Kuinka katkeruudesta ja vihasta yli?

Katkera

Uskonnonuhri mallia vl. Mun mutsin perhe oli normi. Sit se kääntyi lestaksi. Saatana, että olen ämmälle katkera. Tajuun kyllä, et sillei ole helppoa ollut nuorena, mutta jumalauta pitikö pilata meän kaikkien elämä sillä uskonnolla?

En pääse vihasta ja katkeruudesta yli. Miten muilla? Erityisesti inhottaa veljen vaimot, paksuna, paksuna ja yök, se lisääntyminen, elukkamaista ja sitä sit pitäs kattella vierestä!

7

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunnustaa

      Vaikea juttu. Enpä osaa sanoa kauanko tuon ylipääsemiseen menee. Mutta useimmat siitä pääsee yli, se toivottavasti lohduttaa tämänhetken oloasi.

      Omat uskontokärsimykset ovat pienempiä kun kyse oli vain hartaasta normiuskovasta äidistä.

      Silti harmittaa, että miksei hän nähnyt kuplan läpi ja huomannut uskonnon harhaa. Olen lohduttanut itseäni sillä, ettei hän sitä tahallaan tehnyt. Toimi siinä ympäristössä kykyjensä mukaan. Niin se vaan meni, enkä sitä muuksi enää saa. Paska juttu. No, toki vieläkin huonommin olisi voinut mennä.

      Sen sijaan olen todella iloinen, että huomasin itse uskonnon huijauksen. On todella helpottavaa kun voi rauhassa kertoa oman vakaumuksensa. Minun ei tarvitse tuputtaa kenellekään, sillä vakaumus on mun juttu ja muut uskokoon vaikka spagettihirviöön. Se on niiden ongelma.

      Olen iloinen myös siitä, että omille lapsilleni voin opettaa maltillisempaa asennetta uskontoon. Ja lähestyä siitä näkökulmasta, että satujapa taitavat olla joulupukki, pyhä henki ja jeesus, kaikki yhtälailla.

      Samalla olen huomannut myös sen, että oma elämä eletään nyt eikä vasta jossain eläkkeellä tai kuoleman jälkeen. Teen tänäänkin ne asiat joita tavoittelen, enkä odota niiden tipahtavan eteeni kun illalla ristin käteni. Kääntöpuoli on se että unelmien eteen pitää tosiaan raataa niska limassa, sen sijaan että aikaisemmin risti kätensä vaikka veljen alkoholismin takia. Nyt olen jutellut hänen kanssaan aiheesta, hakenut apua keskusteluun ja häenn tukemiseen. Tulokset ovat ihan toista kuin iltarukouksilla...

      Silti kyllä välillä ********* kun lapsuudessa oli niin paljon painostavaa uskontoa, helvetillä pelottelua, kirkonmiesten pelleilyn sietoa, jne. no, nyt on paremmin. ja etenkin jatkossa.

      Aika vähän tulee suvun kanssa oltua yhteydessä, tilalle olen hankkinut ystäviä, joiden seurassa on aidosti hyvä olla.

      Tsemppiä! Kun sain katkeruuteni hoidettua, olo keveni. Vihani ääneen sanomisesta se minulla alkoi, sitten aloin aktiivisesti etsimään entisen tilalle jotain muuta. Toivottavasti joku näistä jutuista toimisi sinullakin. Minulla tähän prosessiin meni 2 vuotta.

    • merkille tunnustaa

      Ihmetystä herättää se, että missähän uskossa äitisi oli, kun peloitteli noin pahasti sinua. Itse kahden lapsen äitinä ei ole käynyt mielessäkään peloitella omia lapsia millään helvetillä ja jos kirkon miehet olisivat peloitelleet lapsiani niin olisin puuttunut välittömästi. Sellainen on sairasta. Tiedossa on miten lessupapit tekevät näitä sairaita manipulointeja ja painostusta ja en käsitä vanhempia, jotka antavat ujuttaa lapsiinsa tällaista sontaa.
      Oletko kuitenkin uskossa, kun kirjoitat vakaumuksesta? Yleensähän vakaumuksesta puhutaan kun ollaan uskossa eli kuulutko sitten johonkin helluntaiseurakuntaan vai mihin vai puhutko vakaumuksesta niin ettet usko mihinkään korkeampaan voimaan?
      Olen lukenut kirjoituksiasi Yhdenvertainen Suomi keskustelusta ja puollustat kovin helluntalaisia. Käsittääkseni heidän piirissään rehottaa painostus siinä kuin muissakin lahkoissa ja pelotellaan aivan kammottavasti pahoilla hengillä.

      • tunnustaa

        Tervehdys,

        Kiitoksia kommentista. Yritän vastata kyselyihisi. Aloitan helposta. En ole helluntailainen. Enkä kuulu mihinkään lahkoon. Ellei liikuntaseuraa lasketa sellaiseksi.

        Kannatan mm. tasa-arvoisuutta kaikissa muodoissaan. En ymmärrä miksi joitakin pitäisi vähän sorsia tai suosia pelkästään sen takia, että heillä on pitkät hiukset, jokin syntymämaa tai suku, ammatti, koulutus, mielipide, uskonto, jne. Siksi vakaumusten yhdenvertaisuus on mm. oikein kannatettava ajatus mielestäni. Ja en nyt tarkoita, että ammatista riippumatta vaikka palkka pitäisi olla sama, tai ammattien arvostus.

        Uskossa oleminen on mielestäni vakaumusta suppeampi käsite. Vakaumus sisältää paljon asioita, jotka eivät liity mitenkään uskontoon. Vakaumus voi olla muunkinlainen kuin vain uskova. Voidaan sanoa uskomisen olevan yhdenlainen vakaumus. Mutta voidaanko sanoa vakaumuksen olevan yhdenlainen usko? Joissakin vakaumuksissa varmasti, mutta toisissa vakaumuksissa ei voida. Vakaumus voi kai olla jotain muutakin kuin vain uskonnnollinen vakaumus. Miten sellainen vakaumus voisi olla usko, kuten vaikka poliittinen vakaumus? Tai vakaumus yliluonnollisen olemattomuudesta, onko sekin siis usko?

        Uskon asiaksi monen mielestä jää myös uskomattumuus yliluonnollisuuksiin. Yhtä mahdotonta on todissaa, että yliluonnollisia on olle massa, kuin ettei yliluonnollisuutta ole tässä maailmankaikkeudessa. Toistaiseksi tosin yliluonnollisuutta ei ole kai tullut vastaan todistetusti, joten siitä voi ottaa vakaumuksesi, ettei sitä ole ollenkaan. Tai että yliluonnollisuutta voi vielä tulla vastaan.

        Tulevaisuudesta ei tiedä eli onko se siis jokatapauksessa uskon asia? Toiset uskoo uskonnon mukaan sekin josta ei ole vielä tietoa. Toiset uskoo vain todistetut asiat ja lopun he jättävät täysin auki.

        Ps. haluaisitko muuten kertoa itsestäsi jotakin?


    • Kaikki uskonnot pois

      Lestat on kyllä niin vitullista porukkaa, että ne pitäisi kaikki hävittää laskemalla veri kurkusta.

      Kuulostaa brutaalilta, mutta vielä kauheampaa on tämä saatanan hengellinen mielikuvitusperseily.

      Mikään korkeampi ja älykkäämpi olento ei käristä meitä missään vitun tulimeressä kun kuollaan. Eihän tuon sairaampaa ajatusta edes ole. Helvetillä pelottelu on uskomatonta paskaa.

      • Gkjjo

        Jep, eipä ihminenkään muurahaisia rankaise niiden synneistä. Uskonnot ovat tavallaan se ihmisen eläimellinen puoli. Vasta kun hylkää uskonnot ja huuhaan niin ylenee ihmisenä korkeampaan ymmärrykseen. Sitten kun vielä tajuaa sen että kaikilla on oikeus olla oma itsensä ja on yhtä monta tapaa nähdä maailma kuin on ihmisiäkin. Silloin ollaan lähellä viisautta ihan ilman mitään jumalaa tai lahkoja.


    • .............

      testi

    • 18 + 10

      Avauksen tilanne on kaiken kaikkiaan vaikea ja haastava, sillä fundamentalisen ja suvaitsemattoman, sekä suuren hallintaotteen jäsenistään omaavaan uskonliikkeeseen kuuluva läheinen on koetteleva asia ihmissuhteille.

      Ilmeisesti äitisi on vaikeassa elämäntilantessaan hakenut tukea ja turvallisuuden tunnetta ko. uskonliikkeestä ja jäänyt sen koukkuun ja samalla alistanut sille lapsensakin.

      Yleispätevää ja kaikille sopivaa ratkaisumallia ei ehkä ole olemassa.

      Kannattaa kuitenkin koettaa suhtautua tilanteeseen tietyllä fatalismilla ja hyväksyä ettei meneisyyttä voi muuttaa ja läheiset ovat tehneet omat ratkaisunsa (toki lapsina uskonliikkeen vallan alle saatetut eivät), ainakin toistaiseksi.

      Kannattaa koettaa rakentaa itselleen mahdollisimman tasapainoinen elämä ja kaikesta huolimatta ja koettaa pitää ovia auki läheisiin, vaikka juuri sen verran kuin itse kulloinkin jaksaa. Ehkä asiat tasaantuvat ajan kanssa läheisiin ja näin myös omassa elämässä.

      Ps.

      - http://www.uskontojenuhrientuki.fi/mista-apua-kun-uskonto-ahdistaa

      - http://freepathways.wordpress.com/tag/etniset-vanhoillislestadiolaiset/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe