Auto on kulutushyödyke, niin kuin sukat ja sisäfilepihvi.
Tämä nyt käyvä autoverokeskustelu / -hysteria on mielestäni täysin turha muutamasta syystä. Ensinnäkin vaikka autovero laskeekin vuodenvaihteessa ei autojen hinnoissa tapahdu merkittäviä muutoksia.
Auton statusarvoa tulisi muutenkin mielestäni pienentää. Autolla liikutaan paikasta toiseen, sen ei kuuluisi olla vaurauden tai hyvinvoinnin symboli.
Kalliskin auto on viidentoista vuoden kuluttua romurautaa. Autolla tulee olla ainoastaan käyttöarvoa, joten yksittäisen henkilön omistaman auton myyntiarvon muuttuminen ei tarkoita samalla käyttöarvon muuttumista.
Kansalaisten autoilla on täsmälleen sama käyttöarvo joulukuussa 2004, kuin tammikuussa 2005. Eikä autoa vaihtavien välirahakaan muutu ratkaisevasti.
Itse vaihdan autoa viidentoista vuoden välein, eli silloin kun vanha alkaa olla jo loppuun ajettu, jos auton vaihto aikani olisi nyt tai vaikka tämän vuoden puolella, en empisi ollenkaan aikaa, koska ostan auton itselleni, enkä myynti- tai bisneksenteko tarkoituksessa. Vuosittain tulee markkinoille toinen toistaan hienompia ja kalliimpia autoja, mutta jos autolla haluaa / joutuu ajamaan, joskus tuohon oravanpyörään joutuu hyppäämään ja ostamaan sen, tietäen, että jos vielä vuoden odottaisi saattaisi saada vielä hienomman tai paremman vastineen siitä maksamallesi rahalle.
Auto on vähän kuin tietokone, kun sen ostaa tulisi ostaa parasta mitä markkinoilta saa, senhän ostaa itselleen pitkäksi aikaa.
Harri O.--tasapuolisesti kaikille
Pari totuutta autoverosta ja auton arvosta
5
1305
Vastaukset
- sissihän
sää oot, ku jaksat yhdellä autolla ajella viisitoista vuotta =)
Mä oon niin pirun nopeesti kyllästyvää sorttia, että kolme vuotta on ehdoton maksimi samalla autolla. Tähän mennessä tosin keskiarvo on tainnut olla alle puolentoista vuoden luokkaa...
Monta merkkiä, monta mallia monesta eri maasta on tullut ajettua, mutta vielä ei ole mitään semmoista oikeasti kokonaismiellyttävää autoa ollut, jolla voisin kuvitella ajavani toistakymmentä vuotta.
Yllättävä kyllä, omalla tavallaan kokonaisuutena miellyttävimmäksi tapaukseksi koin taannoin 90-luvun vaihteen 626:en, mutta sekin piti kokeilunhimon vuoksi vaihtaa toiseen merkkiin puolentoista vuoden ajon jälkeen. Mutta semmoisen kun saisi vielä uutena; pitäisköhän lähtee Saksan tarjontaa kattomaan =) - rahaaaaaa
jos vaihdat nyt etkä vuoden päästä.
15v. autollasi ei oo mitään arvoa, sen sijaan uuden hinta laskee merkittävästi veron poiston vuoksi vuoden sisällä.
Tässäpä sulle se kadottamasi logiikka. Eihän kukaan halua hävitä RAHAA!!
RAHA ratkaisee!!! - audia7
Koetappas kirjoitella tänne 15 v vanhalla tietokoneella, voipi olla tuskaista.
Autot ei ole kuin tietokoneita, autot hankitaan käyttötarpeeseen, 15 vuodessa useimmilla käyttötarpeet muuttuvat. - on kuin
tietokone. Aina kannattaa ostaa se toisiksi halvin.
- romulavalta
Tämä viesti on kirjoitettu romulavalta otetulla tietokoneella PentiumII 433Mhz,hyvin pelittää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 851469
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1121365Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras301127- 241049
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne114898Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46888- 18836
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n65787- 40687
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..74686