ei.
        Pyöräilijällä on jopa etuajo-oikeus vaikka hän olisi kääntymässä suojatielle, kun autoilijalle väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio on ennen suojatietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yleensä siinä ennen suojatietä on kolmio autoilijalle, joten kyllä autoilijalla on silloin väistämisvelvollisuus pyöräilijään nähden riippumatta siitä onko joku kääntymässsä vai ei.
        Pyöräilijällä on jopa etuajo-oikeus vaikka hän olisi kääntymässä suojatielle, kun autoilijalle väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio on ennen suojatietä.

        Jos siinä suojatietä ennen on kolmio, joka velvoittaa ajoradan liikennettä väistämään pyöräilijöitä, niin silloin kohtaan on myös yleensä tiemerkinnällä merkitty myös pyörätien jatke. Suojatie ja pyörätien jatke ovat kaksi eri asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijällä ei ole "etuoikeus" suojatiellä. Saa kyllä pyöräillä suojatien yli, mutta väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä tilanteessa, ellei sitten ole kääntyvästä autoilijasta kyse.

        Kääntyvällä ajoradan ajoneuvon kuljettajalla on väistämisvelvollisuus sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä kotaan, jolle hän kääntyy. Näin on, vaikka pyöräilijällä on kohdassa pelkkä suojatien tiemerkintä.

        PS. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Vanhoja ei kannata muistella.

        Jos minä olisin ollut päättämässä, niin tuo uudistus olisi sellainen, että polkupyöräilijää on väistettävä aina ja kaikissa tilanteissa. Olen itsekkin autoilija, mutta minua ei pyöräilijät ole koskaan haitanneet, joten onhan se kummaa, miten joillekkin nämä pyöräilijät ovat kuin punainen vaate härälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siinä suojatietä ennen on kolmio, joka velvoittaa ajoradan liikennettä väistämään pyöräilijöitä, niin silloin kohtaan on myös yleensä tiemerkinnällä merkitty myös pyörätien jatke. Suojatie ja pyörätien jatke ovat kaksi eri asiaa.

        Mitäs juutasta tuosta nyt kannattee alkaa kiistelemään, kun väistetään me autoilijat aina niitä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Itse ajan enimmäkseen autoa ja aniharvoin pyörää, mutta minulle ei tuota ei sitten mitään vaikautta näitten heikoimmassa asemassa olevien väisteleminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijällä ei ole "etuoikeus" suojatiellä. Saa kyllä pyöräillä suojatien yli, mutta väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä tilanteessa, ellei sitten ole kääntyvästä autoilijasta kyse.

        Kääntyvällä ajoradan ajoneuvon kuljettajalla on väistämisvelvollisuus sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä kotaan, jolle hän kääntyy. Näin on, vaikka pyöräilijällä on kohdassa pelkkä suojatien tiemerkintä.

        PS. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Vanhoja ei kannata muistella.

        Oli miten oli,mutta kannattaahan pyörällä autoa väistää,jos meinaa hengissä selvitä. Ei kannata olla uhkarohkea,pyörällä auton kanssa jää aina hopealle,meinaan puusilmiä löytyy autoilioissa paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yleensä siinä ennen suojatietä on kolmio autoilijalle, joten kyllä autoilijalla on silloin väistämisvelvollisuus pyöräilijään nähden riippumatta siitä onko joku kääntymässsä vai ei.
        Pyöräilijällä on jopa etuajo-oikeus vaikka hän olisi kääntymässä suojatielle, kun autoilijalle väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio on ennen suojatietä.

        No puusilmä kun tyrkkää yli,niin voihan siinä viimeisenä hengenvetona sanoa,että olin oikeassa. Onko järkee vai ei. Menee,kuin koiran henki.


    • päälle ajanut

      kyseiset lait tulevat kukkahattuviherpiipertäjä tädeiltä joiden mielestä autoilu ja varsinkin taajama-alueella autoilu on syntiä. hyvä keino olisi laittaa jalkakäytävälle suoja/pyöräteiden eteen hidaste töyssyt estämään se vauhdilla pyörällä suojatielle ajaminen ja tällä keinolla parantaa pyöräilijöiden liikenne turvallisuutta. ihmeellistä on se että autoilua vaikeutetaan ja ja pyöräilijöiden vauhtiin ei puututa mitenkään.

      omalle kohdalleni on sattunut tapaus jossa pyöräilijä ajoi autooni osuman suojatiellä. onneksi oli kamara autossa jonka videon turvin pyöräilijä todettiin syylliseksi. on täysin mahdotonta välttää osuma kun itse ajoin kävely vauhtia ja katsoin oikealle taakse jossa ei näkynyt pyöräilijää alkaessani kääntymään vaan jostain se löysi tiensä vänkärin oveen.

      • Anonyymi

        Sun olisi kuule kantsinut pysähtyä sen suojatien eteen varmistamaan, etteihän vaan kukaan tule ja vasta sitten lähteä ylittään se suojatie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun olisi kuule kantsinut pysähtyä sen suojatien eteen varmistamaan, etteihän vaan kukaan tule ja vasta sitten lähteä ylittään se suojatie.

        Miksi? Olinhan etuajo-oikeutettu suhteessa pyörään. Mikä on logiikkasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun olisi kuule kantsinut pysähtyä sen suojatien eteen varmistamaan, etteihän vaan kukaan tule ja vasta sitten lähteä ylittään se suojatie.

        Juuri noin me viisaat autoiliat aina teemme. Minusta tuntuu, että tuon edellisen kommentin kirjoittaja on pannut omiaan, eli ns. lapin lissää tuohon juttuun, jossa polkupyöräilijä muka törmäsi autoon.


    • että sillee

      toisin kuin väität niin pyöräilijällä EI ole etuoikeutta suojatiellä, eikä pyöräilijä edes saa ajaa suojatien yli vaan pyörää pitää taluttaa. ellei kyseessä sitten ole pyörätienjatke, koska silloin pyöräilijä saa ajaa yli, mutta joutuu väistämään kuitenkin autoja. autoilija joutuu väistämään pyöräilijää vain jos on kääntymässä pyörätien yli.

      • Muistatko mitkä

        Unohdit sitten pari muutakin tilannetta milloin autoilijan pitää väistää pyöräilijää pyörätien jatkeella.


      • että sillee
        Muistatko mitkä kirjoitti:

        Unohdit sitten pari muutakin tilannetta milloin autoilijan pitää väistää pyöräilijää pyörätien jatkeella.

        no se ainakin jäi mainitsematta että jos autoilijoilla on siinnä kolmio. olikos vielä joku muu?


      • Kas siinä
        että sillee kirjoitti:

        no se ainakin jäi mainitsematta että jos autoilijoilla on siinnä kolmio. olikos vielä joku muu?

        Jäi. Stop-merkin suunnasta tuleva autoilija väistää risteävää tietä kulkevaa pyöräilijää.

        Pihalta, parkkipaikalta, huoltoasemalta, pihakadulta, kävelykadulta, muulta vähäiseltä tieltä tai muulta vastaavalta alueelta tielle tulossa oleva kuljettaja väistää muuta liikennettä, siis myös pyöräilijää.


      • kortti muropaketista
        Kas siinä kirjoitti:

        Jäi. Stop-merkin suunnasta tuleva autoilija väistää risteävää tietä kulkevaa pyöräilijää.

