Ajan joka päivä Essolle samaa reittiä, joten tunnen tienvarsien talot ja pihat erittäni tarkasti. Useimpien talojen pihamaat ovat vuodesta toiseen suunilleen samanlaisia eli jämtit isännät pitävät pihansa siisteinä, ja hieman lepsummat antavat kaikkien kukkien kukkia.
Yhden talon pihamaalla on vuosien varrella tapahtunut merkitävä muutos, koska talon nuori poika on hullaantunut saksalaisiin tuontiautoihin. Poika on hakenut Saksasta jo neljä Bemaria, mutta vain yksi niistä on enää ajokunnossa. Kolme aiemmin haettua Bemaria on mennyt rikki ja ne on ajettu metsikköön. Siellähän ne ruostuvat muutamassa vuodessa olemattomiin.
Essolla olemme monesti keskustelleet siitä, että tällä pojalla on harvinaisen huono ymmärrys ja oppimiskyky, koska hän ei vieläkään älyä vaihtaa merkkiä. Poika käy aina Saksasta ostamassa käytetyn Bemarin, joka kestää Suomen vaikeissa olosuhteissa vajaa kaksi vuotta. Onko siinä mitään järkeä?
Minä ajelen edelleenkin Essolle 23 vuotta vanhalla Tojotalla, eikä se oireile vielä yhtään. Se kestää käytössäni vielä ainakin 10 vuotta, joten sitä tarvitse ajaa rikkinäisenä metsikköön ruostumaan. Me essolaiset kun ymmärrämme paremmin näitä autoasioita, ja siksi hankimmekin vain kestäviä autoja.
Tuonti-Bemarit valtasivat metsikön!
17
540
Vastaukset
- RanTanPlaan
Ikuisuus kysymyksiä .
jotkut vaan dumppaa muijatkin muutaman vuoden "käytön" jälkeen mäkeen ja vaihtaa uuteen.
Toisille taas vanha ja tuttu tuo turvaa .
Eläisimme varsin monotonisessa maailmassa jos kaikki ihmiset toimisivat ja ajattelisivat samalla tavalla. Viides Bemari tulossa?
Pyhänä huomasin pyöräilylenkilläni, että kohta tämä Bemarifani lähtee hakemaan Saksasta viidettä Bemariaan, sillä nykyisen auton venttiilikoneisto piti jo melkosta ääntä, ja Bemari sauhutti aika voimakkaasti. Vahva sininen savu tuli pakoputkesta, joten moottorissa oli joku paikka pahasti vialla. Männikköön parkkeerataan siis aiempien romujen seuraksi vielä neljäskin Saksasta tuotu "laatuauto".
Kyllä Tojotan ja Bemarin välinen laatuero on aivan älytön. Minun 23 vuotta vanha Tojotani toimii vielä moitteettomasti eikä se lainkaan sauhuta, mutta Bemareita saa aina olla vaihtamassa nuorempiin malleihin. Intomieliset bemarifanit pitävät kuitenkin Bemarin laatua hyvänä, koska he eivät halua vaihtaa autoaan Tojotaan, jolloin korjaamokäynnit loppuisivat tyystin. Nuoret miehet eivät tätä tosiasiaa halua halua tunnustaa.- Ei ikinä tojotaa
Kyllähän se on helppo olla tojotan omistaja, ei tarvii edes ajaa metsään ruostumaan kun se ruostuu jo käsiin.
Monesti olen kuullut kun tojomiehet kehuu väkkäröitään, ja yksikään näistä ei varmaan ole päässyt ajamaan autolla (lue BMW).
Jos olisi niin varmaan merkkikin vaihtuisi, on se vaan niin suuri ajettavuudessa ja laadussa.
Itse olen joskus olosuhteiden pakosta joutunut ajamaan tojolla joten tiedän mistä puhun.
Tokihan nuo Bemaritkin saa rikki, ja harmilloista onkin että nykyisin nuoret tuunaajat raiskaavat ajokkinsa ennenaikaiseen loppuun.
- hyvä yleismies
Oletkos yleismies koskaan päässyt kokeilemaan miltä tuntuu ajaa oikealla autolla?
Sun essoreittis on varmaan 300m ja päässä pappamallin hattu.
Nämä tojotistit on niin huvittavia tyyppejä kun väittävät vakavana että se tojota kestää mitä vaan.
Totuus vaan on toinen.....Tojota kestää ja kestää!
" Oletkos yleismies koskaan päässyt kokeilemaan miltä tuntuu ajaa oikealla autolla?
Sun essoreittis on varmaan 300m ja päässä pappamallin hattu.
Nämä tojotistit on niin huvittavia tyyppejä kun väittävät vakavana että se tojota kestää mitä vaan.
