Sain maitopurkin, 3 leipäpussia, creme fraichea, kermarahkaa, 3 purkkia jugurttia, puoli litraa maustamatonta jugurttia (kaikissa pvm 7.5.) kolme nuutunutta tomaattia ja mustahkoa banaania, yrtin ruukussa (lipstikka).
Lisäksi sain Dennis kinkkupizzan, viimeinen käyttöpäivä 5.5. (koitan syödä, voi olla ihan suht ok)
Punahomejuuston (parasta ennen 2.5.) haisi valitettavasti siltä ettei kannata syödä
Sokerina pohjalla: Atria Metsästäjä leikkelemakkarapaketti, viimeinen käyttöpäivä 1.5. (en taida uskaltaa syödä).
Tänään on 7.5.
Ei kannata kadehtia ihmisiä jotka joutuvat jatkuvasti leipäjonosta ruokansa hakemaan. Itse olen olut nyt 2 v peruspäivärahalla ja koska olen tiukilla, päätin uskaltautua hakemaan ilmaista ruokaa.
Tänään on 7.5.
Kävin äsken ekaa kertaa leipäjonossa...
42
1275
Vastaukset
- ei kelpaa mulle
Sait pelkkiä hiilareita. Työtön läskiintyy kun annetaan lihottavia ruokia.
- Kokemusta on
Joskus olen minäkin joutunut ruokajonoon turvautumaan tiukassa taloustilanteessa. Eipä siellä huvikseen käy jos muuten vain pärjää. Se hiilaripitoinen vanhakin ruoka on tyhjää parempi vaihtoehto.
Ketjun aloittajalta kysyisinkin missä jonossa kävit? Mä oon Myllypurossa käynyt joskus. Oliko jonottajia paljon ja kauanko jouduit itse jonottamaan? - faktafaktana
Kokemusta on kirjoitti:
Joskus olen minäkin joutunut ruokajonoon turvautumaan tiukassa taloustilanteessa. Eipä siellä huvikseen käy jos muuten vain pärjää. Se hiilaripitoinen vanhakin ruoka on tyhjää parempi vaihtoehto.
Ketjun aloittajalta kysyisinkin missä jonossa kävit? Mä oon Myllypurossa käynyt joskus. Oliko jonottajia paljon ja kauanko jouduit itse jonottamaan?Hei, Myllypurossa kävin! Menin jonoon noin klo 8:20 ja pois lähdin klo 10:30, eli reilut 2 tuntia. Jonottajia oli paljon, vaikea arvioida mutta ihan kuin siellä olisi ollut joku laskija ja itseni kohdalla näin että sellaisessa "käsilaskurissa" oli lukema 348. Olin ehkä puolivälissa jonottajia. Klo 9:30 jlk jonoon ei enää pääse.
Lisättäköön että leipää olisi voinut ottaa lisää, mutta ne olivat tosi kovia (paperipusseissa) ja päivämäärät vaihteli 4.5. - 7.5. tosin Fazerin uuniin laitettavissa patongeissa oli pvm 20.4. - Kokemusta on
faktafaktana kirjoitti:
Hei, Myllypurossa kävin! Menin jonoon noin klo 8:20 ja pois lähdin klo 10:30, eli reilut 2 tuntia. Jonottajia oli paljon, vaikea arvioida mutta ihan kuin siellä olisi ollut joku laskija ja itseni kohdalla näin että sellaisessa "käsilaskurissa" oli lukema 348. Olin ehkä puolivälissa jonottajia. Klo 9:30 jlk jonoon ei enää pääse.
Lisättäköön että leipää olisi voinut ottaa lisää, mutta ne olivat tosi kovia (paperipusseissa) ja päivämäärät vaihteli 4.5. - 7.5. tosin Fazerin uuniin laitettavissa patongeissa oli pvm 20.4.Mä kävin siellä Myllypuros monta kertaa joulukuussa ja tammikuussakin kai ainakin kerran. Alkusyksystä työt loppui ja pienet säästöt oli nopeasti syöty ja korvauksia sai odotella kauan, joten ruokajonoon oli mentävä, kun veronpalautuksiakaan ei tullut. Leipää sai silloinkin ottaa vapaasti ja sitä kyllä otinkin kun muutenkin leipää syön paljon. Vähän ne pussileivät oli kovia! Maitotuotteita ei ollut jaossa juuri lainkaan ja hedelmät joskus nuutuneita, joskus jaettiin kylläkin omenoita/banaaneja, jotka olivat kaupasta ostetun veroisia ja sit ruukkusalaattia oli usein myös. Eineksiä taisi olla joka kerta esim. Hk:n lihiksiä tai karjalanpiirakoita sekä lenkkimakkaraa (ne oli vähän jäässäkin jaettaessa eli säilyttävät niitä pakkasessa pilaantumisen estämiseksi). Sulatejuustoa sain usean rasian ja samoin oivariini-tyyppistä levitettä. Hyvähän on olemassa tuollainen jakopaikkajos taas tarvis tulee! Hurstin jonossa en ole käynyt kertaakaan kun tuo Myllypuro on lähempänä. Sen muistan et keskiviikoisin jono oli aina pisin ja maanantaisin lyhin, oikeestaan joskus maanantaisin ei tarvinnut edes jonottaa sai hakea suoraan samantien kun tuli paikalle, tosin maanantaisin jaettavaa taisi olla vähemmän.
- Hoikalle kelpaa
Kyllä köyhä saa olla ja tyhmäkin saa kysyä, jos ei tiedä. Ei pidä kuitenkaan tyhmän kommentoida väitteitä, jos ei tiedä.
Tarkistapas siis, onko creme fraiche, maustamaton jugurtti, maito, juusto ja kermarahka "pelkkiä hiilareita". Nehän ovat hyviä proteiininlähteitä!
Eikä tomaatin tai banaaninkaan hiilareissa mitään vikaa ole, eikä leivässäkään, sillä tarviihan ihminen hiilareitakin. Kohtuumäärin syöty hiilari ei lihota. Katsopas vaikka aasialaisia, suurin osa syö melkein pelkkää riisiä ja pysyy hoikkina.
- köyhänälkäinen
Hurstin jonossa olen käynyt nyt toista vuotta, ensimmäiset kuukaudet olivat suoraan sanoan yhtä helv*** koska koin sen nöyryyttäväksi ja varsinkin sen takia että pelkäsin että joku sukulainen tms näkee minut. Oli lippalakkia ja korkeaa krakaa silloin alkuvaiheessa, mutta nyt en enää välitä asiasta tippaakaan, minulla on nälkä, tarvitsen ruokaa ja sillä selvä.
- ruokajono111
Itsekin olen joutunut käymään Hurstin jonossa, koska karenssien takia raha ei aina riitä edes ruokaan. Karensseille joudun kun olen sairas ihminen, mutta julkinen terveydenhoito ei suostu diagnosoimaan sairauttani niin en saa mitään apua sieltä ja olen työkkärin kyykytettävänä ollut vuosia.
Asiani eivät edistyneet kun omalääkärini suhtautui terveysongelmiini alusta saakka ivallisesti, koska olen työtön oli alusta saakka sellanen asetelma, että toi nyt vaan yrittää saada lääkärintodistusta.
Sen tiedän, että keho on ikäänkuin jatkuvassa tulehdustilassa ja kokoajan on voimat loppu. Lääkärit ei kuitenkaan auta kun peruslabrakokeissa ei löydy mitään syytä asialle. Joskus voimat menee niin loppu, että ei jaksa edes mennä työkkäriin uusimaan työnhakua ja sitten tulee karenssi eikä saa rahaa mistään. Välillä käy sitten niin, että en edes syö mitään kun voimat on niin loppu sitten on pakko jotenkin käydä ruokajonossa hakemassa jotain purtavaa sitäkin joku kadehtii mikä on uskomatonta. - homesieni?
ruokajono111 kirjoitti:
Itsekin olen joutunut käymään Hurstin jonossa, koska karenssien takia raha ei aina riitä edes ruokaan. Karensseille joudun kun olen sairas ihminen, mutta julkinen terveydenhoito ei suostu diagnosoimaan sairauttani niin en saa mitään apua sieltä ja olen työkkärin kyykytettävänä ollut vuosia.
Asiani eivät edistyneet kun omalääkärini suhtautui terveysongelmiini alusta saakka ivallisesti, koska olen työtön oli alusta saakka sellanen asetelma, että toi nyt vaan yrittää saada lääkärintodistusta.
Sen tiedän, että keho on ikäänkuin jatkuvassa tulehdustilassa ja kokoajan on voimat loppu. Lääkärit ei kuitenkaan auta kun peruslabrakokeissa ei löydy mitään syytä asialle. Joskus voimat menee niin loppu, että ei jaksa edes mennä työkkäriin uusimaan työnhakua ja sitten tulee karenssi eikä saa rahaa mistään. Välillä käy sitten niin, että en edes syö mitään kun voimat on niin loppu sitten on pakko jotenkin käydä ruokajonossa hakemassa jotain purtavaa sitäkin joku kadehtii mikä on uskomatonta.Olisikohan mahdollista että.asunnossasi on jonkinlainen homeongelma? Tulee mieleen vaan noista oireistasi?
- ruokajono111
homesieni? kirjoitti:
Olisikohan mahdollista että.asunnossasi on jonkinlainen homeongelma? Tulee mieleen vaan noista oireistasi?
On se mahdollista, mutta oireet eivät ole kadonneet vaikka sain häädön edellisestä asunnostani kun karenssien takia en pystynyt maksamaan vuokraa. Jäi työkkärissä käynti väliin kun nukun joskus 20 tuntiakin vuorokaudesta melkein jokapäivä ja silti olen kokoajan väsynyt.
Tällähetkellä olen asunnoton ja majailen tuttavani nurkissa kun ei ole muutakaan paikkaa mihin mennä. Ulosottojampat heittivät omaisuuteni ja kaikki koulutodistukset roskalavalle silläaikaa kun nukuin sairauteni takia. Kun ei ollut voimia viedä vähää irtaimistoani mihinkään.
En pysty noille asiantuntijoilla ja omalääkärilleni mitenkään todistamaan sitä, että olen sairas niin asia ei etene. Kun peruslabroissa kilpirauhaset, tulehdusarvot, reumatekijät, hemoglobiini ja niin edelleen ei näy mitään. Olen kärsinyt näistä oireista jo yli 10 vuotta.
Nämä asiat ovat menneet meikäläisellä jo niin jumiin kun en ole ajoissa saanut kunnollista apua. Olen ulosotossa jolle juoksee kokoajan hirveät lisäkulut ja korot vaikka en ole ikinä elämässäni ottanut mitään velkaa enkä ostanut mitään osamaksulla. Kaikki ulosotossa olevat ovat maksamattomia vuokria ja sähkölaskuja tms. koska en karenssien takia niitä ole pystynyt maksamaan.
Vaikka sairauteni paranisi niin mihin täältä köyhyydestä enää pääsen kun ei ole asuntoa, kaikki koulutodistukseni ja työtodistukseni on hävitetty, olen ulosotossa ja ne juoksee kokoajan mielettömiä lisäkuluja? - ¤xcåp
ruokajono111 kirjoitti:
On se mahdollista, mutta oireet eivät ole kadonneet vaikka sain häädön edellisestä asunnostani kun karenssien takia en pystynyt maksamaan vuokraa. Jäi työkkärissä käynti väliin kun nukun joskus 20 tuntiakin vuorokaudesta melkein jokapäivä ja silti olen kokoajan väsynyt.
Tällähetkellä olen asunnoton ja majailen tuttavani nurkissa kun ei ole muutakaan paikkaa mihin mennä. Ulosottojampat heittivät omaisuuteni ja kaikki koulutodistukset roskalavalle silläaikaa kun nukuin sairauteni takia. Kun ei ollut voimia viedä vähää irtaimistoani mihinkään.
En pysty noille asiantuntijoilla ja omalääkärilleni mitenkään todistamaan sitä, että olen sairas niin asia ei etene. Kun peruslabroissa kilpirauhaset, tulehdusarvot, reumatekijät, hemoglobiini ja niin edelleen ei näy mitään. Olen kärsinyt näistä oireista jo yli 10 vuotta.
Nämä asiat ovat menneet meikäläisellä jo niin jumiin kun en ole ajoissa saanut kunnollista apua. Olen ulosotossa jolle juoksee kokoajan hirveät lisäkulut ja korot vaikka en ole ikinä elämässäni ottanut mitään velkaa enkä ostanut mitään osamaksulla. Kaikki ulosotossa olevat ovat maksamattomia vuokria ja sähkölaskuja tms. koska en karenssien takia niitä ole pystynyt maksamaan.
Vaikka sairauteni paranisi niin mihin täältä köyhyydestä enää pääsen kun ei ole asuntoa, kaikki koulutodistukseni ja työtodistukseni on hävitetty, olen ulosotossa ja ne juoksee kokoajan mielettömiä lisäkuluja?Mikset ihmeessä hakenut toimeentulotukea karenssin ajalle? Itsekin oon ollut joitakin vuosia sitten karenssilla, sossu maksoi vuokran, sähkön ja veden. Toimeentulotukea alennettiin -20% mut nuukasti elellen pärjäsi ja kävin lisäksi muutamam kerran ruokajonossa. Ilman muuta olisit tällä tavoin saanut pitää asuntosi.
- ¤xcåp
¤xcåp kirjoitti:
Mikset ihmeessä hakenut toimeentulotukea karenssin ajalle? Itsekin oon ollut joitakin vuosia sitten karenssilla, sossu maksoi vuokran, sähkön ja veden. Toimeentulotukea alennettiin -20% mut nuukasti elellen pärjäsi ja kävin lisäksi muutamam kerran ruokajonossa. Ilman muuta olisit tällä tavoin saanut pitää asuntosi.
Jatkan vielä edelliseen. Jos jaksoit käydä lääkärissä verikokeissa niin luulisi et työkkäriin ilmoittautumaan olisit myös jaksanut mennä?! On kyllä törkeetä ulosottomiehenkin touhu heittää vaan toisen ihmisen omaisuus pihalle esim vesisateeseenkin ja näin tuhota tärkeitä asiakirjoja, ei siis mitään rajaa heilläkään. Sun kantsis hakeutua jonnekin.psykiatrin juttusille, tulee joteki mieleen vakava masennuskin! Tai narkolepsia. Lääkitys ehkä auttais ja ehkä? pääsisit sairaseläkkeelle.
- Ei ole toivotonta
ruokajono111 kirjoitti:
Vaikka sairauteni paranisi niin mihin täältä köyhyydestä enää pääsen kun ei ole asuntoa, kaikki koulutodistukseni ja työtodistukseni on hävitetty, olen ulosotossa ja ne juoksee kokoajan mielettömiä lisäkuluja?Koulutodistuksia löytyy arkistoista mm. kotikuntasi koulutoimen arkistoista löytyy vanhempiakin koulutodistuksia. Hain juuri 80v. isäni koulutodistukset kadonneiden tilalle koulutoimen arkistoista. Työtodistuksia voit yrittää pyytää aiemmilta työnantajilta, heillä voi olla jopa kopiot omissa mapeissaan, mutta työeläkeotteesta löytyy kaikki työsuhteet joista on sinulle palkkaa maksettu virallisesti, niistä näkyy aiemmat työsuhteet virallisesti. http://www.tyoelake.fi/fi/tyoelakeote/Sivut/default.aspx
Ulosottokierteen katkaisuun suosittelen asioiden selvittämistä, että kuinka paljon olet velkaa ja sitten velkaneuvontaan. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/velkaneuvo.aspx Voit päästä sopimukseen maksuohjelmasta. Ei tilanne ole toivoton! - ruokajono111
¤xcåp kirjoitti:
Jatkan vielä edelliseen. Jos jaksoit käydä lääkärissä verikokeissa niin luulisi et työkkäriin ilmoittautumaan olisit myös jaksanut mennä?! On kyllä törkeetä ulosottomiehenkin touhu heittää vaan toisen ihmisen omaisuus pihalle esim vesisateeseenkin ja näin tuhota tärkeitä asiakirjoja, ei siis mitään rajaa heilläkään. Sun kantsis hakeutua jonnekin.psykiatrin juttusille, tulee joteki mieleen vakava masennuskin! Tai narkolepsia. Lääkitys ehkä auttais ja ehkä? pääsisit sairaseläkkeelle.
"Jatkan vielä edelliseen. Jos jaksoit käydä lääkärissä verikokeissa niin luulisi et työkkäriin ilmoittautumaan olisit myös jaksanut mennä?! "
Jaksoin ja jaksoin olen saanut lukemattomia maksuja käyttämättä jättäneistä lääkärikäynneistä oma kuntani antaa 44€ maksun, koska jos aika lääkäriin on ollut vaikka kello 14:00, mutta olen edellisenä iltana mennyt nukkumaan kahdeksalta illalla ja herännyt kymmeneltä illalla seuraavana päivänä (nukkunut siis yli 26 tuntia yhteen menoon). Heräämisen jälkeenkin olen yleensä niin heikossa kunnossa, että en heti edes tiedä mikä päivä on ja kauanko olen nukkunut.
En ole ikinä elämässäni nostanut mitään lainaa tai ostanut mitään osamaksulla, mutta minulla on pelkkiä lääkäri maksuja tuhansia euroja ulosotossa. Ulosotossa jokainen 44€ maksu kasvaa pariinsataan euroon ja nousee viivästyskorkoa. Vuokria ja sähkölaskuja on myös ulosotossa. En ole ikinä jättänyt mitään maksua maksamatta muuta kuin sen takia, että karenssien takia minulla ei ole ollut rahaa edes ruokaan.
Olen siinä kunnossa, että en varmaan edes elä enää kauan joten on kai sama saako tässä mitään apua enää vai ei sen takia en ole enää useaan vuoteen jaksanut tapella siitä saanko joka sentin vai ei kunhan saan edes ruokaa. Ei ne ketkä ei minulle kymmeneen vuoteen ole mitään apua antaneet kuitenkaan tule ikinä myöntämään, että jättivät mun sairaudet hoitamatta ja avut antamatta jo alusta saakka.
En mielellään edes sovi mitään tapaamisia kenenkään kanssa, koska sairauteni takia en voi noudattaa mitään aikatauluja, koska en koskaan tiedä kauanko nukun ja milloin herään seuraavan kerran. Viranomaisten kanssa taas on Suomessa mahdoton pitää puoliaan jos ei pysty noudattamaan määrättyjä aikatauluja. Lätkäisevät vain maksun ja pistävät sen ulosottoon ja tilanteesi menee vielä huonommaksi kuin aikaisemmin.
Hurstin ruokajonoista olen hakenut ruokaa kun rahaa ei ole ollut senttiäkään jos olen ollut siinä kunnossa, että herään silloin kun jako on vielä auki. - ruokajono111
ruokajono111 kirjoitti:
"Jatkan vielä edelliseen. Jos jaksoit käydä lääkärissä verikokeissa niin luulisi et työkkäriin ilmoittautumaan olisit myös jaksanut mennä?! "
Jaksoin ja jaksoin olen saanut lukemattomia maksuja käyttämättä jättäneistä lääkärikäynneistä oma kuntani antaa 44€ maksun, koska jos aika lääkäriin on ollut vaikka kello 14:00, mutta olen edellisenä iltana mennyt nukkumaan kahdeksalta illalla ja herännyt kymmeneltä illalla seuraavana päivänä (nukkunut siis yli 26 tuntia yhteen menoon). Heräämisen jälkeenkin olen yleensä niin heikossa kunnossa, että en heti edes tiedä mikä päivä on ja kauanko olen nukkunut.
En ole ikinä elämässäni nostanut mitään lainaa tai ostanut mitään osamaksulla, mutta minulla on pelkkiä lääkäri maksuja tuhansia euroja ulosotossa. Ulosotossa jokainen 44€ maksu kasvaa pariinsataan euroon ja nousee viivästyskorkoa. Vuokria ja sähkölaskuja on myös ulosotossa. En ole ikinä jättänyt mitään maksua maksamatta muuta kuin sen takia, että karenssien takia minulla ei ole ollut rahaa edes ruokaan.
Olen siinä kunnossa, että en varmaan edes elä enää kauan joten on kai sama saako tässä mitään apua enää vai ei sen takia en ole enää useaan vuoteen jaksanut tapella siitä saanko joka sentin vai ei kunhan saan edes ruokaa. Ei ne ketkä ei minulle kymmeneen vuoteen ole mitään apua antaneet kuitenkaan tule ikinä myöntämään, että jättivät mun sairaudet hoitamatta ja avut antamatta jo alusta saakka.
En mielellään edes sovi mitään tapaamisia kenenkään kanssa, koska sairauteni takia en voi noudattaa mitään aikatauluja, koska en koskaan tiedä kauanko nukun ja milloin herään seuraavan kerran. Viranomaisten kanssa taas on Suomessa mahdoton pitää puoliaan jos ei pysty noudattamaan määrättyjä aikatauluja. Lätkäisevät vain maksun ja pistävät sen ulosottoon ja tilanteesi menee vielä huonommaksi kuin aikaisemmin.
Hurstin ruokajonoista olen hakenut ruokaa kun rahaa ei ole ollut senttiäkään jos olen ollut siinä kunnossa, että herään silloin kun jako on vielä auki.Olen koulutukseltani insinööri, mutta en ole tehnyt oman alani töitä kuin vuoden, koska valmistumisen jälkeen aloin sairastella kokoajan pahemmin jäin sitten jo alusta saakka näiden järjestelmien hampaisiin. Vaikka ei sitä, että olen insinööri huomaa mistään enää. Kadulla minua varmaan luullaan enemmänkin puliukoksi vaikka en ole alkoholia käyttänyt ikinä.
Varmaan tässä on masennustakin, mutta masennuslääkkeet eivät minua auta niitä lääkärini on määrännyt minulle kymmentä eri merkkiä vuosien varrella eikä ne ole auttaneet väsymykseen ja siihen, että koko keho on kokoajan tulehdustilassa.
Jos Suomessa olisi joku paikka jossa sairastuneelle annettaisiin kaikki maksamatta jääneet maksut anteeksi ja tehtäisiin täyden terveystarkastukset ja järjestettäisiin paras mahdollinen hoito ja apu ilman hirveää tappelua eri luukkujen kanssa jotain toivoa saattaisi ehkä olla, mutta näin tästä ei tule kyllä mitään. On mahdotonta noudattaa kaikkien eri luukkujen ehtoja ja aikatauluja kun omaa tälläisen sairauden mitä itselläni on joka tekee mahdottomaksi noudattaa mitään aikatauluja kun nukkuu vaan kokoajan ja loppuajankin on heikossa kunnossa.
Ruokajonosta ei onneksi lätkäistä ulosottoon menevää maksua jos et jaksanut tulla paikalle sairauden takia. - ruokajono111
ruokajono111 kirjoitti:
Olen koulutukseltani insinööri, mutta en ole tehnyt oman alani töitä kuin vuoden, koska valmistumisen jälkeen aloin sairastella kokoajan pahemmin jäin sitten jo alusta saakka näiden järjestelmien hampaisiin. Vaikka ei sitä, että olen insinööri huomaa mistään enää. Kadulla minua varmaan luullaan enemmänkin puliukoksi vaikka en ole alkoholia käyttänyt ikinä.
Varmaan tässä on masennustakin, mutta masennuslääkkeet eivät minua auta niitä lääkärini on määrännyt minulle kymmentä eri merkkiä vuosien varrella eikä ne ole auttaneet väsymykseen ja siihen, että koko keho on kokoajan tulehdustilassa.
Jos Suomessa olisi joku paikka jossa sairastuneelle annettaisiin kaikki maksamatta jääneet maksut anteeksi ja tehtäisiin täyden terveystarkastukset ja järjestettäisiin paras mahdollinen hoito ja apu ilman hirveää tappelua eri luukkujen kanssa jotain toivoa saattaisi ehkä olla, mutta näin tästä ei tule kyllä mitään. On mahdotonta noudattaa kaikkien eri luukkujen ehtoja ja aikatauluja kun omaa tälläisen sairauden mitä itselläni on joka tekee mahdottomaksi noudattaa mitään aikatauluja kun nukkuu vaan kokoajan ja loppuajankin on heikossa kunnossa.
Ruokajonosta ei onneksi lätkäistä ulosottoon menevää maksua jos et jaksanut tulla paikalle sairauden takia.Taidan kävellä junan alle sitten kun enää vain jaksa tätä. Se auttaa ja kuolintodistuksella kuittaa kaikki ulosotossa olevat maksut saman tien. Eikä tarvitse itse varata aikoja mihinkään eikä jatkuvasti todistella kenelläkään yhtään mitään.