        Pihalta, parkkipaikalta, huoltoasemalta, pihakadulta, kävelykadulta, muulta vähäiseltä tieltä tai muulta vastaavalta alueelta tielle tulossa oleva kuljettaja väistää muuta liikennettä, siis myös pyöräilijää.

        Saattoipa "unohtua" myös se, että kääntyvä auto väistää...

        Etenkin akat (alkup. kirjoittaja?) eivät ole koskaan kuulleetkaan tästä säännöstä. Aika usein saakin lehdistä lukea, että oikealla/vasemmalle kääntyvä akka on ohimennen ajanut pyöräilijän tai *jalakulkijan* päälle suojatiellä/kevyenliikenteenväylän jatkeella.

        Kysymyksen asettelusta on myös helppo nähdä, että tämä tyyppi on ilmeisesti nuorempaa sukupolvea, joka on saanut ajokorttinsa muropaketista. Niinpä myös liikenneympyrät ovat ihan outo tapaus = vilkkua ei osata käyttää (ympyrästä poistuvan auton pitää käyttää vilkkua) väistämissäännöt ovat nekin hukassa ("suoraan" ajavat eli 2. liittymästä poistuvat luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja, vaikka tosiasiassa ympyrästä poistuminen vastaa kääntymistä oikealle risteyksestä -> pitää väistää kevyttä liikennettä...)

        Kaikille arjen sankareille ei ole valjennut edes se, ettei liikenneympyrään sovi pysäköidä...


      • Hämmästyin
        kortti muropaketista kirjoitti:

        Saattoipa "unohtua" myös se, että kääntyvä auto väistää...

        Etenkin akat (alkup. kirjoittaja?) eivät ole koskaan kuulleetkaan tästä säännöstä. Aika usein saakin lehdistä lukea, että oikealla/vasemmalle kääntyvä akka on ohimennen ajanut pyöräilijän tai *jalakulkijan* päälle suojatiellä/kevyenliikenteenväylän jatkeella.

        Kysymyksen asettelusta on myös helppo nähdä, että tämä tyyppi on ilmeisesti nuorempaa sukupolvea, joka on saanut ajokorttinsa muropaketista. Niinpä myös liikenneympyrät ovat ihan outo tapaus = vilkkua ei osata käyttää (ympyrästä poistuvan auton pitää käyttää vilkkua) väistämissäännöt ovat nekin hukassa ("suoraan" ajavat eli 2. liittymästä poistuvat luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja, vaikka tosiasiassa ympyrästä poistuminen vastaa kääntymistä oikealle risteyksestä -> pitää väistää kevyttä liikennettä...)

        Kaikille arjen sankareille ei ole valjennut edes se, ettei liikenneympyrään sovi pysäköidä...

        Pyörällä saaajaa humalassa. Kolareista yms. on toki sitten vastattava.


      • Kippis vaan
        Hämmästyin kirjoitti:

        Pyörällä saaajaa humalassa. Kolareista yms. on toki sitten vastattava.

        Saahan autollakin ajaa 0,49999999 promillen huuruissa...


      • Anonyymi

        Suurin osa pyöräilijöistä ei välitä säännöistä, heille on vaan usko, että autoilijan pitää väistää aina ja jos jotain tapahtuu, autoilija on aina syyllinen.
        Kyllä tulee vahinkoja riittämään, itselläkin on ollut pari läheltä piti tilannetta. Molemmissa tilanteissa pyöräilijä ei ole hidastanut vauhtia, eikä katsonut ennen tien ylitystä tuleeko autoa. Kyllä molempien pitäisi varoa.


      • Anonyymi

        Pyöräilijällä ei ole mitään velvoitetta taluttaa polkupyörää suojatiellä. Ajoradan saa ylittää pyöräillen suojatietä käyttämällä.

        Tieliikennelain 18 § kuudes momentti: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        Väistämissäännöt, eli väistämisvelvoite eri tilanteissa ovat sitten täysin oma erillinen seikka.


      • Anonyymi

        Pyöräilijät käsittää tämän niin, että heillä on aina etuajo oikeus. Liian sekava uusi laki, pitäisi olla selkeästi, että pyöräilijä taluttaa aina pyörän suojatiellä🤔


      • Anonyymi
        Muistatko mitkä kirjoitti:

        Unohdit sitten pari muutakin tilannetta milloin autoilijan pitää väistää pyöräilijää pyörätien jatkeella.

        Mitä ne muut on?


      • Anonyymi

        Typerä laki antaa siis vapaat kädet ajaa pyöräilijän päälle, jos ei taluta. Se pyörän taluttaminen ei kuitenkaan ole tae siitä, etteikö joku kahjo autoilija silti ajaisi päälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa pyöräilijöistä ei välitä säännöistä, heille on vaan usko, että autoilijan pitää väistää aina ja jos jotain tapahtuu, autoilija on aina syyllinen.
        Kyllä tulee vahinkoja riittämään, itselläkin on ollut pari läheltä piti tilannetta. Molemmissa tilanteissa pyöräilijä ei ole hidastanut vauhtia, eikä katsonut ennen tien ylitystä tuleeko autoa. Kyllä molempien pitäisi varoa.

        Kaikia yksinkertaisinta olisi, kun tehtäisiin sellainen sääntö,e ttä suojatie on aina kaikille sitä ylittäville etuajo-oikeutetu ja autoilijoille pakollista väistämistä osoittava


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerä laki antaa siis vapaat kädet ajaa pyöräilijän päälle, jos ei taluta. Se pyörän taluttaminen ei kuitenkaan ole tae siitä, etteikö joku kahjo autoilija silti ajaisi päälle

        Juu ainoa tae ettei kukaan aja päälle on itse olla varovainen.
        Alat lähetyä sitä ongelman ydintä, eli vaikka laki sanoo mitä niin liikenteessä voi sattua vaikka mitä.
        Liikenteessä on rattijuoppoja, huumeissa-ajajia, kolmiolääkkeissä ajajia, vanhuksia, vasta kortin saaneita ja muuten vain hoksottimet hukassa olevia.
        Näiden lisäksi tulee vielä inhimilliset virheet.

        Ihmettelen miksi suojatietä käytetään ilman minkäänlaista varovaisuutta vedoten lakiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikia yksinkertaisinta olisi, kun tehtäisiin sellainen sääntö,e ttä suojatie on aina kaikille sitä ylittäville etuajo-oikeutetu ja autoilijoille pakollista väistämistä osoittava

        Jos tällainen haluamasi, täysin järjenvastainen laki tulisi voimaan, niin silloin esim. pimeä viritetty mopo voisi ajaa yllättäen suojatielle ja autoilija olisi syyllinen mahdollisessa onnettomuudessa. Tätäkö oikeasti haluat? Polkupyörä on ajoneuvo ja tällainen lainmuutos vaikuttaisi samalla moneen muuhun kohtaan lainsäädännössä. Pidetään siis kiinni nykyisestä käytännöstä ja yritetään toimia kaikki lakien mukaan, vaikka osalle se tuntuu vaikeaa olevankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerä laki antaa siis vapaat kädet ajaa pyöräilijän päälle, jos ei taluta. Se pyörän taluttaminen ei kuitenkaan ole tae siitä, etteikö joku kahjo autoilija silti ajaisi päälle

        Mainitsemaasi typerää lakia ei ole olemassa. Eli olet tahallasi ymmärtänyt asian väärin.
        Vaikka taluttaminen ei estäisi mahdollisia onnettomuuksia, niin ainakin se niitä vähentäisi ja jos se taluttaja vielä noudattaisi itselleen määrättyä ennakointivelvollisuutta niin saattaisi suruksesi jopa lopettaa kyseiset onnettomuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerä laki antaa siis vapaat kädet ajaa pyöräilijän päälle, jos ei taluta. Se pyörän taluttaminen ei kuitenkaan ole tae siitä, etteikö joku kahjo autoilija silti ajaisi päälle

        Mikään laki ei missään tilanteessa oikeuta ajamaan kenenkään päälle. Vaikka toinen tekee virheen, niin silti pitää väistää.


