Kuinka nopeus suunnitellaan taajamaan

Myös autoilija

19

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ior

      MIten niin alakanttiin ja miten niin ei ihme? Et perustellut kumpaakaan väitettä. Tältä pohjaltako oletat keskustelua syntyvän.

      • Myös Autoilija

        Alakanttiin on se kun asetetaan nopeusrajoitus aina liian pieneksi. Onko vahinkossa? Miksi ei koskaan toisinpäin, että olisi liian suuri rajoitus?


      • Ior
        Myös Autoilija kirjoitti:

        Alakanttiin on se kun asetetaan nopeusrajoitus aina liian pieneksi. Onko vahinkossa? Miksi ei koskaan toisinpäin, että olisi liian suuri rajoitus?

        Mitä höpiset mies? Millä perusteella sinun mielestäsi taajamissa on liian pieni nopeusrajoitus? Sehän tässä on ainoa asia, josta voisi keskustella. Vai käydäänkö keskutelua, jossa minä esitän seuraavaksi, että "Ei, taajamissa nopeusrajoitukset ovat yläkanttiin, koska nopeusrajoitukset ovat liian suuria". Eihän se ole mitään keskustelua. Tuossa sinun linkittämässäsi tielaitoksen ohjeessa todetaan mm.

        "Liikenne on Suomessa suurin nuorten ihmisten tapaturmaisten kuolemien aiheuttaja.
        Taajamaliikenteessä kuolleista 17 % ja vammautuneista 27 % on 16-
        24 vuotiaita. Lasten kuolemista liikenneonnettomuudet aiheuttavat suurimman
        osan, selvästi enemmän kuin muut kuolinsyyt."

        "Autojen ajonopeudet ovat ratkaisevia jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden
        kannalta. Onnettomuudessa jalankulkijan kuolemanriski kasvaa
        kahdeksankertaiseksi, kun törmäysnopeus nousee 30 km:stä 50 km:iin tunnissa.
        Nopeudella 30 km/h jalankulkijan kuolemanriski on vain vähän yli kymmenen
        prosenttia 50 km/h nopeuteen verrattuna."

        Näiden asioiden valossa on selvää, että nopeusrajoitukset eivät ainakaan ole alakanttiin.

        Totta kai aika moni varmasti pysyy helposti taajamassakin suoralla tiellä vaikka satasen vauhdissa mutta se ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että taajamissa nopeusrajoitukset olisivat alakanttiin.


      • Ior kirjoitti:

        Mitä höpiset mies? Millä perusteella sinun mielestäsi taajamissa on liian pieni nopeusrajoitus? Sehän tässä on ainoa asia, josta voisi keskustella. Vai käydäänkö keskutelua, jossa minä esitän seuraavaksi, että "Ei, taajamissa nopeusrajoitukset ovat yläkanttiin, koska nopeusrajoitukset ovat liian suuria". Eihän se ole mitään keskustelua. Tuossa sinun linkittämässäsi tielaitoksen ohjeessa todetaan mm.

        "Liikenne on Suomessa suurin nuorten ihmisten tapaturmaisten kuolemien aiheuttaja.
        Taajamaliikenteessä kuolleista 17 % ja vammautuneista 27 % on 16-
        24 vuotiaita. Lasten kuolemista liikenneonnettomuudet aiheuttavat suurimman
        osan, selvästi enemmän kuin muut kuolinsyyt."

        "Autojen ajonopeudet ovat ratkaisevia jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden
        kannalta. Onnettomuudessa jalankulkijan kuolemanriski kasvaa
        kahdeksankertaiseksi, kun törmäysnopeus nousee 30 km:stä 50 km:iin tunnissa.
        Nopeudella 30 km/h jalankulkijan kuolemanriski on vain vähän yli kymmenen
        prosenttia 50 km/h nopeuteen verrattuna."

        Näiden asioiden valossa on selvää, että nopeusrajoitukset eivät ainakaan ole alakanttiin.

        Totta kai aika moni varmasti pysyy helposti taajamassakin suoralla tiellä vaikka satasen vauhdissa mutta se ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että taajamissa nopeusrajoitukset olisivat alakanttiin.

        Tuo 30km/h on kyllä täysin alakanttiin suunniteltu jota ei kukaan edes noudata

        Ehdottaisin, että palataan takaisin koko kaupunki alueelle 50km/h rajoituksiin. Ja joillain pääteillä voisi olla vaikka 60 tai 70 km/h


      • Pois kuleksimasta
        autoilija kirjoitti:

        Tuo 30km/h on kyllä täysin alakanttiin suunniteltu jota ei kukaan edes noudata

        Ehdottaisin, että palataan takaisin koko kaupunki alueelle 50km/h rajoituksiin. Ja joillain pääteillä voisi olla vaikka 60 tai 70 km/h

        Tuo 50 kuulostaa hyvältä - kun törmää jalankulkijaan, se lentää komeassa kaaressa sivulle, eikä jää röhnöttämään konepellille.


      • hevosenvauhtia
        autoilija kirjoitti:

        Tuo 30km/h on kyllä täysin alakanttiin suunniteltu jota ei kukaan edes noudata

        Ehdottaisin, että palataan takaisin koko kaupunki alueelle 50km/h rajoituksiin. Ja joillain pääteillä voisi olla vaikka 60 tai 70 km/h

        Kyllä 30km/h ja pihakadun 20km/h jotkut noudattavat, kokeile ja siihenkin tottuu.


    • Bemarilippis

      Ihan asiallinen paperi. Ei ole kuin teini-ikään ehtinyt.

      Ohjeen laatimisessa on kymmenien "asiantuntijoiden" joukkoon otettu yksi tienkäyttäjien edustaja ja esim. kuljetusliikkeiden (tavara), pyöräilijöiden, yksityisautoilijoiden jne ajatukset ja tarpeet on ohjeeseessa huomioitu Liikenneturvan ja valtion virkamiesten toimesta.

      Ja kun taajamakadut ja -tiet ovat yleensä kuntien rakentamaa ja ylläpitämää tieverkkoa niin onhan ohjetta ollut laatimassa tasan yksi henkilö kunnista ja toinen Kuntaliitosta.

      • Mistähän noin yksinkertainen ajatus, etteivät esimerkiksi virkamiehet tai tiehallinnon asiantuntijat voisi olla tienkäyttäjiä?

        Autoilija:
        ” Tuo 30km/h on kyllä täysin alakanttiin suunniteltu jota ei kukaan edes noudata

        Ehdottaisin, että palataan takaisin koko kaupunki alueelle 50km/h rajoituksiin. Ja joillain pääteillä voisi olla vaikka 60 tai 70 km/h”

        Kyllä tuo 30 km/h on ihan sopiva joissakin paikoissa. Kun käymme anoppini haudalla, on matkalla terveysasema ja 300 metriä tuota rajoitusta kirkolle asti. Ei se yhtään liian hitaalta tunnu, kun ikäihmiset menevät tietä pitkin rollaattoreineen kirkkoon.

        Taajama-alueilla on edelleenkin voimassa 50 km/h nopeusrajoitus. Valtioneuvosto päätti kuitenkin aikoinaan, että Taajamassa olevalla tiellä, jolla nopeusrajoitus on 50 km/h tai korkeampi, risteyksestä on varoitettava erikseen merkillä 161, ellei risteäville teille ole asetettu väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä 231 tai 232 taikka väistämisvelvollisuus perustu tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin säännökseen.

        Kunnat ilmeisesti katsoivat helpommaksi laittaa koko alueelle rajoitukseksi 40 km/h, koska muutoin olisi pitänyt jokaiseen tasa-arvoiseen risteykseen lisätä ainakin kaksi merkkiä, eli kolmiot, jotka taas tunnetusti lisäävät ajonopeuksia.
        Tuon ohjeen mukaanhan voidaan käyttää myös 60km/h rajoitusta, jota myös usein käytetään.


    • sportbeibe

      Ihmisten ajotaitojen mukaan ja sitten se näkyvällä tien osuudella
      on saatava auto pysäytettyä. Jalankulkijoiden turvallisuus.

      Aina näitä rajoituksia on jouduttu vaan laskemaan, kun liikenne lisäänty
      mutta kuskit on keskimäärin samalla tasolla eli vain 10% kykenee
      normaalin ajamiseen ja ajoneuvon hallintaan, loput on sitten mitä on
      maan ja taivaan väliltä.

    • Bemarilippis

      Ich_bin 12.8.2014: "Mistähän noin yksinkertainen ajatus, etteivät esimerkiksi virkamiehet tai tiehallinnon asiantuntijat voisi olla tienkäyttäjiä?"

      Tästä nouseekin sitten kysymys, että mitä Liikenneturvan edustajat tekevät työryhmässä, jonka valtion virkamiehet osaavat hoitaa itsekseen.

      Valtion virkamiehet ja oman asiansa lobbaajat tekevät normit, joita sitten kuntasektorin virkavastuulliset parhaan taitonsa mukaan yrittävät soveltaa käytännön kaupunkiliikenteeseen sopiviksi. Jep.

      • ....,,,,

        "Tästä nouseekin sitten kysymys, että mitä Liikenneturvan edustajat tekevät työryhmässä, jonka valtion virkamiehet osaavat hoitaa itsekseen."

        Jos tuon ohjeen viitsi avata, on tuo kysymys aiheeton, koska tuossa työryhmässä ei ollut lainkaan Liikenneturvan edustajaa, vaan

        "Ohjetyön tekemisestä on vastannut työryhmä, jonka puheenjohtajana on ollut Hannu Krzywacki Tielaitoksen keskushallinnosta. Työryhmän jäseninä ovat olleet Anneli Tanttu liikenneministeriöstä, Leena Silfverberg ympäristöministeriöstä, Silja Siltala Suomen Kuntaliitosta, Saara Toivonen ja Juhani Mänttäri Tielaitoksen keskushallinnosta,
        Juhani Hyörinen Hämeen tiepiiristä, Pentti Lauronen Oulun tiepiiristä,
        Teppo Miikkulainen Savo-Karjalan tiepiiristä, Ilpo Muurinen Uudenmaan tiepiiristä sekä Seppo Karppinen ja Maija Krankka Esisuunnittelijat Oy:stä."


      • Bemarilippis
        ....,,,, kirjoitti:

        "Tästä nouseekin sitten kysymys, että mitä Liikenneturvan edustajat tekevät työryhmässä, jonka valtion virkamiehet osaavat hoitaa itsekseen."

        Jos tuon ohjeen viitsi avata, on tuo kysymys aiheeton, koska tuossa työryhmässä ei ollut lainkaan Liikenneturvan edustajaa, vaan

        "Ohjetyön tekemisestä on vastannut työryhmä, jonka puheenjohtajana on ollut Hannu Krzywacki Tielaitoksen keskushallinnosta. Työryhmän jäseninä ovat olleet Anneli Tanttu liikenneministeriöstä, Leena Silfverberg ympäristöministeriöstä, Silja Siltala Suomen Kuntaliitosta, Saara Toivonen ja Juhani Mänttäri Tielaitoksen keskushallinnosta,
        Juhani Hyörinen Hämeen tiepiiristä, Pentti Lauronen Oulun tiepiiristä,
        Teppo Miikkulainen Savo-Karjalan tiepiiristä, Ilpo Muurinen Uudenmaan tiepiiristä sekä Seppo Karppinen ja Maija Krankka Esisuunnittelijat Oy:stä."

        Anteeksi epätarkkuuteni. Liikenneturva on tosiaan vain taustaryhmässä eikä varsinaisessa työryhmässä.
        Anyway. Missä on esim. Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampeen tai Turun kaupungin puumerkki tässä kaupunkien liikennesuunniteluun merkittävästi vaikuttavassa dokumentissa. Konsultti poikkesi kysymässä heiltä ajatuksia...?


      • Bemarilippis kirjoitti:

        Anteeksi epätarkkuuteni. Liikenneturva on tosiaan vain taustaryhmässä eikä varsinaisessa työryhmässä.
        Anyway. Missä on esim. Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampeen tai Turun kaupungin puumerkki tässä kaupunkien liikennesuunniteluun merkittävästi vaikuttavassa dokumentissa. Konsultti poikkesi kysymässä heiltä ajatuksia...?

        "Konsultti .poikkesi kysymässä heiltä ajatuksia...? "

        Veikkaisin, että suunnilleen noin. Noiden kaupunkien organisaatioissa on liikennesuunnittelun ammattilaisia, jotka ovat tehneet ohjeita "omaan käyttöön", ja heiltä myös konsultit saanevat opastusta. Tuo ohje lienee tehty lähinnä kunnille, joilla ei noita ammattilaisia ole itsellään.

        Ohjeen näyttä myös korvannut uudempi

        http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2100063-v-09-nopeusrajotukset.pdf


    • Suomessa on ihan hyvät rajoitukset,
      tosin 80 alueet yleisimmillä teillä
      voitais nostaan 90 rajotukseen.

      • Bemarilippis

        Onko joku maa, jossa on huonot nopeusrajoitukset? Minun mielestä Ruotsissa on paremmat nopeusrajoitukset taajamien ulkopuolella.


      • Bemarilippis kirjoitti:

        Onko joku maa, jossa on huonot nopeusrajoitukset? Minun mielestä Ruotsissa on paremmat nopeusrajoitukset taajamien ulkopuolella.

        "Nykyisin Ruotsissa on käytössä 10-portainen nopeusrajoitusasteikko.
        Rajoitukset ovat 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 ja 120 km/h"

        Ainoa ero ruotsiin on tuo 90 nopeus josta itsekin
        mainitsin, että se olisi hyvä myös suomessa,
        ja suomessa sitä ollaan harkittu myös 80 rajoituksen
        lisäksi teille jossa se on mahdollista.

        Niin ja ruotsista puuttuu tuo 20 rajoitus.


    • Taajamissa nopeudet ovat omasta mielestä kohtuulliset,
      ja niin kauan kun ihmisiä kuolee suojateillä ym taajama-alueilla
      ei pitäisi edes miettiä nopeuksien nostamisia.

      http://www.lvk.fi/fi/Tilastot/Tutkijalautakuntatilastot-kuolinonnettomuuksista/Vuosiraportti/

      Avaa VALT-vuosiraportti 2012 ja ainakin sivulla 34 tilastoja taajamista.

      • Bemarilippis

        Siis 27 kuollutta taajamanopeuksilla (mutta ei välttämättä taajamissa..)

        Tuolla luki myös yleisesti kaikki kevyen liikenteen kuolemat summaten: "Onnettomuuksissa kuolleista 19 polkupyöräilijästä 8 oli iältään vähintään 65-vuotiaita. Jalankulkijoita kuoli 29, ja heistä 14 oli vähintään 65-vuotiaita"

        Olisiko kuitenkin taajamien nopeusrajoitusten alentamisen sijaan tehokkaampaa katkaista keittiöjakkaroista jalat? Ainakin tämän tilaston perusteella

        Tilastokeskuksen kuolemansyytilaston mukaan tapaturmaisiin kaatumisiin
        ja putoamisiin kuoli vuonna 2012 yhteensä 1156 henkilöä

        http://www.stat.fi/til/ksyyt/2012/ksyyt_2012_2013-12-30_fi.pdf

        Siis SATA kertaa enemmän kuin taajamissa liikenneonnettumuuksissa


      • Bemarilippis kirjoitti:

        Siis 27 kuollutta taajamanopeuksilla (mutta ei välttämättä taajamissa..)

        Tuolla luki myös yleisesti kaikki kevyen liikenteen kuolemat summaten: "Onnettomuuksissa kuolleista 19 polkupyöräilijästä 8 oli iältään vähintään 65-vuotiaita. Jalankulkijoita kuoli 29, ja heistä 14 oli vähintään 65-vuotiaita"

        Olisiko kuitenkin taajamien nopeusrajoitusten alentamisen sijaan tehokkaampaa katkaista keittiöjakkaroista jalat? Ainakin tämän tilaston perusteella

        Tilastokeskuksen kuolemansyytilaston mukaan tapaturmaisiin kaatumisiin
        ja putoamisiin kuoli vuonna 2012 yhteensä 1156 henkilöä

        http://www.stat.fi/til/ksyyt/2012/ksyyt_2012_2013-12-30_fi.pdf

        Siis SATA kertaa enemmän kuin taajamissa liikenneonnettumuuksissa

        En ota tuohon sen kummemmin kantaa muuta kuin sen
        minkä jo mielipiteessäni kerroin =)


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4366
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2499
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1627
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      25
      1300
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1187
    6. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      113
      928
    7. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      922
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      904
    9. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      75
      894
    10. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      830
    Aihe