Hei kaikki viisaammat!
Olen 28 vuotias nainen ja mulla on pelkuruutta painella hammaslääkäriin. Hampaistoani on hoidettu viimeks varmaan 8 vuotta sitten ja nyt onkin suu sen näköinen, ettei sitä kehtaa edes avata :( alaleuasta 5,6 ja 7 molemmin puolin murtuneet pois, en edes tajua kuinka se voi olla mahdollista? Ylä hampaat ovat ihan priima kunnossa, mutta mulla taitaa olla se reikää tekeviä bakteeri kuitenkin koska pesen kyllä hampaani tunnollisesti. En tiedä mitä tehdä, voiko tälle mun kalustolle enään tehdä mitään. En varsinaisesti ole kiinnostunut tekohampaista, vaan onko jotain hammasimplantteja (muovihampaita joita suuhun "istuttaa")
Kertokaa mulle äkkiä, olis mukavempi mennä jalat täristen hammaslääkäriin edes tietoisen asiitä mitä mulle voi tehdä, olen kiitollinen vastaajille..
Tiedonjanoa
2
327
Vastaukset
- pelko pois
Onko Sinulla jo hyvä hammaslääkäri tiedossa ? Kerro hänelle jo heti ennen toimenpiteen alkua, että Sinä pelkäät ja paljon. Hän sen jälkeen varmaan osaa suhtautua sopivan "hellävaraisesti" hoitotoimiin.
Pyydä myös ehdottomasti puudutus ja mikäli tarpeelliseslta tuntuu, joku rauhoittava lääke. Sellainenkin tarvittaessa järjestyy (esim. diapam).
Mikäli tulossa on isompi remontti, laatikaa yhdessä hammaslääkärin kanssa työlle aikataulu ja budjetti, niin itsekin tiedät missä
mennään.
Sinulla potilaana on täysi oikeus kysellä ja saada asialliset vastaukset kysymyksiisi.
Sopikaa myös, että pidätte siinä hoitotilanteen kuluessa pienen tauon, mikäli sinusta tuntuu,
että et "jaksa" enää... Hyvä olisi myös, jos lääkärisi selostaisi siinä hoidon kuluessa,mitä milloinkin tekee tai aikoo tehdä.
Sekin selkeyttäisi tilannetta.
Muista, että minkäänlaista kipua sinun ei tarvitse kestää, vaan aina voidaan käyttää puudutusta.
Hammaslääkärisi varmaan neuvoo lisää, mikäli implantit tulevat hoitovaihtoehtona kyseeseen.
Yksi hammas implanttina maksaa Helsingissä noin 1800 - 2000 euroa, eikä Kela korvaa käytännössä siitä yhtään mitään.
Mikäli tarvit useamman implantin, saat varmaan tarvittaessa arvion hinnasta. Mutta kappalehinta on tuota luokkaa, jonka jo mainitsin. Implantista voin sanoa, että se hyvä ratkaisu ja sen ainoa huono puoli on tuo tolkuttoman kallis hinta.
Joten jätä pelot pois ja astele rohkeasti hammaslääkärisi luokse ja laitata hampaasi hyvään kuntoon ! - Siri
Aluksi suosittelisin sinulle kyllä osaproteesia, koska implantit vaativat useita käyntejä hammaslääkärillä ja vähintään pari leikkausta. Osaproteesit saa tehtyä huomattavasti helpommin ja ne ovat ihan käyttökelpoiset nuorellakin ihmisellä, varsinkin vielä taka-alueella missä eivät ole niin näkyvissä. Implantteja voi sitten laittaa myöhemminkin, niiden hintataso tulee varmasti vielä laskemaan tulevaisuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996023
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804782Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963035Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282833Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262095Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191506Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125970- 48774