"rautalangan" poisto..

kukka

Onko kellään kokemuksia oikomisrautojen ("telaketjut") poiston jälkeen laitetusta rautalangasta hampaiden taakse? Sattuuko kovasti? Mulla on otettu ne raudat pois kun olin jotai 15v ja sanottiin et sen langan saa käydä poistattaa (tai jättää sen sinne..) ku oon 20, ja nyt sit oisin sen 20 ja mietin uskallanko mennä.. :)

8

3953

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikpiis75

      Hmm.. Useinmiten retentiolanka jää pysyvästi hampaisiin varmistamaan, etteivät ne ala liikkua takaisin entisille sijoilleen. Mutta jos sinulle on sanottu että poistetaan, niin siitä sitten vain. :o) Poisto ei tunnu miltään. Lanka on pienillä muovipisaroilla kiinni, se joko vain napsautetaan irti tai sitten ensin hiotaan hieman niitä muoveja pienemmiksi. Irrotuksen jälkeen siistitään muovinrääppeet hampaista.

      • kukka

        Juu, sano se hamppilääkäri et sen voi käydä poistattaa ku oon 20 tai sit se vaan jää sinne.. Eiköhän ne hampaat oo jo asettunu aloilleen täs vuosien aikana :) (se oli kyl pakko olla aikasemmin ku se laitettii, oisinkoha ollu 12.. hmm..)
        Aattelin et ku kuitenki kerääntyy tota hammaskiveä niin paljo muutenki et jos ees vähä hillitsis sitä se poisto..


      • vielä
        kukka kirjoitti:

        Juu, sano se hamppilääkäri et sen voi käydä poistattaa ku oon 20 tai sit se vaan jää sinne.. Eiköhän ne hampaat oo jo asettunu aloilleen täs vuosien aikana :) (se oli kyl pakko olla aikasemmin ku se laitettii, oisinkoha ollu 12.. hmm..)
        Aattelin et ku kuitenki kerääntyy tota hammaskiveä niin paljo muutenki et jos ees vähä hillitsis sitä se poisto..

        Tällä palstalla on ainakin kirjoittanut yksi, joka poisti retentiolangan ja sitten hampaat menivät takaisin vinoon muutaman vuoden aikana siitä eteenpäin. Samoin on käynyt myös yhdelle kaverilleni, vaikka hammaslääkäri vannoi, ettei ne enää mihinkään liiku. Mieti siis.


      • meikpiis75
        kukka kirjoitti:

        Juu, sano se hamppilääkäri et sen voi käydä poistattaa ku oon 20 tai sit se vaan jää sinne.. Eiköhän ne hampaat oo jo asettunu aloilleen täs vuosien aikana :) (se oli kyl pakko olla aikasemmin ku se laitettii, oisinkoha ollu 12.. hmm..)
        Aattelin et ku kuitenki kerääntyy tota hammaskiveä niin paljo muutenki et jos ees vähä hillitsis sitä se poisto..

        No vuosien kuluminen oikomisesta ei takaa, että hampaat eivät enää liikkuisi. Hampailla on taipumus palata vanhaan asemaansa, jos ne saavat siihen tilaisuuden, siksi nuo retentiolangat ovat yleensä pysyvä ratkaisu. Hammaskiveä voidaan poistaa poistamatta lankaa.


      • kukka
        meikpiis75 kirjoitti:

        No vuosien kuluminen oikomisesta ei takaa, että hampaat eivät enää liikkuisi. Hampailla on taipumus palata vanhaan asemaansa, jos ne saavat siihen tilaisuuden, siksi nuo retentiolangat ovat yleensä pysyvä ratkaisu. Hammaskiveä voidaan poistaa poistamatta lankaa.

        Hyvä, saitte mut ajattelemaan uudesti :) En todellakaan halua enää sellasia hampaita ku oli enne oikomishoitoja! Sillonki aattelin ettei mua haittaa vaik hampaat jäis tälläseks, mut nyt ku oon kattonu niit "hammasmuotteja" jotka on sillon aluks tehty ni en kyl siihe halua palata! Taidan varata ajan vaan hammaskiven poistoon :)


      • yksi huomio
        kukka kirjoitti:

        Hyvä, saitte mut ajattelemaan uudesti :) En todellakaan halua enää sellasia hampaita ku oli enne oikomishoitoja! Sillonki aattelin ettei mua haittaa vaik hampaat jäis tälläseks, mut nyt ku oon kattonu niit "hammasmuotteja" jotka on sillon aluks tehty ni en kyl siihe halua palata! Taidan varata ajan vaan hammaskiven poistoon :)

        Onko sulla alaviisaudenhampaat suussa? Usein alaviisurit puhjetessaan "pukkaa" alahampaita eteenpäin ja tästä syystä alaetuhampaat menee hyvin helposti vinoon. Varsinkin jos ne ennen oikomista jo on ollut ahtaalla. Usein retentiokaarta pidetään siihen asti kunnes on varmistuttu siitä, että alaviisurit joko mahtuu suuhun hyvin tai kun viisurit on poistettu.


      • pois
        yksi huomio kirjoitti:

        Onko sulla alaviisaudenhampaat suussa? Usein alaviisurit puhjetessaan "pukkaa" alahampaita eteenpäin ja tästä syystä alaetuhampaat menee hyvin helposti vinoon. Varsinkin jos ne ennen oikomista jo on ollut ahtaalla. Usein retentiokaarta pidetään siihen asti kunnes on varmistuttu siitä, että alaviisurit joko mahtuu suuhun hyvin tai kun viisurit on poistettu.

        Kävin tänäään hammashoitajalla hammaskiven poistossa, ja se sanoi että ei saa poistettua hammaskiveä ylä hampaiden takaa koska siellä on retentiokaari. Kysyin että josko se otetaan joskus pois, onhan se siellä jo 12v ollu, sanoi että ei oteta, mutta voidaan poistaa ja laittaa uusi, että saadan puhdistettua.....


    • Anonyymi

      Tällee melkein 20 vuotta myöhemmin, Onko edelleen retentiolanka suussa? Saitko hammaskivet poistettua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe