"rautalangan" poisto..

kukka

Onko kellään kokemuksia oikomisrautojen ("telaketjut") poiston jälkeen laitetusta rautalangasta hampaiden taakse? Sattuuko kovasti? Mulla on otettu ne raudat pois kun olin jotai 15v ja sanottiin et sen langan saa käydä poistattaa (tai jättää sen sinne..) ku oon 20, ja nyt sit oisin sen 20 ja mietin uskallanko mennä.. :)

10

4485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikpiis75

Hmm.. Useinmiten retentiolanka jää pysyvästi hampaisiin varmistamaan, etteivät ne ala liikkua takaisin entisille sijoilleen. Mutta jos sinulle on sanottu että poistetaan, niin siitä sitten vain. :o) Poisto ei tunnu miltään. Lanka on pienillä muovipisaroilla kiinni, se joko vain napsautetaan irti tai sitten ensin hiotaan hieman niitä muoveja pienemmiksi. Irrotuksen jälkeen siistitään muovinrääppeet hampaista.

• kukka

Juu, sano se hamppilääkäri et sen voi käydä poistattaa ku oon 20 tai sit se vaan jää sinne.. Eiköhän ne hampaat oo jo asettunu aloilleen täs vuosien aikana :) (se oli kyl pakko olla aikasemmin ku se laitettii, oisinkoha ollu 12.. hmm..)
        Aattelin et ku kuitenki kerääntyy tota hammaskiveä niin paljo muutenki et jos ees vähä hillitsis sitä se poisto..

• vielä
        kukka kirjoitti:

Juu, sano se hamppilääkäri et sen voi käydä poistattaa ku oon 20 tai sit se vaan jää sinne.. Eiköhän ne hampaat oo jo asettunu aloilleen täs vuosien aikana :) (se oli kyl pakko olla aikasemmin ku se laitettii, oisinkoha ollu 12.. hmm..)
        Aattelin et ku kuitenki kerääntyy tota hammaskiveä niin paljo muutenki et jos ees vähä hillitsis sitä se poisto..

Tällä palstalla on ainakin kirjoittanut yksi, joka poisti retentiolangan ja sitten hampaat menivät takaisin vinoon muutaman vuoden aikana siitä eteenpäin. Samoin on käynyt myös yhdelle kaverilleni, vaikka hammaslääkäri vannoi, ettei ne enää mihinkään liiku. Mieti siis.

• meikpiis75
        kukka kirjoitti:

No vuosien kuluminen oikomisesta ei takaa, että hampaat eivät enää liikkuisi. Hampailla on taipumus palata vanhaan asemaansa, jos ne saavat siihen tilaisuuden, siksi nuo retentiolangat ovat yleensä pysyvä ratkaisu. Hammaskiveä voidaan poistaa poistamatta lankaa.

• kukka
        meikpiis75 kirjoitti:

No vuosien kuluminen oikomisesta ei takaa, että hampaat eivät enää liikkuisi. Hampailla on taipumus palata vanhaan asemaansa, jos ne saavat siihen tilaisuuden, siksi nuo retentiolangat ovat yleensä pysyvä ratkaisu. Hammaskiveä voidaan poistaa poistamatta lankaa.

Hyvä, saitte mut ajattelemaan uudesti :) En todellakaan halua enää sellasia hampaita ku oli enne oikomishoitoja! Sillonki aattelin ettei mua haittaa vaik hampaat jäis tälläseks, mut nyt ku oon kattonu niit "hammasmuotteja" jotka on sillon aluks tehty ni en kyl siihe halua palata! Taidan varata ajan vaan hammaskiven poistoon :)

• yksi huomio
        kukka kirjoitti:

Hyvä, saitte mut ajattelemaan uudesti :) En todellakaan halua enää sellasia hampaita ku oli enne oikomishoitoja! Sillonki aattelin ettei mua haittaa vaik hampaat jäis tälläseks, mut nyt ku oon kattonu niit "hammasmuotteja" jotka on sillon aluks tehty ni en kyl siihe halua palata! Taidan varata ajan vaan hammaskiven poistoon :)

Onko sulla alaviisaudenhampaat suussa? Usein alaviisurit puhjetessaan "pukkaa" alahampaita eteenpäin ja tästä syystä alaetuhampaat menee hyvin helposti vinoon. Varsinkin jos ne ennen oikomista jo on ollut ahtaalla. Usein retentiokaarta pidetään siihen asti kunnes on varmistuttu siitä, että alaviisurit joko mahtuu suuhun hyvin tai kun viisurit on poistettu.

• pois
        yksi huomio kirjoitti:

Onko sulla alaviisaudenhampaat suussa? Usein alaviisurit puhjetessaan "pukkaa" alahampaita eteenpäin ja tästä syystä alaetuhampaat menee hyvin helposti vinoon. Varsinkin jos ne ennen oikomista jo on ollut ahtaalla. Usein retentiokaarta pidetään siihen asti kunnes on varmistuttu siitä, että alaviisurit joko mahtuu suuhun hyvin tai kun viisurit on poistettu.

Kävin tänäään hammashoitajalla hammaskiven poistossa, ja se sanoi että ei saa poistettua hammaskiveä ylä hampaiden takaa koska siellä on retentiokaari. Kysyin että josko se otetaan joskus pois, onhan se siellä jo 12v ollu, sanoi että ei oteta, mutta voidaan poistaa ja laittaa uusi, että saadan puhdistettua.....

• Anonyymi

Tällee melkein 20 vuotta myöhemmin, Onko edelleen retentiolanka suussa? Saitko hammaskivet poistettua?

• Anonyymi

Minulla ollut nyt 20 vuotta retentiolanka ja näköjään suositellaan että se sinne ainiaaksi myös jää :/
      Mielelläni siitä kyllä eroon haluaisin

• Anonyymi

se yleensä jätetään suuhun mutta kukaan ei ole kertonut miksi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3316
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe