Ei ihme että kaikki rajoitukset tulevat alakanttiin.
http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2130017_00.pdf
Kuinka nopeus suunnitellaan taajamaan
19
202
Vastaukset
- Ior
MIten niin alakanttiin ja miten niin ei ihme? Et perustellut kumpaakaan väitettä. Tältä pohjaltako oletat keskustelua syntyvän.
- Myös Autoilija
Alakanttiin on se kun asetetaan nopeusrajoitus aina liian pieneksi. Onko vahinkossa? Miksi ei koskaan toisinpäin, että olisi liian suuri rajoitus?
- Ior
Myös Autoilija kirjoitti:
Alakanttiin on se kun asetetaan nopeusrajoitus aina liian pieneksi. Onko vahinkossa? Miksi ei koskaan toisinpäin, että olisi liian suuri rajoitus?
Mitä höpiset mies? Millä perusteella sinun mielestäsi taajamissa on liian pieni nopeusrajoitus? Sehän tässä on ainoa asia, josta voisi keskustella. Vai käydäänkö keskutelua, jossa minä esitän seuraavaksi, että "Ei, taajamissa nopeusrajoitukset ovat yläkanttiin, koska nopeusrajoitukset ovat liian suuria". Eihän se ole mitään keskustelua. Tuossa sinun linkittämässäsi tielaitoksen ohjeessa todetaan mm.
"Liikenne on Suomessa suurin nuorten ihmisten tapaturmaisten kuolemien aiheuttaja.
Taajamaliikenteessä kuolleista 17 % ja vammautuneista 27 % on 16-
24 vuotiaita. Lasten kuolemista liikenneonnettomuudet aiheuttavat suurimman
osan, selvästi enemmän kuin muut kuolinsyyt."
"Autojen ajonopeudet ovat ratkaisevia jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden
kannalta. Onnettomuudessa jalankulkijan kuolemanriski kasvaa
kahdeksankertaiseksi, kun törmäysnopeus nousee 30 km:stä 50 km:iin tunnissa.
Nopeudella 30 km/h jalankulkijan kuolemanriski on vain vähän yli kymmenen
prosenttia 50 km/h nopeuteen verrattuna."
Näiden asioiden valossa on selvää, että nopeusrajoitukset eivät ainakaan ole alakanttiin.
Totta kai aika moni varmasti pysyy helposti taajamassakin suoralla tiellä vaikka satasen vauhdissa mutta se ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että taajamissa nopeusrajoitukset olisivat alakanttiin. Ior kirjoitti:
Mitä höpiset mies? Millä perusteella sinun mielestäsi taajamissa on liian pieni nopeusrajoitus? Sehän tässä on ainoa asia, josta voisi keskustella. Vai käydäänkö keskutelua, jossa minä esitän seuraavaksi, että "Ei, taajamissa nopeusrajoitukset ovat yläkanttiin, koska nopeusrajoitukset ovat liian suuria". Eihän se ole mitään keskustelua. Tuossa sinun linkittämässäsi tielaitoksen ohjeessa todetaan mm.
"Liikenne on Suomessa suurin nuorten ihmisten tapaturmaisten kuolemien aiheuttaja.
Taajamaliikenteessä kuolleista 17 % ja vammautuneista 27 % on 16-
24 vuotiaita. Lasten kuolemista liikenneonnettomuudet aiheuttavat suurimman
osan, selvästi enemmän kuin muut kuolinsyyt."
"Autojen ajonopeudet ovat ratkaisevia jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden
kannalta. Onnettomuudessa jalankulkijan kuolemanriski kasvaa
kahdeksankertaiseksi, kun törmäysnopeus nousee 30 km:stä 50 km:iin tunnissa.
Nopeudella 30 km/h jalankulkijan kuolemanriski on vain vähän yli kymmenen
prosenttia 50 km/h nopeuteen verrattuna."
Näiden asioiden valossa on selvää, että nopeusrajoitukset eivät ainakaan ole alakanttiin.