Totuus vaan on toinen..... "
Olen minä kokeillut nuorempana monenlaisia autoja, mutta ei niistä mikään ole niin mahdottomasti minua säväyttänyt. Kokemukseni mukaan isommat 6-sylinteriset automaattivaihteiset autot (minulla on myös sellainen) ovat mukavampia maantieajossa kuin perusluotettava ja ketterä Tojotani, mutta taajama-ajossa en ole vielä tavannut Tojotaa parempaa autoa. Hyvä näkyvyys ja helppo käsiteltävyys tekevät 91-mallisesta Carinasta parhaan mahdollisen taajama-auton.
Kun olin vuonna 1997 (talvella) ostamassa itselleni taajama-autoa, niin kokeilin silloin myös 300-sarjan Bemaria. Vaikka keli ei koeajopäivänä ollutkaan erityisen liukas, niin siitäkin huolimatta Bemari oli suorastaan vaarallinen auto niissä olosuhteissa. Vähänkään huolimattomampi kaasunpainallus aiheutti välittömästi sen, että takavetoinen auto oli heti poikittain tiellä. Minulla oli silloin myös tehokas takavetoinen maantieauto, mutta kyllä se oli talvikelillä paljon Benaria parempi ajaa, koska siinä perän luisto oli paljon rauhallisempaa. Jo lyhyen koeajon jälkeen totesin Bemarin soveltuvan vain kesäkäyttöön.
Kun Bemarin jälkeen läksin ajamaan Tojota Carinalla, niin tunsin heti oloni turvalliseksi. Kaikki hallintalaitteet olivat täsmälliset ja kevyttoimiset, eikä auto tehnyt mitään äkkinäisiä liikkeitä. Kun vielä lasitkin pysyivät hyvin kirkkaina ja huurteettomina, niin valintani luonollisesti osui Tojotaan. Se on ollut elämäni paras autokauppa, sillä Tojotaa ei tarvitse juuri korjailla.
Akkuja Tojota tosin kuluttaa melkoisesti, sillä alkuperäinen KOBE-akku kesti vain 13 vuotta ja seuraava EXIDE-akku vain 8.5 vuotta. Nyt on siis jo kolmas akku menossa, joten ei se Tojotakaan ihan viaton ajokki ole. Myös tuulilasinpyyhkijöiden kumit olen muutaman kerran joutunut uusimaan, koska pidän hyvää näkyvyyttä tärkeänä.
- on se tarkka
tämä yleismies.
Ettei kuitenkin vaan olis vähän kateellinen tuon pojan Bemareista kun tuntuu niin kovasti niitä kyttäävän. - AMG
Hyvä yleismies. Jos joku haluaa hakea saksasta bemarin, niin anna hakea. Tuskin se bemarin hakija kirjoittelee palstoilla sinun vanhasta Toyotastasi. Anna ihmisten ajella millä ajopelillä tahansa ja aja sinä omallasi. Pyydä joltain lainaksi, vaikkapa uudempi toyota 2010 mallinen vaikka. On muuten pikkasen hienompi ajella, kuin 23 vuotta vanha toyota. Mutta kuten edellä kirjoitin, saat ajaa sillä vanhalla toikalla, jos haluat. Itse vaihdan joka kolmas vuosi uuteen mersuun autoni. Olen sillä tykännyt ajella. Kallis se on, mutta ei täältä rahojaan mukaan saa, joten satsaan ns. laatuun.
Hyvää kesää, muista pitää kuumalla AC päällä. Niin siis Air Condition se on suomeksi ilmastointi, elikkäs viilentää autoa kuumalla säällä.Ilmastointilaite on tuttu
" Hyvää kesää, muista pitää kuumalla AC päällä. Niin siis Air Condition se on suomeksi ilmastointi, elikkäs viilentää autoa kuumalla säällä. "
Toivottelen samoin hyvää kesää Sinullekin. Tojotassani en pidä AC-nappia alhaalla, sillä siinä ei ole ilmastointilaitetta. Maantieautoissani on kuitenkin jo vuodesta 1991 alkaen ollut aina ilmastointilaite, automaattivaihteisto, ABS-jarrut ja kaikki muut herkut, joten olen kyllä oppinut niitä käyttämään oikealla tavalla.
Mallia 1994 olleen vanhan maantieautoni vaihdoin vuonna 2013 tammikuussa hieman nuorempaan 2003-malliseen autoon. Tässä minulle uudessa autossa on automaattinen ilmastointi, mutta pidän sitä kuitenkin käsiasennossa, koska siten se toimii miellyttävämmin. Autossa (aito Suomi-auto) on riittävän suuri V6 bensiinimoottori, automaattivaihteisto, ABS-jarrut, luistonesto ja ajonvakautus yms. lisukkeita, mutta siitäkin huolimatta 23 vuotta vanha Tojotani on kyläajossa (Essolle matkaamisessa) paljon parempi ja näppärämpi auto.
