Minä pelkään, että...tai minua pelottaa, jos....
Mitähän minun nyt pitikään, ossais nyt jotenki keskittyy, oli aikasemmin olevinaan ihan joitain käyttökelposia ajatuksia pelosta. Huomasin nyt vaan, että sehän onkin mahottoman laaja käsite, käytetään usein tuotakin alkulausettani tai siis lauseitten alkua, vaikkei oikeesti olekaan pelosta kyse.
´Pelottaa´ ihan yrittää ajatella, millaisia pelkoja ihmisillä voi olla, ´oikeitako´ pelkoja vai vain kuviteltuja pelkoja. Vaikea asettua pelkääjän rooliin. Useimmiten pelot ovat ehkä vain kuviteltuja etukäteispelkoja...no koululainen voi vaikka sanoa "mua pelottaa mennä niihin matskun kokeisiin, kun ne kuitenkin menee päin....." Tai pelottaa mennä kotiin, kun on tehnyt jonkin pienen rikkeen, ja isä on vihanen.
Minusta tuntuu, että pelko-käsite voisi olla jopa synnynnäinen ominaisuus. Omista kokemuksistani niin sanon, mistäs muusta. Ei ole lainkaan ylimielistä sanoa....minä en pelkää mitään, koska se on totta. En osaa edes kuvitella, miltä etukäteispelko, pelko jo ennen jotain tilannetta tuntuu. Ja itse niinsanotussa pelottavassa tilanteessa adrenaliinia kertyy enemmän ja enemmän, joten mitä vaikeampi tilanne, sitä suuremmat mahdollisuudet on selviytyä. Silloin ei edes ajatus toimi, etteikö selviäisi. Voihan silti käydä kyllä niin, mutta ei silti pelkää. Onko se uhkarohkeutta, ihminen voi syöksyä vaikka tuleen, jos on pakko. Ovatko pelko- ja rohkeuskäsitteet jollain lailla vastakkaisia...mielestäni eivät kuitenkaan täysin.
Sanoin tuossa aikaisemmin, etten pelkää, koska elämässäni on ollut niin monia ehkä pelottavia tilanteita, joihin olen mennyt mukaan. Olenko kenties pakottanut itseni olemaan pelkäämättä tai sitten tukahduttanut pelko-ajatuksen tulon.
Jos pelottomuus olisi synnynnäistä, on minulla siitä esimerkki. Noin kolme vuotiaana menin yksin neuvolaan rokotuttamaan itseni neuvolaan, äitini tietämättä. Olin kyllä nähnyt edellisellä neuvolakäynnillä hirveesti itkevän pojan, kun häntä rokotettiin. Kumma kyllä, neuvolaihminen rokotti minut ilman äidin läsnäoloa, oisiko johtunut siitä, että sillä edellisellä kerralla käydessä siitä oli puhuttu. Enkä ollut itkenyt, vaan korskeena mennyt kotiin ja kertonut, että " minutpa lokotettiin jo."
Toinen esimerkki muistuu...se täysin peloton autolla yksin ajamaan lähteminen myrskysäässä Taeblasta Tallinnaan. Iltayöllä uudenvuoden aattoyönä ja minulla on ollut aina se hämäränäkösokeus. Olen myös onnistunut taltuttamaan puhumalla jonkun väkivaltaisen miehenkin, uhkasi pölynimurin letkulla hakata vaimoaan. Ammatissankin olin varmasti joskus vaaratilanteissa, mutta aina selvittiin.
Vaistoaakohan toinen ihminen, että toinen, häntä taltuttamassa oleva, ei pelkää. Minua ei kukaan ole koskaan lyönyt, saatikka että itse olisin lyönyt ketään. Onhan niitä tilanteita ollut, vaikeitakin.
Liittyneekö riskinottokyvykkyys myös tällaiseen, ettei pelkoa ole tai sen voi siis tukahduttaa.
No niin, liiankin pitkä tuli tästä jutusta, siis pelkäätkö jotain tai pelottaako etukäteen jokin asia ja tilanne.