Totta kai aika moni varmasti pysyy helposti taajamassakin suoralla tiellä vaikka satasen vauhdissa mutta se ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että taajamissa nopeusrajoitukset olisivat alakanttiin.Tuo 30km/h on kyllä täysin alakanttiin suunniteltu jota ei kukaan edes noudata
Ehdottaisin, että palataan takaisin koko kaupunki alueelle 50km/h rajoituksiin. Ja joillain pääteillä voisi olla vaikka 60 tai 70 km/h- Pois kuleksimasta
autoilija kirjoitti:
Tuo 30km/h on kyllä täysin alakanttiin suunniteltu jota ei kukaan edes noudata
Ehdottaisin, että palataan takaisin koko kaupunki alueelle 50km/h rajoituksiin. Ja joillain pääteillä voisi olla vaikka 60 tai 70 km/hTuo 50 kuulostaa hyvältä - kun törmää jalankulkijaan, se lentää komeassa kaaressa sivulle, eikä jää röhnöttämään konepellille.
- hevosenvauhtia
autoilija kirjoitti:
Tuo 30km/h on kyllä täysin alakanttiin suunniteltu jota ei kukaan edes noudata
Ehdottaisin, että palataan takaisin koko kaupunki alueelle 50km/h rajoituksiin. Ja joillain pääteillä voisi olla vaikka 60 tai 70 km/hKyllä 30km/h ja pihakadun 20km/h jotkut noudattavat, kokeile ja siihenkin tottuu.
- Bemarilippis
Ihan asiallinen paperi. Ei ole kuin teini-ikään ehtinyt.
Ohjeen laatimisessa on kymmenien "asiantuntijoiden" joukkoon otettu yksi tienkäyttäjien edustaja ja esim. kuljetusliikkeiden (tavara), pyöräilijöiden, yksityisautoilijoiden jne ajatukset ja tarpeet on ohjeeseessa huomioitu Liikenneturvan ja valtion virkamiesten toimesta.
Ja kun taajamakadut ja -tiet ovat yleensä kuntien rakentamaa ja ylläpitämää tieverkkoa niin onhan ohjetta ollut laatimassa tasan yksi henkilö kunnista ja toinen Kuntaliitosta.Mistähän noin yksinkertainen ajatus, etteivät esimerkiksi virkamiehet tai tiehallinnon asiantuntijat voisi olla tienkäyttäjiä?
Autoilija:
” Tuo 30km/h on kyllä täysin alakanttiin suunniteltu jota ei kukaan edes noudata
Ehdottaisin, että palataan takaisin koko kaupunki alueelle 50km/h rajoituksiin. Ja joillain pääteillä voisi olla vaikka 60 tai 70 km/h”
Kyllä tuo 30 km/h on ihan sopiva joissakin paikoissa. Kun käymme anoppini haudalla, on matkalla terveysasema ja 300 metriä tuota rajoitusta kirkolle asti. Ei se yhtään liian hitaalta tunnu, kun ikäihmiset menevät tietä pitkin rollaattoreineen kirkkoon.
Taajama-alueilla on edelleenkin voimassa 50 km/h nopeusrajoitus. Valtioneuvosto päätti kuitenkin aikoinaan, että Taajamassa olevalla tiellä, jolla nopeusrajoitus on 50 km/h tai korkeampi, risteyksestä on varoitettava erikseen merkillä 161, ellei risteäville teille ole asetettu väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä 231 tai 232 taikka väistämisvelvollisuus perustu tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin säännökseen.
Kunnat ilmeisesti katsoivat helpommaksi laittaa koko alueelle rajoitukseksi 40 km/h, koska muutoin olisi pitänyt jokaiseen tasa-arvoiseen risteykseen lisätä ainakin kaksi merkkiä, eli kolmiot, jotka taas tunnetusti lisäävät ajonopeuksia.
Tuon ohjeen mukaanhan voidaan käyttää myös 60km/h rajoitusta, jota myös usein käytetään.
- sportbeibe
Ihmisten ajotaitojen mukaan ja sitten se näkyvällä tien osuudella
on saatava auto pysäytettyä. Jalankulkijoiden turvallisuus.
Aina näitä rajoituksia on jouduttu vaan laskemaan, kun liikenne lisäänty
mutta kuskit on keskimäärin samalla tasolla eli vain 10% kykenee
normaalin ajamiseen ja ajoneuvon hallintaan, loput on sitten mitä on
maan ja taivaan väliltä. - Bemarilippis
Ich_bin 12.8.2014: "Mistähän noin yksinkertainen ajatus, etteivät esimerkiksi virkamiehet tai tiehallinnon asiantuntijat voisi olla tienkäyttäjiä?"
Tästä nouseekin sitten kysymys, että mitä Liikenneturvan edustajat tekevät työryhmässä, jonka valtion virkamiehet osaavat hoitaa itsekseen.
Valtion virkamiehet ja oman asiansa lobbaajat tekevät normit, joita sitten kuntasektorin virkavastuulliset parhaan taitonsa mukaan yrittävät soveltaa käytännön kaupunkiliikenteeseen sopiviksi. Jep.- ....,,,,
"Tästä nouseekin sitten kysymys, että mitä Liikenneturvan edustajat tekevät työryhmässä, jonka valtion virkamiehet osaavat hoitaa itsekseen."
Jos tuon ohjeen viitsi avata, on tuo kysymys aiheeton, koska tuossa työryhmässä ei ollut lainkaan Liikenneturvan edustajaa, vaan
"Ohjetyön tekemisestä on vastannut työryhmä, jonka puheenjohtajana on ollut Hannu Krzywacki Tielaitoksen keskushallinnosta. Työryhmän jäseninä ovat olleet Anneli Tanttu liikenneministeriöstä, Leena Silfverberg ympäristöministeriöstä, Silja Siltala Suomen Kuntaliitosta, Saara Toivonen ja Juhani Mänttäri Tielaitoksen keskushallinnosta,
Juhani Hyörinen Hämeen tiepiiristä, Pentti Lauronen Oulun tiepiiristä,
Teppo Miikkulainen Savo-Karjalan tiepiiristä, Ilpo Muurinen Uudenmaan tiepiiristä sekä Seppo Karppinen ja Maija Krankka Esisuunnittelijat Oy:stä." - Bemarilippis
....,,,, kirjoitti:
"Tästä nouseekin sitten kysymys, että mitä Liikenneturvan edustajat tekevät työryhmässä, jonka valtion virkamiehet osaavat hoitaa itsekseen."
Jos tuon ohjeen viitsi avata, on tuo kysymys aiheeton, koska tuossa työryhmässä ei ollut lainkaan Liikenneturvan edustajaa, vaan
"Ohjetyön tekemisestä on vastannut työryhmä, jonka puheenjohtajana on ollut Hannu Krzywacki Tielaitoksen keskushallinnosta. Työryhmän jäseninä ovat olleet Anneli Tanttu liikenneministeriöstä, Leena Silfverberg ympäristöministeriöstä, Silja Siltala Suomen Kuntaliitosta, Saara Toivonen ja Juhani Mänttäri Tielaitoksen keskushallinnosta,
Juhani Hyörinen Hämeen tiepiiristä, Pentti Lauronen Oulun tiepiiristä,
Teppo Miikkulainen Savo-Karjalan tiepiiristä, Ilpo Muurinen Uudenmaan tiepiiristä sekä Seppo Karppinen ja Maija Krankka Esisuunnittelijat Oy:stä."Anteeksi epätarkkuuteni. Liikenneturva on tosiaan vain taustaryhmässä eikä varsinaisessa työryhmässä.
Anyway. Missä on esim. Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampeen tai Turun kaupungin puumerkki tässä kaupunkien liikennesuunniteluun merkittävästi vaikuttavassa dokumentissa. Konsultti poikkesi kysymässä heiltä ajatuksia...? Bemarilippis kirjoitti:
Anteeksi epätarkkuuteni. Liikenneturva on tosiaan vain taustaryhmässä eikä varsinaisessa työryhmässä.
Anyway. Missä on esim. Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampeen tai Turun kaupungin puumerkki tässä kaupunkien liikennesuunniteluun merkittävästi vaikuttavassa dokumentissa. Konsultti poikkesi kysymässä heiltä ajatuksia...?"Konsultti .poikkesi kysymässä heiltä ajatuksia...? "
Veikkaisin, että suunnilleen noin. Noiden kaupunkien organisaatioissa on liikennesuunnittelun ammattilaisia, jotka ovat tehneet ohjeita "omaan käyttöön", ja heiltä myös konsultit saanevat opastusta. Tuo ohje lienee tehty lähinnä kunnille, joilla ei noita ammattilaisia ole itsellään.
Ohjeen näyttä myös korvannut uudempi
http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2100063-v-09-nopeusrajotukset.pdf
Suomessa on ihan hyvät rajoitukset,
tosin 80 alueet yleisimmillä teillä
voitais nostaan 90 rajotukseen.- Bemarilippis
Onko joku maa, jossa on huonot nopeusrajoitukset? Minun mielestä Ruotsissa on paremmat nopeusrajoitukset taajamien ulkopuolella.
Bemarilippis kirjoitti:
Onko joku maa, jossa on huonot nopeusrajoitukset? Minun mielestä Ruotsissa on paremmat nopeusrajoitukset taajamien ulkopuolella.
"Nykyisin Ruotsissa on käytössä 10-portainen nopeusrajoitusasteikko.
Rajoitukset ovat 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 ja 120 km/h"
Ainoa ero ruotsiin on tuo 90 nopeus josta itsekin
mainitsin, että se olisi hyvä myös suomessa,
ja suomessa sitä ollaan harkittu myös 80 rajoituksen
lisäksi teille jossa se on mahdollista.
Niin ja ruotsista puuttuu tuo 20 rajoitus.
Taajamissa nopeudet ovat omasta mielestä kohtuulliset,
ja niin kauan kun ihmisiä kuolee suojateillä ym taajama-alueilla
ei pitäisi edes miettiä nopeuksien nostamisia.
http://www.lvk.fi/fi/Tilastot/Tutkijalautakuntatilastot-kuolinonnettomuuksista/Vuosiraportti/
Avaa VALT-vuosiraportti 2012 ja ainakin sivulla 34 tilastoja taajamista.- Bemarilippis
Siis 27 kuollutta taajamanopeuksilla (mutta ei välttämättä taajamissa..)
Tuolla luki myös yleisesti kaikki kevyen liikenteen kuolemat summaten: "Onnettomuuksissa kuolleista 19 polkupyöräilijästä 8 oli iältään vähintään 65-vuotiaita. Jalankulkijoita kuoli 29, ja heistä 14 oli vähintään 65-vuotiaita"
Olisiko kuitenkin taajamien nopeusrajoitusten alentamisen sijaan tehokkaampaa katkaista keittiöjakkaroista jalat? Ainakin tämän tilaston perusteella
Tilastokeskuksen kuolemansyytilaston mukaan tapaturmaisiin kaatumisiin
ja putoamisiin kuoli vuonna 2012 yhteensä 1156 henkilöä
http://www.stat.fi/til/ksyyt/2012/ksyyt_2012_2013-12-30_fi.pdf
Siis SATA kertaa enemmän kuin taajamissa liikenneonnettumuuksissa Bemarilippis kirjoitti:
Siis 27 kuollutta taajamanopeuksilla (mutta ei välttämättä taajamissa..)
Tuolla luki myös yleisesti kaikki kevyen liikenteen kuolemat summaten: "Onnettomuuksissa kuolleista 19 polkupyöräilijästä 8 oli iältään vähintään 65-vuotiaita. Jalankulkijoita kuoli 29, ja heistä 14 oli vähintään 65-vuotiaita"
Olisiko kuitenkin taajamien nopeusrajoitusten alentamisen sijaan tehokkaampaa katkaista keittiöjakkaroista jalat? Ainakin tämän tilaston perusteella
Tilastokeskuksen kuolemansyytilaston mukaan tapaturmaisiin kaatumisiin
ja putoamisiin kuoli vuonna 2012 yhteensä 1156 henkilöä
http://www.stat.fi/til/ksyyt/2012/ksyyt_2012_2013-12-30_fi.pdf
Siis SATA kertaa enemmän kuin taajamissa liikenneonnettumuuksissaEn ota tuohon sen kummemmin kantaa muuta kuin sen
minkä jo mielipiteessäni kerroin =)
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174366
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251300Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187- 113928
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830