Luulitko tietäväsi elämästä paljonkin?

On hyvä tietää

Aina kannattaa sivistää itseään hieman lisää..

Laadukas 45min luontodokkari syvänmeren elämästä. Tiedämme avaruudesta enemmän kuin kotoisen maapallon mertensyvyyksien eläimistä.

Amazing Creatures of the Deep Ocean HD
http://www.youtube.com/watch?v=p5ny6KJuKhs

16

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa katsoa.

• irti uskosta

Nämä luontodokumentit ovat tv:n parasta antia. Varsinkin lauantaina 18.45 ykköseltä tuleva avara luonto.

• ateismi =

Olen katsonut luonto-ohjelmia paljon, jopa kyllästymiseenkin asti. Tulee eteen uusintojakin, myös avaruuteen liittyvät ohjelmat kiinnostaa. Mikäli noita ohjelmia katselemalla tulisi ateistiksi, niin minun tulisi olla sellainen.
        Liitän tämän siksi, että komentti liittyisi palstan aiheeseen. On se ihmeellinen Jumalan luomistyö: kaikella niin tarkoitus ja se kauneus.
        Kun eläimet raatelevat tai nääntyvät kuoliaaksi, ei ole kaunista. Mutta kuolema ja tappaminen tuli luomakuntaan syntiinlankeemuksen seurauksena.

• Kalju Pitkätukka
        ateismi = kirjoitti:

Olen katsonut luonto-ohjelmia paljon, jopa kyllästymiseenkin asti. Tulee eteen uusintojakin, myös avaruuteen liittyvät ohjelmat kiinnostaa. Mikäli noita ohjelmia katselemalla tulisi ateistiksi, niin minun tulisi olla sellainen.
        Liitän tämän siksi, että komentti liittyisi palstan aiheeseen. On se ihmeellinen Jumalan luomistyö: kaikella niin tarkoitus ja se kauneus.
        Kun eläimet raatelevat tai nääntyvät kuoliaaksi, ei ole kaunista. Mutta kuolema ja tappaminen tuli luomakuntaan syntiinlankeemuksen seurauksena.

Öh, siis leijonat söivät heinää, ennen kuin puhuva kärmes sai Eevan puraisemaan omenaa ja tarjoamaan Aatamillekin?

Voin ymmärtää ns. teistisen evoluution ajatuksen, että eläinlajit ovat kehittyneet (kuten ihminenkin) kuten tiede esittää, mutta taustalla luuraava Jumala ohjailee tapahtumia.

Mutta että ihminen olisi aiheuttanut synnillään luonnon raakuuden, vaikea käsittää että tuollaista voi joku tosissaan uskoa.

• Kalju Pitkätukka kirjoitti:

Öh, siis leijonat söivät heinää, ennen kuin puhuva kärmes sai Eevan puraisemaan omenaa ja tarjoamaan Aatamillekin?

Voin ymmärtää ns. teistisen evoluution ajatuksen, että eläinlajit ovat kehittyneet (kuten ihminenkin) kuten tiede esittää, mutta taustalla luuraava Jumala ohjailee tapahtumia.

Mutta että ihminen olisi aiheuttanut synnillään luonnon raakuuden, vaikea käsittää että tuollaista voi joku tosissaan uskoa.

>>>Voin ymmärtää ns. teistisen evoluution ajatuksen, että eläinlajit ovat kehittyneet (kuten ihminenkin) kuten tiede esittää, mutta taustalla luuraava Jumala ohjailee tapahtumia.

• ateismi = kirjoitti:

*Mutta kuolema ja tappaminen tuli luomakuntaan syntiinlankeemuksen seurauksena.*

Et ole tainnut ollenkaan miettiä mitä seuraisi tuosta "paratiisista": Jos ei olisi kuolemaa, kaikki syntyneet jäisivät elämään ja kuluttamaan luonnonvaroja, ikuisesti. Silloin pitäisi olla taikuri, joka taikoo jatkuvasti lisää tilaa ja ruokaa eksponentiaalisesti lisääntyvälle eliökunnalle. Tässä reaalimaailmassa ei sellaista taikuria ole, ja elämme planeettamme rajattujen tila- ja ravintoresurssien ehdoilla. Kun ymmärrät tuon, ymmärrät jotain ekologian perusteista.

Eritäin vaikea olisi myös vaikkapa 100 miljoona vuotta elävien yksilöiden (jotka tulisivat vaikkapa 20 miljoonan vuoden iässä sukukypsiksi) sopeutua ympäristön muutoksiin, jotka tapahtuvat kymmenissä, sadoissa tai tuhansissa vuosissa. Kun ymmärrät tuon, ymmärrät jotain evoluutiosta (evoluutio on paljon muutakin kuin uusien lajien syntymistä, lajiutuminen on evoluution sivutuote).

• ateismi = kirjoitti:

Haluaisin kysyä sinulta "ateismi =", millaisena näet sanonnan "Toisen kuolema on toisen elämä"?

Onko mielestäsi kyse vain ja ainoastaan pahasta asiasta?

Tiedätkö miten elävien eliöiden sisältämät ravinteet päätyvät maaperään ja vesistöihin?

Tiedätkö mitä siitä seuraisi, jos eliöiden sisältämät ravinteet eivät päätyisi maaperään ja vesistöihin?

Sori kun tenttaan, mutta haluan tietää mitä näistä elämän perusasioista tiedät.

• Thronos

Minä olen kiinnostunut luonnosta ja katsoisin erittäin mielelläni luonto-ohjelmia, mutta en halua katsella tappamista. Siksi en yleensä katso luonto-ohjelmia tv:stä.

Olisipa edes yksi sarja jossa esiteltäisiin luontoa monipuolisesti mutta ei näytettäisi tappamista eikä kitumista ollenkaan. Luonnossa on niin paljon muutakin.

Jään odottamaan kommentteja, tiedän kyllä jo mitä ne ovat mutta antakaa tulla :)

• Kyllästynyt
        ateismi = kirjoitti:

Kuolema tuli vasta syntiinlankeemuksen seurauksena? Ja kuitenkin: "Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"

Eivät siis Raamatun mukaan olleet lainkaan ikuisesti eläviä nuo ensi-ihmiset. Mutta eihän moni uskovainen Raamatusta toki enää piittaakaan sen vertaa, että siihen kunnolla tutustuisi.

• Kalju Pitkätukka

Luonto-ohjelmat ovat kestosuosikkejamme.

"Avara luonto" on lauantaisaunan kanssa yhteen kuuluva rituaali.

Muksuna "Merten salaisuudet" oli ehdoton hitti, vanha Jaques Cousteau punaisine pipoineen...

"Tiedämme avaruudesta enemmän kuin kotoisen maapallon mertensyvyyksien eläimistä."

Tuo kyllä on aika vahvasti sanottu.

Avaruudessa riittää tutkittavaa, eikä se koskaan lopu.
      Toki avaruudella voi olla rajansa tai se voi kaareutua itsensä kanssa palloksi, mutta ihmisen kannalta se on loputon.

Esimerkiksi on saatu selville että Jupiterin Europa- kuun jääkuoren alla on sulaa vettä, onko siellä elämää?

Ja avaruuden mittakaavassa Jupiter ei ole edes takapihalla, se pyörii ihan jaloissa :-)

• Jappervokki

"Merten salaisuudet" on poikinut kaskukysymyksen, jonka voi heittää vaikkapa saarnastuolista alku- tai loppukevennykseksi. Se kuuluu näin:

- Mikä on punainen, kostea ja haisee silliltä?
        - Jacques Cousteaun pipo.

• ss731

Kuvittelet vain.

Ja jos ajatellaan sitä syntiinlankeemusta niin on todella väärin että jumala pisti myös viattomat kärsimään Aatamin ja Eevan teosta.

Jos minä olisin ollut paratiisissa ja jumala olisi sanonut että hyvänjapahantiedon puusta syömisestä rangaistaisiin kuolemalla en olisi syönyt.

Kuolema tuli kun tiedettiin hyvä ja paha. Eihän siinä että tietää hyvän ja pahan ole mitään väärää.

• selvää, eikö?

Ja tietenkään mitään Aatamia ja Eevaa ei ole koskaan ollut olemassakaan. Pitää olla todellinen idiootti, jos niihin kansantaruihin uskoo.

• mette.soderman
        selvää, eikö? kirjoitti:

Ja tietenkään mitään Aatamia ja Eevaa ei ole koskaan ollut olemassakaan. Pitää olla todellinen idiootti, jos niihin kansantaruihin uskoo.

Sekin on ymmärtääkseni babylonialaisesta tarustosta. Juttu Eevasta, joka tehtiin Aatamin kylkiluusta, on sumerilainen sanaleikki. Demonien vartioima elämän puu oli yleinen kuva Sumerissa.

• Avara luonto kuulunut perusohjelmistoon jo pikkupojasta lähtien.

• Vanha herra

Mihin selostus/tekstitys on hävinnyt? Näin suosittu ohjelma rajataan vain englantia osaavien katsottavaksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      97
      3998
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3357
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      131
      2668
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      253
      2211
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      97
      1981
    6. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      100
      1903
    7. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      21
      1829
    8. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      116
      1693
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1331
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1265
    Aihe