- takaisinkutsu
Tojota kestää ja kestää!
http://www.iltalehti.fi/autot/2014061118396139_au.shtm
ja johtaa varmasti takaisinkutsuissa. Vesurimies oli hommissa
Tänään huomasin, että tuonti-Bemareita metsikköön varastoiva poika oli vesurilla hakkaamassa risukkoa pois kolmen rikkinäisen Bemarin vierestä. Ilmeisesti hän hakee piakkoin Saksasta viidennen Bemarinsa, ja silloin neljäskin rikkoutunut Bemari pääsee metsään ruostumaan toisten "laatuautojen" viereen.
Tämä oli odotettavissakin, sillä pojan Bemari on viime aikoina savuttanut aika tuhdisti, ja venttiilikoneistokin on pitänyt pahaa kilkatusta, kun hän on käynyt Essolla tankkaamassa. Viisas poika ostaisi seuraavaksi autoksi Tojotan, mutta bemarifanit haluavat aina tuhlata rahansa saksalaiseen laatuautoon.Jäkälä iskenyt tuonti-Bemariin!
Tänään olin poimimassa puolukoita, jolloin kuljin aika läheltä tätä Bemarien hautausmaata. Ohi kulkiessani havaitsin, että pojan ensimmäinen metsässä oleva tuonti-Bemari kasvoi jo melkoisesti jäkälää. Kyllä tämä saksalainen laatuauto näissä olosuhteissa pian maatuu.- Laatuauto Saksasta
Tuossa on linkki ammattimaiseen tuojaan jos jota kuta tuonti kiinnostaa. Asia käy helposti ja nopeasti. Ja varsinkin kannattavasti.
http://prense.eu/ - Jaska999
Kyllä minä lähtisin katselemaan Suomen markkinoilta jo tänne tuotua Saksan autoa. Ne ovat jo lähtökohtaisesti moninverroin parempia kuin ns. suomi-autot, lisäksi niissä on LÄHTÖKOHTAISESTI turvalliset kilometrit( SAKSAN AJALTA TAATUSTI RUUVAMATTOMAT, KOSKA SAKSASSA ISTUT LINNASSA JOS JÄÄT RUUVAAMISESTA KIINNI), toki Suomeen uittamisen jälkeen, niissä voi olla Suomessa muutetut kilometrit, kuten monissa ns. alkuperäisissä suomi peleissäkin on. Suomessa mittarin ruuvamine kun näet EI OLE RIKOS.
Että aika riskaapeliä peliä olisi tilata jonkun hepun tuomana auto tuolta prense.eu soitteesta. Ostaa nyt auto jota et näe etkä koeaja?? Ja luoat siihen että sinulle täysin vieras ihminen tekee sen puolestasi?? Itse en ikinä luottaisi, mutta kai tuollakin tavalla helven voi löytää. Muista kuitenin, että paljon todennäköisemmin saat ns mustan pekan käteen.Maisema siistiytyy pian
Kohta alkaa lumisade, joten maisema siistiytyy pian. Jäkälää kasvavat rikkinäiset tuonti-Bemarit peittyvät lumikinosten alle, eikä niistä ole vähään aikaan haittaa naapureille. Keväällä autojen omistaja saattaa hakea Saksasta taas uuden Bemarin, joten männikköön tulee silloin yksi romu-Bemari lisää.
- laatukoski
miten jollakin on varaa niin moneen bemariin, ite ajan lähes sota-ajan aikuisella sinkityllä ikiliikkujalla joka kustantaa vuodessa noin 300-1500e huoltoineen ja korjauksineen, uudempaan ei olisi uskallusta lähteä. Uudet mallit tästä autosta haukkaavat vuodessa 1500-8000e korjauksiin ja huoltoihin, jo moottoriremontti on halvimmillaankin noin 5000e.
Pari päivää sitten ajelin tämän tuonti-Bemareita suosivan kaverin talon ohitse ja totesin maiseman kovasti siistiytyneen. Nätti sammal oli alkanut kasvaa Bemareiden katoilla, joten kohta ne eivät enää häiritse ympäristöä. Kyllä tästäkin huomaa, että luonto on tuonti-Bemariakin vahvempi.
- kiertokulkua
"Me essolaiset kun ymmärrämme paremmin näitä autoasioita, ja siksi hankimmekin vain kestäviä autoja."
Avauksen tarinan essolainen taitaa todellisuudessa olla 'tuplatuomion' alainen, eli terveen Esso-kahvittelun sijaan hän on samaan aikaan kalamies ja liian usein korkin päälle astunut sellainen ;-)
Luonnon kiertokulku korjaa kaiken aikanaan, auton omistajat multuvat haudoissaan samalla kuin heidän kuolinikäänsä paljon vanhemmat autot voidan entisöidä uutuutensa kukoistukeseen.
Eikö olekin epäoikeudenmukaista ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407905Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432051Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251990- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822