Entiset Jehovan todistajat oikeuskomiteoista: "Hyvin sairasta"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014050318262577_uu.shtml
Entiset Jehovan todistajat kertovat rankkoja kokemuksiaan uskontokunnan oikeuskomiteoista.
Selvitykseen liittyviä omakohtaisia oikeuskomiteakokemuksia voi lukea täältä
Jehovan todistajien karut käytännöt julki: Hylkäämistä, karttamista, häpeää...
Uskontojen uhrien tuki ry:n lauantaina julkaistu selvitys kertoo karua tarinaa Jehovan todistajien salaisista käytännöistä. Selvitys perustuu 18 entisen Jehovan todistajan kirjoittamiin omiin kokemuksiin oikeuskomiteoista. Oikeuskomitea perustetaan silloin, kun seurakunnassa epäillään, että joku Jehovan todistaja on syyllistynyt vakavana pidettyyn syntiin.
Ohessa osa selvitykseen haastateltujen entisten Jehovan todistajien kertomuksista.
Ei asiaa kotiin
"Oikeuskomitea perustettiin, koska olin jo pitempään ilmaissut uskoni loppuneen Jehovan todistajien oppeihin ja myös jotain pientä vihjaillut siihen suuntaan muillekin. Olin päättänyt erota lahkosta ja viimeinen niitti oli se, että kerroin isälleni, että olen hengaillut tyttökaverin kanssa.
Varsinainen oikeuskomitea järjestettiin vain kerran syksyllä 1999 Oulussa. Olin tuohon mennessä siis jo päättänyt erota lahkosta. Minut kutsuttiin yhden seurakunnan vanhimman kotiin. Kolme vanhinta kyseli tyttöystävästäni. Tämä oli aivan kummallista, koska tyttöystävälläni ei ollut mielestäni mitään tekemistä siihen, että en enää uskonut.
Olin hyvästellyt läheiseni jo ennen tuota komiteaa ja komitea olikin minulle vain tilaisuus sanoa kasvotusten vanhimpien edessä haluni erota lahkosta.
Karttaminen alkoi jo ennen komiteaa, koska olin selvästi ilmaissut tahtoni erota jo aiemmin. En ole saanut käydä kotonani sitten vuoden 1999 syksyn. Vanhempani ja sisarukseni, sekä ainoat serkkuni ja heidän vanhempansa eivät halua olla minun kanssani missään tekemisissä. Olen muutaman kerran kokeillut ns. kepillä jäätä ja kysynyt, josko voisin käydä heitä tervehtimässä, mutta vastaus on ollut kielteinen.
Olen kärsinyt vuosia pahoista masennuksista ja nyt viime aikoina psykiatrin kanssa havaittu minulla olevan melkoisen paha trauma siitä, että kaikki läheiseni minut sitten jättivät - vain sen vuoksi, etten usko."
Entiset jehovan todistajat se oli hyvin sairasta
11
167
Vastaukset
Oikeuskomitean jälkeen terapiaan
"Komitea aloitettiin rukouksella, jonka jälkeen siirryttiin syytekohtiin. Tilanne oli erittäin ahdistava. Olin elämässäni sekä perhesuhteiden että uskonkriisin takia vaikeassa tilanteessa, enkä olisi kaivannut enää yhtään lisähankaluutta. Jokainen arvostelu ja syytös tuntui puukoniskulta.
Vanhimpien mielenkiinto yksityiskohtia kohtaan oli hämmästyttävää. Ns. maailmallisessa mittakaavassa tekoni oli pieni. Omatuntoni oli kalvanut niin paljon, että olin jo ennen komiteaa yrittänyt itsemurhaa. Minun kohdallani sitä ei laskettu lieventäväksi asianhaaraksi tai katumuksen merkiksi. Olen vasta myöhemmin lukenut, että sellainenkin käytäntö on olemassa.
Komitean jälkeen tunsin musertavaa arvottomuuden tunnetta. Koin itseni epäonnistuneeksi hylkiöksi. On vaikeaa kuvitella tilannetta, missä voitaisiin tehdä vielä enemmän tuhoa henkisesti kuin mitä oikeuskomiteoissa tehdään.