Junia menee melkein ympäri vuorokauden ja kaikkina viikonpäivinä, joten ei ole väliä mihin vuorokauden aikaan pääsee paikalle.
Ei tälläistä elämää mitä joudun Suomessa elämään ja olen elänyt jo yli kymmenen vuotta kukaan jaksa ikuisesti. Elämää sairaana ilman rahaa ja ruoka koostuu ruokajonon vanhentuneista elintarvikkeista ja sitäkin joku kahehtii vihaisena. - ¤xcåp
ruokajono111 kirjoitti:
Taidan kävellä junan alle sitten kun enää vain jaksa tätä. Se auttaa ja kuolintodistuksella kuittaa kaikki ulosotossa olevat maksut saman tien. Eikä tarvitse itse varata aikoja mihinkään eikä jatkuvasti todistella kenelläkään yhtään mitään.
Junia menee melkein ympäri vuorokauden ja kaikkina viikonpäivinä, joten ei ole väliä mihin vuorokauden aikaan pääsee paikalle.
Ei tälläistä elämää mitä joudun Suomessa elämään ja olen elänyt jo yli kymmenen vuotta kukaan jaksa ikuisesti. Elämää sairaana ilman rahaa ja ruoka koostuu ruokajonon vanhentuneista elintarvikkeista ja sitäkin joku kahehtii vihaisena.Älähän nyt junan alle hyppäämistä suunnittele. Jotenkin tulee mieleen et sun pitäs yrittää, jollain keinolla saada lähete neurologisiin tutkimuksiin, jolla selvittäisivät onko sairauden taustalla jokin aivojen elimellinen sairaus. Varmaan et pysty näitä asioita itse hoitamaan tuon hankalan sairauden vuoksi, joten oisko mahdollista et voisit valtuuttaa jonkun läheisesi (perheenjäsen tai ystävä) joka yrittäisi näitä asioita puolestasi hoitaa ja veisi sut tutkimuksiin. Julkiselta puolelta terkkarit ym tuskin apua löytyy. Ja jos et saa mistään rahaa niin valtuuttamasi henkilö kai voisi hakea sulle esim. toimeentulotukea, johon olet ilman muuta oikeutettu vaikka asunnoton oletkin sähän saisit sen 480 € -20% eli vissiin vähentävät sen 20 prossaa karenssin takia. V oisit sit edes ostaa vähän terveellisempää ruokaa kuin leipäjonon einekset.
- ei ole toivotonta 2
ruokajono111 kirjoitti:
Taidan kävellä junan alle sitten kun enää vain jaksa tätä. Se auttaa ja kuolintodistuksella kuittaa kaikki ulosotossa olevat maksut saman tien. Eikä tarvitse itse varata aikoja mihinkään eikä jatkuvasti todistella kenelläkään yhtään mitään.
Ei tälläistä elämää mitä joudun Suomessa elämään ja olen elänyt jo yli kymmenen vuotta kukaan jaksa ikuisesti. Elämää sairaana ilman rahaa ja ruoka koostuu ruokajonon vanhentuneista elintarvikkeista ja sitäkin joku kahehtii vihaisena.Hurja tarina, älä luovuta, siunausta sinulle.
- Ihan sitte faktaa
Noi päiväykset on osa parasta ennen ja osa "viimeinen käyttöpäivä", siis joku raja on tuotteiden myynnissä laitettava, ei siis tarkota, että ei olis vielä syötävää noiden päivien jälkeen.
Jogurtti syötävää vielä n. kuukausi parasta ennen päiväyksen jälkeen, ellei kylmäketju ole katkennut.
Maito täysin käyttökelpoista n. 10 päivää parasta ennen päiväksen jälkeen, jos kylmöketju ei ole katkennut.
Osa maitotuotteista kuten rahka, on käyttökelpoista useamman kuukauden parasta ennen päiväyksen jälkeen, jos kylmäketju ei ole katkennut.
Pizza täysin syötävää n. viikko viimeisen käyttöpäivän jälkeen, jos kylmäketju ei ole katkennut, sama juttu leikkelepaketti.
Punahomejuusto ja muutkin homejuustot, (juustot yleensakin) täysin syötävää n. kuukauden yli parasta ennen päiväksestä, kun kylmäketju ei ole katkennut.
Nämä ihan omalla kokemuksella ja kotitalousopettajasisareni, sekä hänen kolegoidensa testaamana koekeittiöissä. - köyhänälkäinen
Olisi kiva joskus saada ihan valmiita syötäviä aterioita näistä paikoista, esimerkiksi herne-, kala- tai lihakeittoa, tiedän että esimerkiksi joulun saa mutta haluaisin säännöllisesti.
- Hernari-fani
Hernesoppaa tekee helposti itsekin, herneet niin halpoja.
- Köyhä maalta
Herne-, kala- tai lihakeittoa tarjotaan monessa paikassa ilmaiseksi ja ainakin hernekeittoa saa jopa mukaan omaan astiaan kotiin vietäväksi.