      • Anonyymi

        Vaikka typerä laki sanookin, ettei pyöräilijällä ole etuajo-oikeutta suojatiellä, niin ei sitä siltikään saa ajaa sen pyöräilijän päälle, vaan väistettävä kuitenkin. Näin me viisaat autoiliat aina teemme, eli emme ala vänkäämään kellä mikäkin oikeus on, koska se vanha kultainen sääntö kumoaa kaiken muun ja sanoopi näin: päälle ajo-oikeutta ei ole koskaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät käsittää tämän niin, että heillä on aina etuajo oikeus. Liian sekava uusi laki, pitäisi olla selkeästi, että pyöräilijä taluttaa aina pyörän suojatiellä🤔

        Mitä hemmetin väliä siinä on, taluttaako sitä pyöräänsä vai ei, koska kummassakin tapauksessa sitä on väistettävä. Typerä lainsäätäjä ei ole ajatellut asiaa loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tällainen haluamasi, täysin järjenvastainen laki tulisi voimaan, niin silloin esim. pimeä viritetty mopo voisi ajaa yllättäen suojatielle ja autoilija olisi syyllinen mahdollisessa onnettomuudessa. Tätäkö oikeasti haluat? Polkupyörä on ajoneuvo ja tällainen lainmuutos vaikuttaisi samalla moneen muuhun kohtaan lainsäädännössä. Pidetään siis kiinni nykyisestä käytännöstä ja yritetään toimia kaikki lakien mukaan, vaikka osalle se tuntuu vaikeaa olevankin.

        Ei meille viisaille autoilijoille ole suojatien ylitys ei sitten vähänkään vertaa ongelmallista. Kun me lähestymme suojatietä, niin katseemme sivuaa molempiin suojatien päihin samalla vauhti vähentäen. Ja kun näkee, että joku pyöräilijä tai jalkamies/nainen on lähestymässä, niin pysäytämme ajokkimme suojatien eteen maksimi 5m.n etäisyydelle. Silmäilemme ja arvioimme molempia suuntia ja kun ketään ei ole lähestymässä, ajamme ripeästi suojatien yli. Mikä tässä on joillekkin niin ylivoimaisen vaikeaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka typerä laki sanookin, ettei pyöräilijällä ole etuajo-oikeutta suojatiellä, niin ei sitä siltikään saa ajaa sen pyöräilijän päälle, vaan väistettävä kuitenkin. Näin me viisaat autoiliat aina teemme, eli emme ala vänkäämään kellä mikäkin oikeus on, koska se vanha kultainen sääntö kumoaa kaiken muun ja sanoopi näin: päälle ajo-oikeutta ei ole koskaan!

        Sitä laista paskat välittävä ajo-ja huomiokyvyltään rattijuopon tasolle vajonnut "viisas" ikäkuski edelleen jaksaa markkinoida tuota lainvastaista menettelyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei meille viisaille autoilijoille ole suojatien ylitys ei sitten vähänkään vertaa ongelmallista. Kun me lähestymme suojatietä, niin katseemme sivuaa molempiin suojatien päihin samalla vauhti vähentäen. Ja kun näkee, että joku pyöräilijä tai jalkamies/nainen on lähestymässä, niin pysäytämme ajokkimme suojatien eteen maksimi 5m.n etäisyydelle. Silmäilemme ja arvioimme molempia suuntia ja kun ketään ei ole lähestymässä, ajamme ripeästi suojatien yli. Mikä tässä on joillekkin niin ylivoimaisen vaikeaa ?

        Noinhan sitä ajo-ja huomiokyvyltään vahvasti rajoittunut "viisas" hidastaa haittaa, häiritsee ja vaarantaa liikennettä, koettaen vielä toiminnallaan saada aiheutettua onnettomuuden.


    • kävelijä

      "autoilija joutuu väistämään pyöräilijää vain jos on kääntymässä pyörätien yli. "

      "Saattoipa "unohtua" myös se, että kääntyvä auto väistää..."
      Noin siinä käy, kun vastailee lukematta aloitusta!!!

      • niinpä niin

        Saattuipa keuhkoajalta jäädä huomaamatta, että piruilin myös ja erityisesti "suoraan" liikenneympyrän läpi ajavista autoista.


    • Säännöt hukassa?

      Aloittajalla meni homma vähän metsään...
      Väistämisvelvollisuus riippuu paikasta ja liikennemerkeistä/liikennevaloista ja kääntyykö ja onko pyörätienjatke jne. jos puhutaan pyöräilijästä mikä tulee risteykseen pyörätieltä.

      Suojatietä mikä ei ole pyörätienjatke ja sitä ajamalla ylittävä polkupyöräilijä on AINA väistämisvelvollinen autoon nähden.
      Ajoradalla ajettaessa menee kuten autojen kesken.

      Pyörätienjatkeella on se siksi merkitty tai muutoin sen tunnusmerkit täyttävä (toistaiseksi) väistämisvelvollisuus vaihtelee:
      - kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva autoilija väistää ko. merkin jälkeen olevaa ja risteyksen muissa pyörätien ylityksissä, kuten myös liikenneympyrään mennessä ja poislähtiessä (kärkikolmio ennen ympyrän p.tien jatketta)

      - mikäli em. liikennemerkki on risteyksessä p.tienjatkeen jälkeen, ei tarvitse väistää p.itenjatkeella ajavaa, mutta pitää väistää risteävällä tiellä kulkijoita ja muissa risteykseen liittyvissä p.tienjatkeilla mistä yli ajaa

      - käännyttäessä, kun ei ole em. merkkiä ei tarvitse väistää tulosuunnan tien ylittävää p.tienjatkeella ajavaa, mutta pitää väistää sen tien mihin käännytään p.tienjatkeella ajavaa (kun se p.tienjatke on risteysalueella tai välittömässä läheisyydessä)

      - suoralla tiellä tai suoraan risteyksestä ajettaessa ei tarvitse väistää sen ylittävää p.tienjatkeelle pyrkivää pyöräilijää, kun ei ole em. liikennemerkkejä tai liikennevalot muuta määrää

      • Lisäyksen lisäys

        Lisätään vielä yksi esimerkki
        - pyöräilijä väistää p.tienjatkeella, vaikka kääntyisit risteyksessä em. p.tienjatkeen yli, jos pyöräilijällä on väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki


    • kovakallokypärä

      Säännöt ovat selvät, mutta ehkä hieman vaikeita etenkin lapsille ja vanhuksille. Tämän vuoksi selvintä olisi, jos pyöräilijä AINA taluttaisi pyörää ylittäessään suojatien. Tällöin hänellä olisi jalankulkijan oikeudet, muuten ei. Erityisesti vanhempien ja opettajien tulisi opettaa lapsille oikeat pyöräilysäännöt. Tänäkin päivänä monissa kodeissa ja kouluissa opetetaan, että pyörällä voi ajaa suojatiellä kaikissa tapauksissa ja autoilija väistää. Tähän asiaan ei ilmeisesti saada korjausta, ennen kuin tulee ruumiita.