Epäpätevät vanhimmat ahdistelevat heikossa tilanteessa olevia oman mielensä mukaan. Terapia tuli jälkikäteen tarpeeseen. Pidän oikeuskomiteajärjestelyä erityisen haitallisena siksi, että sitä yritetään naamioida auttamistarkoitukseen, siinä painostetaan ihmisiä vääristynein vallankäytön muodoin sekä jopa estetään tahallisesti oikean avun hakeminen."
Entinen vanhinkin häpeää
"Itse mietin paljonkin miten ahdistava tilanne kuulusteltavalle oli.
Muistan erään todella ahdistavan kerran, kun sisar oli raiskattu, ja syytimme häntä esiaviollisesta seksistä. Kuulustelu pidettiin sisaren kotona. Kun kuulustelu oli pidetty, me neuvottelimme päätöksestämme, ja sisar odotti sillä aikaa asuntonsa parvekkeella, että pääsisi kuulemaan tuomiomme. Päätöksen tekeminen kesti noin 20 minuuttia.
Oli lokakuu. Sisar sai julkisen ojennuksen. Olin eri mieltä päätöksestä. Tämä kyseinen sisar oli nimenomaan halunnut minut mukaan tähän komiteaan, johon yksi komiteaan kuuluneista vanhimmista totesi: 'Hän halusi sinut mukaan tähän komiteaan, koska olet niin salliva, katsot joskus asioita läpi sormien.
Oikeuskomiteajärjestely on hyvin sairas. Olen ollut mukana komiteoissa, joissa on kyselty ihmisten seksielämään liittyviä yksityiskohtia. 'Saitko orgasmin', 'Minkälaisissa tilanteissa sinä yleensä masturboit?' Ja olen myös ollut tilanteissa, joissa on pilkattu kuulusteltavaa: "Ota toi tukisukka pois päästä", kun nuorella veljellä oli pipo päässä.
Häpeän noita aikoja. Kadun niitä."Henkilökohtaisia asioita udeltiin
"Komiteassa kyseltiin todella yksityiskohtaisesti tapahtumista. Vaikka sanoin, että olin ollut todella humalassa, tingattiin asioita kuten "tapahtuiko moraalittomuus useita kertoja yön aikana", "saitko orgasmin", "saiko kumppanisi orgasmin", "käytittekö ehkäisyä", "nautitko", "millaisissa tunnelmissa aamulla erositte tämän miehen kanssa" jne.
Vaikka olin ikäisekseni siinä vaiheessa tehnyt paljon asioita ja nähnyt vaikka mitä, tuo komitean yksityiskohtainen erittäin henkilökohtaisten asioiden kuulustelu oli uskomatonta.
Siinä vaiheessa kun veli Utelias tiedusteli, oliko seksikumppanillani kunnon erektio jatkuvasti vai lopahteliko se välillä, totesin, että en näe mitään syytä, miksi näitä asioita puidaan näin yksityiskohtaisesti.
Tämä kuitattiin epäilyksellä siitä, olenko oikeasti katuvainen, asenteeni oli jotenkin uhmakas kuulemma. Lopulta selvisin lähes sanktioitta, puheidenpito- ja vastailukieltoa tuli pariksi kuukaudeksi."
Leveä sänky moraalittomuuteen
"Ensimmäinen komitea oli toiseen verrattuna siinä mielessä erilainen, että tässä asenteet oli todella aggressiiviset, kovat ja armottomat. Kaikki mitä sanoin, kyseenalaistettiin.
Minulle kerrottiin, että heillä on faktaa siitä, että asun avoliitossa miehen kanssa. (Olin muuten komitean aikaan jo eronnut tästä tyypistä). Sanoin, että ei pidä paikkaansa, me ei olla missään vaiheessa asuttu yhdessä.
Vanhimmat väitti kivenkovaan, että valehtelen, ja että asia pitää lähteä tarkistamaan minun asunnolle. Näin tehtiin, ja minun kotona tehtiin tupatarkastus. Lopulta kun nämä herrat eivät muuta keksineet, he alkoivat inttää, miksi minulla on 120 cm leveä sänky, että olen tieten tahtoen päättänyt harrastaa moraalittomuutta, kun olen valinnut sen levyisen sängyn."