Pelko ja "pelko"
9
96
Vastaukset
- pelosta täällä
pelosta täällä
Selasin tuon linkin. Jo ehdin ihmettelemään, miksei meikäukko ollut "kinkereissä"mukana. Jo vain näkyi olleen. Muistin tuon työturvallisuusvajeeseen tuoman jännityksen vieläkin.
Pelko pois tyyliin on tuon suippotornin aloituksen aihe. Hirmu hyvä mielestäni. Vetäisen suoraan pellimaalin tuhrimasta lippiksestäni että vähintään 7-nollainen luku tunteen pelon lähellään tälläkin hetkellä maailmassa.
Pelkoja ja tiettyä pelkoa voidaan siedättää. Lento, ukkos, korkean paikan, käärme ja mitä pelkoja niitä nyt onkaan, voidaan siedättää vähitellen.
Olen nähnyt näistä ammattiauttajien pelonlievitysprojekteista TV-ohjelmia. Niin se tiettyjä asioita pelännyt ihminen huomaa pelkäävänsä vähemmän.
Olen joskus netissä kertonut pelänneeni enemmän kuin kukaan toinen. Hupakehtelin - ne jotka menivät pois, pelkäsivät vielä enemmän.
Pelko nimittäin tappaa koska se lamauttaa hengitystä ja verenkiertoa, lopulta sydämen toiminnan.
- eppu2
Pelko on opittua. On tervettä pelkoa , jos esimerkiksi poltat sormesi kuumassa levyssä. Et koske sitä, koska tiedät/pelkäät polttava sormesi taas.
Sitten on ikäänkuin pakonomaisia pelkoja. Pelkäämme asioita, joita ei kenties koskaan tapahdu.
Täytyy lopettaa, auto tuli pihaan, sukulaisia.- huh-huh
Sinulle tapahtui sitten se, mitä aina pelkään. Nimittäin, että tulee sukulaisia kylään just kun on suunnitellut viettää oikein löhöpäivän ylhäisessä yksinäisyydessään.
- heh-heh
huh-huh kirjoitti:
Sinulle tapahtui sitten se, mitä aina pelkään. Nimittäin, että tulee sukulaisia kylään just kun on suunnitellut viettää oikein löhöpäivän ylhäisessä yksinäisyydessään.
Jospa ovat hyvinkin odotettuja vieraita?
Ei kuumaan veteen sormensa pistäminen ole pelon syntymistä, vaan oppia, lapsi oppii varomaan tiettyjä asioita.
Onpa sulla tarkat tilastot, mistä mikäkin löytyy. En ite ees muistanut ennen kirjoittaneeni.
Onhan nykysin kaikenlaisia uusia tutkimuksia naisen odottaessa lasta, miten esimerkiksi sikiö voi aistia monia asioita, musiikkia kehoteteaan kuuntelemaan. J a jos äidillä on hyvä olla, rauhallinen mieli, niin miksei sikiökin siitä osaansa saisi.
Mutta jos on päinvastoin, äiti joutuu kokemaan rankempia tunteita, vaikkapa voimakkaita pelkotiloja, niin oiskohan siinäkin perää, että ne voivat vaikuttaa syntymättömään lapseen.. Ainakin jos äiti on aliravittu, on syntyvä lapsi samoin.- pimeänpelkoinen
Pelkoa ei aina voi edes hallita.
Muistan lapsuuteen liittyen pimeän pelon. Kun oli pakko kulkea pimeän metsän halki kaikki puutkin puhuivat uhkaillen. Pieni oksan rasahdus, pakkasen paukaus puun rungolla, pelästyneen linnun siipien hento ääni ja auta armias jos lintu vielä rääkäisi peloisaan.
Se oli pelkoa olemattomasta, hallitsematonta tunnetta joka salpasi hengityksenkin.
Liekö sieltä asti peräisin sydämen kiivas rytmi, pimeän pelkäämisestä.
Jotkut pelkäävät sairauksia, sairalloista pelkoa sairaudesta jonka on kuullut monia tappaneen.
Jotkut yksinäisyyden pelossaan tarraavat läheisiinsä, läheisriippuvuuteen asti.
Tuli mieleeni näitä muutamia, mutta nyt ei ole aikaa enemmälti pohtimisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905217
- 534076
- 252189
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271977Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161805- 151444
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281260Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201046T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43991- 21990