      • selvähän se

        Viekä selvempää ja turvallisempaa olisi jos autot AINA työnnettäisiin suojatien ja pyörätien jatkeen yli.


      • paljon epäselvää

        Aika paljon tuntuu säännöissä olevan epäselvyyksiä autoilijoilla, joista valtaosa on saanut ajokorttinsa muropaketista. Esim. villkun käyttö ja väistämisvelvollisuus liikenneympyröissä. Joillain on epäselvyyttä jopa kiertosuunnasta...

        Kolmiotkin tuottavat hankaluuksia. Siis mitä ao. merkillä yritetään kertoa. Samoin ne pyöreät merkit, joissa on jotain numeroita keskellä...


      • Lupsus gravis
        paljon epäselvää kirjoitti:

        Aika paljon tuntuu säännöissä olevan epäselvyyksiä autoilijoilla, joista valtaosa on saanut ajokorttinsa muropaketista. Esim. villkun käyttö ja väistämisvelvollisuus liikenneympyröissä. Joillain on epäselvyyttä jopa kiertosuunnasta...

        Kolmiotkin tuottavat hankaluuksia. Siis mitä ao. merkillä yritetään kertoa. Samoin ne pyöreät merkit, joissa on jotain numeroita keskellä...

        Perjantaina edelläni suoraan ajava autoilija pysähtyi väistämään pyöräilijää paikassa, jossa pyörätien jatke kulkee kadun poikki. Pyörätiellä on vieläpä kolmiot eli sieltä tuleva väistää sekä säännön että merkin perusteella. Onneksi oli sen verran väliä, etten törmännyt perään naisen lyödessä jarrut päälle.

        Eivät nämä asiat ole aivan selviä näköjään ajokortin omaavillekaan, puhumattakaan sitten pyöräilijöistä.


      • Joka lähtöön
        Lupsus gravis kirjoitti:

        Perjantaina edelläni suoraan ajava autoilija pysähtyi väistämään pyöräilijää paikassa, jossa pyörätien jatke kulkee kadun poikki. Pyörätiellä on vieläpä kolmiot eli sieltä tuleva väistää sekä säännön että merkin perusteella. Onneksi oli sen verran väliä, etten törmännyt perään naisen lyödessä jarrut päälle.

        Eivät nämä asiat ole aivan selviä näköjään ajokortin omaavillekaan, puhumattakaan sitten pyöräilijöistä.

        Ei ole ja aika moni siellä ratin takana tai tangossa kiikkuva on saanut ajokorttinsa nykysääntöjen aikana ja silti ei osaa sääntöjä.

        Se ei ole kovin suuri yllätys että vanhemmat ikäkuskit ei tiedä sääntöjä, kun ne ovat muuttuneet muutamaan kertaan heidän ajokortin voimassaolon aikana ja lopputulos on että ajavat vuoden xx säännöillä tai väistävät joka paikassa, kun tietävät itsekkin etteivät osaa enää oikeita sääntöjä... Sitten on ne millä ei ole ajokorttia ollutkaan ja sääntöjen tuntemus tai halu noudattaa niitä on 0...100%


      • Ei kiellä
        Lupsus gravis kirjoitti:

        Perjantaina edelläni suoraan ajava autoilija pysähtyi väistämään pyöräilijää paikassa, jossa pyörätien jatke kulkee kadun poikki. Pyörätiellä on vieläpä kolmiot eli sieltä tuleva väistää sekä säännön että merkin perusteella. Onneksi oli sen verran väliä, etten törmännyt perään naisen lyödessä jarrut päälle.

        Eivät nämä asiat ole aivan selviä näköjään ajokortin omaavillekaan, puhumattakaan sitten pyöräilijöistä.

        Mikään laki ei kiellä antamasta tietä vaikka toinen olisi väistämisvelvollinen


      • Ei ylläreitä
        Ei kiellä kirjoitti:

        Mikään laki ei kiellä antamasta tietä vaikka toinen olisi väistämisvelvollinen

        Saattaa aiheuttaa ylimääräisiä "tilanteita", kun aletaan tekemään näin ja varsinkin äkkiliikkeinä...
        Joskus se taas on liikenteen joustavuuden puolesta järkevää, että toimitaan hieman absoluutisesta säännöstä poiketen, esim. minä pyörällä tai kävellen liikkuessa katson usein liikennetilannetta, enkä mene aina minäminä asenteella.


      • Anonyymi
        Joka lähtöön kirjoitti:

        Ei ole ja aika moni siellä ratin takana tai tangossa kiikkuva on saanut ajokorttinsa nykysääntöjen aikana ja silti ei osaa sääntöjä.

        Se ei ole kovin suuri yllätys että vanhemmat ikäkuskit ei tiedä sääntöjä, kun ne ovat muuttuneet muutamaan kertaan heidän ajokortin voimassaolon aikana ja lopputulos on että ajavat vuoden xx säännöillä tai väistävät joka paikassa, kun tietävät itsekkin etteivät osaa enää oikeita sääntöjä... Sitten on ne millä ei ole ajokorttia ollutkaan ja sääntöjen tuntemus tai halu noudattaa niitä on 0...100%

        Itse olen saanut ajokortin 1975 ja osaan liikennesäännöt!

        Jo ennenkuin uusi laki tulee voimaan, olen tutustunut uusiin liikennesääntöihin niin jalankulkijana, pyöräilijänä kuin autoilijana!

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt!

        Nykyisin saa tietoa helposti, tosin harvoin näiltä keskustelupalstoilta, vaan muilta sivuilta.

        Polkupyörästä, polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt tuolla liikenteessä kuin niitä autoja ja muita ajoneuvoja!

        Suomessa mm sähköpotkulautoihin sovelletaan polkupyöräiljän liikennesääntöjä mikäli niiden max nopeus on 25 km/h.


      • Anonyymi
        Lupsus gravis kirjoitti:

        Perjantaina edelläni suoraan ajava autoilija pysähtyi väistämään pyöräilijää paikassa, jossa pyörätien jatke kulkee kadun poikki. Pyörätiellä on vieläpä kolmiot eli sieltä tuleva väistää sekä säännön että merkin perusteella. Onneksi oli sen verran väliä, etten törmännyt perään naisen lyödessä jarrut päälle.

        Eivät nämä asiat ole aivan selviä näköjään ajokortin omaavillekaan, puhumattakaan sitten pyöräilijöistä.

        Ihän tuossa ollut mitään kummallista eikä ihmeellsitä. Nainen halusi välttää kolaroinnin ja oikein siinä tekikin. Sinulle muistutuksena, että pidähän aina riittävää turva väliä siihen edelläsi ajavaan, koska kaikenlaisia yllätyspysähdyksiä voi eteesi tulla


    • hohhoijaa4

      Tässä ketjussa on huvittavia liikennesääntöjen selittäjiä ja sanamuoto on tyyliin "silloin ei tarvitse väistää". No päällekös sitten saa ajaa? Eipä muuten saa, kun se onnettomuus on estettävissä.

      Ja joo hukassa ne säännöt on niin autoilijoilla kuin pyöräilijöilläkin. Yhtäkaikki jos asenne on tuo "silloin en väistä ketään" niin ei sitte ihme jos joskus kolisee.

      • huh huh

        Saako alle ajaa tarkoituksella? Eli tarkoitus on että ajetaan sääntöjen mukaan ja hölmöilijäitä puolin ja toisin joutuu väistelemään, muuten menee aikaa prosesseissa hukkaan, kun syyllinen on alle ajanut.

        Toki paikoin liikennesuunnitelijat voisivat miettiä paremmin kokonaisuutta, eikä esim. tehdä yhtä risteystä eri tavalla kuin muita väistämisen suhteen kun sama pyörätie kulkee saman tien varrella.


    • ei mitään sääntöjä..

      Pyöräilysäännöt ovat ehkä hieman vaikeat liikenteen kaikille osapuolille. Kannatan tällä palstalla aikaisemmin ollutta ehdotusta, että pyöräilijä taluttaa aina pyörää ylittäessään suojatietä. Näin hänellä on jalankulkijan oikeudet ja säännöt ovat selvät kaikille. Ehdotuksen oli heti joku säännöistä piittaamaton pyöräilijä torpedoinut. Ehkä silloin, kun muutamia pyöräilijöitä kuolee tai loukkaantuu piittaamattoman pyöräilyn seurauksena, tämäkin asia otetaan vakavasti.

      • Kokeile itse

        Kokeilehan mennä kaupungin ( ihan sama minkä ) keskustaan ajamaan pyörällä tuolla mainitsemallasi säännöllä.
        Pyörällä ajamisesta ei tule yhtään mitään.


      • Katkoviivat tulee

        v 2107 jälkeen niin pitääkin tehdä koska pyörätienjatkeet on siihen mennessä pitänyt merkitä ja ei pitäisi olla enää suojatiennäköisenä niitä.


      • Anonyymi
        Katkoviivat tulee kirjoitti:

        v 2107 jälkeen niin pitääkin tehdä koska pyörätienjatkeet on siihen mennessä pitänyt merkitä ja ei pitäisi olla enää suojatiennäköisenä niitä.

        Nykyinen tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020. Sen mukaan pyörätien jatketta ei saa tiehen maalata, ellei ajoradan ajoneuvoille ole asetettu väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen sitä pyörätien jatketta (suoralla tienosuudella molemmin puolin sitä pyörätien jatketta).

        "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. "


      • Anonyymi

        Eipä ne oikeudet auta, kun se hätäpäinen Heikki ajaa niin kävelijän kuin myös taluttavan pyöräilijän päälle. Jatkuvasti saamme täältä lukea näistä päälle ajamisista, jotka typerä Media laittaa aina tyylilleen uskollisena, että jalankulkija tai pyöräilijä jäi alle. Ei ne muuten koskaan jää alle, ellei joku törppö aja päälle. Mutta niin se vaan on, ettei näistä typeristä epäillään, vaarannetaan ja jäi auton alle termeistä haluta luopua, kun kaiken lähtökohta on se, että rikoksentekijää pitää kunnioittaa pehmeillä sanavalinnoilla.


    • sä oot juntti

      Voit mennä autollasi ajamaan metsätielle.Älä tule asfaltille.Kaikkien nelipyöräisten tulee noudattaa erityistä varovaisuutta lähestyttäessä suojatietä ja piste.Suomalaisjuntti kaivaa puhelinta lähetyttäesä risteystä ja siitä suojatienpäälle ihmettelemään, että meniskö vai enkö.Jos siinä sattu joku 10vee lapsi jäämään alle,niin eihän se mun vika ollu.

      • Kyllä kaikkien täytyy varovaisuutta noudattaa !!! Vaikka on suojatie niin ei se oikeuta kävelemään kuin zombit . Ja mitä pyöräilijöihin tulee niin samat väistämis velvollisuudet kuin autoille ja sakon uhalla ajamaan pyörällä sinne missä kuuluu (kevyeenliikenteen väylälle silloin kun on ja jalkakäytäviltä pois jotka siellä ei saa ajaa).
        Nyt voi ihan puhtaalla omallatunolla sanoa ettå pyöräilijät on sikoja vertaa mihin tajansa muuhun kulkimeen.


      • köyhyys on kurjaa
        jukni69 kirjoitti:

        Kyllä kaikkien täytyy varovaisuutta noudattaa !!! Vaikka on suojatie niin ei se oikeuta kävelemään kuin zombit . Ja mitä pyöräilijöihin tulee niin samat väistämis velvollisuudet kuin autoille ja sakon uhalla ajamaan pyörällä sinne missä kuuluu (kevyeenliikenteen väylälle silloin kun on ja jalkakäytäviltä pois jotka siellä ei saa ajaa).
        Nyt voi ihan puhtaalla omallatunolla sanoa ettå pyöräilijät on sikoja vertaa mihin tajansa muuhun kulkimeen.

        Kyllä on köyhällä ongelmat.

        Annas kun mä arvaan - sulla on ns. polkuauto (käsivaihteinen),. jota toisella palstalla parhallaan ylistetään urheillullisten miesten menopeliksi. Automaatit on kuulemma vain vammaisia varten,

        Ja sen polkuauton polkeminen & kepin jatkuva tumputtaminen on niin kertakaikkiaan ihanaa, että "turhia" pysähdyksiä pitää kaikin keinoin välttää. Eli missään nimessä ei pidä antaa tietä jalankulkijoille eikä väistää pyöräilijöitä eikä miellään muita autojakaan, kun ajetaan "suoraan" liikenneympyrän läpi...


      • köyhyys on kurjaa kirjoitti:

        Kyllä on köyhällä ongelmat.

        Annas kun mä arvaan - sulla on ns. polkuauto (käsivaihteinen),. jota toisella palstalla parhallaan ylistetään urheillullisten miesten menopeliksi. Automaatit on kuulemma vain vammaisia varten,

        Ja sen polkuauton polkeminen & kepin jatkuva tumputtaminen on niin kertakaikkiaan ihanaa, että "turhia" pysähdyksiä pitää kaikin keinoin välttää. Eli missään nimessä ei pidä antaa tietä jalankulkijoille eikä väistää pyöräilijöitä eikä miellään muita autojakaan, kun ajetaan "suoraan" liikenneympyrän läpi...

        Ja kaiken tuon sanoit kokemuksen syvällä rinta äänellä !!!
        Kuiteenkaan suojatie ei oikeuta ryntämään kadulle katsomatta ja kyllä pyöräilijät ovat se ryhmä joka vähiten noudattaa sääntöjä


      • bongasinko sinutkin
        jukni69 kirjoitti:

        Ja kaiken tuon sanoit kokemuksen syvällä rinta äänellä !!!
        Kuiteenkaan suojatie ei oikeuta ryntämään kadulle katsomatta ja kyllä pyöräilijät ovat se ryhmä joka vähiten noudattaa sääntöjä

        Kyllä sanon kokemuksen äänellä, kun on sinun ja hengenheimolaistesi edesottamuksia tullut seurattua. Sekä autolla, jalan että fillarilla liikkuen.

        Etenkin ns. osaavat ja turvalliset eli nää 50 kääkät, jotka joka välissä kehuu, miten on monta vuotta autoiltu eivätkä yhtään kolaria muista ajaneensa, ovat sieltä pahimmasta päästä. Useampikin tuollainen (akat mukaanluettuina) on yrittänyt ajaa päälle, kun eivät muista/tiedä/piittaa siitä, että kääntyvä auto on aina väistämisvelvollinen. Ja kääntyvä auto on myös sellainen, joka ajaa "suoraan" liikenneympyrän läpi.

        Pahimmilta dementikoilta menee sitten jo sekaisin liikenneympyrän kiertosuunta sekä punaisen ja vihreän liikennevalon merkitys. Ei ole montaa päivää siitä, kun yksi pappa pysähtyi vihreisiin ja kun herättelin häntä torvea soittamalla, niin kohta paineli kahden risteyksen läpi punaisia päin.

        Nuo ei vain kovin usein kolaroi, kun ajavat (onneksi) vain päivänvalossa & hyvällä säällä ja nopeuskin on yleensä aika hiljainen (40 kuudenkympin alueella jne), joten muut kerkiää väistelemään...


      • bongasinko sinutkin kirjoitti:

        Kyllä sanon kokemuksen äänellä, kun on sinun ja hengenheimolaistesi edesottamuksia tullut seurattua. Sekä autolla, jalan että fillarilla liikkuen.

        Etenkin ns. osaavat ja turvalliset eli nää 50 kääkät, jotka joka välissä kehuu, miten on monta vuotta autoiltu eivätkä yhtään kolaria muista ajaneensa, ovat sieltä pahimmasta päästä. Useampikin tuollainen (akat mukaanluettuina) on yrittänyt ajaa päälle, kun eivät muista/tiedä/piittaa siitä, että kääntyvä auto on aina väistämisvelvollinen. Ja kääntyvä auto on myös sellainen, joka ajaa "suoraan" liikenneympyrän läpi.

        Pahimmilta dementikoilta menee sitten jo sekaisin liikenneympyrän kiertosuunta sekä punaisen ja vihreän liikennevalon merkitys. Ei ole montaa päivää siitä, kun yksi pappa pysähtyi vihreisiin ja kun herättelin häntä torvea soittamalla, niin kohta paineli kahden risteyksen läpi punaisia päin.

        Nuo ei vain kovin usein kolaroi, kun ajavat (onneksi) vain päivänvalossa & hyvällä säällä ja nopeuskin on yleensä aika hiljainen (40 kuudenkympin alueella jne), joten muut kerkiää väistelemään...

        Bongaat minut usein siinä kun siivotaan "kosketuksen"jälkiä ja 90%:a on pyöräilijän virhearviointi tai pyöräilijän liikennerike syynä onnettomuuteen.


      • Ei aina
        bongasinko sinutkin kirjoitti:

        Kyllä sanon kokemuksen äänellä, kun on sinun ja hengenheimolaistesi edesottamuksia tullut seurattua. Sekä autolla, jalan että fillarilla liikkuen.

        Etenkin ns. osaavat ja turvalliset eli nää 50 kääkät, jotka joka välissä kehuu, miten on monta vuotta autoiltu eivätkä yhtään kolaria muista ajaneensa, ovat sieltä pahimmasta päästä. Useampikin tuollainen (akat mukaanluettuina) on yrittänyt ajaa päälle, kun eivät muista/tiedä/piittaa siitä, että kääntyvä auto on aina väistämisvelvollinen. Ja kääntyvä auto on myös sellainen, joka ajaa "suoraan" liikenneympyrän läpi.

        Pahimmilta dementikoilta menee sitten jo sekaisin liikenneympyrän kiertosuunta sekä punaisen ja vihreän liikennevalon merkitys. Ei ole montaa päivää siitä, kun yksi pappa pysähtyi vihreisiin ja kun herättelin häntä torvea soittamalla, niin kohta paineli kahden risteyksen läpi punaisia päin.

        Nuo ei vain kovin usein kolaroi, kun ajavat (onneksi) vain päivänvalossa & hyvällä säällä ja nopeuskin on yleensä aika hiljainen (40 kuudenkympin alueella jne), joten muut kerkiää väistelemään...

        Aina ei kääntyvä väistä, jos pyörätiellä on esim. kärkikolmio...


      • Anonyymi
        jukni69 kirjoitti:

        Kyllä kaikkien täytyy varovaisuutta noudattaa !!! Vaikka on suojatie niin ei se oikeuta kävelemään kuin zombit . Ja mitä pyöräilijöihin tulee niin samat väistämis velvollisuudet kuin autoille ja sakon uhalla ajamaan pyörällä sinne missä kuuluu (kevyeenliikenteen väylälle silloin kun on ja jalkakäytäviltä pois jotka siellä ei saa ajaa).
        Nyt voi ihan puhtaalla omallatunolla sanoa ettå pyöräilijät on sikoja vertaa mihin tajansa muuhun kulkimeen.

        Koska auto on pyhä lehmä, sillä saa ajaa jonkun päälle, mikä on koiruuttakin suurempi vääryys. Koska jalkaisin liikkujat ovat se heikoin lenkki ja se autossa istuva ja kännykkäänsä räpläävä kunkku, niin oikeuden pitää aina puoltaa näitä päälle ajettuja, ei koskaan päälle ajavia korstoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska auto on pyhä lehmä, sillä saa ajaa jonkun päälle, mikä on koiruuttakin suurempi vääryys. Koska jalkaisin liikkujat ovat se heikoin lenkki ja se autossa istuva ja kännykkäänsä räpläävä kunkku, niin oikeuden pitää aina puoltaa näitä päälle ajettuja, ei koskaan päälle ajavia korstoja.

        Katsos tyhmeliini kun se auto ei ole mitenkään pyhään lehmään verrattava, vaikka tuskin sinä edes tiedät mitä se pyhä lehmä , oikein noin niin kuin todellisuudessa on.
        Eikä autolla kenenkään päälle saa tahallisesti ajaa, eikä sitä kukaan tahallisesti ole todistettu edes tehnyt.
        Ainahan oikeudessa asiat tarkan harkinnan jälkeen ottaa molemmat onnettomuuden osapuolet ja heidän intressit tarkoin huomioon.


    • Fillaristikin

      "Mielestäni on täysin sairasta että pyöräilijällä on etuoikeus suojatiellä, pyörä voi kulkea 30 km/h ja ei autoilija voi huomata semmoista jos on vähäkin huono näkyvyys."

      Mielestäni on täysin sairasta se, että porukka luulee jotain tuollaista. Polkupyörällä ei ole mitään oikeutta syöksyillä autojen eteen. Väärinkäsitys lienee niitten pyörätien jatkeiden syytä. Pyörätien jatkeella ei tarvitse taluttaa, mutta väistämiseen se ei vaikuta.

      TLL, 14 § (pätkiä siitä)
      Väistämisvelvollisuus

      Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

      Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.

      Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä.


      Tuo teksti "Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta" koskee TIETYSTI myös polkupyöräilijää (=polkupyörän kujettaja). Luulisi sellaisen härvelin sarvissa varovan vaikka laissa lukisi mitä vain. Muutaman kerran olen nähnyt kuinka fillaristi yrittää päästä sairaslomalle, tai jopa monttuun asti ajelemalla autojen eteen. Vain uskomaton tuuri on pelastanut.

    • ...

      Mistä lähtien pyöräilijä on saanut ajaa suoraan suojatielle? Varsinkin silmät ummessa täyttäpäätä sivuille katsomatta, hiljentämättä? Älkää luottako että kaikki autoilijat tulee väistämään....Joten ehdotankin että pyörä talutetaan suojatien yli :)

      • Autokuski silmät kii

        Jos se suojatie on myös pyörätien jatke, niin siitä saa ajaa pyörällä yli.
        Jos pelkkä suojatie, niin sitä ei saa ajamalla ylittää edes se 10 v ja jos joku ajaa sellaista pitkin, niin on aina väistämisvelvollinen itse.
        Pitää kuitenkin huomioida että pyörätien jatkeita ei ole toistaiseksi kaikki merkitty, eli se suojatien näköinenkin voi olla ihan oikea pyörätienjatke kunhan ainakin toisessa päässä sitä on pyörätie (takuuvarmasti jos kummassakin päässä).

        Pyörätien jatkeella väistämisvelvollinen riippuu useammasta seikasta, mutta jos esim. autoilijalla on ennen sitä kärkikolmio tai stop merkki, niin autoilija väistää, jos merkki on vasta pyörätien jatkeen ja risteyksen välissä, niin pyöräilijä väistää.
        Kääntynyt autoilija väistää, ellei pyörätiellä satu olemaan kärkikolmio, jolloin väistää pyöräilijä jne.


    • we4fd2322222

      Kääntyvä autoilija on väistämisvelvollinen, suoraan ajaessa suojatiellä on
      on vain jalankulkijat niitä keitä pitää päästää tien yli, poislukien ne ketkä
      ei seuraa liikennettä. Laissahan lukee jotakuinkin niin että suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle pitää antaa esteetön kulku tien yli.

      Eli kaksi asiaa:

      Jalkakäytävä missä pyöräily on sallittu, voi ajaa suoraan suojatien yli mutta vain kääntyvällä autolla on väistämisvelvollisuus. Eli autotien yli ei ole polkupyöräilijällä etuajo-oikeutta jos myös auto ajaa tietä pitkin suoraan.

      Parempi kuitenkin kunkin itse lukea tieliikennelakia ja muita ohjeita jotka
      voi olla selkokielisemmin esitetty kuin että me jokainen koitetaan ne
      kirjoittaa tänne mahdollisimman epäselvästi.

      Voisi kiteyttää aiheen tähän.

      Koitetaan kuitenkin huomioida muiden virheet liikenteessä, se on aika
      tärkeä oppi välttää aiheuttamasta jollekkin suurtakin vahinkoa.

      Usein tuppaa olemaan niin että mieleen on jäänyt yksi sun toinen liikennesääntöä jonka on tulkinnut joskus väärin eikä ole sitten
      huomannut että toimiikin väärin. Näitä sattuu varmaan kaikille,
      ainakin kun mennään sinne missä on vähän tulkinnanvaraista se miten
      lakia pitää oikein ymmärtää.

      • Suoraa ja suoraan

        Jos suoraan ajavalla autolla on kärkikolmio tai stop merkki ennen pyörätienjatketta, niin autoilijan pitää väistää myös. Jos se em. liikennemerkki on ensimmäisen pyörätienjatkeen jälkeen, niin ekassa ei tarvitse väistää mutta risteyksen muissa pyöräteidenjatkeissa pitää taas väistää silloinkin.
        Samoin jos tulee suoraa parkkipaikalta tai vähäiseltä tieltä, niin taas väistää.


      • Anonyymi

        "Jalkakäytävä missä pyöräily on sallittu, voi ajaa suoraan suojatien yli mutta vain kääntyvällä autolla on väistämisvelvollisuus. Eli autotien yli ei ole polkupyöräilijällä etuajo-oikeutta jos myös auto ajaa tietä pitkin suoraan.

        Parempi kuitenkin kunkin itse lukea tieliikennelakia ja muita ohjeita jotka
        voi olla selkokielisemmin esitetty kuin että me jokainen koitetaan ne
        kirjoittaa tänne mahdollisimman epäselvästi."

        Pyörällä ei saa ajaa jalkakäytävällä eli pyöräily ei ole sallittua jalkakäytävällä!

        Poikkeuksena alle 12-vuotias ellei pyöräily haittaa jalankulkijoita.

        Sähkösillä liikkumisvälineillä ei myöskään saa ajaa jalkakäytävillä, lukuunottamatta esim. sähköskuuttia, jonka rakenteellinen nopeus on max 15 km/h.

        Se, millä nopeudella ajaa ei ole ratkaisevaa!

        Sinä jaat täällä väärää tietoa tieliikennelaista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jalkakäytävä missä pyöräily on sallittu, voi ajaa suoraan suojatien yli mutta vain kääntyvällä autolla on väistämisvelvollisuus. Eli autotien yli ei ole polkupyöräilijällä etuajo-oikeutta jos myös auto ajaa tietä pitkin suoraan.

        Parempi kuitenkin kunkin itse lukea tieliikennelakia ja muita ohjeita jotka
        voi olla selkokielisemmin esitetty kuin että me jokainen koitetaan ne
        kirjoittaa tänne mahdollisimman epäselvästi."

        Pyörällä ei saa ajaa jalkakäytävällä eli pyöräily ei ole sallittua jalkakäytävällä!

        Poikkeuksena alle 12-vuotias ellei pyöräily haittaa jalankulkijoita.

        Sähkösillä liikkumisvälineillä ei myöskään saa ajaa jalkakäytävillä, lukuunottamatta esim. sähköskuuttia, jonka rakenteellinen nopeus on max 15 km/h.

        Se, millä nopeudella ajaa ei ole ratkaisevaa!

        Sinä jaat täällä väärää tietoa tieliikennelaista!

        Jalkakäytäville ei kukaan ole vielä onneksi ryhtynyt kylvämään nastoja. Ei edes Lauttasaaressa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkakäytäville ei kukaan ole vielä onneksi ryhtynyt kylvämään nastoja. Ei edes Lauttasaaressa.

        Pyöräteiden nastoittaminen onkin hyvä juttu. Se lisää liikenneturvallisuutta, kun muutama säännöistä piittaamaton pyöräilijä joutuu radalta pois rengasrikon seurauksena ja ehkä muutama muukin vaihtaa bussiin nastojen pelossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräteiden nastoittaminen onkin hyvä juttu. Se lisää liikenneturvallisuutta, kun muutama säännöistä piittaamaton pyöräilijä joutuu radalta pois rengasrikon seurauksena ja ehkä muutama muukin vaihtaa bussiin nastojen pelossa.

        Pyöräilijä on siis säännöistä piittaamaton, kun ajaa pyörätiellä? Niin kai sitten.


    • vaaralliset pyörät

      Kun olin vasta saanut ajokortin ja aloin kääntämään autolla vasemmalle eikä ketään näkynyt suojatiellä toki minä näin pyöräilijän muuta ei se ollut suojatiellä. Kun käännyin tajusin jarruttaa ( tosin väärällä kaistalla) kun tajusin ettei pyörilijällä ole aikomustakaan väistää. Kaiken huipuksi koira juoksi pyöriljän takana. Tästä minä opin että pyöräilijää kannattaa väistää vaikka ei suojatiellä olisikaan. Oli se sellane kurkkua nostattava sydämentykytys hetki.

      • yksin sujuu hyvin

        On sa kauheeta maalaistolvanalla, kun kohtaa toisen ajoneuvon liikenteessä!


      • ddkk
        yksin sujuu hyvin kirjoitti:

        On sa kauheeta maalaistolvanalla, kun kohtaa toisen ajoneuvon liikenteessä!

        Täällä taas yks kaupunkihinttari vauhdissa


    • Anonyymi

      voihan pyörä ajaa autotietä 30 km/h auton edessä ja auto ajaa pyörän takana 30 km/h

      • Anonyymi

        Mikä on autotie? Miksei sitten bussitie, pakettiautotie tai rekkatie?


    • Anonyymi

      jokaisen autoilijan velvollisuus on ottaa matkustaja kyytiin, ettei joudu pyöräilemään

    • Anonyymi

      autoilija päätti vähentää pyöräilijöiden määrän

      odotetaan uutisia, jossa pyöräilijä vähentää autoilijoiden

    • Anonyymi

      Jos autolija ei ehi väistää, ni silloin pittää aijaa yli.

      • Anonyymi

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.


    • Anonyymi

      täällä on tosi suurta työmatka liikennettä kaunfinosien väillä, ensain oli 30km/j nopeusrajoitus, nyt on e0km/h.. hidsaste möykkyjä tehty suojateiden kohdalle niin aina jarruvalot palaa kun tuttuja möykkyjä turha jolla matalla alustalla mennä hweh

    • Anonyymi

      niin jysäyttää jollainmatala-aluztaizswll aurolla kuin xoevwtte vaIN JOSSA EHKÄ 7,5 AENTTIÄ TÖYSYYN NIIN ÖLJYPOHA RIKKI HETI.

    • Anonyymi

      Kun vanhoja keskusteluja kaivetaan naftaliinista, niin kannattaa huomioida se, että nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Jotkut asiat ovat muuttuneet, kuten esim. se, milloin pyörätien jatke merkitään.

      • Anonyymi

        "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. "

        Pyörätien jatketta ei saa tiehen merkitä, ellei ajoradan ajoneuvoille ole asetettu väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen sitä pyörätien jatketta (suoralla tienosuudella molemmin puolin sitä pyörätien jatketta).


    • Anonyymi

      Paljon on suomen tieliikennelaissa epäkohtia jotka ei toimi ja aiheuttavat yliajoja suojateillä.
      Kaupunkiliikenteessä jalankulkija ja pyöräilijän ovat kuninkaita ja autoilijat maksajia jotka ylläpitävät eri maksuilla näitä itseoikeutettuja kuninkaiden edesottamuksia. Pyöräteillä näkee holtittomia ja itsekuninkaita pyöräilijöitä joita autoilijat ylläpitävät veroluontoisilla maksuilla. Pyöräilijät ja monet jalankulkijat eivät maksa senttiäkään näiden kulkuväylien ylläpidosta vaan elävät siipeilemällä.
      Liikennelaki on kaikkien vääristymien laki jossa ei ole muuta kuin täynnä epäoikeutta ja syrjintää veronmaksavia autoilijoita kohtaan. Kommaripolitiikka pysyy sitkeästi valtaapitävien palavereissa ja lakeissa.

      • Anonyymi

        En tiennyt, että kävely ja pyöräily vapauttaa ihmisen kunnallisverovelvollisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiennyt, että kävely ja pyöräily vapauttaa ihmisen kunnallisverovelvollisuudesta.

        Etpä tiedä paljon muutakaan.


      • Anonyymi

        Laki on oikein hyvä, mutta sitä toteutetaan luovasti politikoiden.

        Pyöräilijälläkin on väistämisvelvollisuutensa ja tilannenopeuksien täytyy olla järkeviä.

        Pyöräily on erittäin hyödyllistä ja tarpeellista lisätä mahdollisimman paljon.
        Sitä halutaan tukea jopa kyseenalaisin keinoin.


      • Anonyymi

        Moni vernomaksaja ei omista mitään ajoneuvoja ollenkaan ja osallistuvat silti tieinfran kustannuksiin. Sellaista se verojen maksaminen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni vernomaksaja ei omista mitään ajoneuvoja ollenkaan ja osallistuvat silti tieinfran kustannuksiin. Sellaista se verojen maksaminen on.

        Näin on.
        Sähkö tulee töpselistä ja ruoka kaupasta.


    • Anonyymi

      Pyöräilijöillä ei ole mitään velvoitetta taluttaa polkupyörää suojatiellä. Ajoradan saa ylittää pyöräillen suojatietä käyttämällä. Väistämisvelvollisuus on sitten eri seikka. Itse asiassa, niin millä tahansa ajoneuvolla saa ylittää ajorata suojatien kohdalla.

      Tieliikennelain 18 § kuudes momentti: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

      On mahdollistettu väylien huolto, kuten esim. auraus ja hiekoitus. Aura-auto kuten polkupyöräkin saavat ylittää ajorata suojatietä ajaen. Väistämisvelvollisuus tilanteessa on, kuten jo todettiin, oma erillinen asia.

    • Anonyymi

      Liikenneturvan yms. opetusvideoissa on johdettu ajoneuvoilla liikkuvia harhaan. Tämä harhaanjohto alkoi kun pyöräilijältä poistettiin etuajo-oikeus vasemmalta tulevaa autoa kohtaan sellaisessa tilanteessa, kun pyörätie kulkee jostain "random" kohdasta päätien yli ja autolla ei ole kyseisessä autotien ja pyörätien risteyksessä kolmiota. Nuo ovat todellisuudessa harvinaisia paikkoja. Pyörätiet kulkevat yleensä päätien vierellä ja silloin autoilijoilla on kolmio ennen pyörätietä, lähes aina.

      Todellisuus on se, että niin pyöräilijöillä kuin myös autoilijoilla on suoraan ajaessaan lähes aina etuajo-oikeus muista suunnista tulevien ajoneuvojen suhteen. Varmaan noin yhdeksässä suojatiessä kymmenestä. Siis molemmilla, mutta silti vaikka molemmilla on lähes aina etuajo-oikeus, koskee tämä vain samaa pääväylää kulkevia ajoneuvoja.
      Ne suojatiet joilla pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus, ovat niitä päätien ylittäviä pyöräteitä joilla pääasiassa on aika vähän käyttäjiä. Autoilijoilla väistämisvelvollisuus on yhtä harvinainen ja on lähinnä vain silloin kun autoilija tulee sivutieltä ja joko kurvaa päätielle tai jatkaa päätien yli, tai kurvaa pois päätieltä päätien vieressä kulkevan pyörätien / suojatien yli. Ja sitten on vielä liikenneympyrä, jossa autoilijalla on aina väistämisvelvollisuus liikenneympyrän ulkokehällä kulkevan pyörätien suojateihin nähden.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3750
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      76
      1970
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1598
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      82
      1253
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1067
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1008
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      863
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      788
    Aihe