Itsemurhayritys kertoo katumuksesta
"Ensimmäinen oikeuskomiteani oli 18-vuotiaana kotiseurakunnassani. Joku oli varmaankin kertonut nähneensä minut ns. maailmallisissa porukoissa ja juhlissa. Olinkin tehnyt useasti ns. haureutta (haureutta on jo se, kun on kahdestaan vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvan kanssa, "pahimmillaan" se on tietysti seksiä).
Oikeuskomitea oli kokouksen jälkeen salilla. Siinä oli mukana kolme vanhinta, jotka olin tuntenut koko ikäni. Olin ollut kamalissa omantunnontuskissa ns. syntieni takia, koska silloin uskoin seurakunnan oppeihin täysin. Anteeksiantoa voi hakea oikeuskomitean kautta.
Aluksi kerroin vain yhdestä kerrasta, sitten paljastin loputkin. Seksistä ja seksin aikaisista tapahtumista kyseltiin. Minulta kysyttiin, kadunko syntejäni, ja sanoin, että kaduin. Minua ei erotettu. Taisin menettää puhe-edun, laulaakaan en saanut enää.
Jatkoin juhlimista, polttamista, juomista; elin kaksoiselämää. Jossain vaiheessa pyysin, että saisin erota, mutta minut kiristettiin jäämään seurakuntaan.
Toisen kerran olin oikeuskomiteassa vuoden kuluttua, jälleen haureudesta. Edelleen olin vakuuttunut siitä, että Jehovan todistajien oppi on oikein, ja että olin taas syntisessä tilassa. Minua ei taaskaan erotettu, koska kaduin.
Kolmatta kertaa en komiteaan joutunut. Ilmoitin vanhimmille, että haluan erota. Nykyään olen onneksi vapaa kaikista Jehovan todistajien opeista, en niihin usko enää. Mietin vain muita nuoria hauraassa iässä, ja sitä tuhoa, mitä nuo oikeuskomiteat voivat tehdä nuoren mielelle. Ne ovat nöyryyttäviä ja äärimmäisen ahdistavia tilanteita.
Kuriositeettina voin kertoa, että itsemurhayrityksen jälkeen ei tarvitse mennä komiteaan, vaikka olisi tehnyt muutakin "syntiä". Itsemurhayritys on jo itsessään osoitus katumuksesta."
IL- -pohtiva-
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Henkilökohtaisia asioita udeltiin
"Komiteassa kyseltiin todella yksityiskohtaisesti tapahtumista. Vaikka sanoin, että olin ollut todella humalassa, tingattiin asioita kuten "tapahtuiko moraalittomuus useita kertoja yön aikana", "saitko orgasmin", "saiko kumppanisi orgasmin", "käytittekö ehkäisyä", "nautitko", "millaisissa tunnelmissa aamulla erositte tämän miehen kanssa" jne.
Vaikka olin ikäisekseni siinä vaiheessa tehnyt paljon asioita ja nähnyt vaikka mitä, tuo komitean yksityiskohtainen erittäin henkilökohtaisten asioiden kuulustelu oli uskomatonta.
Siinä vaiheessa kun veli Utelias tiedusteli, oliko seksikumppanillani kunnon erektio jatkuvasti vai lopahteliko se välillä, totesin, että en näe mitään syytä, miksi näitä asioita puidaan näin yksityiskohtaisesti.
Tämä kuitattiin epäilyksellä siitä, olenko oikeasti katuvainen, asenteeni oli jotenkin uhmakas kuulemma. Lopulta selvisin lähes sanktioitta, puheidenpito- ja vastailukieltoa tuli pariksi kuukaudeksi."
Leveä sänky moraalittomuuteen
"Ensimmäinen komitea oli toiseen verrattuna siinä mielessä erilainen, että tässä asenteet oli todella aggressiiviset, kovat ja armottomat. Kaikki mitä sanoin, kyseenalaistettiin.
Minulle kerrottiin, että heillä on faktaa siitä, että asun avoliitossa miehen kanssa. (Olin muuten komitean aikaan jo eronnut tästä tyypistä). Sanoin, että ei pidä paikkaansa, me ei olla missään vaiheessa asuttu yhdessä.
Vanhimmat väitti kivenkovaan, että valehtelen, ja että asia pitää lähteä tarkistamaan minun asunnolle. Näin tehtiin, ja minun kotona tehtiin tupatarkastus. Lopulta kun nämä herrat eivät muuta keksineet, he alkoivat inttää, miksi minulla on 120 cm leveä sänky, että olen tieten tahtoen päättänyt harrastaa moraalittomuutta, kun olen valinnut sen levyisen sängyn."
Itsemurhayritys kertoo katumuksesta
"Ensimmäinen oikeuskomiteani oli 18-vuotiaana kotiseurakunnassani. Joku oli varmaankin kertonut nähneensä minut ns. maailmallisissa porukoissa ja juhlissa. Olinkin tehnyt useasti ns. haureutta (haureutta on jo se, kun on kahdestaan vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvan kanssa, "pahimmillaan" se on tietysti seksiä).
Oikeuskomitea oli kokouksen jälkeen salilla. Siinä oli mukana kolme vanhinta, jotka olin tuntenut koko ikäni. Olin ollut kamalissa omantunnontuskissa ns. syntieni takia, koska silloin uskoin seurakunnan oppeihin täysin. Anteeksiantoa voi hakea oikeuskomitean kautta.
Aluksi kerroin vain yhdestä kerrasta, sitten paljastin loputkin. Seksistä ja seksin aikaisista tapahtumista kyseltiin. Minulta kysyttiin, kadunko syntejäni, ja sanoin, että kaduin. Minua ei erotettu. Taisin menettää puhe-edun, laulaakaan en saanut enää.
Jatkoin juhlimista, polttamista, juomista; elin kaksoiselämää. Jossain vaiheessa pyysin, että saisin erota, mutta minut kiristettiin jäämään seurakuntaan.
Toisen kerran olin oikeuskomiteassa vuoden kuluttua, jälleen haureudesta. Edelleen olin vakuuttunut siitä, että Jehovan todistajien oppi on oikein, ja että olin taas syntisessä tilassa. Minua ei taaskaan erotettu, koska kaduin.
Kolmatta kertaa en komiteaan joutunut. Ilmoitin vanhimmille, että haluan erota. Nykyään olen onneksi vapaa kaikista Jehovan todistajien opeista, en niihin usko enää. Mietin vain muita nuoria hauraassa iässä, ja sitä tuhoa, mitä nuo oikeuskomiteat voivat tehdä nuoren mielelle. Ne ovat nöyryyttäviä ja äärimmäisen ahdistavia tilanteita.
Kuriositeettina voin kertoa, että itsemurhayrityksen jälkeen ei tarvitse mennä komiteaan, vaikka olisi tehnyt muutakin "syntiä". Itsemurhayritys on jo itsessään osoitus katumuksesta."
IL** Minusta ei yksikään suomalainen nainen eikä muun maalainenkaan ole koskaan halunnut olla minun kanssani missään yhteydessä,---
--- Joku nyt tietenkin jo kysyy, että miksi menet ulkomaalaisen kanssa aina naimisiin? Vastauksen voi antaa asiaan suomalaiset naiset, jotka kiertävät aina minut 50m. Säteeltä. Tietenkin minun olisi pitänyt käsittää asia, jos ei suomalaisetkaan naiset minua hyväksy ei kai sitten ulkomaalaisetkaan***
http://goo.gl/fD4Z6D
häkellyttävän avoimia on ihmiset nykyään somessa
intiimiasioistaan. - kaikki someen vaan
-pohtiva- kirjoitti:
** Minusta ei yksikään suomalainen nainen eikä muun maalainenkaan ole koskaan halunnut olla minun kanssani missään yhteydessä,---
--- Joku nyt tietenkin jo kysyy, että miksi menet ulkomaalaisen kanssa aina naimisiin? Vastauksen voi antaa asiaan suomalaiset naiset, jotka kiertävät aina minut 50m. Säteeltä. Tietenkin minun olisi pitänyt käsittää asia, jos ei suomalaisetkaan naiset minua hyväksy ei kai sitten ulkomaalaisetkaan***
http://goo.gl/fD4Z6D
häkellyttävän avoimia on ihmiset nykyään somessa
intiimiasioistaan.ihan hyvähän se on
kun mies tunnustaa vajavaisuutensa koko maailmalle.
minkään oikeuskomission tarvitsematta mtn kyselläkään.
- rikollista touhua
Terapian tarpeessa on tämä mies myös:
totuusonvoittaja14.4.2014 22:55
Luu vitosella Jehovan todistajien hampaat kurkkuun
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12175784#comment-67284355-view
totuusvoittaaaina18.4.2014 21:02
Samoin vihaan myös Jehovan todistajat
mutta he ovat myös s.a.a.t.a.n.a sta ja heidän vaimot on huoria
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12190542#comment-67353317-view
totuusvoittaaaina18.4.2014 21:220 SULJE
Pasi Turunen pitää minunkin kirjoituksia Jehovan todistajista oikena.
Olemme keskustelleet asiasta
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12164275#comment-67353656-view
huorittelee ihan kimpassa naisia?
ja suunnittelee lyövänne todistajia? - nähty on
Kyllä nämät Jt ovat aika ressukoita
- körtti
Eivät kuitenkaan vielä lestadiolaisten tasolla. Onko yhtään jehovaa pidätetty lapsen raiskaamisesta.
- ateisti
Pimeitä ne ovat
- artoon uskovat
Näin kirjoittaa aito suomalainen TERVE mies asioista:
totuusvoittaaaina/sanamies kirjoittelee näin kotisivuillaan;
Mistä islam on tullut?
Se on tullut s.a.a.t.a.n.a.n vaikutuksesta torjumaan Kristinuskoa se on s.a.a.t.a.n.a.n keino harjauttaa ihmiset pois Jumalan sovitustyöstä-----
-allah=saatana saatana=allah
allah=saatana saatana=allah
allah=saatana saatana=allah Ja jehovan todistajat ovat sen kätyreitä----------
Why arab Want This Video Removed
Heillähän on perseet heidän moskeijaan päin mutta naama mekkaan päin!!!
http://goo.gl/DV6vpl
totuusonvoittaja14.4.2014 22:55
Luu vitosella Jehovan todistajien hampaat kurkkuun
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12175784#comment-67284355-view
totuusvoittaaaina18.4.2014 21:02
Samoin vihaan myös Jehovan todistajat
mutta he ovat myös s.a.a.t.a.n.a sta ja heidän vaimot on huoria
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12190542#comment-67353317-view - 18/8 000 000
Uskontojen uhrien tuki ry:n lauantaina julkaistu selvitys
kertoo karua tarinaa Jehovan todistajien salaisista käytännöistä.
Selvitys perustuu 18 entisen Jehovan todistajan kirjoittamiin
omiin kokemuksiin oikeuskomiteoista.--------------
MAHTAVAN kattava ja SUURI otos näistä
eronneista/erotetuista.
OMG, suorastaan hengästyttävän VALTAVAN ISO OTOS!!
kahdeksantoista mt-ongelmaisen tarinaa.
VAIKUTTAVAA, HALLELUJJJAA !!!!
VALTAVAN kattava ja suuri prosentin miljoonasosa-ko se nyt onkaan
maailman 8 miljoonasta todistajasta.?
Khyyllä, nämä 18 tositarinaa paljastavat koko KAMALUUDEN !!!! - Voy Er
**totuusvoittaaaina* sai varmaan
kolmet pervot orgut kun
massapostasi noi juttunsa?
On revittävä ne seksifantasiat vaikka mistä, Sinkkumiehen
jota Suominainen ei laske 50m.lähemmäksi.
kuten kotisivuillaan ongelmistaan sillä puolella avoimesti
koko maailmalle
gobaalisti kertookin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185153MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1152674- 102164
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5811930Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1191693Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s411289Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja691289Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31058Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641037Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2211028