Meidän paikkakunnalla on pankin pihassa monta kertaa soppatykki kuumana ja keittoa tarjolla.
Vaan eihän nuo keitot ole kummoisia itsekään keittää, halpoja ja helppoja ruokia. - kljnvglknjg
minäkin haluaisin ilmaista, valmista keittoa.
mielellään vasta illalla kun päivällä olen töissä.
säännöllisesti. - lokkipoju
meistä työssäkäyvistäkin olisi mukavaa saada ilmaiseksi valmiita syötäviä aterioita.
- työtön.
Kärsin mielummin nälkää kun menen leipäjonoon.
- Realisti minäkin
Miksi kärsiä nälkää, jos apua on saatavissa?
Olet ihan yhtä hyvä ihminen kuin me muutkin, joten reippaasti jonoon vain ilman häpeämisiä. - qwzå
Realisti minäkin kirjoitti:
Miksi kärsiä nälkää, jos apua on saatavissa?
Olet ihan yhtä hyvä ihminen kuin me muutkin, joten reippaasti jonoon vain ilman häpeämisiä.Luin jostain että vanhukset häpeävät toimeentulotuen hakemista sossusta niin paljon että mieluummin käyvät ruokajonossa tiukan paikan tullen.
- Mitä häpeämistä??
Täysin laillista puuhaa hakea leipäjonosta ilmaista ruokaa, mitä sitä häpeilemään! Sitä paitsi kuka sieltä ketään tuntee, jos menet sinne jonottamaan. Ja menne jonnekin sellaiseen paikkaan jonottamaan, jossa ei tunneta.
Tämä nyt on taas sellaista arkuutta, jotkut ei rohkene ostaa kondomeita omasta lähikaupasta taikka täishamppoota tutusta apteekista, kirkkokuorolaiset ja -valtuutetut käy naapurikunnan Alkossa.
- euroton eukko
Tänään menen minä ruokajonoon, on se vähän noloa seisoa tienvarressa ihmisten halvaksivien katseiden takia mutta täytyy vain sulkea silmänsä, ei voi kukaan tietää milloin on menettänyt työn ja toimeentulonsa ja silloin on oikeus hakea apua sieltä mistä sitä annetaan. Hyvää viikonloppua teille kaikille.
- girppunen
Niistä halveksivia silmäyksiä luovista ohikulkijoista joku voi jonain päivänä itsekin päätyä ruokajonoon. Työpaikat niin epävarmoja nykyisin tai vakava sairaus yllättää ja ykskaks olet sairauden takia työelämän ulkopuolella. Meillä ruokajakelu on paikassa missä ei ole vilkasta katua lähellä joten saapi ilman halveksuntaa jonotella. Hyvää äitienpäiväviikonloppua !
- OmaMaaEnsin
te voitte sanoa ihan mitä vain mutta leipäjonossa käyminen on aivan sairaan nöyryyttävää, mä häpesin ainakin niin paljon että halusin vajota maan alle mutta ei ollut vaihtoehtoja kun en halunnut menettää luottotietojani. Kyllä köyhille pitäisi antaa tarpeeksi avustusta ettei tartte mennä leipäjonoon, voisivat ottaa osan esimerkiksi vuosittaisesta miljardista joka menee kehitysapuun muihin maihin, hoitaisivat oman maan nälkäiset ensin!
- keittäjä
Kiitos siitä, että olet rehellinen, täällä on jo liikaakin noita muunetun totuuden jauhajia. Ruoka on myynti kelvotonta, joko päivä määrän vuoksi, tai ylijäämmä jota ei osteta; lähestyvän parasta ennen päivä määrän vuoksi.
Tosin jos kylmäketju ei ole katkennut ainakin kuumennettuna on syönti kelpoista. Juustot ja leikkeleet voi tehdä lämpimiksi voileiviksi, jotka kuumentaa kunnolla. Maitotuoteet myös kuumennettuina voi syödä.- Ihan sitte faktaa
Olet ilmeisesti joku amiskeittäjä, sillä eihän pelkkä päivämäärä tee vielä ruokaa syömäkelvottomaksi. Valmistajilla ja pakkaajilla on oltava joku päivämäärä, milloin tuote on VARMASTI täysin virheetön, edellyttäen tietenkin, että kylmäketju ei ole katkennut.
Tietysti kuumentaminen on varminta, jos epäilee hiemankin esim. leikkeleiden kohdalla, mutta esim. juusto ei mene vielä miksikään oikein säilytettynä.
Kala ja kana ovat sellaisia, joiden kanssa saa olla varovainen ja viimeinen käyttöpäivä kannattaa ottaa tosissaan.
Ja pitää muistaa, että päiväys päättyy siihen, kun kylmäketju katkeaa, eli vaikka päiväystä olisikin, mutta kylmäketju on katkennut, ei päiväyksellä ole mitään merkitystä.
Joidenkin elintarvikkeiden säilyminen täysin syötävänä on aivan uskomatonta, itse "jouduin" syömään 14 vuotta vanhaa Turun sinappia, kun eräs vanha mummeli tarjosi minulle päivällisen polttopuu-urakan jälkeen. Hieman kyllä ihmettelin sinapin koostumusta, öljy oli erottunut vähän (kuten normaalistikin voi joskus olla), mutta täysin syötävää, sinapin ikä selvisi, kun mummeli kertoi, ettei hän itse pidä lainkaan sinapista, mutta edes mennyt miehensä tykkäsi kovasti sinapista ja olipa ko. sinappi tuon 14v. sitten kuolleen miehen jäämistöä.
Keväällä keittelin kaurapuuroa sellaisista kauraryyneistä, joiden parasta ennen päiväys oli 8/2009, täysin syötävää!
- Huh mikä idi.....
Jos ei mainitsemasi ruuat kelpaa jotka kyllä säilyvät syötävinä viimeisen myyntipäivän jälkeen NIIN OLE SYÖMÄTTÄ äläkä narise ja valita.....
- Huh mikä idi....
"Punahomejuuston (parasta ennen 2.5.) haisi valitettavasti siltä ettei kannata syödä""
Huh mikä sivistämätön ihminen. Punahomejuusto just sitä parasta jonka kuuluukin lemahtaa ja syötävää vielä kuukaudenkin viimeisestä myyntipäivästä jos jääkaapista pidetty. Ennen sen syömistä se otetaan lämpeämään että maku parhaimmillaan. Tuoksut myös...
- Syön 3h välein
Minä olen käynyt leipäjonossa säännöllisesti jo vuodesta 2008 alkaen. Epäterveellistä ruokaahan siellä jaetaan ja diabeettikkona on vähän hankalat olot kun syödä pitään säännöllisin välein tai muuten laskee sokerit ja menee totaalisesti hermot aina :(
- Ruokaa roskiksesta
Eikö kukaan muu käy dyykkaamassa rukaa sen sijaan että jonottaa tuntikausia jossakin. Meidän lähikaupan roskiksesta ainakin noita proteiineja löytyy, lihaa, lihaa ja taas lihaa. Joskus maitoa ja jogurttia ja leipää ja pullaa. Shoppailen näin useimmiten öisin
- wedps
Ruokaa roskiksesta kirjoitti:
Eikö kukaan muu käy dyykkaamassa rukaa sen sijaan että jonottaa tuntikausia jossakin. Meidän lähikaupan roskiksesta ainakin noita proteiineja löytyy, lihaa, lihaa ja taas lihaa. Joskus maitoa ja jogurttia ja leipää ja pullaa. Shoppailen näin useimmiten öisin
Täälläpäin on kauppojen roskikset lukittu. Muuten dyykkaisin kyllä.
- Jussuf (se sama)
No minä asun Helsingissä, mutta enpä päässyt Tukholmaan nostamaan sosiaalirahoja, koska eivät päästäneet laivaan. Pitivät minua känniläisenä, koska silmäni verestivät. Se johtui vain khattin pureskelusta, mitä laivan ääliöt eivät tajunneet.
Vihaan ruotsin laivoja ja maalaisia. - Anonyymi
Venäläiset vallanneet täysin tämän leipäjonon.
- Anonyymi
Ukrainalaisia myös paljon leipäjonossa. Täällä ei paljon muita maahanmuuttajia olekaan kuin noita Ukrainan porukkaa.
Jossakin kaupungissa itäeurpoppalaisille, siis ukravina ja ehkä venäjä, järkättiin oma leipäjono kun kantikset eivät heistä tykänneet ja riitaisaa oli !
- Anonyymi
Toiskolla voi huristella ilman töitäkin.
- Anonyymi
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/oppaat/ruoka-apuohje/ruoka-apu--ohje/
"Ruoka-apuun lahjoitettavien elintarvikkeiden on oltava turvallisia. Elintarvikkeiden on oltava kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Elintarvikkeiden on oltava hyvälaatuisia myös aistinvaraisesti. Elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät saa johtaa kuluttajaa harhaan. Ruoka-apuun luovutettavien elintarvikkeiden joukossa ei saa olla pilaantuneita elintarvikkeita eikä biojätettä. Elintarvikkeiden luovuttajan täytyy poistaa selvästi pilaantuneet elintarvikkeet suoraan jätteisiin, jottei ruoka-aputoimijan tai elintarvikkeiden kuljetusyrityksen vastuulle jää elintarvikekelpoisen elintarvikkeen lajittelu ja jätteen hävittäminen."
Jos ruokakasseista löytyy selvästi terveydelle vaarallisia tuotteita kuten liha, tai meijerituotteita joiden parasta ennen päiväys on päiviä ja viikkoja vanha, kannattaa tehdä ilmoitus.
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/mihin-elintarvikkeissa-havaituista-virheista-voi-valittaa/
Ilmeisesti Suomessa siitäkin on nöyrästi kiitettävä jos kuolee ruokamyrkytykseen. Paskastakin pitää olla kiitollinen kun ilmaiseksi saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2102793
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1252659En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.771743Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2331305Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va631288- 471098
- 991001
- 108841
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6823- 46823